Skocz do zawartości
IGNORED

Monitory - Dayton, Seas, Usher?


kapelli

Rekomendowane odpowiedzi

NO i do wyboru są:

1. Seas L18 + 27TBFC/G

2. Dayton RS-180 + Dayton RS28A4/ Usher 9950

3. Usher 8935 + Usher 9950 - albo też Ushery 8948 + 9950

4. Dayton RS-180 + Seas T25CF001

 

Teraz tak,

o zestawie Seasa napisano całe księgi już. tyle że ciężko znaleźć porównania do Daytonów i Usherów.

Niestety.

Cenowo wygrywają zestawy Daytona i Seasa.

Teraz jest pytanie czy warto dopłacać do jednej z opcji zestawu nr 3 na Usherach - kupno z Partexpress, chyba że znacie jakiś sklep w Europie który sprzedaje Ushery, bo ja się nie dokopałem.

 

I coś kompletnie szalonego - opcja nr4 - czyli na dole dayton + tweeter Excela.

Tylko czy ma sens dopłacać do Excela względem 27TBFC/G?

Cena - 125 kontra 289. Przyrost jakości? No właśnie, czy warto.

A może Dayton RS-180 + Usher 9950?

 

 

A teraz czego oczekuję - dzwięku bardziej w jasną stronę, chociaż nutka tajemniczości i magii nie zaszkodzi.

Bas - wypośrodkowanie między zejściem a szybkością.

 

Jak dla mnie nr1 to chyba jednak kombinacja Daytona RS + Seas 27TBFC/G.

Lecz trochę dopłacając można mieć Ushery (bo w porównaniu do Seasa L18 wyglądają megazajebiście), tudzież Excela jako wysokotonowy.

 

Muzyka to klasyka i jazz, czasami coś innego.

 

Pytam, bo im więcej czytam tym mam większy mętlik w głowie.

Jeśli ktoś ma bezpośrednie porównania którychś z tych głośników to piszcie, każda opinia jest cenna.

 

Temat - Seas kierunek wyboru znam bardzo dobrze, ale na nurtujace mnie pytania nie znalazłem odpowiedzi.

 

Zauważyłem też że wielu ludzi się waha między takimi zestawieniami - niech ten wątek się stanie wątkiem debaty dla szukających.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/47316-monitory-dayton-seas-usher/
Udostępnij na innych stronach

A dlaczego nie 27TBCD/GB-DXT na górę? Kierunkowość trudna do pobicia, do tego tubowe podbicie przełomu środka i góry - wymagające co prawda atenuacji tego zakresu filtrem, co jednak zmniejszy zniekształcenia i obciążenie termiczne a więc może pozwolić na podział nawet 1.5kHz. Własności przydatne z każdym z midwooferów z podanej listy.

 

T25CF001 - Zaph go mierzył, sprzęt nie wykazał się niczym szczególnym w porównaniu do 27TBFC/G czy 27TDFC. A Peerless HDS (810921) bije go na głowę będąc tańszym na dodatek.

->emil,

kurna, wiem że ER18RNX jest bardzo dobry, zresztą jeden z lukarowców mi go niedawno polecał bo sam go wybrał w porównaniu do L18 :-)

 

->Przemek13

myślałem o czymś poza granicami Polski :-)

 

I nie ma to jak chwila zadumy nad kolacją i piwem. Ktoś powie że to może chory pomysł - ale może tutaj jest idea?

Usher 8945 + Seas TBFC/G :-)

 

Jest to zestaw, który chyba będzie nr 1...

próbował już ktoś łączyć woofery Ushera + tweeter Seasa?

mogło by być ciekawie (albo i kompletnie do kitu)

 

Całość napędzana Gainclone

->misiomor,

musze powiedzieć że tego Seasa 27TBCD/GB-DXT omijałem.

nie jest dosć często wymieniany.

 

Jakkolwiek, idąc dalej -> skoro Peerless HDS jest lepszy od Excela 25C001,a ten jest taki sam jak 27TBFC/G, a kopółka jest ważniejsza w systemie od woofera,

to mnie teraz naszła myśl co by wyszło z połączenie tego tweetera z Daytonem RS-180?

Skoro Dayton jest klasy Seasa L18RNX/P to dlaczegóż by nie wziąć tańszego o 30% Daytona i dodać do niego chwalonego wszędzie (choć mało popularnego) Seasa.

 

Mogłoby wyjść coś szaleńczo ciekawego.

 

Misiomor, a byłbyś w stanie zaprojektować zwrotnicę to takiego układu (jeśli bym się zdecydował)?

Z projektowaniem zwrotnicy pod 27TBCD/GB-DXT jest problem - nie mam jego dobrych pomiarów. Co prawda widzę go (nawet w zmodyfikowanej wersji z napędem od 27TBFC/G) w moich przyszłych projektach (choćby oversized 2-way z CA22RNY) ale nie ruszam z nimi z braku mocy przerobowych i kooperantów.

 

Na razie zrobiłem do niego "na sucho" tylko układ "wypłaszczający" przebieg SPL i upodabniający go do normalnego tweetera - ten układ daje też w miarę płaską impedancję, pod normalny filtr.

DXT jest glosnikiem nowym i malo jest na nim projektow. Peerless HDS podobnie, ci co go uzywali jak jeden maz podkreslaja koniecznosc utemperowania najwyzszej oktawy za pomoca zwrotnicy.

 

Seas L18 i Dayton RS180 maja rozne plusy i minusy. Drugi ma bardziej pofalowana charakterystyke na srednicy i wredniejszy break-up, ale ma czesciowego faradaya. Seas z kolei ma naped lepiej radzacy sobie z wychyleniami a wiec z basem. Seasy serri prestige wychodza praktycznie idealnie w testach Klippela.

>> kapelli, 28 Lis 2008, 23:58

 

W tej chwili nie bardzo czuję się na siłach zaprojektować dobrą zwrotnicę pod takie zestawienie. Pomiary mam tylko dla RS-a i to z fazą mierzoną nie wiadomo jak.

Usher 8945 to najgorszy głosnik z tych , które rozpatrujesz . Do tego chyba najdroższy .

PS

Czy masz czym pomierzyć ? Bo jesli nie to lepiej zdecyduj się na udokumentowany projekt z sieci . Nie znam nikogo , kto zrobiłby dobry układ bez pomiarów lub chociażby symulacji opartych na dobrych pomiarach .

...there is no spoon...

->arturp

dlaczego ten Usher jest niby najgorszy?

wiele pochlebnych opinii o nim pisze

 

rano jeszcze przeleciałem szybko Peerlessa HDS-180, ale widzę że jest klasy Seasa L18,

i nie nadaje sie do cichego słuchania jak pisze większość - a ja za głośno nie słucham

 

narazie czytam i czytam - głośniki chcę kupić na począku roku, więc mi się nie spieszy

 

 

a co do zwrotnicy to wiem o tym, bez obaw

8945 oraz 8945-P mają typową dla membran ,,węglowych " górkę na charakterystyce w okolicach 800Hz . Mają ją także scan speaki 8545 i 8535 a nawet kewlarowy 8546. Ta górka wystaje ponad średnią o około 2dB ale widziałem pomiary gdzie siegała prawie 4dB . To słychać wyraźnie na wokalach . Trzeba ją niwelować pułapką RLC , która w mojej opinii zamula dźwięk i odbiera średnicy mikrodynamikę . I tak źle i tak niedobrze . Zrobiłem kiedys projekt na 8945-P( moim zdaniem lepszy od 8945 bo lepiej kontrolowany i otwarty dżwięk ,nie tak nadmiernie ocieplony ).

PS

Sprawdziłes , które z tych głosników moga grać w małych obudowach ? Bo np wymieniany przez Ciebie na poczatku wątku Usher 8935A jest do dużych skrzynek , RS180 najchętniej gra w 30 litrach , jedynie L18 lubi niewielkie obudowy rzędu 16 litrów - a to własnie monitor .

...there is no spoon...

RS180 w 30 litrach? Artur nie przesadzasz troche?;)

 

Na weglowe ushery poza pulapka jest jeszcze jeden sposob: ciac je na 1.5k duza cewka. Nie wiadomo tylko jak cos takiego by zagralo a i gwizdkow zdolnych wytrzymac takie traktowanie nie jest wiele.

 

W tej gromadce ER18rnx jest wg mnie wyjatkowo ciekawy. Podobnie do L18 lubi mniejsze obudowy.

Tylko trzeba go ciac w okolicach 2k, aby rezonans zbyt wiele nie mieszal i by tym samym uniknac pulapki RLC.

->arturp

no właśnie Usher 8935 jest w małej obudowie - nawet jest taki firmowy projekt (V-601 o ile dobrze pamiętam)

 

A daytony widziałem w małych obudowach ~15l, więc dlaczego nie?

MarkK zrobił monitor na Daytonie 8" w obudowie 21 litrow.

więc mniejszy tymbardziej podpasuje.

 

No czyli idąc drogą którą mi proponujecie to trzeba by wykluczyć Ushery na dole (albo sparować z Seasem TBFC/G i uciąć na 1,5k)

Druga opcja którą widzę to ER18/L18 + 27TBFC/G lub RS-180 + Usher 9950

Te górki na charakterystyce przy 800Hz moga pochodzić również od baffle step, a jeżeli głośnik ma tam jeszcze mod membrany, to mamy "double trouble". W pomiarach Seasów którymi dysponuje (na ściance 20cm szerokiej) CA18RNX ma górkę wyższą i wredniejszą niż L18RNX/P. Ten drugi też nie ma jednak płaskiego SPL w tym zakresie, pomimo tłokowej membrany, bez żadnych modów na wykresie impedancji, widocznych za to na pomiarze CA18RNX.

eMiL , kapelli

Oczywiście mozna wstawiać do mniejszych skrzynek ale nie uzyskamy optymalnego efektu . Robiłem kilka symulacji - stąd moje opinie . WinISD - darmowy do ściągnięcia z sieci .

 

Program sam proponuje optymalne rozwiązanie ale oczywiście mozna wstawaic rózne wielkości obudowy i cz. strojenia dla własnych potrzeb.

Te dwa około 30 litrów dla przykładu .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-3970-100000260 1227973559_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

...there is no spoon...

A tu dwa pasujące do obudowy typu monitor .

Ale to nie ja wymysliłem tylko program zasymulował :-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-3970-100000258 1227973685_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

...there is no spoon...

Z tego co widze nie wybrales opcji SBB4 (relatywnie male obudowy nisko strojone) tylko cos, zeby basu bylo "duzo" z malego glosnika;)

Strojenie typu SBB4 daje najlepszy impuls, wyniki sa przewaznie podobne do litrazu zalecanego przez misiomora.

Seas ER18 tez pracuje chętnie w niewielkich objętościach .

Zwróćcie jednak uwagę ,że wszystkie wymienione tu głośniki pracujące w niewielkich obudowach schodza zaledwie z f3 do około 50Hz .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

...there is no spoon...

eMiL

jest dokładnie odwrotnie - wybrałem opcję basu kulturalnego , równego i w miare mozliwości nisko schodzącego .

Dla przykładu Dayton RS180 w 15 litrach - moim zdaniem nienajlepsza opcja . No ale jak ma byc monitor ... Wyraźnie widac 1dB podbicie wyższego basu co może dać efekt wycia , dudnienia i przeciągania . Wtedy basu bedzie troszkę więcej ale kosztem jego jakości . Taki efekt uzyskałem strojąc do 45Hz ale juz przy strojeniu do 50Hz podbicie miało 2dB .

Inna wazna sprawa to długośc tunelu br - w tej symulacji widać ,że tunel wyszedł powyżej 30 cm przy srednicy 6,8 cm . Oczywiscie mozna to obejść zastosowaniem kolanka/ krzywego tunelu ale jak to upchnąc w 15 litrowej obudowie ? Gdzie miejsce na zwrotnicę , głosnik itd .

Czy to zagra źle ? Pewnie nie ale mogłoby być lepiej .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-3970-100000251 1227976185_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

...there is no spoon...

Czy jest szansa, ze przetworniki Seasa zagrają ładnie na niskich poziomach natężenia dzwięku?

Słuchałem monitorów wg projektu misiomora z pochyłą ścianką .

Grały fajnie ale jedynie przy średnim i głośnym słuchaniu.

Ten sam problem występuje u m.in. Dynaudio.

Jak przeskoczyc ten problem?

>> jurek, 29 Lis 2008, 17:31

 

Na początek spróbowałbym może rozwiązania z podbudową psychoakustyczną (krzywe Fletchera-Munsona) a więc podbicia basów. Jest tutaj kilka możliwości manewru:

 

- przestrojenie membran biernych wyżej poprzez odjęcie masy

 

- podbicie basów w przedwzmacniaczu jak w wątku 30832 - ma to zaletę w postaci możliwości odłączenia do słuchania głośnego. Na początek zrobiłbym może 3dB podbicie w okolicach 150Hz.

 

- przestawienie kolumn w pomieszczeniu

 

Kolumny w takiej postaci jak w odpowiednim wątku mają trochę małą obudowę - walczyliśmy o zgrabność monitorka, dlatego obudowa ma 12dm3. W większym pomieszczeniu może być trochę mało basu, co przy cichym słuchaniu nie jest wskazane.

jurek, 29 Lis 2008, 17:31

 

>Czy jest szansa, ze przetworniki Seasa zagrają ładnie na niskich poziomach natężenia dzwięku?

>Słuchałem monitorów wg projektu misiomora z pochyłą ścianką .

>Grały fajnie ale jedynie przy średnim i głośnym słuchaniu.

>Ten sam problem występuje u m.in. Dynaudio.

>Jak przeskoczyc ten problem?

 

Może wzmacniacz z którym grały słabo sie spisywał przy małych głośnościach, moje monitorki na seasach według mnie bardzo dobrze graja przy niskich poziomach głośności.

Kolumny wg misiomora pod tym względem na dwóch różnych wzmacniaczach grały tak samo.

Problemem nie była ilośc basu a raczej utrata mikrodynamiki i muzykalności.

Wysokotonowy nawet cicho grał super, ale woofer wymiękał.

Dla żartu podpiąłem też SE na EL84 i tu cichutko było najlepiej :)

Przymierzam się do malutkiej kolumny (ok. 6 litrów) z jakąś fajną 13-to cm średnicą.

Na górze na pewno będzie alumniniowy Seas.

Myślę o ER15RLY albo Excelu.

A może coś z 13-tek Aurum Cantus?

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.