Skocz do zawartości
IGNORED

A jednak MP3 w radio


conri

Rekomendowane odpowiedzi

Nie wiem czy wrażliwość ucha , czy kiepska jakość odbierasnego sygnału ,skłoniła mnie do pytania do Radia Classic.Jakim formatem się posługują nawet w tak wysublimowanym repertuarze .I tu prawda wyszła na jaw.Cytuje odpowiedź

"Cała muzyka emitowana w RMF Classic jest od początku istnienia tej stacji zapisywana i odtwarzana w formacie mp3 256 kb/s z kodowaniem VBR i kodekiem Lame. Z naszych doświadczeń wynika bowiem, iż dla dźwięku emitowanego przez UKF różnica między kompresją mp3 a czystym formatem wav nie ma większego znaczenia(...),

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/34643-a-jednak-mp3-w-radio/
Udostępnij na innych stronach

radio?

przecież to zaprzeczenie audiofilizmu ;) - poczytajcie sobie jak ci goście maltretują dzwięk (mp3 to powszechny pikuś)

np:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wypowiedź kolegi aph można jeszcze uzupełnić przypominając że radio FM nie przekazuje częstotliwości powyżej około 15 kHz. Umiejętne wykonanie mp3-ki z zadaniem kodekowi takiego filtru dolnoprzepustowego (wiem że lame ma taką opcję), sprawia że straty w wyniku kompresji są znacznie mniejsze niż przy kompresowaniu materiału o paśmie CD (do 20kHz) przy zachowaniu tego samego bitrate.

Dodając do tego wspomianą już poddawaną w wątpliwość rozróżnialność mp3 256kbps od oryginalnego CD oraz wysoki poziom szumów w przekazie FM wydaje mi się że fakt kompresji ma marginalny wpływ na jakość odbieranego materiału.

 

Pozdrawiam

stacje radiowe grają też ze specjalnie przygotowanego .mp2

 

a dźwięk wychodzący ze stołu jest dopalany różnymi kompresorami - wystaczy porównać (jeśli ktoś wytrzyma) brzmieni Zetki, eremeFu, i krEski.

 

Gdzie te czasy kiedy grało się z Mahlaborów a później z DAT'ów...

  • 1 miesiąc później...

Też się kiedyś wypowiadałem na ten temat..

Po co mają brzmieć ładnie, ale cicho i niesztucznie, skoro 95% obywateli powie, że wtedy gra źle.

Brzmienie PR II, a brzmienie prawie, o ile nie wszystkich innych stacji radiowych to odległość lat świetlnych.

  • 2 tygodnie później...

Mam kumpla w radio - el directore i już od dawna płyty w CD w ręku nie miał. Jak coś do radia przyjdzie z wytwórni to zaraz kompresja a płytka w ciemny kąt. Wszystko na serwerach skompresowane a tworzenie programu (czytaj wybór muzyki) polega na zaznaczeniu ptaszka - jednego z wielu:

np. lata 80, nowości, rock etc. A resztę wykona komputer............play lista itd.

Dla mnie bezduszne jak onanizowanie się jakością MP3.

A abonament to chcą żeby im płacić...za co się pytam? Za skompresowaną jakość???? To może i abonament niech skompresują. A w telewizji zupełnie inne trendy - przygotowania i pierwsze wdrożenia do HD mamy już za sobą. Gdyby radiofonia podążała tą drogą to zamiast z CD powinni już muzę zapodawać z SACD, DVD-Audio i innych lepiej brzmiących formatów. O co w tym wszystkim chodzi - telewizja może a radio nie????? Niech mnie ktoś oświeci.

Ludzie nie chcą słuchać radia, wolą oglądać tv bo to dostarcza im 10x więcej bodźców stąd takie "parcie na szkło". A w TV dźwięk jest TYLKO dodatkiem. Może być nawet mono, byle obraz był idealny!

WildStar, 4 Wrz 2007, 14:14

 

>Mam kumpla w radio - el directore i już od dawna płyty w CD w ręku nie miał.

 

 

>A abonament to chcą żeby im płacić...za co się pytam? Za skompresowaną jakość???? To może i

>abonament niech skompresują.

 

A kumpel w jakim radio jest?

 

>A w telewizji zupełnie inne trendy - przygotowania i pierwsze wdrożenia

>do HD mamy już za sobą.

 

I myślisz, że tam nie ma stratnej kompresji? Że sygnał HD video+audio idzie łączami w pełnej krasie? Jeśli chodzi o trendy, to na AM i FM świat się nie kończy. Radio cyfrowe DAB też istnieje, zresztą też ze stratną kompresją. Nie mówiąc o satelitarnym (Sirius, XM), też kompresowane.

 

>Gdyby radiofonia podążała tą drogą to zamiast z CD powinni już muzę

>zapodawać z SACD, DVD-Audio i innych lepiej brzmiących formatów.

 

Żeby przesłać nieskompresowany lub niestratnie skompresowany sygnał z przepływnością SACD/DVD-Audio to trzeba mieć potwornie wielkie łącza lub potwornie mało kanałów. I zastanów się jaki % populacji odróżni CD od DVD-Audio? Mie mówiąc już o tym, że 95% wydawanej (i pewnie 99% granej w radio) muzyki nie wykorzystuje dynamiki nawet FM, tym bardziej CD, a co dopiero mówić o DVD-A.

>>>pq

 

Do odbioru nieskompresowanego materiału czy to CD/SACD/DVD-Audio mam w domu odtwarzacz multiformatowy ;-) - bo tak najprościej i bezkompromisowo.

Doskonale zdaję sobie sprawę, że radiofonia czy telewizja niesie za sobą kompresję i w tym temacie nie ma dyskusji. Jednak o jakości odbioru w Twoim czy moim domu decyduje w dużej mierze sygnał żródłowy. Nie powiesz mi, że bez róznicy jest czy Pan Redaktor z Radia "X" wypuści w eter muzykę z płyty CD czy skompresowany plik. Rożnica będzie i jesteś w stanie ją wychwycić. Więc chodzilo mi o to, że materiał źródłowy determinuje jakość. Lepiej słuchać skompresowanego CD niż skompresowanej kompresji (mp.3 czy coś tam).. tutaj zdania nie zmienię. A dla porównania proponuję posłuchac tego samego radia w necie ale z różnym bitrate-m. Ja siedząc teraz w pracy i słuchając EYE97 na gównianym pececie z jeszcze bardziej gównianymi głośnikami media-tech za 20,50 PLN słyszę różnicę pomiędzy 56 kbps a 128 kbps. Więc jeśli dla Ciebie kompresja nie ma znaczenia to proponuję Ci kupić Mercedesa S klasę, wywalic z niego 90% elementów i wyjechać na ulicę napawając się myślą, że nadal masz Mercedesa S klas - tylko tyle że skompresowany. Tak na marginesie chyba widziałem takiego bo miał na tylnej klapie napis Compressor ;-)))))) Pozdrawiam Miłośników kompresji!!!

>>>Molibden

 

Zgadzam się z Tobą po części. Co do teori, że dźwięk w telewizji jest dodatkiem to się nie zgodzę. Miałem przyjemność gościć w Koreii (południowej oczywiście) i tam część kanałów ma dźwięk 5.1. Normalnie tak jak u nas logo TVN tam świeci się kontrolka Dolby Digital 5.1. niestety nie sparawdziłem tego bo w pokoju hotelowym TV był tylko stereo. W kinie dźwięk jest bardzo ważny i dostarcza o wiele więcej wrażeń niż sam obraz. Proponuję obejrzeć dobry thriller z dobrej jakości dźwiękiem a później bez jedynie wyświetlając subtitles. Tak na marginesie nawet w erze kina niemego dogrywano dźwięk na żywo - ciekawe czemu???

Z tego co mi wiadomo to w Polsce jeszcze w DAB-ie nie nadają. A to że radio ma cyfrowy wyświetlacz nie znaczy że jest cyfrowe. po prostu cżęstotliwość jest strojona cyfrowo, tj. skokowo a nie analogowo - czytaj płynnie. Ot cała różnica. Co do DABa nie mam pojęcia chociaz mam odbiornik z DAB. Ale napewno jest lepiej niż na FM a wystarczy porównać FM z AM. Więc musi być lepiej;-)

"DAB w Polsce

 

W Polsce DAB był testowany z nadajnika na Pałacu Kultury i Nauki. Wykorzystano do tego kanał 10. Próby te jednak skończyły się licznymi protestami najpierw ze strony stołecznych nadawców FM, których programy były zakłócane a potem przez operatorów telewizji kablowych. W Europie Zachodniej wykorzystuje się do celów DAB kanału 12. W Polsce mają być wykorzystane w zależności od regionu. kanału 6,10 i 11. Niestety bardzo możliwe, że DAB nie rozwinie się na, tyle, aby zastąpić FM. Wiele analityków technicznych posiada taką opinię na jego temat. Bardzo możliwe wydaje się też wykorzystanie standardu DVB-T do transmisji programów radiowych. W Polsce nie są jeszcze ustalone żadne terminy rozpoczęcia regularnych transmisji w tym sygnale a zwłaszcza daty rezygnacji z FM. "

 

I chyba na tym DAB się skończy- w Polsce ;-)

O DAB mówi się w środowisku radiowym od ok 10 lat. Nikt nie jest zainteresowany rozwijaniem tego formatu nadawania.

 

Przyszłość radia to satelita, internet i sieć GSM.

 

Na marginesie:

jeśli ktoś ma ochotę posłuchać muzyki o wybitnej jakości to kupuje LP, przeciętny kowalski słuchający zete, esek i eremefów ma gdzieś czy hit bierzącego lata jest emitowany w kompresji stratnej czy z CD.

  • 2 tygodnie później...

Sprowadzę tę dyskusję na ziemię: czy ktoś z trójmiasta ma też problemy z odbiorem dwójki? Po zmianie częstotliwości moje radio w aucie po kilku sekundach traci sygnał, i to niezależnie od miejsca odbioru:centrum, obwodnica itp,.

A u siebie w Wejherowie to w ogóle fizycznie nie ma sygnału, w tv kablowej jest, ale też koszmarny odbiór....

  • 1 miesiąc później...

Słucham radia z tunera FM i z satelity (Cyfra+). Ten sam program radiowy mogę odbierać na dwa sposoby, więc mogę porównać jakość dźwięku. Na FM jakość dźwięku jest zdecydowanie lepsza, ale szum często przeszkadza. Natomiast na Cyfrze szumu nie ma, ale jakość dźwięku z powodu wększej kompresji (bitrate 64-128 kb/s) jest często niewystarczająca . Przy niewysokim bitrate jakość zależy od tego, na ile skomplikowany jest dżwięk oryginalny. Kameralistyka brzmi przyzwoicie, natomiast większe orkiestry jak przez maszynkę do mięsa. Instrumenty używane w muzyce barokowej też nie przebijają się przez niski bitrate, ale jazz da się sluchać. Więc w zalężności od rodzaju muzyki wybieram FM albo satelitę. Kiedyś się dowiedziałem, że niemcy nadają przez satelitę radio z bitratem na poziomie 256 kb/s, ale nie wiem dokładnie na którym satelicie i na jakich kanałach. To daje jakość lepszą od FM, bo nie ma modulacji i demodulacji, ani szumu. Jeśli ktoś wie o tych niemieckich kanałach, proszę o namiary.

Dokladnie, pasmo na satelicie tez nie jest za darmo i nikt w pelnym PCM tam radia nie puszcza. Jakosc jest jednak zdecydowanie lepsza, nie ma tam po prostu efektow ubocznych modulacji modulacji FM.

Jezeli jakas kablowka nadaje w cyfrze rowniez radio radio to mozna latwo porownac jakosc obydwu przekazow.

Nie bez znaczenia jest rowniez fakt, ze mozesz sobie z STB sygnal wypuscic po wyjsciu cyfrowym na zewnetrznego DAC-a.

Natomiast co do jakosci nadawania dla mnie objawem maksymalnej nedzy jest Eska Rock. Nie wiem z czego oni to nadaja ani do jakiego bitrate jest to kompresowane, ale nawet jak leci jakas dobra muzyka (chociaz rzadko) to jakosc zmusza i tak do przelaczenia sie na inna stacje. Tego sie nawet w samochodzie nie da sluchac.

Dlaczego tak nędznie brzmi? A jak smakuje czekolada jedzona poraz drugi? A trzeci, lub czwarty?

Kawał o dwuch żydach co znaleźli na drodze dziwną kupkę znacie? Jeden twierdził, że to dżem, drugi zaś,że gówno. I tak nie mogli się dogadać w tej kwestii, więc poszli do rabina, żeby powiedział, kto z nich ma rację. Rabin poszedł obejżeć tę kupkę. Popatrzył, powąchał, polizał i mądrze orzekł: " jest to dżem, ale jeden raz był już zjedzony". Z nagraniami muzyki jest tak samo, zwłaszcza w gatunkach pop i rock. A robi się to tak. Wpierw muzycy nagrywają w studio swoje ścieżki. Reżyser nagrania puszcza im do odsłuchu to co grają. Natomiast nagrywa z kompresją i poprawia barwę dźwięku, bo uważa, że wie jak powinien brzmieć bas lepiej od profesjonalnego basisty. Po nagraniu ścieżek miksem zajmuje się następny utalentowany reżyser, który poraz drugi kompresuje każdą ścieżkę i poprawia barwę żeby mix wyszedł dobry, po czym kompresuje cały mix i poprawia jego brzmienie słusłuchając na mikro monitorach zachwalanych w gazetkach o sprzęcie. Potem tym miksem zajmie się geniusz masteringu, który przepuszcza go przez wielopasmowy kompresor, polepszając brzmienie do granic absurdu, sprawdza czy dobrze brzmi na radiomagnetofonie, telewizorze, radiobudziku i td. Taka płyta trafia w ręce czarodzieja radiowego, który skompresuje tę muzyczkę do MP3, a przy odtwarzaniu użyje procesora psychoakustycznego, czyli kompresora wielopasmowego. Oczywiście po drodze zle się ustawi poziomy, bo musi być wysterowane na maksa, żeby nie było ciszej niż u innych. Potem ten dżem zjedzony pęciokrotnie nabierze smaczków dzięki modulacji/demodulacji FM, lub po raz szósty zostanie skompresowany podczas cyfrowej transmisji. A my wyprowadzimy go kablem cyfrowym na zewnętrznego DAC-a i będziemy się delektować dźwiękiem z naszego zestawu Hi-Fi/Hi-end.

No niby racja, ale mozna oczywiscie słuchac równiez w letni słoneczny wieczór relacji na zywo z proms, za posrednictwem dobrej anteny i dobrego tunera. jak to mowili grecy: swiat jest piekny a stworca jest dobry.

radio HD, tunerek za $199

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Znalazłem informacje o próbnych transmisjach w Warszawie HD radio: " ... nadawany jest Program I, który jest do odebrania zarówno cyfrowo z przepływnością 64 kbps, jak i analogowo. Kanałem dodatkowym jest Trójka, nadawana z jakością 32 kbps. Do kompresji dźwięku HD Radio używa kodeka AAC+ SBR." Bitrate na poziomie 32 - 64 kbps jest gorszy niż na kanałach radiowych Cyfry+. Poza tym znalazłem wzmiankę om tym, że testowe transmisje się skończyły i kanał nie jest wykorzystywany. Ale to były nie zbyt świeże informacje. Jeśli ktoś wie o aktualnym stanie transmisji HD radio w Warszawie, proszę się podzielić wiedzą.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.