Jump to content
IGNORED

Tylny głośnik w KD - jeden czy dwa?


krzychgr

Recommended Posts

Witam,

posiadam ampli Yamaha RX-V750 + DVD-S550, jako fronty grają B&W DM602 S3, jako tyły (surround) B&W DM601 S3. Jako przedni central zamierzam kupić B&W LCR60 ale nie wiem jaki głośnik kupić na tył. Juz zdecydowalem się na B&W LCR 60 ale może lepiej byłoby kupic dwa głośniki tylne, zgodnie z zaleceniami z instrukcji do amplitunera (okreslone tam jako surround back speakers). Chętnie przeczytam wszystkie rady i komentarze. Poniżej rysunek poglądowy z instrukcji.

[obrazekLUKASZ-265187_1.jpg]

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

jeslki glosnik tylny centralny ma pomoc w lokalizacji zrodel dzwieku w scenach ktore odbywaja sie za naszymi plecami to rozbijajac ten punkt na dwa zrodla dzwieku rozmarze sie obraz tok dokladnie nakreslony przez tylne trzy glosniki.

a ze producent poleca... no coz, jesli poleca tez konkretnego producenta to wiadomym jest czemu to czyni...

znanea jest protegowanie swego czasu firmy Eltax przez Yamahe (ze niby tylko z kolumnami Eltaxa to zagra jak trzeba) a czemu tak pisali ? bo kupili od Eltaxa wielka ilosc kolumn po super cenach i chcieli je sprzedac.

co zreszta czynia do dzis oddajac je po kosztach w promocjach. (chyba sie troche przeliczyli)

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

A ja bym jednak polecał (jesli Ci tylko finanse pozwalają i masz na to miejsce) instalację dwóch tylnych surroundów.

 

Zawsze to przejścia między lewym surroundem tyłem a potem prawym surroundem będzie płynniejsze i bardziej naturalne.

 

Skoro kiedyś wymyślono coś takiego jak Dolby Surround a teraz Pro Logic IIx które to z stereo albo nawet mono potrafią wyczarować cuda (nawet przetworzyc do 7.1) to nie przejmowałbym sie tym że póki co dostępne są tylko filmy w DTS ES z ścieżką 6.1 a więc wykorzystującą jeden tylny głośnik. Nasze wspaniałe ampli bez problemu poprzez układy matrycowe tak zmiksują kanały że byście się zdziwili co można wyczarować na 4 gosnikach surround. ;-)

 

POLECAM DWA TYLNE SURROUND

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Jeśli mają być zasilane sygnałem mono, bez dekoderów matrycowych rozbijających na "stereo" - nie ma sensu pakować sie w 2 głośniki tylnie.

 

Wolę 7.1 od 6.1, ale tylko w THX surround ex z dipolami na tyłach. I własnie idę sobie obejrzeć film w standardzie 7.2

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

w standardzie 7.2 .... to chyba jakis nowy standard, jeszcze nie widzialem filmu nagranego w takowym :-)

Swoja droga na dobrych glosnikach to i na DTS 6.1 efekt jest wystarczajaco rewelacyjny, zwlaszcza jak sie podlaczy ze 3 dobre suby np. sunfire true subwoofer lub definitive technology super cube I lub thiel SW2 (co nie oznacza standardu 6.3). Nawet 5.1 moze byc swietny jesli kolumny potrafia wytworzyc tak przekonywujace pole akustyczne, ze "przestrzen sie zamyka i wypelnia w 360 stopniach".

Nie jestem do konca przekonany na zaletami 7.1 w stosunku do 6.1 (poza efektem psychologicznym czegos "nowego"). Ale moze sie myle (mysialbym porownac na tych samych kolumnach...)

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Jeżeli stosuje system 6.1 z surround back, powinien to koniecznie głośnik identyczny jak lewy i prawy surround. To oczywiście pewien problem dokupić jeden głośnik do systemu, ale niektórzy producenci już z tym jakoś sobie radzą.

System 7.1 ma pewne przewagi nad 6.1 nawet jeżeli surround back R i L odtwarzają sygnał mono (w amplitunerach z THX Surround Ex sygnał dla tych głośników poddawany jest korekcji polegającej na przesunięciach faz sygnału w zależności od częstotliwości).

Najważniejszą z nich jest ułatwienie znalezienia optymalnego miejsca odsłuchu (łatwiej stworzyć bazę stereo niż, czasami, umieścić pojedynczy głośnik efektowy tylny dokładnie tak by słuchacz a zwłaszcza słuchacze znaleźli się w osi między nim a głośnikiem centralnym).

 

Według mnie całkowicie drugoplanowym problemem jest brak precyzyjnej lokalizacji efektów dochodzących z głośników surround back. Fizjologicznie nie jesteśmy prawidłowo określić kierunku dźwięku dochodzącego z tyłu. Martwe pole rozpoznania efektu to ok. 30 stopni w lewo i prawo od osi głowy

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

nawet jesli to prawda, ze te 60* za nami jest "martwe", to sa jeszcze dzwieki odbite (od scian) wedlug ktorych mozemy doskonale sie zorientowac skad dzwiek pochodzi. Twierdzenie ktore to przedstawiles ma potwierdzenie jedynie na wolnym powietrzu.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

do >gucio<

nie chodzi tu Nam chyba o to ,zeby jak to stwierdziles :"wyczarowywac" cos z czegos lub by nasze amplitunery "miksowaly", tylko o to zeby odtworzyc dokladnie to co rezyser dzwieku sobie wemyslil i nad czem setki ludzi spedzily miesiace zeby to wlasnie tak bylo slychac jak sobie ow Pan zaplanowal.

reasumujac :

jesli film nagrany jest w wersji dzwieku 6.1 to nalezy go odtworzyc w wersji 6.1 lub w bloku gdzie mieszka wiecej ludzi 6.0. i nie ma co robic z siebie 101-go rezysera dzwieku i czarowac i mixowac.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Trudno jest zlokalizować źródło dźwięku na podstawie fali odbitej. Twoje stwierdzenie dokładnie potwierdza to co napisałem. Nie istotna jest więc precyzyjna lokalizacja głośnika surround back.

Kino w domu dąży do symulacji efektów w kinie a tam głośników surround back jest dużo więcej

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Jak tylko Yamaha wypuści ampli z dwoma centralnymi to obiecuję że wstawię. ;-P

 

Słuchaj widze że nic sensownego już nie napiszemy. Każdy napisał co woli, co mu bardziej odpowiada i jakie ma zdanie i proponuje na tym dyskusję zakończyć.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

witajcie panowie!

Przeczytałem tylko 4 poprzedzające wpisy i pragnę dodać, że u mnie w konfrontacji 5.1 vs. 7.1 zawsze przegrywa 7.1 Ostatnio sie tak zniechęciłem do 7.1 że aż kolumny sprzedałem. Uważam, że w pomieszczeniu < 35m2 nie warto wydawać kasy na 7.1 Ja w 26m2 mam na tyle tannoy m1 i wystarcza pod warunkiem że są umieszczone za głową a nie z boku bo wtedy teoria nakazuje użyć 7.1 ale efekt i tak będzie gorszy a koszty wzrosną. Ja pozbyłem się Tannoy m2 które miałem właśnie z boku a zostawiłem jakby te 2 tylne centry i tak gra najlepiej-podłączone oczywiście jako zwykłe surroundy.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

> buba

Postaram się jeszcze zgłębić temat - być może uda się zorganizować odsłuch w obu konfiguracjach. Na razie kupię przedni centralny (LCR600), z zakupem tylnego/ych wstrzymam się do rozstrzygnięcia tej kwestii.

W przypadku wyboru opcji dwóch tylnych kolumn (surround back speakers) istotne jest dla mnie brzmnienie przy odsłuchu 5.1 w porównaniu do opcji z jednym centralnym.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

przy jednej "tylnej" kolumnie (6.1) trudniej jest zlokalizować kierunek tego tylnego dzwięku. Ma to związek z postrzeganiem tego przez ludzki mózg, który sygnał dochodzący bezpośrednio z tyłu słabo własnie lokalizuje (ma tendencje nawet do lokalizowania go z przodu). Stąd zalecane jest stosowanie dwóch tylnych kolumn (nawet dla dzwięku mono).

 

(gdzieś przeczytane)

pzdr

Marcin

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

czemu traktowac tylna centralna kolumne jako pojedyncze zrodlo dzwieku ?

przeciez jest ona jedna z szesciu ( nie liczac suba ) innych kolumn tworzacych przestrzen dzwiekowa ?

a juz na pewno jest to czesc tylnej panoramy dzwieku.

wiedz tak naprawde nie gra ona nigdy "solo" tylko tworzy zespol z pozostalymi tylnymi kolumnami.

wiec problem nie jest tu : jedna kolumna czy dwie ?

tylko: trzy kolumny czy cztery ?

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites
  • 4 weeks later...

Po odsłuchu moje wrażenia są takie, że efekt przejścia pomiędzy bokami i tyłem jest pełniejszy przy 4 niz przy 3 kolumnach. Najlepiej, żeby wszystkie cztery kolumny były takie same. Oczywiście już przy trzech odpowiednio dobranych kolumnach (2 boki + 1 tył) efekty z KD są znakomite. Cztery kolumny jako surround-y stanowią niejako dopełnienie (jeśli amplituner na to pozwala).

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.