Skocz do zawartości
IGNORED

W poszukiwaniu optymalnego ustawienia 2 subwooferow


xajas
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi




Nie wiem co rozumiesz piszac „jakos przeliczany“.
Dla mnie nie jest nic przeliczane. Caly pomiar odbywa sie jednym sygnalem (15-24.000Hz) przy sampling rate 48.000Hz. A z tego jednego szerokopasmowego pomiaru, extrachujesz poszczegolne zakresy pasma pojedynczych przetwornikow za pomoca funkcji „convolution“ czyli nakladania zwrotnicy na pomiar. Efektem tej konvolucji sa niezalezne zakresy („wycinki dla posczegolnych przetwornikow“), ktore sa skorelowane czasowo (referencja jest wysokotonowy). Dzieki temu mozesz znalezc czasowa relacje impulsow tych niezaleznych „wycinkow“

Operacja splotu (tak się po polsku nazywa matematyczna operacja convolution) jest kosztowna obliczeniowo, ale przyjmijmy, że tak jest i sygnał pobudzający głośniki lf, mf i hf powstaje w wyniku splecenia synału sweep z odpowiedziami impulsowymi odpowiednich filtrów cyfrowych.

Wtedy sygnały zarejestrowane z każdego głośnika miałyby również charakter sweepów ale o amplitudzie odzwierciedlającej charakterystykę wypadkową filtru i głośnika. Ale te przebiegi na wykresach nie mają takiego charakteru. Dlatego napisałem, że może sygnał jest "jakoś przeliczany".

I nadal nie rozumiem jak działa ta metoda.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chodzi o zszycie charakterystyki tylko zgranie czasowe dla uzyskania lepszej polaryzacji 
Nieważne są charakterystyki przetworników tylko z jakim czasem impulsy docierają do słuchacza

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, msankowski napisał:



I nadal nie rozumiem jak działa ta metoda.

Moze pomoze ci nastepujacy detaliczny opis przygotowany przez autora/tworcy mojego systemu DSP. Opisuje on trzecia metode (ktora dzisiaj uzylem) -> Sine Convolution, czyli splot (nareszcie wiem jak sie to nazywa, dzieki) pomiaru poszczegolnych przetwornikow z wzorcowym sinusem o czestotliwosci rownej czestotliwosci podzialu (w moim przypadku 80Hz i 1400Hz) Poprzez porownanie i przesuwanie w czasie tych splotow az do momentu pokrycia mozesz wyznaczyc wymagane przesuniecie . Czyli roznica do poprzedniej metody to splot z wzorcowym sinusem zamiast splot z neutralna zwrotnica, ale zasada jest ta sama. Sadzac po twoich pytaniach i slownictwie podejrzewam ze powinienes zrozumiec o co chodzi.

Opis jest po angielsku. Jak bedziesz gotowy moge zrobic kilka screenshotow z dzisiejszych pomiarow 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Zaleta tej metody jest mozliwosc optymalizacjo zgrania czasowgo albo in trasition phase ("atak" -> moment narastania implsu dzwiekowego) albo in steady state (czyli w stanie ustabilizowanym). Niestety nie ma 100% reguly, ktory stan jest lepszy.

Muzyka to de facto ciagly "atak" a potem wybrzmiewanie sygnalu, a przykladowo staly sinus to stan ustabilizowany.

Trzeba wyprobowac obydwa -> posluchac i porownywac przelanczajac miedzy nimi 🙂

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak wygladaja te przykladowe pomiary subwoofera, niskosredniotonowego plus ten wspomniany generowany sinus 80Hz

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Tutaj widac wynik splotu tych dwoch pomiarow z sinusem

SWC_2.jpg

Przesuniecie czasowe miedzy nimi to 80 samples.

Jesli uzyje funkcji „Signal Rotation“ (przesuniecie w czasie) to doprowadze oba sygnaly do pokrycia

SWC_3.jpg

Dzieki temu osiagam zgodnosc czasowa/fazowa obydwu kanalow: subwoofera i niskotonowego

SWC_4.jpg

To samo powtarzasz dla przejsc pozostalych kanalow np. niskosredniotonowy i wysokotonowy przy 1400Hz

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
8 minut temu, xajas napisał:

Dzieki temu osiagam zgodnosc czasowa/fazowa obydwu kanalow: subwoofera i niskotonowego

wg mnie tylko czasową i tylko dla 80hz

ale mogę się mylić

trzeba by bylo korygować przebiegi dla każdej częstotliwości 50hz 70hz, 100 200hz dlatego wg mnie to żaden ideał kiedy od częstotliwości zależy poziom dobrego zgrania glośników

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mylisz sie. To przesuniecie czasowe/fazowe dotyczy calego toru/kanalu, wiec osobna korekcja dla kazdej czestotliwosci z osobna 70Hz, 60Hz itd. nie jest wymagana.

Ale mam jeszcze inne metody w zanadrzu, i jedna z nich (specjalnosc mojego systemu DSP) to plynna kontrola i korekcja fazy w calym zakresie pasma.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, xajas napisał:

Mylisz sie. To przesuniecie czasowe/fazowe dotyczy calego toru/kanalu, wiec osobna korekcja dla 70Hz, 60Hz itd. nie jest wymagana

to zrób taki pomiar i pokaż co będzie jak potraktujesz układ zgrany czasowo dla 80hz sinusem np 120hz

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mim zdaniem Sławek ma trochę racji, każdy przetwornik ma własny współczynnik reakcji i działania
Osobiście miałem przetworniki identycznie wyglądające ale jednak konstrukcje inne w efekcie szybki vs wolny
to ze wystartuje w tym samym czasie nie znaczy skończy

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
to zrób taki pomiar i pokaż co będzie jak potraktujesz układ zgrany czasowo dla 80hz sinusem np 120hz


Jaki pomiar? Masz na mysli powtorzenie calej procedury uzywajac sinusa 120Hz. Nie bede tego powtarzal, bo to dla mnie zbyt wiele zbednej pracy na przygotowanie odpowiednich zwrotnic. Przyklad: jesli subwoofer gra tylko do 80Hz to nie ma czego splatac z sinusem 120Hz
Mim zdaniem Sławek ma trochę racji, każdy przetwornik ma własny współczynnik reakcji i działania
Osobiście miałem przetworniki identycznie wyglądające ale jednak konstrukcje inne w efekcie szybki vs wolny
to ze wystartuje w tym samym czasie nie znaczy skończy

Nie pojales sprawy. Przeciez po to sie robi te pomiary, by uwzglednic wszystkie elementy wplywajace na roznice czasowe/fazowe poszczegolnych torow:
- roznica odleglosci przetwornikow od ucha
- rozne zachowanie roznych przetwornikow (to co powyzej opisujesz jako wolne i szybkie)
- wplyw roznych filtrow na opoznienia (linear phase, minimal phase, stromosc…)
… itd.

To jest przeciez sens tych metod uwzglednic komplety tor elektryczny i akustyczny.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
3 minuty temu, xajas napisał:

 


Jaki pomiar? Masz na mysli powtorzenie calej procedury uzywajac sinusa 120Hz. Nie bede tego powtarzal, bo to dla mnie zbyt wiele zbednej pracy na przygotowanie odpowiednich zwrotnic. Przyklad: jesli subwoofer gra tylko do 80Hz to nie ma czego splatac z sinusem 120Hz

filtr nie dziala jak ucięty nożem , przynajmniej oktawę w górę i w dół głośniki dzialają wspolnie

nie możliwe jest uzyskanie takiego samego zgrania fazy akustycznej dla punktu podziału jak i oktawę dalej

dlatego na pewno fazy akustycznej w ten sposób nie sprawdzisz

jasne też jest , że ustalając najlepsze wyrównanie czasowe dla określonej częstotliwości nie wiesz jak to wygląda dla wyższych i niższych bo robisz to programowo a nie mechanicznie

dla mnie nie musisz się klopotać , ale zrób taki eksperyment dla siebie

a przy okazji

11 minut temu, xajas napisał:

bo to dla mnie zbyt wiele zbednej pracy

wychodzi , że twoje zmiany zwrotki to jednak nie kliknięcie myszką 🙂

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
9 minut temu, xajas napisał:

 


Jaki pomiar? Masz na mysli powtorzenie calej procedury uzywajac sinusa 120Hz. Nie bede tego powtarzal, bo to dla mnie zbyt wiele zbednej pracy na przygotowanie odpowiednich zwrotnic. Przyklad: jesli subwoofer gra tylko do 80Hz to nie ma czego splatac z sinusem 120Hz
Nie pojales sprawy. Przeciez po to sie robi te pomiary, by uwzglednic wszystkie elementy wplywajace na roznice czasowe/fazowe poszczegolnych torow:
- roznica odleglosci przetwornikow od ucha
- rozne zachowanie roznych przetwornikow (to co powyzej opisujesz)
- wplyw roznych filtrow na opoznienia (linear phase, minimal phase, stromosc…)
… itd.

To jest przeciez sens tych metod uwzglednic komplety tor elektryczny i akustyczny.

Już sie tak nie unos, wiadomo z bez pomiarów ani róż, gdzieś jakiś początek musi byc
Chodzi tylko ze w realu mimo tylu wzorw i technologii ideału nie ma
Jak sie bawić to na najwyższych poziomach 😉
 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie unosze sie, wiesz ze z toba mam absolutnie specjalna cierpliwosc i wyrozumialosc

Sam fakt, ze pokazuje juz trzecia metode (z dwoma wariantami) jest najlepszym dowodem na to, ze nie ma jednego jednoznacznego idealnego rozwiazania/metody. A koncowy wybor to bardzo indywidualna sprawa odsluchu i porownania.

BTW. Zwroc uwage na to, ze te mozliwosci realizacji i realnego porownania tych wielu, wielu kombinacji masz tylko dzieki technice DSP, ktora tak potepiasz

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przecież wiesz ze jestem emocjonalny,  możesz uwierzyć mi na słowo ze w realu tez
ale mimo przygody z wieloma szkołami jakąś inteligencje posiadam, samo-wyuczona a nie wpojona
 

Wiec potrafię wyłapać górowanie jako obrażanie, chyba na tyle mnie poznałeś ze potrafię się odwdzięczyć podwójnie
 

Mila Administracja stara się mnie wspierać, powinienem mieć ban jeszcze parę dni, wiec dlatego ze mi zaufali te perę dni odpuszczę
 juz na tyle mnie poznałeś ze w realu pióra by poleciały, bo nienawidzę traktowania mnie czy kogoś z góry
bo u mnie słowo jest ważniejsze i nie istnieje prawo które cos mi nakaże

Wytłumaczę ci w skrocie

albo się traktujemy w twoim wątku albo nie

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez .:Gerard:.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja w temacie DBA...

W tym linku do Wikipedii jest mowa, że minimalna wersja DBA to dwa suby umieszczone na przeciwko siebie w określonym miejscu. Dla czterech subów na ścianę jest rysunek z odległościami, wszystko jest jasne. Nie ma jednak gotowca dla 2 lub 1 suba na ścianę. 

Może być tak, że dla 2 subów w poziomie robimy tak jak dla 4, ale w pionie dajemy połowę wysokości.

Dla jednego suba analogicznie będzie to na przecięciu przekątnych i to samo na przeciwległej ścianie.

Ja to tak widzę...pytanie, czy tak właśnie należy rozmieścić suby?

Tutaj na moje oko jest w ten sposób zrobione 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )  od sciany dłubość x, pomiędzy subami 2*x i głośnik w połowie miedzy podłogą, a sufitem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

FaLLgoT (ktorego zalinkowales) to gosc, ktory spedzil najwiecej czasu na analizowanie i badanie tego systemu. Lacznie z analiza wszelkich mozliwych kombinacji umieszczenia subwooferow prz pomocy symulacji FEM.

Jak ich poszukasz (pdf w sieci), znajdziesz odpowiedz na twoje pytania

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Mim zdaniem Sławek ma trochę racji, każdy przetwornik ma własny współczynnik reakcji i działania
Osobiście miałem przetworniki identycznie wyglądające ale jednak konstrukcje inne w efekcie szybki vs wolny
to ze wystartuje w tym samym czasie nie znaczy skończy
Ma to chyba też związek z kolokacją bądź nie suba i głośnika z którym współdzieli pasmo. Opóźnienie, które jest jedynym "pokrętłem" do wyrównania czasowego, jeśli dla jednej częstotliwości spowoduje przesunięcie fazy, to dla innej częstotliwości spowoduje inne przesunięcie fazy. Dlatego nie da się chyba zgrać faz składowych harmonicznych sygnału odległych głośników w całym współdzielonym pasmie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, xajas napisał:

Lacznie z analiza wszelkich mozliwych kombinacji umieszczenia subwooferow prz pomocy symulacji FEM.

Z rozmieszczeniem już sobie poradziłem - jest to opisane w Wikipedii.

Te wzory dobrze wszystko opisują...jak już wiadomo co ma wyjść.

Można zacząć już od 2 subów umieszczonych na środku przeciwległych ścian, resztę w sumie opisałem. Odległości liczy się ze wzorów podobnie jak częstotliwość do której DBA pracują. Czym więcej subów, tym lepiej...

 

Jeśli chodzi o zastosowanie praktyczne DBA, to w typowym pomieszczeniu odsłuchowym, wielofunkcyjnym łatwiej będzie zrobić pasywne tłumienie...to moje zdanie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak wyglada twoim zdaniem takie pasywne tlumienie redukujace peak np. przy 40Hz o 10-15 dB?
Czy robiles juz kiedykolwiek cos takiego, czy po prostu dumasz sobie, ze to sie da?

Przytocz konkretny przyklad.

Ma to chyba też związek z kolokacją bądź nie suba i głośnika z którym współdzieli pasmo. Opóźnienie, które jest jedynym "pokrętłem" do wyrównania czasowego, jeśli dla jednej częstotliwości spowoduje przesunięcie fazy, to dla innej częstotliwości spowoduje inne przesunięcie fazy. Dlatego nie da się chyba zgrać faz składowych harmonicznych sygnału odległych głośników w całym współdzielonym pasmie.

Da sie.
Popatrz na ponizszy szkic

U gory dwa zrodla A i B sa przesuniete w przestrzeni. Obydwie czestotliwosci startujace rownoczesnie z tych dwu zrodel docieraja w niezgodnej fazie.

Na dole cale zrodlo B opozniasz o delta t i wszystkie czestotliwosci startuja rownoczesnie, zarowno z A jak i z B i sa w fazie

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy to nie dziala tak samo, jak bys przesunal zrodlo?
To jest naprawde tricky.

Sam tez sie ciagle nad tym zastanawiam, jak to jest

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
13 minut temu, xajas napisał:

Jak wyglada twoim zdaniem takie pasywne tlumienie redukujace peak przy 40Hz o 10-15 dB?
Czy robiles juz kiedykolwiek cos takiego, czy po prostu dumasz sobie, ze to sie da?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Czytałem o tym.

Ile chcesz tłumienia zależy od wielkości absorbera...tego pewnie nie wiedziałeś.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odkryles Ameryke!

Nie, jest dokladnie na opak, to wielkosc absorbera zalezy od tego ile chcesz tlumienia

Wiec jesli juz przeczytales, to powiedz nam, jaka wielkosc ma ten konkretny absorber dla 40Hz/15dB, to zobaczymy, czy latwiej bedzie go zmiescic w „pomieszczeniu odsluchowym wielofunkcyjnym“

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmieści się. Najwyżej będzie miał mniejszą skuteczność.

Policz sobie, że zamiast zajmować przestrzeń na zabudowę 4 i więcej subów wykorzystujesz przestrzeń na absorber....tysiące litrów.

Ile głębokości straciłeś na montaż subów w ścianie? 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak potrzebuje 15dB to potrzebuje 15dB i nie chce mniejszej skutecznosci.

Wykrecasz sie. Nie odpowiadaj pytaniem na pytanie.

Wiec konkretnie, fakty. Ile litrow ma taki absorber?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
5 minut temu, xajas napisał:

Wykrecasz sie. Konkretnie, fakty. Ile litrow ma taki absorber?

Nie wiesz? Wysokość x szerokość x głębokość - z tego wynika pojemność.

A teraz policzmy objętość jaką zajął DBA...podaj głębokość, wysokość i szerokość, to sobie policzymy jaki można w te miejsce zamontować absorber.

Przykładowo może to być 2,5 * 3,5 * 0,3-0,4 m= 2625 - 3500 litrów...a to jedna ściana...starczy?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jerry, nazwijmy sprawe po imieniu: nie masz zelonego pojecia o tych absorberach i wywijasz sie jak piskorz.

Te twoje pasywne absorbery dla tych czestotliwosci z ta skutecznoscia to np. rezonatory Helmholtza w skrzyniach o wielkosci SZAFY SYPIALNIANEJ !!!

A ekwiwalentem tych skrzyn sa dwa subwoofery DBA na tylnej scianie widoczne na zalaczonym obrazku


Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) IMG_9091.thumb.jpg.d73bfc77c3db243f8b2cd2fa4b0a116a.jpg

Porownaj ich rozmiary z twoimi szafami, przestan opowiadac takie bzdury i przytaczac jakies bezsensowne rachunki

PS.
Ja nie tylko czytam o takich absorberach i nie musze wysasac sobie takich hipotez z palca. Ja buduje takie absorbery. Dwa takie Helmholtze staly u mnie w pokoju. I wywalilem je na smieci ze wzgledu na mikroskopijna skutecznosc w relacji do ich wielkosci.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.