Jump to content
IGNORED

Ile dać wygłuszenia


raiwan
 Share

Recommended Posts

Znalazłem nawet podobne projekty też na głośnikach seas z serii excell i napisane jest, żeby nie wygluszac przedniej ścianki oraz pokazane jak powinno być ułożone wygluszenie 🙂

Jutro rano zabieram się do roboty. Najgorszym wyzwaniem będzie dosięgnięcie do samego dna i rozłożenie tam waty bo to dość daleko a dostęp jest tylko przez 15 cm otwór głośnika i wąskie szczeliny przy wzmocnieniach... 

Link to comment
Share on other sites

Rozmieściłem wygluszenie tak jak być powinno, z tym, że to co było fabrycznie z przodu przed drugą rura od dołu to po prostu odwróciłem i wyciąłem mały otwór na bas reflex. Te wygluszenie za głośnikiem w części woofera podzieliłem na pół wagowo i dałem na sam dół pod rura. Pomiędzy najniższa rura a  pierwszym wzmocnieniem jest minimalna przerwa więc dałem tylko wygluszenia na samym dnie. 

Efekt jest zdumiewający. Bas przestał całkowicie buczeć, pojawiła się ładna średnica i więcej czystych dźwięków, nie wiem czy nie za dużo, ale to już może być kwestia kabli. Zupełnie inny charakter dźwięku, bardziej wszystko spójne, takie bardziej naturalne brzmienie, harmonia. 

Pierwsza myśl to taka, że jest mniej basu, ale to było złudne bo teraz jaki utwór tyle basu, czyli w jednym utworze ba gitarze basowej zatrzęsie ziemia a w innym słychać piękny jak prawdziwy bas z bębnów i tak dalej. 

Dziękuje bardzo za pomoc i rady. 

Link to comment
Share on other sites

Zadam jeszcze pytanie. Miałem stara wersję zwrotnicy i wtedy woofer grał tylko jako bas do 180 Hz ostro cięty (24 dB) . Stąd pewnie nie przykładali uwagi do wygluszenia w tej części. 

Teraz w nowej zwrotnicy bas gra do 600 Hz delikatnie ciety. 

Czy powinienem dołożyć wygluszenia teraz? Mam jeszcze wełnę owczą. Warto. Dać zamiast watoliny? Na przykład zamiast tego luzem? 

Link to comment
Share on other sites

W dniu 17.03.2022 o 18:01, raiwan napisał:

Czy powinienem dołożyć wygluszenia teraz?

Jeżeli teraz jest ok, to po co zmieniać?

 

W dniu 17.03.2022 o 18:01, raiwan napisał:

Mam jeszcze wełnę owczą. Warto. Dać zamiast watoliny?

tak, ale wełnę użyłbym w torze głośnika nisko-średniotonowego, 

 

Nie wiem czy użyłeś też tego filcu poroso, czy tylko samej watoliny, wełny? Najlepsze efekty w tłumieniu daje "mieszanie" materiałów, Filc, gąbka, wełna. 

 

|______Naim MuSo______|

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Nie użyłem filcu, taki efekt dało prawidłowe rozmieszczenie wygluszenia plus mata bitumiczna. 

Teraz spróbuję jeszcze dać filc na każdą ściankę (już zamówiony) i dołożyć mate bitumiczną na sam dół, górę, przód pod wooferem i w dolne części pod tym głośnikiem (tam gdzie drugi bas reflex). 

Zastanawiam się tylko, czy dać wełnę owczą za średnio tonowym bo on gra też bas od najniższych częstotliwości i żeby nie zamuliła mi jego tylko, lub zrobiła jakieś dziury w paśmie. Ten producent że strony napisał, że do średnicy lepiej użyć właśnie tej wełny (u mnie gdzieś 150 gram). 

Spróbuję z wełną, najwyżej zmienię na watoline później jak będzie źle.

Mam dwie osobne części obudowy dla nisko średnio z wysokimi i bas osobno. 

 

Edited by raiwan
Link to comment
Share on other sites

Dobrze, nawet super w porównaniu do tego co było, ale po dłuższym słuchaniu dalej coś nie tak. Zaczynam podejrzewać swój amplituner Arcam, czy z nim wszystko jest ok, bo po odłączeniu kolumn lub dłuższej przerwie w słuchaniu jest wszystko ok, jak się długo słucha to dziwnie gra, później znowu dobrze... Jakby musiał się rozgrzać? Może to być czymś spowodowane? 

To tak jakby kolumny zaczynały grać głośno średnica głównie, jakby zabrakło basu środkowego. Może to być spowodowane uszkodzonym rezystorem szeregowo w zwrotnicy? 

Co bym nie robił mam wrażenie, że przez moment gra super a później stopniowo powraca do tego, że mnie ten wokal wkurza, jakby zamieniały się w głośniki z lat 70tych jak te pełnozakresowe głośniki jajowate z papieru 

Link to comment
Share on other sites

22 godziny temu, raiwan napisał:

Może to być spowodowane uszkodzonym rezystorem szeregowo w zwrotnicy? 

  • zawsze cos może być uszkodzone, ale to łatwo sprawdzić, trzeba element wylutować ( jedną nóżke przynajmniej) i zmierzyć miernikiem lub testem RLC
  • Skoro to amplituner zapewne od KD, to może masz włączone jakieś ustawienia DSP, lub dźwięk wielokanałowy, wtedy np. część średnich tonów "idzie" do głośnika centralnego.... 
  • Trzecia opcja, skoro sam coś przerabiałeś w zwrotnicy, to może trzeba samego siebie sprawdzić, czy wszystko jest poprawnie i zgodnie ze schematami połączone

|______Naim MuSo______|

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Dałem tylko większej mocy rezystory na wysokich i średnich. Użyłem firmy mundorf. W centralnym na identycznych głośnikach dałem firmy milss i tam nie ma w ogóle takiego efektu, ale jest tam obudowa starego typu, czyli nie aż tak wąska (w środku odległość między bocznymi ściankami to zaledwie 15 cm, tyle co otwór na głośnik... 

Mam w głowie żeby Zamówić millsy takiej mocy jak być powinny, tylko drogie są na dzień dzisiejszy, bo 38 zł sztuka. Na samą średnicę dwie sztuki to nie duży wydatek, ale już na wysokotonowy to już łącznie 6 sztu, a jakbym zaszalał i wziął też na niskotonowego to kolejne 4 sztuki... Tam już muszą być 10 watowe, więc droższe o 10 zł... Łącznie to koszt całej jednej zwrotnicy, czyli 500 zł gdzieś 

Edited by raiwan
Link to comment
Share on other sites

12 minut temu, raiwan napisał:

Mam w głowie żeby Zamówić millsy takiej mocy jak być powinny, tylko drogie są na dzień dzisiejszy, bo 38 zł sztuka. Na samą średnicę dwie sztuki to nie duży wydatek, ale już na wysokotonowy to już łącznie 6 sztu, a jakbym zaszalał i wziął też na niskotonowego to kolejne 4 sztuki... Tam już muszą być 10 watowe, więc droższe o 10 zł... Łącznie to koszt całej jednej zwrotnicy, czyli 500 zł gdzieś 

z tym że taka ilość rezystorów w torach głośników średniotonowy i wysokotonowy, spowodowana jest faktem regulacji, przełączania,  a ta następuje właśnie poprzez przełączanie rezystorów. Zmień tyko te, na których "grasz" czyli np zakres 0dB zobacz który to rezystor i takie zakup Mills. 

Jeżeli nie grasz jakoś bardzo głośno, w torze wysokotonowym wystarczają z reguły te 5W, dla średniaka i 10W może być mało

|______Naim MuSo______|

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

No właśnie najlepsze jest to, że w schemacie jest 4 wat rezystor ceramiczny i to zaraz za wejściem przed cewka w torze średniego 🙂 

Dokładnie. Te rezystor są do regulacji wysokich i niskich. Wolę je mieć bo już zaczynam być w tym wieku, gdzie wysokie zaczynaja znikać a niskich zaczyna być za dużo 🙂

Edited by raiwan
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Wczoraj udało mi się tylko wygłuszyć cześć średniego i wysokich. Jestem znowu pod wrażeniem, ile te wygluszenie zmieniło. Ilość basu powróciła, znowu jest go tyle ile być powinno no i w średnicy, lub dolnych wysokich zniknęły sybilanty, miałem wrażenie, że po ostatnim wygluszeniem matą bitumiczną pojawiło się więcej dźwięków typu syczenie. 

Dziś zacznę wygłuszać cześć woofera. Muszę tylko obliczyć, ile dać wełny owczej. W nisko średniotonowym nic nie zamuliło basu, pewnie to kwestia odpowiedniego dobrania ilości wełny. 

Słuchając samej średnicy niestety ten krzykliwy wokal nadal występuje. Może coś pomoże wygluszenie woofera. 

Planuje dać jej jak najwięcej tam gdzie jest dolny otwór bas reflex, którego nie powinno być w tym miejscu. Nowsza wersja tych kolumn ma go już przniesionego zaraz za dołem głośnika a najniższa część jest dla zwrotnicy i prawidłowo umieszczonego już wygluszenia. 

Najlepsze jest to, że najwyższy model rezystora mundorf i przy wyginaniu nóżek do przylutowania te po prostu odpadły... Z jednej i drugiej strony 🤣

Na szczęście udało się je z powrotem przylutować. Pierwszy raz miałem coś takiego, że nóżki odpadły od elementu 🙂

Edited by raiwan
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
2 godziny temu, raiwan napisał:

Dałem tylko większej mocy rezystory na wysokich i średnich. Użyłem firmy mundorf.

Jakie konkretnie? MResist? To sie nie dziwie ze srednica jest krzykliwa - to jest ich cecha charakterystyczna.

Edited by rafa
Opera Callas, Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), Aqua La Voce S2,
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, DIY
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Mundorf Mresist 10W Copper Nikiel 1,80 ohm MREC10 dokładnie takie. 

Jak woofer jest delikatnie ciety od 600 Hz to warto też dać lepsze rezystory w ich torze? Tam jest seas prestige, który gra z powodzeniem do 3500 Hz.  Dałem tam szeregowo rezystory mundorf z serii MR10. 

Czy reszta mundorfa co są równolegle wszędzie to też do wymiany? Tam są z serii Superes. Pierwszy raz użyłem tej firmy rezystorów 

Edited by raiwan
Link to comment
Share on other sites

1 minutę temu, raiwan napisał:

Mundorf Mresist 10W Copper Nikiel 1,80 ohm MREC10 dokładnie takie. 

Jak woofer jest delikatnie ciety od 600 Hz to warto też dać lepsze rezystory w ich torze? Tam jest seas prestige, który gra z powodzeniem do 3500 Hz. 

Za tam mundorf z serii MR10. 

Czy te mundorfa co są równolegle też do wymiany? Tam są z serii Superes. Pierwszy raz użyłem tej firmy rezystorów 

To jest tzw Mundorf Classic. Ma mniejsza tendencje do "darcia ryja" od topowego MResist.

Ale jedyne rowno grajace Mundorfy to MOX i to te polecam w wiekszosci zastosowan. To bardzo dobre rezystory mimo niskiej ceny.

Opera Callas, Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), Aqua La Voce S2,
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, DIY
Link to comment
Share on other sites

Wygluszenie zrobiłem według zaleceń Ape mniej więcej według poniższego rysunku. 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wszystkie możliwe ścianki dałem matą i później filcem. Są też gotowe maty bitumiczne już z filcem samoprzylepne (bardziej ekonomiczne) jak ktoś ma łatwy dostęp do środka obudowy lub jest na etapie jej budowy. Ja użyłem pierw mat bitumicznych a później filcu samoorzylepnego.

Wełnę owczą dałem tylko w krytycznych miejscach. Dolna obudowa ma dwa razy większy litraż więc na logikę dałem dwa razy więcej wełny jak na górze. 

Nic mi basu nie zamuliło, jest go więcej i niżej schodzi, spokojnie go słychać przy 33 Hz, ale to był test z YouTube więc nie wiadomo, czy nie zszedł by niżej. Mowa o zamkniętej obudowie (zatkane br). Jest też więcej wysokich, do tego są bardziej wyraźne, poprawiło się stereo. Minus to taki, że chyba muszę się jeszcze na nowo przyzwyczaić do nowego brzmienia bo wydaje się jakby zniknął wyższy bas, ale to bardziej efekt braku buczenia (rezonansu) nawet przy głośnej muzyce. 

Ogólnie bas i wysokie zrobiły się bardzo wyraźne, niskie schodzą wyraźnie niżej i słucha się ich przyjemniej.

Na razie tyle bo mi czasu brakło i na szybko posłuchałem. 

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Rece poobdzierane i całe w siniakach, ale było warto się nagimnastykować bo efekt jest słyszany od razu. Bas jest teraz mocny i nisko schodzący jak z rasowego subwoofera.

Najwazniejsze dla mnie to to, że teraz zauważalnie słychać różnice w basie po odetkaniu otworów br. Teraz jest po prostu więcej basu. Nie bez różnicy, nie bardziej pukający, nie niżej schodzący, tylko po prostu jest go więcej jak powinno być według projektu 🙂

Zrobiłem szybki test. Żeby nie zduszac wełny na samym dole dałem ją w jednej kolumnę na tylna ściana od dołu do góry... Efekt taki, że w teście słychać idealnie typową górkę w zakresie 70 - 80 Hz. Po przełożeniu i uochaniu waty na sam dół w tym przedziałe pojawił się dołek 🙂 w drugiej kolumnie też tak było, ale po kilku godzinach słuchania przy wygluszaniu drugiej kolumny dołek ten zniknął... 

Przyjechały mi dziś rezystory mills i w wolnej chwili wymienię te rezystory jeszcze i dam znać, czy pomogło. 

Edited by raiwan
Link to comment
Share on other sites

Wymieniłem rezystory na mills... Krzykliwy wokal jakby zniknał 🙂 rafa jesteś wielki 😎

Wczoraj zdążyłem zrobić tylko jedną kolumnę, dzięki czemu mogłem zrobić porównanie mills vs mundorf. Pierwsza różnica która się od razu rzuca w słuch to zauważalne pojawienie się dźwięków w tle, czyli chórek, widownia, oklaski, krzyki, różne dźwięki, czyli dużo więcej szczegółów, oraz trochę mniej krzykliwa średnica, zwłaszcza wokal. Głośnik z mills dominował też nad instrumentami typu trąbka itp. czystością i klarownością. Mills gra większą ilością detali i szczegółów, wydaje się grać bardziej otwartą przestrzenią. 

Najlepsze było to, że gdy grały dwie kolumny na różnych rezystora to nie było spójności, przestrzeni i sceny. Dźwięk wydawał się bardzo wycofany, jakby za ścianą i bardzo płytki. To pokazuje, że nawet elementy różnych producentów mają wpływ na dźwięk.

Jestem za razem szczęśliwy, że się udało mi doprowadzić kolumny do porządku oraz dobrego dźwięku i za razem załamany tym, że przez głupie rezystory od samego początku borykałem się z tym problemem, że już dawno miałem ochotę je wyrzucić, że tyle musiałem czasu poświęcić na różne przeróbki... Taka pierdoła... 

Co do wygłuszenia wydaje mi się, że część woofera jednak będzie musiała być wytłumiona watoliną bo mam wrażenie niekiedy, że bas bardziej czuje niż słyszę, może być za dużo wygłuszenia.  

Link to comment
Share on other sites

I mała sesja zdjęciowa z relacji wygłuszania:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) 2.thumb.jpg.feacf8e78e55bc7840890c9086b4b8cd.jpg3.thumb.jpg.3ab432e7cd401cfebb0f8613a639a52c.jpg4.thumb.jpg.10247759fcd1fa9851ed0223d14a6da5.jpg5.thumb.jpg.4deed35211aeba3eb8187fe74933f22f.jpg6.thumb.jpg.82bcb22ec0c275d6503aa7998a3ebe64.jpg7.thumb.jpg.fbb9a697307b4354e692e424a197edda.jpg 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Muszę jeszcze kupić rezystory Mills na woofera. Teraz głośnik basowy daje lekko krzykliwy wokal mimo zastosowania rezystorów innej serii Mundorf... (przypomnę, że woofer cięty wysoko i delikatnie od 600 Hz dopiero).

Czy te rezystory co są równolegle też warto zmienić na innej firmy? Nie chodzi mi o mills, tylko Oh-mite na przykład. Te równolegle łączone mają też jakiś wpływ na barwę dźwięku?

Mills grają czyściej, nawet musiałem wrócić do starego wygłuszenia na nisko-średniotonowym bo zaczęło grać za bardzo sybiliantami. Zrobiło się za "czysto".

Zostawiłem matę bitumiczną i filc na wszystkich ściankach i wróciłem do fabrycznego podziału 80 na 40 gram watoliny. 


Ta mata bitumiczna ma sens jak cała kolumna zbudowana jest na 25 mm mdf? (dopiero teraz się zastanawiam 🤣 )

Edited by raiwan
Link to comment
Share on other sites

W dniu 26.03.2022 o 18:34, Ape napisał:

Jak dla mnie Mills jest ciekawszy barwą od tego podstawowego Mundorfa, ale on gra fajnie po kilkunastu godzinach. Daj szansę tym Mills 'om

Dla mnie znowu one maja przekombinowana ta barwe. Wszystko "slodza" przez co przekaz traci naturalnosc.

Opera Callas, Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), Aqua La Voce S2,
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, DIY
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Największy błąd wielu konstrukcji to zbyt dużo zbyt słabej jakości wytłumienia.
Regularnie jak trafiają do Nas kolumny do naprawy / modyfikacji prawie zawsze zmniejszamy ilość wytłumienia i wymieniamy pseudo na takie prawilne i zawsze jest lepiej 🙂

Tłumimy tyle ile potrzeba i ani grama więcej.

Link to comment
Share on other sites




Tłumimy tyle ile potrzeba i ani grama więcej.


Czyli jak, ile i dlaczego?

To forum i dział DIY, tu nie robimy szeptanego marketingu. Skoro ktoś udziela odpowiedzi to proszę zarzucić konkretem, a nie nakłaniać do korzystania z płatnych usług.

|______Naim MuSo______|

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
W dniu 14.03.2022 o 21:14, Ape napisał:

eneralnie, tak jak już ktoś powyżej pisał, zasada jest taka:

  • obudowę zamknięta warto wytłumić całkowicie i dosyć mocno, pomaga to w "pochłanianiu" pracy tylnej strony membrany.
  • obudowę BR wytłumić jak najmniej się uda. Ucho niestety tutaj nie zastąpi pomiaru, tłumienie obudowy BR wykonuje się w celu stłumienia dwóch najczęściej występujących rezonansów w takiej obudowie.

Pierwszy to tzw. fala stojąca, występuje najczęściej w wąskiej wysokiej obudowie, gdzie głośnik jest wysoko, a otwór BR nisko. tłumi się wtedy mocno ścianki nad głośnikiem i poniżej otworu BR.

Drugi rodzaj rezonansu to rezonans samego układu rezonatora. Jak wiadomo, poza rezonansem głównym, na który jest strojony, pojawiają się tu także rezonanse ćwierć i więcej falowe, więc na wielu wykresach można zaobserwować, że otwór BR potrafi "grać" sobie nawet w okolicy  1kHz. Tu najlepiej ułożyć wytłumienie bezpośrednio za głośnikiem, a jego ilość i rodzaj dobrać eksperymentalnie na podstawie pomiaru.

Pomiar taki najkorzystniej jest robić na głośniku w układzie BR bez filtrów.

Na poniższym wykresie (pomiar zapożyczony) wyraźnie widać różnicę przed i po wytłumieniu obudowy.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Wyżej dosyć dobrze to opisałeś z tym tylko że nie zgodzę się ze OZ tłumimy do fulla też powinno się to robić tyle i potrzeba nie więcej.
Podlinkowałeś tez powyżej Nasz pomiar i Naszą sugestie z artykułu z jakiego pomiar pochodzi - tj. Tłumimy i stroimy przed filtracją na podstawie pomiarów a nie na końcu po filtracji.
To bardzo ważne gdyż na porządku dziennym jest wycinanie w filtracji np. pułapkami zaburzeń pasma które można po prostu wytłumić.
A tłumimy tyle ile potrzeba oznacza że to momentu kiedy nie ma już znaczących zmian wynikających z zastosowanego tłumienia.
Przymus mocnego tłumienia to jedna z Wad konstrukcji 2 drożnych. Wytłumienie działa korzystnie na pozbycie się śmieci ale też jego nadmiar zabija wszystko co dobre i żywe 🙂.
Zdarza się w konstrukcjach 3 drożnych że wytłumienia w komorze basowych nie ma wcale.
Dlatego też napisałem że Mniej a lepszej jakości.
Na porządku dziennym jest wpychanie do kolumn wytłumienia żywcem wyjętego z rynku tapicerki kanapowej.



Chciałem tylko zauważyć powyżej że kolumna W mojej opinii jest za mocno wytłumiona

Ps. "Tłumimy" Ja bardzo lubię jak komuś tłumacze używać takiej formy mnogiej zamiast "Per Panowie i Panie"


 

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edited by zapacoustics
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.