Skocz do zawartości
IGNORED

5.1 -> zastapienie kabli niskopoziomowych przez transmiter


gedackt

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich!

Do tej pory w domku gral sobie zestaw stereo (bowers 704s2 + amc xia150, ostatnio doszedl do tego rel t5), ktory rownoczesnie poprzez obecnosc zewnetrznego daca (amc dac09) otwarzal dzwieki z telewizora. I pewnie tak by zostalo, gdyby nie to, ze podczas odwiedzin u znajomych zona obejrzala film w towarzystwie kina domowego zbudowanego na podobnych komponentach (bowers seria 700s2 etc..). Efekt jest taki, ze zazyczyla sobie, zeby obecny system rozbudowac do 5.1 (zona czesciej oglada filmy niz slucha muzyki).

 

Jako procesor planowalem wykorzystac Cambridge Audio Azur 751R AVR, ktorego dzieki wyjsciom pre out moglbym polaczyc z koncowka mocy w xia150 na frontach. Problemem jest absolutny brak mozliwosci przeciagniecia kabli do glosnikow surround. Dlatego zastanawialem sie, czy istnieje szansa, aby polaczenie pre out z Cambridge do koncowki mocy, ktora moglaby znajdowac sie obok glosnikow surround wykorzystac transmiter i odbiornik bluetooth

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )  ). Pytanie brzmi, czy deklarowana przez producenta latencja rzedu 0,2s mozen negatywnie wplynac na jakosc odtwarzania 5.1.

 

Podsumowujac system wygladalby nastepujaco:

Cambridge Audio Azur 751R AVR

zintegrowana koncowka mocy dla glosnika centralnego. Centralny: Bowers HTM 72s2

AMC xia150 jako koncowka mocy dla frontow (podlaczona z Azurem klasycznymi kablami RCA). Front: Bowers 704s2

AMC xia50 jako koncowka mocy dla  surround (podlaczona z Azurem przez transmiter). Surround: Bowers 685s2  

Sub: Rel T5 (tak wiem, te suby nie nadaja sie do filmow, ale nie przesadzajmy...)

 

Rownoczesnie streamer oraz CD moglyby byc wpiete w Xia150, wiec przechodzenie z KD na Stereo odbywaloby sie tylko poprzez wkladanie zworki do pre out/main in w Integrze.

 

Poniewaz wiekszosc komponent juz posiadam, to rozbudowa systemu z obecnego stero do przedstawionego na planie wymagalaby jedynie dokupienia Azura 751R (okolo 300 euro), trasmiterow (te z anazona to 86 euro). 

Czy takie rozwiazanie ma sens, czy tez uznac, ze z powodu latencji efekt nie bedzie duzo lepszy niz w zwyklym stereo+sub z wejscia wysokopoziomowego i nie warto dokladac kolejnych 400 euro...

Pozdrawiam,

Gedack

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

36 minutes ago, gedackt said:

Pytanie brzmi, czy deklarowana przez producenta latencja rzedu 0,2s mozen negatywnie wplynac na jakosc odtwarzania 5.1.

Deklarowana przez producenta latencja to 12,5ms, czyli 0.0125s.. 

Taka wartość opoznienia dla głośnikow surround nie jest problemem i pewnie dałoby się to skorygowac w procesorze. Niewiadomą pozostaje kwestia jakości takiego połączenia. Skoro transmisja jest cyfrowa, to zachodzi podwojna konwersja A/D -> D/A. Zawsze mozesz kupić najpierw sam transmiter i sprawdzic jak to działa. Ewentualnie zwrócisz.

Ja bym jednak pokombinował jakby tu puscic kabel 😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Kolumny frontowe: Heco Celan XT701, Wzmacniacz: Yamaha AX900 - pracuje jako końcówka mocy, Amplituner: Marantz SR7010, Transport: Squeezebox Classic, Media player: Zidoo Z1000 Pro, Subwoofer: 2x Velodyne EQ-MAX12, Projektor: JVC DLA-X90R, Kolumny efektowe w konfiguracji 7.2.4: satelity 2×Quadral TSA300 (centralny) 4×Quadral TSA500 (surround) 4×Quadral TSA300 (atmos).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Deklarowana przez producenta latencja to 12,5ms, czyli 0.0125s.. 
Taka wartość opoznienia dla głośnikow surround nie jest problemem i pewnie dałoby się to skorygowac w procesorze.

O,0125s to, 4,25m. Dodaj w procesorze do rzeczywistej odleglosci surroundow te 4,25m

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 hours ago, xajas said:


O,0125s to, 4,25m. Dodaj w procesorze do rzeczywistej odleglosci surroundow te 4,25m

Nie masz racji. Wystarczy ze taką wartosc dodasz do odległosci frontów. Czyli mając fronty w odleglosci np 3m od miejsca odsłuchu to trzeba dodac 4.25 i ustawic w procesorze 7.25. A surroundy ustawic na zero tak. W ten sposob wszystko się zrowna.

Tzn rozumiem co chciałes przez to powiedziec i ogolnie 4.25m to juz jest kawałek ale nie znaczy ze nie mozna tego skompensowac. Skoro nie mozemy "przyspieszyc" surroundow, to trzeba opoznic pozostałe głosniki zeby wyrownac czasowo wszystkie kanały.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Kolumny frontowe: Heco Celan XT701, Wzmacniacz: Yamaha AX900 - pracuje jako końcówka mocy, Amplituner: Marantz SR7010, Transport: Squeezebox Classic, Media player: Zidoo Z1000 Pro, Subwoofer: 2x Velodyne EQ-MAX12, Projektor: JVC DLA-X90R, Kolumny efektowe w konfiguracji 7.2.4: satelity 2×Quadral TSA300 (centralny) 4×Quadral TSA500 (surround) 4×Quadral TSA300 (atmos).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Psinco prawda

Procesor oblicza opoznienia poszczegolnych kanalow w oparciu o najbardziej oddalony kanal. Czyli musisz podac zmierzona odleglosc sluchacza do glosnika kazdego kanalu. Ze wzgledu na latencje odstep tych surroundow bedzie jeszcze wiekszy niz ten geometrycznie zmierzony -> wiekszy o te 4.25m (dzwiek z Surround dociera tak, jak by byly oddalony o 6,25m)

 

Czyli np.

1. Polaczenie kablowe (bez latencji)

Odleglosc Front = 3m

Odleglosc Surround = 2m

Wtedy Surround musi byc opozniony o 1m

 

2. Polaczenie radiowe (z latencja)

Odleglosc Front = 3m

Odleglosc Surround = 2m + 4,25m latencja = 6,25m

Wtedy Front musi byc opozniony o 3,25m

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki za feedback. 

Najpierw kupie transmiter i zobacze na ile stabilnie sie zachowuje. Jesli bedzie rwac, szumiec, albo przechodzi w stan uspienia, to nic z tego.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minutes ago, xajas said:

Wtedy Front musi byc opozniony o 3,25m

No a co ja napisalem?? Przeciez dokladnie to samo tylko zalozyłem ze surroundy blizej.

Napisałem wyraznie ze 

1 hour ago, brewka87 said:

mając fronty w odleglosci np 3m od miejsca odsłuchu to trzeba dodac 4.25

Tylko ze ja uwzglednilem tylko to o ile trzeba fronty opoznic wzgledem surroundow przez transmiter a nie calkowite opoznienie. Przeciez procesor cos takiego sam obliczy. Czyli jesli surroundy beda 2m od sluchacza, to procesor wyliczy ze są oddalone tak jak napisales o 6.25m.

Potem na tej podstawie skoryguje opoznienia wszystkich pozostałych kanałow. Jedynym skutkiem ubocznym tych wszystkich zabiegow bedzie opoznienie o 12,5ms dzwieku wzgledem tego gdyby transmitera nie bylo w torze. Napisałem w pierwszej wypowiedzi ze takie opoznienie to nie problem dla procesora zakladając, ze procesor dysponuje sporym zakresem korekcji w domenie czasu. Gdyby wszystko szło na zywca na koncowki bez korekcji to owszem, te dodatkowe 4.25m w torze surround byloby problemem ale rozwazamy konkretny przypadek gdzie mamy mozliwosc korekcji😊

Opoznienie 12,5ms nie powinno byc zauwazalne jesli chodzi o synchronizację dzwieku z obrazem ale przeciez i to mozna skorygowac.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Kolumny frontowe: Heco Celan XT701, Wzmacniacz: Yamaha AX900 - pracuje jako końcówka mocy, Amplituner: Marantz SR7010, Transport: Squeezebox Classic, Media player: Zidoo Z1000 Pro, Subwoofer: 2x Velodyne EQ-MAX12, Projektor: JVC DLA-X90R, Kolumny efektowe w konfiguracji 7.2.4: satelity 2×Quadral TSA300 (centralny) 4×Quadral TSA500 (surround) 4×Quadral TSA300 (atmos).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 hours ago, brewka87 said:

ustawic w procesorze 7.25

Tu sie zagalopowalem przyznaje. 7.25m to będzie suma odleglosci fizycznej plus opoznienie jakie trzeba wprowadzic dla frontow zeby graly rowno z surroundami przy zalozeniu ze surroundy są w odleglosci 3m od sluchacza (tak jak fronty). 

Myslę ze teraz jest jasniej 😉

Tak czy inaczej opoznienie surroundow nalezy skorygowac opoznieniem frontow (i centralnego).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Kolumny frontowe: Heco Celan XT701, Wzmacniacz: Yamaha AX900 - pracuje jako końcówka mocy, Amplituner: Marantz SR7010, Transport: Squeezebox Classic, Media player: Zidoo Z1000 Pro, Subwoofer: 2x Velodyne EQ-MAX12, Projektor: JVC DLA-X90R, Kolumny efektowe w konfiguracji 7.2.4: satelity 2×Quadral TSA300 (centralny) 4×Quadral TSA500 (surround) 4×Quadral TSA300 (atmos).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, brewka87 napisał:

Tu sie zagalopowalem przyznaje. 7.25m to będzie suma odleglosci fizycznej plus opoznienie jakie trzeba wprowadzic dla frontow zeby graly rowno z surroundami przy zalozeniu ze surroundy są w odleglosci 3m od sluchacza (tak jak fronty). 

Myslę ze teraz jest jasniej 😉

Nie, nie jest jasniej. Ty nie wprowadzasz zadnych opoznien i to dla zadnego kanalu. Ty wprowadzaszu odleglosci poszczegolnych glosnikow. A procesor sam wylicza opoznienia dla wszystkich kanalow, na podstawie ich wprowadzonych odleglosci

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minutes ago, xajas said:

Nie, nie jest jasniej. Ty nie wprowadzasz zadnych opoznien i to dla zadnego kanalu. Ty wprowadzaszu odleglosci poszczegolnych glosnikow. A procesor sam wylicza opoznienia (na podstawie wprowadzonych odleglosci)

No przeciez jedno z drugiego wynika... nie lap za slowka 😆 dyskusja zeszla na niewlasciwy tor. Powtorze to co w pierwszym poscie. Opoznienie wprowadzane przez transmiter w tor surroundow jest na tyle niewielkie, ze bez problemu powinna sobie z nim poradzic autokalibracja w procesorze. Nie twierdziłem przeciez ze opoznienie 12,5ms nie jest w ogole zauwazalne. Po prostu miesci się to w granicach mozliwosci autokalibracji i jesli nie faktycznie jest takie jak deklaruje producent transmitera to mozna to zgrac tak, zeby nie było zauwazalne dla sluchacza. Kwestie matematyczne juz odpuszczam bo to w sumie nie jest tu istotne ☺

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Kolumny frontowe: Heco Celan XT701, Wzmacniacz: Yamaha AX900 - pracuje jako końcówka mocy, Amplituner: Marantz SR7010, Transport: Squeezebox Classic, Media player: Zidoo Z1000 Pro, Subwoofer: 2x Velodyne EQ-MAX12, Projektor: JVC DLA-X90R, Kolumny efektowe w konfiguracji 7.2.4: satelity 2×Quadral TSA300 (centralny) 4×Quadral TSA500 (surround) 4×Quadral TSA300 (atmos).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, brewka87 napisał:

 nie lap za slowka 😆 
...
Nie twierdziłem przeciez ze opoznienie 12,5ms nie jest w ogole zauwazalne. 

Nie to nie jest lapanie za slowek.

Twierdziles ze 

Czyli mając fronty w odleglosci np 3m od miejsca odsłuchu to trzeba dodac 4.25 i ustawic w procesorze 7.25. A surroundy ustawic na zero tak. W ten sposob wszystko się zrowna.

A jest dokladnie na opak. I o tym byla mowa

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minutes ago, xajas said:

Nie to nie jest lapanie za slowek.

Twierdziles ze 

Czyli mając fronty w odleglosci np 3m od miejsca odsłuchu to trzeba dodac 4.25 i ustawic w procesorze 7.25. A surroundy ustawic na zero tak. W ten sposob wszystko się zrowna.

A jest dokladnie na opak. I o tym byla mowa

Chodzilo mi o to zeby do surroundow nic nie dodawac. Zle to moze ujalem ale nie zmienia to jakos w znaczny sposob samej idei. Nie jest na opak tylko po prostu zaczales sugerowac jakoby 12.5ms to byl jakis straszny problem gdy problemem to nie jest. Skoro surroundy będą "wirtualnie" oddalone o sluchacza o 4.25m dalej niz fizyczne głosniki, to dokładnie tyle trzeba dodac do pozostałych głosnikow aby opoznienia się zniwelowały. Wydaje mi się ze doskonale wiesz co mam na mysli tylko rozkminiasz kazde zdanie na częsci pierwsze. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Kolumny frontowe: Heco Celan XT701, Wzmacniacz: Yamaha AX900 - pracuje jako końcówka mocy, Amplituner: Marantz SR7010, Transport: Squeezebox Classic, Media player: Zidoo Z1000 Pro, Subwoofer: 2x Velodyne EQ-MAX12, Projektor: JVC DLA-X90R, Kolumny efektowe w konfiguracji 7.2.4: satelity 2×Quadral TSA300 (centralny) 4×Quadral TSA500 (surround) 4×Quadral TSA300 (atmos).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Sztuczną" odległość dodaje się do kanału, który ma opóźnienie, a nie do pozostałych. U mnie było to samo: sub miał opóźnienie wynikające z przetwarzania przez jego elektronikę i to do niego dodawałem odległość, żeby to skorygować.

Pierwszy gra kanał, który ma największą odległość w ustawieniach, tak więc @brewka87 nie masz racji.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez qbakos

projektor: Epson LS10000; procesor/blu-ray: Cambridge CXU; końcówka mocy: Arcam FMJ P7; kolumny: Polk Reserve R700 + Paradigm CC-590 v4 + Studio 10 v5; sub: Paradigm Seismic 110; DAC stereo: Loxjie D40 pro; wzm. słuchawkowy: Schiit Asgard 3; słuchawki: AQ NightOwl, AKG K550

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

56 minutes ago, qbakos said:

Pierwszy gra kanał, który ma największą odległość w ustawieniach

No tak. Przyznaje macie racje @xajas @qbakos👍

Mialem na mysli to, ze fronty muszą grac pozniej o 12.5ms i to caly czas mialem w glowie.

9 hours ago, brewka87 said:

Skoro nie mozemy "przyspieszyc" surroundow, to trzeba opoznic pozostałe głosniki zeby wyrownac czasowo wszystkie kanały.

Pokrecilem jednak do ktorych kanalow trzeba tą odleglosc dodac aby uzyskac opoznienie frontow i centrala.

Miałem na mysli opóźnienie frontow względem surroundow, a to uzyskamy własnie dodaniem sztucznej odległosci do surroundow.

Dodając sztuczną odległosc do surroundow zmusimy procesor do tego, zeby opoznił fronty o taką samą wartość. Czyli wychodzi na to ze myslalem dobrze co do tego opoznienia, tylko chcialem je uzyskac w nieprawidlowy sposob 😆

16 hours ago, xajas said:

Dodaj w procesorze do rzeczywistej odleglosci surroundow te 4,25m

Zgadzam się i sorry za zamieszanie 😊

Mea culpa.

1 hour ago, qbakos said:

U mnie było to samo: sub miał opóźnienie wynikające z przetwarzania przez jego elektronikę i to do niego dodawałem odległość, żeby to skorygować.

W sumie to tak sobie teraz przypominam ze tez robiłem takie eksperymenty z moimi Velo, ktore mają wlasne DSP i tez dodawałem odleglosc w subach..

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Kolumny frontowe: Heco Celan XT701, Wzmacniacz: Yamaha AX900 - pracuje jako końcówka mocy, Amplituner: Marantz SR7010, Transport: Squeezebox Classic, Media player: Zidoo Z1000 Pro, Subwoofer: 2x Velodyne EQ-MAX12, Projektor: JVC DLA-X90R, Kolumny efektowe w konfiguracji 7.2.4: satelity 2×Quadral TSA300 (centralny) 4×Quadral TSA500 (surround) 4×Quadral TSA300 (atmos).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • House of Marley Positive Vibration Frequency Rasta

    Patrząc na to, co lada moment zacznie wyprawiać się za oknem aż chciałoby się zanucić za nieodżałowanym Markiem Grechutą chociażby fragment niezwykle będącego na czasie utworu „Wiosna – ach to ty”. Dlatego też powoli, acz konsekwentnie warto przygotować się na prawdziwy wybuch zieleni a tym samym niemożność wysiedzenia w czterech „betonowych” ścianach. Jak to jednak w życiu bywa jeszcze się taki nie urodził, co … więc doskonale zdaję sobie sprawę, iż nie dla wszystkich pierwszy świergot ptaków j

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Słuchawki

    Czy płyty CD cieszą się jeszcze odpowiednią popularnością?

    W dzisiejszych czasach, ludzie coraz więcej rzeczy chętniej robią online. Odchodzi się od klasycznych rozwiązań, na rzecz nowatorskich rozwiązań. Ten stan rzeczy dotknął również branżę muzyczną. Normą jest, że artysta wydając nowy album, wypuszcza go również w wersji fizycznej, najczęściej w postaci płyt CD, które można zakupić w wielu sklepach. W opozycji do takich zakupów stoi oczywiście internet i rozmaite serwisy streamingowe, takie jak YouTube, czy Spotify. Warto się zastanowić czy, a jeśli

    audiostereo.pl
    audiostereo.pl
    Muzyka 26

    Marantz Cinema 30

    Choć z pewnością większość śledzących dział recenzencki czytelników zdążyła przyzwyczaić się do tego, że kino domowe gości u nas nad wyraz sporadycznie, to o ile tylko światło dzienne ujrzy coś ciekawego, to czysto okazjonalnie takowym rodzynkiem potrafimy się zainteresować. Oczywiście nie zawsze jest to klasyczny, przeprowadzany w zaciszu domowych czterech kątów test, jak m.in. w przypadku budżetowego, acz bezapelacyjnie wartego uwagi i po prostu świetnego Denona AVR-S770H, lecz również nieco m

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Systemy

    Indiana Line Diva 5

    Śmiem twierdzić, ze nikogo mającego choćby blade pojęcie o tym, co dzieję się wokół, jak wygląda rynek mieszkaniowy uświadamiać nie trzeba. Po prostu jest drogo, podobno będzie jeszcze drożej i tanio, to już było i nie wróci, a skoro jest drogo, to do łask wracają mieszkania o metrażach zgodnych z założeniami speców z lat 50-70 minionego tysiąclecia. Znaczy się znów aktualnym staje się powiedzenie „ciasne ale własne”. Dlatego też logicznym wydaje się popularność wszelkich rozwiązań możliwie komp

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Kolumny

    Bilety | DŻEM koncert urodzinowy| Koncert

    O wydarzeniu Kup bilet na koncert jednego z najważniejszych polskich zespołów bluesowych - zespołu Dżem! Grupa świętuje 40-lecie działalności, w związku z czym na koncertach na pewno nie zabraknie dobrze znanych przebojów, takich jak Wehikuł czasu, Whisky, Czerwony jak cegła czy Sen o Victorii. Dżem bilety na jubileuszowe koncerty już dostępne! O zespole Dżem Połączyli rocka, bluesa, reggae, country. Nagrali piosenki, które uwielbiają zarówno koneserzy, jak i niedzielni słuchacze

    AudioNews
    AudioNews
    Newsy
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.