Skocz do zawartości
IGNORED

Aktywne stereo upraszcza zestaw kina.


Grzegorz7

Rekomendowane odpowiedzi

Sposób wykorzystania kolumn stereo w kinie.

Buduję nowe kolumny dla stereo. Będą to zespoły aktywne. Daje mi to szerokie możliwości miksowania i rozdzielania sygnałów. Poddaje pod dyskusję następujący pomysł:

W stereo: dwie kolumny stero (oczywiste).

W KD: dwie kolumny od stereo (przód), dwie kolumny surround (i koniec). Funkcje głośnika centralnego pełnią obie kolumny przednie. Funkcje subwofera pełnią sekcje niskotonowe kolumn przednich.

Świadomie rezygnuję z 7.1 na rzecz 5.1.

Z amplitunera wyprowadzam wszystkie 5.1 sygnałów:

Środek z preampa wrzucam na rozdzielacz i równo na L przedni i P przedni.

SUB wrzucam na rozdzielacz i równo na L przedni i P przedni sekcji niskotonowej.

L wrzucam na L,

P wrzucam na P.

Surround tradycyjnie.

Sygnał na przednich kolumnach jest sumowany z właściwych kanałów i z rozdzielacza środka. Podobnie kanał basowy.

Uzasadnienie:

Nie chcę subwofera. Budowane kolumny będą duże (70 l) i będą miały solidne sekcje niskotonowe.

Głośnik centralny – A gdzie niby jest miejsce na taką kolumne? Pod telewizorem, nad telewizorem? A może rozbity na dwa głośniki centralnie po obu stronach TV?

 

Wątpliwości:

Z subwoferem nie ma chyba wątpliwości. Były tu wątki jak łączyć 2 suby. Dźwięk w tym zakresie jest nie kierunkowy. Wygląda to dość oczywiście.

Środek: Skąd ma promieniować dźwięk? Ze środka ekranu? No to tradycyjne głośniki środkowe nie spełniają tego! A jak telewizor ma 130 cm szerokości? Czyżby wyglądało na to, że i ten problem lepiej rozwiąże proponowany układ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ,tak szczerze robisz z igły widły nie gniewaj się .

Nic nowego nie wymyśliłeś każdy amplituner ma mozliwość odtwarzania bez głosnika centralnego i suba

jest to w ustawieniach .Sygnał kanału centralnego przesyłany jest od razu na głosniki przednie.

Zadnego znaczenia nie ma to ze telewizor ma 130 cm zreszta nie jest to akurat dużo a jak ktoś ma np. projektor i obraz ma 2,5m.W warunkach domowych mozna kozystać z takiego sposobu ogranicza to jednak pole odsłuchu myślę o głośniku centralnym trzeba siedzieć na środku żeby głośniki frontowe spełniły rolę głośnika centralnego .W warunkach kinowych a nawet domowych jeżeli ogląda film parę osób powinien być głosnik centralny z prostego powodu jak ktoś usiądzie z boku bez centralnego będzie tylko słyszał boczną kolumnę.

Sprawa basu też nie jest problemem sygnał z suba można przekierować na kanały przednie.

Sam słucham tylko na 4 kanały .

Dużo płyt z muzyka np. sacd w formacie wielokanałowym korzysta tylko z 4 kanałów .

Praktycznie w dobrze przygotowanym pomieszczeniu wystarczą 4 głosniki wolę taki system niż 7.1 itd

 

Pz.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK. Dyskutujemy.

Sam robię ostatnio eksperymenty z amplitunerami. Rzeczywiście 2 głośniki symulują nawet 5.1. Czemu więc z uporem maniaka zapisuje się na 5.1? Zgoda, że 7.1 niewiele wnosi (sprawdzałem), no i brak źródeł (filmów). Mimo to autorytety od THX wskazują kierunek – 7.1.

Właśnie. Postawmy pytanie: Czy głośnik środkowy jest niepotrzebny?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Center może więcej zepsuć niż poprawić dla słuchacza siedzącego na środku - jeżeli nie zadbamy o jego zgodność fazową z frontami (podziały akustycznie tych samych rzędów, w tych samych miejscach). Dla słuchaczy siedzących z boku - lepiej żeby nie był w "klasycznym" układzie poziomego MTM bo będą dziury na wyższym środku. Najlepsze jest poziome WW z pionową sekcją TM albo dobry koaksjal na środku. Takiego centra można położyć na telewizorze albo pod ekranem (w przypadku użycia projektora).

 

A co do sumowania przodów z subem - sprawdziłbym jak robiony jest podział w procesorze i czy fazowo się wszystko zgodzi. Dobrze też jeżeli surroundy będą w zakresie basu zgodne fazowo z frontami.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Neodom:

70 l (sekcja niskotonowa) +20l (sekcja średniotonowa). Obudowa w formie ściętej piramidy. Węższa od czoła (podstawa=35cm, góra=20cm), głębsza (podstawa=50cm, góra=30cm), wysokość 120cm. Ścianki=gęsty MDF 28mm. Nie jest mała. Nagłośnić ma 20m2.

Misiomor, Digi58:

Potwierdzam Wasze obserwacje ze środkiem. Dobry punktowy środek sprawdza się dobrze dla różnych pozycji słuchaczy. Niestety dla dużego ekranu i wędrującego po nim źródła dialogu lepsze jest pozbycie się centralnego na rzecz frontów. Niestety, faktycznie pozycje odsłuchowe boczne maja zafałszowany obraz dźwiękowy. Ale przecież nie będę słuchał z sąsiadaami:).

Czyli wygrywa na razie koncepcja: bez środka. Skłaniacie się również aby nie cudować z rozdzielaniem sygnałów i mieszaniem tylko zlecić rozdział amplitunerowi. Tu mam, przyznam pewne obiekcje.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>> Grzegorz7, 22 Lis 2008, 11:29

 

"Skłaniacie się również aby nie cudować z rozdzielaniem sygnałów i mieszaniem tylko zlecić rozdział amplitunerowi."

 

Nie wiem jak to wygląda w amplitunerze od strony filtracji, mieszania LFE itd. Wydaje mi się jednak że nie robili tego dyletanci od przetwarzania sygnałów. Tym niemniej nie mogli oni przewidzieć wszystkich ewentualności w dziedzinie przebiegów fazy kolumn przednich i tylnych.

 

Dlatego sam jestem zwolennikiem jak najprostszych ustawień procesora - jak choćby w kartach muzycznych gdzie oprócz opóźnień jest tylko jedna regulacja - fc podziału sub / reszta i wiem że lowpass suba jest 2nd LR @ fc a highpass satelitów - 1st @ 1.4*fc. Wtedy wiem jak zgrać fazy zarówno przodów jak i tyłów z subem. Podział sub/sat jest takim samym podziałem jak każdy inny i powinien zostać przeprowadzony równie starannie. Dlatego zresztą nie lubię procesorów które traktują użytkownika jak głupka i za cholerę nie mozna dowiedzieć się co oznaczają ustawienia (głośnik duży czy mały itd.) w języku rzędów filtrów i częstotliwości odcięcia.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie. Pomyślałem sobie następująco: Skoro materiał na ścieżki (5.1, film-DVD, muzyka-SACD) „wymyśla” reżyser dźwięku, to dlaczego miałbym powierzać kształtowanie przestrzeni jakiemuś procesorowi. Ten niech jedynie koryguje rezonanse (fale stojące), i fazy. Niech wyprowadzi 5.1 analogowo na druty, a ja te sygnały jak najprostszymi układami analogowymi skieruję do głośników.

Misiomor:

Bawię się jak czas pozwala swoim najnowszym amplitunerem VSX-LX60. Nawet przebiegi analizy ściągam na komputer (po RS) dla lepszej wizualizacji charakterystyk (graficznej). Wyobraź sobie, że ponieważ mam kilka starych kolumn, bawiłem się nawet z cofnięciem gwizdka względem średnio-niskotonowca. Było to słyszalne, ba widoczne na wykresach. Ampli to korygował. Ma dosyć zaawansowaną autokalibrację.

Mam też dylemat, czy w nowych kolumnach cofnąć gwizdek? Czy powierzyć korekcję fazy elektronice. Zespoły będą co prawda piramidalne, ale sekcja średni-wysokotonowa będzie w układzie MTM (nie chcę tu mówić o d`Apolito, chodzi mi tu o lepszą lokalizację pozornych źródeł dźwięku poprzez pewną symetrię) jako prostopadłościan przenikający piramidę. Swoją drogą przydałyby się dobre głośniki współosiowe TM.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>> Grzegorz7, 22 Lis 2008, 15:28

 

Skoro ten amplituner ma tak zaawansowana kalibrację z uzyciem mikrofonu, to nie przejmowałbym się tylko dałbym mu działać.

 

Co do cofania gwizdka w d'Appolito (sam p. Józef ostatnio jakby mocno złagodniał odnośnie wymagań na "true d'Appolito", pozwala tak nazywać każdy układ 2-way MTM) - jeżeli od strony stolarskiej wychodzi jak trzeba, to dlaczego nie?

 

Korekcja fazy elektroniką - jeżeli sama kolumna ma np. 10dB dziurę na charakterystyce SPL wynikającą ze złej współpracy fazowej, to lepiej nie korygować tego elektroniką, która będzie musiała wprowadzić 10dB górkę do sygnału, z wielką szkodą dla obciążenia głośników a zwłaszcza tweetera. Lepiej porządnie zaprojektować zwrotnicę. Korekcja samej fazy - ja nie jestem do tego przekonany jako że można to zrobić tylko filtrem nieprzyczynowym składającym się z samego pre-dzwonienia. IMHO będzie kaszana pod kątem, nawet w MTM - z racji lepszego rozpraszania wysokotonówki.

 

Dobre koaksjale - sam mam i nie narzekam na Seasa T18RE/XTVFC (H1144), obecnie zastąpionego przez H1333 oraz IMHO lepszego do 3-way H1353 (dostępny tylko na Madisound).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.