Jump to content
IGNORED

Smarowanie łożyska w gramofonie


T-Bolt
 Share

Recommended Posts

to wszystko nie jest takie proste. talerz w dualu to trochę co innego nich w techniksie, tu to także silnik, w dualu talerz nie ma dodatkowych oporów. długość kręcenia się talerza po wyłączeniu napędu nie do końca jest wiarygodnym testem smarowania łożyska. bo nie tylko o smarowanie tu chodzi ale także o tłumienie wibracji napędu. im rzadszy smar tym talerz będzie dłużej wirował zapewne. co z tego skoro napęd zrobi się głośny?

Link to comment
Share on other sites

to wszystko nie jest takie proste. talerz w dualu to trochę co innego nich w techniksie, tu to także silnik, w dualu talerz nie ma dodatkowych oporów. długość kręcenia się talerza po wyłączeniu napędu nie do końca jest wiarygodnym testem smarowania łożyska. bo nie tylko o smarowanie tu chodzi ale także o tłumienie wibracji napędu. im rzadszy smar tym talerz będzie dłużej wirował zapewne. co z tego skoro napęd zrobi się głośny?

 

Masz dużo racji. Ale akurat w tych Dualach napęd jest praktycznie bezgłośny.

Podziwiam zresztą ówczesną jakość wykonania - 40-letni gramofon w środku wygląda jakby dopiero co opuścił linię produkcyjną.

Link to comment
Share on other sites

to wszystko nie jest takie proste. talerz w dualu to trochę co innego nich w techniksie, tu to także silnik, w dualu talerz nie ma dodatkowych oporów. długość kręcenia się talerza po wyłączeniu napędu nie do końca jest wiarygodnym testem smarowania łożyska. bo nie tylko o smarowanie tu chodzi ale także o tłumienie wibracji napędu. im rzadszy smar tym talerz będzie dłużej wirował zapewne. co z tego skoro napęd zrobi się głośny?

Wiesz taka harcerska ciekawość...

pozdrawiam

MUSIC NON STOP

Link to comment
Share on other sites

Ja używam do smarowania syntetyk samochodowy. Talerz w Dualu 1229 zatrzymuje się po 2min 40s .

 

ja na syntetyku miałem podobny wynik na lenco - równo 3 min.zobaczymy jak będzie po zastosowaniu kitu joela, dam znać.

 

Masz dużo racji. Ale akurat w tych Dualach napęd jest praktycznie bezgłośny.

Podziwiam zresztą ówczesną jakość wykonania - 40-letni gramofon w środku wygląda jakby dopiero co opuścił linię produkcyjną.

 

jest bezgłośny m.in. dlatego, że pracuje na właściwym smarowidle.

 

Masz dużo racji. Ale akurat w tych Dualach napęd jest praktycznie bezgłośny.

Podziwiam zresztą ówczesną jakość wykonania - 40-letni gramofon w środku wygląda jakby dopiero co opuścił linię produkcyjną.

 

w ogóle te małe duale są bardzo niedoceniane, można je kupić po stówce. nie znam nic co tak gra za stówę...:)

Link to comment
Share on other sites

to wszystko nie jest takie proste. talerz w dualu to trochę co innego nich w techniksie, tu to także silnik, w dualu talerz nie ma dodatkowych oporów. długość kręcenia się talerza po wyłączeniu napędu nie do końca jest wiarygodnym testem smarowania łożyska. bo nie tylko o smarowanie tu chodzi ale także o tłumienie wibracji napędu. im rzadszy smar tym talerz będzie dłużej wirował zapewne. co z tego skoro napęd zrobi się głośny?

 

Rzeczywistość wygląda tak: silnik Technicsa to coś, czego nieudało się podrobić.

żadnej firmie produkującej gramofony.Silnik Technicsa jest cackiem sam w sobie.

Dlatego marketing dzisiejszych firm wciska kit że napęd paskowy jest lepszy od DD

Napęd paskowy jest tanią tandetą oraz generatorem drgań i szumu produkuje około 20% więcej hałasu niż napęd DD

Trzeba powiedzieć też że silniki DD oraz ich konstrukcje takich jak Dual czy Technics to

przepaść technologiczna oczywiście na korzyść tego drugiego.

Jeśli chodzi o smarowanie wrzeciona łożyska Technicsa to się myliłem. Wrzeciono jest tak spasowane że olej o gęstości 10/40 nie jest w stanie dostać się między trzpień a panewkę!

Co to oznacza? Oznacza wysoką precyzje wykonania z bardzo dobrych materiałów.

Upłynęło 30 lat a łożysko nadal ma się świetnie.

Jeszcze jedno silników DD Duala się nie oliwi.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Rzeczywistość wygląda tak: silnik Technicsa to coś, czego nieudało się podrobić.

żadnej firmie produkującej gramofony.Silnik Technicsa jest cackiem sam w sobie.

Dlatego marketing dzisiejszych firm wciska kit że napęd paskowy jest lepszy od DD

Napęd paskowy jest tanią tandetą oraz generatorem drgań i szumu produkuje około 20% więcej hałasu niż napęd DD

Trzeba powiedzieć też że silniki DD oraz ich konstrukcje takich jak Dual czy Technics to

przepaść technologiczna oczywiście na korzyść tego drugiego.

Jeśli chodzi o smarowanie wrzeciona łożyska Technicsa to się myliłem. Wrzeciono jest tak spasowane że olej o gęstości 10/40 nie jest w stanie dostać się między trzpień a panewkę!

Co to oznacza? Oznacza wysoką precyzje wykonania z bardzo dobrych materiałów.

Upłynęło 30 lat a łożysko nadal ma się świetnie.

Jeszcze jedno silników DD Duala się nie oliwi.

 

no proszę, żeby to człowiek wcześniej wiedział, że 1012 to taki cud techniki niedościgniony, że się aż chyba modlić do niego trzeba! aż dziw, że jakieś inne gramofony na świecie robili...

te duale to idlery nie dd.

a tak w ogóle to jak się twój wpis ma do mojego, na który "odpowiadasz" bo nie kumam.

Link to comment
Share on other sites

>>> Yul

Już na pewno stwierdziłem, ze delikatniutki przydźwięk, który słyszę na większych poziomach głośności, przy igle spoczywającej na płycie pochodzi od pracującego silnika. Być może można go jakoś nasmarować aby nie dawał takich wibracji? Wałek z prowadnicami paska daje się lekko unosić na osi... może na tę ośkę można parę kropelek smaru aby spłynęły sobie po niej? Może to pomoże? Ale silnik to element elektryczny... Można to tak? A może coś innego może dawać takie wibracje?

Link to comment
Share on other sites

ten przydźwięk, może pochodzić zarówno z silnika jak i z łożyska talerza.

 

Z łożyska talerza wyeliminowałem - zdjąłem pasek i dalej sobie "przydźwiekuje":) NA dodatek "idzie" po plincie - igła opuszczona na "coś" leżące bezpośrednio na plincie także cokolwiek brumi... Silniczek wisi na gumkach... A gumki wiadomo - bywa że zawodzą:)

Link to comment
Share on other sites

>>>4321,

Jakie jest Twoje osobiste zdanie na temat konieczności stosowania młotka do zdejmowania talerza w sławnym NADGRAMOFONIE Technics dwanaściecośtam, o czym niedawno na forum pisano?

 

Moje osobiste zdanie wszystko się zdarzyć może i to jest śmieszne, ale prawdziwe.

W końcu staruszek miał 20 lat.

 

Jest takie powiedzenie „Nic na siłę wszystko młotkiem”

 

A co Yul powiesz na zwalony silnik PJ też było na forum, gdyby nie Ty to gość był skłonny maszynę przeznaczyć na części.

Link to comment
Share on other sites

Z łożyska talerza wyeliminowałem - zdjąłem pasek i dalej sobie "przydźwiekuje":) NA dodatek "idzie" po plincie - igła opuszczona na "coś" leżące bezpośrednio na plincie także cokolwiek brumi... Silniczek wisi na gumkach... A gumki wiadomo - bywa że zawodzą:)

>>>Maciek,

Popraw gumkę, hehe. Poważnie mówię :) Jedną i drugą, haha.

Pozdro z nowym rockiem,

Yul

Link to comment
Share on other sites

>>>Maciek,

Popraw gumkę, hehe. Poważnie mówię :) Jedną i drugą, haha.

Pozdro z nowym rockiem,

Yul

 

Cholewka... A co tutaj poprawiać?:) jedna jak zlatywała, tak zlatuje:))) A ta w gramofonie, to co można tam poprawić? Nie ma tam żadnych regulacji chyba... Coś popróbuję. Dzięki.

Link to comment
Share on other sites

>>>jac660

Widzę że nadal błądzisz i szukasz odpowiedzi z wątku „Porównanie napędów DD vs pasek vs idler „ Jeśli masz zużyte łożysko to każdy z tych napędów będzie generował hałas jeszcze gorzej jeśli w torze napędowym są dodatkowe elementy typu pasek, struna lub wałek.

I tak ( pasek = dwie osie + opór tworzony przez pasek między nimi co prowadzi do tarcia i szybkiego zużycia łożysk oraz wibracji) dlatego jest to kiepskie rozwiązanie.

A jeśli brać pod uwagę wałek pośredniczący mamy ( trzy osie lub nawet cztery i dodatkowo sztywne połączenie między osiami a obudową ) efekt podobny do poprzedniego.

Więc budowa silnika typu DD Technics jest lepszym rozwiązaniem technicznym.

Talerz spoczywa na wrzecionie a ono w idealnie wykonanym łożysku przy wypoziomowanym gramofonie = znikome tarcie na ścianki.

Do tego dochodzi stabilność obrotów sterowana procesorem i wspomagana przez kwarc

co ma ogromne znaczenie na powstawanie drgań wywołane przez ciągłe wahania obrotów

tak że moc silnika nie jest bez znaczenia pobierając 10mv wytwarza siłę 1,5 kg co wraz z masą tależa daje wahanie obrotów +/- 0,005%

Modlić się do dogmatu raczej nie trzeba. Ale ten silnik został zbudowany jakieś 35 lat temu

I niewiele firm w latach 70-tych mogło sobie pozwolić na wykonanie czegoś takiego.

Czas i ilość sprzedanych samych modeli SL 1200 daje do myślenia a przecież cena to 750$

Pozdrawiam 4321

Link to comment
Share on other sites

>Widzę że nadal błądzisz i szukasz odpowiedzi z wątku „Porównanie napędów DD vs pasek vs idler <

już dawno nie.

 

nadal jednak nie rozumiem co mają twoje wywody do mojego wpisu.

pzdr.

 

...chyba sobie w końcu kupię tego T żeby się nausznie przekonać o tym geniuszu...

 

geniusz nie geniusz maszyna nie do zdarcia od ponad 30 lat !!!

pozdro

MUSIC NON STOP

Link to comment
Share on other sites

>>>Yul

Aj tam jak dobrze popatrzeć to pod talerz w SL 1200 i pochodne raczej brak jest silnika.

Jeśli chodzi o ramie to jakie byś chciał?

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

O to będzie ok.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Link to comment
Share on other sites

>>>4321,

Fajna stronka z happeningami. Te ramiona w didżejskim direct drivie, hehe, czego to człowiek nie wymyśli!

Tak na szybko to kilka "kwiatków" w dogmatycznym NADGRAMOFONIE znalazłem:

 

"...The SL-1200 has three problems with its power supply a) the transformer mechanically hums and this is audible through the cartridge, b) the transformer has an electromagnetic field also audible though the cartridge, and c) the existing power supply dips on some motor demands giving variable and poor dynamics to the feedback system..."

 

"...Before modification showing the low frequency instability..."

 

"...The standard bearing cannot keep the oil in place..."

 

itp., itd.

Pozdro,

Yul

Edited by Yul
Link to comment
Share on other sites

A ja w moim marluxie zważyłem po raz pierwszy talerz i szok - waga tylko 882gramy??? (napęd DD)

 

- chyba DD :

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edited by musiko
Link to comment
Share on other sites

Nie no! Zdecydowanie GENIUSZ! Z płytą położoną wprost na silniku i symbolicznym ramionkiem, w którym ktoś kręcącego się bez sensu i na wszystkie strony headshella pomylił z regulacją azymutu...

To weź thorensa,duala i daj dj na jakiś czas - zobaczysz co z niego zostanie :DDDDD.

Ciągle przypominam,że 1200 nie została stworzona dla dj's...

Ja nie wnikam jakiej jakości jest ramię,jakie ma flaki i czy ma czincze za 1kpln - od tego są audiomaniacy a NAPEWNO są lepsze gramofony w tej materii.

Chodzi mi o to,że praktycznie przez całe swoje życie T. nie przysporzy za wiele kłopotów...

 

ps.napiszę jeszcze raz - maszyna nie zdarcia

MUSIC NON STOP

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Myślałem nad smarowaniem gramofonu i smar teflonowy na bazie silikonu nadaje się do lasera (prowadnice optyki), a do gramofonu nie ponieważ w trakcie obracania się talerza straci tzw. film olejowy. Natomiast olej do pneumatyki spełnia ,już wszystkie oczekiwania.

 

cytuję:

"Smarowanie urządzeń pneumatycznych ma na celu:

-zmniejszenie tarcia między współpracującymi powierzchniami,

- zmniejszenia zużycia trących powierzchni,

- usunięcie wody, skraplającej się w mechanizmach wykonawczych

(narzędziach) w rezultacie obniżenia temperatury gazu

wskutek rozprężania,

- usunięcie zanieczyszczeń mechanicznych spomiędzy współpracujących

części ruchomych,

- chłodzenie niektórych skojarzeń trących urządzeń sprężających,

- ochronę przeciwkorozyjną i przeciwrdzewną.

Ze względu na spełniane funkcje, od olejów do układów pneumatycznych

wymaga się:

- odpowiedniej lepkości,

- dobrych właściwości przeciwzużyciowych,

- dobrych właściwości ochronnych (przeciwrdzewnych i przeciwkorozyjnych),

- braku skłonności do rozpuszczania i emulgowania wody,

- braku skłonności do pienienia.

Wymaganiem stawianym olejom do układów pneumatycznych

jest nietoksyczność. Wymaganie to jest stawiane ze względu na

możliwość wdychania mgły olejowej przez operatora maszyny.

W warunkach wymagających szczególnej ochrony środowiska

(atmosfery) są stosowane biodegradowalne oleje syntetyczne lub

pochodzenia roślinnego."

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Np:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Co o tym pomyśle sądzicie?

Link to comment
Share on other sites

sorry za dubel

 

Dzisiaj sprawdziłem organoleptycznie olej w gramofonie pro-ject 6.9, materiałem do porównania posłużył "mobil Velocite 6"

 

Wnioski:

- zapach ten sam,

- lepkość (między opuszkami palców) bardzo zbliżona, w gramofonie bardziej, ale odrobinę; możliwe, że ząb czasu ma na to wpływ (dobrych kilka lat) lub wynikiem zastosowania oleju o większej lepkości np: "mobil Velocite 10"

 

Karta katalogowa:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Przeczytajcie ją do końca!

 

Nasmarowałem oś olejem wyniki zatrzymań talerza są następujące:

przed 4,80s

po 5,0-5,10s

Kilkakrotnie sprawdzałem w warunkach domowych i trudno tutaj stawiać i odpowiedzieć na pytanie. Lepiej, czy jest gorzej?

Edited by bitupt
Link to comment
Share on other sites

>>>Yul

Mam nadzieję, że lektura Cię zaciekawiła i przeczytałeś to od deski do deski. Wszystko są to testy pomiarowe sprzętem laboratoryjnym i w realnym odsłuchu trzeba mieć uszy nietoperza, aby to usłyszeć.

Więc nie jest tak źle jak tam napisano. Jeśli ktoś chce poprawiać oryginał i wieży, że jego uszy usłyszą te zmiany to tylko życzyć powodzenia.

Owszem jak widać Technics jest to dobra baza do przeróbek .

Wiadomo każdy sprzęt można ulepszyć nawet SL 1200 i nie tylko.

Więcej szkody w torze audio wprowadza lipnie wykonany i zasilany pre. oraz okablowanie niż te trzy problemy, które zostały wcześniej wyliczone.

 

Jeszcze jedno Technics staje się didżejskim gdy zamontujesz w nim wkładkę DJ i korzysta z niego DJi.

Przeczytaj lekturę historia Technicsa itd.

Firma powstała w 1965 r., zyskała rozgłos dzięki sprzedaży gramofonów z napędem bezpośrednim. W 1969 r. wypuściła SP-10, pierwszy na świecie gramofon z napędem bezpośrednim dla zastosowań profesjonalnych, i niedługo później, w 1971, SL-1100 (dla użytku domowego). SL-1100 był używany przez wpływowego DJ-a Kool Herca jako pierwszy system nagłaśniający, który skompletował on po emigracji z Jamajki do Nowego Jorku. Parę lat później SL-1200 MK2, następca SL-1200, stał się najchętniej używanym gramofonem przez ówczesnych DJ'i.

Pozdrawiam 4321

Link to comment
Share on other sites

Witam

 

Niecały miesiąc temu zakupiłem olejek dedykowany przez technics SFW0010.

Przed smarowaniem w moim 1210 mkII,talerz zatrzymywał się po 19 sekundach po przesmarowaniu zatrzymuje po 24 sekundach.

Olejku jest może ze 2-3 ml,jednak wiedząc,że smarujemy raz na ileś tam lat [2000h grania] wystarczy nam na długi czas.

Tubka olejku jest hermetycznie zamknięta - chcąc otworzyć trzeba przyciąć szyjkę.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

MUSIC NON STOP

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.