Jump to content
IGNORED

Stara UNITRA Buczy


squid

Recommended Posts

Mam stary wzmak unitry i po podłączeniu ostatnio zaczął buczeć, dźwięk wydobywa sie z głośników, wcześnie żadnego buczenia nie było słychać. Ktoś wie o co tu może chodzić ?? Co to za wzmak nie mam pojęcia bo w innej obudowie, ze środka tylko wyleciała karteczka UNITRA ZATRA TS90/11 (pewno od transformatora).

Link to comment
Share on other sites

"A po czym rozpoznać że TO są kondensatory filtrujące, w obudowie jest tylko jeden taki wielki, możliwe ze jeden :) ??"

 

Możliwe. Tym bardziej, jeśli jest w pobliżu transformatora. A pamiętasz, ile czasu minęło od momentu, w którym po raz ostatni nie buczał (gdy go włączyłeś i jeszcze wtedy było OK)? I czy to buczenie to jest taki niski basowy pomruk ("na ucho" 100 Hz)?

Link to comment
Share on other sites

Stał dość długo z 1-2 lata, a to buczenie moze byc i okolo 100Hz, zwieksza się wraz ze wzmocnieniem.

Kondensator to ELWA 2*4700uF/40V jeszcze jakies oznaczenie 02/T-S, szukalem w necie i nie moge znalezc takiego samego, czym go mozna zastąpić zeby bylo dobrze i niedrogo ( Drugą unitre moge mieć za 50 zl to pasowalo by zeby to drozej nie wyniosło).

Link to comment
Share on other sites

"Stał dość długo z 1-2 lata"

 

No to trochę dziwne, że w ciągu 1-2 lat kondensator tak wysechł, że aż tak głośno słychać buczenie. Ale może... Może też będzie tak, że po wymianie kondensatora dalej będzie buczeć.

 

 

"szukalem w necie i nie moge znalezc takiego samego"

 

Chyba już nie znajdziesz. Elwa już chyba nie istnieje.

 

"Kondensator to ELWA 2*4700uF"

 

Czyli "dwa w jednym", czyli niecałe 10000uF. Bo zakładam, że tak właśnie masz, że te 2 „systemy” są równolegle połączone w jeden.

 

 

"czym go mozna zastąpić zeby bylo dobrze"

 

Od strony elektrycznej to moim zdaniem nie ma problemu. Ja kupiłbym kondensator 10000uF (może być trochę więcej tych "uF") na 40V (też może być trochę więcej woltów - np 50V lub 63V) i po sprawie. Problem może być z montażem - czy nowy kondensator da się wcisnąć na stare miejsce i czy można go tam zamocować.

 

"niedrogo"

 

Widzę w necie taki jeden 10000uF na 35 V za 4,5 zł. Hm, 35V to mniej niż 40V, ale nic się nie powinno stać. Ja bym dał taki o mniejszym napięciu. Te o większym będą trochę droższe.

 

"Drugą unitre moge mieć za 50 zl"

 

A jak z tą drugą problem się powtórzy? Tam też mogą być wyschnięte elektrolity... Ja bym po prostu wymienił kondensator.

 

Jeśli chodzi o markę kondensatora to spokojnie może być Samwha, Samsung, Nippon Chemicon, Nichicon, Rubycon, VISHAY. Samwha jest chyba najbardziej dostępna i najtańsza i całkiem niezła jak do takiego sprzętu. I nie sugeruj się wymiarami - jeżeli ten nowy będzie mniejszy to nic.

 

Aha - pamiętaj o właściwej polaryzacji!!!!! Bo inaczej BUM!!! "Plusik" nowego kondensatora wlutuj tam, gdzie był "plusik" starego.

Link to comment
Share on other sites

Zakup 2 kondensatory po 6800uF na 50V i z palcem w D.... starczy.Lutujesz tak: Z przodu (starego) masz plus i minus zasilania,a z tyłu starej pojemności masz mase.Dwie nowe pojemniści lutujesz tak,że plus nowego idzie do plusa starego,a minus nowego idzie na mase starego,a minus nowego na minus starego.Zagmatwane ale prościej nie potrafie;)

 

Ps.Kondensator nawet nie podłączony jednak traci swoje właściwości.Wolniej ale traci.Łączny koszt to MAX 50zł.

Wraz ze zdobytą wiedzą przychodzi świadomość jak wielu rzeczy jeszcze nie wiesz...

Link to comment
Share on other sites

"ale to chyba za duzo"

 

Jeśli jesteś już jego właścicielem, jeśli już go kupiłeś, to ja bym zostawił tego na 80V. Najwyżej się po jakimś czasie trochę pojemność zwiększy. Jeśli zaś go po prostu namierzyłeś, to ja bym poszukał dalej. W sklepach elektronicznych raczej bez problemu powinny być te 10000uF na napięcie 35-63V.

 

„2 kondensatory po 6800uF” mogą się nie zmieścić. Ponadto - jak nie rozumiesz za bardzo tego co Dreamer_1 napisał, to wstaw dla bezpieczeństwa jeden, choćby i 80V.

Link to comment
Share on other sites

Tu nie chodzi o to, czy stereo, czy mono! To ma być zasilacz symetryczny, dający na wyjściu napięcie dodatnie i ujemne względem masy. MUSZĄ WIĘC BYĆ DWA KONDENSATORY !!! Łączysz więc plus jednego z minusem drugiego kondensatora i połączone nóżki dajesz na masę, czyli tam, gdzie ze starego kondensatora wychodził jeden przewód. Pozostały dwa końce pojedyncze: plus i minus, które należy wlutować w miejsce starych nóżek. PROSTE?

Uwaga! Zanim raz wlutujesz, pięć razy sprawdź biegunowość kondensatora!

Link to comment
Share on other sites

O tak.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

>>> squid

 

Przyjrzyj się, jak jest podłączony stary kondensator. Jeśli tak jak na rysunku, to koniecznie dwa. Takie dwa kondensatory Samwha (dwa po 4700 lub 6800 uF) nie powinny kosztować więcej niż 10-15 zł.

Tzn. jeśli plusik pierwszego kondesnatorka tej Elwy połączony jest z minusikiem tego drugiego kondensatorka, który w niej siedzi, to znaczy ze zasilacz jest symetryczny i zrób tak jak porlick mówi (tzn. tak jak na rysynku). Po prostu przyjrzyj się starej Elwie.

Link to comment
Share on other sites

Nie wkleił się obrazek.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

> squid

 

Ten wielki słoik to podwójny elektrolit 2x4700uF powszechnie stosowany w większości wzmacniaczy Unitry z tamtych czasów. "W środku" ma 2 kondensatory połączone szeregowo z odczepem na obudowie. Identycznego nigdzie nie znajdziesz, ale strata niewielka bo lichy był. Zastępuje się go dwoma normalnymi elektrolitami 4700-10000uF na nie mniejsze niż oryginalny napięcie. Z miejscem problemu nie będzie bo współczesne elektrolity są kilkakrotnie mniejsze od Elwy z lat 80. Większych niż 10000uF raczej nie dawaj bo mogą być kłopoty z paleniem bezpiecznika sieciowego udarem przy włączaniu wzmaka.

 

No i najważniejsze - podłączenie: dwa nowe łaczysz tak - w miejsce gdzie była nóżka wychodząca z obudowy starego kondensatora lutujesz razem plusową jednego i minusową drugiego z nowych. Drugie końce nowych lutujesz w pozostałe dwa wolne miejsca zgodnie z oznaczeniami - plusowa do plusa, minusowa do minusa. Sprawdzasz dzisięć razy czy dobrze połączyłeś i włączasz zasilanie.

 

Jak już wzmak będzie rozkręcony warto wymienić wszystkie elektrolity w środku na nowe, pamiętająć o polaryzacji. W dalszej kolejności rezystory emiterowe przy tranzystorach mocy i same tranzystory oraz potencjometry (podkówki) ustalające punkt pracy tranzystorów mocy. Tyle, że zanim zabierzesz się za wymianę czegoś więcej niż elektrolity metodą "sztuka za sztukę" warto poczytać trochę o elektronice żeby nie puścić nabytku z dymem. :)

 

Jak Cię temat wciągnie to poszukaj na forum wątku o modyfikacjach WS442 - kopalnia informacji.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.