Skocz do zawartości
IGNORED

Muza-oryginały XL/SXL i wznowienia SX?


kamjur

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Kwestia kolorów etykiet polskich płyt jest zawiła, ale kwestia reedycji (?) pod tym samym numerem katalogowym chyba

jeszcze bardziej.

Grzebiąc w pewnym komisie płytowym nabyłem za grosze takie 'zjawiska' (wszystkie STEREO):

 

Stare logo Muzy na okładce i labelu:

1. SX 0060 - F. Chopin 'Dzieła wszystkie' Koncert fortepianowy No. 1 - niebieski label, nr matrycy jest

cena zł 65, na okładce adnotacje 'nagranie z 59r, rekonstrukcja nagrań...', okładka wygląda dość wiekowo

2. SX 0137 - F. Liszt '1 koncert fortepianowy / 2 koncert fortepianowy' - bladobeżowy label, brak nr matrycy

cena zł 65, pieczątka 'Polskie Nagrania, cena zł 130'

3. SXL 0162 (na okładce), SX 0162 (na labelu) - F. Liszt 'Utwory fortepianowe' - wiśniowo-srebrny label, nr matrycy jest

cena zł 65, okładka bardziej zżółknięta niż w przypadku nr 2

4. SX 366 (na okładce), SX 0366 (na labelu) - P. Czajkowski 'Symphony No. 4' - bladobeżowy label, nr matrycy jest

cena zł 65, pieczątka 'Polskie Nagrania, cena zł 130'

5. SX 0587 - A. Vivaldi 'Cztery pory roku' - czarno-srebrny label, nr matrycy jest

cena zł 65

Nowe logo Muzy na okładce i labelu:

6. SX 1164 - L.V. Beethoven 'V symfonia' - bladobeżowy label, brak nr matrycy

cena zł 180, waga ciężka

 

Nr 1: Na pewno późniejsze wydanie, stereo w roku 1959-61 w warunkach polskich niewykonalne.

Nr-y: 1-3 to (wg numerów katalogowych) początek lat 60, czyli oznaczeń XL/SXL, więc skąd to nowsze SX?

Nr-y: 2,3 występowały jeszcze w wersjach XL, SXL nie zauważyłem.

Nr 6: Wygląd wskazuje na połowę lat 80, jednak nr kat. i jej waga wskazuje na początek lat 70.

 

Jak to w końcu jest? Wznowienia z lat 70 (nr-y 1-7) i 80 (nr 6) czy wydania 'z epoki'?

Z tego co wiem, lata 60 to XL i SXL, a wprowadzenie SX to okolice 1973-74. Chyba że w przypadku 'klasyki' było inaczej...?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Płyta SX 0137 jest z pewnością którymś z kolei wznowieniem tego tytułu. Podobnie SX 0162. Faktem jest, że kolor etykiety i różne na niej szczegóły są pewnymi wyznacznikami tego z jakiego okresu pochodzi płyta. Proponuję jednak przyjrzeć się dokładniej numerom matryc wytłoczonym na samej płycie. Z nich również coś wynika. Najlepiej zdobyć kilka różnych wydań tego samego tytułu.

>>Kamjur, prześlę Tobie pewien przykład na priv. Pozdrawiam.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzeczywiście powęszyłem po numerach matryc, i wnioski (i tak pewnie w dużej części błędne) wyglądają mniej więcej tak:

[nr kolejnej płyty(matrycy)] we wszystkich przypadkach na stronie B jest większy o 1

[nr kolejnej płyty(matrycy)] dla strony B, podzielony przez 2 daje numer wydania, dla płyty XL 0184 numer katalogowy*2=numer matrycy strony B

dla późniejszych numerów katalogowych numer matrycy/2 jest większy niż nr katalogowy co wskazuje na pojawienie się wznowień o niezmienionych nr katalogowych.

 

wzór nr-u matrycy MONO:

label > M-3 XW-[nr kolejnej płyty(matrycy)]

płyta > M3X W-[nr kolejnej płyty(matrycy)] [litera(y)]

 

wzór nr-u matrycy STEREO /wczesny/:

label > S-3 XW-[nr kolejnej płyty(matrycy)]

płyta > S3X [nr kolejnej płyty(matrycy)]-[nr kolejnej matrycy dla określonej płyty] [litera(y)]

 

wzór nr-u matrycy STEREO /przejściowy/:

label > S-3 XW-[nr kolejnej płyty(matrycy)]

płyta > S3X [nr katalogowy]-[strona A/B]-[nr kolejnej matrycy dla określonej płyty] [litera(y)]

 

wzór nr-u matrycy STEREO /późniejszy od ok. 72-73r/:

label > brak

płyta > S3X [nr katalogowy]-[strona A/B]-[nr kolejnej matrycy dla określonej płyty] [litera(y)]

 

Jeżeli [nr kolejnej matrycy dla określonej płyty] różni się dla stron A i B widać również różnicę w jakości odbicia numeru.

 

Idąc tym kluczem, płyty wymienione w pierwszym poście:

- do płyt wczesnych klasyfikuje się nr 3 (tylko to SX nie pasuje, SXL powinno być)

- do płyt przejściowych klasyfikują się nr 1,4,5

- do płyt późniejszych nr 2,6

 

Ktoś wie, co oznaczają litery na końcach numerów matryc? (np C,J K, itd.)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kamjur

zachęcam cie doszturmowania Polskich Nagrań, może zdobędziesz jakies informacje. Ja nie sięgam swą ciekawością tak głęboko. Chcialbym tylko rozgryźć sprawę kolorów okrągłych etykietek.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>> kamjur, wydaje się, że całkiem nieźle to usystematyzowałeś. Tyle, że w latach 72 – 73 na płytach stereo były jeszcze oznaczenia S-3 XW.

Płyta SX 0162 w pierwszych wydaniach musiała być tylko monofoniczna (XL). Jej pierwsze wydanie stereo mogło powstać dość późno – stąd SX. A na okładce może być SXL – drobny szczegół.

Przy wznowieniach nr katalogowy pozostawał ten sam, bo to kolejny numer tytułu. I tak jest do dziś – patrz obecne wznowienia z kolekcji „czarne perły”. Wyjątkiem są np. reedycje „z archiwum polskiego beatu” z lat 80, którym nadano nowe numery katalogowe, a stare pisano w nawiasie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Tyle, że w latach 72 - 73 na płytach stereo były jeszcze oznaczenia S-3 XW."

Mój problem polega na tym, że nie mam nic z okresu 72-74 ;) Tak więc strzelałem uśredniając.

Ale podejrzewam, że wraz z ostateczną zmianą wzorów oznaczeń matryc skrócono XL na X oraz SXL na SX.

A przejściowa zmiana była raczej po roku 1969, bo SXL 0530 (Pronit) posiada jeszcze 'wczesne' oznaczenia matryc, przynajmniej mój egzemplarz.

 

Swoją drogą korona by im z głowy nie spadła, gdyby drukowali gdzieś rok wydania, tak jak np Polton - na labelu ładne 'P-1984' itd... Tym bardziej w przypadku płyt wielokrotnie wznawianych.

 

BTW, jeśli wierzyć (

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) ) tej publikacji, to SXL pojawiły się w okolicy roku 1964.

"...a ponadto coraz liczniej pojawiają się polskie płyty stereofoniczne produkowane przez „Polskie Nagrania”. Te ostatnie wypuściły na rynek, poza nagraniami muzyki poważnej (średnica 30 cm) również stosunkowo tanie popularne „45-tki” (średnica 17 cm) z nagraniami muzyki rozrywkowej."

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piszesz, że…

>[nr kolejnej płyty(matrycy)] dla strony B, podzielony przez 2 daje numer wydania, dla płyty >XL 0184 numer katalogowy*2=numer matrycy strony B

>dla późniejszych numerów katalogowych numer matrycy/2 jest większy niż nr katalogowy

 

To jest super spostrzeżenie. W sumie całkiem logiczne. Od pewnego momentu prawidłowość ta się zatarła, Muza i Pronit chyba zaczęły tłoczyć płyty nie tylko dla Polskich Nagrań, stąd pojawiło się więcej kompletów matryc niż numerów katalogowych Polskich Nagrań.

 

Już w przypadku pierwszych wydań płyt z początku lat 70 nie ma opisanej przez Ciebie zgodności (patrz przykład „Breakoutu 70a” który Tobie wysłałem). Można sobie nawet obliczyć różnicę i mamy ten „nadmiar” dla danego momentu.

 

Co do płyt stereo w 64 roku… hmm, być może sporadycznie się pojawiały, ale z praktyki wiem, że niezbyt często spotyka się płyty stereo z końca lat 60 i początku 70. Pamiętam jak w innym wątku pokazywałeś płytę Trubadurów w stereo – chyba rzadki okaz, podobnie jak pierwszy longplay Breakoutu z 69 roku w stereo.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dla XL 184 (64r) - wszystko się zgadza

dla XL 0304 do 350 (66-67r) to 5 par matryc różnicy

dla XL 0407 (67r) - 9 par matryc

dla XL 0493 (68r) - 16 par

dla XL 0669 (71r) - 26 par

dla XL 0802 (71 r) to już 30 ponadprogramowych par matryc

 

Później numery matryc znikają z płyt, zostają jeszcze chwilę na labelach, a następnie trop się urywa...

Hehe, i tak oto realizuję się jako detektyw.

 

Jutro powinienem mieć okazję do przeprowadzenia śledztwa w sprawie wydań stereo z lat 60 i początku 70, tym razem przyglądając się bacznie numerom matryc i unikając wznowień.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widać, że można dojść do całkiem ciekawych wniosków.

Jak do tej pory świadom byłem z grubsza znaczenia tej dodatkowej cyfry z numeru matrycy pisanej za myślnikiem lub, w starszych wydaniach z lat 50 i 60, w górnym indeksie. W inne szczegóły się nie wgłębiałem.

Czasem ta liczba jest dość wysoka np 10 lub 15 Wiele płyt z muzyką poważną doczekało się wielu wznowień. Podobnie wysokie liczby zdarzają się w przypadku płyt które wydano w bardzo dużym nakładzie w latach 80 np. koncert zespołu "Krzak", Klincz "gorączka" itp.

 

Ciekawe co oznaczają litery które są za numerem matrycy. Często jest to AC, czasem BL, widziałem też CŁ, ZJ i inne. Może inicjały osoby sporządzającej matrycę ? – takie bardzo swobodne przypuszczenie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • House of Marley Positive Vibration Frequency Rasta

    Patrząc na to, co lada moment zacznie wyprawiać się za oknem aż chciałoby się zanucić za nieodżałowanym Markiem Grechutą chociażby fragment niezwykle będącego na czasie utworu „Wiosna – ach to ty”. Dlatego też powoli, acz konsekwentnie warto przygotować się na prawdziwy wybuch zieleni a tym samym niemożność wysiedzenia w czterech „betonowych” ścianach. Jak to jednak w życiu bywa jeszcze się taki nie urodził, co … więc doskonale zdaję sobie sprawę, iż nie dla wszystkich pierwszy świergot ptaków j

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Słuchawki

    Czy płyty CD cieszą się jeszcze odpowiednią popularnością?

    W dzisiejszych czasach, ludzie coraz więcej rzeczy chętniej robią online. Odchodzi się od klasycznych rozwiązań, na rzecz nowatorskich rozwiązań. Ten stan rzeczy dotknął również branżę muzyczną. Normą jest, że artysta wydając nowy album, wypuszcza go również w wersji fizycznej, najczęściej w postaci płyt CD, które można zakupić w wielu sklepach. W opozycji do takich zakupów stoi oczywiście internet i rozmaite serwisy streamingowe, takie jak YouTube, czy Spotify. Warto się zastanowić czy, a jeśli

    audiostereo.pl
    audiostereo.pl
    Muzyka 14

    Marantz Cinema 30

    Choć z pewnością większość śledzących dział recenzencki czytelników zdążyła przyzwyczaić się do tego, że kino domowe gości u nas nad wyraz sporadycznie, to o ile tylko światło dzienne ujrzy coś ciekawego, to czysto okazjonalnie takowym rodzynkiem potrafimy się zainteresować. Oczywiście nie zawsze jest to klasyczny, przeprowadzany w zaciszu domowych czterech kątów test, jak m.in. w przypadku budżetowego, acz bezapelacyjnie wartego uwagi i po prostu świetnego Denona AVR-S770H, lecz również nieco m

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Systemy

    Indiana Line Diva 5

    Śmiem twierdzić, ze nikogo mającego choćby blade pojęcie o tym, co dzieję się wokół, jak wygląda rynek mieszkaniowy uświadamiać nie trzeba. Po prostu jest drogo, podobno będzie jeszcze drożej i tanio, to już było i nie wróci, a skoro jest drogo, to do łask wracają mieszkania o metrażach zgodnych z założeniami speców z lat 50-70 minionego tysiąclecia. Znaczy się znów aktualnym staje się powiedzenie „ciasne ale własne”. Dlatego też logicznym wydaje się popularność wszelkich rozwiązań możliwie komp

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Kolumny

    Bilety | DŻEM koncert urodzinowy| Koncert

    O wydarzeniu Kup bilet na koncert jednego z najważniejszych polskich zespołów bluesowych - zespołu Dżem! Grupa świętuje 40-lecie działalności, w związku z czym na koncertach na pewno nie zabraknie dobrze znanych przebojów, takich jak Wehikuł czasu, Whisky, Czerwony jak cegła czy Sen o Victorii. Dżem bilety na jubileuszowe koncerty już dostępne! O zespole Dżem Połączyli rocka, bluesa, reggae, country. Nagrali piosenki, które uwielbiają zarówno koneserzy, jak i niedzielni słuchacze

    AudioNews
    AudioNews
    Newsy
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.