Skocz do zawartości
IGNORED

Aktywna korekcja akustyki pomieszczenia


Gość rochu

Rekomendowane odpowiedzi

Gość rochu

(Konto usunięte)

Mam peceta jako źródło, kartę RME i E-mu, pomiarowy mikrofon ECM8000.

I co dalej?

 

Wiedza w necie jest raczej skąpa i hermetyczna.

Jakim programom warto się przyglądnąć?

Czy warto kupić osobny pre mikrofonowy - tylko do pomiaru?

Może ktoś ma własne doświadczenia w tym zakresie?

Dołączam sie do tematu, interesuje mnie software który po dokonaniu pomiarów mikrofonem w miejscu odsłuchowym w czasie rzeczywistym wprowadzałby korekcję akustyki pomieszczenia.

Coś jak TacT millenium na kompie.

w Viscie jest takie ficzer fabrycznie (przynajmniej w sterownikach microsoftowych)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

rochu:

 

>I co dalej?

 

Kupić TacTa. Lub Accuphase ;)

 

A bardziej serio,

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) - przewinął się taki link w wątku 38260. Rzuciłem jedynie okiem, bez dokładnego studiowania - sprawdź, bo niewykluczone, że tego właśnie szukasz.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Teo, 14 Gru 2007, 02:03

Ani to ani to niestety trzeba poszukać w programach pro ale powinno być lepiej taniej niż na w.w klockach i tak idzie z kompa więc to już było by udziwnione na maxa

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Gość rochu

(Konto usunięte)

Urządzenia typu Tact - jak dla mnie odpadają.

Nie mniej zastanawiam się nad zasadnością użycia równocześnie dwóch osobnych komputerów (jeden jako źródło, drugi wyłącznie do equalizacji pomieszczenia).

rochu, 14 Gru 2007, 08:10

Znając życie prędzej czy póżniej wejdziesz w MIDI a dwa kompy to wydaje mi sie że na sam początek będą problemy z masą :) a i bez tego sporo innych wystąpi.Poza tym przy dobrym procku chyba lepiej jak wszystko ma się w jednym miejscu.Chyba że ma to być tak jak Kolumny "Stereo Komp" ;)

Warto by się zastanowić czy nie lepiej jakiegoś solidnegp RAID-a 5 nie uruchomić dla bezpieczeństwa nagrań i pracy włożonej w bibliotekę.

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Wpierw zapoznaj sie z wtyczkami Aurora Angelo Fariny dla Cooledit/Adobe Audition. W tej chwili sa niedostepne online lecz moge je przeslac mejlem. Zawieraja one funkcje do generowania przestrajanego sinusa lub sygnalu MLS ktory jednoczesnie puszczasz i nagrywasz w tych programach w trybie multitrack. Gdy wygenerujesz sinusa to w schowku masz jego wersje odwrotna ktora wklejasz do osobnego pliku i zapisujesz. Majac nagranego i wersje odwrocona dokonujesz splotu (Transform->Aurora->Convolve with clipboard). Normalnie oba pliki by sie zniosly a ta otrzymasz charakterystyke miejsca w ktorym mierzyles czyli impulse response. Zaznaczajac go i wlaczajac FFT w Cooledit zobaczysz charakterystyke cisnienia. Do pomiarow akustyki sinus jest najlepszy - ma najwiekszy SNR. Powinno sie stosowac w miare dlugi np. kilkadziesiat sekund. Aurora ma tez filtry korekcyjne z rodziny Kirkeby i zwykly oparty o metode najmniejszych kwadratow. Ten pierwszy sluzy tez do generowania dodatkowo filtrow cross-canceling sluzacych do reprodukcji nagran binauralnych. Oczywiscie automatycznie korygowane sa glosniki ale te filtry sa trudniejsze bo trzeba odciac poglos pomieszczenia wiec ciezko uzyskac czyste 10ms impulsu samego glosnika. Acourate ma duzo wieksze mozliwosci - przede wszystkim dokonuje okienkowania impulsu glosnika (frequency depandant windowing - FDW) a wiec jakby usrednia gorki i dolki na charakterystyce cisnienia, zawiera funkcje psychoakustyczne - w skrocie oblicza tylko gorki ktore sa bardziej slyszalne niz dolki, pozwala wybrac ktory komponent fazowy bedzie equalizowany, generuje funkcje celu i zwrotnice, zawiera moduly do nagrywania charakterystyki impulsowe, sploty i wiele innych. Z darmowych programow nieco zblizonych polecam oczywiscie DRC Denisa Sbragiona. Jesl ichodzi o same filtry to mozna je generowac w miejscu odsluchu - wtedy konieczne jest FDW lub metodami kombinacyjnymi czyli equalizacja power response powyzej 500Hz i ponizej korekcja basu w miejscu odsluchu gdzie DSP ma niezaprzeczalny atut. Ale to juz wyzsza szkola jazdy bo trzeba korzystac z Matlab jako posrednika. Co do przedwzmacniacza to jego jakos raczej nie ma tu znaczenia bo mierzymy tylko maksymalne cisnienie. Jesli chcesz nierzyc wodospady to wtedy przede wszystkim musisz miec ciche pomieszczenie do osiagniecia SNR powyzej 30dB. Mikrofony maja SNR tylko 60dB wiec wiekszosc przedwzmacniaczy spisuje sie dobrze. Gorzej ze znieksztalceniami THD - nierzadko siegaja 0,1% wiec troche za duzo. Mikrofon im mniejszy tym lepszy (mniejsza masa) np. Sonion 8002 ma tylko 1,5mm membrane i SNR=70dB!

 

Gdy mamy jzu wiltr to mozemy nagranie splatac z filtrem w Cooledit lub podlaczyc filtr do Foobar (stereo) lub wiele kanalow (zwrotnice) w Windows Media Player (nie probowalem).

Zobacz to:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

zainteresował mnie ten temat i po małym reserczu wygrzebałem coś co leży pod ręką a mianowicie "Impulse response convolver" plugin dla foobara. (

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) ) (przydatny nie tylko zresztą do aktywnej korekcji akustyki pomieszczenia)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • 1 miesiąc później...
Gość rochu

(Konto usunięte)

Od kilku dni uzywam darmowego programu Room EQ do budowy profili dla convolera pod foobar2000.

http://www.hometheatershack.com/roomeq/

 

Wcześniej próbowałem ACXO.

Mikrofon pomiarowy to tani Behringer ECM8000.

 

Efekty przerosły wszelkie moje oczekiwania.

Pasmo rzeczywiście uległo wyrównaniu co w szczególności odczuwalne jest na basie, udało się odkryć nieco więcej smaczków, scena się poprawiła w sposób drastyczny.

Generalnie dzwięk nabrał sporo energii i stal się bardziej rytmiczny, nie stracił nic na muzykalności.

 

Jeżeli Ktoś ma mozliwości pobawienia się z cyfrowa korekcją pomieszczenia - warto spróbować.

  • 5 miesięcy później...

Polecam gorąco. Efekt jest niesamowity, dzwięk zyskuje nic nie traci. Trzeba się przyzwyczaić do takiej prezentacji.

Tylko jest jeden problem, przy otwarzaniu filmów np. z wma otrzymuje przesunięcie z obrazem :-(

Jest jakiś convolver oprócz wersji 4.4. Albo jakoś z ustawieniami.

  • 10 miesięcy później...

Już parę dobrych dni temu skusiłem się i użyłem aktywnej korekcji akustyki przy odsłuchu stereo.

 

Najbardziej na korekcji zyskał bas, okazał się bardziej czysty, czytelny i o dziwo niżej schodzący, jednym słowem bardzo spodobał mi się tak odtwarzany dół.

Niestety coś stało się z resztą pasma, nie wiem jaka jest tego przyczyna ale średnica i górka stały się mniej wyraziste, mniej żywe, tak jakby "spłaszczone", to mi się już mniej podoba i teraz nie wiem czy to Audyssey coś sknocił czy też tak po prostu brzmi wypłaszczone przez aktywną korekcję pasmo przetwarzania kolumn, ach gdyby tak dało się połączyć bas po korekcji z resztą pasma sprzed korekcji byłbym niezmiernie zadowolony.

maracz, 16 Cze 2009, 19:00

 

to co piszesz to prawda (przerabiałem to na Behringerze Ultra Curve Pro, to samo słyszałem od innych którzy robili korekcję programowo na kompie) - i to spłaszczenie to pewnie nieprzyzwyczajenie do "równego" dźwięku

można zrobić tak - skorygować tylko bas a od np. 150Hz dać korekcję na zero

Mój problem w tej sprawie polega na tym że Audyssey nie pozwala zajrzeć w swoje ustawienia, nie wiem co i jak jest poustawiane i nie mogę się tymi wynikami posiłkować, co by mi ułatwiło z kolei korekcję ręczną.

  • 3 tygodnie później...

maracz, 16 Cze 2009, 19:00

>>Najbardziej na korekcji zyskał bas, okazał się bardziej czysty, czytelny i o dziwo niżej schodzący,

>jednym słowem bardzo spodobał mi się tak odtwarzany dół.

>Niestety coś stało się z resztą pasma, nie wiem jaka jest tego przyczyna ale średnica i górka stały

>się mniej wyraziste, mniej żywe, tak jakby "spłaszczone",

 

Współtwórca programu RMAA powiedział że dobre jest ''ścinanie problemowych pików'' a niedobre jest podwyższanie spadków bo to prowadzi do martwego brzmienia i dlatego nie jest to stosowane w zastosowaniach profesjonalnych .Okazuje się że jest jakiś zbadany mechanizm degradujący sygnał przy zautomatyzowanym podwyższaniu spadków ,trzeba będzie ten temat jeszcze obadać .

 

Odnośnie ''Audyssey'' to z poniższych argumentów wynika że obiektywnie miażdży inne systemy stosowane w ampli yamahy i pioneera ;)

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Aktywna korekcja akustyki pomieszczenia uzmysłowiła mi jak bardzo negatywny wpływ na bas ma moje pomieszczenie odsłuchowe, postanowiłem więc w pierwszej kolejności zająć się tym problemem.

 

Planuję zakup korektora RIVES AUDIO PARC,oferuje on korekcję pasmo w zakresie od 20Hz do 350Hz lub profesjonalną adaptację akustyczną mojego pomieszczenia, na dzień dzisiejszy nie wiem jaki kierunek obrać, wiem natomiast że coś z akustyką nie wątpliwie muszę zrobić.

jest też takie urządzonko bazujące na Lyngdorf RoomPerfect i w cenie dużo lepszej niż oryginały.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

ciekawe, czy miał ktoś od czynienia i może coś napisać.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

... żeby był jakiś porządek i sens tego wszystkiego nieznanego i tajemniczego, stworzył człowiek bogów, osadził ich w miejscach niedostępnych i ich mocom oddał swój los ...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Jedną z opcji jest ten soft,ale nie wiem czy da się zaaplikować do typowych programów odtwarzajacych muzykę z PC.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

w moim przypadku in/out cyfrowe jest bardzo wskazane.

 

tylko czy Behringer, tak jak RoomPerfect analizuje częstotliwość i fazę?

z opisu wynika, że jest "jedynie" korekcja częstotliwości.

... żeby był jakiś porządek i sens tego wszystkiego nieznanego i tajemniczego, stworzył człowiek bogów, osadził ich w miejscach niedostępnych i ich mocom oddał swój los ...

Dla mnie to żaden postęp.Są już odpowiednio szybkie procesory i można tem problem rozwiązać całościowo.

Powinno to wyglądac tak;

Podczas nagrania np,koncertu w srodku sali zbieramy sygnał odpowiednio dobranym steroofonicznym mikrofonem.Porównujemy ten sygnał z sygnałem z mikrofonów ustawionych blisko zespołu i te dane zapisujemy dodatkowo na płycie jako sygnał sterujący sprzęt odtwarzający w naszym domu.Umieszczamy dołączony mikrofon w miejscu naszego odsłuchu i on wysyła bezprzewodowo odebrany sygnał do naszego systemu audio a on na tej podstawie i na zapisanym wzorcu ,tak reguluje wszystkie parametry,aby maksymalnie sie zbliżyc do efektu z sali koncertowej.

Łącznie z pogłosem ,tłumieniem,zmianą fazy jeśli to konieczne i innymi efektami.Jeśli uda się to zrobic w czasie rzeczywistym,to można uznać,że to dopiero jest aktywna korekcja pomieszczenia.Myślę,że to już jest dzisiaj możliwe i to naprawdę poprawiło by jakość odsłuchu.Na razie nowy sprzęt nie dysponuje niczym więcej niż ten sprzed lat.Ja raczej uważam,że jest gorzej.Pomimo niesamowitego postępu w elektronice ,to co się obecnie oferuje i za ile, jest wprost żałosne.

Basman, 4 Lip 2009, 16:18

 

>Alternatywą dla Ergo jest DEQ2496 Behringer (nowy z mikrofonem kalibracyjnym kosztuje około

>1600,00PLN i ma wejście i wyjście SPDIF, czego brak w Ergo.

 

... ERGO ma wejście SPDIF

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

    Gość
    Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.


    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.