Skocz do zawartości
IGNORED

Kto zbudował BLS Passa ?


zorro

Rekomendowane odpowiedzi

Kto ma doswiadczenie w tej kwestii.Zbudowałem Alepha 5 i zabieram się za BZLS.

Moj CD-ek jest niezbalansowany.Oczywiscie można go przerobic ale czy warto ?

Dużym problemem w pre-ampie jest tez poczwórny potencjometr.

Czy ktos przeprowadzał porównanie XLR - RCA tych urządzen.

Czytam rec.audio od dawna i wiem że niektorzy uczestnicy forum zbudowali te klocki

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/2299-kto-zbudowa%C5%82-bls-passa/
Udostępnij na innych stronach

Obserwuje duyaudio i spotkałem sie tam z opinią że raczej różnica nie jest wielka.To też zależy kto jakie tam czytał wątki.

Chcialbym to sprawdzic .Oczywiscie jak sobie zbuduje to będę wiedział.Głównie chodzi mi o ten nieszczesny

potencjometr.Próbuje namierzyc gdzie w kraju można kupic przełącznik obrotowy do drabinki rezystorowej 4x6 lub 4x12 pozycji i

za jakieś przyzwoite pieniądze. Na razie bezskutecznie.Ostatecznie pozostaje DACT za 200 dolców.

Róznica jest niewielka,więc możesz spokojnie przypiąć ujemne wejście do masy a wyjście pozostawić nie podłączone i zamontować podwójny pot. na wyjściu (lepiej chodzi z 5K niż z 10 ale trudniej je dostać).Możesz też zamontować dwa pot stereofoniczne ,po jednym dla każdego kanału i mieć XLR (to troche nie wygodne ale jeśli użyjesz jeden dla obu kanałów to i tak będziesz przeklinał niezrównoważenie).Poza tym jeśli CD nie ma symetrycznego toru to przerobienie go na XLR nie zrobi z niego urządzenia o symetrycznym wyjściu więc cała korzyść z XLR i tak bierze w łeb.

Jeśli nie zacząłeś jescze budować to się zastanów czy BLS to dobry wybór.Z moich doświadczeń wynika ,ze gra on dość słabo na tle Alephów L i P.L gra od niego lepiej (jest bardzo prosty,niezbalansowany i daje większe wzmocnienie od BLS) a P gra jeszcze lepiej od L ,czyli o wiele lepiej niż BLS.Są dwie wersje P :1.0 i 1.7.!.7 jest ciut lepszy ale za to troszkę bartdziej skomplikowany,ale 1.0 np. nie jest trudniejszy do złożenia niz BLS,a gra od niego o niebo lepiej.Nie twierdzę ,ze BLS jest bardzo kiepski wogóle ,bo na tle preampów innych firm wypada nieźle ale jest znacząco słabszy od innych urządzeń Passa,szczególnie tych które były w produkcji.Jego zaleta natomiast jest szczegółowa instrukcja budowy.Budowałem je wszystkie więc wiem co mówie.Mam nadzieję ,ze w jakiś sposób pomogłem.Pozdr.

Wielkie dzieki Bambus za opinie.BLS składam dlatego że kupiłem gotowe płytki za

grosze.Napewno też przyczyniły się do tego opinie z diyaudio że jest bardzo dobry

i popularny .Co do P1.7 to miałem zamiar go składać ale musiałbym kupić płytki

u Krijstiana za większe pieniążki.Pomysle o tym. Jak preamp zmieni brzmienie Alepha5 ?

Obecnie używam końcówki z alpsem 5k na wejsciu.Z mego doswiadczenia wynika że gówniane

preampy raczej szkodzą niż polepszają dzwięk.

Gdzie można kupić ELME w tej cenie? Mój cd-ek raczej się nadaje do przeróbki na XLR

bo ma dwa po jednym przetworniku stereo na kanał .

Na stronie Elmy sa adresy dystrybutorów.Ja zamawiałem od amerykańskiego ,bo najłatwiej było się z nim dogadać i był skłonny wysyłać nawet jedną sztukę.Gdybyś zamawiał to pamiętaj ,ze musi to być typ "make before break" czyli w opisie Elmy "SHORTING".Jest to typ 04-4100- srebrzony lub 04-4130-złocony.Oba kosztują około 100$ a za przesyłkę zapłacisz około 10-15$.Kilka razy ktoś na DIYAudio forum projektował płytki do Aleph P i udostępniał projekt,a te od Kristiana moim zdaniem są trochę fajansiarsko zaprojektowane,a pewnie dlatego wszyscy ich używają bo to jedyna osoba która takowe sprzedaje.Zreszta zawsze można składać metodą point-to-point.Preamp na pewno sporo zmieni.Więcej dynamiki,powietrza przestrzeni,ladniejsza barwa.Typowe objawy użycia pasywki to to ,że dźwięk staje się zgaszony,brudniejszy,mniej przestrzenny i dynamiczny.Jeżeli masz już potencjometr Alpsa (5K,wydawało mi się ,ze Alps robi najmniejsze stereo 10K) to użyj go w BLS-ie i uzywaj preampa jako niezbalansowany.Pozdr.

Jest godz 24 i dopiero co wróciłem do domku.Adres dla Hieny P. [email protected]

Proszę o zdjęcia Elmy i opis jaka to jest wersja oraz cenę.

Ten czarny Alps 5K który posiadam jest dziwny bo ma dodatkowe odczepy w połowie scieżki,ale to w niczym

nie przeszkadza.Zastanawiam się czy warto zastosować drabinke z 24 rezystorami.12 chyba wystarczy

zwłaszcza że w serwisówce Alepha 1 lub 1.7 jest 6 stopniowa.

Bambus chyba mnie przekonałeś i zabieram się za Alepha 1.7.

Płytek mi się nie chce robić bo wykonane w zakładzie specjalistycznym wyglądają jednak profesjonalnie.To tak jak ciąć

aluminium na obudowę i szlifować pilnikiem zamiast użyć frezarki.Krijstiana płytki są powiedzmy na 3+.

Zaskoczyłes mnie tylko Alephem L bo z tym modelem jeszcze się nie spotkałem.

Mam też pytanie o rezystory metalizowane1% ,oczywiscie chodzi mi o jakieś słyszalne różnice(lub własny komfort psychiczny).

Do Alepha5 użyłem Royal Ohm z TME.Sprzedaje je też Akkus.W stanach wszyscy oczywiscie kupują

Dale RN bo są tanie i dostępne.W Europie a zwłaszcza w Niemczech najpopularniejsze

są Welwyn bo Dale jest nieosiągalne .

Arek (Garmin) sprzedaje Vishay-Dale V4 niemagnetyczne których nawet nie znalazłem w katalogu Vishaya.

Jakie masz doswiadczenie w tej materii.

Jeśli chodzi o drabinkę o której piszesz to jest to drabinka szeregowa w przypadku której im więcej pozycji tym więcej rezystorów w szeregu z sygnałem więc im mniej tym lepiej.Ale i tak zamów 24 pozycje bo może ci się przydać a możesz go zablokować na każdą ilość pozycji od 1 do 24.Ja używam 14 pozycyjny (taki gdzieś wygrzebałem) i akurat dla 14 pozycji i bodajże 4,7K wyszły mi wszystkie wartości bardzo typowe.Jak chcesz mogę znaleźć je gdzieś i ci podać,możesz wtedy 24 pozycyjny zablokować na 14 pozycji.Wad drabinki szeregowej pozbawiona jest drabinka równoległa,która w każdym położeniu przypina inny rezystor w torze sygnału i do masy ale na XLR potrzebujesz nie 4 a 8 sekcyjny przełącznik i wartości rezystorów tzrebaby robić na zamówienie bo wyliczone nijak nie pasuja do typoszeregów.

Te regulacje z Alephów to całkiem inna sprawa.Procesor steruje przekaźnikami z rezystorami.Umożliwia to w A 1.0 z 6 rezystorów 64 pozycje a w 1.7 z 8 rezystorów 256 pozycji.Chodź to wygodne ,wcale nie jest powiedziane ,że lepsze od typowej drabinki.Trochę inny jest sposób działania/przypinania rezystorów.

Rezystory Royal ohm są powiedzmy sobie średnie a i tolerancja 1% to żadna rewelacja i wypada parować.Polecam Welwyn RC 55 z RS Components lub typ 207 : 0,1% 25 ppm z Elpodu (Polska).Jeśli chodzi o te ostatnie to kupowałem wszystkie rodzaje i właśnie ten typ,rodzaj przypadł mi najbardziej dźwiękowo do gustu.Te z lepszym ppm brzmiały słabiej.Nie porównywałem ich (jeszcze) bezpośrednio z Welwynem ale Welwyn może być ciut epszy.Dale mozesz zamówić z www.welbornelabs.com . Około 80gr /szt.Arek (Garmin) tak je sprzedaje ,ze jak napiszesz do niego to przez 3 miesiące nie odpowiadał gdy mój kolega chciał sobie kilka zamówić.Po tym i po lekturze opisów na jego stronie internetowej mam już jasno sprecyzowane zdanie na temat tego Pana...

Pozdrawiam

Pozdr.

Dzięki, wyjasniłes mi troche sprawę drabinki.Elma jest w Elfie ale maksymalnie 4x11 położeń.

Na dniach dostanę cd-rom z RS-components.Ciekaw jestem jak ceny różnią sie w porównaniu do Farnella

,bo jest tam też Welwyn a 0.1% jest drogi.Stronę Welbornelabs znam i co ciekawe to Vishay-Dale V4

sprzedają tylko oni i Arek.Vishay-Dale RN55czy 60 są to typowe rezystory o normach militarnych czyli

bardzo stabilne w czasie ,tenperaturze a Vishay-Dale V4 jest to odmiana do zastosowań przemysłowych.

Z Elpodu mam 1 OHM 5W do alepha5 i nie miałem pojęcia że produkują rezystory o małym watażu.

Czy Aleph L i ONO to to samo.

Arek nie zawsze wszystkie elementy ma u siebie.Jesli się zamówi to czego nie ma w danej chwili to

casami można się troche naczekać.Oczywiscie jedni się irytują bardziej inni mniej .

A może podpowiesz mi jakąs alternatywę elektrolitów 1000uF/100v oprócz BC,Panasonica.

Ja znalazłem tylko Kendaila.

Pozdrawiam

Elfa jest holernie droga.Kup bezpośrednio od Elmy (przez jakiegoś dstrybutora).

Katalog RS-components jest on-line.

W RS-comp. Welwyn RC-55 kosztują około 1,6zł/szt.Te są bodajże 0,5% i 50ppm.Ale chyba jest min. zamówienie 10szt.

Te z Elpod około 2,6zł (typ 207 : 0,1% : 25ppm : bezindukcyjne),ale 0,1% daje to,że można zamawiac praktycznie tyle ile potrzebujesz (można pominąć parowanie).W przypadku 0,5% jeszcze by wypadało.Welwyny 0,1% sa już około 5zł/szt.

Nie sugerowałbym się też parametrami temperaturowymi i stabilnością bo nie zawsze się to przekłada na lepsze brzmienie.

Ze znalezieniem Rezystorów Vishay/Dale V4 za granicą nie ma większego problemu,ale nie jest to tez jakaś rewelacja (chyba ,ze sugerujesz się tym ,że Pass takich uzywa).

Ja nie miałem pojęcia ,ze Elpod produkuje 5 Watowe.Na ich stronie ich nie ma.

Aleph L jest przedwzmacniaczem liniowym a ONO gramofonowym.Dwie rózne rzeczy.Były dwie wersje L.Pierwsza typowo aktywna a druga aktywno/pasywna.Pierwsza moim zdaniem jest lepsza.Fajny,superprosty przedwzmacniacz.Nie musisz parować tranzystorów (prawdziwe single ended) i brzmi lepiej od BLS.Elementów tyle ,ze nie sensu nawet projektować płytki (p2p).

BC czy Panasonic są OK.

Jak chcesz coś super to kup Aerovoxa na 105st.

Pozdrawiam.

Elfa ma faktycznie ładną tylko "książkę" i nic unich nie zamawiam.

Z ONO to mi się lekko popieprzyło, ale L nie mogę znalesc w necie.

Podobne ceny za Welwyn są w Farellu.Elpod mnie zainspirował.

Te 5W 5% są polskiej produkcji i tak mi się zdawało że to jest Elpod ale własnie

oglądałem ich stronę i tego tam nie ma.Jesli Aerovox to gdzie są takie małe pojemnosci

jak 1000uF ? Pass własnie używa Vishay-Dale RN55 a nie V4.Parametry nie zawsze przekładają

się na brzmienie ale są gwarancją jakosci jakiegos produktu i jesli za tym idzie cena

50gr za rezystor to chyba jest ok.Tych rezystorów nie produkują z myslą o audiofilach.

Pozdrawiam.

Pass używa w większośći właśnie tych V4.Zdaje się ,ze kiedyś pisał tez o dobrych rezultatach z IRC.

Aerovox jest w RS Components,ale czy 1000uF jest to nie pamiętam.

Wszystkie Alephy,również L są tu:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Pozdr.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gość Zorro>A66

(Konto usunięte)

Jak widzę każdy ma inne doswiadczenia.Czy myslałes o P 1.7 ?

Czy zakończyłes swoje poszukiwania i jesteś usatysfakcjonowany ?

Z własnego doswiadczenia wiem że jak się coś zbuduje to następną fazą jest

upgrade przez wymianę elementów na lepsze.Jakie rezystorki i kondensatory

docelowo zastosowałeś? Dosyć chyba tych pytań.

>Bambus

Wspominałeś kiedyś ,że zbudowałeś kilka Alephów.

Czy mógłbyś przybliżyć temat ?

Tzn : porównanie z Zenem, lub innymi wzmakami tej klasy,

tudzież jakiś namiar na płytki i schemat ideowy, ponieważ na stronie Passa

płytek już nie uraczysz.

Napisałeś na forum , że alephy pracują piękniej od Zena - w związku z tym mam pytanie - w czym sie to wyraża oraz czy gra jest warta pieniędzy - mówię o zmianie Zena na Alepha .

Co do preampów:

Miałem Aleph L v.1 i BLS zbudowane na dokładnie identycznych podzespołach (identyczne rezystory,te same kondensatory).Oba współpracowały z identyczną ,zewnętrzną regulacją głośności na wyjściu (drabinka rezystorowa ok. 4,7K).W BLS minus był wpięty do masy (logiczne,bo L nie jest zbalansowany więc dla równych szans BLS też używałem jako nie).W bezpośrednim porównaniu w raczej bardzo dobrym/przeźroczystym systemie L był lepszy od BLS i nie była to tylko moja opinia ale także kilku innych osób którym różnicę demonstrowałem.L był bardziej dynamiczny,lepszy bas a główna zauważalna różnica to duzo więcej informacji/detali i przestrzeni.Po przełączeniu na BLS dzwięk robił się płaski.Po zbudowaniu Aleph P dylemat L czy BLS jest trochę nieaktualny bo jest lepszy od obu.Natomiast nadal uważam L za bardzo dobry preamp.Mozna go sklecić na pająka ,na kawałku radiatora i odpalić w jeden wieczór.Żadnych parowań tranzystorów,śmiesznie niski koszt podzespołów.

Gość Bambus > Fadeover

(Konto usunięte)

Naprawdę gorąco polecam przesiadke z Zen-a (obojętnie której wersji) na Aleph.Alephy grają o 2-3 klasy lepiej i naprwde jeśli je zbudujesz bardzo solidnie z wysokiej klasy częsci to dźwięk jaki się z nich wydobywa jest trudny do pobicia.Jeśli chodzi o dynamikę i wydajność prądową to oczywiście mają one pewne ograniczenia (nie lubią niskich impedancji) ale taki np. Aleph 4 (2*100W) podłączony do 8 ohm kolumn o skuteczności 90db lub większej zapewnia niesamowitą dynamike i kontrolę basu,nie gorszą niz Krell czy Levinson (no dobra może 5% gorszą niż Levinson).

Naprwde jeśli miałbym określic w dwóch zdaniach ich dźwięk - najwyższa półka.Tylko taka mała dygresja jeśli będziesz chciał budować.Rób najlepiej od razu monobloki i nie oszczędzaj ani grosza na podzespołach.Wiekszość płytek krążących w necie do Alephów jest koszmarnie zaprojektowana,a szczególnie wymagające są one co do prowadzenia masy.Najlepiej by chyba było samemu zaprojektować płytkę.Pozdr.

Na diyaudio też opinie na ten sam temat są bardzo odmienne i czasami trudno jest

rozstrzyc która jest bliższa prawdzie.

Najlepsze jest własne doswiadczenie.

Pomijam oczywiscie takie autorytety które powielają tylko zasłyszane poglądy .

Niezależnie od tego co napisaliscie pewnie nowsze konstrukcje są lepsze bo jak widać

po schematach są rozwinięciem rzeczy starszych.

Czytałem opinie paru ludzi którzy przeszli z Zena na Alepha i są zadowoleni ale musi to być

przynajmniej Aleph 5 który ma 60W. Posiadam też 5-tkę i jest to naprawdę świetne urzadzenie.

Bardzo dobry dzwięk plus możliwosci jesli chodzi o modelowanie brzmienia.

Aleph z pewnoscią będzie miał lepszą kontrolę dołu, większą dynamikę,i skalę dzwięku.

Chyba że posiadasz kolumny o efektywnosci 100dB.

To widać już po samym zasilaniu i ilosci tranzystorów na wyjsciu .

25000 uf w Zenie to nie 100000 w Alephu chociaż ja użyłem aż 300000 uF.

pozdrawiam

Słuchając opini wielu DIY-rowców (np. z DIY Audio) trzeba też wziąść pod uwagę to ,że często zbudowanego z kiepskich części Alepha podłączają do CD Technicsa i miernej wartości kolumn.Niewielu z nich ma bardzo dobre systemy ponieważ np. głośniki do zbudowania dobrych kolumn są bardzo drogie,mają kiepskie kable...itd. itp. Ale świetnie ,ze się w to bawią tylko osobiście czytając opinie na temat czegoś co zbudowali traktuje je z dystansem.Chyba ,ze znam kolesia ,wiem jaki ma sprzęt i wiem ,ze wie co mówi ,ale takich jest tam niewielu i zazwyczaj nie bawią się w tranzystory.

Pozdr.

Dzięki za podpowiedź z tym BLS.

Odradzam budować przedwzmacniacz zbalansowany. Jest kila powodów dla których tak czynię.

 

1. Układ taki nie ma najmniejszego sensu jeżeli nie mamy do niego pozostałych elementów toru zbalansowanych. Mowa tutaj o odtwarzaczu CD i końcówce mocy. Musicie również zwrócić uwagę na fakt że niektóre urządzenia posiadają tylko gniazda XLR nie mając z symetryczną ścieżką nic wspólnego.

 

2. Symetryczne układy mają jedną wielką zaletę a więc bardzo duża odporność na zakłócenia występujące podczas przesyłu przewodami i w tym celu zostały wymyślone i stosowane głównie w technice studyjnej gdzie jest tych kabli wiele metrów a sygnały są bardzo małe (mikrofony). W normalnej technice audio gdzie występują napięcia o stosunkowo dużych wartościach ich stosowanie nie ma sensu. Zwłaszcza jeżeli stosujemy krótkie przewody.

 

3. Oprócz zalety z punktu 2 posiadają jedną podstawową wadę. Silnie niwelują zniekształcenia w postaci parzystych harmonicznych przez co uwydatniają nieparzyste harmoniczne nigdzie w naturalny sposób nie występujące w przyrodzie. Dodam tylko że te parzyste harmoniczne w naturalny sposób i tak powstają w powietrzu na skutek jego nierównomiernego sprężania i rozprężania w fali dźwiękowej. Ich redukcja w urządzeniu elektronicznym nie ma sensu i prowadzi tylko do uwypuklenia uciążliwych nieparzystych harmonicznych które są w znacznym stopniu odpowiedzialne za niektóre cechy dźwięku niestety te niekorzystne.

Zakłócenia nie wstępują tylko w przewodach ,ale także wewnątrz ukladu.Symetria pozwala na wzajemne kasowanie się tych zniekształceń.Myśle ,ze nie można tak generalizować (te są be a tamte cacy) bo wszystko pewnie zależy od aplikacji i pewnie zarówno zbalansowanymi jak i niezbalansowanymi układami można osiągnąć bardzo dobre rezultaty.

A prawdziwie symetryczny układ lampowy na transformatorach taki jak tu:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Tak jestem zadowolony.Kondensatory to SCR MKP 5,6/250*2szt.na kanał,

rezystory 1% 0,6W, 2*1500 dla 750ohm matalizowane 5%.

Pre.BLS jest połączony z wzm. LC Audio Millennium lub z Amplifonem.

Amplifon gra lepiej, łączone kablami RCA.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.