Jump to content
IGNORED

Jaki fornir do obudowy a'la sonus faber?


marjano82

Recommended Posts

Chciałbym zapytać osób mających doświadczenie w fornirowaniu o fornir, jaki dobrze wygina się wzdłuż słojów by użyć go do wykończenia swych kolumn a'la sonus faber cremona. Oryginalnie jest to klon/jawor i to nie fornir ale klepki. Czy klon daje się dobrze giąć w poprzek słojów? Czy może zamiast klonu można użyć olchy? Poradzicie coś starsi stażem koledzy???

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Na takim promieniu jak u sonusa kazdy można zgiąć.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Tyle to i ja wiem:P Chodzi mi o zaokrąglenia na przodzie i z tyłu kolumny. Przejrzyj mój post o moich monitorach i będziesz wiedział o co chodzi...

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Bardzo przepraszam , ale kolega nie napisałem o które powierzchnie dokładnie chodzi.

Więc sie nie wtrącam, nie znam się.

 

Pzdr.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Spoko- moja wina:) Nieprecyzyjnie się wyraziłem... Serio nikt nie wie jaki fornir można dość dobrze giąć wzdłuż słojów? Nie wierzę. Tyle kolumn najróżniejszych tu prezentowano i nikt nie chce Mariuszowi choć małej rady dać?:)

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Przecież Marko3T napisał, ze każdy, jeśli masz małe doświadczenie to odpuść sobie dąb, jatobe i inne twarde łatwo łamliwe forniry. Fornir fornirowi nie równy, jeden będzie bardziej wysuszony i będzie bardziej kruchy, natomiast ten sam gatunek będzie przechowywany w innych warunkach i będzie bardziej elastyczny, tak to już bywa.

Śmiało możesz użyć klonu czy olchy, brzoza się czasem trafi na allegro, jeden facet ma forniry w małych „ścinkach” np.: 20x 30, orzech np. by fajnie wyglądał, no ale rodzaj to już Twoja sprawa

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

I o to mi chodziło, o podanie gatunku który łatwo się będzie formował. Mam 4m2 dębu ale juz są kupcy na niego a będę zamawiał klon, który zostanie na prasie pocięty dla mnie do wymiarów klepek, więc tylko zostanie to ładnie przykleić i po krzyku. A swoją drogą, czego można by użyć do wypełnienia spoin - zrobienia fug. Szpachel do drewna, może coś innego? Pomożecie?:)

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

podczas lakierowania mozesz zalac lakierem.

nasuwa sie pytanie czy nie ładniej bedzie jak jednak szczeliny (fugi) zostana.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Oczywiście że zostaną, chciałbym by przy ciemniejszym kolorze forniru fugi były jasnokremowe. I moje pytanie dotyczy tego, z jakiego materiału taka fugę najlepiej wykonać.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Miałem sie co prawda nie wtrącać, ale niech będzie. Szpachla lub wosk w sztyftach do lakierowania.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Marko3T wtrącaj się, ależ proszę- ja zielony jeszcze jestem i chętnie dowiem się jak najwięcej od kogoś z większym doświadczeniem. Myślałem o szpachli samochodowej, z tym woskiem to nie eksperymentowałem. Ale zrobię chyba tak że porostu przykleję na jakaś deskę parę pasków forniru i będę eksperymentował:)

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

A fornir chciałbym położyć sposobem pokazanym na zdjęciach- znany klon sosnusów ze strony Troelsa Gravesena

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-12243-100001676 1245907125_thumb.jpg

post-12243-100001677 1245907125_thumb.jpg

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Najbezpieczniej będzie jak kupisz dowolny fornir modyfikowany. Szerokie liście, łatwo sie obrabia i nie ma problemów z klejeniem na klej kontaktowy (timebond, moment itp.). Do tego dochodzi szeroki wybór wzorów. Potrenuj najpierw na jakichś deskach różne promienie przed klejeniem na paczkach.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Treningów odbyłem ostatnio dwa, pociąłem fornir na paski 5cmx35cm i oto efekty :

1. Dąb naturalny- o dziwo wczoraj spróbowałem i da się formować w łuk na promieniu 1,5cm, po lekkim zwilżeniu forniru jest to jeszcze łatwiejsze, ponadto fornir po wyschnięciu zachowuje kształt nadany podczas formowania, tym ze warto podkleić go taśmą malarską.

2. olcha naturalna- o ile wzdłuż słojów zagina się wręcz genialnie, to w poprzek, nawet po namoczeniu nie idzie już tak dobrze i poszczególne włókna drewna po prostu pękają- może przy odrobinie wprawy i z tym sobie poradzić można, tu także nieodzowna może być taśma malarska

 

Co do modyfikowanych- czy każdy z nich zachowuje się tak samo, bo podejrzewam że tu także występują różnice własności pomiędzy fornirami? Szerokość nie jest dla mnie zaletą, bo fornir docelowo ma i tak zostać pocięty w paski a robienie nacięć by imitować klepki na de facto jednym liściu forniru będzie wyglądać dziwnie, kiedy będzie się zgadzał rysunek słojów na poszczególnych klepkach- wtedy równie dobrze byłoby po prostu owe paski/fugi namalować. Efekt podobny a nie o taki mi chodzi:)

Jakoś bronie się przed tymi modyfikowanymi oleinami- może to zboczenie ale naturalne okleiny podobają mi się bardziej.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Chciałbym uniknąć takiego efektu:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Słoje mają "lecieć" w przeciwnym kierunku.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

marjano82 no to w czym problem ? modyfikowany tak dogniesz napewno. zawsze mozesz docisnac na zalamaniu deska wieksza od frontu i ciezarkami jakimis.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

www.audio.lutuje.se

Trójmiasto

Link to comment
Share on other sites

Niezależnie czy słoje lecą w tę czy inną stronę chciałem zwrócić uwagę na fakt, że dość mało ciekawie wygląda robienie efektu ala sonus faber z 1 kawałka forniru i wycinanie w nim rowków na fugę, że lepiej to by prezentowało się , gdyby wzór był nieco przypadkowy.

Druga sprawa to taka, że skoro mówicie, że modyfikowany nie pęknie gięty w poprzek słojów to zaczynam wam wierzyć... Szkoda tylko że nie mam takiego choćby małego kawałka na próbę. A wydać 50zł + przesyłka z 20 zł i mieć materiał który nie spełnia oczekiwań to się mi jakoś nie uśmiecha, dlatego tak dywaguję:)

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

jak zamowisz jakis heban czy zebrano modyfikowane z c-d-o bedziesz mial przypadkowo linie. pytanie tylko czy na tych fornirach nie beda przeszkadzaly zrobione w rownych odstepach rownolegle paski=]

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

www.audio.lutuje.se

Trójmiasto

Link to comment
Share on other sites

Dlatego pytam o fornir naturalny a nie modyfikowany:)

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

a zastanawialeś sie żeby fornir położyć wzdłóz głębokości kolumn (obrócic o 90o)? Wtedy eliminujesz efekt dzielenia liścia na takie sekcje jak na zdjęciach powyżej. Całość na wysokiej kolumnie może wyglądać na prawde ciekawie. Inna opcja to moze fornir nie posiadający "wzdłużnego" wzoru, jakies egzotyczne acajou czy coś w tym rodzaju.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Tak zastanawiałem się, zdjęcie dałem takie z przypadku, by pokazać że cięcie linii w 1 liściu forniru nie wychodzi ładnie na fornirze z wyraźnym usłojeniem. Kłaść chciałem tak jak mówisz, obrócony o 90stopni. Problem mam już rozwiązany, bo nauczyłem się dobrze formować olchę w poprzek słojów i to chyba nią będę fornirował, po pomalowaniu forniru bejcą teak wychodzi ładny efekt i uwidaczniają się słoje....jeśli nie to zamówię klon naturalny na allegro- znalazłem ciekawą ofertę. Atutem olchy jest fakt, że doskonale się tnie i nie obłuszcza na krawędziach. Z klonem zresztą powinno być podobnie...

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Jeżeli będziesz używał naturalnych fornirów z klejem kontaktowym radzą żebyś zrobił próbę na większym kawalku. Czasem potrafi wyjść niezły babol. kładłem kiedyś brzozę, technika sprawdzona na około 20 par paczek a tu wtopa. Po kilku godzinach efekt jak na załączonym obrazku...

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Nie będzie większych kawałków, cała kolumna będzie oklejona formatkami o szerokości 5cm jak u sonusa z fugą ze szpachli, więc chyba efekt jak na zdjęciu mi nie grozi...choć na pewno i tak zanim będę fornirował jakieś próby wykonam- tak dla pewności:) I dzięki za radę, zawsze warto dowiedzieć się jak najwięcej by nie skopać roboty....

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Ian, 28 Cze 2009, 13:15

>Jeżeli będziesz używał naturalnych fornirów z klejem kontaktowym radzą żebyś zrobił próbę na

>większym kawalku. Czasem potrafi wyjść niezły babol. kładłem kiedyś brzozę, technika sprawdzona na

>około 20 par paczek a tu wtopa. Po kilku godzinach efekt jak na załączonym obrazku...

 

Jakieś 20 lat "ręcznie" oklejam kolumny i pierwszy raz coś takiego widzę.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

moze fornir był zbyt wilgotny... ?

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

henrykpiątek, 29 Cze 2009, 11:12

 

>Jakieś 20 lat "ręcznie" oklejam kolumny i pierwszy raz coś takiego widzę.

Klejem kontaktowym? Henryku - cóż za amatorka!

 

Poważniej ...

Tu się toczy rozmowa amatorów hobbystów, a nie stolarzy z 20 letnia praktyką.

Ale jeśli już zabierasz głos i krytykujesz to podziel się wiedzą i opisz dokładnie, krok po kroku, jak wygląda cały proces. Chłopakom się trochę rozjaśni za co się biorą i jak powinno to być wykonane zgodnie ze sztuką.

Przyda się też lista niezbędnych narzedzi ;-)

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Poradźcie drodzy koledzy który fornir nabyć z przedstawionych poniżej- zastosowanie i koncepcja już jest wam znana:

1. klon płomienisty - na fotce przykładowe kształty- nie liść który chce zakupić

2. jawor- zdjęcie prezentuje ofeowane mi liście

3. AMAZAQUE - także fotka oferowanego forniru

 

Który z nich bedzie najbardziej plastyczny w obróbce w sposób pokazywany przeze mnie wyżej w postach. Może inne pomysły macie, który fornir dobrze się by tak kształtował i były z niego ładne klepki.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-12243-100001372 1246274768_thumb.jpg

post-12243-100001373 1246274768_thumb.jpg

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

ostatnia fota

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

www.audio.lutuje.se

Trójmiasto

Link to comment
Share on other sites

Mam też olchę polską, którą chyba większość zna... może nie tracić pieniędzy i zostać przy olsze:)

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.