Jump to content
IGNORED

Muza-oryginały XL/SXL i wznowienia SX?


kamjur

Recommended Posts

Witam.

Kwestia kolorów etykiet polskich płyt jest zawiła, ale kwestia reedycji (?) pod tym samym numerem katalogowym chyba

jeszcze bardziej.

Grzebiąc w pewnym komisie płytowym nabyłem za grosze takie 'zjawiska' (wszystkie STEREO):

 

Stare logo Muzy na okładce i labelu:

1. SX 0060 - F. Chopin 'Dzieła wszystkie' Koncert fortepianowy No. 1 - niebieski label, nr matrycy jest

cena zł 65, na okładce adnotacje 'nagranie z 59r, rekonstrukcja nagrań...', okładka wygląda dość wiekowo

2. SX 0137 - F. Liszt '1 koncert fortepianowy / 2 koncert fortepianowy' - bladobeżowy label, brak nr matrycy

cena zł 65, pieczątka 'Polskie Nagrania, cena zł 130'

3. SXL 0162 (na okładce), SX 0162 (na labelu) - F. Liszt 'Utwory fortepianowe' - wiśniowo-srebrny label, nr matrycy jest

cena zł 65, okładka bardziej zżółknięta niż w przypadku nr 2

4. SX 366 (na okładce), SX 0366 (na labelu) - P. Czajkowski 'Symphony No. 4' - bladobeżowy label, nr matrycy jest

cena zł 65, pieczątka 'Polskie Nagrania, cena zł 130'

5. SX 0587 - A. Vivaldi 'Cztery pory roku' - czarno-srebrny label, nr matrycy jest

cena zł 65

Nowe logo Muzy na okładce i labelu:

6. SX 1164 - L.V. Beethoven 'V symfonia' - bladobeżowy label, brak nr matrycy

cena zł 180, waga ciężka

 

Nr 1: Na pewno późniejsze wydanie, stereo w roku 1959-61 w warunkach polskich niewykonalne.

Nr-y: 1-3 to (wg numerów katalogowych) początek lat 60, czyli oznaczeń XL/SXL, więc skąd to nowsze SX?

Nr-y: 2,3 występowały jeszcze w wersjach XL, SXL nie zauważyłem.

Nr 6: Wygląd wskazuje na połowę lat 80, jednak nr kat. i jej waga wskazuje na początek lat 70.

 

Jak to w końcu jest? Wznowienia z lat 70 (nr-y 1-7) i 80 (nr 6) czy wydania 'z epoki'?

Z tego co wiem, lata 60 to XL i SXL, a wprowadzenie SX to okolice 1973-74. Chyba że w przypadku 'klasyki' było inaczej...?

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Płyta SX 0137 jest z pewnością którymś z kolei wznowieniem tego tytułu. Podobnie SX 0162. Faktem jest, że kolor etykiety i różne na niej szczegóły są pewnymi wyznacznikami tego z jakiego okresu pochodzi płyta. Proponuję jednak przyjrzeć się dokładniej numerom matryc wytłoczonym na samej płycie. Z nich również coś wynika. Najlepiej zdobyć kilka różnych wydań tego samego tytułu.

>>Kamjur, prześlę Tobie pewien przykład na priv. Pozdrawiam.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Rzeczywiście powęszyłem po numerach matryc, i wnioski (i tak pewnie w dużej części błędne) wyglądają mniej więcej tak:

[nr kolejnej płyty(matrycy)] we wszystkich przypadkach na stronie B jest większy o 1

[nr kolejnej płyty(matrycy)] dla strony B, podzielony przez 2 daje numer wydania, dla płyty XL 0184 numer katalogowy*2=numer matrycy strony B

dla późniejszych numerów katalogowych numer matrycy/2 jest większy niż nr katalogowy co wskazuje na pojawienie się wznowień o niezmienionych nr katalogowych.

 

wzór nr-u matrycy MONO:

label > M-3 XW-[nr kolejnej płyty(matrycy)]

płyta > M3X W-[nr kolejnej płyty(matrycy)] [litera(y)]

 

wzór nr-u matrycy STEREO /wczesny/:

label > S-3 XW-[nr kolejnej płyty(matrycy)]

płyta > S3X [nr kolejnej płyty(matrycy)]-[nr kolejnej matrycy dla określonej płyty] [litera(y)]

 

wzór nr-u matrycy STEREO /przejściowy/:

label > S-3 XW-[nr kolejnej płyty(matrycy)]

płyta > S3X [nr katalogowy]-[strona A/B]-[nr kolejnej matrycy dla określonej płyty] [litera(y)]

 

wzór nr-u matrycy STEREO /późniejszy od ok. 72-73r/:

label > brak

płyta > S3X [nr katalogowy]-[strona A/B]-[nr kolejnej matrycy dla określonej płyty] [litera(y)]

 

Jeżeli [nr kolejnej matrycy dla określonej płyty] różni się dla stron A i B widać również różnicę w jakości odbicia numeru.

 

Idąc tym kluczem, płyty wymienione w pierwszym poście:

- do płyt wczesnych klasyfikuje się nr 3 (tylko to SX nie pasuje, SXL powinno być)

- do płyt przejściowych klasyfikują się nr 1,4,5

- do płyt późniejszych nr 2,6

 

Ktoś wie, co oznaczają litery na końcach numerów matryc? (np C,J K, itd.)

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

kamjur

zachęcam cie doszturmowania Polskich Nagrań, może zdobędziesz jakies informacje. Ja nie sięgam swą ciekawością tak głęboko. Chcialbym tylko rozgryźć sprawę kolorów okrągłych etykietek.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

>> kamjur, wydaje się, że całkiem nieźle to usystematyzowałeś. Tyle, że w latach 72 – 73 na płytach stereo były jeszcze oznaczenia S-3 XW.

Płyta SX 0162 w pierwszych wydaniach musiała być tylko monofoniczna (XL). Jej pierwsze wydanie stereo mogło powstać dość późno – stąd SX. A na okładce może być SXL – drobny szczegół.

Przy wznowieniach nr katalogowy pozostawał ten sam, bo to kolejny numer tytułu. I tak jest do dziś – patrz obecne wznowienia z kolekcji „czarne perły”. Wyjątkiem są np. reedycje „z archiwum polskiego beatu” z lat 80, którym nadano nowe numery katalogowe, a stare pisano w nawiasie.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

"Tyle, że w latach 72 - 73 na płytach stereo były jeszcze oznaczenia S-3 XW."

Mój problem polega na tym, że nie mam nic z okresu 72-74 ;) Tak więc strzelałem uśredniając.

Ale podejrzewam, że wraz z ostateczną zmianą wzorów oznaczeń matryc skrócono XL na X oraz SXL na SX.

A przejściowa zmiana była raczej po roku 1969, bo SXL 0530 (Pronit) posiada jeszcze 'wczesne' oznaczenia matryc, przynajmniej mój egzemplarz.

 

Swoją drogą korona by im z głowy nie spadła, gdyby drukowali gdzieś rok wydania, tak jak np Polton - na labelu ładne 'P-1984' itd... Tym bardziej w przypadku płyt wielokrotnie wznawianych.

 

BTW, jeśli wierzyć (

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) ) tej publikacji, to SXL pojawiły się w okolicy roku 1964.

"...a ponadto coraz liczniej pojawiają się polskie płyty stereofoniczne produkowane przez „Polskie Nagrania”. Te ostatnie wypuściły na rynek, poza nagraniami muzyki poważnej (średnica 30 cm) również stosunkowo tanie popularne „45-tki” (średnica 17 cm) z nagraniami muzyki rozrywkowej."

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Piszesz, że…

>[nr kolejnej płyty(matrycy)] dla strony B, podzielony przez 2 daje numer wydania, dla płyty >XL 0184 numer katalogowy*2=numer matrycy strony B

>dla późniejszych numerów katalogowych numer matrycy/2 jest większy niż nr katalogowy

 

To jest super spostrzeżenie. W sumie całkiem logiczne. Od pewnego momentu prawidłowość ta się zatarła, Muza i Pronit chyba zaczęły tłoczyć płyty nie tylko dla Polskich Nagrań, stąd pojawiło się więcej kompletów matryc niż numerów katalogowych Polskich Nagrań.

 

Już w przypadku pierwszych wydań płyt z początku lat 70 nie ma opisanej przez Ciebie zgodności (patrz przykład „Breakoutu 70a” który Tobie wysłałem). Można sobie nawet obliczyć różnicę i mamy ten „nadmiar” dla danego momentu.

 

Co do płyt stereo w 64 roku… hmm, być może sporadycznie się pojawiały, ale z praktyki wiem, że niezbyt często spotyka się płyty stereo z końca lat 60 i początku 70. Pamiętam jak w innym wątku pokazywałeś płytę Trubadurów w stereo – chyba rzadki okaz, podobnie jak pierwszy longplay Breakoutu z 69 roku w stereo.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

dla XL 184 (64r) - wszystko się zgadza

dla XL 0304 do 350 (66-67r) to 5 par matryc różnicy

dla XL 0407 (67r) - 9 par matryc

dla XL 0493 (68r) - 16 par

dla XL 0669 (71r) - 26 par

dla XL 0802 (71 r) to już 30 ponadprogramowych par matryc

 

Później numery matryc znikają z płyt, zostają jeszcze chwilę na labelach, a następnie trop się urywa...

Hehe, i tak oto realizuję się jako detektyw.

 

Jutro powinienem mieć okazję do przeprowadzenia śledztwa w sprawie wydań stereo z lat 60 i początku 70, tym razem przyglądając się bacznie numerom matryc i unikając wznowień.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Widać, że można dojść do całkiem ciekawych wniosków.

Jak do tej pory świadom byłem z grubsza znaczenia tej dodatkowej cyfry z numeru matrycy pisanej za myślnikiem lub, w starszych wydaniach z lat 50 i 60, w górnym indeksie. W inne szczegóły się nie wgłębiałem.

Czasem ta liczba jest dość wysoka np 10 lub 15 Wiele płyt z muzyką poważną doczekało się wielu wznowień. Podobnie wysokie liczby zdarzają się w przypadku płyt które wydano w bardzo dużym nakładzie w latach 80 np. koncert zespołu "Krzak", Klincz "gorączka" itp.

 

Ciekawe co oznaczają litery które są za numerem matrycy. Często jest to AC, czasem BL, widziałem też CŁ, ZJ i inne. Może inicjały osoby sporządzającej matrycę ? – takie bardzo swobodne przypuszczenie.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.