Jump to content
IGNORED

Smarowanie łożyska w gramofonie


T-Bolt
 Share

Recommended Posts

Pozostaje kwestia oleju do napędu. Sporo użytkowników używa olejów do silników samochodowych - szczerze nie przekonuje mnie to i nie chcę wyjaśniać dlaczego to nie istotne.

 

Przecież te łożysko z gramofonu to tuleja z brązu tak jak w silnikach spalinowych np. tuleja tłoka gdzie mamy wysoką temperaturę i znacznie większe siły nacisku oraz wyższe obroty. Taki olej silnikowy też będzie dobry, ma być tylko rzadki żeby mógł się dostać w tą przestrzeń między tuleje a trzpień.

 

Oryginalny olej to SFWO 010 wpisz w przeglądarkę przełącz na grafikę i poszperaj w tym co tam znajdziesz.

Spryskałeś te PR pod talerzem ?

 

Tu masz oryginał SFWO 010 oil 10ml. ale to kosztuje dwadzieścia parę złotych.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edited by 4321
Link to comment
Share on other sites

Przecież te łożysko z gramofonu to tuleja z brązu tak jak w silnikach spalinowych np. tuleja tłoka gdzie mamy wysoką temperaturę i znacznie większe siły nacisku oraz wyższe obroty. Taki olej silnikowy też będzie dobry, ma być tylko rzadki żeby mógł się dostać w tą przestrzeń między tuleje a trzpień.

 

Oryginalny olej to SFWO 010 wpisz w przeglądarkę przełącz na grafikę i poszperaj w tym co tam znajdziesz.

Spryskałeś te PR pod talerzem ?

 

Tu masz oryginał SFWO 010 oil 10ml. ale to kosztuje dwadzieścia parę złotych.

Po ostatniej wymianie oleju w samochodzie zostało mi i trzymam w piwnicy litr Mobil Super 3000 X1 5W40. Niby wszystko ok, samochód jeździ ale nie dam sobie głowy uciąć, że jest to olej oryginalny... i tu jest pies pogrzebany. Tak więc rozumiesz :)

 

Wiem, że oryginał to SFWO 010 ale do tej pory nie znalazłem go na polskich stronach a jedynie na ebay - ale skoro Ty znalazłeś to muszę jeszcze poszukać. Mimo wszystko cena ponad dwadzieścia zł za kilka ml to jakiś absurd. Tego finish line-a próbkę 5 ml kupiłem za 1,99 zł + przesyłka.

 

Jeszcze nie spryskałem PR bo czekam na przesyłkę z tym specyfikiem - myślałem, że dzisiaj dojdzie ale jak zwykle poczta się nie spieszy :)

 

Jeszcze raz w weekend wszystko przemyślę i w przyszłym tygodniu zabiorę się za przegląd.

 

Nie zrozumcie mnie źle, że męczę temat ale mam fajny w dobrym stanie gramofon i nie chcę popełnić błędu i spowodować, że jego stan się po prostu pogorszy.

Link to comment
Share on other sites

 

Nie zrozumcie mnie źle, że męczę temat ale mam fajny w dobrym stanie gramofon i nie chcę popełnić błędu i spowodować, że jego stan się po prostu pogorszy.

Gorzej jak by oleju wogóle nie było i tak byś słuchał , a jak będzie nie odpowiedni po prostu wymienisz - nic nie nie pogorszysz :)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Własne doświadczenia są bezcenne :)

Dopiero wczoraj udało mi się wszystko zrobić. Kontaktem PR spryskałem potencjometry i poskutkowało - obroty się ustabilizowały.

Co do smarowania olejem to zdecydowałem się mimo wszystko na olej samochodowy Mobil Super 3000 5W40 ale nie miało to bezpośredniego przełożenia na długość obracania się talerza po wyłączeniu gramofonu (u mnie 28 sekund). Tam jest tak ciasno, że mam wrażenie, że ten olej w ogóle tam się nie dostał.

oiling_spindle_sl1300.jpg

Link to comment
Share on other sites

To pewnie rzadszy olej potrzebny , dobrze że luzu nie ma .

A od dołu podkładkę sprawdzałeś , smarowałeś ?

Od dołu nie smarowałem nie chciałem go dalej rozkręcać. Widziałem na yt filmik jak ktoś rozkłada układ napędu, czyści, smaruje i składa ponownie. Niby nic trudnego ale to już jest precyzyjna praca i zdecydowałem się na smarowanie tylko z góry jak to zresztą zaleca sam producent.

Zajrzę pod talerz za jakiś czas i zobaczę czy olej się rozprowadził czy nie.

Link to comment
Share on other sites

Technics SL 1300

Trzy minutki i silnik wyjęty.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-5705-0-49371400-1517513706_thumb.jpg

post-5705-0-63915400-1517513729_thumb.jpg

post-5705-0-16651500-1517513752_thumb.jpg

post-5705-0-87672600-1517513780_thumb.jpg

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

hej,

 

dorzuce jeszcze jeden wpis... na forum vinylengine, jeden z uzytkownikow uzyskal odpowiedz z Technicsa jaki smar byl stosowany w tym fabrycznym (przez jakis czas mozna go bylo kupic jako czesc zamienna), otoz chodzi o Anderol 465 - tutaj sa jego parametry :

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

jest dostepny w malych opakowaniach na zagranicznych portalach aukcyjnych...oczywiscie stosunkowo drogi...

 

sadze, ze istotnym jest parametr lepkosciowy w 40 C - 62,1 cSt - lozyska naszych gramofonow pracuja raczej w nizszych temperaturach... ale wyglada na to, ze przy dokladnosci wykonania i spasowania lozysk Technicsa taka lepkosc jest odpowiednia, tworzy film olejowy najbardziej dostosowany do parametrow mechanicznych lozyska...lepoksc w 100 C i wskaznik lepkosci (ten odpowiada za utrzymanie parametrow oleju wraz ze wzrostem temperatury) sa raczej mniej istotne.....

No i gestosc zeby olej za badzo nie wyplywal z lozyska lub utrudnial jego aplikacje (za gesty) - gestosc Anderol'a to 7,66 lbs/gallon.

Wazne zeby z czasem sie maksymalnie powoli utlenial, malo parowal i byl odporny na zuzycie (nacisk, tarcie, temperatura, cisnienia) - mysle, ze syntetyczne oleje silnikowe sa pod tym wzgledem OK a dodatki myjace i dyspergujace nie maja negatywnego wplywu na material z jakiego wykonane sa lozyska gramiakow...

 

Zuzyte lub mniej dokladnie wykonane lozyska zapewne potrzebuja oleju o nieco wiekszej lepkosci i gestosci (nie przeliczalem gestosci z lbs/gallon na kg/l - moze ktos to zrobi....i podzieli sie na forum), te super precyzyjne zapewne lubia mniej gesty i mniej lepki olej....lub pracuja na sucho...

 

patrzac sie na oleje silnikowe blisko w/w parametrow jest np. Mobil Super™ 3000 Formula P 5W-30 -

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) wiec dla lozysk Technicsa i podobnie wykonanych bylby OK (do sprawdzenia - przeliczenia pozostaje gestosc)

 

Mozna tez poszukac informacji i parametrow technicznych olejow innych producentow i dobrac parametry jeszcze dokladniej.....lub kupic oryginal... :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

smarowanie Unitry GS-431.

 

Zgodnie z instrukcją zastosowałem smar ŁT-42 na kulkę osi i zdobyty cudem Lux 6 na oś. Wyszła z tego porażka, talerz lepił się masakrycznie i głównym tego powodem był ŁT-42. Po zakręceniu podtalerzyka ten wykonywał pół obrotu i stawał. Przy wyjmowaniu go z gniazda czułem że jest zassany choć smaru dałem minimalną ilość.

Czyszczeni ze smaru zajęło mi ponad godzinę, zniechęcony wybrałem się do pobliskiego warsztatu samochodowego ze strzykawką i załatwiłem 10ml oleju przekładniowego 75w90.

Dwie krople do gniazda po ściance, jedna kropla na oś i jedna na plastikowy pierścień podtalerzyka wokół osi. Podtalerzyk obraca się prawie bez oporów, na osi powstał piękny film olejowy a talerz gramofonowy po delikatnym zakręceniu kręci się ponad 2 minuty (przedtem 10-15 sekund). Polecam więc olej przekładniowy.

 

PS smarowanie windy - Olej silikonowy lepkość 80 000 cst ze sklepu modelarskiego załatwił sprawę. Ramię zaopatrzone w ortofona opada powolutku i równomiernie. Przy cięższych wkładkach polecam olej wyższej lepkości - 100 000 i w górę ale bez przesady :)

Link to comment
Share on other sites

Polecam więc olej przekładniowy

 

Ja również stosuję przekładniowy w rega rp3 i sprawdza się świetnie. Używam w pełni syntetycznego Fuchs Titan Sintopoid 75W90. 40 parę złotych i starczy na zawsze :-). Podejrzewam że mineralny przekładniowy również sprawdzi się dobrze.

Link to comment
Share on other sites

Talerz nie tyle ma się obracać bez oporów , co nie mieć luzów w łożysku , sam opór dla silnika jest lepszy niż jego brak bo stabilizują się jego obroty , jak jest jakieś obciążenie , aby nie za duże. Zresztą smar po kilku dniach zrobi się i tak rzadszy.

 

Pamiętaj że talerz jest jak koło zamachowe , jak ma małe opory to elektronika musi go zwalniać , potem przyspieszać. Lepiej jest żeby sam zwalniał , bo elektronika może sprawniej działać. Sprawdź obroty czy nie falują. Olej zazwyczaj dawano kiedyś do lekkich talerzy.

 

Do unitry taki smar wymyślili , bo tolerancja wykonania łożyska , była nie za wysoka.

Edited by bolo_senor
Link to comment
Share on other sites

Do unitry taki smar wymyślili , bo tolerancja wykonania łożyska , była nie za wysoka

Ojj..to bardzo delikatne i wyrozumiałe stwierdzenie.Faktem jest że tulejki używane w gramofonach Fonici są typowe z typoszeregu(bez problemu można zakupić nowe) ale... ośki/trzpienie to już jak pan Jasio wytoczył czyli luz jak diabli.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Od wczoraj zauważyłem wahania obrotów w moim Micro Seiki DD7. Do tej pory trzymał przez lata bardzo solidnie... Mam zewnętrzny zasilacz. Powodów pewnie może być wiele, ale mam pomysł by zacząć od smarowania łożyska... No i pytanie: czy to łożysko w ogóle się smaruje? W serwisówce ani słowa na ten temat nie ma. Drugi pomysł to przeczyszczenie potencjometrów regulacji obrotów. Te sa ultra czułe -  korekcja obrotów bardzo czuła, ale spokojnie działa. Mogę prosić o pomoc? PS. Pomierzyłem też napiście w sieci - zbyt dużych różnic nie ma (230 - 236).

Edited by maciek1
Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, maciek1 napisał:

Od wczoraj zauważyłem wahania obrotów w moim Micro Seiki DD7. Do tej pory trzymał przez lata bardzo solidnie... Mam zewnętrzny zasilacz. Powodów pewnie może być wiele, ale mam pomysł by zacząć od smarowania łożyska... No i pytanie: czy to łożysko w ogóle się smaruje? W serwisówce ani słowa na ten temat nie ma. Drugi pomysł to przeczyszczenie potencjometrów regulacji obrotów. Te sa ultra czułe -  korekcja obrotów bardzo czuła, ale spokojnie działa. Mogę prosić o pomoc? PS. Pomierzyłem też napiście w sieci - zbyt dużych różnic nie ma (230 - 236).

... znajomy walczył z tym problemem w swoim MS. Pomogła sama konserwacja/przemycie potencjometrów sprejem do elektryki.

 

Link to comment
Share on other sites

... umycie i ponowne nasmarowanie łożyska niczemu nie szkodzi.

Po nasmarowaniu tegoż smarem o konsystencji rzadkiego żelu - jakiś smar do numerycznych obrabiarek - jednokrotne zakręcenie talerzem mojego Mo-Fi powoduje jego obrót przez 1 min. i 45 sek. Jest więc o co się bić.

To było do przmor-a .

Edited by Lisor
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.