Jump to content
IGNORED

Ile dać wygłuszenia


raiwan
 Share

Recommended Posts

Posted (edited)
W dniu 28.03.2022 o 14:32, rafa napisał:

Dla mnie znowu one maja przekombinowana ta barwe. Wszystko "slodza" przez co przekaz traci naturalnosc.

Tutaj może po prostu dają od siebie więcej niż konkurencyjne. Wydaje mi się słyszeć więcej szczegółów i tym samym kilka nowych rzeczy w tych samych wcześniej już słuchanych utworach. W scenie też jest jakby lepiej. Czasami pozornie mam wrażenie, że na przykład ktoś gra na pianinie w kuchni 😁 dźwięk wykracza bez problemu poza kolumny i to nie są jakieś drobne niuanse, tylko konkretne instrumenty, odgłosy i tak dalej. 

9 minut temu, zapacoustics napisał:

Wyżej dosyć dobrze to opisałeś z tym tylko że nie zgodzę się ze OZ tłumimy do fulla też powinno się to robić tyle i potrzeba nie więcej.
Podlinkowałeś tez powyżej Nasz pomiar i Naszą sugestie z artykułu z jakiego pomiar pochodzi - tj. Tłumimy i stroimy przed filtracją na podstawie pomiarów a nie na końcu po filtracji.
To bardzo ważne gdyż na porządku dziennym jest wycinanie w filtracji np. pułapkami zaburzeń pasma które można po prostu wytłumić.
A tłumimy tyle ile potrzeba oznacza że to momentu kiedy nie ma już znaczących zmian wynikających z zastosowanego tłumienia.
Przymus mocnego tłumienia to jedna z Wad konstrukcji 2 drożnych. Wytłumienie działa korzystnie na pozbycie się śmieci ale też jego nadmiar zabija wszystko co dobre i żywe 🙂 Dlatego też napisałem że Mniej a lepszej jakości.
Na porządku dziennym jest wpychanie do kolumn wytłumienia żywcem wyjętego z rynku tapicerki kanapowej.


Chciałem tylko zauważyć powyżej że kolumna W mojej opinii jest za mocno wytłumiona.


 

 

Tak dokładnie. Po zbytnim wytłumieniu oraz dodaniu wełny owczej zamiast watoliny dźwięk zrobił się jakby zbyt ocieplony, jakbym wsadził też kolumny do obudowy z płyty wiurowej i scena była płaska daleko za źródłem i kolumnami. No i nie chce już wspominać, że następnego dnia gdy się wszystko zaczęło układać usłyszałem jakby buczenie basu nawet przy zamkniętych otworach bas reflex... Po chwili zastanowienia zerwałem filc. 

Zostawiłem finalnie tak, że ścianki okleiłem matą bitumiczną i fabryczne wygluszenie w odpowiedniej ilości według producenta. 

Scena wróciła, dźwięk ożył. Jedyne co dało wygluszenie matą bitumiczną to bardzo dynamiczny, impulsywny bas, który brzmi bardzo naturalnie. Miałem też wrażenie, że dźwięk zrobił się bardziej czysty, otwarty. 

 

Edited by raiwan
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Rady i wnioski jakie mogę dać po tych doświadczeniach z różnym wygluszeniem i ilością to:

- do obudów z portami bas reflex nie warto dawać wełny owczej i innych gęstych materiałów

- do głośnika tylko średnio tonowego w zamkniętej obudowie najlepiej dać wspomniana wełnę owczą, poprawia bardzo czystość w detalach 

- ilość wygluszenia wełna owczą najlepiej dawać w proporcji na przykład objętość obudowy 10 litrów to 100 gram wełny, objętość 13 litrów to 130 gram wełny i tak dalej

- jeżeli jest to obudowa bas reflex to watolina na wszystkie ścianki i po 4 warstwy kawałków odpowiedniej wielkości na rozmiar na dół oraz dwie za nisko lub średnio nisko tonowymi głośnikami, bez wygkuszania przednich ścianek oraz dwie na samej górze jeżeli obudowa nie jest podzielona na dwie osobne części, 

- maty bitumiczne na każdą możliwa ściankę oprócz frontów, można też dać na port bas reflex 

- watolina luzem ta poza bocznymi ściankami (za głośnikiem oraz na dole i górze obudowy) daje się odpowiednio w proporcji 2:1 na dół i górę jeżeli jest obudowa podzielona na pół. Wtedy też najlepiej dać watoline za głośnikiem oraz pod i nad ścianka dzielącą ( jedna warstwa) 

- starać się, żeby przed otworem bas reflex nie było wygłuszenia, żeby była przestrzeń co najmniej 5 cm przed portem, można dać po bokach watoline i pod spodem, ale nie przed samym portem, żeby go nie zakryć,

- przed górnym portem można dać watoline, jeżeli w obudowie są co najmniej dwa otwory bas reflex, ale w ten sposób, żeby była jakaś przerwa między wygluszeniem a rura co najmniej wspomniane kilka centymetrów (jak jest na przykład jedna rura nad druga jak w moich kolumnach między wzmocnieniami) 

I tyle chyba 

Edited by raiwan
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
42 minuty temu, raiwan napisał:

Tutaj może po prostu dają od siebie więcej niż konkurencyjne. Wydaje mi się słyszeć więcej szczegółów i tym samym nowych rzeczy w tych samych wcześniej już słuchanych utworach. W scenie też jest jakby lepiej. Czasami pozornie mam wrażenie, że na przykład ktoś gra na pianinie w kuchni 😁 dźwięk wykracza bez problemu poza kolumny i to nie są jakieś drobne niuanse, tylko konkretne instrumenty, odgłosy i rąk dalej. 

Zgadza sie. Ale w porownaniu z najtanszymi cementowymi wszystkie te "lepsze" zawsze pokazuja wiecej detali a co za tym idzie przestrzen, powietrze itd

Edited by rafa
Opera Callas, Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), Aqua La Voce S2,
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, DIY
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Tutaj grafika jak finalnie zostało u mnie z wygluszeniem:

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edited by raiwan
Link to comment
Share on other sites

27 minut temu, rafa napisał:

Zgadza sie. Ale w porownaniu z najtanszymi cementowymi wszystkie te "lepsze" zawsze pokazuja wiecej detali a co za tym idzie przestrzen, powietrze itd

A tu właśnie takie coś u mnie było po zmianie Mundorf Copper Nikiel na Millsa. 

Wymiana cementowych na mills to już na pewno znaczne poprawy wprowadza, ale niekiedy można pogorszyć kiedy to wysokie były fabrycznie podniesione w zwrotnicy przez te cementowe jak było u mnie w Jamo. Tam po wymianie na mills to później same syczenie słyszałem, czystych tylko niewiele więcej było co potwierdziło, że warto lepsze elementy dać tam, gdzie są zastosowane lepszej klasy przetworniki tylko. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Odświeżę trochę temat

Spróbowałem trochę jeszcze z wygłuszeniem i jest takie coś, że jak dam więcej wygłuszenia to znikają basy zwłaszcza te najniższe, ale za to jest dużo więcej szczegółów, dźwięk się robi czysty, pojawia się od razu więcej wysokich.

Jak dam mniej wygłuszenia to znowu jest dużo basu, ale znikają wysokie i zaczyna grać bardziej środkiem. Wtedy jest ten dziwny wkurzający wokal o którym wspominałem

Jak to można połączyć? Obudowa podzielona jest na dwie części. Dla przypomnienia jest to system 2,5 drożny. 

Myślę nad wygłuszeniem mocnym góry, żeby bardziej grało wysokimi i średnimi a dół podbić, żeby nadrabiał basem.

 

Link to comment
Share on other sites

Normalne zjawisko, jak basy dominuja w przekazie to przyslaniaja slyszalnosc szczegolow w wyzszych pasmach. Jak jest ich mniej to wzrasta czytelnosc. Pomiar pokazalby co jest bardziej poprawne. Moze jestes poprostu przyzwyczajony do jednego typu prezentacji i to mniej basu to jest tyle ile potrzeba 😉

Opera Callas, Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), Aqua La Voce S2,
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, DIY
Link to comment
Share on other sites

Nie nie, nie aż tak. Dałem owczej wełny na bas i zniknęły najniższe częstotliwości jakbym ściszył bas w amplitunerze. Wyciągnąłem i od razu jest ok. Zostawiłem owczą wełnę w części nisko średnio tonowego i od razu jest bardziej czytelnie tak jak napisałeś. Wiecej szczegółów i zniknął ten pogłos wkurzającego wokalu. Jak na razie jest ok. Sam średniotonowy dawał i tak mało basu więc lepiej go zagłuszyć i mieć lepsza średnicę a bas zwiększyłem na zwrotkach przy terminalach. 

Borykałem się z wysokotonowymi wstęga i bo cały czas myślałem, że coś z nimi nie tak a tu była kwestia złego wygluszenienia tylko. Ktoś musiał coś namieszać przede mną bo co innego serwis od tych kolumn napisał a co innego było w środku. 

 

A teraz tylko się upewnię. 

Czy jest w ogóle jakiś sens dawać Mate wygluszajaca jak ścianki obudowy po całości wszędzie mają grubość mdf 25 mm? 

Czy mogłem tylko zaszkodzić takim wygluszeniem? Nawet firma nie dała takiegonwygluszenia w starego typu obudowie, tylko tam, gdzie były wąskie ścianki (obudowa owalna i nacinana w środku boczne ścianki) 

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, raiwan napisał:

Mate wygluszajaca

Co konkretnie/ jaki material masz na mysli?

25mm to zadne cudo i mozna dodac np mat bitumicznych. Wzmocnienia poprzeczne daje wiecej w kwesti tlumienia rezonansow niz sama grubosc scianek.

Opera Callas, Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), Aqua La Voce S2,
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, DIY
Link to comment
Share on other sites

Poczytałem trochę na temat stosowania mat bitumicznych w kolumnach i co ile wypowiedzi to tyle zdań. Dowiedziałem się też sporo ciekawych kwestii na temat tego materiału i co robi w obudowie na podstawie prywatnych testów urządzeniami i czujnikami. 

Postanowiłem odkleić mate zostawiając tylko oklejone porty bas reflex (które są wykonane ze sklejonego papieru w grubej ilości jak w rolce od papieru, tylko kilka razy grubsze jak drewno).

Od razu inny dźwięk, bardziej dynamiczny, bas bardziej ocieplony z większym impetem, szczegółów tyle samo. Inny charakter dźwięku. Szkoda, że basu mniej, ale to może być jeszcze kwestia ułożenia wygluszenia, bo dałem według zaleceń a jak było jak fabryka zrobiła. 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Wcześniej miałem zamontowane kable, które grały głównie średnica i wygluszenie matami dało wtedy fajny efekt. Na nowych kablach wyszło, że tylko maty pogarszają, pewnie to przez to, że pomniejszyły objętość obudowy, górna część ma zaledwie 15 litrów. 

Znalazłem info, że sens wygluszac matami ma obudowy zbudowane z mdf do 16 mm i do 22 hdf. Mimo tego większy i lepszy efekt dadzą wzmocnienia obudowy, dodatkowe lub większą ilość w nowych konstrukcjach. Do tego jeżeli ktoś decyduje się już na własne wygluszenie należy na nowo zrobić później pomiary i zbudować na nowo zwrotnice... 

Edited by raiwan
Link to comment
Share on other sites

W dniu 19.05.2022 o 20:28, raiwan napisał:

Do tego jeżeli ktoś decyduje się już na własne wygluszenie należy na nowo zrobić później pomiary i zbudować na nowo zwrotnice... 

Tak, jak skala zmian jest duza zwrotnica moze wymagac pewnej korekty. Ale trzeba zmiezyc przed i po w takich samych warunkach jak ustwieie mikrofonu itp

Opera Callas, Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), Aqua La Voce S2,
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, DIY
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Po dłuższym czasie w końcu się dowiedziałem, że w moich kolumnach w nowej wersji zwrotnicy jest inna już ilość wygłuszenia. Tylko tyle, żeby było po bokach i z tyłu przy ściankach obudowy oraz na samej górze. Dziwi mnie, że nie ma wygłuszenia przy ściance dzielącej obudowę na dwie oddzielne części (na i pod przegrodą około 9 x 25 cm gołej deski). Na samym dole w nowszej wersji obudowy znajduje się zwrotnica więc tu jeszcze zrozumiałe to jest. 

Wcześniej naładowałem więcej wygłuszenia tak jak było oryginalnie przed jakimikolwiek zmianami z mojej strony i dlatego nie mogłem dojść do porozumienia z kolumnami po zbudowaniu nowej zwrotnicy 🙂 Te nowsze zwrotnice są zaprojektowane pod mniejszą ilość wygłuszenia. Teraz dźwięk jest wyrównany i niezamulony, wydaje się już ok. 

Co zauważyłem: warto wziąć pod uwagę przy nowy projekcie kolumny to, że po ułożeniu w jakikolwiek sposób wygłuszenia, kolumny grały inaczej po dwóch dniach jak od razu po wygłuszeniu. Tak jakby materiał się układał i dochodził do siebie po tym czasie... Mowa o watolinie

Mam też pytanie. W wersji podstawkowej nie ma wygłuszenia z tyłu obudowy za terminalami, czy tak może być? Jest to za głośnikiem niskotonowym. Czy to zwykła oszczędność materiału przez producenta, czy przyjęte, że kable rozpraszają stojące fale? Jest tam pełno kabli około 8 sztuk. 

Edited by raiwan
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
W dniu 6.06.2022 o 21:19, raiwan napisał:

kable rozpraszają stojące fale

W podstawkowych? Fale stojące???

A niby skąd one się tam biorą?

Przeciętnej wielkosci podstawkowce nie mają problemów z falami stojącymi, bo skrzynki są po prostu za małe.

A nawet jak są tam fale o długości obudowy, to tyły zamontowanych tam głośników i zwrotnica bardzo skutecznie je rozpraszają.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

To są podłogówki podzielone na dwie osobne części. Dół tylko na niskie do 600 Hz i góra całe pasmo 2.5 drożne. Górna część jak podstawki około 13 litrów, dolna około 26 litrów. 

Dziwnie jest ta obudowa zrobiona - za wooferem są terminale na tylnej scianie a na przegrodzie dzielącej obudowę na te dwie części umieszona jest zwrotnica wysokich (druga od woofera przykręciłem do bocznej ściany) . Do tego dwa porty bas reflex są na samym dole zamiast na środku na przykład, ciężkie do wygluszenia. 

W górnej części zwrotnica też była zamontowana na tej przegrodzie za głośnikiem niskośredniotonowym, ale po zbudowaniu nowych zwrotnic musiałem przykręcić do tylnej ściany obudowy bo się nie mieściła już 🙂

Stąd moje pytanie, bo nie wiem czy upchać jeszcze wygłuszenie między kable i wśród elementów górnej zwrotnicy, czy tak wystarczy? We wcześniejszej wersji woofer grał do 250 Hz i tam było dużo więcej wygluszenia, jakby upchane za głośnikami na maksa, w nowej wersji zwrotnic już tylko przy samych ścianach obudowy oprócz przedniej ściany, ale w nowej wersji obudowy zwrotnica jest już inaczej zamontowana, bo zrobili prawidłowo tak wspomniałem wcześniej, czyli porty dali na środek a na samym dole zrobili miejsce na zwrotnice i terminale, dzięki temu nie ma już problemu gdzie co i ile wygluszenia, bez komplikacji, bo nie ma problemu z kablami i terminalami

 

Edited by raiwan
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.