Skocz do zawartości
IGNORED

DAC USB --> Gain


hAsiok

Rekomendowane odpowiedzi

Po raz pierwszy na forum witam wszystkich...

Mam sprawę dotyczącą ustawienia poziomu gain...moje wątpliwości pojawiły się w momencie zakupu DACa na USB gdzie zalecane jest ściszenie do 50% lub ustawienie w foobarze -6dB i nie za bardzo wiem czemu ma to służyć, czy chodzi poprostu o zastosowanie czegoś w rodzaju replaygainu w trybie album czyli obniżenie wszystkich nagrań do max 89dB (niektórzy zalecają nawet 83dB) czy o coś innego???

generalnie w związku z tymi ustawieniami zacząłem zastanawiać się nad naturą gaina :) ponieważ widzę nagrania z rozpiętością od 89 do 99dB mam pytanie czy zwracacie na to uwagę i czy np. podciągacie starsze nagrania do poziomu clippingu??

pzdr, hAsiok

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"moje wątpliwości pojawiły się w momencie zakupu DACa na USB gdzie zalecane jest ściszenie do 50% lub ustawienie w foobarze -6dB"

 

Czy te zalecenia są konkretnie dla Twojego DAC-a? Czy znalazłeś to może jako uniwersalną wskazówkę dla wszystkich typów kart i DAC-ów?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Once a CD or download is converted to FLAC, the only way you can achieve the superior sound of WAV files is to go back to the original CD or source for a new rip or WAV download. - "The Absolute Sound" - Charles Zeilig, Ph.D., and Jay Clawson

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest to idiotyczne posunięcie. Wysterowanie pliku powinno być 100% - czyli gramy tak jak jest bez jakichkolwiek zmian. Każde, nawet najmniejsze zmniejszenie/zwiększenie głośności w odtwarzaczu (foobar czy inne) powoduje, że plik dźwiękowy jest obrabiany cyfrowo przez procesor. Nie ma wówczas mowy o zgodności bitowej - sygnał na wyjściu będzie już nieodwracalnie cyfrowo zniekształcony.

 

Jeśli w manualu do DACa jest instrukcja zalecająca zmniejszenie głośności w podawanym sygnale to należy się czym prędzej pozbyć takiego DACa. Jak dla mnie znaczy to, że konstruktor tego pseudo dźwiękowego urządzenia nie potrafił sobie poradzić z obróbką sygnału dochodzącego do maksymalnego wysterowania 0dBFS.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Sprzęt studyjny i oprogramowanie studyjne. Edytory, sekwencery, stacje robocze (DAW), authoring, stoły, maszyny i linie replikacyjne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

-->nedj

>Czy te zalecenia są konkretnie dla Twojego DAC-a? Czy znalazłeś to może jako uniwersalną wskazówkę

>dla wszystkich typów kart i DAC-ów?

 

jest to (podobno) cecha charakterystyczna transportu audio przez USB i dotyczy wszystkich DACów, wspominał o tym chyba rbej w innym wątku ale chciałem rozwinąć temat bo mnie nurtuje ta sprawa.

 

 

-->yayacek

>Jak dla mnie znaczy to, że konstruktor tego pseudo dźwiękowego urządzenia nie potrafił sobie >poradzić z obróbką sygnału dochodzącego do maksymalnego wysterowania 0dBFS.

 

zadam troche lamerskie pytanie ale widze że zajmujesz się masteringiem...

a na jakim poziomie jest 0dBFS ?? bo np w takim sofcie djskim traktor (wiem wiem nieaudiofilski)gain 0dB jest na poziomie ok 95dB i czy to jest stała wartość ??

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

0dBFS to maksymalny poziom cyfrowego sygnału. 0 (zero) jest wartością najwyższą. FS = full scale (w pełnej skali)

Dla sygnału 16 bit najniższa możliwa wartość to 0000 0000 0000 0001 a to równe jest -96dBFS, tak więc dynamika dla sygnału 16 bitowego to 96dB. Dla 24 bit będzie to odpowiednio 144dB.

 

We wszelkiego typu mikserach softwarowych czy hardwarowych 0dB oznacza sygnał bez zmian. Tak jak wchodzi na kanał tak wychodzi. Tak więc w foobarze (i innych podobnych) wartość 0dB oznacza, że sygnał jaki wychodzi na przetwornik nie podlega zmianom/obróbce.

Jeśli więc w foobarze (czy innym odtwarzaczu) zmniejszymy poziom o przykładowo 0,1dB to będzie oznaczało, że już sygnał nie ma nic wspólnego z oryginalnym i że już do akcji wkracza procesor obrabiający. Sygnał będzie bitowo różny od takiego jak być powinien.

 

Owszem, kiedyś konwertery miały problem z obróbka sygnału 0dBFS ale było to dawno. Nie wyobrażam sobie by obecnie konstruktor przetwornika był na tyle kiepskim mózgiem by nie potrafić skonstruować technicznie poprawnego DACa.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Sprzęt studyjny i oprogramowanie studyjne. Edytory, sekwencery, stacje robocze (DAW), authoring, stoły, maszyny i linie replikacyjne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Okay, yayacek, ale teraz inna kwestia: lepiej zmodyfikować kilka bitów sygnału za pomocą miksera systemowego czy kręcić gałką potencjometra, który zwykle ma około 5-10% rozrzutu między kanałami? I wprowadza dodatkowy szum termalny?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Używając zewnętrznego DAC-a należy dążyć do tego, aby sygnał cyfrowy opuszczający komputer wyszedł nieobrobiony w żaden sposób. Im więcej stopni obrabiających sygnał, tym gorzej dla jakości. Propozycja obiżenia poziomu głośności do 50% może się brać z tego, że niektóre playery prawdopodobnie mogą mieć właśnie w tym miejscu ustawione odtwarzanie sygnału bez ingerencji. Czyli tylko przy ustawieniu 50% sygnał wychodzi niezmieniony. Możliwość podniesienia poziomu sygnału cyfrowo wydaje się być kusząca, ale w praktyce jest to działanie na szkodę. Nagrania są realizowane tak, że w najgłośniejszych momentach sięgają maksymalnego poziomu 0 dBFS, jeśli dokonamy zgłośnienia sygnału na drodze cyfrowej, nieuchronnie sygnał się przesteruje, a to brzmi bardzo źle i jest błędem.

 

Tak więc należy dążyć do wyprowadzenia sygnału cyfrowego bez zmian, a ewentualnego przyciszania dokonywać dalej już na drodze analogowej.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • House of Marley Positive Vibration Frequency Rasta

    Patrząc na to, co lada moment zacznie wyprawiać się za oknem aż chciałoby się zanucić za nieodżałowanym Markiem Grechutą chociażby fragment niezwykle będącego na czasie utworu „Wiosna – ach to ty”. Dlatego też powoli, acz konsekwentnie warto przygotować się na prawdziwy wybuch zieleni a tym samym niemożność wysiedzenia w czterech „betonowych” ścianach. Jak to jednak w życiu bywa jeszcze się taki nie urodził, co … więc doskonale zdaję sobie sprawę, iż nie dla wszystkich pierwszy świergot ptaków j

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Słuchawki

    Czy płyty CD cieszą się jeszcze odpowiednią popularnością?

    W dzisiejszych czasach, ludzie coraz więcej rzeczy chętniej robią online. Odchodzi się od klasycznych rozwiązań, na rzecz nowatorskich rozwiązań. Ten stan rzeczy dotknął również branżę muzyczną. Normą jest, że artysta wydając nowy album, wypuszcza go również w wersji fizycznej, najczęściej w postaci płyt CD, które można zakupić w wielu sklepach. W opozycji do takich zakupów stoi oczywiście internet i rozmaite serwisy streamingowe, takie jak YouTube, czy Spotify. Warto się zastanowić czy, a jeśli

    audiostereo.pl
    audiostereo.pl
    Muzyka 13

    Marantz Cinema 30

    Choć z pewnością większość śledzących dział recenzencki czytelników zdążyła przyzwyczaić się do tego, że kino domowe gości u nas nad wyraz sporadycznie, to o ile tylko światło dzienne ujrzy coś ciekawego, to czysto okazjonalnie takowym rodzynkiem potrafimy się zainteresować. Oczywiście nie zawsze jest to klasyczny, przeprowadzany w zaciszu domowych czterech kątów test, jak m.in. w przypadku budżetowego, acz bezapelacyjnie wartego uwagi i po prostu świetnego Denona AVR-S770H, lecz również nieco m

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Systemy

    Indiana Line Diva 5

    Śmiem twierdzić, ze nikogo mającego choćby blade pojęcie o tym, co dzieję się wokół, jak wygląda rynek mieszkaniowy uświadamiać nie trzeba. Po prostu jest drogo, podobno będzie jeszcze drożej i tanio, to już było i nie wróci, a skoro jest drogo, to do łask wracają mieszkania o metrażach zgodnych z założeniami speców z lat 50-70 minionego tysiąclecia. Znaczy się znów aktualnym staje się powiedzenie „ciasne ale własne”. Dlatego też logicznym wydaje się popularność wszelkich rozwiązań możliwie komp

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Kolumny

    Bilety | DŻEM koncert urodzinowy| Koncert

    O wydarzeniu Kup bilet na koncert jednego z najważniejszych polskich zespołów bluesowych - zespołu Dżem! Grupa świętuje 40-lecie działalności, w związku z czym na koncertach na pewno nie zabraknie dobrze znanych przebojów, takich jak Wehikuł czasu, Whisky, Czerwony jak cegła czy Sen o Victorii. Dżem bilety na jubileuszowe koncerty już dostępne! O zespole Dżem Połączyli rocka, bluesa, reggae, country. Nagrali piosenki, które uwielbiają zarówno koneserzy, jak i niedzielni słuchacze

    AudioNews
    AudioNews
    Newsy
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.