Jump to content
IGNORED

Potencjometry selekcjonowanie


KrisNext
 Share

Recommended Posts

Witam Wszystkich. 

Poświęciłem ostatnio trochę czasu by sprawdzić współbieżność popularnych potencjometrów i pomyślałem że moje obserwacje mogą być przydatne również dla innych

Kupiłem 10szt. potencjometrów stereo 10k oraz 10szt. 5k oba tego samego producenta i oba o charakterystyce liniowej. 

W celu sprawdzenia współbieżności obu kanałów, porównywałem oporność obu sekcji potencjometru w tym samym ustawieniu wału. Sprawdzałem również rezystancję obu ścieżek oporowych w skrajnych położeniach. W celu lepszej wizualizacji wyników wartości oporu zostały przeliczone na różnice tłumienia wyrażona w dB. pomiędzy kanałami w różnych położeniach wałka. 

Wyniki mówią same za siebie ... nie jest dobrze 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Link to comment
Share on other sites

Wcale się nie dziwię.

Potencjometry obrotowe to przeżytek i najwęższe z "gardeł" w systemach audio. 

Niewspółbieżność kanałów to tylko jeden z problemów. Wystarczy w dowolnym sprzęcie (o ile się da, bez wielkich przeróbek) zamienić taki złom (alpsy i inne "wypasy" także) na drabinkę rezystorową, już nawet na taką za ok. stówki z alle. Nagle i współbieżność okazuje się idealna a jak zyskuje się na brzmieniu...i to realnie, nie jak w przypadku np. kabelków.

Nawet elektroniczna, procesorowa regulacja wzmocnienia jest o niebo lepsza od tych muzealnych kręciołków.

Link to comment
Share on other sites

Dodam, że potencjometry są również wykorzystywane w innych dziedzinach.

Ważnym parametrem jest tzw. odbicie 1) i rezystancja na skrajach 2).

1) Ustawiamy jakąś wartość np. 50 (zakres 100) puszczamy gałkę a wartość płynie (zazwyczaj z powrotem) np. o 5...

2) Potencjometr o nominale np. 100 potrafi mieć na skrajach nawet kilka-kilkanaście % nominału...

 

Link to comment
Share on other sites

4 godziny temu, Grzegorz7 napisał:

1) Ustawiamy jakąś wartość np. 50 (zakres 100) puszczamy gałkę a wartość płynie (zazwyczaj z powrotem) np. o 5...

W moich pomiarach wyraźnie występowało to zjawisko.

W regulacji audio bardzo daje w kość minimalna rezystancja jaką udaje się uzyskać, bo to ona wyznacza maksymalne tłumienie potencjometru. W idealnym przypadku minimalna rezystancja powinna wynosić zero i wtedy mielibyśmy nieskończenie duże tłumienie sygnału. w moich pomiarach dla pot. 10k minimum jakie udało się uzyskać to 2,65Ohm.

przy tej wartości pot. daje ok 71,3dB tłumienia. Przy wartości większej o zaledwie 1ohm tłumienie wynosi 68,5dB

 

Link to comment
Share on other sites

Potencjometry są badziewne albo drogie, a najczęściej i to i to. Problem jest potęgowany przez niedopasowanie poziomów, przez co we wzmacniaczu mocy pełną moc uzyskuje się przed połową kąta obrotu. Zwykle robiłem takie coś jak poniżej 0sam, używając alpsów czy innych drabinek, teraz używam takich kontrolerów, bo mają ładną obudowę 

BigKnobPass-large.jpg?v=75363edb206813bf

Kupowałem z myślą, że potencjometr na pewno do wymiany - i rzeczywiście, poniżej 1/4 zakresu kaszana w panoramie. Ale... jest tradycyjny przycisk dim, sciszajacy odsłuch o jakieś 20dB, wtedy pokrętło jest w okolicy połowy i wyżej i wszystko gra. W domowych warunkach wystarczy na przykład odpowiedni opornik między suwak i masę, nawet na stałe. 

 

nagrywamy.com

Link to comment
Share on other sites

Goły potencjometr bardzo słabo nadaje się na prawdziwy regulator w układzie aktywnym można przynajmniej wyeliminować problem dopasowania impedancji na wej i wyj. 

Godzinę temu, przemak napisał:

jest tradycyjny przycisk dim, sciszajacy odsłuch o jakieś 20dB, wtedy pokrętło jest w okolicy połowy i wyżej i wszystko gra. W domowych warunkach wystarczy na przykład odpowiedni opornik między suwak i masę, nawet na stałe. 

To co napisałeś to chyba największy błąd popełniany w systemach DIY. Niedopasowanie poziomów. Przykładowo Z jednej strony CD z wyjściem 2V a z drugiej wzmacniacz z czułością 0,775V albo i 0,2V a pomiędzy te klocki kiepski potek (bo w zasadzie każdy jest kiepski no dobra 99%) Efekt jest taki że pracujemy na dolnej 1/4 potencjometru gdzie różnice w kanałach są najbardziej odczuwalne. 

Godzinę temu, przemak napisał:

teraz używam takich kontrolerów, bo mają ładną obudowę 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Obecnie kończę takie oto cudo 🙂

image.thumb.png.6da7cc0475a10b5529ca6e6a6ce322bc.png

sześć wejść symetrycznych stereo, sześć wyjść symetrycznych stereo i między nimi aktywna regulacja. Plus do tego monofonizacja na wszystkie sposobu L+R, R+R, L+L, 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

17 godzin temu, KrisNext napisał:

Goły potencjometr bardzo słabo nadaje się na prawdziwy regulator w układzie aktywnym można przynajmniej wyeliminować problem dopasowania impedancji na wej i wyj. 

To co napisałeś to chyba największy błąd popełniany w systemach DIY. Niedopasowanie poziomów. Przykładowo Z jednej strony CD z wyjściem 2V a z drugiej wzmacniacz z czułością 0,775V albo i 0,2V a pomiędzy te klocki kiepski potek (bo w zasadzie każdy jest kiepski no dobra 99%) Efekt jest taki że pracujemy na dolnej 1/4 potencjometru gdzie różnice w kanałach są najbardziej odczuwalne. 

Obecnie kończę takie oto cudo 🙂

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

sześć wejść symetrycznych stereo, sześć wyjść symetrycznych stereo i między nimi aktywna regulacja. Plus do tego monofonizacja na wszystkie sposobu L+R, R+R, L+L, 

Ładne, ale będę się czepiał 😉 Głośność w racku to rozwiązanie niewygodne. Sprawdza się w masteringowych biurkach, takich rackach wiszących w dół, ale w większości sytuacji lepszy jest desktop. Wiadomo, wtedy kable, trudno, wtedy sterownik na kabelku - czyli avocet 😉

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ze szczegółów - dim i mute raczej powinno być, lepiej się przełącza przyciskami ewentualnie hebelkami niż kręconymi, sześć wyjść to overkill. 

Że swojej strony chciałbym taki ficzer, żeby przełączniki wejść i wyjść były sprzęgnięte, w moim setupie muszę przełączać jednocześnie wejścia i wyjścia. No, ale to rzadkie wymaganie. 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Link to comment
Share on other sites

Klient tak chiał, właśnie do zestawu masteringowego. Z tyłu jest 24 XLR'y więc obudowa musi mieć swoją wielkość Planuje kolejna wersję z bezprzewodowym sterownikiem desktopowym i paroma innymi funkcjami. zastanawiam się tylko jakie rozwiązanie wybrać jeśli chodzi sterowanie poziomu Czy VCA THAT'a czy potencjometr cyfrowy czy może regulator analogowy na DACu Zobaczymy:)

Link to comment
Share on other sites

8 minut temu, KrisNext napisał:

Klient tak chiał, właśnie do zestawu masteringowego. Z tyłu jest 24 XLR'y więc obudowa musi mieć swoją wielkość Planuje kolejna wersję z bezprzewodowym sterownikiem desktopowym i paroma innymi funkcjami. zastanawiam się tylko jakie rozwiązanie wybrać jeśli chodzi sterowanie poziomu Czy VCA THAT'a czy potencjometr cyfrowy czy może regulator analogowy na DACu Zobaczymy:)

A jak klient chciał to nie mam pytań. Mastering owcy dim nie potrzebują 😉

nagrywamy.com

Link to comment
Share on other sites

zastosowanie rezystora szeregowego eliminuje przejście sygnału przez styki drabinki , pozwala na większą elastyczność w doborze tego rezystora.Zastosowanie drabinki eliminuje bolączki potencjometru, nierównomierności itp.

DIY to przyjemność grzebania w sprzętach.

Link to comment
Share on other sites

Sygnał i tak przechodzi przez styki przełącznika i płynie do masy. Tłumik shunt wymaga przełącznika Take Before Brake. 

A w przypadku awarii przełącznika lub braku styku, do wzmacniacza dostarczamy maksymalny sygnał ze źródła a to może być czasem niebezpieczne. 

 

Link to comment
Share on other sites

5 godzin temu, artw napisał:

zastosowanie rezystora szeregowego eliminuje przejście sygnału przez styki drabinki

Z punktu widzenia zakłóceń od przełącznika to wszystko jedno, dla zakłóceń góra i dół potencjometru połączone są równolegle. 

nagrywamy.com

Link to comment
Share on other sites

8 godzin temu, KrisNext napisał:

 

znowu się robi gównoburza z niewinnego wpisu 😞

No to kontynuujmy:

Sygnał i tak przechodzi przez styki przełącznika i płynie do masy.

-Ta część sygnału co płynie do masy niech sobie płynie.A reszta płynie do wzmacniacza i nie przechodzi przez styki przełącznika

Tłumik shunt wymaga przełącznika Take Before Brake.

-Wymaga, ale czemu to stanowi problem? Nie można takiego kupić czy co?

A w przypadku awarii przełącznika lub braku styku, do wzmacniacza dostarczamy maksymalny sygnał ze źródła a to może być czasem niebezpieczne.

-Oczywiście ,że tak ,chociaż z tym niebezpieczne bym polemizował( po prostu wzmacniacz gra jak na odkręconym na max potencjometrze , co w tym bardziej niebezpiecznego niz granie na pot na maxa?) Ale czym to się różni od awarii przy podłaczeniu potencjometru albo klasycznym podłączenia drabinki?

 

 

DIY to przyjemność grzebania w sprzętach.

Link to comment
Share on other sites

8 minut temu, artw napisał:

Ta część sygnału co płynie do masy niech sobie płynie.A reszta płynie do wzmacniacza i nie przechodzi przez styki przełącznika

Trochę się to nie zgadza z podstawami elektrotechniki, ale jak rozumiem to jest audiofilska elektrotechnika 😉 

nagrywamy.com

Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, Ricambi napisał:

Możesz dać namiar na coś dostępnego o przyzwoitej jakości wykonania w znośnej cenie?

Ja mam pvc i steruję ją z maliny. Nie wiem czy takie rozwiązanie Ciebie interesuje bo nie jest uniwersalne. 

Zero krzemu w torze, to grać nie może ?

Link to comment
Share on other sites

Chciałem zrobić aktywkę do symulacji zwrotnic. Jakaś stara karta muzyczna, komplet końcówek z aliexpresu, razem stówka.  Kupiłem potki 6 kanałowe niedrogie za to parę sztuk żeby zobaczyć który lepszy. Przez twój wpis przemierzyłem i mam problem. Co mam kurna, drabinkę dorabiać? Wyjdzie 3x drożej niż reszta setupu 😞

A żyłbym w błogiej nieświadomości...Niedobry Kris 😉

Edited by micwoj
Link to comment
Share on other sites

11 godzin temu, przemak napisał:

No właśnie. I dlatego elementy tak w "szeregowej" jak i w "równoległej" części dzielnika mają taki sam wpływ na sygnał wyjściowy. 

Niszczycie audiofilskie mity...

... a było kilka wątków o elementach szeregowych i równoległych w torze sygnału. 

Jak to ktoś powiedział; jak te równoległe nie mają wpływu to może je pousuwać...?

 

Link to comment
Share on other sites

9 minut temu, Grzegorz7 napisał:

Niszczycie audiofilskie mity...

... a było kilka wątków o elementach szeregowych i równoległych w torze sygnału. 

Jak to ktoś powiedział; jak te równoległe nie mają wpływu to może je pousuwać...?

 

W High Endzie RLC rządzi czy to się komuś podoba czy nie, problemem jest kto co z tym i jak zrobi i dopiero po tym słychać czy się udało czy tylko udaje High End

Link to comment
Share on other sites

18 godzin temu, artw napisał:

Tłumik shunt wymaga przełącznika Take Before Brake.

-Wymaga, ale czemu to stanowi problem? Nie można takiego kupić czy co?

Podaj jakiś link do takiego przełącznika zapewne wiele osób zechce sobie zbudować taki tłumik

18 godzin temu, artw napisał:

-Oczywiście ,że tak ,chociaż z tym niebezpieczne bym polemizował( po prostu wzmacniacz gra jak na odkręconym na max potencjometrze , co w tym bardziej niebezpiecznego niz granie na pot na maxa?) Ale czym to się różni od awarii przy podłaczeniu potencjometru albo klasycznym podłączenia drabinki?

Zapewne masz w domu wzmacniacz kolumny i źródło sygnału, które są tak dobrane i zestrojone pod względem poziomów sygnału że jedyny problem to głośna muzyka. Wyślę że wiele osób może mieć z tym problem i warto by byli świadomi jak działa wspomniany rodzaj tłumika. 

Link to comment
Share on other sites

Jak używacie nie polskich wyrazów to wypadałoby wyjaśnić o co chodzi. 

W przeciwnym razie tematy DIY zaczną brzmieć po ekspercku a w końcu nikt nie będzie wiedział o co chodzi ale dyskusja będzie trwała w najlepsze 😉

Make-Before-Break (MBB) dotyczy urządzeń komutujących (przepraszam; miało być po naszemu - przełączających); przekaźników, przełączników...

Następna wybrana pozycja w takim przełączniku następuje w czasie kiedy jeszcze jest włączona poprzednia. Inaczej; "suwak" nie ma pustego przelotu... 🙂

W katalogach przełączników znajdziecie bardziej powszechny zwrot: "shorting" i "non-shorting".

A pozycja oznaczająca sposób pracy to zazwyczaj: Type of Contacts: N = Non-shorting, S = Shorting. 

Parametr bardzo ważny w zastosowaniach przemysłowych. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.