Jump to content
nookie736

Odgrody na starych szerokopasmowcach

Recommended Posts

Pomyslalem ze przydal by sie watek dla zwolennikow glosnikow w odgrodach (i nie tylko) opartych na starych szerokopasmowych glosnikach alnico (i nie tylko alnico :-). Mam tu na mysli naturalnie firmy takie jak Saba, Telefunken, Philips, i inne powojenne (glownie) niemieckie produkcje, montowane na ogol w radiach lampowych. Zapraszam do wymiany doswiadczen i refleksji.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy w tej kategorii można traktowac A 11 lub A 12 z Fonicy.Siedzi tam GDS 18/26/5 .Może moc symboliczna ale do 2W lampy ;-))) w sam raz. Pudlo szczelne tylko elypsa;-) z przodu choć jest miejsce na tweeterek.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mysle ze takie glosniki moga byc bardzo ciekawym dawca organow do wszelkiego typu eksperymentow z tlumikami drgan stojacych membrany, korektorami fazy i karkasami. Sam mam szerokopasmowy Philipsa (magnes nieznany) z whizzer cone ktora usunalem. Wykres SPL jest typowy dla glosnikow papierowych typu "gitariowego". CSD pokazuje sporo rezonansow dlatego warto nad nim popracowac. Co ciekawe pomiar MLS daje zupelnie niepoprawne rezultaty. Przestrajany sinus i pomiar bezposredni impulsu jest ok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha i jeszcze co ciekawe stosowano obudowe aperiodyczna - z tylu caly klaster otworow ze specjalna folia lekko przepuszczajaca powietrze.

Share this post


Link to post
Share on other sites

najmocniej przepraszam - czy temat wątku nie powinien raczej brzmieć: "stare szerokopasmowce na odgrodach"?

nazywajmy rzeczy po imieniu :-)

"odgrody na starych szerokopasmowcach" to raczej by nie zagrały ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

a moze "stare szerokopasmowce w odgrodach"... call it what you want ;) nikt poza mna nie lubi zabytkowych papierowych sab, telefunkenow, siemensow, rft, philipsow etc etc??? po ilosci otrzymywanych pw na ten temat myslalem ze mamy na forum wiecej amatorom i zwolennikow projektow typu Endorphine Lukasza Fikusa (wielki RESPECT) i temu podobnych. W kraju w ktorym mieszkam jest dosyc mocna scena audio ktora nie toleruje niczego innego poza tego typu konstrukcjami. A jak sie maja do tego nasi rodacy??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na pewno na jednym głośniku to ciekawostka.

Przydałoby się dać głośnik na bas 25-30cm, w OB lub OZ, do tego mniejszą 8-12cm szerokopasmówkę obsługującą resztę pasma, lub inny sensowny podział między 2 głośniki o innych rozmiarach tak żeby nie tracić nic na skrajach pasma... jak dla mnie głośniki mogą by nowe :) a odgrody muszą mieć ludzkie rozmiary - może takie łamane, albo ostatecznie obudowa otwarta z tyłu lub z otworem stratnym?

Nie każdy ma tyle miejsca żeby wcisnąć coś więcej niż średnie podłogówki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molibden u mnie juz czekaja basy sansui 38cm, do tego 20cm alnico z tym ze z doswiadczenia wiem ze one bez gory nie zagraja dobrze, w zwiazku z tym na gore albo jakas dobra wstega albo rownie super tweeter papierowy. Odgroda bedzie w miare "mala" czyli 45x125cm, na poczatku bez skrzydel, potem bede experymentowal. Ciecie - bas do 250Hz, alnico bedzie gral szerokim pasmem, i wysokotonowy od powiedzmy 12000 w gore. Swoja droga Molibden to gadalem niedawno z Nedj na twoj temat i mamy zamiar Cie sciagnac do Hannoveru jeszcze w to lato kolego :))) mam nadzieje ze wkoncu dojdzie to do skutku i bedzie okazja sie poznac ;) pozdro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jasne, tylko muszę skończyć DACa żeby z pustymi rękami nie jechać :D

 

Robi się z tego układ 3-drożny a to komplikuje zwrotnicę. Stąd mój pomysł na 2-way - przy dużym basie to nawet go nie trzeba filtrować - sam się wyfiltruje na średnich i wysokich taką dużą membraną, a drugi głośnik przez kondensator. W końcu to nie kopółki więc takich ograniczeń co do minimalnej filtracji nie ma, a to jest bardzo na rękę.

 

Czy takie odgrody można "na próbę" zrobić z kartonu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

widzialem na forum jakies kartonowe odgrody ale z malutkimi chassis, prowizorycznie napewno mozna karton zastosowac. W moim wypadku to odpada bo same basy waza po 5 kilo sztuka. Co do zwrotnicy to ja niestety expertem nie jestem, ale moim zdaniem zbyt skomplikowana nie bedzie: na bas 2nd order linkwitz-riley - jeden kond i szpula, i jeden kondensator na wysokotonowy, jak wspomnialem reszta idzie fullrange. Z taka zwrotnica moza jeszcze zyc :) Z drugiej strony twoj pomysl jest jak najbardziej warty zrealizowania, material by sie napewno znalazl, lutownica i dobre checi tez..do tego my tu w hannoverze mamy tez sporo piwa i dobrej kawy ;) no i innych tego typu.. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te małe głośniczki w kartonie to, moje są : )

 

Karton działa jak membrana. Gdy włączam muzykę akustyczną - jazz, jakiś ambient chillout, to zamiatają Gradosy 80. wokale lepsze. basu nie brakuje. Nawet reage wychodzi bardzo dobrze i gitara basowa daje radę. oczywiście nie trzęsą się okna, ale nic to : ) Karton wg. mnie dodaje basu. I jeszcze ta przestrzeń : ) Łojezu : )

 

Zamierzam zgłębić zagadnienie vintage drivers. Po wakacjach zaopatrzę się w jeszcze dokładnie nie wiem co ale będą to albo Goodmansy 201 albo Klangfilmy 307. Na Ebayu stoją po około 1500 zł za parę i myślę że nie będę żałował ani złotówki. Nie wierzę w cuda, ale wierzę w ludzi i ich pasję która stoi po przeciwnej stronie komercji. Sorry ale jak 60 letnie głośniki jak Klangfilm 405 albo Goodmans axiom 80 potrafią chodzić po 2000 Euro za parę a ich stan wizualny i mechaniczny wskazuje3 na to że pograją jeszcze drugie 60 lat to ja przestaję mieć wątpliwości co wybrać.

 

Ilość detali na samej średnicy po wsadzeniu głośnika do OB wzrosła u mnie niemiłosiernie. głośniki znikają zawsze. Jestem tylko ja i pokój pełen dźwięku. a właściwie to zostaje tylko pokój bo ja odpływam gdzieś, gdzie tzw. "burczybasy" jeszcze nigdy mnie nie zaprowadziły. : )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cervantes czyli udzielio Ci sie z grubsza to samo co mi jakis czas temu. Ja wczoraj pozbylem sie moich "burczybasow" i reszty sprzetu z tym zwiazanego (czytaj setek wat potrzebnych do napedzenia tego calego scierwa). Co do kartonu to wcale mnie to nie dziwi, spotkalem sie z opinia ze szerokopasmowce brzmia najlepiej w sklejce 9-12mm, nie potrzeba wcale masywnych i stabilnych materialow typu 38mm MDF i temu podobne. Ja uzywam 19mm drewna klejonego po 7 euro za sztuke, efekt zdyskfalifikowal moje 60 kilowe linie transmisyjne T+A do tego stopnia ze jak juz wspomnialem, wczoraj zmianily wlasciciela na ebayu. Ja nadal zapatruje sie w ebay w celu dokupienia okraglego szerokopasmowca 20-25cm, jak sie da to koaxial. Od jutra czeka mnie przeprowadzka wiec raczej malo czasu na tego typu przyjemnosci... :(

 

Inne pytanie: ma ktos z was jakies doswiadczenia z szerokopasmowcami RFT?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oto bardzo fajny link do forum anglojęzycznego z dużą ilością głośników ze stratną obudową lecz facet pisze że niektóre są ok do OB. Warto zajrzeć.

http://www.echoloft.com/cgi-bin/YaBB/YaBB.cgi?board=hifigeneral&action=display&num=1161268537&start=0

 

drugi link do parametrów niektórych głośników

 

http://www.audioasylum.com/forums/hug/messages/116660.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam.

Ostatnio wykorzystałem z nookiem 2 dni wolnego oraz fakt przeprowadzki i panujący bajzel w jego mieszkaniu, żeby zmontować jego odgrody.

Kolumny bazują na niskotonowcu Sansui W146 (38cm), szerokopasmowcu Imperial (najpierw był montowany od tyłu odgrody, obecnie jest przykręcony z przodu) oraz wysokotonowiec Isophon. Obudowa to 30-mm blat z płyty wiórowej, skrzydła to płyty o wymiarach 20x80cm i grubości 19mm. Zwrotnica jest bardzo prosta i minimalistyczna, a mianowicie: szerokopasmowiec jest niefiltrowany, wysokotonowy jest "od dołu" zabezpieczony kondensatorem 3,2uF, zaś bas jest cięty przy 250Hz 12dboktawę układem Linkwitz Riley.

Do zasilania posłużył najpierw wzmacniacz lampowy Yaqin MC84L, potem jego miejsce zając T-amp. Źródło to Pioneer DVL-909.

 

W momencie składania pierwszej odgrody byłem delikatnie mówiąc sceptycznie nastawiony do całego tego przedsięwzięcia (nie posiadaliśmy ani żadnych danych technicznych wykorzystanych głośników, ani sami nie mamy pojęcia o budowaniu zespołów głośnikowych, dodatkowo wcześniejsze testy wypadały tak sobie). Jednak cała moja niechęć ustąpiła w momencie podłączenia pierwszej sztuki do wzmacniacza. Zagrało to już wtedy nadspodziewanie dobrze. Dlatego wykonanie drugiej sztuki poszło już bardzo szybko, niecierpliwość dodała nam skrzydeł ;).

 

Odgrody podłączone do lampki zagrały bardzo dobrze. Bardzo przestrzęnne, trochę wypchnięte do przodu brzmienie, bas niezbyt nisko schodzi, ale za to jego ilość i jakość nadrabia jego zasięg.

Fantastycznie brzmi muzyka instrumentalna, klasyczna, małe składy, jazz. Wokal np. Bjork z płyty "Gling Glo" czy też Katie Melua wywołują gęsią skórkę. Brzmi to IHMO bardziej słodko, niż w rzeczywistości, ale nie pozwala oderwać się od słuchania. Uśmiech długo pozostaje na twarzy. Nie mogłem się także przyczepić do tego, jak odtworzona została bardzo dobrze mi znana, a także wspaniale nagrana płyta Arai Akino "Sora no Niwa". Może przydało by się trochę wiecej blasku i szczegółów u góry (np. wybrzmienia blach perkusyjnych), ale sama średnica i boski wokal pozwalają o tym małym ograniczeniu zapomnieć.

 

Następnie podłączyliśmy T-ampa. I się "troszkę" zdziwiłem. Bas się wzmocnił, dźwięk się jeszcze bardziej otworzył, wokal zaczął jeszcze bardziej czarować, mimo delikatnego braku gładkości znanej z lampy.

Uważam, że za tę kasę (T-amp + odgrody) to jest absolutny nokaut. Zwłaszcza wtedy, gdy bezpośrednio po odsłuchu tego budżetowego i nieprofesjonalnie wykonanengo zestawiku posłucha się markowy sprzęt za grube tysiące Euro. Raz tak zrobiliśmy i na myśl o porażce sklepowego "hi-endu" (kolumny Elac za 7keuro za sztukę + elektronika Advanced Acoustics) pojawia się uśmiech politowania...

 

Obawiam się, że kiedyś też sobie zbuduję odgrody. T-amp jest już w drodze :)

 

Pozdrawiam.

post-2580-100000078 1181841892_thumb.jpg

post-2580-100000079 1181841892_thumb.jpg

post-2580-100000080 1181841892_thumb.jpg


Once a CD or download is converted to FLAC, the only way you can achieve the superior sound of WAV files is to go back to the original CD or source for a new rip or WAV download. - "The Absolute Sound" - Charles Zeilig, Ph.D., and Jay Clawson

Share this post


Link to post
Share on other sites

nedj>

Do T-Ampa polecam zasilanie akumulatorowe. Poprawia się wszystko.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy wzmacniacz wyrabia się na basie bez cięcia szerokopasmowca od dołu? Z moich doświadczeń wynika, że cięcie od dołu szerokopasmowca przynosi pozytywne rezultaty pod względem kontroli basu. Ogólnie to dużo lepiej jest bawić się w bi-amping i zwrotnice aktywne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

W sumie to nie mój pokój, nie moje odgrody i nie mój T-amp, ale sam zainteresowany póki co nie ma internetu, dlatego odpowiem za niego.

 

-> ppaproc

Pomieszczenie ma ok. 15-16m2, jest standardowej wysokości (czyli chyba 3,2m), ale posiada po prawej stronie pierwszego zdjęcia skos.

 

-> a_men

Też słyszałem takie opinie. Ale póki co mój T-amp będzie "obsługiwał" kompa, ale gdy trafi do głównego systemu, to napewno będę coś tam kombinował z zasilaniem. A póki co musi mu wystarczyć standardowy zasilacz Cambridge 12V 1,5A.

 

-> buble_corp

Rozwiązanie z cięciem szerokopasmowca polecał już wcześniej Molibden. Także z pewnością modyfikacja to zostanie przeprowadzona. Chociaż póki co szczerze powiedziawszy to i tak oba wzmacniacze z zadziwiającą łatwością "radziły" sobie z tymi odgrodami.

Nookie rozważał też bi-amping, ale bez aktywnych zwrotnic (nie znamy się kompletnie na tym).

W każdym razie jak będzie czas, to będziemy kombinować :)


Once a CD or download is converted to FLAC, the only way you can achieve the superior sound of WAV files is to go back to the original CD or source for a new rip or WAV download. - "The Absolute Sound" - Charles Zeilig, Ph.D., and Jay Clawson

Share this post


Link to post
Share on other sites

nedj, 15 Cze 2007, 01:50

__________________

czesć, dawno nie zaglądałem do tematu, a tymczasem się rozwinął>

Nedj, dlaczego nie użyłeś 10cm tweetera Saby greenalnico ażurowego z tyłu. z kondkiem 2.0-2.2 najwyżej.

Efekty spektakularne. Cena niska. Oj będzie się działo. Buduję właśnie OB wg. projektu ŁF nr 12 . Bas 15"tesli, albo alpharda /zależy co zagra/ w regał z książkami. Średni 20 cm coaxial zielona saba. Potem uroczyście wyjadą z pokoju APvirgo które tak lubiłem.

nedji

-zaaplikuj sobie tą niedrogą 10cm sabę na górkę, lepszy jest tylko Raven. Będziesz w szoku. A do tej elipsy kondka setkę bo ci kiedyś wypluje membranę na dywan, cewka 0.3 za nim też by się przydała- elipsa teraz gryzie się z tweeterem.

i pozdrawiam; niech to szaleństwo trwa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

artPaw

Może podasz trochę więcej informacji na temat zestawu, który budujesz - jakieś linki, schematy? Jakie głośniki najlepiej nadają się do takich zabaw? Jest coś z tego na Allegro. Zastanawiam się, czy sobie czegoś takiego nie zbudować i do tego jakaś mała lampka. Kiedyś pisałeś o możliwości wykorzystania radia chyba Nordemende - czy możesz podać więcej szczegółów?

Share this post


Link to post
Share on other sites

bravo Nedj i Nookie!!

 

T-amp + skuteczne kolumny = rzecz, która wielu by rozjaśniła w głowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

qrczak, 15 Cze 2007, 08:44

http://www.lampizator.eu/SPEAKERS/Practical%20tips%20loudspeaker%20DIY.html

http://www.lampizator.eu/SPEAKERS/PROJECTS/P12/opoen%20baffle%20alnico%20speakers%20project%2012.html

 

radio nordmende tannhausser stereo do nich jak najbardziej, własnie gra teraz na podobnych endorphine u znajomego w wawie

http://www.lampizator.eu/SPEAKERS/PROJECTS/P17/Endorphine%20from%20Kingston%20Kitchen.html

 

i znakomicie daje sobie radę. Jest bez dwóch zdań konkurencją dla music angela .

jak poczytasz stronkę wszystko bedziesz wiedział. wszytko podane na tacy tylko budować. zielone głośniki saba kupisz raczej ebay.de. >basy alpharda hw1800 w kraju.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Głośniki chyba powinno się kupować parami? A czy ten wzmacniacz z Saby do czegoś się nada?

Share this post


Link to post
Share on other sites

głosniki parami to świetny pomysł jak masz wybór i szansę je pomierzyć przed zakupem. Raczej nierealne, w praktyce nawet drogie komplety z ebay.de róznią się troszkę między sobą. Olać to ,nie ma to większego znaczenia, byleby model był ten sam.

Wzm z tego radia jest mono, więc całość zostaje na pamiątkę dla ozdoby kredensu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.