Skocz do zawartości
IGNORED

Magnetofony - porady serwisowe.


Gość G.Mark
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Sprawdź czy któryś element nie nagrzewa się zbyt mocno. Wszystko wskazuje na to że ten element nagrzewa się i traci swoje właściwości dlatego magnetofon zaczyna szwankować po jakimś czasie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też to podejrzewam, ale jeszcze nie namierzyłem takiego elementu. Jak by nie patrzył, mam bojowe zadanie na majówkę. Nigdzie nie wyjeżdżam, więc wolny czas poświęcę na naprawy. Teraz poświęcam czas po pracy, którego nie mam za wiele. W dni wolne usiądę od rana i na spokojnie wszystko posprawdzam.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

stereo-hifi com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widziałem te wpisy.

Zwróciłbym u wage na pozostałe informacje:
Drugą (pierwszą?) Najważniejszą rzeczą na B710 (ALL Revox) są te złote kondensatory elektrolityczne firmy Frako. Oni są bombami czasowymi czekającymi na niepowodzenie. Są poważnymi problemami i nieudacznikami, które wyczerpują inne składniki, które nie są łatwe do znalezienia. Dziwne, że często pomyślą, aż się nie uda. Zastąp je lub wymień je, ale pamiętaj, że B710 ma bardzo delikatne ślady PCB (gorsze niż inne pokłady Revox), więc aby uniknąć lub zmniejszyć ilość podniesionego śladu, wymagany jest dobry stację odlutowywania. I będą podnosić niektóre, bez względu na to, jak bardzo jesteś ostrożny. Jeśli to nie jest zgodne z B710, to masz dobry! Wygląda na to, że jest w doskonałym stanie. Ogólnie rzecz biorąc, wymieniam wszystkie elektrolityczne nasadki na wszystkich przekładniach Revox, ponieważ czapki firmy Philips nie otwierają się dość często i zazwyczaj są ze specyfikacji. To może wysadzić bezpiecznik, a rzeczy nie działają prawidłowo, ale zazwyczaj nie powoduje katastrofy, jak robią to Frakos.

 

Trzeci, szybko przewijaj i przewijaj taśmę od początku do końca. Czy robi to cały sposób bez przerwy? Czy zatrzymuje się przy liderze przewijania do tyłu, a następnie przesuń się na taśmę i zresetuj licznik do 0000? Jeśli tak, to masz bardzo dobry pokład. Wielu nie chce do końca, wymagając wielokrotnych naciśnięć REW lub FF, aby tam dotrzeć. Może to być oznakowanie łożysk tocznych, smarowanych lub zużytych, w silnikach zwojowych i często sygnalizuje odbudowę silnika. Jedna z moich jest w tym kształcie i muszę mieć odwagę, aby rozerwać silniki bębnów.

Czyli bardziej po polsku, niż tłumacz Google, to może brzmieć tak:

Może to być oznaka źle smarowanych bądź zużytych łożysk tocznych w silnikach (kojarzę, że to nie są zwykłe silniki) i często oznacza konieczność naprawy/odbudowy silnika.

 

Dla mnie to analogia do rozrusznika samochodowego - jak tulejki się wytrą, to rozrusznik działa, tyle że chwilę...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez ke_raj
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kasjel

Znalazłem grzejący się element. Jest nim rezystor nr 78 na głównej płytce z procesorem. Grzał się okrutnie i go wylutowałem. Miał tylko 840 omów (ohm), zamiast 1000 i go wymieniłem na taki o większej mocy. Zrobiłem to celem sprawdzenia czy coś to da. Objawy usterki pojawiały się trochę później. Nie zmienia to faktu, że coś strasznie "żre" prąd powodując grzanie się tego rezystora. Idąc za sugestią Ke_raja sprawdziłem zachowanie kół zamachowych. Poruszały się ze zbyt dużym oporem według mnie, więc dobrałem się do mechanizmu i nasmarowałem. Koła zamachowe poruszają się bez oporu. Poprawiło to sytuację. Magnetofon grał nawet bez problemu, ale coś znowu "zdechło" i mam powrót do usterki w takim samym wydaniu, jaki opisywałem na początku.

Czeka mnie teraz szukanie ze schematem i pomiary napięć w gałęzi zasilania minus 23 wolt (volt). W niej grzeje się ten rezystor. Przy okazji dodatnią stronę też muszę sprawdzić, bo wydaje mi się, że gdy siada zasilanie kół zamachowych, napęd szpulek też słabnie.

Ke_raj

Dzięki za sugestię. Jak pisałem, widać było różnicę po smarowaniu. Jednak nie posiadam oryginalnego oleju jaki był stosowany, więc problem z oporem na tulejkach na 100% wróci. Załatwi to wymiana ich na łożyska, jaką przeprowadzał jeden kolega z Forum. Muszę odnaleźć wpisy na ten temat i pomyśleć jak się do tego zabrać. Trochę to wszystko małe...

Jutro odpoczywam od tej grzebaniny. Mam trochę rodzinnych wyjazdów, ale w poniedziałek znowu będzie "walka" :).

DK

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

stereo-hifi com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie znam tego mechanizmu, ale z tego co czytałem wynika, że mikroprocesor decyduje o tym, jakie zasilanie dać silnikom, aby prawidłowo funkcjonował napęd, tj. prędkość czy naciąg taśmy. To co piszesz utwierdza mnie w przekonaniu, że trzeba będzie dobrać się do silnika - moim zdaniem tam tkwi problem. Zwiększony pobór prądu nie musi wynikać z uszkodzonych elementów sterowania. To właśnie elementy sterowania są zbyt obciążone, bo silnik się przyciera i pobiera zbyt duży prąd. Każda "ulga" dla napędu - rolki, koła zamachowe idzie na plus. Zostaje źródło - silnik.

 

Zaznaczam, że moja opinia oparta jest jedynie na wpisach dotyczących przedmiotowego problemu. Nie znam tego mechanizmu i tych specyficznych, jak na magnetofon, silników.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prośba do wszystkich znających się trochę na elektronice. Zamieszczam fragment schematu magnetofonu Optonica RT 9100. Widać tam że silnik jest stabilizowany kwarcem "Quartz Locked Controll". Pytanie, czy mam rozumieć że układ stabilizacji kwarcowej znajduje się na płytce stabilizatora obrotów w silniku ? Bo nie ma żadnego potencjometru montażowego więc nie ma możliwości regulacji obrotów. Rozumiem że gdyby układ kwarcowej stabilizacji obrotów był poza silnikiem to sam on nie posiadał by płytki stabilizatora obrotów ? Jeśli układ "Quartz Control" jest w samym silniku na płytce stabilizatora to czy mógł bym zastąpić ten silnik standardowym silnikiem z regulacją obrotów na napięcie 12V ???

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie znam się na elektronice na tyle, abym mógł Ci pomóc. Może ktoś jeszcze się odezwie.

Ke_raj

Odłączenie silników kół zamachowych i wyjęcie pytki sterowania nimi nie zmieniło sytuacji - rezystor nr 78 grzeje się tak samo jak wcześniej. Problem jest bardziej skomplikowany. Miałem dziś nie ruszać Revoxa. Nie wytrzymałem. :) Jutro czeka mnie przejrzenie gałęzi zasilania w której grzeje się ten rezystor. Przy dotknięciu aż parzy a przecież wstawiłem taki o większej mocy.

W miarę wzrostu temperatury tego opornika cały układ coraz bardziej "siada". Wygląda, że usterka znajduje się przed układem sterowania silnikami kół zamachowych.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez MamutDK

stereo-hifi com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prośba do wszystkich znających się trochę na elektronice. Zamieszczam fragment schematu magnetofonu Optonica RT 9100. Widać tam że silnik jest stabilizowany kwarcem "Quartz Locked Controll". Pytanie, czy mam rozumieć że układ stabilizacji kwarcowej znajduje się na płytce stabilizatora obrotów w silniku ? Bo nie ma żadnego potencjometru montażowego więc nie ma możliwości regulacji obrotów. Rozumiem że gdyby układ kwarcowej stabilizacji obrotów był poza silnikiem to sam on nie posiadał by płytki stabilizatora obrotów ? Jeśli układ "Quartz Control" jest w samym silniku na płytce stabilizatora to czy mógł bym zastąpić ten silnik standardowym silnikiem z regulacją obrotów na napięcie 12V ???

 

Trochę mały ten schemat, nie widać gdzie idzie sygnał z halla, do procesora?, w tym module silnika nie ma regulacji?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

MamutDK i Kasjel. Ostatni pomysł, jaki mam - kondensatory. Co Optoniki, to raczej odpada problem procesora, skoro obroty są stabilne...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kondensatory sprawdzałem, mierzyłem podmieniałem. Jeszcze kilka(naście) innych rzeczy dziś kombinowałem i bez poprawy. Elementy zmieniane przywróciłem do wartości fabrycznych, ustawienia docisku rolek i inne są ustawione według instrukcji i już nie ma siły odtwarzać. Zatrzymuje się. Czasem, gdy się wyłącza play, magnetofon na chwilę się wyłącza, jakby "reset". Chyba doprowadzam do jakiegoś przeciążenia. Czyli sytuacja cały czas się pogarsza. Skończyły mi się już pomysły na naprawę i mówię "pas". Zmarnowałem na tego Revoxa tyle czasu i kasy, że pora zająć się czymś innym. Mam jeszcze tyle innych gratów w kolejce, że już nie będę się nim zajmować. Nie mam do tego już cierpliwości.

Dziękuję za zainteresowanie tematem, ale cała ta sprawa wybitnie mnie przerosła. Czas poszukać jakiejś literatury i się dokształcić w elektronice. Powinienem tak zrobić już dawno temu..... DK

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

stereo-hifi com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jednak zostaje silnik...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Już na pierwszej stronie tematu wskazano, że to dość częsta usterka w B710, choćby post #5.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez ke_raj
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No nie ma regulacji :-( Układy Halla kontrolują raczej obroty w silnikach indukcyjnych. A to jest silnik komutatorowy.

 

Na schemacie jest czujnik Halla IC401 i on pracuje jako enkoder prędkości obrotowej koła zamachowego. Na kole zamachowym jest jakiś pierścień magnetyczny o polach 3 x N i 3 x S. Sądząc po schemacie ja rozumiem, że cała stabilizacja wraz z enkoderem jest na płytce "mechanizm control". Więc jeśli silnik ma idealne obroty (tzn. nieprawidłowe ale stabilne) to cały układ działa prawidłowo. Gdyby czujnik halla nieprawidłowo odczytywał impulsy z koła to domniemywam, że obroty by wzrastały. A u Ciebie są za małe ??

 

A kwarc z kolei siedzi tu. Zbyt to dla mnie skomplikowane :) Do IC1 trafia wzmocniony sygnał z halla i tu się chyba odbywa cała operacja porównywania z wzorcem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-1944-0-65000600-1493758336_thumb.jpg

post-1944-0-92461900-1493758341_thumb.jpg

post-1944-0-36971100-1493758345_thumb.jpg

post-1944-0-04910500-1493760477_thumb.jpg

post-1944-0-10027700-1493760510_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Lubię kiedy gra muzyka...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość G.Mark

(Konto usunięte)

Opis czujnika IC401 z instrukcji serwisowej:

 

post-3254-0-26998700-1493789281_thumb.jpg

 

Na czujnik IC401 oddziałuje magnes napędzany w taki sposób:

 

post-3254-0-53891400-1493789428_thumb.jpg

 

Magnes jest opisany w instrukcji serwisowej jako:

 

post-3254-0-06256900-1493789447_thumb.jpg

 

Na kole zamachowym nie ma pierścienia magnetycznego.

Cała stabilizacja prędkości obrotowej silnika napędzającego wałek przesuwu, odbywa się w układzie znajdującym się na płytce "Quartz Locked PLL Servo C (Capstan) - Motor Assy. (Assembly).

 

post-3254-0-75716800-1493789623_thumb.jpg

 

Kwarc pracujący w tym układzie, znajduje się tu:

 

post-3254-0-38501400-1493789780_thumb.jpg

 

Sygnał z czujnika IC401 nie trafia do układu IC1 tylko, po uformowaniu w tranzystorze Q7, do styku 4 złącza CNP40/CNS40 i dalej do płytki "Control Unit".

 

post-3254-0-41510200-1493790122_thumb.jpg

 

post-3254-0-69121000-1493790132_thumb.jpg

 

Z płytki "Control Unit" nie "wychodzi" żaden sygnał, który oddziałuje na prędkość obrotową silnika napędzającego wałek przesuwu.

Tranzystory Q431 i Q432 to klucze podające napięcie zasilania na płytkę "Quartz Locked PLL Servo C (Capstan) - Motor Assy. (Assembly) i tym samym na silnik, po otrzymaniu sygnału sterującego z układu IC2.

 

post-3254-0-19775400-1493790533_thumb.jpg

 

GM

Edytowane przez G.Mark
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

G Mark - przede wszystkim dzięki że znów się pojawiłeś. Czy myślisz że wymiana rezonatora kwarcowego na płytce M401 mogła by pomóc ? W tej chwili prędkość przesuwu taśmy jest zbyt mała więc może wymiana tego kwarcu oraz jednego kondensatora elektrolitycznego mogła by pomóc ? Mierzyłem napięcie zasilające silnik gł. i wynosi ono 12,6V podczas odtwarzania. Jest ono tej samej wysokości co docierające do płytki M401 napięcie z emitera i kolektora tranzystorów Q431 i Q432. Pasek napędowy pomiędzy prawą szpulką a kółkiem magnetycznym czujnika został wymieniony.

Przypuszczam że usterka może być na na płytce M401 bo przy okazji naprawy Revoxa B710 dowiedziałem się, że te rezonatory kwarcowe lubią się zużywać więc może jego wymiana pomoże ? Mogę też zrezygnować z tego układu i podłączyć nowy silnik Sankyo pod napięcie biegnące do płytki M401. Silnik ten ma standardowy stabilizator obrotów z regulacją szybkości obrotów więc problem miał bym z głowy.

W ogóle dzięki Panowie za pomoc !

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Kasjel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość G.Mark

(Konto usunięte)

Założenie innego silnika z wbudowanym stabilizatorem i z regulacją prędkości obrotowej jest rozwiązaniem najprostszym, ale może być okupione pogorszeniem się stabilności prędkości obrotowej. Ale skoro tysiące innych magnetofonów pracuje poprawnie z tego typu silnikami...

Wymiana kondensatorów elektrolitycznych na płytce M401 na pewno nie zaszkodzi. Wymiana rezonatora może pomóc. Podaj oznaczenie układu scalonego znajdującego się na tej płytce.

 

GM

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tego typu silniczki Sankyo mam już wypróbowane i są po prostu świetne. Tak że nie martwił bym się wcale o stabilność obrotów. Jednak co oryginał to oryginał. Dostęp do płytki M401 jest bajecznie prosty i wymiana podzespołów na niej nie sprawia żadnego problemu więc mogę próbować naprawić ten układ.

Układ scalony na płytce ma oznaczenie TC5082P

Rezonator kwarcowy 10.240

Kondensatory ceramiczne "przy kwarcu" 20 czyli jak myślę chodzi o 20pF.

Jest tylko jeden elektrolit 35V 4,7uF

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość G.Mark

(Konto usunięte)

Stabilizacja prędkości obrotowej w układzie pętli PLL, w której wzorcem częstotliwości jest rezonator kwarcowy, nie oznacza braku możliwości regulacji tej prędkości. Pętle PLL znajdują zastosowanie w tunerach FM gdzie stabilizują częstotliwość generatora lokalnego, który musi być przestrajany w szerokim zakresie częstotliwości.

Kondensator elektrolityczny filtruje napięcia zasilania. Uszkodzenie kondensatorów 20pF jest mało prawdopodobne ale nie niemożliwe.

Czy możesz podać oznaczenie silnika napędzającego wałek przesuwu? Jeśli jest on opisany.

 

GM

Edytowane przez G.Mark
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Silnik napędzający wałki przesuwu taśmy ma symbol QFA2L03 (Sankyo). Natomiast oscylator TC5082P jest dostępny już tylko w Chinach i kosztuje 10$ + koszt przesyłki. Tak że wolał bym go nie wymieniać tak "na pałę" bo jest po prostu drogi. Rezonator kwarcowy 10.240 MHz można kupić za grosze.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To zrobię próbę i wymienię tylko rezonator kwarcowy i ew. ten kondensator elektrolityczny. Jeśli to pomoże to będzie super, a jeśli nie to wmontuję silnik Sankyo bo i tak już go kupiłem na Allegro i zapłaciłem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cóż moje głupoty uaktywniły kolegę G.Marka.

Nie pisz głupot Kolego! (odnosi się to tylko do cytatu). ;)

Każda podpowiedź może pomóc w znalezieniu rozwiązania problemu. Nawet te mniej fachowe, jak choćby moje. Burza mózgów nikomu nie zaszkodzi, a często pomaga. A co do wiedzy Kolegi G.Mark - pełen szacun, nic innego nie pozostaje...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Cóż moje głupoty uaktywniły kolegę G.Marka. Czyli na coś się przydałem..." - przyciągnąłeś z powrotem założyciela wątku. Jak widać po długiej nieobecności, nie było to łatwe zadanie :). Jak napisał Ke_raj, nie wiemy wszystkiego i każda sugestia, inne spojrzenie na problem jest pomocne. Najgorzej jest, gdy prosi się o pomoc a tu głucha cisza.

G.Mark

Mam cichą nadzieję, że zagościsz tutaj dłużej. Twoja wiedza w wielu przypadkach była nieoceniona i szkoda, że nie zawsze doceniona.

Ke_raj

Dzięki za pomocne linki. Dużo jest rzeczy do sprawdzenia, ale pierwszym co muszę zrobić to założyć łożyska do silnika i pozbyć się problemu smarowania tulejek.

Znalazłem niezły "kwiatek" w tłumaczeniu pierwszej strony z wątku w podanym przez Ciebie linku. Lepiej nie brać tego dosłownie :).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

stereo-hifi com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli jesteśmy przy silnikach magnetofonowych to prośba o techniczne przybliżenie opisanego zachowania:

 

Po włączeniu magnetofonu silnik nie pracuje chociaż dochodzi do niego napięcie 12V. Po włożeniu w otwór w dekielku nieizolowanego śrubokręta w celu regulacji prędkości i zrobieniu (jak rozumiem) krótkotrwałego 'zwarcia' silnik ożywa i zaczyna pracować na maksymalnych obrotach. Po wyjęciu śrubokręta albo trzymaniu go w takiej pozycji aby nie dotykał do obudowy silnika sam silnik przestaje pracować.

 

Na pewno silnik jest uszkodzony (wlutowany nowy działa poprawnie) - tylko konkretnie co to może być bo w pewnych warunkach jednak kręci - czy to płytka stabilizatora obrotów?

 

Chciałbym po prostu zrozumieć zagadnienie - bo nie mam zamiaru obalić najbadziej znanego prawa Prawa Clarke'a "Każda wystarczająco zaawansowana technologia jest nieodróżnialna od magii" :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podany przez Ciebie przykład pokazuje jakąś przerwę w obwodzie. Nie ma tzw "masy" i silnik nie reaguje. Śrubokrętem zamykasz obwód, dotykając do obudowy (masy, minusa) i silnik ożywa. Często zdarzają się uszkodzenia ścieżek przy punktach lutowniczych i nie ma przejścia. Oczywiście może być uszkodzony jakiś element na płytce regulatora obrotów, ale tego "na odległość" nie da się stwierdzić.

"Każda wystarczająco zaawansowana technologia jest nieodróżnialna od magii" - o tak, zwłaszcza skomplikowana elektronicznie maszyna jak Revox B710. :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

stereo-hifi com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak. A co się dzieje na sprawnym silniku? Regulując obroty czasem się tak zdarza, że dotykam śrubokrętem do obudowy silnika i wtedy obroty przyśpieszają z 'normalnych' do 'przyśpieszonych'. W takim przypadku przerwy w sprawnym obwodzie nie ma a takie 'zwarcie' wpływa na układ powodując przyśpieszenie obrotów silnika. Mogę się tylko domyślać, że wtedy po prostu omijam układ regulacji obrotów i silnik zaczyna pracować na maksymalnych obrotach jakie osiąga przy 12V. Jutro wymienię niesprawny silnik, rozbiorę go na czynniki pierwsze i może uda mi się naocznie przekonać, co powoduje jego usterkę. Dzięki za odpowiedź.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze dedukujesz. Omijasz wtedy regulację i silnik pracuje na pełnych obrotach. Ja w Onkyo TA-2050 zapomniałem założyć jedną podkładkę pod płytkę i w ten sposób jakoś zamknąłem obwód silnika. Po włączeniu zasilania "śmigał" na maksymalnych obrotach i bałem się o jego uszkodzenie (łożyska). Po zmontowaniu mechanizmu została mi jedna podkładka z twardego plastiku i po reakcji silnika dowiedziałem się do czego była potrzebna :). Pozdrawiam!

Zapomniałem dopisać. Z powodu takich reakcji silników na regulacje zwykłym śrubokrętem, zalecane do tego jest używanie narzędzi z tworzyw sztucznych. Niektóre regulacje silników przez takie zwarcia do masy po prostu się uszkadzają. Lepiej nie ryzykować, zwłaszcza w jakichś drogich maszynach.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez MamutDK

stereo-hifi com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.