Jump to content
IGNORED

Brzmienie fortepianu


piter

Recommended Posts

Chciałbym prosić o rekomendacje płyt z wybitnymi Waszym zdaniem rejestracjami brzmienia fortepianu. Myśle o nagraniach muzyki poważnej i małych składów jazzowych. Dla mnie fortepian jest jednym z najpiękniej brzmiących instrumentów, chciałbym mieć jak najwięcej nagrań łączących dobrą interpretację z jak najlepszą jakością brzmienia. Jesli chodzi o moje preferencje, to takim punktem odniesienia są np. płyty ECM z nagraniami solo Keitha Jarreta. Piszę tego maila akurat po odsłuchach i będąc pod wrażeniem Jarreta w "Sun Bear Concerts" i nie wiem czy jestem zafascynowany bardziej brzmieniem fortepianu "made in ECM", czy też interpretacjami Jarreta. Ale oczywiście nie tylko Jarret. Mam troche ulubionych nagrań fortepianowych muzyki poważnej , ale generalnie rzadko udaje mi się trafić na płytę do której powracam często po to, aby rozkoszować sie samym brzmieniem tego instrumentu. Więc jeśli trafiliście na nagrania fortepianu które Waszym zdaniem wybijają się jakością, to byłbym wdzięczny za podzielenie się wrażeniami.

Link to comment
Share on other sites

Muszę cię Piter zmartwić: dobra realizacja i wybitna treść muzyczna nie zawsze idą ze sobą w parze. Przykładem niech będą nagrania Goulda, które często trzeszczą, szumią, a niektóre były robione w mono lub w fatalnych warunkach na żywo. Za to muzyka? Czapki z głów. Podobnie ma sie rzecz z nagraniami Lipatiego, Paderewskiego, czy Rachmaninoffa.

Można oczywiście skoncentrować sie na nagraniach współczesnych pianistów, wtedy problem jakości mamy z głowy (choć nie zawsze).

Spróbuj sięgnąć po rzeczy następujące:

"Preludia" Debussy'ego w wykonaniu Zimermana (Deutsche Grammophon) - rzecz wybitna pod każdym względem.

"Diabelli Variations" Beethovena (Anderszewski) - jak wyżej (unikaj natomiast Bacha w wykonaniu Anderszewskiego, są znacznie lepsi)

Andras Schiff - spadkobierca Goulda, z tego co pamiętam też Deutsche Grammophon, szeroki repertuar

Tatiana Nikołajewa - nagrywa głównie Bacha dla Opus 111, genialna pianistka

Jeśli nie boisz sie muzyki bardziej współczesnej, to gorąco polecam ci Koncert Fortepianowy Lutosławskiego (Zimerman), wszystkie utwory fortepianowe Szymanowskiego (Godziszewski, wyd. przed Polskie Radio), koncerty fortepianowe Bartoka (może być Donohoe) no i kamień milowy w historii pianistyki - "Mikrokosmos" Bartoka (chyba tylko Teldec to wydał). Parę lat temu wyszła też bardoz ciekawa płytka z utworami fortepianowymi mało u nas znanego rosyjskiego kompozytora, Nikołaja Kapustina (Hyperion). Rewelacyjna mieszanka jazzu i klasyki, naprawdę warto posłuchać. Nie unikaj też Hidemitha. Może wydawać się trudny, ale komponował rzeczy wybitne i można sie w nim rozsmakować. Nie wiem, czy dalej jest u nas osiągalna jego "Klavierstucke" wydana przez Koch-Schwann - jak gdzieś zobaczysz, to kupuj w ciemno.

Pzdr.

Link to comment
Share on other sites

gutten

Wiem o tym dobrze, mam również i Goulda i Rachmaninoffa, a i Jarret z lat 70, to nie są nagrania na płyty testowe. Mam nadzieje że na forum uda mi sie uzyskać wskazówki które pozwolą mi na odnalezienie w zalewie mniejszej i wiekszej tandety płyt wartościowych. Przynajmniej będę miał jakis punk startowy co do poszukiwań.

Link to comment
Share on other sites

Jakość nagrania pójdzie psu w d...pę jeśli nagrywany pianista nie będzie miał sam z siebie pieknego dźwieku. Dlatego audiofilskie wytwórnie z trzeciorzędnymi artystami mozna sobie darować(oczywiście nie mysle o ECM)Gould - jak wiadomo - nie przykładał wagi do barwy dźwieku, co zresztą wyszło na dobre jego interpretacjom - nie tylko Bacha(super są jego wykonia ballad i intermezzi Brahmsa)

Słuchając Horowitza z lat 60-tych nie ulega przecież wątpliwości, że to najepsza barwa jaką mozna usłyszeć. Ostanio ukazał sie jakiś tani box DG z późnymi nagraniami artysty. Słyszałem kiedyś, iż znawcy, którzy wielkokrotnie słyszeli mistrza na żywo, uważają te nagrania za najbliższe w stosunku do oryginału.

B. dobrze jest też nagrana płyta z partitami Bacha w wykonaniu Anderszewskiego - inne jego płyty - pod względem technicznym - nie są aż tak udane. Z tymi lepszymi wykonaniami(vide:gutten) bym nie przesadzał. Wykonanie 6 partity nie jest wcale gorsze od Goulda, finał jest nawet ciekawszy, nie tak manieryczny.

Link to comment
Share on other sites

-> Dzarro

W stwierdzeniu, że pianista musi mieć wypracowaną barwę, masz absolutną rację.

Sprostowania natomiast domaga się pogląd, że Gould nie dbał o barwę. Swobodnie traktował tempa, ignorował pedał, ale BARWA to była jego mocna strona.

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Zakładając, że barwa zależy od proporcji pomiędzy tonem podstawowym i harmonicznymi oraz ich wybrzmiewania w czasie można sobie wyobrazić, że sposób uderzania w klawisze – siła, szybkość, itp, mogą wpływac na ten aspekt brzmienia, oczywiście w ograniczonym zakresie. Nikt nie zagra na fortepianie tak, żeby zabrzmiał jak wiolonczela.

Link to comment
Share on other sites

Piter->>>

 

Jezeli szukasz za SUPER naturalnym nagraniem fortepianu to odsylam Ciebie do:

 

Rachmaninov- Piano Concerto No.2 & No.3 na Mercury Living Presence 432-759 z Byron JANIS

 

absolutnie preferuje koncert No.3 Prawdziwe ARCYDZIELO, uslyszys mozliwosci twojego systemu.

 

Nastepnym nagraniem ktore jest dosyc blisko w jakosci do interepretacji Byron Janis to mysle ze Chesky RC-93 Fryderyk Chopin "Piano Concerto No.1" E.Wild (pianista)

i w dalszym ciagu poszukuje bardziej/lepiej nagranego fortepianu.

 

Pozdr

“I drink a great deal. I sleep little and I smoke cigar after cigar. That is why I am in the two-hundred percent form” Winston Churchill

Link to comment
Share on other sites

Hiena-podrobka->>>

 

Telarc zapomnij....ich CD's dobre sa te zprzed roku 90'.

Najlepsze maja plyty LP's z poczatku lat 80'.

 

Potem to juzt bylo z gory na dol ...NIESTETY.

 

Cyfrowy,mechaniczny dzwiek.

 

Pozdr.

“I drink a great deal. I sleep little and I smoke cigar after cigar. That is why I am in the two-hundred percent form” Winston Churchill

Link to comment
Share on other sites

Barwa opiera się na harmonicznych. Poszczególne dźwięki fortepianu pośrednio na siebie oddziaływują zależnie od częstotliwości. Część kombinacji wygląda tak że uderzając na raz 2 dźwięki i puszczając jeden z nich otrzymujesz nie czysty dźwięk pozostały tylko jego pochodną. Kadencje na fortepianie tworzą system wzajemnie zależny i to samo dotyczy ich. Technika fortepianowa polega m.in. na tym jak grać akordy, wykorzystywać meliki itd tworząc bogaty w harmoniczne dźwięk. Glissanda u Chopina były świetnym wykorzystaniem wzajemnych zależności dźwięków - Chopin bardzo cenił i uważał za mistrza Bacha którego poznał poprzez Mendelssohna. W tradycji "popularnej" to się pomija ale on bardziej cenił Bacha niż Berlioza i współczesnych. Jego studia nad harmoniką i strukturą doprowadziły do powstania kompozycji właściwie "konstruowano-improwizowanych" będących najnowocześniejszymi ówcześnie eksperymentami z dźwiękiem i muzyką wogóle.

 

Wiadomo że Chopin nie lubił fortepianów koncertowych w których siła jak i przebieg dźwięku utrudnia takie poszukiwanie i wyciąganie niuansów. Krytykował Thalberga że ten gra "pod publikę" forsując dynamikę, tempa i fazę ataku pomijając wydobycie bogactwa dźwięku i muzyki. Sposobów gry na fortepianie jest tyle ile jest (profesjonalnych :-) pianistów. Beethoven i Chopin wykorzystali fortepian w stopniu doskonałym. Jeśli gra ich świetny pianista (Kempff, Pollini, Haskill) to bogactwo tej muzyki jest powalające. Warto wobec tego wydać na sprzęt hi-fi bo w naszych filharmoniach tego raczej nie usłyszymy :-(

Link to comment
Share on other sites

Nagrac dobrze fortepian to trudna, ponoc, sztuka. Zaczalem sie zastanawiac jakie plyty polecic ze względu na jakosc nagrania i o zgrozo... nic mi nie przychodzi do glowy, zawsze sluchalem pod katem muzyki, moze wiec polece kilka plyt ktore poprostu lubie.

Lubie Goulda, ale jest raczej slabo nagrany. Jednak Gould ... to Gould zawsze warto to miec, jesli ktos lubi rzecz jasna. Z lepiej nagranych to chyba wariacje goldbergowskie 1981 i sztuka fugi (niektore kawalki).

Dosc ladnie brzmia nagrania Decca. Lubie Horowitza - The last recording (sony).

Jest cala masa swietnych nagran, ale kapletnie nieaudiofilskich, jak przywolany juz tutaj Dinu Lippatti, Rachmaninow itp. Dodam, poniewaz nikt nie wspomnial, Jozefa Hofmanna bo najwiekszym pianista byl :). Trudno to kupic nieststy. Jest jeszcze cala armia Serkinow, Backhausow, Cortotow, Czifrow i innych. Ciezko doprawdy wybrac

Link to comment
Share on other sites

Mars->>>

 

Nikt rowniez nie wspomnial, o takich mistrzach (Polskich)

Mam na mysli tutaj;

 

Mieczyslaw "Miecio" Horoszowski

Wanda "Wandzia" Landowska- jej wariacje Goldberowskie podnosza poprzeczke ponad wspomnianego Gould.

 

Przyznaje sie bez bicia ze zapoznalem sie pracami tych slynnych Polakow dopiero za duzo woda.

 

Pozdr.

“I drink a great deal. I sleep little and I smoke cigar after cigar. That is why I am in the two-hundred percent form” Winston Churchill

Link to comment
Share on other sites

  • Redaktorzy

Niestety, zarowno Horszowski jak i Landowska wystepuja na baardzo starych nagraniach. Faktycznie, malo kto u nas po nie siega, bo sklepy nie chca tego sprzedawac, szersza publicznosc nigdy nie slyszala, a ci co sie lepiej orientuja czesciej wybieraja lepiej zrealizowane nowsze rejestracje. Duza szkoda...

Link to comment
Share on other sites

Jakiś czas temu w sklepie/hurtowni - 2001 w Berlinie,

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

można było kupić płytę ucznia Landowskiej - Scott`a Ross`a "Scarlatti. Famous Sonatas, Basic Edition 72)".

(Erato 0927-40178-2) z 2001 roku.

w cenie 4 lub 5 DM- (nie pamiętam)

(bardzo dobrze nagraną)

 

Płyt Landowskiej tam nue widziałem.

 

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

No dobrze, to teraz będzie o jazzie.

Tu sytuacja jest wbrew pozorom prosta, bo cała pianistyka jazzowa nawiązuje do dziś dnia do dwóch odmiennych szkół. Jedną wykształcił Art Tatum, drugą Bud Powell. Nagrania oczywiście archiwalne, ale obowiązkowe dla każdego wielbiciela muzyki synkopowanej:

Bud Powell "The Amazing Bud Powell" vol.1,2, Blue Note

Art Tatum - tu można siegnąć po rodzimą serię, która rok temu ukazała się na naszym rynku. Wytwórnia Jazz Classic's wypuściła podwójny album zatytułowany po prostu "Art Tatum".

Kolejny kamień milowy jazzowej pianistyki - Bill Evans. Klasyczne pozycje to "Explorations", "Trio 65'", "At the Montreaux Jazz Festival", "You're Gonna Hear From Me". Osobiście polecam podwójny album solowy zatytułowany "Solo Sessions", u nas nie wiedzieć czemu nie do zdobycia, sam kupiłem w Stanach (pewnie można zamówić).

McCoy Tyner - kolejny gigant, bezpośredni spadkobierca Tatuma. Za dużo nagrał, żeby można to było jednym tchem wymienić, w zasadzie większośc pozycji można brać w ciemno. Osobiście polecam solowe produkcje.

O Jarretcie nie będę się rozpisywał, bo każdy zna i słyszał, a że nagrywa dla ECM to na jakość nagrań też nie można narzekać.

Chick Corea - tu też jest w czym przebierać, więc wspomnę tylko pozycje moim zdaniem wybitne w jego dorobku: "Children's Songs", "Piano Improvisations" (vol.1,2). "Expressions" (nie wszystkim się podoba, dla mnie genialna) oraz z nowszych rzeczy "Remembering Bud Powell". Jest jeszcze zapis rewelacyjnego koncertu z Herbiem Hancockiem "An Evening with Chick Corea and Herbie Hancock".

Z mniej znanych nazwisk polecę jeszcze Marcusa Robertsa (momentami klasycyzujący, innym razem bardzo blisko rag-timeowych korzeni), Mulgrew Millera (świetna płytka "From Day to Day"), no i na koniec prawdziwy rodzynek, mój najukochańszy pianista - Lyle Mays. Od ponad dwudziestu lat gra razem z Patem Metheny, i trochę szkoda, bo zdecydowanie więcej zdziałałby solo. Wydał trzy płyty płyty pod swoim nazwiskiem, z których moim skromnym zdaniem dwie są kamieniem milowym w historii pianistyki jazzowej. Pierwsza to "Imaginary" (ECM) druga "Improvisations for Expanded Piano" (Warner Bros). Rewelacja!

No a jeśli ktoś szuka klimatów jazzowych z dalekiej północy to tradycyjnie polecę jeszcze Jana Gunnara Hoffa i Kerila Bjoernstada.

Na razie to tyle. Uffffffff.

Link to comment
Share on other sites

z wielka uwagą i zainteresowaniem przecztałem od poczatku ten wątek i pomyślałem że tak powiem wielotorowo

1. szkoda że tyle wiedzy n.p. o kształtowaniu brzmienia fortepianu, technice gry, ale też najbardziej wirtuozerskich, czy innych genialnych wykonaniach muzyki przeczyta tylko te 50 (może) osób.

2. Szkoda tez że w postach nie ma cytatów, krótkich nagrań, które sa tu tylko przywołane w tekście

3. Jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się rynków audio jest rynek ksziążek "mówionych" a wyobraźcie sobie taką książkę - tekst Gutena, Lacrimosy lub Józwy czy Piotra z obecnego wątku (musieliby by oczywiście coś wiecej napisać) mówi ktoś dobrym głosem (ale raczej nikt znany bo to rozprasza) cytaty muzyczne pięknie nagrane. Do płyty załączona bibliografia dotycząca cytowanych nagrań.

Ciekawym co na to nasz producent płytowy :-)

Link to comment
Share on other sites

Bardzo ciekawy temet czytam z wielkim zainteresowaniem ... i tak mnie jeszcze tknelo ... moze by tak jakis temat o wykonawcach mniej lub bardziej znanych

grajacych na fortepianie ... nie tylko o najlepszym brzmieniu

 

Nie wiem czy sam mam go zaczac czy moze jakas bardzije do tego uprawiona (obsluchana) osoba.

 

A moze tu ... bedziemy pisac o tym ... uwielbiam fortepian

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.