Jump to content
IGNORED

Zwrotnica typu Linkwitz-Riley - kolumny


Piopio

Recommended Posts

Witam !

 

Ostatnio miałem okazję posłuchać zestawu audio, który rzucił mnie dosłownie na kolana. Od pierwszych dźwięków nie mogłem wstać z kolan i drżącymi palcami zbierałem szczękę z podłogi ... Rzadko mam takie odczucia po sesji odsłuchowej.

Słucham różnych drogich zestawów ale nie wzbudzają one u mnie większych emocji - ot grają poprawnie.

Tym razem to był szok ...

Ale po kolei:

Widząc zestaw pomyślałem sobie - ot kolejny zestaw jakich wiele. Żadnej ekstrawagancji w nim nie ma ...

a były to następujace klocki:

CD Krell KAV250 CD,

Delta Studio KT88 i ...

ALR/Jordan nummer 7 ...

Wielką gwiazdą tego zestawu są kolumny. Potężne bydlaki 3-drożne:2 woofery i zwrotnica typu Linkwitz-Riley.

Zagrały z niesamowitą klasą ! Detalicznie ale nie ostro, bas schodził do czeluści piekieł, scena prawie 3D. Każdy instrument rozseparowany, wokal zabijał autentycznością. Przy symfonice gradacja planów zabójcza, chór to były głosy a nie jedna plama. Dynamika zapierała dech w piersiach ...

Od razu wiedziałem, że to jest dźwięk którego szukam !!! Po powrocie do domku moje Magnepany zagrały bez zycia i jak za kotary ... a przecież też nie ułomki. Daleko im jednak do klasy ALR ...

Już takich cudnych kolumn nie robią. Wiem, że strasznie trudno je dostać z drugiej ręki .. w zwiąku z tym moje pytanie:

Czy za to cudowne brzmienie, oprócz konstrukcji szerokopasmowej, odpowiedzialna jest zwrotnica typu Linkwitz-Riley ???

Jakie inne kolumny high-endowe posiadają/posiadały ten typ zwrotnicy ?

Czy wspólczesne konstrukcje typu Monitor Audio PL300, Canton Reference 3.2DC albo podobne (jakie ?) grają w podobny sposób do starych ALR ???

Po tym odsłuchu wiem jedno - żeby było bezkompromisowo kolumna musi być duża i szerokopasmowa. Takie zabawki są jednak bardzo drogie w okolicach 20-30 tys zł. Wydaje mi się, że taniej się nie da ... w końcu to kolumna jest najważniejsza w zestawie ...

Zaciekawił mnie również projekt Linkwitza - Orion ++. Szkoda, że tylko XYZPaweł posiada takowy (czytałem, że nie jest jednak do końca zachwycony ....) Czy może ktoś słuchał Orionów ???

Buchardt A500 + ARCAM CDS50

Link to comment
Share on other sites

Guest

(Konto usunięte)

Piopio, 28 Wrz 2009, 11:06

 

 

>Po tym odsłuchu wiem jedno - żeby było bezkompromisowo kolumna musi być duża i szerokopasmowa. Takie

>zabawki są jednak bardzo drogie w okolicach 20-30 tys zł. Wydaje mi się, że taniej się nie da ... w

>końcu to kolumna jest najważniejsza w zestawie ...

 

a nie źródło i kable ?!? ;)

 

>Zaciekawił mnie również projekt Linkwitza - Orion ++. Szkoda, że tylko XYZPaweł posiada takowy

>(czytałem, że nie jest jednak do końca zachwycony ....) Czy może ktoś słuchał Orionów ???

 

nie do końca zachwycony, bo nie ma idealnych nagrań, a żadne kolumny nie naprostują kiepskich nagrań (chyba, że będą specyficznie nastrojone do jakiegoś kiepskiego nagrania). W każdym bądź razie nie myślę o zmianie kolumn... każda płyta może zabrzmieć inaczej. Jestem bardzo zadowolony

 

Co do zwrotnicy, to nie jest możliwe, żeby tylko ona była odpowiedzialna za dźwięk, na dźwięk kolumn składa się całość: głośniki, zwrotnica, projekt, typ obudowy.

Link to comment
Share on other sites

Czytając recenzję Orionów można się spodziewac mega rewelacji ... a tu tylko "jestem zadowolony" ... trochę mało jak na najlepsze kolumny na świecie ...

Po odsłuchu ALR nummer 7 byłem/jestem zachwycony. Póki co to najlepsze skrzynki jakie słyszałem (oprócz Focali Utopia i innych w cenie 70-100 tys).

Wiem, że Linkwitz to mistrz od zwrotnic/kolumn więc myślałem, że jego zwrotnia jest w czymś wyjątkowa.

Jeśli kiedyś mam zmieniac moje kolumny to na możliwie najlepsze w przedziale cenowym 20-30 tys zł (chyba ze upoluje używki). Stad za wczasu szukam kandydatow.

Buchardt A500 + ARCAM CDS50

Link to comment
Share on other sites

Guest

(Konto usunięte)

>Czytając recenzję Orionów można się spodziewac mega rewelacji ... a tu tylko "jestem zadowolony"

>... trochę mało jak na najlepsze kolumny na świecie ...

 

Nie ma to jak dobrze cytować:

"Jestem bardzo zadowolony"

 

:)))

 

Jeśli byłeś zachwycony przy krótkim odsłuchu u kolegi, to znaczy, że te kolumny są efekciarskie, zachwycają na początku a później szbyko nudzą, bo mają swoją wyraźną cechę obliczoną na zrobienie wrażenia. Ja bym był ostrożny.

 

Najlepsze kolumny na świecie to wciąż "tylko" przekaźnik tego co jest na płycie, więc dźwięk jest taki jaki na płycie, a że większość nagrań nie jest najwyższych lotów... ale jak jest coś dobrze nagrane, to... :)))))

Link to comment
Share on other sites

Są do kupienia takie

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

pre lampowe Adagio Sound, końcówka Sugden Au51 P MKII, AVI Laboratory Series, strojenie kolumn Adagio Sound - wszystko spięte kabelkami ;-)) żeby grało

Link to comment
Share on other sites

  • Moderatorzy

Linkwitz-Riley to cała klasa filtrów, od 2-giego rzędu w górę. Charakteryzują się m.in. 6dB spadkiem przy połowie asymptotycznego przekrętu fazy.

 

Dlatego właśnie wielu konstruktorów nazywa swoje zwrotnice L-R, bo w punkcie podziału charakterystyki spotykają się w punktach -6dB z głębokim reverse null a więc dobrą współpracą fazową we właściwej polaryzacji, dającą poziom 0dB ze zsumowania dwóch źródeł -6dB.

 

Tym niemniej to że ktoś stosuje takie zbocza (filtry + charakterystyki głośników) nie znaczy że zwrotnicę projektowali Linkwitz na wespółkę z Riley'em.

Link to comment
Share on other sites

Po pierwsze. Jeśli ALR Jordan 7 - to te kolumny zamieszczone na zdjęciu - to nie wyglądają na szerokopasmowe.

Po drugie - bas z tych kolumn raczej nie schodzi do czeluści piekielnych. Wszystko to kwestia punktu odniesienia.

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) - jeśli to ich następcy i mają podobne parametry - to połączenie ich z mocną, wydajną lampką może/powinno dać bardzo dobre efekty.

Mimo wszystko, skuteczne lub bardziej skuteczne i "łatwe" głośniki - generalnie robią wrażenie dynamiczniejszych, żywych i szybkich. Tym niekiedy maskują swoje niedociągnięcia!

 

Po trzecie - zgadzam się z Pawłem, że pierwsze bardzo dobre wrażenia, mogą być nieco na wyrost

(absolutnie w niczym nie umniejszając).

Ale jak posłuchasz je z 10 razy po kilkanaście godzinek i nadal będzie tak dobrze - to COŚ w tym jest...

 

Pozdr.

"Measurements can provide a measure of insight, but are no substitute for human judgment. Why are we looking to reduce a subjective experience to objective criteria anyway? The subtleties of music and audio reproduction are for those who appreciate it. Differentiation by numbers is for those who do not".--Nelson Pass

Link to comment
Share on other sites

-> Kazik II

 

Dzięki ! Prawie takie jakich słuchałem ! Grają naprawdę zjawiskowo. Widać po cenie, że są dobre. 3290E za 13 letnie kolumny .. fiu, fiu. Gdybym miał wolną kaskę to bym je i tak wziął ... niestety muszą na mnie jeszcze trochę poczekać.

Buchardt A500 + ARCAM CDS50

Link to comment
Share on other sites

-> zukzukzuk

 

Te na zdjęciu to nie nummer 7 a factor 7.

Faktycznie słuchałem ich tylko raz ale wierzcie mi słuchałem już sporo kolumn i te zagrały naprawdę znakomicie. Żeby zweryfikować swoje wrażenia posłucham przy okazji współczesnych dużych kolumn: Monitor Audio PL300 czy Canton Reference 3.6DC.

ALR to coś więcej niż tylko dynamika, żywotność czy szybkość. Dają niezwykłe poczucie realizmu. Szczególnie wokale wypadają niesamowicie. Pozycjonowanie instrumentów w przestrzeni również plasuje się znacznie powyżej średniej. Obraz dzwiękowy jest prawie 3D. To robi wrażenie.

Jestem teraz ciekaw czy współczesne kolumny grają w takim stylu. Sprawdzę i wam powiem ;-)

Buchardt A500 + ARCAM CDS50

Link to comment
Share on other sites

Nummer 7 miały 2 x 25 woofer. To wiecej niż factor 7 czy obecne note.

Na zdjeciu chyba nummer 5 . Nummer 7 wyglądają podobnie choć są większe.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Buchardt A500 + ARCAM CDS50

Link to comment
Share on other sites

Oczywiście! To porównanie do nowszej serii jest nie na miejscu. 2x25 cm to już jest COŚ!

Jakieś inne dane techniczne tego modelu?

Można tylko stwierdzić, że w ALR jest typowo:(

Czyli "jazda" na renomie starszych konstrukcji...

 

Zresztą - jest dużo sceptyków, którzy twierdzą, że starsze konstrukcje są gorsze, bo... są stare.

Teraz miałeś okazję przekonać się:) Niech urok trwa jak najdłużej!!!

"Measurements can provide a measure of insight, but are no substitute for human judgment. Why are we looking to reduce a subjective experience to objective criteria anyway? The subtleties of music and audio reproduction are for those who appreciate it. Differentiation by numbers is for those who do not".--Nelson Pass

Link to comment
Share on other sites

heh... słuchałem u kolegi kiedyś jego "gigantycznych" monitorów sony na wielkim basowcu w OZ. Kolumna miała swoje ograniczenia - słabe wysokie, brak ogłady, średnica sucha itd. Ale spektakl był niesamowity. Przyszedłem do domu i stwierdziłem - kuźwa a gdzie orkiestra? wyszła?:) To chyba przez te "patelnie" (bas ok 30 cm)! co z tego, że w teori małe głośniki są niby liniowe. "Patelnie" z jakiś powodów dają taki prawdziwy rozmach. To samo na wielkich harbethach 5.

Link to comment
Share on other sites

Seba78, 28 Wrz 2009, 21:29

 

Nie chcę, żeby kolejny wątek zboczył z toru:)

Ale nieraz pisałem: co z tego, że niektóre kolumny grają liniowo (szczególnie starają się nowe konstrukcje i duże też), jeśli w efekcie nie ma MUZYKI?

 

Będą jakieś szczegóły o ALR Jordan no. 7?

"Measurements can provide a measure of insight, but are no substitute for human judgment. Why are we looking to reduce a subjective experience to objective criteria anyway? The subtleties of music and audio reproduction are for those who appreciate it. Differentiation by numbers is for those who do not".--Nelson Pass

Link to comment
Share on other sites

Z relacji właściciela wynika, że:

 

Kolumna ma skutecznośc 90-92

Waga 90kg sztuka

2x25 woofer

1xśredniotnowy

1xwysokotonowy

Ma możliwość regulacji tweetera.

 

Był to najwyższy model ALR. Sam high-end.

Podobno "odpowiednikiem" jest model Titan firmy Quadral. Obecnie Titan mk7 kosztuje u nas 58k zł.

Tyle wiem. W sieci nie znalazłem nic więcej.

Buchardt A500 + ARCAM CDS50

Link to comment
Share on other sites

90 kg sztuka? I jeszcze dość skuteczne:)

To to musi grać i nieźle WIAĆ!

 

Z którego roku jest ten model? W sieci nie mogę nic znaleźć:(

W jakim metrażu słuchałeś? Czy kolumny posiadają otwór BR?

 

Sorry, że przynudzam:)

"Measurements can provide a measure of insight, but are no substitute for human judgment. Why are we looking to reduce a subjective experience to objective criteria anyway? The subtleties of music and audio reproduction are for those who appreciate it. Differentiation by numbers is for those who do not".--Nelson Pass

Link to comment
Share on other sites

Guest rochu

(Konto usunięte)

Piopio, 28 Wrz 2009, 20:51

 

>ALR to coś więcej niż tylko dynamika, żywotność czy szybkość. Dają niezwykłe poczucie realizmu.

 

Posłuchaj coś ze starszych Klipshy, Alteców, tubowych JBL.

Zobaczysz co to jest realizm.

Link to comment
Share on other sites

Masz jak najbardziej prawidłowe reakcje po przesiadce z małych elektrostatów i tranzystora na dużą, wysokoefektywną kolumnę zasilaną lampą :-)

"Don't trust opinion on forums.... every time I bought something based on online opinion and without listening in advance, it ended up being a big disappointment."

Link to comment
Share on other sites

Guest Arek__45

(Konto usunięte)

Albo trafiles na dobrze dobrany system i....dobrze ustwione kolumny...nawet nie zdajecie sobie sprawy jaki tkwi w tym potecjal.Czasem nawet we wlasnym systemie. Lecz brak cierpliwosci i lenistwo nie pozwala na maksymalizcje efektu.3D u mnie..zaden problem ale nie ot tak,trzeba troche wysilku ,czasu a pieniadze mozna przeznaczyc na plyty...

Link to comment
Share on other sites

->zukzukzuk

 

Nie mam pojęcia z którego roku pochodzą - gdzieś między 1990-1999. Potem ALR/Jordan nie robił już tak potęznych kolumn - woofer max 20 cm.

Mają z tyłu BR.

 

->Arek__45

 

Kolumny były ustawione tragicznie ... na tyle ile pozwalał pokój zastawiony kanapami i fotelami ...

A jednak był to najlepszy dźwięk jaki słyszałem oprócz AS i kolumn Focal Utopia.

Moc tkwi w kolumnach - na nich naprawdę więcej słychać niż na innych. Zawsze puszczam testowo tą samą muzykę i znam ją już na pamięć - tym razem byłem zaskoczony tym co usłyszałem. A nastawienie miałem negatywne do systemu !

Buchardt A500 + ARCAM CDS50

Link to comment
Share on other sites

Piopio, 29 Wrz 2009, 09:47

 

 

Potem ALR/Jordan nie robił już

>tak potęznych kolumn - woofer max 20 cm.

 

Hehe. Taka moda:(

 

 

>Moc tkwi w kolumnach - na nich naprawdę więcej słychać niż na innych...

 

To, że wiecej słychać, nie zapewnia jeszcze na 100% lepszego brzmienia.

Słuchałem kolumn, które grały milion szczegółów. Wrażenie zdawałoby się niesamowite. Czy były naj? Nie dla mnie. Owszem, grała muzyka, ale przede wszystkim słuchało się ogromnej ilości mikrodźwięków. To było co nieco męczące.

Do tego papierowy bas:(

Może ktoś przypomni model? Tylko zdjęcie pozostało.

 

Podobnie bywało z Altecami i innymi bardziej skutecznymi od ALR Jordan kolumnami. Nie zawsze było lepiej.

 

Jakże wiele zależy od indywidualnych oczekiwań i preferencji (których o dziwo czasami nie znamy dopóki, dopóty...).

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"Measurements can provide a measure of insight, but are no substitute for human judgment. Why are we looking to reduce a subjective experience to objective criteria anyway? The subtleties of music and audio reproduction are for those who appreciate it. Differentiation by numbers is for those who do not".--Nelson Pass

Link to comment
Share on other sites

Czy ktoś zna te głośniki? czy to także stania ALR Jordan?.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Link to comment
Share on other sites

Jestem obecnie posiadaczem dużych kolumn trójdrożnych z 30cm patelnią na basie wspomaganą dodatkowo membraną bierną, w kolumnach tych cenię między innymi głównie to że potrafią swobodnie zejść poniżej 30Hz, przy tak dużych konstrukcjach jednak bywają kłopoty z nadmiernie hulającym basem zwłaszcza jeżeli pomieszczenie odsłuchowe nie jest za duże a dodatkowo nie jest zaadoptowane akustycznie,wiem coś o tym gdyż takie pomieszczenie posiadam, na obecną chwilę poradziłem sobie używając cyfrowej korekcji akustyki pomieszczenia i dopiero po tej korekcji naprawdę słyszę jak piękny może być bas,zwłaszcza ten najniższy,jeżeli oczywiście takowy jest nagrany na płycie(np.Leonard Cohen"THE NEW SONGS) to jego pomruki i błyskawiczne wygaszanie wywołuje u mnie gęsią skórkę zwłaszcza jeżeli słucham głośniej niż zwykle, a czy taki bas potrafią odtwarzać tyko duże,trójdrożne konstrukcje tego nie wiem, ale na pewno coś w tym jest.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Gdyby ktoś miał ochotę to polecam:

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Sam teraz nie jestem w stanie kupić ... :-(

 

ALR Nummer 7

3 Wge Bassreflex

Nennbelastbarkeit: 200 Watt

Musikbelastbarkeit: 300 Watt

Übertragungsbereich: 22 - 30.000 Hz

Impedanz: 4 Ohm

Empfindlichkeit: 2,83 Volt / 1 Meter 92 dB

Übergangsfrequenz: 400 / 3500 Hz

Flankensteilheit der Filter: Akustisch 18 dB pro Oktave

Pegelsteller zur Individuellen Raumanpassung und Bassregulatoren.

Abmessung: 340 mm B / 1380 mm H / 410 mm T

Referenzklasse Baujahr 1994

Neupreis: 16000,- DM

Buchardt A500 + ARCAM CDS50

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.