Jump to content
pwit1

Wzmacniacz na GM70

Recommended Posts

Witam !

Gratuluję ukończenia projektu, hartu duha i konsekwencji, bez których by nic z tego nie wyszło...

Z drugiej strony, jestem zły na Ciebie, ponieważ zburzyłeś mi plany: najsamwpierw miało być 300B, jako lepsze od aktualnie grających diabłów, a potem gm70. Proszę, wypowiedz się jasno, czy GM70 jest znacząco lepsza w odsłuchu z niewielką głośnością od 300B ?

Mnie te 7-8 W zupełnie wystarczy, pokoik 11 mkw. zagracony, paczki KEF Q1 91 dB, słucham wieczorami, raczej cicho: jazz, rock akustyczny, babskie wokale, country, Anna Maria Jopek, Pat Metheny i podobni.

Wielkie brawa jeszcze raz !

pzdr apasio

Share this post


Link to post
Share on other sites

--> Matthew

 

Zapraszam do nawiązania bliższej znajomości z moimi lampkami. Potrafią się odwdzięczyć za poświęcony czas;-)

 

--> apasio

 

Dzięki za dobre słowo. Zabawa była (i wciąż jest) przednia;-)

Trochę mi przykro mi, że zakłóciłem Twój spokój ducha. Będę jednak mało dolikatny i pogrążę Cię jeszcze bardziej - GM70 grę znacznie, znacznie lepiej niż 300B na każdym poziomie głośności. Żeby było jednak sprawiedliwie muszę powiedzieć, że mocno ułatwia im to konstrukcja jako monobloki, trafa wyjściowe Tribute i sporo miejsca we wnętrzu pozwalające zaszaleć z elementami pasywnymi.

 

Trochę poważeiej to wydaj mi się, że zrobienie dobrego wmzaka na 300B i dobrego wzmaka na GM70 kosztuje tyle samo zachodu i pieniędzy..., tylko temepratura w pokoju jest później nieco wyższa;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

>Pwit1

Napisz proszę, na jakich głośnikach porównywałeś wzmacniacze.

W Twoim opisie i na załączonych wyżej zdjęciach widać Focale? w TL?

Czy to aby na pewno jest obciążenie, przy jakim 300B pokaże pełnie możliwości?

Pozdrawiam i gratuluje kolejnej udanej konstrukcji (którą bardzo chętnie posłuchałbym swoją drogą ;))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pwit1, napewno będe kombinował jak do Ciebie sie wybrać, na dzień dzisiejszy wykańcza mnie wykańczanie mieszkania... zejdzie się jeszcze, dzięki za zaproszenie, jak pamiętasz już, tyci tyci było do wyjazdu do Ciebie ;)

 

ah ta gęstość brzmienia z GM70... buuuuu ;( ;D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam !

No właśnie, kurde, każden jeden, któren skonstruował GM70 twierdzi, że lepsiejszy jest takowy niźli ten na 300B. To, co mam wyprzedać łampy 300B i budować na tych ruskich, które w pudełkach czekajo ?

pzdr apasio

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja nawet nie kupiłem 300B,a GM70 czekają w kartoniku po butach na chłodne wieczory i czas by wzmacniaczyk poskładać..


Junkers Neckar N 19E,LG GB5237TIFW,Bosch HBN 239E1L,Electrolux ESL 65070R

Całość podłogi deska BalicWood Jesion kl.2.

Share this post


Link to post
Share on other sites

magazynier

 

Obie konstrukcje porównywałem na kolumnach widocznych na jednym ze zdjęć. Jest to linia transmisyjna produkcji Labirynthos'a za średnio-niskotonowym Focalem 8V5411 i Morelem MDT33 na górze. Ich skuteczność to 90,5dB, rezystancja 7,2R. Czy 300B pokazały na nich wszystko, na co je stać trudno mi powiedzieć, ale różnica na korzyść GM70 była nie do podważenia.

W czasie mojego mniej więcej 2-letniego użytkowania i ciągłego przerabiania 300B podpinałem je pod różne zestawy - od bardzo trudnych Zoller Imagination (o dziwo nie poległy) po odgrody na Sabach Greencone ze wstęga na górze wspomagane aktywnym subem. Cóż, był taki czas, że gotowy byłem pójść na wojnę z przeciwnikami tej lampy. Dzisiaj trudno byłoby mi do niej wrócić - niezaprzeczalnie średnica tej lampy to krem z lukrem, no... trochę podkolorowana, ale skraje pasma mają swoje ograniczenia.

Wiem, że Twój wzmacniacz to DRD - nigdy nie słyszałem takiej konstrukcji więc trudno mi się wypowiadać jak zachowuje się w niej 300B. Wiem też, że w zależnosci od układu drivera ta lampa może grać bardzo odmiennie. Ja w poszukiwaniu najlepszego sposobu jej wysterowania skończyłem na jednostopnioym driverze pentodowym. Ze wszystkich wypróbowanych taki układ dał jej najwięcej życia, zadzioru, otwarcia góry i kontroli na basie, nadal jednak mocno odstaje to od tego, co udało sie wyciągnąć z GM70 (ponawiam jednak założenia wysokiej klasy transformatorów wyjściowych i pozostałych elementów wykorzystanych w GM70).

 

-->Matthew, apasie, wilu żubr, pawcio

 

Panowie, lutownice w dłoń i do dzieła;-) - będziemy robić sobie wieczorki zapoznawcze ogrzewając się przy rozpalonych GM70. Trzeba jednak już teraz pomyśleć nad wzmocnieniem stropu. Jeden taki zestaw monobloków to ok. 90kg wagi.

 

A poważniej - jeżeli chcielibyście w najbliższej przyszłości zabrać się za GM70 polecam zamówienie już teraz porządnych traf, ja polecam Tribute lub trochę taniej, ale w obiegowych opiniach minimalnie gorzej - AE-Europe. W tym pierwszym przypadku czas oczekiwania to ok 6-12 miesiecy (ja czekałem trochę ponad 5, ale po ok. 3 zrobiłem się niecierpliwy i trochę naciskałem producenta, potem wyczytałem na jednym z zagranicznych forów, że zdarzali sie rekordziści czekający 2 lata;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Korzystając z okazji jeszcze parę słów dotyczących kolumn. Z tymi opisanymi powyżej żyję już jakiś czas, nie czując szczególnego parcia na zmianę. Przyszedł jednak taki moment, że chciałoby się jeszcze lepiej. Rozglądam się na rynku i szukam czegoś odpowiedniego. Zakres przyjąłem spory - od jakiś sympatycznych Tannoy'i, albo z nowej seri Prestige od Kensington w górę, albo coś ze staroci na 12 lub 15 calowych Redach lub Goldach, po open baffle na pojedynczym PHY, Supravoxie lub Fertinie (wg projektu ze strony PHY). Borę też pod uwagę większe Labirynthosy CRQ-3, SF Cremony, B&W 802D. Oczekuję dobrej róznowagi tonalnej, barwy i "życia". Wszystke tzw. "do długiego słuchania" odpadają - nie mam na to czasu;-)

Może macie jakieś ciakawe propozycje w temacie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja to jednak bym chciał by Gm70 była sterowana przez 300B, ta lampka mnie się podoba a połączniiu z gm70 cudnie to gra, w sumie nie wiem jak tam z pentodą Pwita ale moze da się to ocenić w niedługim czasie..

Share this post


Link to post
Share on other sites

pwit, z cremonami gm70 brzmi.. polecam, ;) no ale ta cena, nawet S-H.. ale te starsze, czyli z Revelatorami, te nowe ponoć gorsze chociaż nie słyszałem..

Share this post


Link to post
Share on other sites

>Pwit1

Zgadzam się z Tobą w całej rozciągłości. 300B to nie koniec drogi, 300B sterowana pentodą (w moim wypadku w triodzie) brzmieniem przybliża trochę koncert. Cięższe brzmienia, ostre łojenie, symfonia, małe składy jazzowe, wszystko super. Trochę słodyczy brakuje ma małych składach smyczkowych, to jedyna uwaga. Może z lampowym prostownikiem...

Wiem jednak, że można sporo lepiej, tylko mnie bardziej pociągają małe moce rzędu wata bądź dwóch:) I tu zaczynają się schody.

GM70 jest lampą dużo bardziej uniwersalną, możesz dobrać świetnie głośniki, w zasadzie nie jestem specjalnie niczym ograniczony, małe moce to spore problemy.

 

Głośniki... Mnie się bardzo podobały odgrody, gdybym miał GM70 bez zastanowienia robiłbym 3 drogi, 25-30 cm na bas, jakiś piękny głośnik na średnice (magnezowy Seas, czy tam co jeszcze) no i klasyczny kopułkowy gwizdek (ten Maćka jest całkiem sympatyczny).

PHY chyba odpuściłbym sobie.

Marduk grał na mniejszych Labirynthos-ach z GM70, słyszałem, było super.

Bubble_corp gra z 805 na takich właśnie głośnikach i też jest super. No, ale chyba masz podobną konstrukcję obecnie. Tak czy inaczej propozycja godna uwagi.

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja bym spróbował czegoś na Accutonach. Synergia z GM70 jest kapitalna.


"Don't trust opinion on forums.... every time I bought something based on online opinion and without listening in advance, it ended up being a big disappointment."

Share this post


Link to post
Share on other sites

potwierdzam, skoro masz już Labirynthosa warto wywlec od Marcina te duże CRQ i posłuchać ze dwa tygodnie i stwierdzić czy Accuton jest tym czego chcesz:)Ja z Accutonami + GM70 się mocno polubiłem, u mnie było super! Chociaż nie każdemu słuchaczowi ceramik się podobał, było tych kolegów w mniejszości, ale koniecznie sprawdź, może ceramik mieści się w Twojej bajce:)Obstawiam że tak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dość ciekawie wypada GRF memory Tannoy-a , warto spróbować jeśli mogę wtrącić.Słuchałem też 12" Tannoy gold w obudowie Autograph jeszcze lepiej ,ale to już zaawansowana konstrukcja. I nie da się ukryć ,tak jak wspominał autor wątku, kluczem do sukcesu są Tribute, jako "serce" systemu. . Najlepiej (na moje ucho)jako driver spisuje się- Emission labs 20A , tylko cena dość zaporowa .

co do porównań 300B-grałem na 300b parę lat i powrót do tej lampy raczej nieprawdopodobny.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trochę o pentodzie - to takie niechciane dziecko, skreślane przez wielu już we wstępnych przemyśleniach. Główne zarzuty to gorsza od triody liniowość i duża rezystancja wyjściowa. Spójrzcie jednak tutaj na pomiary całej rodziny: http://www.pmillett.com/pentodes.htm . Okazuje się, że z tą liniowością nie jest tak źle, a kilka z tych lampek pracuje bardzo sympatycznie z obciążeniem 4k (co w przypadku pentody jest mniej więcej równe jej rezystancji wyjściowej). Mamy więc jednostopniowy driver ze wzmocnienie x40 (bez kondensatora w katodzie!), rezystancją wyjściową 4k, potrafiący oddać ok. 35mA prądu. Dodatkowa zaleta to dużo lepsze niż w triodzie radzenie sobie z efektem Millera (pojemnościami wewnętrznymi lampy), co ma wpływ na lepsze zachowanie układu w wyższych częstotliwościach.

300B to z pewnością świetny driver dla GM70, ale niestety będzie wymagał co najmniej jeszcze jednego stopnia, co najmniej jednego, a prawdopodobnie dwóch kondensatorów w katodach, no i rozwiązania sprzężenia z lampą wejściową, więc albo kolejny kondensator, albo trochę żelaza, albo sprzężenie bezpośrednie, wtedy jednak będzie spory grzejnik w katodzie 300B. Przyznam szczerze, że nie słyszałem takiego układu, miałem przyjemność obcować z układami EML20B-GM70, 6n6p-6n6p-GM70 oraz moim 12hL7-GM70, nie były to jednak porównania bezpośrednie. Może uda się kiedyś zebrać kilka konstrukcji razem i wyciągnąć wady i zalety każdego z rozwiązań.

 

Co do kolumn - dzięki za propozycje. Od jakiegoś czasu umawiam się mahlerem na odsłuch jego Labirynthosów CRQ-3, może w najbliższym czasie uda nam się w końcu zgrać. Słyszałem je już w innym zestawieniu i w wielu aspektach zaprezentowały się wybitnie, ale na tą chwilę nie jestem pewny, czy byłoby to brzmienie "na resztę życia". Cremony widziałem ostatnio gdzieś w ogłoszeniach z mojej okolicy, jeżeli uda mi się je odnaleźć również spróbuję zorganizować odsłuch.

Przyznam, że intryguje mnie też propozycja Tannoy’i w obudowie GRF – przymierzałem się już wcześniej do tematu i okazuje się wersja „rectangular GRF” jest całkiem prosta i nie powinno być problemu z jej budową. Pozostanie jeszcze zdobycie pary driverów w dobrym stanie i może być całkiem ciekawie. Dodatkowo od jakiegoś czasu czekają w szafie Raveny R2 w przygotowanych dla nich odsobnych obudowach – można by je zastosować jako supertweeter do Tannoy’i.

Nie daje mi też spokoju PHY (przy obecnym kursie Euro to już całkiem sympatyczna propozycja). Nie mam ograniczeń lokalowych i mógłbym zastosować dużą odgrodę ze strony PHY. Z relacji formowego „koteczka”, ale nie tylko, wynika, że potrafi to bardzo sympatycznie zagrać.

 

--> Magazynier

 

Nie polecasz PHY. Czy miałeś może z nimi bezpośredni kontakt. Jeżeli tak, to co było nie tak.

 

--> luk

 

Dzięki za sugestie na temat Tannoya i drivera do GM70. Również zastanawiam się nad EML, z tym, że raczej EML20B (tak jak w projekcie M.Parvi). Czy miałeś może okazje porównać obie lampy – EML20B i EML30A i mógłbyś opisać swoje wrażenia. EML30A to wyższe wzmocnienie (chociaż tak naprawdę ok. x20 jest dla mnie wystarczające), ale kosztem wyższej rezystancji – czy nie cierpi na tym lekko bas.

I jako ciekawostka – pisałem gdzieś powyżej, że zastanawiam się nad wypróbowaniem drivera na E55L w triodzie (parka czeka cierpliwie w szufladzie) – można ją ustawić w fajnie wpisującym się w układ punkcie – 180V, 5,5V, 40mA. Wymaga jednak przeróbek mechanicznych w moim wzmacniaczu, a niezbyt mam na nie w tej chwili ochotę. Czy miałeś może z nią kiedyś kontakt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

pwit ze mnie taki elektronik jak.. Mogę Tobie powiedziec kilka słów na temat właśnie 20B. Zastosował ją w lustrzanych monosach u mojego kolegi ze Śląska pewien Pan którego chyba znasz ?mieszkający niedaleko Lubina, z tego co wiem ... No ten driver gra lepiej w każdym aspekcie od 300b, nie wiem czego Ty się spodziewasz po tej lampce. Poszukiwania odp. driver-a trwał długo, wiem że tych prób było chyba kilkanaście , a sprawa zatrzymała się na 20B EL. U mnie aktualnie GM70 jest sterowany skromnie- 5842, ale tamte monosy stały u mnie 2 mies. do czasu niestety... Cena tych 20B to ok. 350 eur.

A kolumny , słyszałem wiele , ale do tej pory nic tak nie zagrało jak te grf memory z 15calowym driver-em.Jeszcze lepiej kopie autograph z 12" gold.

Share this post


Link to post
Share on other sites

--> luk

 

"pwit ze mnie taki elektronik jak.. "

Ze mnie też, poza tym, że raz po raz coś sobie przy lampkach pogrzebię;-)

 

EML20B na pewno kiedyś wypróbuję, mocno jestem ciekawy porównania do pentody. Co do kosztów - i owszem, jedyny dystrybutor w Europie to jacmusic - 352Euro za parę, do tego para dławików anodowych Lundahla, grid choke'i, trochę innych dupereli i robi się 600Euro za sam driver;-)

 

Zamiast 5842 proponuję użyć E180F lub E186F w triodzie - to bardzo zbliżona do 5842 lampka, ale jak na moje (i nie tylko) uszy brzmi trochę lepiej, sczególnie w wydaniu Telefunkena.

 

Z tym Tannoy'em to kusisz. Muszę się umówić z innym wspólnym kolegą - właśnie ma chyba jakieś Tannoy'e do zaprezentowania.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak , koszt takiego drivera to niestety ok. 2 knpl. Sporo.

Spróbuj Tannoy-a coś jest "niepokojącego" w tym głośniku, po mimo niektórych wad, ten dźwięk zawsze miło się wspomina. Nie wiem dlaczego ,ale w RCM nawet Odeon nie robił takiego wrażenia, przynajmniej na mnie. Wolę mojego Tannoy-a, a z GM to wyjątkowo udana para. 300B nie dawała rady z 15", ale GM w tej roli to"prawdziwy facet"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Będę zamawiał EML20B w www.jacmusic.com . Gdyby ktoś chciał się podłączyć proszę o info na priv.

Być może przy większej liczbie uda się wynegocjować jakiś rabat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

>pwit1

Z PHY niestety większych doświadczeń nie mam.

Słyszałem raz czy dwa odgrody i BR na tych głośnikach, za każdym razem wypadały interesująco (ze wskazaniem na odgrody). Pisząc, ze PHY raczej darowałbym sobie miałem na myśli przede wszystkich ich cenę, ale również fakt, że GM70 dysponuje już całkiem sporym zapasem mocy i można się śmiało pokusić o zestawienie tego wzmacniacza z "normalnymi" (wielodrożnymi, liniowymi) głośnikami. Jeśli zrobiłbym kiedyś wzmacniacz na triodzie (bądź pentodzie w triodzie) wyskiej mocy, to tylko i wyłącznie w celu zestawienia tego wzmacniacza z pełno pasmowymi (3 drożnymi) głośnikami, najpewniej ze skromnych rozmiarów odgrodami.

 

Głośniki szerokopasmowe mają spore mankamenty, ale zaletą na pewno jest ich wysoka efektywność.

 

Driver ... Wydawało mi się, ze stosujesz 12hg7?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czas na odświeżenie wątku i trochę informacji z "placu boju".

 

Z kolumnami temat rozwinął się dosyć szybko (dzięki wszystkim za rady). Po krótkich poszukiwaniach zagościły u mnie Tannoy’e z nowej serii Prestige, a dokładnie model Yorkminster. Miałem już w przeszłości kilkukrotnie kontakt z wyrobami ze Szkocji i zawsze pozostawiały dobre wrażenie. Wystarczyło odświeżyć nieco znajomość i miałem pewność, że jest brzmienie, z którym mogę spędzić kolejnych kilka lat. Żeby temat był skończony postanowiłem dokupić supertweetery Tannoy’a, tzw. jajka. Spojrzenie do cennika spowodowało jednak spore wątpliwości. Po raz kolejny z pomocą przyszła sieć i jeden z bardziej cenionych guru od lamp - T. Loesh. Idąc za jego koncepcją zaaplikowałem stosunkowo niedrogie, ale idealnie spisujące się w tej roli Fostex'y 17H. Na chwilę obecną, na moje ucho jest perfekcyjnie.

 

No i wzmacniacz - tutaj też trochę zmian. Dotarły już zakupione w jacmusic.com drivery EML20B. Ponieważ nie mam jednak jeszcze pozostałych elementów, postanowiłem dać szansę lampom E55L, które od dłuższego czasu chciałem wypróbować. 2 wieczory i wzmacniacz zaśpiewał. Muszę przyznać, że po dłuższym obcowaniu z driverami pentodowymi jest to sympatyczna zmiana. Pentoda to żywe, energiczne, trochę surowe brzmienie. Trioda daje więcej ciepełka, nastroju, czyli mówiąc wprost bardziej eksponuje średnicę. Po E55L spodziewałem się trochę nerwowości, a tu niespodzianka - jest równo, czysto i barwnie. Cuda dzieją się na basie - zejście, szybkość i różnorodność jest naprawdę wysokiej próby. Nic dziwnego, ta lampa ma 600R anodowej! (zna ktoś jakąś konkurencję w tym aspekcie).

Nie ma jednak róży bez kolców - na początek poszedł układ bez kondensatora w katodzie. Brzmiało dobrze, ale wzmocnienie spadło gdzieś poniżej x15, co przy 5V ze źródła i 4,8V w katodzie E55L nie dawało rady w pełni wysterować GM70. Dołożenie konda (Elna Simlic) załatwiło kwestię wysterowania, ale niestety słychać, że on tam jest (no, może z czasem coraz mniej;-)

Pozostałe zmiany to kosmetyka - gniazdo RCA przeniesione na bok wzmacniacza (sympatyczne wpuszczane Monacory z właściwym gniazdem wymienionym na Audio Note). Przy gniazdach na płycie wierzchniej kabelki trochę się nagrzewały, w końcu jest tam sporo tych C. Wywiercone zostały też otwory na przyjęcie EML20B, co widać w dosyć prowizorycznym zamontowaniu gniazd dla E55L.

 

Poniżej trochę zdjęć, w tym aktualny schemat.

post-2389-100006385 1220371693_thumb.jpg

post-2389-100006386 1220371693_thumb.jpg

post-2389-100006387 1220371693_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witek,

Mam takie same wrażenia co Ty grałem na C3g bez konda w katodzie potem włożyłem Elna Simlic 100uF/16V. Wzmocnienie skoczyło i to jest duża zaleta ale jednocześnie jak bym wycioł kawałek swobody z grania ciężko to określić ale słychać że coś jest w torze sygnałowym. Być może to sugestia ale bardzo obecna ;-)).

Pytanko czy jakieś antidotum na takie zachowanie ?? Może kosztem miejsca zapakowac MKP ?? Może coś innego niż Elna Simlic ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

cypher spróbuj z akumulatorem ale koniecznie ołowiowym!

Nie mam pojęcia dlaczego ale gra znacznie lepiej od np. NiCd.

Ja kupiłem Hawker'y 2V w TME

Share this post


Link to post
Share on other sites

-->cypher

 

Ostrożnie z tym akumulatorem w pentodzie. Jak przepuścisz przez niego parę mA zrobi Ci się na katodzie jakieś 2,3-2,5V. To może być trochę za dużo jak na C3g, tym bardziej, że jak gdzieś pisałeś masz 137V na siatce S2. Gdybyś koniecznie chciał spróbować podnieś napiecie na S2 do ok. 160V. W triodzie nie ma przeciwwskazań.

 

Co do konda w katodzie - z olejakiem lub polipropylenem powinno być lepiej (i jeszcze z czerwowonymi BG), z tym, że w przypadku pentody wzmocnienie możesz zwiekszyć inaczej - poprzez zwiększenie rezystora w anodzie, nie wiem ile masz obecnie, ale tak do 10-12k możesz dojechać (pójdzie mniejszy prąd, więc trzeba bedzie też skorygować rezystor w katodzie i być może w siatce S2).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest jt211

Witek jak juz masz e55l polecam goraco olowaiany akumulator na katodzie

wtedy zobaczysz basy oraz dlawik anodowy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.