Jump to content
IGNORED

Linkwitz - od open baffle do...


graaf

Recommended Posts

Witam wszystkich,

zajrzałem ostatnio po dłuższej przerwie na stronę www Siegfrieda Linkwitza -

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) - i z zainteresowaniem stwierdziłem, że coś się na niej ruszyło.

Jeśli ktoś z czytających nie wie kto to jest Siegfried Linkwitz - niech nie czyta dalej tylko najpierw wrzuci go w google.

Szczerze powiedziawszy uznałem, że w Linkwitz wyczerpał już możliwości nowych poszukiwań w obrębie swojego paradygmatu - tj. open baffle - wraz z opracowaniem entuzjastycznie przyjętego Oriona. Nie sądziłem, że zdecyduje się na wyjście poza ten paradygmat. Pomyliłem się - Linkwitz dał po raz kolejny dowód otwartości swego umysłu a przy okazji - wyjaśni się o co chodzi - moralnej integralności.

Nową propozycją Linkwitza jest Pluto - konstrukcja przeznaczona z założeniem dla społeczności DIY - Linkwitzlab nie będzie oferować kompletnych zestawów - tylko plany i kity części elektronicznej (Pluto jest oczywiście zestawem aktywnym - jak wszystkie propozycje SL).

Sensacyjne w tym wszystkim jest to, że Pluto nie jest konstrukcją dipolarną na otwartej odgrodzie tylko... omnipolarną w obudowie zamkniętej!

Ponadto jest to projekt z założenia cost-concious i Linkwitz szacuje koszt samodzielnej budowy na ok. 700-900 USD (w zależności czy zakupimy gotowe moduły elektroniczne od Linkwitzlab czy też zmontujemy je we własnym zakresie).

Jakby tego było mało Linkwitz sam dokonał porównania brzmienia Pluto ze swoim flagowym Orionem. Cytuję ze skrótami i jednym podkreśleniem:

"How does it sound? My comparison to the ORION might give an indication. (...) Switching back and forth between PLUTO and ORION can be confusing as to which one is playing, but depends on program material. When deep bass is required then PLUTO gives a hint of its presence, but does not deliver the body. The male and female voice range, though, whether single or in mass, is handled so well that I WONDER WHAT THE HIGHER COST OF THE ORION IS BUYING ME. I do not sense a lack of very high frequency extension nor of volume capability. Imaging of PLUTO is very precise, the speakers have disappeared, the sound stage is tall and wide, but does not have the depth of the ORION. Overall, PLUTO lacks at times the ease, authority and refined clarity of sound that ORION can deliver on any good program material. Even so, PLUTO has that special quality that allows me to lose myself completely in the sound and to forget about speakers."

Weźcie pod uwagę, że to jest porównanie produktu oferowanego przez Linkwitzlab w formie gotowej - tj. Oriona - w cenie ok. 6500 USD + shipping i kitu oferowanego w cenie 380 USD (plany + zmontowane moduły elektroniczne).

Dla zainteresowanych skalą powyższego porównania tj. ustaleniem "jak dobry jest ten Orion?" polecam wpisanie go w google lub audioasylum, a na początek recenzję z niezależnego i szanowanego webzina The Audio Critic -

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) /TAC-review.htm

I tu cisną się pytania...

Jaki producent audio zakwestionuje sam sensowność wyrwania od klienta kilkanaście razy większej kasy?

Jak zatem doszło do tego, że Linkwitz to zrobił?

Myślę, że SL już tyle zarobił na swoich patentach (+ wypasiona emerytura od Packarda), że po prostu stać go na uczciwość na którą "komercyjni" producenci nie mogą sobie pozwolić.

Bardzo pouczająca historia, także dla "followerów" różnych konkretnych rozwiązań - jak open baffle - oto czołowy teoretyk i promotor odgrody otwartej przyznaje, że obudowa zanknięta może dać równie dobre rezultaty. Zauważcie, że SL chwali jakość basu! Zastrzeżenia ma jedynie co do jego rozciągnięcia.

pozdrawiam,

graaf

ps.

;) ciekaw jestem, kiedy Siegfried na tyle znudzi się Pluto i zaletami dyspersji omnipolarnej, że odkryje Stereolith i dyspersję symetryczną...

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

moze nastepnym razem znow odkryje jakis chiptrick:) tyle ze z aktywna zwrotnica. A tak wogole to, choc nie czytalem dokladnie, stand. obudowy zamknietej (closed box) wciaz nie ma w powazaniu. To jest raczej TL.

"The best result was obtained by leaving the pipe closed at its end and using just the right amount of stuffing material to absorb and not to reflect the rear wave coming off the cone. As seen in the right picture the reflection is now over 40 dB down. This represents acoustic waveguide propagation with over 40 dB return loss or less than 1% reflection. The long length of the pipe allowed for forming a very good acoustic resistor. The earlier sound coloration is no longer noticeable."

Widac z 1% da sie zyc, choc dla niektorych 3 promile to zaduzo:)

Link to comment
Share on other sites

Hm..

cyt.:

"PLUTO is a much smaller and lower cost speaker that captures many of the desirable characteristics of its bigger brother, yet is based on the CONVENTIONAL CLOSED-BAFFLE speaker concept"

"The best result was obtained by LEAVING THE PIPE CLOSED at its end and using just the right amount of stuffing material to absorb and not to reflect the rear wave coming off the cone"

"he long length of the pipe allowed for forming a very good ACOUSTIC RESISTOR"

Skąd idea, że to jest linia transmisyjna? Zwykła zamknięta obudowa krytycznie wytłumiona (Qtc 0.5), główna zaleta rury to jej sztywność.

pozdr.

graaf

Link to comment
Share on other sites

zwal jak zwal, jesli SL nie lubi TL...

"Pipes have a serious problem, though, in that they form acoustic resonators whenever their internal length is a multiple of a quarter wavelength. For PLUTO this is at multiples of 90 Hz, but can be well damped with stuffing as seen in a terminal impedance plot for the woofer."

jednak misie lubia dzieci, a dzieci lubia misie. Nawet pomylone:)

Link to comment
Share on other sites

Może koledzy z USA?

Jak trafnie zauważył Aczel w wyżej powołanej recenzji Oriona: "You can walk into a store and buy just about anything—except the best! The best just isn’t sufficiently commercial"

sad but true

Ja jednak na tyle wysoko oceniam wiarygodność Linkwitza - wystarczy poczytać jego stronę - jak i niezależnych opinii na temat Oriona jakie znaleźć można na np. na AudioAsylum - Linkwitzlab nie daje reklam więc nie jest recenzowany w "prasie audiofiskiej" - że planując zakup kolumn za >5 kUSD kupiłbym je w ciemno

pozdr.

graaf

Link to comment
Share on other sites

ps.

koszty wersji DIY Linkwitz szacuje na ok. 2200 USD. ORION Construction Plans+ (zawierają "Two ASP circuit boards for assembling the Crossover/Equalizer and a ORION Test Signal CD for testing the electronics and the speakers) czyli to co kupujemy od Linkwitza to wydatek $290

graaf

Link to comment
Share on other sites

a ja mam takie pytanie - czy ktoś z was słuchał może kiedyś jakichś omnipolarów - bardzo interesuje mnie ta konstrukcja ( sam kiedys wpadłem na pomysł że można w podobny sposób zaaplikować głośniki - ale projekt nigdy niewypalił z powodu braku funduszy :-( - ot poprostu żarówka w głowie zabłysneła ale nic z tego niewyszło )

Link to comment
Share on other sites

sieć pełna jest opinii i szczegółowych recenzji i opisów - pozytywnych, negatywnych i neutralnych - szukaj omnipolar/omnidirectional oraz Shahinian, Direct Acoustics, Wolcott Omnispheres, MBL, Duevel, Ohm Acoustics, Walsh, German Physics, Don Morrison, Stu Hegeman, Mirage Omni,

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) (samadhi i magic cube) na początek. Audio Asylum i google. No i www.linkwitzlab.com

Visaton oferuje zestawy omnipolarne w formie kitu - Fontana -

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) w cenie

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Wydaje mi się, że to ciekawy link.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

uczciwie postawienie sprawy:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

tekst na końcu strony: "August 2006 - ORION and PLUTO+"

 

i komentarz:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

To co...maly eksperyment :)

Posiadacze monitorow na standach klada je na plecy i sluchamy ustawienia w stylu PLUTO :)

Wysokie oczywiscie pojda w cholere ale wrazenie w stylu "omni" powinno sie pojawic.

A co do basow i obudowy to PLUTO podpedza subwoofer czyli dyskusja close - open baffle zostaje

Link to comment
Share on other sites

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

:))

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Mam kilka obserwacji odnosnie "open baffle". Jestem od jakiegos czasu entuzjastycznym zwolennikiem OB.

Tak mi sie w uszach poprzestawialo, ze nie moge wrocic do dzwieku pudelkowcow. Nawet uznawane jako najlepsze z najlepszych tubowe lub BR'owe glosniki maja dzwiek pudla co, po jakim czasie, zaczyna irytowac.

Trudno mi to opisac, ale porownujac pudelkowce z glosnikiem w OB staje sie to oczywiste. Dla mnie nie ma juz powrotu, degeneracja gustu stala sie (chyba) bezpowrotna.

Linkwitz, z calym szacunkiem, nie jest odkrywca ani pierwszym guru OB. Dobrze wiedziec, ze kiedys, przed era HI-Fi ( lata 50') wiekszosc glosnikow byla montowana w OB, albo prawie OB. Wiekszosc ludzi sluchala do lat 50 muzyki lub gramofonow dolaczonych do radia. Radia mialy dzirkowama luzna tekturke jako plecy wiec praktycznie byly to OB. Graly rownie dobrze bez plecow. Pudelkowe konstrukcje sa wiec stosunkowo nowym wynalazkiem.

Do dzisejszego dnia jedne z najbardzej urokliwych konstrukcji glosnikowych to wlasnie OB z lat 50tych.

Tak wiec pan Linkwitz jest kontynuatorem dobrej konstrukcji glosnikowej z przed wielu lat. "Odkrycia" OB to raczej cdn. OB. Jezeli chodzi o zalety i urode OB dziele jego entuzjazm.

So far so good. Tam gdzie sie od niego roznie to jego swiat wielu driverow polaczonych zwrotnicami. Uwazam, ze mozna lepiej i prosciej stosujac szerokopasmowce albo coaxiale, bez zwrotnic i wszystkiego co one dodaja i zabieraja.

Co oczywiscie nie zmienia faktu, ze OB sa super.

Link to comment
Share on other sites

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

:)

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

:)

tania obudowa do PLUTO :)

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Koteczek powrócił. hurra! :) Już myslałem że przeniósł się do Krainy Wiecznego Marcowania. ;)

 

Zastanawiam się jakiego rodzaju były głośniki (w jakich obudowach) u samego zarania epoki hi-fi, kiedy już był do dyspozycji wysokiej jakości, szerokopasmowy dźwięk stereo - w latach panowania pancernych, rolkowych gramofonów Thorensa i Garrarda oraz ultralinearnych wzmacniaczy Quada.

Kto zgłębiał ten temat?

Link to comment
Share on other sites

Smieszna sprawa, jedne z pierwszych wysokiej jakosci glosnikow zbudowal Western Electric oraz inne firmy zwiazane z Bell Labs na potrzeby pierwszych filmow z dzwiekiem. Konstrukcja, oczywiscie OB.

Europejskie wersje tego dobrego to Klangfilm- Siemens z lat 40-50'. Kontrukcja, OB. Do dzisiejszego dnia, pewne implementacje Klangfilma sa akceptowane przez wielu szalencow-audiofili jako referencyjne glosniki.

Do teraz nagradzane sa jako najlepszy dzwiek Hi-Fi shows po dwoch stronach jeziora, mimo, ze powstaly 60 lat temu. Dziwne. Co robilismy przez ostatnie pol wieku? Sorry, Hi-End. Czy tez dead-End?

Od kilku tygodni slucham Klangfilm L-307 w OB. Powtarzam sie jak nakrecana pozytywka: za kilkaset euro moze byc super. Po co nam pudelkowce?

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Witam, odgrzewam rocznego kotleta (leciwy wątek), aby pochwalić się moimi nowymi kolumnami. Są to Linkwitz'owe Oriony w wersji "el'cheapo". Pomysł na open baffle powstał praktycznie "od pierwszego przeczytania" linkwitzlab.com (wówczas nie było tam jeszcze orionów -"crerme de la creme" stanowiły Phoenixy). Lata leciały, wiedza rosła a i fundusze w pewnym momencie pozwoliły na zakupy u znanego nam Rolpha :).

 

Niestety, łatwo policzyć ile kosztują Excele i XLSy (w ilości słownie: "cztery") - zdecydowałem się na tańsze alternatywy: 27TBFC, L22RNX/P i SLS12. Największy problem miałem w doborze średniotonowca (konkurentem był Peerless HDS 205).

 

Po dostawie nie zostało nic innego jak zabrać się do budowy. Ze względu na typ projektu "el'sknera" - nie miałem oryginalnych planów od Linkwitza - wszytko jest "na oko" z jego strony.

 

Poniżej małe fotostory z rocznych prac (mam niestety czas tylko weekendami i to nie zawsze). Jak grają i co dalej z projektem - będzie niżej.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Są już w Polsce Oriony. Oryginalne obudowy, głośniki i zwrotnica zgodne z zaleceniami Linkwitza. Efekt dźwiękowy - wspaniały.

 

vide

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.