Skocz do zawartości
IGNORED

Kolumny aktywne


Adi777

Rekomendowane odpowiedzi

1 minutę temu, soundchaser napisał:

Czyli co? Opalowe głośniki zostawiamy w spokoju, bo ich woofer ma pracować jako midwoofer, a dodajemy zewnętrzny większy woofer basowy i tylko ingerujemy w samą elektronikę, by to jakoś wszystko zgrać i połączyć?

tak

1 minutę temu, soundchaser napisał:

Jesteście lepszymi inżynierami od dźwięku od fachowców pracujących w fabryce Event Opali, którzy wymyślili patent by 7,2" wooferowe głośniczki komputerowe grały jak 2 X większe, ale Wy to negujecie, bo fizyki się nie oszuka? 😆

tak

 

1 minutę temu, biniek napisał:

Jestes beznadziejnym przypadkiem 🙂

ja bym go jednak nie przekreślał ... niektórym trzeba więcej czasu 🙂

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 30.06.2022 o 17:03, misiomor napisał:

Przy zmniejszeniu dobroci problem z fazą się zwiększa, bo zamiast niemalże skokowej zmiany 0 - 180 w okolicach Fc filtru, dostajemy powolne opadanie ze wzrostem częstotliwości, w szerokim zakresie.

A oktawa to nie jest dużo dla tych zagadnień.

Miałem mało czasu ostatnio, więc tak tylko "odpyskowywałem", ale to wymaga sprostowania. Otóż tak nie jest, w momencie aktywowania filtra "linearyzującego" (domyślam się, że jest to rezonans w okolicy częstotliwości granicznej czy dodatkowy filtr podbijający te okolice) przesunięcie fazy rośnie w całym zakresie. Dość duże regulacje mają AEONy (Opale też, ale propozycja ich pomiarów chyba nie spotka się ze zrozumieniem 😉 ) więc jako że AEONy mam to zmierzyłem. W AEONach to się nazywa "bass control" i ma zakres od +6 do -15dB (ja mam na zero ale włączone), można to również w ogóle wyłączyć. Aktywacja na zero daje spadek 3dB w okolicy 33Hz, za to faza niestety...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jeżeli chodzi o zniekształcenia i ile możemy usłyszeć, to polecam wtyczkę VST 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )  pozwalającą na szybkie ustawienie/dodanie sobie różnych zniekształceń (kolejnych harmonicznych) - można się zdziwić (uwaga - projekt raczej akademicki, więc stabilność taka se).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minutes ago, soundchaser said:

Jesteście lepszymi inżynierami od dźwięku od fachowców pracujących w fabryce Event Opali, którzy wymyślili patent by 7,2" wooferowe głośniczki komputerowe grały jak 2 X większe, ale Wy to negujecie, bo fizyki się nie oszuka? 

Obejrzałem co fabryka ma do powiedzenia na temat tych wooferów.

Raz że one są dość spore, 7" to średnica membrany, a nie nominalna średnica głośnika. Zwłaszcza że cały monitor ma 30cm szerokość - wtedy łapiemy skalę. Więc ten głośnik ma Sd znacznie powyżej tego, co my w DIY nazywamy 8". Z samej średnicy membrany wychodzi 254cm2, a jak jeszcze dodamy część zawieszeń, to należałoby ten przetwornik nazywać 9". To dużo jak na 12m2 pomieszczenie.

Po drugie zastosowali dużą jak na midwoofer cewkę, ale w systemie split-gap (XBL). Kiedyś ludzie dużo sobie po tym obiecywali (Adire Audio wiodło prym) ale technologia nie spełniła oczekiwań i obecnie mało kto ją stosuje. Adire Audio Extremis obiecywał bodajże 13mm Xmax one way, a w testach zniekształceń smętnie poległ z podobnymi wielkością midwooferami konwencjonalnymi. Chyba CSS próbowali wypuścić małego szerokopasmowca z napędem XBL i też poległ w konfrontacji z podobnymi wielkością konkurentami.

Chociaż XBL ma pewną zaletę - dość krótką i lekką cewkę. Więc są jakieś szanse że spory midwoofer da się zastosować w 2-way. Choć kombinacje z filtrami 48dB/okt wskazują, że było ciężko. To zresztą oznacza zniekształcenia fazowe większe niż w wielu kolumnach 3-way.

Ja bym nie bawił się w suby do tego. Jednak gadanie że te woofery zagrają jak 2x większe (18") - pozwolę sobie pozostać sceptykiem. Nawet w kwestii dorównania 3-way z wooferem 12 albo i 10".

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

37 minut temu, soundchaser napisał:

Przede wszystkim słuchu nie można oszukać, a wszystko inne jest możliwe.

Można. Różnie ludzie słyszą - i błądzą w wielu aspektach dżwiękowych, i muzyczno-artystycznych...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Parker's Mood

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minutes ago, przemak said:

Miałem mało czasu ostatnio, więc tak tylko "odpyskowywałem", ale to wymaga sprostowania. Otóż tak nie jest, w momencie aktywowania filtra "linearyzującego" (domyślam się, że jest to rezonans w okolicy częstotliwości granicznej czy dodatkowy filtr podbijający te okolice) przesunięcie fazy rośnie w całym zakresie. Dość duże regulacje mają AEONy (Opale też, ale propozycja ich pomiarów chyba nie spotka się ze zrozumieniem 😉 ) więc jako że AEONy mam to zmierzyłem. W AEONach to się nazywa "bass control" i ma zakres od +6 do -15dB (ja mam na zero ale włączone), można to również w ogóle wyłączyć. Aktywacja na zero daje spadek 3dB w okolicy 33Hz, za to faza niestety...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

To wyglada na odłączany filtr subsoniczny (highpass drugiego rzędu). A więc dający 90 stopni przesunięcia fazy przy częstotliwości granicznej Fc. Przestrajając dobroć tego filtru można dostawać podbicie bądź osłabienie basu w okolicach Fc. Najczęściej owo Fc jest tak dobrane żeby zgadzało się z Fb obudowy bassreflex. Na wykresach 90 stopni różnicy jest w okolicach miejsc z lokalnym dołkiem, co może brać się od jakichś artefaktów pomiarowych związanych z Fb właśnie - tam głośnik ma null'a.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

38 minut temu, biniek napisał:

beznadziejnym przypadkiem

Biniek, Ty wiesz że układ drgający w Opalu nie jest przystosowany do pracy w zakresie tonów śrenich, więc daj już sobie spokój z poprawianiem tymi Waszymi "metodami"...

Niejaki  Arek Szweda z Sveda Audio wystawiał się w Warszawie, dwa razy widziałem i słyszałem, nie skomentuję, szanuję wysiłek.. ale..

To jest ten Wasz poziom..

Koledzy, po co robicie z zakładki hi end zakładkę DIY ?

 

Co Wy tu robicie, przecież nie macie zielonego pojęcia na temat hi end audio.

Absolutnie żadnego.

 

Tyle co potrafi interconekt wnieść do jakości reprodukcji czy kabel głosnikowy, to przenieść prezentacje z jakiegoś poziomu, na horendalnie wysoki, lub wszystko sknocić - na tych samych zespołach głośnikowych, - z tymi samymi Waszymi "podziałami"..

A gdzie tu zasilanie, a gdzie dwudziesto - metrowa linia zasilająca, jakości co najmniej, lub lepszej od najlepszych kabli na rynku kosztujących okolice 100 000 pln.. za dwa metry ..?

Co z wzmacniaczami, co z źródłami - wszystko to potrafi o wiele klas w lewo lub w prawo przesunąc prezentację - dalej na tych samych kolumnach !

W pewnym momencie może się okazać, że tylko najlepsze modele, najbardziej udane, dosłownie pojedyncze sztuki, - nadążają, czy nadążą za rozwojem jakości pochodzącej od pozostałej części toru.

A tor hi end - potrafi zepsuć jeden, dosłownie jeden maleńki przykładowo kondensator elektrolityczny, przykładowo rrównież jeśli nie posiada złotego paseczka tylko biały, mimo że wygląda dokładnie tak samo - przykładowo Elna gdzie takie wersje wystepują..do tego może pracować w pomijalnym miejscu.. pozornie, np w zabezpieczeniu, w układzie miernika poziomu wzmacniacza mocy etc../ co dopiero układ scalony, który tam pracuje../.

Takie rzeczy trzeba wiedzieć, osoba bez rozeznania w całej światowej produkcji kondensatorów elektrolitycznych, nie potrafiąca rozlokować ich w całym systemie, w każdym miejscu idealnie z wymogami, idealnie z oczekiwaną harmonią wszystkich parametrów - taka osoba "nie istnieje" jako ktokolwiek, na nic tłumaczenia, jeśli ktoś ma uwagi, to niech pozbedzie się 100 procent elektrolitów z całego systemu, następnie niech go uruchomi - i spróbuje słuchać ...

Powodzenia.

Jeśli ktoś uparłby się "na siłę" i chciał napisać że kondensatory elektrolityczne systemu "tworzą wręcz wszystko" co w ostateczności słyszymy - byłby bardzo bliski stanu rzeczywistemu... / w uproszczeniu, zakładając perfekcję na wszystkich innych poziomach techniki /.

Ostatni duży bank pojemności, tuż przez stopniem wzmocnienia wstępnego w wzmacniaczu tradycyjnym ma absolutnie decydujący wpływ na wszystkie możliwości całego systemu, bez odpowiedniego - system "nie żyje", nie ma sceny, nie ma planów, nie ma atmosfery, nie ma dynamiki, po prostu niczego nie ma jak na wymagania w hi end.

 

Dopiero jak w całym systemie, mamy w wsztstkich miejscach, od napędu, poprzez DA, poprzez PRE, poprzez wzmacniacze mocy, wszystkie i wszelkie elementy i podzespoły użyte, - z najwyższego dostępnego poziomu, dopiero jak całość spięta jest najlepszymi kablami, "nijakimi", bezbarwnymi", zdolnymi do oddawania bardzo szybkich zmian dynamicznych, co jest najtrudniejszym wymaganiem z wszystkich, - wówczas dopiero, podchodzimy do "ZESPOŁU GŁOSNIKOWEGO"  !

Do tego momentu, nie ma innego wyjścia jak bazować na wiedzy innych ludzi, którzy przeszli przez wszystkie meandry w korporacjach japońskich, gdzie istnieje najwyższa kultura techniczna, oddanie i poświęcenie Twórców, - nie mające odpowiedników w swiecie tzw zachodnim.

Po ocenie brzmienia w takich uwarunkowaniach, dopiero możemy zastanowić się - gdzie jest NASZE MIEJSCE w całej tej układance i co w ogóle da się zrobić innego od wyważania otwartych drzwi ?

Nie dotyczy to tworzenia dla własnej satysfakcji, rozumianej  jako zabawa techniką dla frajdy.

 

Na poważnym poziomie, nie ma innego wyjścia jak posłuchac Relentless z topowym Dynaudio i zastanowić się, co trzeba by było i jak wykonać, by całość zagrała lepiej - znacznie lepiej, gdyż jeśli będzie zbyt mało wartości dodanej, słuchacze odrzucą nową formułę na bazie oczywistych praw.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, misiomor napisał:

To wyglada na odłączany filtr subsoniczny (highpass drugiego rzędu). A więc dający 90 stopni przesunięcia fazy przy częstotliwości granicznej Fc. Przestrajając dobroć tego filtru można dostawać podbicie bądź osłabienie basu w okolicach Fc. Najczęściej owo Fc jest tak dobrane żeby zgadzało się z Fb obudowy bassreflex. Na wykresach 90 stopni różnicy jest w okolicach miejsc z lokalnym dołkiem, co może brać się od jakichś artefaktów pomiarowych związanych z Fb właśnie - tam głośnik ma null'a.

 

Jak to jest realizowane to w sumie nieistotne, chodzi o to, że "z" jest większe przesuniecie fazy niż "bez", o czym pisałem. Te monitory mają w dole prawdziwe 150W, całkiem bez filtra dość szybko by się w warunkach studyjnych rozleciały, a trochę tego sprzedali, także ten... 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 hours ago, przemak said:

Jak to jest realizowane to w sumie nieistotne, chodzi o to, że "z" jest większe przesuniecie fazy niż "bez", o czym pisałem. Te monitory mają w dole prawdziwe 150W, całkiem bez filtra dość szybko by się w warunkach studyjnych rozleciały, a trochę tego sprzedali, także ten... 

W warunkach studyjnych faktycznie to może być konieczne - jakieś infradźwięki od wiatru czy innych takich zjawisk w materiale przed obróbkami mogą być. Tym niemniej jeżeli ktoś obrabia muzykę na monitorach ze strojeniem (dobrze jak) 33Hz a więc C kontra, i jeszcze filtrem subsonicznym wycinającym wszystko ponizej, to najniższe nuty kontrafagotu będą już słabo słyszalne.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, 747 napisał:

posłuchac Relentless z topowym Dynaudio

🤮

Tylko proszę, przy okazji niech osoba nie zochydza zacnej marki Dynaudio.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 hours ago, slawek.xm said:

to co napisałem dotyczy każdych monitorów 2-way gdzie midwoofer ma ok 18cm średnicy

 

 

Ello , czy taki zabieg ma sens  na  2-way podlogowce  z 25cm przetwornikiem??????

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


To absolutne kuriosum nie do opisania!!!

Mysle ze jest to zwiazane ze sposobem propagowania sie tego basu w pomieszczeniu.

Czuje sie, jak bym siedzial w srodku subwoofera!



Ten specjalny efekt nie daje mi spokoju.

Powroce jeszcze raz do powyzszego „Mysle ze jest to zwiazane ze sposobem propagowania sie tego basu w pomieszczeniu.“

To pomieszczenie to kubus o wymiarach 2,5x2,5x2,5m.
Czyli wszystkie podstawowe osiowe mody sa w okolicach 68Hz. Wszystkie tangencjalne i oblique sa powyzej.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nastawiona czestotliwosc graniczna subwoofera to ok. 55Hz. Czyli caly zakres pasma odtwarzany przez subwoofer lezy ponizej podstawowych modow, a polowa dlugosci fal jest wieksza niz dostep miedzy scianami. Czasami jest mowa o tym, ze w takich wypadkach „fala basowa“ nie moze sie „rozwinac“ i wtedy mamy do czynienia z „cisnieniowym“ rozprzestrzenianiem sie basu (podobnie jak w sluchawkach, autach itd.). Jest to tez po czesci widoczne na pomiarach: stosunkowo gladki przebieg, bez modow ponizej 65Hz, z dziura przy 68Hz (bo stoje/mierze niemalze dokladnie w polowie pomieszczenia -> destructive cancelation)

IMG_1527.thumb.jpg.d73dd49dbf9fe30417e70b5e0677a913.jpg

BTW. Przypomina mi to conieco odbior basu w znakomicie zrealizowanych systemach Car-Audio (takze bardzo male rozmiary kabiny w relacji do dlugosci fal)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minutes ago, biniek said:

Ma bo z 2 drog robia sie 3 🙂

Integra która posiadam ma taki bajer, i tak się zastanawiałem czy podpiecie suba coś by zmieniło. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiscie ze by cos zmienilo
A czy pozytywnie czy negatywnie, to juz zalezy od tego, jak to wszystko zestawisz.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Ronaldo9 napisał:

Ello , czy taki zabieg ma sens  na  2-way podlogowce  z 25cm przetwornikiem??????

trzeba by pomierzyć i zanalizować konstrukcję nie podejmuję się wydać werdyktu zaocznie 🙂

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, soundchaser napisał:

Na czym polegają te zniekształcenia? Ja ich nie słyszę. Powtarzam - jeśli płyta jest porządnie zrealizowana i akustyka OK to brzmienie pod każdym względem jest świetne.

Świetne brzmienie okazuje się jeszcze świetniejsze na dużym wooferze.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, biniek napisał:

Ja bym zaryzykowal stwierdzenie ze kazda kolumna zagra lepiej z dobrze zgranym subem

Kolumny na małych wooferach skorzystają, dla niskostrojonego BR/MB 3way suby robią się zbędne.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, EMiL napisał:

Kolumny na małych wooferach skorzystają, dla niskostrojonego BR/MB 3way suby robią się zbędne.

Lepiej miec 4 drogi niz 3 nawet jesli sub mialby odtwarzac pasmo 15-35hz

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, misiomor napisał:

W warunkach studyjnych faktycznie to może być konieczne - jakieś infradźwięki od wiatru czy innych takich zjawisk w materiale przed obróbkami mogą być. Tym niemniej jeżeli ktoś obrabia muzykę na monitorach ze strojeniem (dobrze jak) 33Hz a więc C kontra, i jeszcze filtrem subsonicznym wycinającym wszystko ponizej, to najniższe nuty kontrafagotu będą już słabo słyszalne.

Tak, to straszne 😉 zwłaszcza ten kontrafagot bez uwzględnienia zjawiska "missing fundamental" 😉

Tylko chodziło mi o to, że odłączenie aktywnej korekcji dołu polepsza charakterystykę fazową w miejscu podziału z subwooferem a nie pogarsza, jak twierdziłeś. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, biniek napisał:

Lepiej miec 4 drogi niz 3 nawet jesli sub mialby odtwarzac pasmo 15-35hz

Jak ktoś ma pokój wielkości stadionu to od razu proponuję 5way.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, EMiL napisał:

Jak ktoś ma pokój wielkości stadionu to od razu proponuję 5way.

Kto bogatemu zabroni

Jesli w 3 drogach woofer ma odtwarzac do 200-300hz to lepiej go odciazyc od najniższych pasm bedzie mial lepsze warunki

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, biniek napisał:

Kto bogatemu zabroni

Jesli w 3 drogach woofer ma odtwarzac do 200-300hz to lepiej go odciazyc od najniższych pasm bedzie mial lepsze warunki

6-7 calowy dobry (wybrany z glowa) midwoofer nie będzie miał problemów z cięciem na 200-300hz. Nie ma co dramatyzować.

Kolumny powinno dobierać się pod pomieszczenie i pod oczekiwane poziomy głośności. Realna różnice robi duży woofer, dobrze strojony poprawia wyraźnie naturalność brzmienia i nadaje "lekkości" i dynamiki.

Misiomor podal przykłady głośników 15cali zdolnych do łączenia z midwooferami 7-8cali. Taki zmaksymalizowany/zoptymalizowany koncepcyjnie 3way zagra wszystko.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, EMiL napisał:

6-7 calowy dobry (wybrany z glowa) midwoofer nie będzie miał problemów z cięciem na 200-300hz. Nie ma co dramatyzować.

Kolumny powinno dobierać się pod pomieszczenie i pod oczekiwane poziomy głośności. Realna różnice robi duży woofer, dobrze strojony poprawia wyraźnie naturalność brzmienia i nadaje "lekkości" i dynamiki.

Mam na mysli klasyczne 3 way czyli 10/12"+6+1 z podzialem na 200-300hz

Jesli woofer ma grac czesc niskiego srodka to lepiej zeby odtwarzal to pasmo z mniejszym wychyleniem i znieksztalceniami

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, slawek.xm napisał:

midwoofery z Opali będą odtwarzać tylko zakres średnicy
odcięcie basu powinno dać lepszy zakres średnicy po pierwsze dlatego , że głośnik nie będzie musiał się wychylać by pompować powietrze po drugie nie będzie modulacji tonów średnich basem , po trzecie spadną znieksztalcenia , a więc będzie czyściej

po czwarte woofer który zajmie się basem będzie mial znacznie wieksza średnice co sprawi ,że nie będzie się wychylal takmocno jak midwoofery Opali co da rowniez znacznie mniejsze znieksztalcenia na basie niz masz w tej chwili

zwiekszy się wykop , zauwazalnie wzrośnie odczuwalna dynamika i nawet jesli zejście pozostaloby na takim poziomie jak masz teraz to subiektywnie dzieki brakowi zniekształcen i znacznie lepszym zakresie basu ze względu na wyspecjalizowany głosnik basowy pogolny poziom dźwieku będzie lepszy

i jeszcze mozna bedzie uzyskac głosniejsze kolumny niz masz teraz a wg mnie efektywność kolumn ma znaczenie i im jest ona wieksza tym lepiej

prosto - mniej mocy potrzeba do wysterowania ich do poziomu przy jakim sluchasz teraz

oczywiście dodatkowym atutem będzie głębsze zejście i lepsze wypełnienie zakresu basu ale to juz będzie zalezalo od wspólpracy z akustyka pokoju i od umiejętnosci konstruktora ktory ten uklad bedzie ewentualnie zgrywał

poza tym spadek charakterystyki basu w takim pomieszczeniu trzeba odpowiednio ukształtować by wszystkie trzy elementy ukladanki woofer obudowa pomieszczenie współgrały ze soba na najwyższym poziomie

Bardzo ładnie to wszystko brzmi w teorii. Tym niemniej Twój długi wywód do mnie trafia i jestem w stanie uwierzyć, że będzie tak jak piszesz.
Jednak odpowiedz mi proszę (innych też zapraszam) na następujące pytania:

1/ w jaki sposób miałaby się odbyć ingerencja w Opale przy zastosowaniu zewnętrznych wooferów i jaka ich średnica? Jak one miałyby być połączone z monitorami? Jakieś skrzynki, a one w środku - jak suby, tylko DIY, w których będą wejścia i wyjścia XLR?

2/ czemu zatem podłączenie i zgranie z monitorami zakupionych zewnętrznych subów nie będzie tak samo dobrym rozwiązaniem? Czy te Dynaudio 9S są za małe do pokoju 12 m. kw.?
Mi nie zależy na jakimś mega wykopie w muzyce. Hip hopu, trip hopu, synth popu, downtempo nie słucham, ale jeśli nawet tego muzykę odtwarzam czasem, to niskiego basu i wykopu jest, jeśli nie za dużo, to przynajmniej w sam raz.
 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, biniek napisał:

Mam na mysli klasyczne 3 way czyli 10/12"+6+1 z podzialem na 200-300hz

Jesli woofer ma grac czesc niskiego srodka to lepiej zeby odtwarzal to pasmo z mniejszym wychyleniem i znieksztalceniami

Wszystko prawda, dlatego właśnie 12 - 15cali a nie 10;)

9 minut temu, soundchaser napisał:

Bardzo ładnie to wszystko brzmi w teorii. Tym niemniej Twój długi wywód do mnie trafia i jestem w stanie uwierzyć, że będzie tak jak piszesz.
Jednak odpowiedz mi proszę (innych też zapraszam) na następujące pytania:

1/ w jaki sposób miałaby się odbyć ingerencja w Opale przy zastosowaniu zewnętrznych wooferów i jaka ich średnica? Jak one miałyby być połączone z monitorami? Jakieś skrzynki, a one w środku - jak suby, tylko DIY, w których będą wejścia i wyjścia XLR?

2/ czemu zatem podłączenie i zgranie z monitorami zakupionych zewnętrznych subów nie będzie tak samo dobrym rozwiązaniem? Czy te Dynaudio 9S są za małe do pokoju 12 m. kw.?
Mi nie zależy na jakimś mega wykopie w muzyce. Hip hopu, trip hopu, synth popu, downtempo nie słucham, ale jeśli nawet tego muzykę odtwarzam czasem, to niskiego basu i wykopu jest, jeśli nie za dużo, to przynajmniej w sam raz.
 

Mierzyłeś swój pokój? W 12m2 sub będzie miał sens imho tylko, żeby wyrównać dołki na basie.

Pamiętaj, że w tych monitorach są duże midwoofery, bardziej bym się martwił o srednice (stad podzial na 1.6k bardzo stromym filtrem) niż o bas.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 hour ago, przemak said:

Tylko chodziło mi o to, że odłączenie aktywnej korekcji dołu polepsza charakterystykę fazową w miejscu podziału z subwooferem a nie pogarsza, jak twierdziłeś. 

Nigdzie nie twierdziłem że odłączenie subsonica pogorszy charakterystykę. To jest zresztą temat dużo bardziej skomplikowany - żeby dodanie suba miało sens, trzeba odfiltrować niskie satelitom. Tylko w taki sposób, żeby była dobra zgodność fazowa z filtrowanym subem wokół podziału. Ja wiem jak się to robi. Z dodatkowym subsonicem między 30 a 40Hz nie próbowałem, bo to bez sensu, po co dawać dwa filtry highpass jeden za drugim.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, soundchaser napisał:

czemu zatem podłączenie i zgranie z monitorami zakupionych zewnętrznych subów nie będzie tak samo dobrym rozwiązaniem? Czy te Dynaudio 9S są za małe do pokoju 12 m. kw.?

przy łączeniu z tym Dynaudio zaczynałbym od takiego połączenia

beżowy ustawienie charakterystyki suba

niebieski przebieg odfiltrowanego midwoofera Opali

czerwony charakterystyka wypadkowa

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, EMiL napisał:

Wszystko prawda, dlatego właśnie 12 - 15cali a nie 10;)

No tak prawda

A czy w zwiazku z tym nie lepiej zaplanowac budowe 3 droznego pelnopasmowego zestawu z duzym wooferem 15-18 cali w osobnej budzie grajacym do 100hz (bo nie wchodzi jeszcze na slyszalne pasmo srednicy) i dodac do tego 2x7" midwoofery lub 1x8"? Nie bedzie tu wiecej korzysci niz w kalsycznym 3way z 15 grajaca do 300hz? 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

potem sprawdziłbym takie połączenie

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

i wybrałbym to które brzmi lepiej

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • House of Marley Positive Vibration Frequency Rasta

      Patrząc na to, co lada moment zacznie wyprawiać się za oknem aż chciałoby się zanucić za nieodżałowanym Markiem Grechutą chociażby fragment niezwykle będącego na czasie utworu „Wiosna – ach to ty”. Dlatego też powoli, acz konsekwentnie warto przygotować się na prawdziwy wybuch zieleni a tym samym niemożność wysiedzenia w czterech „betonowych” ścianach. Jak to jednak w życiu bywa jeszcze się taki nie urodził, co … więc doskonale zdaję sobie sprawę, iż nie dla wszystkich pierwszy świergot ptaków j

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Słuchawki

      Czy płyty CD cieszą się jeszcze odpowiednią popularnością?

      W dzisiejszych czasach, ludzie coraz więcej rzeczy chętniej robią online. Odchodzi się od klasycznych rozwiązań, na rzecz nowatorskich rozwiązań. Ten stan rzeczy dotknął również branżę muzyczną. Normą jest, że artysta wydając nowy album, wypuszcza go również w wersji fizycznej, najczęściej w postaci płyt CD, które można zakupić w wielu sklepach. W opozycji do takich zakupów stoi oczywiście internet i rozmaite serwisy streamingowe, takie jak YouTube, czy Spotify. Warto się zastanowić czy, a jeśli

      audiostereo.pl
      audiostereo.pl
      Muzyka 26

      Marantz Cinema 30

      Choć z pewnością większość śledzących dział recenzencki czytelników zdążyła przyzwyczaić się do tego, że kino domowe gości u nas nad wyraz sporadycznie, to o ile tylko światło dzienne ujrzy coś ciekawego, to czysto okazjonalnie takowym rodzynkiem potrafimy się zainteresować. Oczywiście nie zawsze jest to klasyczny, przeprowadzany w zaciszu domowych czterech kątów test, jak m.in. w przypadku budżetowego, acz bezapelacyjnie wartego uwagi i po prostu świetnego Denona AVR-S770H, lecz również nieco m

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Systemy

      Indiana Line Diva 5

      Śmiem twierdzić, ze nikogo mającego choćby blade pojęcie o tym, co dzieję się wokół, jak wygląda rynek mieszkaniowy uświadamiać nie trzeba. Po prostu jest drogo, podobno będzie jeszcze drożej i tanio, to już było i nie wróci, a skoro jest drogo, to do łask wracają mieszkania o metrażach zgodnych z założeniami speców z lat 50-70 minionego tysiąclecia. Znaczy się znów aktualnym staje się powiedzenie „ciasne ale własne”. Dlatego też logicznym wydaje się popularność wszelkich rozwiązań możliwie komp

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Kolumny

      Bilety | DŻEM koncert urodzinowy| Koncert

      O wydarzeniu Kup bilet na koncert jednego z najważniejszych polskich zespołów bluesowych - zespołu Dżem! Grupa świętuje 40-lecie działalności, w związku z czym na koncertach na pewno nie zabraknie dobrze znanych przebojów, takich jak Wehikuł czasu, Whisky, Czerwony jak cegła czy Sen o Victorii. Dżem bilety na jubileuszowe koncerty już dostępne! O zespole Dżem Połączyli rocka, bluesa, reggae, country. Nagrali piosenki, które uwielbiają zarówno koneserzy, jak i niedzielni słuchacze

      AudioNews
      AudioNews
      Newsy
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.