Skocz do zawartości
IGNORED

Bas w odgrodzie z głosnika FREE-AIR


Zdzislav

Rekomendowane odpowiedzi

Tak sie zastanawiam czy nie spróbować zbudować pełnopasmowej odgrody na współczesnych głośnikach, gdzie bas odtwarzałyby samochodowe głośniki niskotonowe typu FREE-AIR( tak je nazywają caraudiowcy :). Czy to dobry pomysł? Na jakiej zasadzie działają te głośniki - że nie potrzebują obudowy? Czy może są one tak zaprojektowane żeby grać w bardzo dużych litrażach? Jakie są ich wady i jakie zalety?

 

Celem budowy takiej odgrody byłoby - szerokie pasmo, w miarę płaska charakterystyka przetwarzania, oczywiście brak pudła, efektywność może być niska - grało by to z tranzystorem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

 

na przykład takie głośniki

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Te tez wygladają ciekawie i sa sporo tańsze:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

No właśnie. Raz miałem przyjemność słuchania takiego głośnika wsadzonego na tylna półkę w aucie i grał naprawdę potężnie. Udało mi sie sprawdzić i wyszło, że membrana była bardzo twardo zawieszona, praktycznie nie do wciśnięcia. Może o to w tym chodzi?

Jak sprawdziłem na allegro, to one mają wysokie Qts, więc to by miało sens. Inna sprawa, to czy będzie do zaakceptowania taki bas jaki większość z forumowiczów kojarzy pod nazwą "samochodowy".

 

Takich głośników nie słyszałem, ale w sumie XLSy w Orionach teź na dynamiczne nie wyglądają. A basik to podobno mocna strona tej konstrukcji.

Jakaś obudowa albo chociaż mała odgroda jest potrzebna.

Półka w samochodzie jest taką właśnie odgrodą. Ciśnienie tylnej strony membrany (drgającej w przeciw fazie) zostaje oddzielone od ciśnienia w fazie. Dzięki czemu słuchać bas.

No tak, półką robi za odgrodę, ale jaki parametr/parametry wpływają na to, że nie potrzeba stosować skrzyni?( nie trzeba dawać do pudła, tylko na niby odgrode, a nadal gra mocnym basem)

 

Co do tzw basu samochodowego - właśnie ciekawi mnie połączenie potęgi z odgrodową szybkości i brakiem pogrubienia. Hm...

odgroda to w praktyce duza obudowa zamknieta. zeby zrozumiec zasade doboru glosnika do obudowy trzeba najpierw poznac parametr Qtc czyli dobroc glosnika w obudowie. dla Qtc=0,7 mamy idealnie plasnie pasmo ze spadkiem -3dB dla czestotliwosci rezonansowej Fc (glosnika w obudowie) i w okol tego ''idealu'' stroimy (wielkoscia) obudowe. typowy glosnik ma jakies parametry fs (rezonans) i Qts (dobroc) po wbudowaniu go do obudowy Fs podnosi sie zamieniajac w Fc tak samo jak podnosi sie Qts ktore zmienia sie w Qtc. w czym mniejsza obudowe wmontujemy glosnik tym bardziej podniosa sie te parametry i na odwrot jesli wmontujemy taki glosnik w ogromna obudowe to Fs=Fc a Qts=Qtc czyli nie dojdzie do zmiany parametrow glosnika, nie podniesie sie czestotliwosc rezonansowa odpowiadajaca posrednio za dolne pasmo przenoszenia a to zaleta jednak Qts takiego glosnika musi byc juz naturalnie wysokie czyli w okolicy 0,7 a nawet wiecej. czesto uzyskuje sie Qtc zedu 1-1,5 gdzie mamy juz nie liniowa charakterystyke z podbiciem. to podbicie daje nam jednak solidnego kopa kosztem niewielkiego spadku dolnej czestotliwosci granicznej ktora akurat podbija wnetrze samochodu dlatego glosniki samochodowe sa inaczej aplikowane niz domowe i maje tez inaczej konfigurowane parametry. audiofilskie strojenia na niska dobroc Qtc=0,5 daja dobra odpowiedz impulsowa ale bardzo slabe ilosciowe przetwarzanie basu dlatego nie sa stosowane w car-audio taki efekt da nam wbudowanie typowego glosnika w polke (odgrode), wlozenie glosnika do free-air da nam twardy (pukajacy) jednostajny bas bez niskiego zejscia.

 

sztywnosc glosnikow do free-air wynika z tego ze membrana glosnika w malej obudowie jest hamowana przez poduszke powietrzna obudowy i gdyby nie ona to glosnik wyplulby membrane, dlatego glosniki do duzych obudow maja usztywniane zawieszenia.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.