Jump to content
IGNORED

Dziura na 98 Hz


paprykarz18
 Share

Recommended Posts

Posted (edited)

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dzień dobry,

Mam problem z dziurą na 98 Hz. Z czego ona może wynikać? Coś mi zjada dźwięk o tej częstotliwości. Co to może być? 

Próba wyciągnięcia equalizerem tej dziury skutkuje dużym pogłosem o tej częstotliwości (1,5 sekundy i więcej).

Co tu można poradzić? 

Czy Rezonatory Helmholtza coś dadzą w takiej sytuacji, czy one nie jest od wyciągania dziur, ale od obcinania gór?

Pozdrawiam!

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edited by paprykarz18
Link to comment
Share on other sites

28 minut temu, paprykarz18 napisał:

Czy Rezonatory Helmholtza coś dadzą w takiej sytuacji, czy one nie jest od wyciągania dziur, ale od obcinania gór?

Na jedno wychodzi, ten dołek spowodowany jest znoszeniem się sygnałów, więc trzeba "obciąć górkę" jednego z nich, tego odbitego. Czyli tak, strojony rezonator niestety. To nie jest łatwa batalia niestety. 

Czy jest tylko jeden taki dołek, czy resztę już opanowałeś korektorem? Bo problem może leżeć oktawę niżej... 

nagrywamy.com

Link to comment
Share on other sites

Resztę dołków i górek udało się opanować Equalizerem APO. Z tym jeszcze też powalczę. Bez korektora było tak (na zielono, obecnie niebiesko):

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Między innymi był dołek na 51 Hz, więc ten byłby odpowiadający niezwalczonemu na 99 Hz? 

Najpierw się pobawię z rurami kanalizacyjnymi i zobaczę, jak strojone rezonatory w ogóle działają. Docelowo mam do zabudowania ścianę za kolumnami, w tym rogi, gdzie spróbuję zbudować rezonatory, jeśli będą konieczne. Miała tam być wełna, ale pogłos już mam odpowiedni, więc nie chcę przegłuszyć pokój.

 

Pozdrawiam!  

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

7 godzin temu, paprykarz18 napisał:

Resztę dołków i górek udało się opanować Equalizerem APO. Z tym jeszcze też powalczę. Bez korektora było tak (na zielono, obecnie niebiesko):

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Między innymi był dołek na 51 Hz, więc ten byłby odpowiadający niezwalczonemu na 99 Hz? 

Najpierw się pobawię z rurami kanalizacyjnymi i zobaczę, jak strojone rezonatory w ogóle działają. Docelowo mam do zabudowania ścianę za kolumnami, w tym rogi, gdzie spróbuję zbudować rezonatory, jeśli będą konieczne. Miała tam być wełna, ale pogłos już mam odpowiedni, więc nie chcę przegłuszyć pokój.

 

Pozdrawiam!  

 

Czy jeden rozmiar pomieszczenia to około 3,4m? 😉 

Adaptację lepiej robić przed korekcją, wtedy wiadomo, o co chodzi. Masz problem na 50 i 100, nie wiem, czy to to samo czy dwie sprawy, oprócz pomiarów wrzuć sobie do REWa wymiary i zobaczysz. Można obliczyć ręcznie, ale po co 😉

Pułapki muszą mieć powierzchnię i kubaturę, zabawy z jakąś rurą czy małą skrzyneczką tylko zniechęcają, bo zysk jest na poziomie powtarzalności pomiaru. Tak tylko wspominam, żeby nie było...

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
11 godzin temu, xajas napisał:

Jak pozbyles sie dziur przy 51Hz i 250Hz?

Dales ostro gazu czyli podbiles poziom odpowiednim EQ?
Jesli tak to o ile dB?

Przy któreś z rzędu próbie sam korektor wbudowany w REW "match response to target" zaproponował mi takie filtry, że górki i dołki, nawet te trudne (np. 51Hz) zaczęły znikać bez wywoływania pogłosu. Robiłem kolejny pomiar i znowu generowałem filtry. W ten sposób wszystko poznikało. Gdy próbowałem samodzielnie "ręcznie" dobierać filtry ta sztuka mi się nie udawała. Ba. Miałem przez chwilę nawet dwa suby 12" i nimi też nie udawało się dodać "gazu". Aktualnie na 51Hz mam +13 dB. Na 250 Hz +5 dB.

9 godzin temu, przemak napisał:

Czy jeden rozmiar pomieszczenia to około 3,4m? 😉 

Adaptację lepiej robić przed korekcją, wtedy wiadomo, o co chodzi. Masz problem na 50 i 100, nie wiem, czy to to samo czy dwie sprawy, oprócz pomiarów wrzuć sobie do REWa wymiary i zobaczysz. Można obliczyć ręcznie, ale po co 😉

Pułapki muszą mieć powierzchnię i kubaturę, zabawy z jakąś rurą czy małą skrzyneczką tylko zniechęcają, bo zysk jest na poziomie powtarzalności pomiaru. Tak tylko wspominam, żeby nie było...

Raczkuję w temacie. Dopiero co nabyłem głośniki. Stopniowo wykańczam salon dokładając kolejne meble i elementy adaptacji akustycznej i robię pomiary, by widzieć, co warto dać, a czego nie dawać. Korektorem bawię się ucząc. 

Nie. Pokój ma 7,99 x 5,29 x 2,92 m (minus sufit podwieszany).

Kalkulatorami modów bawiłem się podczas rysowania projektu budynku tak, by proporcje były najbardziej zbliżone do "złotych", a jednocześnie wymiary odpowiadły funkcjom użytkowym pomieszczenia. Dzięki temu, że jest względnie duże, podstawowe mody mojego pomieszczenia to: 21,5, 32, 58 Hz. W pomiarach najbardziej widoczne były 43 i 64, które są już rezonansami pochodnymi, więc mają dwa razy niższą energię i może dlatego udało się je wyeliminować korektorem. Teoretycznie największy problem mógłby być przy 64 Hz, bo tam nakłada się pierwsza pochodna modu szerokości i bardzo blisko niej jest druga pochodna rezonansu długości, jednak jak widać, nie mam z tym większych problemów.

Wg kalkulatorów:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Tylko z całej powyższej teorii nie wynika, dlaczego największy dołek jest na 99 Hz. Początkowo zacząłem obwiniać konstrukcję trzymającą sufit podwieszany... ale nie wiem.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edited by paprykarz18
Link to comment
Share on other sites

Tutaj widac jakie wartosci filtrow EQ zostaly przez REW wyliczone

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) IMG_0008.png

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, paprykarz18 napisał:

z całej powyższej teorii nie wynika, dlaczego największy dołek jest na 99 Hz

Tego nie wie nikt, ale jest jak jest 😉 Osobiście jak coś robię to zaczynam od dołu (rozsądnego rzecz jasna, nie 25Hz czy coś), bo naprawienie dołu często poprawia conieco wyżej. EQ na samym końcu. 

nagrywamy.com

Link to comment
Share on other sites

Nie rozumiem co masz na mysli piszac ze powtarzales pomiary i generowanie filtrow, az dolki/gorki poznikaly.
Przeciez nie mozesz generowac iteracyjnie tych samych filtrow na podstawie filtrowanego pomiaru (chyba ze robisz to tak jak Przemak napisal step-by-step od dolu)

BTW. Jesli ten dolek przy 98Hz jest tak „waskopasmowy“ jak go pokazujesz na pomiarze, to mozesz go zignorowac.
Takie waskopasmowe dipy sa przez „mozg/sluch“ ignorowane/kompensowane

Link to comment
Share on other sites

4 minuty temu, xajas napisał:

chyba ze robisz to tak jak Przemak napisal step-by-step od dolu

Miałem na myśli działania akustyczne, nie EQ. 

7 minut temu, xajas napisał:

Jesli ten dolek przy 98Hz jest tak „waskopasmowy“ jak go pokazujesz na pomiarze, to mozesz go zignorowac.
Takie waskopasmowe dipy sa przez „mozg/sluch“ ignorowane/kompensowane

Czyli żeby nie puszczać utworów w G? Polowa Muddy Watersa? 😉

nagrywamy.com

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Niestety nie gram na zadnym intrumencie i trudno mi te G ocenic, ale w wielu wielu solidnych materialach zajmujacych sie technika/metodami stosowania DSP do korekcji przebiegow charakterystyki czestotliwosciowej spotykalem sie z wypowiedzia odnosnie ignorowania waskopasmowych dipow (wysokie wartosci Q)

BTW.

Bardzo lubie Muddy Wtersa -> moja ulubiona muzyka przy gotowaniu 🙂 

 

Piszac o twojej sekwencyjnej metodzie mialem na mysli ze najpierw rozwiazuje peak/dip przy 50Hz (za pomoca EQ) i patrze czy przez to rownoczesnie zmienil sie peak/dip przy 100Hz, gdyz sa czesto ze soba powiazane. Itd.

Edited by xajas
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Adaptacja akustyczna jest u mnie częścią wykończenia i wyposażenia wnętrza. Wykańczanie i wysposażania trwa kilka tygodni. W tym czasie słuchać się chce, więc po każdym etapie robię pomiary i bawię się korektorem APO. Ustawienie korektora to trzy godziny, a własnoręczne wykonanie sufitu lub paneli to trochę więcej roboczogodzin 😉 Jednak co do zasady się zgadzam, warto zaczynać od dołu.

Aktualnie podstawiłem na zwężenie tego dołka przy 98Hz, gdy zauważyłem, że usunięcie korektorem będzie trudne. Docelowo mam zamiar to naprawić, ale to będzie część zabudowywania ściany i rogów pokoju za głośnikami (m.in. brakuje ekranu projektora i szafki RTV). Co ciekawe, gdy popatrzy się na wykres bez wygładzania to mój problem po korekcji dotyczy raptem 6 Hz (od 96 do 100 Hz). Szczerze mówią to jestem ciekawy, czy ktokolwiek by go wykrył na ucho, bez pomiarów mikrofonem, ale w tym temacie mam za małe doświadczenie 🙂 

APO wygląda u mnie tak i stąd wziąłem dB podane w poprzednim moim wpisie. Dlaczego?

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Bo to jest to wypadkowa kilku filtrów z REQ EQ, kilku wstawionych przeze mnie ręcznie oraz kilku korektorów graficznych, dla których wartości obliczałem w Exelu i poprawiałem potem ręcznie 😉

Te wszystkie filtry, włączone jednocześnie sprawiły, że doszedłem do tego, co mam (w tym usunięte górki i dołki inne niż 98 Hz).

Robię pomiar bez equalizera. Generuję filtry automatyczne "match response to target". Włączam te wygenerowane filtry i powtarzam pomiar. Wynik pomiaru znowu wrzucam do EQ REW i znowu robię "match response to target". Dodaję drugi filtr automatyczny, oba są włączone jednoczesnie. Powtarzam pomiar i tak do czasu, gdy automat w EQ REW nie jest w stanie wytworzyć lepszej krzywej (od pewnego momentu zaczyna psuć). Potem działam ręcznie filtrami parametrycznymi oraz graficznymi equalizerami (też kilka tworzę).

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edited by paprykarz18
Link to comment
Share on other sites

OK, teraz rozumie.
Nie zastepujesz poprzednich filtrow nowymi, tylko nakladasz na poprzednie te nowe, az do momentu osiagniecia odpowiedniego wygladzenia.

jaka wartosc dopuszczalnej odchylki (Flatness Target) zadales w REW?

moze wystarczylo by ja obnizyc, to wtedy zwiekszy sie ilosc i dokladnosc wygenerowanych EQ

Link to comment
Share on other sites

Var smoothing najcześciej używam. 

Aktualnie zastosowane filtry automatyczne z REQ EQ: pierwszy plik 18 filtrów, drugi 20 filtrów, trzeci 8 filtrów 😉 

Jeszcze ciekawostka w temacie tego, czy słychać moją dziurę na 98Hz. Jak dam Graph -> Psychoacoustic to nie ma nawet najmniejszej dziury w tym miejscu 🙂 

Link to comment
Share on other sites

Do tej pory tylko sumę. I tylko z jednego miejsca odsłuchowego. Wiem, że można mierzyć za każdym razem np. dla kilku pozycji odsłuchowych, potem obliczać średnią i dla niej się bawić z equalizerem. Ja na razie jestem samolubem i mierzę tylko tam, gdzie siedzę 🙂

Na bardziej szczegółowe wnikanie przyjdzie czas po finalnym wyposażeniu pokoju.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Posted (edited)

Pozwolę sobie skorzystać z już utworzonego tematu, mam nadzieje że autor nie będzie miał mi za złe .

Mój problem jest większy, coś wycina mi bas jak na poniższym zdjęciu

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zastanawiam się co może być przyczyną takiego stanu rzeczy. Pomieszczenie odsłuchowe jest na poddaszu i czy jest możliwe że bas w takim zakresie jest pochłaniany przez standardowe skosy dachowe(płyta gips+ wełna)? Czy raczej niemożliwe? Dodam jeszcze że wędrowanie z kolumnami i miejscem odsłuchowym niewiele zmienia.

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edited by maracz
Link to comment
Share on other sites

W dniu 12.06.2022 o 11:02, maracz napisał:

Pomieszczenie odsłuchowe jest na poddaszu i czy jest możliwe że bas w takim zakresie jest pochłaniany przez standardowe skosy dachowe(płyta gips+ wełna)?

Bardzo prawdopodobne. Skosy są na ścianach bocznych?

 

Kompleksowe adaptacje akustyczne.
Projektowanie, pomiary, realizacja, doradztwo.

Link to comment
Share on other sites

Skos jest za kolumnami i za miejscem odsłuchowym jeśli o to chodzi. 

Jest jeszcze jedna rzecz o której nie wspomniałem, na pałę zrobiłem pseudo pułapki basowe. Jdną mam za ekranem projekcyjnym i jest to pudło po kolumnie o wymiarach 150cmx50cmx70cm ze sklejki 6mm. Całe to pudło wypełniłem twardą wełną mineralną. Są jeszcze dwie pułapki w rogach za miejscem odsłuchowym o wymiarach 120cmx45cmx45cm zrobione z płyty 18mm. W tej płycie są nawiercone otwory i to gęsto a całość oklejona welurem. Wewnątrz oczywiście jest wełna. 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

To je wywalaj po kolei i mierz, chyba że zabudowane. 

Co do wcześniejszych kilkunastu filtrów u autora, mi się takie podejście niezbyt podoba. Źle dla mnie brzmi nadmierna korekcja. Wyłącznie przycinam podbicia basu. No i pytanie czy zostawiony headroom na taką korekte, bo Apo na czerwono.. 

Pomijam już kwestie że przy plus 13dB na basie przester bedzie momentalnie... 

Edited by marcinmarcin

Pomoc dla Alana 1%KRS 0000037904(32459 MAŁECKI ALAN)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.