Jump to content
IGNORED

ABX z kolorami


dd6

Recommended Posts

Zróbcie sobie ABX z kolorami:

 

http://www.sieveking-sound.de/abx/

 

Dwa kolory - bezsprzecznie inne odcienie jak się je widzi równocześnie, bo sami ustawiamy różnicę. Jak się zrobi ABX, to nie da się rozpoznać.

 

Wniosek:

 

1. Różnica jest dostrzegalna. Mając przed oczami oba kolory wskazujemy prawidłowo, więc oko je rozróżnia.

2. ABX nie działa, bo tu potrzebna jest inna umiejętność, a mianowicie pamięć koloru.

3. Czy więc jest wszystko jedno na jaki kolor z tych dwóch pomalujemy pokój? Tu musi sobie każdy sam odpowiedzieć.

 

Wnioski audio:

1. ABX nie wykrywa wszystkich różnic, które odbiera narząd słuchu

2. ABX nie działa w 100%, bo ludzie nie mają takiej pamięci słuchowej

3. To juz jest indywidualna sprawa, czy te różnice, które nie są wychwytywane w ABX mają dla kogoś znaczenie.

4. Z całą pewnością ABX nie dowodzi, że urządzenia grają tak samo w sensie różnic wychwytywanych przez narząd słuchu.

To jest ostatnie wolne miejsce na forum na Twoją reklamę...

Link to comment
Share on other sites

Bardzo dobre analogia dd6, właśnie na tym polu mam największe wątpliwości co do abx jako testu ostatecznego, że jak się już nieodróżnia w abx to sobie można odpuścić doskonalenie sprzętu.

 

Sam zrobiłem test na najwyższym poziomie różnic (10/256 dla jednego koloru) dla tego pierwszego koloru bo najbardziej widać tu dla mnie było różnice. Na ekranie obok siebie rozróżniałem oczywiście tą różnicę, ale jak sprawdzałem próbki oddzielnie to często miałem wrażenie że strzelam wyszło i tak nieźle bo 15/20, myślę że jakbym potrenował to wyszłoby lepiej. A różnica przecież ewidentna bo wyrażona konkretnymi liczbami.

 

W muzyce podejrzewam jeszcze trudniej odróżnić nawet jeśli ta różnica jest też spora i wynikająca z pomiarów.

 

Można oczywiście się przyczepić że nie jest to ABX idealnie zgodny z teorią testu abx (w abx przy każdej próbie podaje się sekwencje a-b-x gdzie x jest a lub b). Ale niewątpliwie jest to test ślepy.

Link to comment
Share on other sites

No i dobra zrobiłem na tym poziomie kiedy zacząłem progowo odróżnić te barwy obok siebie to był poziom różnicy 6 najmniej znaczących bitów jednego koloru (6/256), no i praktycznie podczas odpowiedzi po kolei praktycznie mogłem sobie odpuścić bo mam wrażenie że strzelam w ślepo, ale dokończyłem i wyszło 12/20, czyli losówka.

Link to comment
Share on other sites

No nie wiem Kyle, może wręcz odwrotnie, że zapis 8 bitów na barwę jest całkiem wystarczający, po co zwiększać do 12-14 bitów skoro przy ośmiu bitach u mnie dopiero na szóstym rozróżniam dosyć wyraźnie bezpośrednio. Tu w pracy mam 2 letniego laptopa HP ale ze zwykłą matrycą TN i monitor CRT co prawda 6-letni. CRT jest lepszy. W domu mam całkiem niezłą Iyame LCD typu PVA a w dodatku skalibrowaną kolorymetrem do celów fotograficznych, ciekawe czy tam będzie lepiej widać, sprawdzę w domu.

 

A u Ciebie jak jest Kyle? Nie mów, że przy jednym bicie różnicy widzisz ją wyraźnie na monitorze. a tym bardziej rozróżniasz 20 strzałów na 20. Weź zrób test i wyciągnij i zapodaj wnioski na forum.

Link to comment
Share on other sites

PMD, 16 Lis 2009, 12:54

 

>cały czas naciskałem jedną odpowiedź B (bo różnic nie widziałem)i itak wyszło 12/20

 

Bo widocznie próbki zapodawane są losowo przez generator liczb losowych, bez założenia że ma być ich po równo. Zrobisz następny raz tak samo i wyjdzie ci np 8/20 albo nawet 13/20.

Link to comment
Share on other sites

x1,

 

BECO nie podał na jakim poziomie zrobił test, czy progowym czy np maksymalnym możliwym do ustawienia w teście.

Ja zrobiłem na maksymalnym (10/256)kiedy różnica jest już wyraźna i w ślepym wychodzi faktycznie że ją rozpoznaje. Jak zrobiłem na progowym (u mnie widzę to gdzieś około 6-7 w porównaniu bezpośrednim) a konkretniej dla pewności zrobiłem ślepy na 7 to w ślepym była totalna strzelanka.

Link to comment
Share on other sites

martens, 16 Lis 2009, 12:53

 

Różnicę przy zapisie 8 bit najłatwiej widać na szarym gradiencie (jednak tutaj zmieniają się 3 kanały na raz ... każdy o jeden najmniejszy "krok").

 

Co do tego testu - na laptopie który mam teraz przed sobą na prawdę mało co widać (matryca 6 bit co może wręcz ukryć różnicę i na jeszcze wąski gamut który dodatkowo zmniejsza dystans kolorymetryczny ... o kiepskich kątach góra-dół nie wspominam - czyli jak się ruszę to już mam większe zmiany barw).

Link to comment
Share on other sites

electro, 16 Lis 2009, 13:02

 

>no i co teraz tępe c.uje?

 

Ciekawe czy ta małpa zostanie zablokowana za chamstwo na forum :))

 

Na co stawiacie ? ;)

 

Audiofilskie małpy są chronione na AS :))))

 

Ciekawe jak długo powisi ten wykwit... mlb pewno go "nie zauważy"...

Link to comment
Share on other sites

>martens, 16 Lis 2009, 12:53

>

>Różnicę przy zapisie 8 bit najłatwiej widać na szarym gradiencie

 

Wiem, dlatego wybierałem sobie najbliższy szarego, (można sobie "przeklikać" kolory z silną dominatą które faktycznie są trudne do rozróżnienia w niuansach)

 

>(jednak tutaj zmieniają się 3

>kanały na raz ... każdy o jeden najmniejszy "krok").

 

Nieprawda! zrobiłem już z cztery testy, do końca i zawsze zmieniana jest zawsze jedna składowa. Na końcu testu podawane są wartości składowych pod klawiszem "see original colors" czy cuś takiego.

Link to comment
Share on other sites

Tak od siebie dodam, że nie jestem przeciwnikiem ślepych testów, ale jak wszystkie narzędzia mają one ograniczone zastosowanie. Najgorszy w każdej dziedzinie jest radykalizm: jest zarówno naiwny jak i niebezpieczny.

To jest ostatnie wolne miejsce na forum na Twoją reklamę...

Link to comment
Share on other sites

martens, 16 Lis 2009, 13:12

 

>>kanały na raz ... każdy o jeden najmniejszy "krok").

>

>Nieprawda! zrobiłem już z cztery testy, do końca i zawsze zmieniana jest zawsze jedna składowa. Na

>końcu testu podawane są wartości składowych pod klawiszem "see original colors" czy cuś takiego.

 

Nie miałem na myśli tego testu tylko liniowy gradient bez ditheringu wykonany w np. GIMP . W tym teście jest zmieniany jak twierdzisz jeden kanał ... ale w "szarym" gradiencie liniowym który ma nie mieć dominaty czerwono-zielonej itd. zmieniane są 3 kanały w każdym kolejnym odcieniu których będzie 256

Link to comment
Share on other sites

>teście jest zmieniany jak twierdzisz jeden kanał ... ale w "szarym" gradiencie liniowym który ma nie

>mieć dominaty czerwono-zielonej

 

ps. w tym teście ze strony zawsze będzie dominata bo jest właśnie zmieniany tylko jeden kanał ... nawet jak wyjściowo trafisz na szary 120/120/120 to i tak ten "drugi szary" będzie miał dominatę czyli przy 120/120/119 = dominata czerwono-zielona ... czyli odcień żółtego

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.