Skocz do zawartości
Audio-Video

Dźwiękowy dynamit

Rekomendowane odpowiedzi

Określenie duża dynamika może mieć różne znaczenia, zależnie od przyjętego punktu odniesienia. W wypadku Duo Grosso jedynym takim punktem może być koncert live. Avantgarde Acoustic to rzadki przykład producenta stosunkowo młodego (debiut rynkowy w 1994 roku), produkującego wyłącznie kolumny tubowe (oraz dwa wzmacniacze), który odniósł całkiem spektakularny sukces rynkowy i który wcale nie spoczywa na laurach. Obecne portfolio firmy liczy aż 10 zestawów głośnikowych, wyłącznie tubowych. Ich cechą szczególną, prócz intrygującego wyglądu srebrnych lub jaskrawoczerwonych gardzieli, jest profil sferyczny tub - bardzo ważny z akustycznego punktu widzenia, o czym pisaliśmy już w recenzji modelu Uno Nano (do pobrania z av.com.pl). Ponadto wszystkie zestawy mają aktywną sekcję basową, zaś sekcje tubowe (dwu- lub trójdrożne) charakteryzują się wysoką impedancją - od 8 do 27 omów.

 

Te ostatnie dwie cechy sprawiają, że Avantgarde są idealnymi partnerami dla wzmacniaczy lampowych. Te, charakteryzując się znaczną impedancją wyjściową (duże ułamki oma, a nieraz i powyżej 1 oma), zapewniają bardzo niski współczynnik tłumienia - zwykle na poziomie od 3 do kilkunastu. Zresztą w wypadku wzmacniaczy tranzystorowych i kolumn pasywnych nie jest wcale dużo lepiej, szczególnie tych 3-drożnych. Cewka w filtrze dolnoprzepustowym ma rezystancję nierzadko rzędu pół oma, co po dodaniu rezystancji kabli głośnikowych degraduje damping factor dla obciążenia 4-omowego do poziomu poniżej 10. A zatem im większa impedancja znamionowa kolumny, tym lepiej. W recenzowanych Duo Grosso wynosi ona 18 omów, co - jeśli uwzględnimy brak cewek w filtrach głośnika basowego (są aktywne!) oraz średniotonowego - zapewnia wymarzone warunki pracy amplifikacji, nie tylko lampowej. Tym bardziej, że podłączony wzmacniacz jest całkowicie odciążony od wpływu siły elektromotorycznej pojawiającej się na zaciskach głośnikowych, a powstającej w wyniku zjawiska samoindukcji w obwodzie wzmacniacz-kolumna. Zjawisko to dla pracy wzmacniacza jest krytyczne.

 

Poważne atuty

Z technicznego punktu widzenia koncepcja akustyczna Duo Grosso wydaje się prawie idealna. Oto mamy ekstremalnie łatwe do wysterowania kolumny, z głośnikami, które - dzięki wspomaganiu tubami - pracują w optymalnym zakresie wychyleń (małe zniekształcenia, liniowość), są bardzo szybkie, a przetwornik średniotonowy otrzymuje sygnał bezpośrednio ze wzmacniacza, bez filtracji. Ponadto bas jest aktywny, można go więc elastycznie stroić, zależnie od pomieszczenia i potrzeb. Problem jest tylko jeden. A właściwie dwa. Po pierwsze, tuby każą podświadomie oczekiwać podkolorowań po drugie, kolumny są po prostu wielkie (szerokość 67 cm, wysokość ponad 1,5 m) i bardzo ciężkie (95 kg). Komu się wydaje, że to propozycja do wielkich pomieszczeń, jest jednak w błędzie. Producent sugeruje ustawienie już w pokojach o powierzchni 20 m2! Polski dystrybutor, znając moje pomieszczenie (29 m2), powiedział: Duo Grosso będą tutaj idealne. Gdy je ujrzałem, trochę się zdziwiłem. A gdy ustawiałem, miałem poważne wątpliwości, czy na dzień dobry dźwięk nie da mi w twarz.

 

Głośniki i tuby

Tuba średniotonowa, wraz z napędzającym ją głośnikiem M2 OMEGA, pochodzi z trochę mniejszego modelu Duo Omega. Jest spora. Ujście gardzieli mierzy 67 cm, a cała tuba - 37 cm w głąb. Z zewnętrz widać kopułkę, która wydaje się papierowa. W istocie jest wykonana z kewlaru powlekanego mikrowłóknami VDE (Velorous Damping Effect). Chodzi o tłumienie rezonansów własnych membrany. Drugą korzyścią jest samoczynna redukcja zniekształceń pojawiających się w obrębie wyższych częstotliwości. Głośnik ten ma średnicę 170 mm i tyle samo wynosi dolna częstotliwość graniczna całego układu tuby (170 Hz). Wartość tę ograniczają fizyczne rozmiary tuby. Poniżej częstotliwości granicznej charakterystyka opada w tempie 18 dB na oktawę. Nie ma zatem potrzeby stosowania filtracji elektrycznej. Filtr akustyczny załatwia sprawę również na drugim krańcu pasma głośnika. Pomiędzy membraną a początkiem tuby znajduje się niewielka komora powietrzna, która pełni tę właśnie funkcję. W efekcie charakterystyka dużej tuby opada powyżej 2 kHz, a głośnik jest podłączony bezpośrednio do zacisków. Genialne!

 

Napęd dla 18-omowej, czterowarstwowej cewki stanowi bardzo mocny magnes Alnico (rzadko stosowany, drogi stop aluminium, niklu, kobaltu, miedzi, tytanu i czasem także żelaza). By poprawić efektywność głośnika, zrezygnowano z warstwy miedzi na nabiegunniku. Wzrost indukcyjności cewki normalnie powodujący spadek charakterystyki przenoszenia został skompensowany konstrukcją wypukłej membrany (taki profil jest konieczny z uwagi na zgodność fazową fal na wejściu tuby) oraz odpowiednim podziałem pasma dla tweetera. Jak twierdzi projektant, Matthias Ruff, jakość średnich tonów jest zbliżona do tych z referencyjnych Trio (obecnych na ostatniej wystawie Audio Show).

 

Sama tuba jest wykonana z tworzywa ABS odlewanego pod naciskiem 1500-tonowej prasy. Wybór ABS-u nie jest przypadkowy. To tworzywo dobrze tłumiące mikrodrgania i rezonanse. Tuba wysokotonowa jest mocowana do sekcji basowej, podobnie jak to ma miejsce w znacznie mniejszym modelu Uno Nano (AV 4/08). To jakiś kompromis na tle rozwiązania stosowanego w tańszym modelu Duo Omega, który wykorzystuje identyczne przetworniki średnio- i wysokotonowe z tweeterem mocowanym niezależnie, do stelażu. Tamta kolumna ma jednak mniejszą sekcję basową - SUB225 (2 x 250 mm), identyczną jak w Uno Nano.

 

Dystrybutor: Nautilus Hi-end

www.nautilus.net.pl

Cena: 82000 zł (za parę)

 

Dane techniczne

 

Sekcja tubowa:

Głośnik średniotonowy: kewlarowy M2-OMEGA (170 mm) w tubie sferycznej 670 x 370 mm

Głośnik wysokotonowy: 25 mm kopułka H2-OMEGA w tubie sferycznej 180 x 85 mm

Częstotliwości podziału: 170 Hz, 2000 Hz

Pasmo przenoszenia: 170 Hz – 20 kHz

Efektywność: 107 dB / 1 W / 1m

Impedancja znamionowa: 18 omów

Zalecana moc wzmacniacza: > 10 W

Moc znamionowa: 100 W

 

Sekcja basowa SUB231-G

Głośniki: 2 x 300 mm

Wzmacniacze: 2 x 250 W, klasa A/B

Zwrotnica: aktywna, regulowana (60-220 Hz)

Filtr subsoniczny: 20, 25, 30 Hz

 

Dane ogólne

Wymiary kolumn: (wys. x szer. x głęb.): 1555 x 670 x 680 mm

Masa jednej kolumny: 95 kg

 

Tekst: Filip Kulpa > Zdjęcia: Bartosz Makowski

 

Więcej na http://www.av.com.pl/index.php?art=712

 

Artykuł pochodzi z Audio-Video, wydanie 12/2008

post-20326-100009056 1229422360_thumb.jpg

post-20326-100009057 1229422360_thumb.jpg

post-20326-100009058 1229422360_thumb.jpg

  • Lubię to 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Efektywnosc 107dB na papierku rzeczywiście robi wrażenie, ciekawe jak jest w rzeczywistości. Patrząc na cenę raczej nie będę miał okazji się przekonać.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie podobają mi się te kapelusze, chociż zacna marka, i zapewne tak dobrego dziwięku w swoim życiu nie usłyszę.

Jak by były bezdomne z chęcią bym przygarną.Pozdr.

  • Lubię to 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Miałem okazję posłuchać kilkukrotnie tych kolumn i ... no cóż dźwięk robi ogromne wrażenie .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

slyszalem te kolumny w dosc dobrze zestawionym systemie, na mnie rowniez zrobily niesamowite wrazenie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.