Skocz do zawartości
IGNORED

CD oryginał gorszy od flac :(


Therion

Rekomendowane odpowiedzi

Jak mniemam zaznaczone na czerwono to miejsca "uderzające" w poziom "-0 dB" ... nie znaczy to że jest clipping. (daj duuuży zoom do pojedynczych próbek tak by było ich na screenie kilkadziesiąt-kilkanaście to będzie można wyrokować)

 

Nie zmienia to faktu że dynamika jest na bank wykastrowana do bólu (zastosowana mocna kompresja dynamiki ... "loud war noobism x-P") ... bo realnie, przy poprawnej realizacji ciężko by więcej niż w jednym punkcie było uderzenie w 0dB na cały utwór.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Eee tam, jeszcze nie jest tak tragicznie, nie ma jednokolorowej cegły ;P Ale tak jak pisze kolega wyżej, daj zooma na jeden z wierzchołków, będzie widać czy jest chamsko ucięty czy zaokrąglony, choć to i tak tylko ściema która niewiele pomaga :]

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

I love the sound of crashing guitars

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nthx, 12 Lis 2009, 10:20

 

>Wracajac do tematu..

>

>Wlasnie zakupilem Celine Dion - oryginal CD - "there are special times". Pierwsza piosenka "O holy

>night" i "poobcinana" gora :-((((((.

>

>Gdy Celine spiewa wysoko, slychac po prostu trzaski!

 

nie wysoko tylko glosno. wysokie tony nie maja tu nic do rzeczy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczyty na 0dbFS to nic niezwykłego. Od dobrych kilku lat stosuje się 0dBFS jako poziom szczytowy. Dawno temu w czasach słabych przetworników cyfrowo analogowych montowanych w CD w trakcie masteringu stosowało sie zasadę poziomu maksymalnego w szczytach -0,3dBFS. Robiło się tak ponieważ sporo sprzetu nie radziło sobie z przetwarzaniem poziomów 0dBFS. Obecnie tego problemu już nie ma, więc nic nie stoi na przeszkodzie by dobijać do maksymalnego poziomu dozwolonego dla cyfry. Tym samym wykorzystuje się pełne 16 bitów.

 

To, że szczyty są obcięte/ścięte to także nic złego. Limiter stosowany podczas masteringu ma za zadanie wyrównać poziom szczytowy. I teraz są różnego rodzaju limitery - jedne ścinają, jedne zaokrąglają piki. Jaki typ limitera będzie zastosowany zależy od preferencji inż. masteringu.

Inne wrażenia dźwiękowe daje limiter zaokrąglający szczyty a inne obcinający. Nic nie stoi na przeszkodzie by ustawić limiter, który będzie obcinać piki na poziomie przykładowo -0,5dBFS. Na powiększeniu przebiegu fali dostaniemy wówczas wykres pokazujący obcięcie a do szczytu 0dBFS bedzie jeszcze sporo miejsca.

 

Bardziej wartościowym jest sprawdzać poziom średni czyli RMS. To ten parametr odpowiada za wrażenie głośności. Im wyższy RMS tym głośniej i tym samym mniejsza dynamika. Obecnie daje się zauważyć RMS na poziomie -7dBFS co jest jednoznaczne z masakrowaniem uszu. Dawnymi czasy RMS trzymał się nawet w okolicach 15dBFS.

 

Tak więc oglądanie szczytów samo w sobie jest mało wartościowym ocenianiem realizacji. Trzeba jak już to pooglądać szczyty, zmierzyć RMS a przede wszystkim posłuchać. Co z tego, że piki będą równo poobcinane skoro efekt końcowy będzie świetny.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Sprzęt studyjny i oprogramowanie studyjne. Edytory, sekwencery, stacje robocze (DAW), authoring, stoły, maszyny i linie replikacyjne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kim Wilde – Teases & Dares - MCA Victor Japan 1984 (nieremasterowane wznowienie z 1992).

 

Jeden z bardziej dynamiczniejszych utworów The Second Time:

 

Peak 0,0 dB

RMS -17,7 dB

 

Zbliżenie nie ma sensu, widać że szczyty nie są zaokrąglane/poobcinane:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

I love the sound of crashing guitars

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>

>Zbliżenie nie ma sensu, widać że szczyty nie są zaokrąglane/poobcinane:

 

 

.... tu nic nie widać. Clippingu można być praktycznie pewnym kiedy 3 lub więcej próbek pod rząd jest o wartości skrajnej maksymalnej.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

->Kyle

Wiem, ale chciałem podać przykład prawidłowej realizacji :) Teraz dla odmiany...:

 

Lene – Play With Me – Polydor 2003 (wydanie angielskie).

 

Paradoksalnie płyta brzmi bardzo dobrze, choć dźwięk jest duży i zwalisty ale mięsisty.

 

It’s Your Duty:

 

Peak 0,0 dB

RMS -11,8 dB

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-2325-100000683 1258025882_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-2325-100000683 1258025882_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

I love the sound of crashing guitars

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Yes – Union – BMG Japan 1991 (24 bitowy remaster JVC K2 z 2003), ale co z tego, jak jest niespecjalnie, podobnież dźwięk lekko zwalisty, tym razem jednak ostry na średnicy i suchy. Yes nigdy się nie przykładał (poza cyferkami) do realizacji swoich płyt :]

 

Saving My Heart:

 

Peak -0,1 dB

RMS -10,2 dB

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-2325-100000681 1258025930_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-2325-100000681 1258025930_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

I love the sound of crashing guitars

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>już to pooglądać szczyty, zmierzyć RMS a przede wszystkim posłuchać. Co z tego, że piki będą równo

>poobcinane skoro efekt końcowy będzie świetny.

 

Bo będzie obcięta dynamika (choć nie będzie przesterów) ... tak więc co do tej "rewelacyjności" to bym się nieco spierał.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Micke 13, 12 Lis 2009, 12:38

 

W tym pierwszym przypadku da się znieść ... ale w drugim gdzie jest kilka próbek na kraju pod rząd to już przester jest wyraźny (nawet jeśli ktoś ma na tyle niedokładny sprzęt że nie słyszy to jednak takie nagrania bardziej męczą).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

->Kyle

Zgadza się, identyczne wrażenie zmęczenia odnieśliśmy słuchając tych Yesów z kolegą Seba78 i qmanem na dość szczegółowym sprzęcie z Thetą, wzmakiem Akufaza, i moimi Dyńkami ;)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

I love the sound of crashing guitars

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witka, dorzuce do tematu

Sarah Brightman - The Very Best OF 1990-2000, ogólnie płytka nagrana OK, ale utwór EDEN troszke trzeszczy w niektórych miejscach

Rammstein - Rosenrot, całośc OK ale w jednym numerze jest trzeszczenie, może zamierzone bo raz w lewym raz w prawym kanale, choć wątpie.

 

Ciężko o dobrze "nagraną" płyte CD.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sprawie tego, czy Celine wysoko spiewa czy glosno: dla mnie i glosno i wysoko ;)

 

Oto Celine: (wykresy domyslne z Audacity - szczerze to nie wiem co jest na skali. Wazne, ze widze obciecia i slysze trzaski). Jak mi sie uda puscic przez Audacity dzwiek, to znajde najgorszy fragment i pokaze.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-21194-100000676 1258035509_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I jeszcze kolejna plyta: tym razem moj ideał. Myslalem, ze Naim jednak nagrywa dobrze dzwiek.

Oto Dominic Miller i Neil Stacey i Shape of My heart - poczatek.....

 

Powiem tak: przezylem szok i musze jeszcze raz przesluchac plyte.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pamiętacie przecież chyba wszyscy słynną historię firmy JVC która po nagraniu materiału XRCD szukała tłoczni, która byłaby w stanie poprawnie wydać ich płytę. Okazało się to niezwykle trudne. Dokładnie wyjaśnia to sytuację z tego wątku. Ludzie przecież dlatego wymieniaja się tu informacjami które wydanie tej samej płyty jest godne uwagi, a które do kosza. Sam format CD faktycznie jest jeszcze do przyjęcia, ale strasznie trudno znaleźć płytę dobrze nagraną.

Przypomina mi się tu sam sposób nagrywania płyt XRCD, gdzie najpierw wszystko zgrywa się profesjonalnie na nośniku DVD i technologii DVD, a dopiero potem przerabia się do postaci CD.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

E tam, to jakaś audiofilska bzdura.

Materiał do tłoczni dostarcza się w postaci cyfrowego pliku DDP. Tłocznia tłoczy i tyle. Tłocznia nie może i nie ingeruje w powierzony materiał.

JVC postepuje troche inaczej. Oni zamiast dostarczyć plik DDP do tłoczni, wysyłają tam materiał zgrany na cyfrowy rejestrator SONY PCM-9000. Jako, że mają własną zaprzyjaźnioną tłocznię to potem następuje odczyt z rejestratora owego pliku i następuje proces konwersji do 16 bitów.

 

A owy SONY PCM-9000 to już dośc stary grat :) Uzywany można kupić za śmieszne pieniądze, o wiele mniejsze niż sredniej klasy wzmacniacz :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Sprzęt studyjny i oprogramowanie studyjne. Edytory, sekwencery, stacje robocze (DAW), authoring, stoły, maszyny i linie replikacyjne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

yayacek, 12 Lis 2009, 11:32

>To, że szczyty są obcięte/ścięte to także nic złego.

 

Ojoj, chyba użyłeś zbyt dużego uproszczenia. Przynajmniej mam taką nadzieję. Oczywiście różnej maści limtery są stosowane przy nagrywaniu i obróbce materiału muzycznego, ale tutaj pokazane wykresy prezentują raczej ewidentne knoty. Tu widzimy, że próbki są obcinane na bardzo długich, często powtarzających się odcinkach i jest to równe cięcie po maksymalnym poziomie 0 dBFS. Mniej będzie słychać jeśli obcięty jest pik od np. uderzenia w werbel, ale jeśli przycinany jest głos wokalistki, czy gitara, to jet to czysta zgroza.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

-> Edward, 12 Lis 2009, 17:09

 

Mniej będzie

>słychać jeśli obcięty jest pik od np. uderzenia w werbel, ale jeśli przycinany jest głos wokalistki,

>czy gitara, to jet to czysta zgroza.

---------

Tak jest!

Zgadzamy się, obcięcie na piku werbla, bębna czy mocnego innego uderzenia to nic złego. Ale faktycznie długi ściety jak piłą pik może być już słyszalny/czesto jest słyszalny.

 

Chodziło mi, że nie ma się czym przejmowac jeśli same szczyty są ścinane - tak działa po prostu limiter, który zawsze jest stosowany w obróbce audio. Tylko właśnie owe ścinanie ma być na szczytach czyli wybijających się dźwiękach. Oczywiście zgadzam się, że prasowanie do cegły to zgroza.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Sprzęt studyjny i oprogramowanie studyjne. Edytory, sekwencery, stacje robocze (DAW), authoring, stoły, maszyny i linie replikacyjne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

abandon, w pełni się zgadzam z Twoim wpisem. Ludzie wydają dziesiątki tysięcy na sprzęt audio żeby słuchać na nim płyt które nierzadko zostały nagrane przy użyciu słabej jakości mikrofonu i peceta, gdzie "reszta" brzmienia została dorobiona w studio.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile way and you have their shoes

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

yayacek, 12 Lis 2009, 18:08

 

 

>Chodziło mi, że nie ma się czym przejmowac jeśli same szczyty są ścinane - tak działa po prostu

>limiter, który zawsze jest stosowany w obróbce audio. Tylko właśnie owe ścinanie ma być na

 

Tak może działa najtandetniejszy limiter na świecie. Przyzwoity limiter potrafi ściszyć bez zniekształceń. Dla mnie jakikolwiek clipping to jest błąd w realizacji.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mlb, 12 Lis 2009, 18:12

 

>abandon, w pełni się zgadzam z Twoim wpisem. Ludzie wydają dziesiątki tysięcy na sprzęt audio żeby

>słuchać na nim płyt które nierzadko zostały nagrane przy użyciu słabej jakości mikrofonu i peceta,

>gdzie "reszta" brzmienia została dorobiona w studio.

 

Gdyby było tak jak piszesz to jeszcze byłoby "ok" ... najlepsze jest to że sławy są nagrywane na bardzo drogim sprzęcie i ... na końcu płyta jest paprana (na drogim macu/PC, przy użyciu drogiego oprogramowania) przez debila że tak kolokwialnie się wyrażę.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... a polecam Wam zajrzeć ... soft clipping / hard clipping (ble) ... i obrazeczek animowany z "wykresem" nagrań i rokiem w którym był realizowany

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszedlem do Windowsa i uzylem EAC do ripowania do Flac. Tym razem Audacity nie pokazuje w zadnym miejscu piosenki momentów "clipping" !? Wczesniejsze ripy Grip+Audacity. Ciekawe.

Trzaski sa dalej slyszalne, a w powiekszeniu przebiegu dzwieku (jak to sie nazywa?) dalej widoczne uciecia..

 

Tak mnie interesuje - jesli nawet taka "górka" została zrównana na szczycie na płasko, to nie powinno byc trzaskow, tylko raczej .. jednostajny ton, ale dalej .. wysoki. Czemu sa trzaski?

 

Screen tego samego utworu w prawdopodobnym miejscu trzasku, robiony EAC+Flac.

Tomasz

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>Tak mnie interesuje - jesli nawet taka "górka" została zrównana na szczycie na płasko, to nie

>powinno byc trzaskow, tylko raczej .. jednostajny ton, ale dalej .. wysoki. Czemu sa trzaski?

 

Bo ta "górka" trwa jedną kilkutysięczną sekundy ... .... i nigdy w życiu nie będzie to jednostajny ton (jednostajny ton to ruch w zakresie -15 tys. do + 15 tys. (zapis 16 bit ... z lekkim luzem) okresowo (by był ładny sinus).

 

Taka obcięta góra to jakby utrzymanie membrany wychylonej max przez określony czas (czyli milczenie i palenie głośników)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>> nthx, 12 Lis 2009, 18:33

 

"jesli nawet taka "górka" została zrównana na szczycie na płasko, to nie powinno byc trzaskow, tylko raczej .. jednostajny ton, ale dalej .. wysoki"

 

Ton jest wtedy, kiedy mamy na wykresie przebieg sinusoidalny, z ładnie zaokrąglonymi wierzchołkami. Ścięcie wierzchołków sinusa daje dźwięk chropowaty, jak gitarowy przester.

 

Ścięcie jednego wierzchołka przebiegu nie-okresowego da raczej coś na kształt pyknięcia czy zaostrzenia owego pojedynczego dźwięku.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.