Skocz do zawartości
IGNORED

Realizacja nagrań fortepianu


romekjagoda

Rekomendowane odpowiedzi

Od pewnego czasu intryguje mnie podczas odsłuchów kwestia nagrań fortepianu (klawesynu także). Chodzi o to, że na niektórych płytach mam wrażenie, że klawiatura rozciąga się od prawej do lewej kolumny i mam wrażenie, że fortepian 'wędruje po scenie' w czasie utworu. Na innych z kolei jest umiejscowiony w jednym miejscu, choć to raczej bardzo rzadkie zjawisko.

Pytanie: czy ktoś to u siebie też zaobserwował? Czy jest to może przypadłość jakiegoś elementu sprzętu czy po prostu taka realizacja nagrania? Czy może ustawienie kolumn, akustyka?

Powrót po dłuższej przerwie...

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/52534-realizacja-nagra%C5%84-fortepianu/
Udostępnij na innych stronach

To wyłącznie kwestia realizacji. Przy realizacji wielomikrofonewej możesz sobie robić co chcesz ze spektrum stereo.

 

Realizator może zdecydować o ustawieniu mikrofonów np. tak, aby odzwierciedlało "punkt słyszenia" pianisty, wtedy wyraźnie słyszysz bas po lewej i wysokie po prawej. Dla słuchacza to mimo wszystko dość dziwaczna perspektywa, ale od lat nikt, oprócz paru "audiofilskich" producentów nie zastanawia się nad tym, co w nagraniu naturalne a co nie :-)

“That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.” (Christopher Hitchens).

Jak zwykle spieprzone realizatorsko nagrania tak ze sie nie przejmuj, paproki są wszędzie czym większa konsoleta i za dużo zabawek tym gorzej. Spróbuj w jakimś domu kultury pobrzdąkać sobie na takim instrumencie to usłyszysz to czego "spece" nie potrafią przenieść do stereo. Ten dżwiek ma tak brzmieć i tak przestrzennie dla słuchu wyglądać-nie inaczej!

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Rafaell, pieprzysz głupoty - kto ma w domu koncertowy instrument mistrzowskiej klasy? To mi przypomina żydowski kawał o Pavarottim:

- Ten Pavarotti śpiewa kiepsko, fałszuje, sepleni i rera...

- Gdzie go słyszałeś?!!!

- Mojsze mi naśpiewał!

Eee, tam od razu spieprzone... Nagranie to też kreacja, chociaż nie twierdzę, że zawsze udana. Poza tym, i to nie tylko przy muzyce amplifikowanej, trudno o jednoznaczny wzorzec. No bo jakie jest wzorcowe brzmienie fortepianu? To z punktu słyszenia pianisty, to z uchem (mikrofonem) nad strunami, czy to z odległości kilku metrów od instrumentu? To w wielkiej sali koncertowej czy to w przytulnym salonie? Brzmienie "pancernego" Steinwaya, misiowatego Bechsteina czy delikatnej, jasnej Yamahy?

“That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.” (Christopher Hitchens).

zdecydowanie realizacja. Przyjrzyj się na koncercie czy w TV w jaki sposób przy fortepianach są rozmieszczane mikrofony, zrozumiesz.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile way and you have their shoes

Przy takim "rozciągnięciu" od lewej do prawej można by osiągnąć pewnie jakiś realizm ustawiając kolumny ok. 2m od siebie w odległości kilku(nastu) metrów od słuchacza i dając realistyczne wzmocnienie, ale ilu słuchaczy ma warunki do takiego odsłuchu.

>DiMoonn, 26 Kwi 2009, 18:19

 

Gwoli ścisłości to z twojej napaści wynika że wszystkie nagrania płytowe zrobione są tylko na cytujac; "koncertowy instrument mistrzowskiej klasy". Bzdury kolega pisze.Każdy nagrywa na czym lub do czego ma dostęp. Z mikrofonami jest podobnie nagrania są czysto przypadkowymi mikrofonami bo takie były pod ręka na wierzchu a do magazynku się nie chce zajrzeć i popróbować. Jeszcze raz powtarzam studia nagraniowe często za dużo mają sprzętu i nad nim ludzie nie panują-po prostu; z lenistwa, wygody, ignorancji. Fortepian i inne instrumenty nagrywane są coraz gorzej a technika z lat 60 pokazuje że już wtedy można było wychwycić dusze instrumentu

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Też mnie to złości, ale tłumaczę sobie, że to przez za bliskie ustawienie mikrofonu. Z kolei na podobno wzorcowej płycie Stockfish słychać wyraźne brzęczenie wysokich rejestrów fortepianiu ( Chopin ). Nie jestem dźwiękowcem, ale mam wrażenie, że dobre nagranie fortepianu to duża sztuka.

meloman 62, 26 Kwi 2009, 18:52

Nie jestem dźwiękowcem, ale mam wrażenie, że dobre nagranie fortepianu to duża sztuka.

 

Dla mnie to dobre rzemiosło i dobrze wykonana praca tylko tyle a może raczej aż tyle!

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

No to mnie uspokoiliście trochę, bo podejrzewałem, że to jednak realizacja nagrania. Niemniej nie powiem - czasami ten efekt jest denerwujący, bo mam tendencję do kwestionowania jakości sprzętu (kolumn), że słabo oddają umiejscowienie instrumentów.

Co ciekawe, w niektórych nagraniach podobna przypadłość dotyczy perkusji - stopa gra z jednej strony, a talerze z drugiej.

I wydaje mi się osobiście, że aby faktycznie usłyszeć różnice w brzmieniu, barwie, etc. fortepianu różnych marek, ale nagranaego powiedzmy w identycznych warunkach (np. koncert szopenowski; warunki porównywalne), to trzeba mieć już nieźle transparentny sprzęt. ja na razie jeszcze nawet nagrań konkursów nie posiadam, by móc takowy test posiadanego sprzętu w oddawaniu duszy instrumentu przeprowadzić.

Powrót po dłuższej przerwie...

>>DiMoonn

 

A masz jakiekolwiek pojęcie ile polskich instytucji dysponuje "koncertowym instrumentem mistrzowskiej klasy"?! Jedynie Filharmonia Częstochowska może się pochwalić nie tak dawno kupionym Steinway'em Concert Grand D. Wspaniałe uczucie z koncertu na koncert słyszeć "rozgrywający" się instrument tej klasy...

A czy mógłby ktoś może polecić właśnie płytę z nagraniami różnych marek i klas fortepianów? Myślę, że byłoby to ciekawe muzyczne doświadczenie, a i dla sprzętu test w zakresie oddawania smaczków tego instrumentu.

 

OT:

Czy orientuje się ktoś poza tym, jak na tle klasy międzynarodowej plasują się polskie fortepiany? Ja znam tylko kaliską Calisię, ale o klasie produkowanych przez nich instrumentów to już się nie potrafię wypowiedzieć.

Powrót po dłuższej przerwie...

  • 4 lata później...

W tym temacie znalazłem ostatnio ciekawy artykuł opisujący dla dźwiękowców, jak realizować nagrania m.in. fortepianu, jakie są metody, etc.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

a tu jako temat pokrewny o realizacji nagrań gitary, akordeonu

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

wokalu i perkusji

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Powrót po dłuższej przerwie...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.