Skocz do zawartości
IGNORED

Kolumny aktywne


Adi777

Rekomendowane odpowiedzi

Jako konstruktor modelowałem sobie systemy sub-sat projektowane jako całość. Dają one wręcz oszałamiające możliwości w wielu dziedzinach, gdzie rozwiązania klasyczne są skazane na podłe kompromisy.

Przykładowo port BR - w kolumnach klasycznych zawsze ma on jednocześnie za małą średnicę (furkocze i jęczy) i za dużą długość (generuje rezonanse organowe), a na domiar złego stroi za wysoko. Takie rzeczy jak port 4cm średnicy współpracujący z midwooferem 18cm (w konwencji średnicy kosza) są na porządku dziennym. A to jest kompromitacja z punktu widzenia turbulencji. Jak się dobrze zaprojektuje sub-sat, można używać (w satelitach) portu fi 7cm i mieć przepływ laminarny nawet przy dużych głośnościach.

Poza tym zagadnienia związane z WAF - idzie dostać jako tako pełnopasmowy dźwięk ze "słupkowych" kolumn ew. monitorów, a suba / suby walnąć pod ścianą.

Jednak konieczność kupienia systemu jako całości (żeby był naprawdę dobrze zgrany), powiedzmy że w logice końcówki mocy (dedykowany kloc przyjmuje sygnał z preampu i dalej puszcza na kolumny i suba, stanowiące nierozerwalną część systemu) byłaby mentalnie raczej nie do przejścia dla audiofila, mimo połączenia WAF / jakość dźwięku, nieosiągalnego dla rozwiązań konwencjonalnych.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@xajas

Z tobą dyskusja jak zwykle schodzi do pojedynczych czestotliwosci

Cytat

SPL (ang. sound pressure level) – poziom ciśnienia akustycznego. Parametr ten wyraża się za pomocą decybeli (dB) i informuje o tym, jak głośno potrafi zagrać dane urządzenie.

Ja opisywałem sumy i podzakresy, według twojego rozumowania DSP można wyrównać charakterystyki i zabrzmi tak samo, według mnie nie tylko ponieważ sa jeszcze inne aspekty

Mimo wyrównania dźwięki z różnych kolumn zabrzmią różnymi zakresami i innej obwiedni

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez .:Gerard:.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, misiomor napisał:

A to jest kompromitacja z punktu widzenia turbulencji.

Turbulencje można ograniczać do nieistotnych wartości profilując odpowiednio wylot i wlot kanału BR.  

15 minut temu, misiomor napisał:

Poza tym zagadnienia związane z WAF - idzie dostać jako tako pełnopasmowy dźwięk ze "słupkowych" kolumn ew. monitorów, a suba / suby walnąć pod ścianą.

S. LInkwitz ma na swojej stronie przykład takiego zestawu 2+1, dawno temu opisanego w którymś z zagranicznych periodyków dla DIY-kowców. Myślę że ten układ był wart uwagi. Zbudowany był na głośnikach firmy Kef. W subie były dwa B139, całość zasilana aktywnie. Sub w tym konkretnym opisanym przypadku był przystosowany opóźnieniem do ustawienia pod ścianą pomieszczenia w którym się znajdował.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, .:Gerard:. napisał:

Mimo wyrównania dźwięki z różnych kolumn zabrzmią różnymi zakresami i innej obwiedni

Strojenie w linijke pod ton testowy to jedno. A ze kazdy driver inaczej emituje harmoniczne (zniekrztalcenia) to drugie. To raczej glownie dlatego kazde roznie zbudowane kolumny mimo ze tak samo zestrojone zagraja roznie. 

 

Uzywasz dziwnych okreslen na otaczajaca rzeczywistosc ale staram sie rozumiec co na prawde masz na mysli 🙂

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), Aqua La Voce S2, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minutes ago, Lech36 said:

Turbulencje można ograniczać do nieistotnych wartości profilując odpowiednio wylot i wlot kanału BR.  

To jest rozwiązanie częściowe. Turbulencje nadmiarowe na kantach zlikwiduje, ale nic nie pomoże na nadmierną prędkość powietrza na większości długości rury.

Za to w systemie sub-sat odpowiednie połączenie strojenia BR satelitów z filtrem highpass pozwala na sprowadzenie prędkości powietrza w porcie do wartości niespotykanych (w sensie że niskich) w kolumnach silących się na pełnopasmowość.

Przy czym w ogóle stosowanie BR w satelitach jest wyższą szkołą jazdy - skoro i tak wolelibyśmy mieć podział akustycznie LR4 żeby sub nie bruździł powyżej podziału, można wkomponować charakterystykę amplitudowo - fazową satelit w podział i dostać odciążenie membrany od wychyleń zakresu 60 - 100Hz lekko pracującym portem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, misiomor napisał:

To jest rozwiązanie częściowe. Turbulencje nadmiarowe na kantach zlikwiduje, ale nic nie pomoże na nadmierną prędkość powietrza na większości długości rury.

Od wielu lat słucham na różnych systemach, między innymi BR i nie słyszałem żadnych turbulencji nadmiarowych na muzyce nawet z BR bez wyprofilowania. Owszem z generatora słychać, ale tylko przy wysokich amplitudach sygnału i bez maskowania tonem podstawowym, np dla częstotliwości 10Hz. Oczywiście w pomiarach pewnie może to być widoczne, głównie przy wysokich poziomach. Inne systemy też mają wady w niskich rejonach pasma. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja wielokrotnie słyszałem rzężenie i jęczenie od przeciążonego BR. Natomiast w dobrze zaprojektowanym systemie sub-sat problem jest zredukowany radykalnie.

Kłopot w tym, że porządnie zaprojektowany sub-sat jest niesprzedawalny przy obecnym poziomie (nie)wiedzy u audiofilów.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[mention=1239]xajas[/mention]
Z tobą dyskusja jak zwykle schodzi do pojedynczych czestotliwosci
SPL (ang. sound pressure level) – poziom ciśnienia akustycznego. Parametr ten wyraża się za pomocą decybeli (dB) i informuje o tym, jak głośno potrafi zagrać dane urządzenie.


Zaczales czytac , ale niepoprawne zrodlo.

Jak glosno potrafi zagrac dane urzadzenie, to Max SPL (mierzone w okreslonych warunkach).
Np. jesli gra tylko na pol gwizdka, to tez jest mierzone w SPL.

No i SPL to nie dynamika

[mention=1239]xajas[/mention]

Ja opisywałem sumy i podzakresy


Ano wlasnie, piszesz o subwooferach (podzakres subbasu) a argumentujesz glosami (podzakres powyzej 200Hz). Gdzie tu logika?

[mention=1239]xajas[/mention]według twojego rozumowania DSP można wyrównać charakterystyki i zabrzmi tak samo


Psinco prawda. Nigdzie nie pisalem ze zabrzmi tak samo. DSP rzucilo ci sie na glowe

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, xajas napisał:


No i SPL to nie dynamika
 

A ja pisałem ze to dynamika ? Przecież wstawiłem cytat

Pisałem o kształtowaniu charakterystyki dzięki dynamice, to ze ty degradujesz u siebie swobodę dynamiki przez przyciszanie albo pogłaśnianie to ja wiem, ty nie

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gerard dynamika to skoki glosnosci. Rozpietosc, nagla zmiana natezenia dzwieku.

Nie przyciszenie lub podglosnienie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), Aqua La Voce S2, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, rafa napisał:

Gerard dynamika to skoki glosnosci. Rozpietosc, nagla zmiana natezenia dzwieku.

Nie przyciszenie lub podglosnienie.

Pisałem inaczej ?

"przyciszenie lub pogłośnienie" to xajas wpływa u siebie na skoki dynamiki

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, misiomor napisał:

jak się dobrze zaprojektuje sub-sat, można używać (w satelitach) portu fi 7cm

A z jakiego powodu w ogóle używać BR w "satelitach" . Łagodnie i naturalnie opadająca charakterystyka średniotonowego w obudowie zamkniętej, będzie - jak mi sie wydaje - lepszą partnerką do aktywnych podziałów z subwooferem. I tak zrobiłem u siebie na 12MU.

Gdybym dziś miał robić aktywne kolumny użyłbym np 18WE albo 21WE uzyskując możliwość niższego podziału tak, aby odtwarzały cały zakres głosu i zamknąłbym je szczelnie.

Ps Twoje wpisy o niskich podziałach były mocno inspirujące 🙂 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, biniek napisał:

Prawda ze malo ktory audiofil tak robi

W monitorach studyjnych to jest absolutny standard. Kazdy studyjny subwoofer ma wbudowany filtr gornoprzepustowy i kazdy zestaw 2.1 lub 2.2 jest tak wlasnie łączony

Kilka subow na rynek aufiofilski tez ma takie rozwiazanie

W przypadku monitorow soundchasera nie ma z tym problemu. Oferta takich subow na rynku pro jest bardzo szeroka - od kilkuset zl do kilkudziesieciu tys

Mam możliwość puszczenia sygnału PRE->SUB->SAT na cyfrowej zwrotnicy używając filtra górnoprzepustowego w subie (70Hz). Monitor gra do 70Hz a SUB od 70Hz w dół.

Porównywałem to z standardowych torem PRE->SAT->SUB na porządnej analogowej zwrotnicy w monitorach i gra to wyraźnie lepiej.

4 godziny temu, misiomor napisał:

Jako konstruktor modelowałem sobie systemy sub-sat projektowane jako całość. Dają one wręcz oszałamiające możliwości w wielu dziedzinach, gdzie rozwiązania klasyczne są skazane na podłe kompromisy.

Przykładowo port BR - w kolumnach klasycznych zawsze ma on jednocześnie za małą średnicę (furkocze i jęczy) i za dużą długość (generuje rezonanse organowe), a na domiar złego stroi za wysoko. Takie rzeczy jak port 4cm średnicy współpracujący z midwooferem 18cm (w konwencji średnicy kosza) są na porządku dziennym. A to jest kompromitacja z punktu widzenia turbulencji. Jak się dobrze zaprojektuje sub-sat, można używać (w satelitach) portu fi 7cm i mieć przepływ laminarny nawet przy dużych głośnościach.

Poza tym zagadnienia związane z WAF - idzie dostać jako tako pełnopasmowy dźwięk ze "słupkowych" kolumn ew. monitorów, a suba / suby walnąć pod ścianą.

Jednak konieczność kupienia systemu jako całości (żeby był naprawdę dobrze zgrany), powiedzmy że w logice końcówki mocy (dedykowany kloc przyjmuje sygnał z preampu i dalej puszcza na kolumny i suba, stanowiące nierozerwalną część systemu) byłaby mentalnie raczej nie do przejścia dla audiofila, mimo połączenia WAF / jakość dźwięku, nieosiągalnego dla rozwiązań konwencjonalnych.

Ostatnio mówiłeś, że lepiej klasyczny 3way a nie system SAT/SUB. Co się zmieniło 🙂 ?

 

Moim zdaniem optymalnie byłoby mieć układ 3way i do tego SUB. Można osiągnąć sporo wyższy SPL. Ewentualnie 2way tego typu + sub.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez S0nic

obiektywnie o audio

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, colcolcol napisał:

A z jakiego powodu w ogóle używać BR w "satelitach"

Jak  zrobisz podział w okolicy 150Hz dla satelity i suba to i tak BR takiego satelity nie będzie już działał w sposób coś istotnie zmieniający, zwłaszcza jak strojenie BR w satelitach jest w zakresie 30-40Hz. W monitorach aktywnych, które często robią za satelity takie strojenie BR jest spotykaną zasadą, choć oczywiście mogą się zdarzyć wyższe strojenia, wszystko zależy od zastosowanych głośników i klasy monitora. Układ OZ jest rzadko spotykany. Z takich klocków z rynku PRO można złożyć  naprawdę fajny układ aktywny nawet z dwoma subami. Warunek to suby z pełną zwrotnicą na podziale między nimi a satelitami, ale chyba znajdzie się na rynku coś co ma wyjścia na satelity po zwrotnicy. Podobno suby KRK mają taką opcję pełnej zwrotnicy. Charakterystyczną cechą takiego suba będą dwa wyjścia na satelity. Oczywiście trzeba takiemu rozwiązaniu dobrze się przyjrzeć żeby upewnić się że mamy do czynienia z takim właśnie pełnym filtrowaniem.

4 minuty temu, S0nic napisał:

Ostatnio mówiłeś, że lepiej klasyczny 3 way a nie system SAT/SUB. Co się zmieniło 🙂 ?

Do klasycznego systemu "3 way" potrzebne są po prostu dwa suby. Można również kupić 4 suby co prawie załatwia temat podstawek pod satelity, choć możliwe że dla pełnego optimum będzie jeszcze trochę za nisko 😉. Najlepiej jednak zainteresować się nowymi 3 drożnymi monitorami KRK, do domu mogą być wystarczające choć oczywiście to nie będzie hi-end, zbyt niska cena 😉  .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Lech36 napisał:

Do klasycznego systemu "3 way" potrzebne są po prostu dwa suby. Można również kupić 4 suby co prawie załatwia temat podstawek pod satelity, choć możliwe że dla pełnego optimum będzie jeszcze trochę za nisko 😉.

Z monitorem jest jednak problem z SPL. Nawet taki cięty z sub przy 80Hz. Sprawdziłem. Z drugiej strony jak ktoś nie chce robić koncertu w domu to ten problem realnie nie istnieje.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez S0nic

obiektywnie o audio

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, .:Gerard:. napisał:

Mimo wyrównania dźwięki z różnych kolumn zabrzmią różnymi zakresami i innej obwiedni

Święte słowa, szczególnie wyrażenie dotyczące obwiedni.

.........

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, S0nic napisał:

Z monitorem jest jednak problem z SPL.

Trzeba zastosować monitor o wyższej skuteczności albo podział zrobić wyżej. 80Hz to bardzo nisko.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, .:Gerard:. napisał:

To inaczej, te same kolumny, zmiana wzmacniacza tranzystorowego na lampowy, mimo ze strojenie wzmacniaczy jest liniowe (charka) i różnice miedzy nimi na wykresie są niewielkie to potrafią zagrać kompletnie inaczej, wiec charakterystyka jest tylko jednym z kilku przyczyn brzmienia

Oczywiście że tak.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, S0nic napisał:

Z drugiej strony jak ktoś nie chce robić koncertu w domu to ten problem realnie nie istnieje.

Koncert to ca 108-110dB SPL w miejscu odsłuchu, oczywiście w najgłośniejszych fragmentach koncertu typu rockowego, choć mogą się zdarzać wykonawcy grający na koncercie głośniej. Na razie z takimi się nie spotkałem, choć oczywiście pomiar w trakcie koncertu robiłem dosyć wiarygodną aczkolwiek z punktu widzenia profesjonalnego pewnie bardzo niedokładną aplikacją na komórkę, chodziło tylko o porównanie do tego co jestem w stanie osiągnąć w domu a do tego taki "pomiar" jest wystarczający.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, Lech36 napisał:

Do klasycznego systemu "3 way" potrzebne są po prostu dwa suby.

Mozna tez zbudowac system 4 way.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), Aqua La Voce S2, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja pisałem ze to dynamika ? Przecież wstawiłem cytat
Pisałem o kształtowaniu charakterystyki dzięki dynamice, to ze ty degradujesz u siebie swobodę dynamiki przez przyciszanie albo pogłaśnianie to ja wiem, ty nie

Gerard, przeciez ty nie masz zielonego pojecia ani o tym co to jest dynamika, ani o tym co ja robie

A ksztaltowanie charakterystyki dynamika to juz totalny bezsens

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, rafa napisał:

Mozna tez zbudowac system 4 way.

Można, ale po co? Optimum to 2 albo 3 drogi. Takie np. Martin Logan-y elektrostatyczne to hybrydy dwudrożne z podziałem chyba coś w rejonie 400-500Hz. Ostatnio chodzi mi po głowie taki pomysł na system dwudrożny o dużej skuteczności zasilany aktywnie. Skąd ten pomysł w trakcie awarii jednej z końcówek zasilających mój system "cyfrowy" w czasie przerwy na wysyłkę reklamacyjną ustawiłem system na pracę dwudrożną i efekt był dosyć zaskakujący w sensie pozytywnym. Stąd pomysł rozwinięcia tej koncepcji. Nie wiem tylko czy będzie mi się chciało. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 hour ago, colcolcol said:

A z jakiego powodu w ogóle używać BR w "satelitach" . Łagodnie i naturalnie opadająca charakterystyka średniotonowego w obudowie zamkniętej, będzie - jak mi sie wydaje - lepszą partnerką do aktywnych podziałów z subwooferem.

Powodów jest kilka:

- praktycznie każdy głośnik do zastosowania w satelitach z akceptowalnym WAF ma deficyt wychylenia objętościowego w oktawie 80 - 160Hz. W solidnych kolumnach 3-way ten zakres przetwarza 12" woofer. Dlatego wszelkie odciążenie membrany midwoofera sięgającego tak nisko jest nie do pogardzenia.

- skoro i tak robimy podział LR4 (filtrowany niskim rzędem, a więc słabo tłumiony na niskim środku, sub będzie zaburzał lokalizację) to spokojnie można sobie pozwolić na BR w satelitach, do tego aktywny highpass 2nd i gitara. Modelowałem to i BR + 2nd zwyczajnie wypada lepiej pod względem wychyleń niż OZ + 3rd.

- zdarzają się ekstremalne przypadki głośników 18cm o wysokiej efektywności, które bez BR zwyczajnie nie dociągną do tych 80Hz, no chyba żeby robić jakieś podbijające EQ, ale to partactwo. A te głośniki są wielce zacne w innych dziedzinach, jak wspomniana już efektywność a nawet i zniekształcenia w okolicach 100Hz.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Pisałem inaczej ?
"przyciszenie lub pogłośnienie" to xajas wpływa u siebie na skoki dynamiki

A co to za bzdura z tym „przyciszaniem lub pogladnianiem“ Co to jest? Siedze przed galka glosnosci i ciagle nia krece?
Czy ty znowu tentego?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minutes ago, xajas said:

 


A co to za bzdura z tym „przyciszaniem lub pogladnianiem“ Co to jest? Siedze przed galka glosnosci i ciagle nia krece?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Czy ty znowu tentego?

Mysle ze Gerardowi chodzi o wyrownywanie charakterystyki w procesorze DSP podczas ktorego „poglasniasz i sciaszasz” podzakresy w celu ich wyrownania. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez maxijazz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, misiomor napisał:

Filtr górnoprzepustowy w subie studyjnym - trochę to karkołomne, prowadzić sygnał do suba, z niego przefiltrowany do końcówki i dalej na kolumny (albo na monitory aktywne z pominięciem końcówki). Plus jeszcze nie wiadomo jak to się zgra z kolumnami - jeżeli np. są aktywne z filtrem subsonicznym, to będą miały inny przebieg fazy niż pasywne bez subsonica.

Zwrotnica w subie jest tak samo karkołomna jak w innym miejscu - tyle samo kabli, co w tym skomplikowanego. Może jedynie problemy z masami, rozwiązywane przez producentów subów domowych zasilaniem bez bolca 😉 Drugi punkt rozwiązuje się z jednej strony sam, bo filtry nawet w małych monitorach to okolice 40Hz a podział z subem to oktawa wyżej, poza tym w porządniejszych monitorach często jest możliwość zmiany (zmniejszenia) dobroci tego filtra i problem z fazą czy tam GD się dodatkowo zmniejsza. 

6 godzin temu, .:Gerard:. napisał:

Mimo wyrównania dźwięki z różnych kolumn zabrzmią różnymi zakresami i innej obwiedni

Każdy głośnik w zestawie wielodrożnym ma inną obwiednię, one mają się dobrze zsumować. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez przemak

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 hour ago, S0nic said:

Ostatnio mówiłeś, że lepiej klasyczny 3way a nie system SAT/SUB. Co się zmieniło 🙂 ?

Nigdzie nie napisałem że sub-sat będzie zawsze grał lepiej niż porządne 3-way.

Jednak jestem w stanie sobie wyobrazić sytuację kiedy sub-sat jest lepszy i to z kilkoma zwrotami akcji.

Zaczynamy od systemu realistycznego z modnymi dziś "słupkami". W zakresie cenowym "entry level" przy obecnej sytuacji na rynku lepiej nie zawracać sobie głowy subem.

Jeżeli $ robi się więcej, ale WAF nadal limituje, dodanie (solidne, z aktywnymi filtrami po obu stronach) suba bardzo pomoże, bo mikre głośniczki zostaną odciążone od zakresu poniżej 80Hz.

Teraz powiedzmy że możemy sobie pozwolić na 3-way na bogatości z wooferem 12". To będzie dużo lepsze niż sub-sat z przykładu powyżej, bo oktawa 80 - 160Hz pójdzie na duży woofer, a nie na jakieś 18cm. Ale będzie też sporo drożej, zwłaszcza koszt wykonania obudowy, o marży nie wspominając.

Jednak jeżeli zechcemy zrobić system zdolny przenieść organowy pedał (typowo 16.3Hz) to sub-sat znowu wraca do łask. Klasyczna kolumna będzie musiała być ogromna, żeby coś takiego przetworzyć. Suba można skitrać pod ścianą i kilkaset litrów będzie mniej bolało w sensie optycznego zawalenia pomieszczenia. A do tego wielka kolumna, jakoś radząca sobie z drganiami ścianek zakresu 300 - 500Hz, będzie musiała być tak ciężka, że do jej przestawiania będzie potrzeba dźwigu albo ekipy silnych trabantów. Plus obawy o wytrzymałość wylewki. Do tego sub (powiedzmy że pracujący od 50Hz w dół - satelity robimy odpowiednio duże i mocne) będzie mógł być na niżej efektywnych głośnikach i wymagać mniej objętości. Plus mniejsze wymagania na sztywność i tłumienie drgań obudowy skoro nie ma na nim zakresu 300 - 500Hz. To sprawi że wszystko razem będzie dużo lżejsze.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez misiomor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

28 minut temu, xajas napisał:

 


A co to za bzdura z tym „przyciszaniem lub pogladnianiem“ Co to jest? Siedze przed galka glosnosci i ciagle nia krece?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Czy ty znowu tentego?


Mialem na myśli modelowanie krzywej przez DSP a nie gałkę głośności,
zeby z tobą dyskutować to trzeba się nachlać, na trzeźwo wymiękam

 

22 minuty temu, przemak napisał:

 

Każdy głośnik w zestawie wielodrożnym ma inną obwiednię, one mają się dobrze zsumować. 

Dokładnie kilka postów wcześniej miałem także to na myśli "utrzymując proporcjonalność" itd itp.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

33 minutes ago, przemak said:

Drugi punkt rozwiązuje się z jednej strony sam, bo filtry nawet w małych monitorach to okolice 40Hz a podział z subem to oktawa wyżej, poza tym w porządniejszych monitorach często jest możliwość zmiany (zmniejszenia) dobroci tego filtra i problem z fazą czy tam GD się dodatkowo zmniejsza.

Przy zmniejszeniu dobroci problem z fazą się zwiększa, bo zamiast niemalże skokowej zmiany 0 - 180 w okolicach Fc filtru, dostajemy powolne opadanie ze wzrostem częstotliwości, w szerokim zakresie.

A oktawa to nie jest dużo dla tych zagadnień. W życiu by mi zresztą nie przyszło do głowy robić podział sub-sat przy pracującym subsonic'u a'la monitor studyjny. Bo jego rolę doskonale pełni highpass satelitów. Więc po co komplikować ścieżkę sygnałową? W takiej sytuacji wolałbym móc przestroić subsonic monitorów na Fc i Q optymalne do podziału sub-sat. Wtedy zbliżamy się do ideału podłączenia suba bez ingerowania (przez dodawanie kolejnych stopni) w tor sygnałowy monitorów. Tylko zmieniamy elementy w jednym Sallen-Key.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

38 minut temu, misiomor napisał:

Nigdzie nie napisałem że sub-sat będzie zawsze grał lepiej niż porządne 3-way.

Jednak jestem w stanie sobie wyobrazić sytuację kiedy sub-sat jest lepszy i to z kilkoma zwrotami akcji.

Zaczynamy od systemu realistycznego z modnymi dziś "słupkami". W zakresie cenowym "entry level" przy obecnej sytuacji na rynku lepiej nie zawracać sobie głowy subem.

Jeżeli $ robi się więcej, ale WAF nadal limituje, dodanie (solidne, z aktywnymi filtrami po obu stronach) suba bardzo pomoże, bo mikre głośniczki zostaną odciążone od zakresu poniżej 80Hz.

Teraz powiedzmy że możemy sobie pozwolić na 3-way na bogatości z wooferem 12". To będzie dużo lepsze niż sub-sat z przykładu powyżej, bo oktawa 80 - 160Hz pójdzie na duży woofer, a nie na jakieś 18cm. Ale będzie też sporo drożej, zwłaszcza koszt wykonania obudowy, o marży nie wspominając.

Jednak jeżeli zechcemy zrobić system zdolny przenieść organowy pedał (typowo 16.3Hz) to sub-sat znowu wraca do łask. Klasyczna kolumna będzie musiała być ogromna, żeby coś takiego przetworzyć. Suba można skitrać pod ścianą i kilkaset litrów będzie mniej bolało w sensie optycznego zawalenia pomieszczenia. A do tego wielka kolumna, jakoś radząca sobie z drganiami ścianek zakresu 300 - 500Hz, będzie musiała być tak ciężka, że do jej przestawiania będzie potrzeba dźwigu albo ekipy silnych trabantów. Plus obawy o wytrzymałość wylewki. Do tego sub (powiedzmy że pracujący od 50Hz w dół - satelity robimy odpowiednio duże i mocne) będzie mógł być na niżej efektywnych głośnikach i wymagać mniej objętości. Plus mniejsze wymagania na sztywność i tłumienie drgań obudowy skoro nie ma na nim zakresu 300 - 500Hz. To sprawi że wszystko razem będzie dużo lżejsze.

Czy 3 way z 12" wooferem + suby w rogach nie rozwiązuje większości problemów? Dedykowana sredniotonowka, wydajny woofer, wnosimy 4 moduły, cenowo też będzie akceptowalne bo można kupić najpierw monitory a potem po 1 subie na stronę.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

obiektywnie o audio

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • House of Marley Positive Vibration Frequency Rasta

      Patrząc na to, co lada moment zacznie wyprawiać się za oknem aż chciałoby się zanucić za nieodżałowanym Markiem Grechutą chociażby fragment niezwykle będącego na czasie utworu „Wiosna – ach to ty”. Dlatego też powoli, acz konsekwentnie warto przygotować się na prawdziwy wybuch zieleni a tym samym niemożność wysiedzenia w czterech „betonowych” ścianach. Jak to jednak w życiu bywa jeszcze się taki nie urodził, co … więc doskonale zdaję sobie sprawę, iż nie dla wszystkich pierwszy świergot ptaków j

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Słuchawki

      Czy płyty CD cieszą się jeszcze odpowiednią popularnością?

      W dzisiejszych czasach, ludzie coraz więcej rzeczy chętniej robią online. Odchodzi się od klasycznych rozwiązań, na rzecz nowatorskich rozwiązań. Ten stan rzeczy dotknął również branżę muzyczną. Normą jest, że artysta wydając nowy album, wypuszcza go również w wersji fizycznej, najczęściej w postaci płyt CD, które można zakupić w wielu sklepach. W opozycji do takich zakupów stoi oczywiście internet i rozmaite serwisy streamingowe, takie jak YouTube, czy Spotify. Warto się zastanowić czy, a jeśli

      audiostereo.pl
      audiostereo.pl
      Muzyka 26

      Marantz Cinema 30

      Choć z pewnością większość śledzących dział recenzencki czytelników zdążyła przyzwyczaić się do tego, że kino domowe gości u nas nad wyraz sporadycznie, to o ile tylko światło dzienne ujrzy coś ciekawego, to czysto okazjonalnie takowym rodzynkiem potrafimy się zainteresować. Oczywiście nie zawsze jest to klasyczny, przeprowadzany w zaciszu domowych czterech kątów test, jak m.in. w przypadku budżetowego, acz bezapelacyjnie wartego uwagi i po prostu świetnego Denona AVR-S770H, lecz również nieco m

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Systemy

      Indiana Line Diva 5

      Śmiem twierdzić, ze nikogo mającego choćby blade pojęcie o tym, co dzieję się wokół, jak wygląda rynek mieszkaniowy uświadamiać nie trzeba. Po prostu jest drogo, podobno będzie jeszcze drożej i tanio, to już było i nie wróci, a skoro jest drogo, to do łask wracają mieszkania o metrażach zgodnych z założeniami speców z lat 50-70 minionego tysiąclecia. Znaczy się znów aktualnym staje się powiedzenie „ciasne ale własne”. Dlatego też logicznym wydaje się popularność wszelkich rozwiązań możliwie komp

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Kolumny

      Bilety | DŻEM koncert urodzinowy| Koncert

      O wydarzeniu Kup bilet na koncert jednego z najważniejszych polskich zespołów bluesowych - zespołu Dżem! Grupa świętuje 40-lecie działalności, w związku z czym na koncertach na pewno nie zabraknie dobrze znanych przebojów, takich jak Wehikuł czasu, Whisky, Czerwony jak cegła czy Sen o Victorii. Dżem bilety na jubileuszowe koncerty już dostępne! O zespole Dżem Połączyli rocka, bluesa, reggae, country. Nagrali piosenki, które uwielbiają zarówno koneserzy, jak i niedzielni słuchacze

      AudioNews
      AudioNews
      Newsy
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.