Jump to content
cynamon

Najlepsze ECC82

Recommended Posts

Od dłuższego czasu poszukuję jak najlepszych lampek sygnałowych do mojego ASLa.

Wydawszy już odpowiednią ilość gotówki przekonałem się, że nie ma co żałować na szkło i warto zainwestować w jak najlepsze lampki. Niestety nie jest tak prosto, że drożej znaczy od razu lepiej. Zwykle również inaczej.

 

Ciekawe, że niektóre cechy lamp są oczywiste dopiero ich wymianie. ŻADEN z poniższych kompletów nie robił muzyce krzywdy, każdy był słuchalny, po prostu słabości lub plusy danej lampy były bardziej czytelne w bezpośrednim porównaniu z innym modelem.

 

Przesłuchałem każdy komplet po kilka tygodni w następującej kolejności:

Electro Harmonics – przyszły ze wzmacniaczem – trochę szare i bez wyrazu, jak obecne ferie dla dzieciaków w Małopolsce – niby fajnie, bo wolne, ale nuda bez śniegu;

Electro Harmonics Gold – jak wyżej, choć z uzasadnionymi aspiracjami na lepiej;

RFT NOS (błyskające przy zapłonie) – bardzo gładkie, wręcz przygładzone, homogeniczne granie, ale z obciętym dołem, lampki, które oszukują nie pokazując całości pasma, ale umieją kłamać tak, że "niedomówienia" można wybaczyć.

Philips NOS (więcej nie wiem, bo słabe napisy) – eteryczny dźwięk, gładki, ładne wysokie, wokale absorbujące, trochę brak masy i wypełnienia.

General Electric NOS - najlepiej rozciągnięte pasmo, bogata, soczysta faktura dźwięku, ale również słyszalna ziarnistość i chropowatość. Jak dla mnie zdecydowanie najlepsze z testowanego zestawu. Świetne do gitarowego grania.

 

Powyższy opis jest dla ułatwienia odrobinę przerysowany i materiałem porównawczym nie są wartości absolutne, ale raczej odniesienie do poprzedników i następców zmieniających się w ASLu.

 

Ponieważ poszukiwania trwają nadal, dlatego proponuję, żeby zebrać w tym wątku dla mnie i innych poszukujących typy najlepszych Waszych zdaniem ECC82 (12AU7/A/AW, ECC802, 5814, 6680, B749) z krótką charakterystyką i nazwą sprzętu w których gościły.

 

Pozdr,

Share this post


Link to post
Share on other sites

gdzieś czytałem że te "gumki" antywibracyjne to "pic na wode",

była to opinja kilku osób które maiły przyjemność obcowania

z nimi, cytat brzmiał " jeśli ktoś słyszy te gumki to jest nietoperzem

podczas nocnego polowania na samicę komara, jeśli tak to chciał być tym komarem" :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na pewno nie sprawdzają sie w wzmacniaczach słuchawkowych i przedwzmacniaczach gramofonowych , u mnie dały duże efekty i kilka osób może to potwierdzic chocby Zydelek on tez zamontował je w swoim systemie .

Duża poprawa na lampach sterujących , jezeli chodzi o lampy mocy z tym bywa róznie , zalezy to od sprzetu .Są tez lampy z zaznaczonym nasilonym efektem mikrofonowania wtedy poprawa jest najwieksza

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie moge zgodzic sie z ta opinia. Sprawdzalem te gumki w roznych warunkach. Mikrofonowania nie zmniejszają, przeciez to drgaja elektrody wewnątrz lampy a nie banka, wibracje rownie dobrze moga zostac przeniesione po wyprowadzeniach elektrod na cokół. A żeby usłyszec roznice w brzmieniu to trzeba byc prawdziwym nietoperzem ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tym bardziej jeżeli jest jakaś roznica, czy tlumienie mikrofonowania to powinno to byc slyszalne w układach o najwiekszym wzmocnienu - preamp RIAA - a nie w stopniach sterujacych ktorych wzmocnienie nie jest zbyt wysokie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

-> lipo1

Poczytaj trochę o efekcie mikrofonowania... Popatrz też np. na fotki sprzętu Audio Research, który fabrycznie stosuje krążki tłumiące na lampy w swoich produktach... ;-) Gumki bądź krążki antywibracyjne na lampy sprawdzają się; mam po dwie sztuki gumek na lampach wejściowych i sterujących i pozytywny efekt ich działania jest wyraźnie słyszalny, aczkolwiek nie jest to drastyczna zmiana... Planuję też spróbować gumek na lampy mocy, taipan, pewnie się niedługo spotkamy ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

A z ciekawości , napisałes że w róznych warunkach , ciekawy jestem na jakim sprzecie .Z tymi podstawami teoretycznymi róznie bywa , wez chodźby kable sieciowe , nie zawsze wszystko daje sie łatwo wytłumaczyc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Krzych

witaj , zapraszam do mnie na piwo , zrobiłem troche zmian w systemie , jest nowy kabel sieciowy

Share this post


Link to post
Share on other sites

-> taipan3

W niedalekiej przyszłości... trochę mam teraz na głowie problemów, jakoś się umówimy na privie.. Koniec tego off topica ;-)

 

-> Irvine

No co ja na to poradzę, że słyszę różnicę w brzmieniu wzmacniacza np. z gumkami na lampach, czy też na postawionego na antywibracyjnych podstawkach...? Na tym polega to hobby ;-D

Share this post


Link to post
Share on other sites

senicz, 16 Sty 2007, 19:57

 

>e88cc

bezduszniak :-)))

 

Nikt nie ćwiczył Amparexów, Telefunkenów, Mullardów, RCA i innych Genalexów ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

gumki , nie daja jakies radykalnej poprawy dźwieku ,mniejsza jest niż np wymiana lamp na inne lepsze, ale człowiek cały czas kombinuje co by tu poprawić w swoim systemie , a zmiany czy to małe czy średnie sumuja sie i ostatecznie te zsumowane zmiany daja duzy efekt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witaj , nie tylko wymiana lampek daje ale tez pomysl o pierścieniach antywibracyjnych na lampy , sam to przećwiczyłem na moim ASL , duża poprawa szczególnie jeżeli chodzi o lampy sterujące .Zabawa z Nosami ma tylko jedną wade bardzo drenuje portfel

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dyskusja ciekawa, warta osobnego wątku...

 

Ale powróćmy do zasadniczego pytania. Jaki jest według Waszych doświadczeń charakter brzmienia poszczególnych lamp ECC82/12AU7 z podziałem na producentów?

Jakie lampy "zagrały" wybitnie a jakie okazały się kasą w błoto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

-->cynamon

Mnóstwo informacji masz tutaj: https://www.tubeworld.com/12au7.htm .

Ja ze swojej strony polecam niewielką modyfikację układu (1 rezystora w katodzie) i zmianę ecc82 na 6cg7/6fq7. Jest to bardzo zbliżona lampka do ecc82, ale dużo lepiej sprawująca się w aplikacjach audio.

Share this post


Link to post
Share on other sites

pwit1,

Dzięki za informację, internet jednakmam już nieźle przekopany i do tubeworld prowadzi wiele dróg.

Niemniej jednak nie mogę oprzeć się wrażeniu, że opisy ze stron handlujących lampkami są jakieś ujednolicone, wręcz marketingowe. Brakuje mi natomiast mięsa w postaci relacji faktycznych użytkowników. Ich drogi przez mękę i uzasadnienia dlaczego słuchają na tych a nie innych lampkach.

O kablach, które są kosmicznie drogie, a których wpływ jest nieraz dyskusyjny można się rozczytywać bez końca. O lampach, według mnie bardziej wpływających na dźwięk i tańszych (o wiele lepszych do ślepych testów :-))) już tyle literatury nie potrafię znaleźć.

 

Mógłbyś rozwinąć myśl z tą zmianą ecc82 na 6cg7/6fq7 ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

cynamon

>Brakuje mi natomiast mięsa w postaci relacji faktycznych

>użytkowników. Ich drogi przez mękę i uzasadnienia dlaczego słuchają na tych a nie innych lampkach.

 

Tez sie nad tym zastanawialem i doszedlem do wniosku, ze uczciwe "lansowanie" mody na konkretny model lampy powoduje wzrost popytu na nie i automatyczne podbijanie jej cen na podstawie pozytywnych relacji. Nie chce przeceniac tutaj roli opiniotworczej "testerów lamp", ale taka wiedza jest spora inwestycja finansowa i mysle, ze nie kazdy chce sie nia tak po prostu dzielic. Smiem twierdzic, ze wzrost popularnosci konkretnego modelu powoduje iz pozbywasz sie w perspektywie czasowej zrodla dobrej, sprawdzonej lampy a czesto duzo tanszej od juz "kultowych". Przerobilem do tej pory ok. 12 par NOS-ów 6sn7 i doszedlem do bardzo ciekawych wniosków, ktore sa czesto "pod prad" obiegowym opiniom, rankingom. Moje wrazenia co do niektorych pokrywaja sie ze spostrzezeniami np. M. Parviego, a ja sam czesto poddaje ocene lampek osobie nie znajacej ich faktycznej ceny

i popularnosci co jest quasi slepym testem. Nasmieszniejsze, jest to, ze panuje 90% zgodnosci w ocenie.. Wiadomo, ze jedna lampa zagra w konkretnej aplikacji i pod konkretnym punktem pracy lepiej a inna nie, co nie przekresla tej drugiej w innym systemie. Zauwaz jak wielu ludzi opisuje odsluchy sklepowe(frikowe:), krytykuje bez wysilku sprzet na AS a jakos nie kwapi sie do konstruktywnej samokrytyki wlasnych "wtop". Niestety do znalezienia ulubionej lampki dochodzi sie metoda "prob i bledow", czesto kosztownych.

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

-->cynamon

Lampka 6cg7 to moje odkrycie ostatnich miesięcy. Jest ona prawie wogóle nieznana w Polsce (Europie), za to dosyć popularna za oceanem. Jest to novalowy (9-pinowy) odpowiednik oktalowej 6sn7, jednej z najbardziej popularnych lamp wejściowych (m.in. w większości konstrukcji Audio Note). Wersja 6fq7 to dokłanie to samo, tylko bez ekranu pomiędzy diodami. Po przelutowniu odpowiednich pinów oraz dobraniu punktu pracy (wystarczy 1 rezystor w katodzie) może ona zastąpić ecc82 w każdej aplikacji. Co do bezpośredniego porównania do ecc82 niewiele Ci powiem, bo nie słyszałem ich w tym samym układzie, natomiast praktyczne w każdej informacji na forach internetowych jest ona stawiana wyżej niż ecc82. Trochę informacji masz tutaj: http://home.att.net/~chimeraone/tubeampmodswilliamson.html . Porównywałem ją za dokładnie do e88cc i ma ona nieco inny sposób prezentacji - nie jest tak "krzykliwa" i ostra w górze pasma i ma minialnie słabszy bas. W nagrodę oferuje niesamowitą "muzykalność", "finezję", "barwę" i parę innych trudnych do opisania przymiotnikami wrażen.

Ma też dodatkową niezaprzeczalna zaletę - nie jest droga, NOS'y renomowanych producentów (RCA, Sylvania, Raytheon) mozesz znaleźć na ebay'u już za kilkanaście dolarów. Może warto spróbować.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam !

Spróbuj na E82CC są to lampy ze złotej serii . Jakość wykonania i stabilne parametry kładzie wszystkie zamienniki.

Nie wiem czy są aktualnie możliwości ich dostania.

Pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Po ostatnich doświadczeniach proponuję poszukującym ECC82 rozważyć nosy firmy Tungsram z Węgier.

Niedrogie (stosunkowo) a zdecydowanie dystansują wszystkie opisywane powyżej moje dotychczasowe lampki. Są bardzo gładkie i dobrze rozciągnięte w paśmie. Raczej neutralne. Grają na tyle fajnie, że chwilowo odechciało mi się szperactwa lampowego.

 

Pozdr,

Share this post


Link to post
Share on other sites

na wyjsciu w swoim CDku mam ecc82 i przerabialem i Tungsramy...... Zdecydowanie lepsza w rozsadnej cenie jest EI Yugo lampa (kopia Telefunkena), a jeszcze lepszy sam Telefunken, przy krotym juz pozostalem i zmieniac nie zamierzam :-] W porownaniu do nich Tungsram gra technicznie, acz nie twierdze ze w swojej cenie to zla lampka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przestańcie bredzić o tych kopiach Telefunkena (Mullarda itd.). Niby co jest tam skopiowane? Rozumiem tych od reklamy im za to płacą ale tak za darmo się blamować?

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

>dudivan

 

Po pierwsze to tak sie sklada, ze Jugole kupili cala linie produkcyjna z likwidowanych zakladow Telefunkena. Jak poszperasz w sieci to znajdziesz....

A po drugie to mam tak na prawde w nosie czy to kopia Telefunkena, latarki, czy sznura do zelazka..... gra i juz.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Po II WŚ Rosjanie też "kupili" całe linie technologoczne silników odrzutowych "Jumo", ba, nawet z 500 km torów kolejowych w ramach dojazdu.

I co? I niemieckie Me-262 śmigały jak jaskółki a ruskie Jak-15 grzmociły o ziemię.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wszystko sie zgadza, ale nie pisalem przeciez ze Yugo lampy to Telefunkeny, tylko ich kopie, a na ile kopia jest podobna do oryginalu to juz inna sprawa......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Długo nikt nie pisał, ale akurat ostatnio dwa typy przesłuchiwałem więc dopiszę:

 

- o RFT już pisał autor, ja się zgadzam - bardzo ciepłe granie (mam jeszcze FUNKWERK ale to ta sama lampa tylko napis na bańce inny)

- JAN PHILIPS 5963 - świetna lampa, ciepły dźwięk i bardziej wyrazista średnica - na razie została i gra

 

 

Słuchał ktoś może ECC82 Siemensa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przesłuchałem jeszcze kilka modeli. Jak znajdę chwilę to opiszę wrażenia dogłębniej.

Generalnie po odsłuchach lamp, zwłaszcza sygnałowych nasuwa mi się pewien wniosek - wszelkie opinie o lampach, aby były wiarygodne wymagają naprawdę rzeczowych, długotrwałych odsłuchów na różnorodnym materiale muzycznym. Oczywiście nie jest to żadne odkrycie, bo to samo można powiedzieć o większości klocków audio, ale w tym przypadku szczególnie łatwo dać się zwieść pierwszemu wrażeniu. Sama lampa też z racji swoich właściwości "układa się" w torze dając odczuć swoje prawdziwe piętno dopiero po dłuższym obcowaniu.

Dla przykładu Tungsramy, które od kopa zagrały super okazały się trochę zbyt mechaniczne i powróciłem to pozornie gorszych General Electric, bo te mają więcej duszy w sobie. Niekonwencjonalnie postanowiłem wymieszać lampy ECC82 Tungsrama i GE w jednym wzmacniaczu. To było TO. Takie połączenie fortunnie skojarzyło zalety obydwu modeli lamp i całość zagrała i sprawdziła się w długim odsłuchu.

 

O tym, że można lepiej przekonałem się później - niestety inne pieniądze i inna liga lamp - o tym w następnym odcinku.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam,

 

Właśnie szukam lepszych lamp ECC82 do mojego Pocahontasa (IA8417). Cynamonie, napisz proszę coś o naprawdę dobrych lampach. Jedna z moich RTF ECC82 zaczęła dogorywać i zamierzam wymienić je na coś lepszego. Właściwie to zamierzałem spróbować 12AU7EH (ECC82) lub 12AU7EHG (ECC82) Electro Harmonixa w RCM-ie. Ewentualnie JAN PHILIPS 5963. Ale może spróbować BRIMAR BVA ecc82/ 12AU7. No i na co się tu zdecydować?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pomijając kwestię finansową, polecę Ci amrykańskie Tungsol NOS, które właśnie dzięki niecodziennej uprzjemości cynamona testuję w swoim słuchawkowcu. W moim systemie z Beyerdynamikami DT-150 zagrały po prostu rewelacyjnie. To prawda, są mniej żywiołowe niż np. GE NOS, ale barwa, barwa i jeszcze raz barwa, jaką oferują jest niespotykana. Mimo że nie dają rockowo w palnik, to jednak niczego im nie brakuje w zakresie dynamiki, detaliczności czy stereofonii. Świetne. Zapukaj do cynamona, może coś tam jeszcze ma w dziupli.


zwolennik łagodności

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.