Skocz do zawartości
IGNORED

Długość przewodu coaxial /jakość dźwięku


SIRTOM75

Rekomendowane odpowiedzi

Koledzy mam pytanie dotyczące dlugości przewodu cyfrowego coaxial lub optyczny a wpływu na jakość brzmienia? Posiadam orócz głównego systemu zestaw vintage (wzmacniacz i kolumny)który ostatnio uruchomiłem. Pytanie moje wzieło się stąd, że wzmacniacz vintage z racji braku możliwości sterowania pilotem stoi przy samym miejscu odsłuchowym. Pod nim umieściłem DAC do którego sygnał chciałbym poprowadzić od mojego głownego źródła kablem cyfrowym (potrzebuje ok 4m takiego przewodu.Czy takie połączenie zdegraduje dźwięk? Jakiej długości może być tego typu połączenie aby nie degradowało jakości brzmienia/sygnału?

 

Pozdrawiam

Hi, bez watpienia optyczny bo praktyczny jakikolwiek 4 metrowy kabel coax bedzie drosze. Jakosc optyczny nie jest az tak wazny jak na coax. Mozesz spokolnie do 4 metry kozystac coax ale nie dluze. Ponad 10 metry nie jest zadny problem na optyczny i mozesz je kupic na groszy stosunku do koszty coax. Missing Link.com, tej sa bardzo popularny w Anglii i na bardzo kozystny cena. Niestety, o tansze coax nie mam zadny wiadomosc ale na pewno bede.

Ale Andy M to rodowity Anglik:D

 

4 metry to już dużo, pojemność kabla i rezystancja mogą zrobić na tej odległości problemy. Niektórzy mówią, że optyczny też nie powinien być zbyt długi, ale nie wierz im i bierz go. Odizolowanie mas urządzeń może aktualnie okazać się większym plusem.

 

Ale, jak by nie było, czy będzie gorzej, zależy bardziej od podłączanych urządzeń.

 

Ash

SIRTOM75, 21 Lut 2009, 16:26

>Czy takie połączenie zdegraduje dźwięk?

 

Nie.

Jeżeli coś jest głupie ale działa, to nie jest głupie...

Gość rochu

(Konto usunięte)

ashirgo, 21 Lut 2009, 17:03

 

>Ale Andy M to rodowity Anglik:D

 

A to co innego.

 

Andy,

bardzo Cię przepraszam i proszę nie miej mi za złe mojego poprzedniego wpisu.

To ja prawie na temat: czytałem, że nie powinien być krótszy niż jakieś 1,5 metra. Ze względu na to, żeby pierwsze odbicie sygnału doszło z odpowiednim opóźnieniem i nie wpłynęło na detekcję zera. I tu rodzi się pytanie: większość kabli ma 0,5 - 1 m. Co o tym sądzić?

To jest ostatnie wolne miejsce na forum na Twoją reklamę...

a ja proponuje zrobic sobie (koszt eksperymentu znikomy) kabel z antenowego 75ohm (+zlacza F i do tego przejscie na RCA) i posluchac czy faktycznie jest zle. Jak bedzie ok - zostawic.

 

Zdarzalo mi sie takim kablem puscic sygnal (probowalem PCM i AC3) na 30-40m i dziala bez zadnych problemow.

AlexE nie zorientował się, że wątek jest na temat zależności między długością kabla a jakością dźwięku. Założyciel wątku jeszcze nie pytał, czy lepszy będzie z platyny, czy z obscurum/obfuscatum ;)

 

Ash

No o to jeszcze nie zdążyłem zapytać :) Ale za sugestie dotyczące kabla antenowego dziękuje bardzo. Spróbuje wykonać takie połączenie. Ale skoro minimalna długość powinna wynosić 1,5 metra to jestem odrobinke zdziwiony :) mam 2 cyfrówki firmowe i żadna z nich nie przekracza 1m - xlo ma 1m a vdh 0,7m. Z dłuższych to widziałem tylko jakiś kabel thomson'a w markecie - 3m lub 5m. O nim właśnie myślałem do mojego połączenia. Ciekawe jakie są założenia technologiczne przy tym połączeniu, ktoś się orientuje jakie powinno być minimum a jakie maksimum długości?

SIRTOM75, 21 Lut 2009, 19:23

 

>Ale skoro minimalna długość powinna wynosić 1,5 metra to jestem odrobinke zdziwiony :)

 

a kto tak powiedział?

PFO Audio Discourse: Why longer is generally better for an S/PDIF Digital Cable

by Steve Nugent

 

Steve Nugent is President of Empirical Audio (www.empiricalaudio.com), and an engineer with numerous patents to his credit (for more information about Steve and his company, see my interview with him in PFO Issue 7, at www.positive-feedback.com/Issue7/empiricalint.htm). New readers to PFO should note that we are an open forum for discourse about the audio arts, and for the advance of same. We welcome any constructive contributions from editors, readers, or members of the fine audio industry to the pages of this magazine. Provided that mere self-promotion is avoided, audio professionals are invited to participate without worrying about "conflicts of interest." It is in that spirit that we publish Steve’s commentary on digital cables; caveat lector.

 

Interested readers/industry professionals may submit letters/articles of response to the Editor: [email protected]. Superior work will be published.

 

Many of you may have heard or read that it is beneficial to use at least a 1.5m length digital cable from your Transport to your DAC. There are actually technical reasons for this, but the requirement also depends on the behavior of the signal from the S/PDIF digital output on your Transport. It turns-out that the jitter on the digital signal can increase if the cable is too short, and the increased jitter can cause the audio to have "halos" or be out of focus.

 

S/PDIF (or Sony/Philips Digital Interface) is a digital signaling standard specified at 75 ohms characteristic impedance and terminated on both ends. This means that the source driver (in the Transport) must have an output impedance of 75 ohms and the receiver (in the DAC) must have a parallel resistive termination of 75 ohms. If these terminations are both set to 75 ohms, then ideally the signal will propagate from the Transport to the DAC and no reflections will occur on the transmission-line that connects the Transport to the DAC, assuming that all components of the transmission-line are also 75 ohms. The transmission-line components (excluding the driver, receiver and terminations) include:

 

The traces on the Transport circuit board that connect to the driver chip

 

The wiring to the output connector

 

The output connector jack and plug (BNC or RCA)

 

The digital cable

 

The input connector jack and plug at the DAC input (BNC or RCA)

 

The wiring to the circuit board

 

The traces on the DAC circuit board that connect to the receiver chip

 

Any of these individual components may cause a reflection on the transmission line if they are not 75 ohms characteristic impedance. This is why it is insufficient to replace the RCA connectors with BNC’s without addressing the wiring and circuit-board traces that are not 75 ohms characteristic impedance. I have never seen impedance control on any Transport or DAC circuit board. Occasionally, the wiring from the circuit board to the connector is impedance-controlled, but this is the exception, not the rule.

 

Characteristic impedance is not something that is measurable with a volt-ohmmeter. It is an AC characteristic that is defined as: sqrt(L/C), where L is the inductance per unit length and the C is the capacitance per unit length of the transmission-line. If the transmission-line is properly matched and terminated, transmission of digital signals can take place over very long distances without reflections; only losses are a factor. Losses can also have an impact on jitter, and this is why some 75 ohm digital cables sound better than others, even in well-matched impedance-controlled systems—but that is another paper, so back to the question of digital cable length.

 

When the signal is launched into the transmission-line from the Transport, it is essentially a voltage square-wave, consisting of rising edges and falling edges. These edges are no more than transitions of voltage from about –250mV to +250mV, the rising edge transitioning from minus voltage to plus voltage and the falling edge transitioning from plus voltage to minus voltage. When an edge transitions, it can be described as having a rise-time or fall-time. This is the time it takes for the signal to transition from 10% to 90% of the entire voltage swing. The rise-time is important because this is what causes reflections on the transmission-line. If the rise-time were very, very slow, say 50 nanoseconds, then there would be no reflections on the transmission-line unless it was extremely long. Alternately, if the rise-time were less than 1 nanosecond, reflections would occur at every boundary, such as the connection from the circuit board to the wires that go to the connector.

 

Typical stock Transports have around 25 nanosecond rise-times. The primary concern for the manufacturer is to pass FCC regulations for emissions and electromagnetic interference, as well as making the interface reliable. When the regulatory testing is done, they attach very inexpensive, inferior cables and measure the emissions. To insure that the manufacturer passes these tests, they take a number of precautions. One is designing-in the slower than necessary 25 nanosecond rise-time. Another is the insertion of various filters in the Transport to eliminate high frequencies from the signal. As a result of these choices, there is a hazard created in using too short a digital cable. It is a result of the slow rise-time.

 

The slow rise-time has an advantage as well. Discontinuities in characteristic impedance, such as circuit board traces, funky wiring and RCA connectors will have less effect on the signal integrity or voltage "shape." Because the transitions are slow, reflections are not as high in amplitude and therefore have less effect on the jitter. However, the penalty is paid at the receiver chip where the slow edge causes uncertainty of when the transition actually took place. Jitter is created by the receiver chip when it inaccurately senses the slow transition.

 

When a transition is launched into the transmission line, it takes a period of time to propagate or transit to the other end. This propagation time is somewhat slower than the speed of light, usually around 2 nanoseconds per foot, but can be longer depending on the dielectrics used in the digital cable. When the transition reaches the end of the transmission line (in the DAC), a reflection can occur that propagates back to the driver in the Transport. Small reflections can occur in even well matched systems. When the reflection reaches the driver, it can again be reflected back towards the DAC. This ping-pong effect can sustain itself for several bounces depending on the losses in the cable. It is not unusual to see 3-5 of these reflections before they finally decay away, particularly when using the best digital cables, which are usually low-loss.

 

So, how does this affect the jitter? When the first reflection comes back to the DAC, if the transition already in process at the receiver has not completed, the reflection voltage will superimpose itself on the transition voltage, causing the transition to shift in time. The DAC will sample the transition in this time-shifted state and there you have jitter. Let’s look at a numerical example:

 

If the rise-time is 25 nanoseconds and the cable length is 3 feet, then the propagation time is about 6 nanoseconds. Once the transition has arrived at the receiver, the reflection propagates back to the driver (6 nanoseconds) and then the driver reflects this back to the receiver (6 nanoseconds) = 12 nanoseconds. So, as seen at the receiver, 12 nanoseconds after the 25 nanosecond transition started, we have a reflection superimposing on the transition. This is right about the time that the receiver will try to sample the transition, right around 0 volts DC. Not good. Now if the cable had been 1.5 meters, the reflection would have arrived 18 nanoseconds after the 25 nanosecond transition started at the receiver. This is much better because the receiver has likely already sampled the transition by this time.

 

The other obvious solution is to make the Transport S/PDIF driver faster. If the transition took only 10 nanoseconds to complete rather than 25, the reflection would arrive at 6 nanoseconds with a half-meter cable, and the reflection with a 1-meter cable would arrive after the transition had completed. Faster transitions also cause the receiver to switch more predictably, which reduces jitter even more. As mentioned above, stock component manufacturers are reluctant to provide these fast transition times because it may make them fail FCC tests, particularly with inexpensive "freebie" cables.

 

This is where the digital modder can make a huge difference. Speeding-up the transitions and maintaining a good impedance match is not something that novice DIYers can easily accomplish. It requires specialized tools and measurement techniques to insure that the impedance is properly matched. It is not simply a matter of soldering in 75 ohm Caddock resistors. These types of tweaks are best left to qualified modders. Once the impedance is accurately matched and the transition times decreased, the Transport will become less sensitive to different digital cables, shorter cables can be used with confidence and the result is cleaner audio with better focus, definition and clarity.

 

Steve Nugent

Empirical Audio

www.empiricalaudio.com

>AlexE nie zorientował się, że wątek jest na temat zależności między długością kabla a jakością

>dźwięku.

zorientowal sie, zorientowal. I chcial namowic do eksperymentu z ktorego byc moze okazaloby sie ze "krol jest nagi" ;-D tzn. roznica w jakosci dzwieku znikoma

 

Wiem ze to nie na reke sprzedawcom hajendowych marzeń za grube pieniadze ...

Ja się trochę potem zorientowałem, że się zorientował. W sumie ostatnio jestem tak przyzwyczajonych do anty-audiofili, że wietrzę ich wszędzie, przepraszam:)

 

Pozdrawiam, Ash

SIRTOM75, 21 Lut 2009, 16:26

 

>Koledzy mam pytanie dotyczące dlugości przewodu cyfrowego coaxial lub optyczny a wpływu na jakość

>brzmienia? Posiadam orócz głównego systemu zestaw vintage (wzmacniacz i kolumny)który ostatnio

>uruchomiłem. Pytanie moje wzieło się stąd, że wzmacniacz vintage z racji braku możliwości sterowania

>pilotem stoi przy samym miejscu odsłuchowym. Pod nim umieściłem DAC do którego sygnał chciałbym

>poprowadzić od mojego głownego źródła kablem cyfrowym (potrzebuje ok 4m takiego przewodu.Czy takie

>połączenie zdegraduje dźwięk? Jakiej długości może być tego typu połączenie aby nie degradowało

>jakości brzmienia/sygnału?

>

>Pozdrawiam

 

Dokąd dźwięk nie przerywa to jakość będzie identyczna. 4m to pikuś ... dobry przewód coax SPDIF 75 Ohm powinien spokojnie przesłać bezbłędnie sygnał.

>SIRTOM75

 

Olej jakiegoś thompsona, rzuć okiem tu

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

pzdr

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Mam kabel 5m a kumpel 10m i gra. Przy 10m jakość kabla zaczyna mieć znaczenie bo inaczej zdarzają się rwania w transmisji poniżej 5m to może być w zasadzie cokolwiek o impedancji 75ohm.

Kyle pisal: Dokąd dźwięk nie przerywa to jakość będzie identyczna. 4m to pikuś ... dobry przewód coax SPDIF 75 Ohm powinien spokojnie przesłać bezbłędnie sygnał.

 

Producenti "high end" n.p. Nordost, MIT, Chord chyba stracily okazi sprzedac o wiele wiecej ich drogi kabelek, jesli pikus. Zazwyczaj 1-2 metrowy jest normalnie, dluzej i trzeba bierz optyczny ktore maja jednokowi dzwiek. Wlasnie tjuning nie istniej stosunku do pewien experci z opytczny ale coax tak sie odroznie.

 

Wybac gramatyka itd.

jak bardzo chcesz zaoszczedzic to zrob z dobrej klasy kabla antenowego samemu taki kabel byle nie na audiofilskich zlotych wtyczkach ale nie rob 4m tylko 4,7 dlaczego, nie bede pisal elaboratow nie chce mi sie

lepiej sam nie rob chyba ze masz lutownice z regulacja temperatury i doswiadczenie w lutowaniu solid core, potrzebne sa dwa dobre topniki i antyaudiofilska cyna. zadnego srebrnego g... bedzie ok

Chętnie przetestuje taki kabelek o ile masz czas na zabawe :) Z lutowaniem większych doświadczeń nie mam. Oczywiście stawiam duże piwo :)Jak coś się w temacie ruszy to daj znać na maila - w moim "o mnie" :)

IRTOM75, 21 Lut 2009, 16:26

>Koledzy mam pytanie dotyczące dlugości przewodu cyfrowego coaxial lub optyczny a wpływu na jakość

>brzmienia?

 

Przy sprawnych i poprawnie wykonanych urządzeniach nadajnika i odbiornika wystarczy zachować impedancję falową 75 Ohm i bez problemu można przesyłać sygnał nawet na 10-20 metrów. Najtaniej można zrobić taki kabel samodzielnie z kabla antenowego, dokładnie takiego jakiego używa się w instalacjach TV kablowej. Koszt znikomy (patrz obrazek) a kabel sprawuje się idealnie.

 

Przewody optyczne (Toslink) powinny bez problemu przesłać kablem o długości 5 metrów. Aby upewnić się jak to wygląda w konkretnym systemie, należy sprawdzić jaki jest typ nadajnika optycznego (np. TORX141), znaleźć jego kartę katalogową (google pomogą) i odczytać właściwą wartość.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.