Jump to content
IGNORED

Coaxial czy optyczny


darek2

Recommended Posts

Od dłuższego czasu zastanawiam się i prowadzę dyskusję na temat wyższości kabli coaxial i optycznych. zarówno w odsłuchach stereo jak i kina domowego .Może stali bywalcy forum się wypowiedzą na ten temat.Dodam,że mój sprzęt to Yamaha odtwarzacz 510 i amplituner 730.Kable to coaxial Profigold 4000 ,optyk też Profigold (nie pamiętam symbolu).

Link to comment
Share on other sites

Witam ponownie.Nie wiem jak u ciebie z kasą ale zdecydowanie polecam ci koaksjala Fadel Art Products Digilitz kosztuje ok.400zł/1m ale warto. Kolejny stopień wtajemniczenia to Harmonic Technology Cyber-Link Platinium za 1350zł/1m dalej jest Nordost Silver Shadow 2100zł/1m.

wypisałem ci tylko te kable które uzyskały najlepsze noty test innych kabli łącznie z tymi był zamieszczony w Hi-Fi i Muzyka nr4/2002.A teraz do rzeczy.

Koaksjal w bezpośredniej konfrontacji ze standardowym toslinkiem(plastikowe włókna optyczne) wygrywa znacznie.Pierwsza poważna bariera to pasmo pzrenoszenia.W koaksjalach ten problem praktycznie nie występuje.Przykładowo toslink podczas transmisji danych o częstotliwości próbkowania 48kHz powinien mieć pasmo nie mniejsze niż 11MHz! w przeciwnym razie uzyskamy na wyjściu spory jitter. A teraz zagadka:jakie pasmo posiada standardowy toslink? Odp:5 MHz!!! Lepiej jest z kablami typu ST zwanych również AT&T. OD toslinków różnią się zarówno wtyczkami jak i materiałem przewodzącym.Zamiast plastiku są budowane z włókna szklanego.Mam nadzieje ,że troche pomogłem.POZDROWIENIA OD RAFA!!!!

Link to comment
Share on other sites

Panowie!,

 

to sa pytania dotyczace kina, z powiedzmy (bez obrazy Darek) klasy sprzetu budzetowego. Wiec RAF nie polecaj kabelkow za 2 tys. pln'ow i nie mow o zjawisku jittera zachodzacym w kablu, bo z tego co mi wiadomo to nie kabel ponownie taktuje syggnal. Lolo Ty mnie powiedz o jakie zaklocenia Ci chodzi (serio sie pytam), bo jakos nie moge sobie o nich przypomniec. I zeby nie bylo - uzywam koaksjala, ale bez magii :)))

 

pozdrawiam,

Link to comment
Share on other sites

Nie zakłócenia tylko zniekształcenia...ot, tak chlapnąłem szybko pisząc, moja wina...linki masz w wątku na który wskazywał Robson. Ja bym dodał jeszcze jeden:

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Pzdr.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

do TeQuila.Sygnał cyfrowy przesyłany ze zródła do odbiornika w postaci kłębowiska bitów przechodzi długą ,zazwyczaj metrową drogę przewodem sygnałowym.Oczywiście nie może to być pierwszy lepszy kawałek drutu.By spełniać warunki interfejsu cyfrowego powinien: 1.utrzymywać ściśle określoną impedancję; 2.mieć szerokie pasmo przenoszenia; 3.izolować od czynników zewnętrznych.W trakcie transmisji sygnału wewnątrz kabla dochodzi do szeregu zniekształceń określanych mianem jittera.Polegają one niewielkich przesunięciach fal sygnału przy przejściu przez zero,skutkujących przesunięciami czasowymi w dostarczaniu danych.W rezultacie w odbiorniku pojawia się to samo co wysłane ze zródła ,ale niekoniecznie w tym samym czasie.I Powyższe trzy warunki mają ogromny wpływ na wielkość jittera.W przypadku rozbieżności na styku zródło - kabel i kabel - odbiornik wewnątrz przewodu dochodzi do serii odbić zakłócających transmisję.Mam nadzieję że to troche wyjaśni.POZDROWIENIA

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

do RAF =>

 

Skąd Ty wziąłeś te ograniczenie pasma do 5MHz, chyba za dużo naczytałeś się gazet typu Hi-Fi i Muzyka ;-))

Pierwsze optyczne nadajniki/odbiorniki stosowane do optycznej transmisji SPDIF ( czyli tzw. toslink ) miały takie ograniczenie, ale były to lata 80-te zeszłego wieku !!!

Obecnie produkowane układy do transmisji cyfrowej ( np. układy TOTX z Toshiby ) są nieporównywalnie szybsze od tych używanych w latach 80-tych, gdyż m.in. rozwój kina domowego wymusił konieczność znacznego zwiększenia przepustowości łączy optycznych ( standart Dolby Digital i DTS wymagają wielokrotnie większej przepustowości niż SPDIF ). Układy te są stosunkowo tanie i dlatego powszechnie są stosowane nawet w tanim sprzęcie audio/video.

 

Powyższa uwaga ma charakter wyłącznie teoretyczny. Nie twierdzę , że łącze optyczne jest lepsze lub gorsze do zastosowań audio. Twierdzę jedynie, że teza o ograniczonym do 5MHz pasmie łącza optycznego jest nieprawdziwa w dzisiejszych czasach.

 

pozdr.

Arkadix

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.