Skocz do zawartości
IGNORED

Jaka igła najmniej niszczy płytę gramofo


Marek_C

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Interesują mnie dwa tematy, mam nadzieję, że na forum znajdę fachowców, którzy mi pomogą.

1. Jaki typ igły najmniej niszczy płytę gramofonową: sferyczna, eliptyczna, fine line itp.?

Wiadomo, że ta, która styka sie z rowkiem płyty jak najwiekszą powieżchnią. Ale która to jest. Na oficjalnych stronach dystrybutorów wkładek gramofonowych znajduje sprzeczne opinie. Czy w końcu igły eliptyczne i inne o jednym promieniu krótszym drugim dłuższym suną w rowku płyty wzdłuż czy w poprzek?

2. Po poznaniu właścicowśi igieł należy wybrać wkładke MM. Jaką? czy ma byc to ORTOFON, STANTON, SHURE czy jeszcze coś innego? Zaznaczę, że interesuje mnie wkładka dla melomana (nie DJ) o dobrych parametrach "jednobryłowa" jak np. Stanton 681 EEE mk II, SHURE M 97xE czy Ortofon 530 MK II do 500 zł.

Pozdrawiam

Gość vasa

(Konto usunięte)

Rowek ma przekrój trójkąta, więc najlepiej byłoby stosować takie igły, to z kolei jest trudne technologicznie i wątpliwe technicznie ze względu na kwestie wykonawcze. Jeżeli użyjemy trójkątnej igły w rowku o innym nachyleniu zboczy dostaniemy styk dwupunktowy zamiast płaszczyzny styku.

Wymyślono wobec tego szlif eliptyczny, im "ostrzejsza" elipsa tym lepiej. Typy szlifów eliptycznych opisywane są poprzez podanie długości przekątnych, np 0,2x0,7mm. Inne typy szlifów są rozwinięciem ostrza eliptycznego poprzez dalsze zaostrzenie ale z zachowaniem wypukłych boków. Z moich doświadczeń wynika, że stosowanie igieł o kształcie eliptycznym jest wystarczające z punktu widzenia trwałości płyty. Istotniejszy jest jej nacisk na płytę, powinien być minimalny ale tak dobrany aby nie ryzykować przeskakiwania igły. Szlify Shibata lub Micro-Ridge lepiej odwzorowują kształt rowka i wpływają na dźwięk ale chyba nie na trwałość.

Mimo że jestem zwolennikiem wkładek Shura, to poleciłbym igłę Ortofona 440 ML o ostrzu micro line. Co jest odpowiednikem MR we wkladkach Shura. Delikatne sa tez wkładki serii ortofona AT 10,15, 24 i ostrzu wlasnie 0,02x,0,07 .Równie małym naciski 0,8-1,2 G.Ale to starszej generacji wkładki.Natomiast wkładka o nacisku > 2 g może lepiej odtwarzaq jednak nie "oszczędza" płyty. Możesz rozejrzeć sie za shure M95 z igłą HE(hyper eliptic) lub HI Track.

Dzięki serdeczne.

Wnioskuję więc, że najlepiej wybrać igłe eliptyczną jak najbardziej "pociągłą", dając sobie spokój z bardziej wyrafinowanymi szlifami, także fine line ORTOFONA.

Czy jakiś konkretny typ wkładki?

Chciałbym dodać jeszcze "kawałek" podręcznika firmy SHURE (obrazek w załączeniu), zktórego wynika, że igły eliptyczne bardziej niszczą płyty. Czy to prawda? A tak naprawdę to jak ta elipsa idzie w rowku jak na pierwszym czy drugim rysunku? Danych SHURA wynika, że ta elipsa sunie poprzecznie do rowka a rowek nie jest trójkątem tylko czymś innym - na załączonych obrazkach w kółkach.

Proszę o opinię.

ML to własnie MicroLine szlif mi.in Audiotechicy,wypelnający rowek maksymalnie. Natomiast MR to skrót sHura Micro Ridge .Szlify te sa w uproszczeniu rownoważne. Natomiast Hi Track gwarantuje odporność na trzaski i inne wady, starych winyli. Oraz odpornośc na przeskakiwanie w przypadku "skaleczeń"zapisu.Kontynuacją HI Track'a są M 44-7.

Wybierz coś z tych co maja nacisk poniżej 1,5 g

Audiotechnica AT12S(shibata )0,8g-1,2

,AT 13Ea(mam wolną)0,8-1,5

AT 15.b.d

M 44-G sferyczna ale nacisk 0,75-1,5G

a jeszcze lepsza Shure N55 biradial eliptyk 5x18 0,75-2G

  • Redaktorzy

Najlepsze wspolczesne wkladki maja nacisk rzedu 1.8-2.2. Nizej nie warto, plyta moze sie zniszczyc latwiej niz przy duzym nacisku. Wazny jest pewny staly nacisk - wkladka lekka jak pasikonik, jeszcze dodana do lekkiego ramienia, i mamy gubienie sciezki na nierownosciach, a nawet na gesciejszych fragmentach nagrania.

Owszem wkładka jest lekka jak pasikonik, lecz ta niewielka jej waga spoczywa na kilkumikronowym kontakcie z płytą a wtedy to już są dość spore naciski.

Ponoć igła eliptyczna ma kontakt z płyta większą powierzchnią, toteż jest bardziej przyjazna dla płyt (?).

 

Dziekuję za dotychczasowe rady i opinie.

 

Prosze o wiecej.

Marek_c>> sprawa nie jest tak jednoznacznie prosta (jako były przedstawiciel audio-technica na Polske lata 70-80), mam temat w malym palcu, ale brak czasu nie pozwala mi na pisanie całego elaboratu, wiec w skrocie:

1. szlif igły i rodzaj materiału-najlepszy diament naturalny szlifowany zgodnie z osia krystalizacji, najwieksza odporność na zmeczenie materiału

2. podatność dynamiczna zawieszenia "cantilevera" (to ten drucik do którego jest zamocowana igła), jego masa, sztywność i rodzaj materialu z jakiego jest wykonany (duralaluminum, boron, carbon, diament , szafir, tytan itp.)dobre wkladki podaja ten parametr: dynamic compilance

3. ramie gramofonu, jego masa , tlumienie rezonansów i jego opory w plaszczyznie verticalnej i horyzontalnej, przesięg, czyli bład kata prowadzenia i zamocowanie czyli sam gramofon

4. gramofon jego ogolna masa, masa talerza (czyli odporność na rezonanse i wibracje)

5. współczynnik tarcia, czyli sama zasada dzialania, siła ktorej nie darady sie usunać, ale mozna zmniejszyc (jak bedę mial czas to opisze jak poradzila sobie f-ma Lenco)

  • Redaktorzy

W gruncie rzeczy konkluzja jest stosunkowo prosta, chociaz niezbyt optymistyczna: najlepszy jest sprzet najlepszy. Niezbyt optymistyczna biorac pod uwage, ile potrafia kosztowac gramofony o naprawde skutecznie wytlumionych drganiach. Ale w koncu nasze forum ma na koncie jeden taki dobrze tlumiony klocek: mowie o gramofonie jjp-fadeover (czyli jak to pozwolilem sobie kiedys nazwac: Partyka-Ilowiecki-Audio).

>adamhiend

Elaborat autorstwa osoby o tak znacznym doświadczeniu bardzo by sie przydał. Jednak dobrze by bylo, zebyś uniknął w nim kilku błędów, które sie pojawiły w wypowiedzi "skróconej".

Mam na mysli:

 

ad1) Nie chodzi o oś krystalizacji tylko o kierunki krystalograficzne. To względem nich określa się położenie igły w krysztale z którego zostanie "wycięta". Jest to spowodowane anizotropią własności diamentu( t.zn. że własności fizyczne są zależne od kierunku na którym sie je w krysztale bada). Oczywiście tak jak piszesz chodzi o to, aby igła miała najlepsze własności wytrzymałościowe tam, gdzie są najbardziej potrzebne.

 

ad2) "...cantilevera (to ten drucik do którego jest zamocowana igła),

>jego masa, sztywność i rodzaj materialu z jakiego jest wykonany (duralaluminum, boron, carbon,..."

Cantilever to z reguły rurka, czasem nawet zwężająca sie ku igle (dlaczego pomyśl sam).

"(...)podaja ten parametr: dynamic compilance" Prawidłowo: compliance. Nie potrzeba wydziwiać - to po prostu podatność dynamiczna. Podatność to odwrotność sztywności. Chodzi oczywiście o podatność dynamiczną obiektu drgającego jakim jest kantilewer wraz ze wszystkim co drga razem z nim, zawieszony sprężyście (w tym zawieszeniu możesz ewentualnie znaleźć jakis drucik oraz tłumik)

 

ad3)"...przesięg, czyli bład kata prowadzenia " Pomieszanie pojęć. Przecież to maja czytać ludzie nieraz nie mający żadnego pojęcia o rzeczy, więc nie można im robić wody z mózgu, bo nie są zdolni tego odfiltrować i będą to powtarzać !.

Przesięg to przesięg, błąd prowadzenia to błąd prowadzenia. Pierwszy ma niewątpliwie wpływ na drugi.

"...w plaszczyznie verticalnej i horyzontalnej..." Po naszemu jest pionowej i poziomej. A może ty jesteś Polonusem? Jesli tak to należy ci sie wyrozumiałość ;-))

 

ad5)"współczynnik tarcia, czyli sama zasada dzialania, siła ktorej nie darady sie usunać, ale mozna

>zmniejszyc (jak bedę mial czas to opisze jak poradzila sobie f-ma Lenco)". Czy chodzi ci o tarcie między igłą a rowkiem i o siłę dośrodkową? Jeśli tak, to dlaczego tak tajemniczo?

 

W każdym razie czekamy na "Elaborat" ;-))

Witam!

"profee", dobry wpis.Forum powinno być żródłem wiedzy /wiele osób dopiero zdobywa informację/.Jeżeli chodzi o temat, może coś dorzucę.Kwestia obróki kryształu pojawiła się przed "inicjacją" kwadro, ale ten temat rozwinął dopiero v.d.Hul na przełomie lat '70 i '80.Przy temacie "cantilever" /materiał i budowa/ trzeba pamiętać o tłumiku /"gumce"/, o materiale i o kształcie /trójkąt,kwadrat,okrąg/.pzdr

adamhiend - dzięki za opinie ale zgadzam się z autorami wpisów następujących po Twoim.

To wszystko jest ciekawe ale mi niewiele mówi i nie przybliża mnie do odpowiedzi na pytanie jaką igłe wybrać.

Specjalistycznych drobiazgów o wkładkach firmy nie podają. Poza paramietrami dotyczącymi przesłuchu, pasma przenoszenia i nacisku możemy jedynie sie dowiedzieć o rodzaju szlifu igły, dlatego na tym temacie chciałem się skupić by dokonać najlepszego dlamnie i płyty :-) wyboru.

Proszę więc o eleborat na temat szlifów i ich wpływu na płytę - tylko nie za bardzo specjalistycznie.

Jeżeli przy okazji uda się ustalić dobrego producenta wkładek to fajnie.

 

Pozdrawiam

Wyeliminuj szlify sferyczny, eloptyczny,-zostanie Shibata, Gruyger(sorry jeśli z blędem) MR i ML

Teraz wybór do Ciebie należy a zależy od zasobności portfela.Poczytaj na www i poznasz więcej szczegółow niż na metce przy wyrobie.Przy danych o igłach podane sa naciski.. Ja często gram na zwykłej AT 12Xe z igłą ATN 12S. Lub AT 11Ea i mam nadzieję że łagodnie traktuję swoje winyle.

profee, 29 Lis 2005, 11:27

 

>>józwa

>Ty słuchałeś tego gramofonu? Nie wiedziałem, żejjp-fadeover doszli do stadium odsłuchów ;-)

 

Nie tylko józwa słuchał, niektórzy to go widują co tydzień, poczytaj wątki o KAiM;-)

"jozwa maryn, 27 Lis 2005, 16:42

 

>Najlepsze wspolczesne wkladki maja nacisk rzedu 1.8-2.2. Nizej nie warto, plyta moze sie zniszczyc

>latwiej niz przy duzym nacisku. Wazny jest pewny staly nacisk - wkladka lekka jak pasikonik, jeszcze

>dodana do lekkiego ramienia, i mamy gubienie sciezki na nierownosciach, a nawet na gesciejszych

>fragmentach nagrania."

 

 

Dokladnie. Nie od dzis wiadomo, ze zakladanie: nisza sila nacisku oznacza mniejsze zuzycie jest wysoko bledne.

Na pewno nie ma co zawracać sobie głowę wkładkami z igłami sferycznymi. Nie tyle z powodu wysokich cisnień (nacisków jednostkowych) ile z powodu najsilniejszego niedopasowania kształtu sferycznie zaokrąglonego stożka jakim jest igła - do kształtu rylca.

Eliptyczne igły w najprostszej postaci rzeczywiście nie stanowią zasadniczo postępu jesli chodzi o naciski jednostkowe (sila na jednostke powierzchni kontaktu) ale z racji mniejszych promieni zaokrąglenia "krawędzi" lepiej sprawują sie w gęstej modulacji (np. forte na wewnetrzych zwojach spirali zapisu) i w sumie MNIEJ niszczą płyty i najczęściej lepiej grają. Tak, że tu mam przeciwne zdanie do conriego. Igły o jeszcze ostrzejszej krawędzi, tj. te wszystkie Microline, Microridge to jest ukłon w stronę jeszcze lepszego wybierania najdrobniejszych sfalowań rowka. Moze to jest dobre dla zapisu kwadrofonicznego CD4, ale chyba normalnie niekonieczne, a na pewno bez innych zabiegów grozi powiększeniem nacisków jednostkowych. Żeby zmniejszanie promienia zaokrąglenia roboczej krawędzi igły nie doprowadziło do wzrostu nacisków jednostkowych rozciąga się długość krawędzi będącej w styku z rowkiem i nadaje jej się łagodny promień (w płaszczyżnie pionowej) w celu splaszczenia rozkladu nacisków jednostkowych (żeby nie było duzych rozpiętości nacisków jednostkowych w obszarze styku, tu uwzględnia sie już odkształcenia zmieniające faktyczną geometrię powierzchni styku) - to jest kierunek reprezentowany przez szlif Shibaty i szlify Gygera. Wniosek niby nasuwa się sam. Problem w tym, że igły z dobrym szlifem Gygera czy Shibaty sa drogie, bo technologia wykonania szlifu igły jest tego rodzaju, że powtarzalność nie jest jej silną stroną. Stąd jedni, jak Gyger uczciwie selekcjonują to co im wychodzi i sprzedają taniej (montuja do wkładek tańszych) gorsze wykonania. Stąd Gyger I, Gyger II, czy nawet Gyger III (które lepsze widac z ceny wkładek tego samego typoszeregu). Jesli pamiętam chyba Goldring w serii 1000- konstrukcyjnie identycznej - montuje zespoły stylusa z igłami tym bardziej wyrafinowanymi im wkładka ma być "wyższa", w tym chyba i z Gygerami). Alexander, jesli czytasz to popraw mnie jeśli coś pokręciłem w tym przykładzie!

No i skok ceny wkladki zachodzi właśnie przy przejściu z elips na te "sophistications":-(

Reasumując: kompromis między kasa a wymogami technicznymi to dobra elipsa.

Kiedys sciagnalem info o rodzajach szlifow. Niestety nie mialem czasu tlumaczyc i jest w jezyku angielskim. Jednak srednioobeznany w tym jezyku bez trudu zrozumie ten tekst.

Oto link:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

>lenin

Na tym linku wszystko to prawda. Ale z zastrzeżeniem, ze zbyt optymistycznie wypowiadają sie o szlifie eliptycznym. T.zn. on jest godny polecenia, ale trzeba miec świadomość, ze są producenci, którzy żeby pochwalić sie eliptycznym szlifem daja coś z grubsza zgodnego (sa dwa promienie zaokraglenia, wiekszy i mniejszyw przekroju poprzecznym igły) ale bez poprawy obszaru kontaktu (bez rozciągnięcia dlugości tego obszaru idąc po ścianie rowka w górę). Wobec braku możliwości szybkiego obejrzenia igły w powiekszeniu kilkuset razy moge doradzic ostrozność - unikanie jakichś rewelacji stosunku jakość/cena.

sambi, 1 Gru 2005, 10:27

 

>No to jaka jest najtansza wkładka z najlepszym ze szlifów. Taki hicior w relacji cena/jakość ???

 

Mimo, ze jej nie slyszalem, ja bym zaryzykowal Ortofon 320 U. Wkladka ze szlifem "fine line", za ok. 150 PLN

Ceny wkladek z takim szlifem startuja od ok. 400 PLN

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.