Jump to content
IGNORED

Magnetofony szpulowe.


Recommended Posts

22 minuty temu, Daniel22 napisał:

kiedyś czytałem, że głowice w magnetofonach radiowych były zmieniane bardzo często, nawet raz w tygodniu (nie wiem, na ile to prawda).

Nie. Przez 8 lat mojej pracy w nagraniowym studiu radiowym głowice w Telefunkenach nie były wymieniane, zresztą nie były ruszane od nowości, czyli jeszcze osiem lat ?

25 minut temu, Daniel22 napisał:

jak głowice, które posiadam (szklano-ferrytowe) zniosą współpracę z PER528?

Tego nie wiem. 

nagrywamy.com

Link to post
Share on other sites

Czyli informacja, którą kiedyś znalazłem w tym temacie o wymienianiu głowic co chwilę to bujda - warto wiedzieć. Swoją drogą, jeśli magnetofony telefunkena pracowały 16 lat na "jednych" głowicach, to może zdradzisz informację, z jakiego były materiału? Taśmy używane w studiu to pewnie właśnie 528 lub podobne?

Jakiś czas temu kupiłem trochę taśm z radia wrocław, i były tam taśmy scoth 263, AGFY z lat 60 (bardzo stare i rwące się), stilon PX5005 (ciekawe brzmieniowo), R-50 (te już mniej, ścinają wysokie tony przy kalibracji na 528, bas też nie zachwyca), basf LPR35, LGR 50, ORWO 106. Magnetofon skalibrowałem pod PER528, ponieważ został mi odcinek takiej "nowej" taśmy i wydawała mi się najbardziej "wiarygodna" przy regulacjach sprzętu.

Edited by Daniel22
Link to post
Share on other sites
5 minut temu, Daniel22 napisał:

Czyli informacja, którą kiedyś znalazłem w tym temacie o wymienianiu głowic co chwilę to bujda - warto wiedzieć. Swoją drogą, jeśli magnetofony telefunkena pracowały 16 lat na "jednych" głowicach, to może zdradzisz informację, z jakiego były materiału? Taśmy używane w studiu to pewnie właśnie 528 lub podobne?

Jakiś czas temu kupiłem trochę taśm z radia wrocław, i były tam taśmy scoth 263, AGFY z lat 60 (bardzo stare i rwące się), stilon PX5005 (ciekawe brzmieniowo), R-50 (te już mniej, ścinają wysokie tony przy kalibracji na 528, bas też nie zachwyca), basf LPR35, LGR 50, ORWO 106. Magnetofon skalibrowałem pod PER528, ponieważ został mi odcinek takiej "nowej" taśmy i wydawała mi się najbardziej "wiarygodna" przy regulacjach sprzętu.

Nie wiem, jakie to były głowice, firmowe telefunkena. Taśmy w radiu to Basf/Agfa albo krajowe, gorsze. Mieliśmy trzy telefunkeny, dwa nastrojone do niemieckich taśm, jeden do polskiej. To oczywiście tak do początku lat '90, potem już DAT. 

Może chodzi o to, że magnetofony były co tydzień strojone? Bo to to tak ?

nagrywamy.com

Link to post
Share on other sites
18 godzin temu, Daniel22 napisał:

Z tego co czytałem, to rdzenie ferrytowe osadzone w szkle. 6С24.710, 6А24.710 i 6В24.710. Dadzą radę z PER528 i podobnych?

Z czystej ciekawości, czemu te głowice były takim papierem ściernym? Radiowcom chciało się często wymieniać głowice?

3442133409.jpg

Dziękuję za zdjęcie. Rdzenie ferrytowe zatopione, jeśli się nie mylę w ferrycie. Czyli tak jak w głowicach zastosowanych w nowszych modelach Akai. Np. GX-635.

Zacne głowice i praktycznie nie do "wykończenia" w warunkach amatorskich.

Link to post
Share on other sites

witam i wszystkiego dobrego w nowym roku

akurat taki pech ze glowica odtwarzajaca w moim Akai gx 4000d 

zmatowiala i odtwarza tylko niskie tony. Magnetofon lezal w szafie przez 6 lat a tu nagle taka niespodzianka. Wczesniej gral bardzo ladnie.

Szukam glowicy odtwarzajacej uzywanej do Akai gx4000d lub eventualnie z innego modelu. jest to taka szczupla glowica o szerokosci 10mm.

pozdrawiam

 

 

Link to post
Share on other sites
W dniu 12.01.2021 o 15:49, helloradio napisał:

witam i wszystkiego dobrego w nowym roku

akurat taki pech ze glowica odtwarzajaca w moim Akai gx 4000d 

zmatowiala i odtwarza tylko niskie tony. Magnetofon lezal w szafie przez 6 lat a tu nagle taka niespodzianka. Wczesniej gral bardzo ladnie.

Szukam glowicy odtwarzajacej uzywanej do Akai gx4000d lub eventualnie z innego modelu. jest to taka szczupla glowica o szerokosci 10mm.

pozdrawiam

 

 

Ciekawa sprawa, to są tzw. "szklane głowice"  GX czyli ferryt zatopiony w szkle.  

To szkło chroni ferryt. Co spowodowało zmatowienie szkła?  Może ta głowica wymaga "porządnego" czyszczenia.            Może się też okazać (czego Ci nie życzę) że są tzw. mikropęknięcia szklanej powierzchni głowicy.                                  Te Te głowice są bardzo wrażliwe na udar mechaniczny, w końcu to szkło.   

Tak naprawdę to są "dwie szkoły" na temat tych głowic. Są tacy którzy wciąż wierzą, że głowice AKAI GX mają szklaną powierzchnię. Inni twierdzą że szkło jest używane jako materiał łączący rdzenie a materiał stykający się z taśmą to ferryt. Prawdę zna chyba tylko producent ?  Ale jak to brzmi "SZKLANE GŁOWICE" co nie zmienia faktu że po ponad 30-tu latach są w bardzo dobrym stanie (przynajmniej w moim przypadku)                          

Rozwiązaniem może być  tzw. rellaping czyli szlifowanie (docieranie) czoła głowicy w celu uzyskania właściwego profilu.  Możesz to wykonać samemu, choć z wiadomych względów  lepiej żeby zrobili to "fachowcy"                                              Sam jestem posiadaczem AKAI GX- 646 który miał "na oko" prawie idealne głowice po 35 latach pracy.                              Dopiero "dobre" szkło powiększające pokazało nacięcia i delikatne zmatowienia w miejscu tarcia taśmy.              Szczególnie przy brzegu szczeliny. Magnetofon (jak dla mnie) grał bardzo ładnie ale gdy sprawdziłem jego        odpowiedź częstotliwościową  już nie było tak różowo. Od około 19 kHz gwałtownie malała przy zapisie, o 5 dB.              Oczywiście tego nie słyszałem. Mam już swoje lata i "netoperkiem" już nie jestem.                                                                  Co innego słyszeć, a co innego widzieć (wiedzieć). Nie dawało mi to spokoju. Dlatego szukałem jakiegoś rozwiązania. Polecono mi firmę Nortronics w USA. 

Niestety właściciel firmy JRF John bardzo mnie zniechęcił do wysyłki i szlifowania tych szklanych głowic.                            Twierdził (może i słusznie) że tak naprawdę musiałby obejrzeć te głowice pod mikroskopem i ocenić czy nadają się do regeneracji. Chodzi o mikropęknięcia szklanej powierzchni, a poza tym koszty wysyłki do i z USA by mnie “zjadły” Pisał że widział dużo takich głowic które nie nadawały się do regeneracji ze względu na “właściciela” Ludzie czyszczą czym popadnie, acetonem, wszelkimi zmywaczami, a nawet nożem czy innym ostrym przedmiotem. A o tym czym klejona jest zerwana taśma lepiej nie wspominać.  Znaczenie mają też taśmy używane przy eksploatacji. Popularne na amerykańskim rynku taśmy ampex, scotch były zabójcze dla szklanych głowic. Oczywiście nie wszystkie rodzaje i typy taśm.                  Problem szczególnie dotyczył tych z tzw. backcoating.

Magnetofony na rynku europejskim miały lepiej. Tu królował BASF, EMI, AGFA, TDK, Maxell.                                              Nie poddałem się i po “zasięgnięciu języka” od człowieka z Danii dowiedziałem się o firmie  Summertone UK.      Napisałem i uzyskałem pozytywną odpowiedź. Chętnie wykonają relapping moich głowic.                                      Wysłałem zgodnie z ich sugestiami cały mostek, nic nie odlutowywałem wystarczyło wyciągnąć 4 wtyczki odkręcić 4 śruby i już go miałem w ręce. Spakowałem w zgrabną paczkę z osłonami ze styropianu i wysłałem kurierem do UK. Oczywiście, gdzieś tam w środku była obawa (strach) przed zaginięciem paczki ale zaryzykowałem.                                  Najwyżej pozostanę "dawcą" części dla magnetofonów AKAI. Myślę że znalazło by się paru chętnych.

Po około 10 dniach paczka dotarła na miejsce, a dwa dni później właściciel firmy poprosił mnie o potwierdzenie adresu zwrotnego. Przeszlifował wszystkie 6 głowic (włącznie z kasującymi)  Po trzy dla każdego kierunku przesuwu taśmy.        Dołączył wyniki pomiarów ich indukcyjności. Nie minęło kolejne 10 dni i mostek z głowicami mogłem założyć do magnetofonu. Wystarczyło tylko ustawić przy pomocy taśmy testowej azymut i cieszyć się z "nowych" głowic.

Są śliczne, nie mają ani jednej rysy. Błyszczą się jak j... Spokojnie uzyskuje 20 kHz odpowiedzi częstotliwościowej             i nawet ja słyszę różnicę w dźwięku. Obawiam się (jak by to nie zabrzmiało) że mogą mnie przeżyć! Po 4 miesiącach intensywnego użytkowania nie ma na nich żadnego śladu zużycia. Jeżeli mam się do czegoś przyczepić to to, że magnetofon stał się dla mnie "przeźroczysty" Muszę popatrzyć na przełącznik źródło-taśma żeby wiedzieć co gra.           Pewnie jest różnica, w końcu analog ale ja już tego nie słyszę.

Dlaczego o tym piszę? Może to jest jakieś rozwiązanie dla Twojej ( i nie tylko) głowicy, ale na początek spróbuj wyczyścić (wypolerować) czoło tej głowicy. Obejrzyj ją pod dobrym (silnym) szkłem powiększającym. Można tez zrobić zdjęcie choć to nie jest takie proste ze względu na refleksy światła jakie powstają na szklanej powierzchni głowicy.                        Życzę powodzenia. Uf... ale się rozpisałem, przepraszam.

Pozdrawiam :)

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Super opis,wyczerpujący,Dzięki w imieniu moim i chyba nie tylko.Pytanie,żeby mieć kontakt z tą firmą na przyszłość,żeby poznać  też ceny usług,wystarczy szukać w necie, czy możesz podać kompletne,namiary telefon.? 

I właśnie ,jaki koszt był u Ciebie,w końcu to 6 sztuk.

Najlepszego w Nowym Roku wszystkim.

Link to post
Share on other sites

Witam. Przepraszam za formatowanie tekstu, było dobrze. Bardzo proszę Moderatora o poprawienie bo mi po prostu wstyd za takie "coś" Źle się to czyta.

A co do Twojego pytania, to wystarczy wpisać w przeglądarkę nazwy wymienionych firm i wszystko znajdziesz. Nie chciałem podawać linków żeby nie uznano tego za kryptoreklamę.

Jak nie znasz języka wystarczy użyć translatora przeglądarki. Cena nie jest żadną tajemnicą.

Za wszystko (łącznie z kurierem zwrotnym) zapłaciłem 1000 zł. Niby dużo, ale to aż 6 głowic i spokój na lata.

 

Link to post
Share on other sites

Witam, czy ktoś może zamawiał kiedyś paski do magnetofonów na znanym portalu, gdzie dostawa jest realizowana przez kogoś z Chin, w ciuągu 12-14 dni.  Ilość pasków -50 szt ,koszt z dostawą do 30 zł,

Chodzi mi o to jakiej jakości są to paski i czy to nie jest jakiś kanał z tą dostawą z Chin.

Pozdrawiam Wojtas

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
W dniu 31.01.2021 o 21:15, MAG napisał:

 

Dzisiaj udało mi się przywrócić do życia magnetofon Revox A 77 MK III 2 Track Stereo

 

Witam.Dzisiaj ,po długiej przerwie znowu nagrywam nowe taśmy.Nagrywałem na swoim A-77 MK-IV. Jakość zapisu idealna. Nie do odróżnienia od sygnału wejściowego. Mam za to kłopoty z czterościeżkowym TD20A.

 

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

A w moim Tandbergu 20A, ( mam go od kilku tygodni) ,po wciśnięciu ,,PLAY,, mechanicznie jest ok,ale dźwięk pojawia się dopiero po 5,6 a nawet po 9 sec,od momentu uruchomienia.Jak rozgrzany ,to dźwięk słychać później.

Pytanie czy w tym modelu,jest dopuszczalne jakiekolwiek opóźnienie dźwięku,mimo że taśma biegnie już po głowicy?

Widzę coś takiego po raz pierwszy.

Druga rzecz to izostat ,,sieć ,, który nie ,,trzyma,,.

i ten obok ,,od prędkości przesuwu - który jest wciśnięty na siłę w jedną pozycję 19.05.

Wymiana jest kłopotliwa?

Sprzętu jeszcze nie rozbierałem,( notoryczny brak czasu.....,) ,,dlatego pytam

Pozdrawiam wszystkich

 

Do Tanberga 20A

Sorry ...ale miało być - ,,jak rozgrzany dźwięk słychać WCZESNIEJ  nie później.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Dzisiaj w końcu miałem trochę czasu i przetestowałem TD20A. Gdy go włączę i natychmiast uruchomię start, to dzwięk pojawia się po chwili i narasta. Gdy to zrobię po kilkudziesięciu sekundach od włączenia , dzwięk jest natychmiast. Sprawdziłem jak nagrywa po serwisie i pierwszy raz nie mam żadnych uwag. Praca została wykonana perfekcyjnie . Dlatego polecam tego pana z Dolnej 36 .

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Witam,

planuję w przyszłości zakupić szpulaka i mam tu kilka pytań odnośnie wyboru.

 

Szpula głównie dlatego, że nie chce mi się co 20 minut przekładać płyty, i jakość wyższa niż w gramofonie?, no i czas nagrań.

Taśma dwuścieżkowa jako podobno dająca lepszą jakość.

Jaki wzmacniacz do niego, czy są lampowe wzmaki pasujące do szpulaka?

Jak to się podłącza, "używa"?

Jakie kolumny stojące?

 

Interesują mnie te 3 prędkości:

 

9,5 cm – 3”

19 cm - 7”

38 cm - 15”

 

Jaka jest jakość zależna od prędkości – gdyby za punkt wyjścia obrać dynamikę gramofonu? Jak byście stopniowali?

Bo gdzieś na angielskich stronach czytałem, że 19 jak gramofon, 38 lepiej?

 

W opcji jako wzmacniacz – jakieś vintygowy Pioneer albo Sansui.

Lub współczesny – Luxman.?

 

 

Rock i metal to tak min. 90-125 minut w prędkości 19 cm/s. albo 38

Jazz nawet do 4 godzin w 9,5.

 

Myślałem o Technicsie 1700 – bo jest ładny, jakościowo dość wysoka półka i mam możliwość automatycznego przewinięcia taśmy od początku. Tu bym słuchał głównie klasycznego rocka, Deep Purple, KingCrimson, IronMaiden, Chicago, Yes, AbrsBand, itp.

A także Studer A820 – on ma szpule 14 cali co daje do 4h nagrania w jakości 9,5 cm/s.

Na Studerze – jazz i detaliczne długie albumy – MDavis, ChicCorea, HHancock, JMJarre,

Czy Studer w prędkości 9,5 cm będzie miał taką samą jakość co Technics w 19 ?

Jak to się kształtuje - poziom nagrań ze Studera do Technicsa albo Revoxa PR99?

Pozdrawiam

 

Edited by argo44
Link to post
Share on other sites

Studer A820 i pr99 to zasadniczo dwuślady a ten technics ma autorevers, więc raczej jest czterościeżkowy, ale może są inne wersje. I Studer i revox to solidne maszyny, na revoxa wejdzie 730m a na Studera 1000, jeżeli to ma znaczenie. Oczywiście Studer będzie miał lepszą jakość, ale dzisiaj więcej zależy od stanu tych magnetofonów niż od ich teoretycznych parametrów. I Studer i pr99 nie będą miały 9,5, to tylko wersję modeli b77 i wcześniejszych, ale wtedy nie będzie 38 tylko 19. IMO 9,5 jest bez sensu, zresztą pomysł z magnetofonem też 😉

nagrywamy.com

Link to post
Share on other sites
4 minuty temu, przemak napisał:

Studer A820 i pr99 to zasadniczo dwuślady a ten technics ma autorevers, więc raczej jest czterościeżkowy, ale może są inne wersje. I Studer i revox to solidne maszyny, na revoxa wejdzie 730m a na Studera 1000,[...] zresztą pomysł z magnetofonem też 😉

Tak, 4 ścieżki na Technicsie; 

na szpulę 10,5 cala wchodzi do 1100m, a na 14" - ok. 1500m taśmy - więc to daje przy 19cm - 90 i 125 minut nagrania.

Szukam jakości co najmniej jak z gramofonu bez konieczności przerywania słuchania muzyki co 20 minut, więc pomysł nie jest bez sensu. Kwestia zdobycia nagrań to inna sprawa, nie o to pytam.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, argo44 napisał:

na szpulę 10,5 cala wchodzi do 1100m, a na 14" - ok. 1500m taśmy - więc to daje przy 19cm - 90 i 125 minut nagrania.

Ale piszesz o taśmie 35, a ja o standardowej 50. Cieńsza taśma ma gorsze parametry, a 820 i pr99 są na taśmę 50 i na cienkiej nie będą dobrze  grały ze względów mechanicznych. 

W radiu płyty przegrywało się na taśmy na 19, ale to z oszczędności. Generalnie jest gorzej, słychać różnice, na 38 oidp już nie. 

nagrywamy.com

Link to post
Share on other sites
43 minuty temu, przemak napisał:

Ale piszesz o taśmie 35, a ja o standardowej 50. Cieńsza taśma ma gorsze parametry, a 820 i pr99 są na taśmę 50 i na cienkiej nie będą dobrze  grały ze względów mechanicznych. 

W radiu płyty przegrywało się na taśmy na 19, ale to z oszczędności. Generalnie jest gorzej, słychać różnice, na 38 oidp już nie. 

No, tak, ale taśma 35 też jest profesjonalna  - a poza tym - czy to się po prostu nie kalibruje magnetofonu pod taśmę?

Mi chodzi o kompromis między jakością, a długością nagrania.

Na 38 to Oxygene się nadaje na odsłuchanie od początku do końca, ale generalnie chodzi mi o jak najdłuższy czas nagrania jazzu lub składaków rockowych.

Na zachodnim  forum czytałem, że 19 daje efekt lepszy od gramofonu, 9,5 gorszy, ale na konsumenckich maszynach - stąd moje pytania o różnice między A820, a resztą.

Punktem odniesienia jest gramofon, a nie wierność jak na matce. 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock podczas używania strony.

Zarejestrowani użytkownicy mogą wyłączyć ten komunikat.