Skocz do zawartości
IGNORED

Dom to nie studio. Charakterystka kolumn w domowym audio


jozefkania

Rekomendowane odpowiedzi

  • Użytkownicy+

Większość nie lubi ostrej góry, bo nie idzie tego słuchać więcej jak 1-2 godziny. Ja mam takie pytanie, jak się czujemy po wyjściu z koncertu w klubie, gdzie jest sporo blach itd. ?

 

Robert

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kyle, 23 Gru 2009, 22:02

 

>Józef ... ja nie widzę by w standardowym, losowy wybranym pomieszczeniu była jakoś szczególnie

>podbita górna średnica przy 3 khz:

>

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

No, ale mikrofon był skierowany na kolumnę. Trzeba by skierować mikrofon na lustrzane odbicie kolumn na ścianie i wtedy zmierzyć. Trochę abstrakcja.

Faktem jest że fala 3kHz jest bardzo szeroko rozpraszana przez kopułkę. Z taką samą siłą jest generowana do przodu, jak i na boki, w górę i w dół.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

XYZPawel, 24 Gru 2009, 00:20

 

>Ale niektórzy robią tą kompensację już na etapie nagrywania...

 

Mam wrażenie, że niektóre audiofilskie samplery mają taki trick. Na przykład sampler B&W.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

palton, 24 Gru 2009, 00:26

 

>Ja mam takie

>pytanie, jak się czujemy po wyjściu z koncertu w klubie, gdzie jest sporo blach itd. ?

 

Ból głowy i przytępiony słuch. Ja dziękuję za takie "przyjemności" :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość

(Konto usunięte)

jozefkania, 24 Gru 2009, 00:48

 

>palton, 24 Gru 2009, 00:26

>

>>Ja mam takie

>>pytanie, jak się czujemy po wyjściu z koncertu w klubie, gdzie jest sporo blach itd. ?

>

>Ból głowy i przytępiony słuch. Ja dziękuję za takie "przyjemności" :)

 

eeee tam, to od hałasu, a nie od blach. Blachy na koncercie wcale nie są tak wyeksponowane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Użytkownicy+

>eeee tam, to od hałasu, a nie od blach. Blachy na koncercie wcale nie są tak wyeksponowane.

Zgoda, ale są ostre, a nie jakieś plumkanie w tle bo inaczej w domu nie idzie słuchać długo.

 

Józefie piszesz o wznoszącej się charakterystyce, czyli wysokich raczej za mało nie będzie. Co innego przy wyrównanej charce, gdzie niskie i część średnich jak zauważyłeś podbije pomieszczenie, a więc subiektywnie wysokich będzie za mało.

 

Robert

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem przytoczony przykład monitora studyjnego mackie HR624 zamyka temat dyskusji czy głosnik studyjny różni się/jest inaczej srojony niż kolumna domowa. Tak naprawde im głosnik równiejszy tym lepiej powinien zagrać. Pytanie brzmi na ile starania konstruktora mające na celu uzyskanie owej równej charakterystyki sa niweczone przez akustyke/ustawienie nieodpowiednią kubature pomieszczenia etc... Jeśli ktos nie zajrzał pod link - górny wykres w studiu z dobrą akustyką (ch0ka prawie idealnie płaska) wykres niżej ten sam głosnik w domowym studiu (czyli jak mniemam w pomieszczeniu tez przygotowanym do słuchania ale mniej inwazyjnie zaadoptowanym akustycznie). Wyaźnie widac poszarpany przebieg ch-ki.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Inaczej. Mamy przykładową kolumnę dwudrożną, 8-ohmową. Dajemy cewkę na woofer 2.2mH, 2.7mH, kompensujemy baffle-step w pełni. Dostrajamy kopułkę i jej poziom do reszty pasma. Mierzymy z odległości 1m. Stół. Równo w pomiarach. Niestety nie gra. Wszystko jak za kocem, beż życia. Dajmy mniejszą cewkę, podnosimy wysokie i pojawia się życie. Przestrzeń. Gra.

 

Kolumny studyjne są przewidziane do słuchania z bliskiej odległości. W domu są inne warunki. Pomiar z odległości 1 metra nic nie mówi o tym, jak kolumny zagrają z 4 metrów (na dodatek ustawione blisko ścian).

 

Rozumiem tutaj, chyba przekorny, wpis AudioAcademy z początku. Ma grać liniowo, ale właśnie z tych powiedzmy 4 metrów.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

->wojtas

Powołując się na wykresy które wkleiłeś, załóżmy że podbijemy góre pasma o +2dB jak na wykresie studyjnym wtedy na wykresie domowym też otrzymamy podbicie plus te górki i dołki czyli ogólnie rozjaśnimy monitor. Zakładając, że konstruktor celowo podbił górę, to będzie jej więcej zarówno w domu jak i w studio tego nie zmienisz. Dodatkowo słaba adaptacja akustyczna w domu doda pogłosu co spowoduje subiektywnie pobicie góry plus artefakty w dole pasma i robi się charakterystyka typu V, czyli kolumny domowe powinniśmy stroić trochę ciemniej i z mniejszą ilością basu.

Pytanie jak stroić tą samą kolumnę kiedy trafimy na zaadoptowany pokój audiofila-melomana lub pokój, który zamiast 20mkw ma 40mkw i wysokośc 3,5m? Płasko prawda?

Strojenie kolumny to jedno, a zniekształcenia wnoszone przez głosniki to drugie.

Studyjny wykres jest mocno uśredniony.

 

Jakby te studyjne wszystkie sprzęty tak równo grały, to by mnie uszy nie bolały!!!

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jozefkania, 24 Gru 2009, 02:37

>Kolumny studyjne są przewidziane do słuchania z bliskiej odległości. W domu są inne warunki. Pomiar

>z odległości 1 metra nic nie mówi o tym, jak kolumny zagrają z 4 metrów (na dodatek ustawione blisko

>ścian).

 

Też to zauważyłem, bliskie pole to jest to! Nie można się tak rozsiąść jak król w fotelu, ale od kiedy zawiesiłem tanie monitorki na ścianie przed komputerem i podłączyłem do cyrusa1, często odechciewa mi się słuchać w pokoju :> Wtedy płaska charakterystyka na pewno się sprawdza

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czym się różnią monitory bliskiego pola od monitorów niebliskiego pola i od kolumn podstawkowych?

Może brakuje mnie wiedzy, ale dostrzegam tylko różnice nieakustyczne - skrzynia bez okleiny drewnianej lub drewnopodobnej, przełączniki filtrów zwrotnicy, regulacja głośności, wzmacniacz, wejścia cyfrowe. Ale akustycznie ta sama skrzynia, te same głośniki i zwrotnicą. Tylko że więcej możliwości okaleczenia dźwięku za pomocą tych różnych bajerów. Realizatorom dźwięku zazwyczaj pace swędzą na widok tych przełączników i gałeczek, jak coś jest do kręcenia, to trzeba kręcić "żeby grało lepiej":))) A jaka pogarda dla fazy w monitorach poziomych:))) Studyjne monitory wcale nie grają równo, a i pasmo mają niepelne. W Polsce jakoś do większości nie dociera,że monitory za 4000 za szt., to nie profesjonalny sprzęt, lecz pukawki do homerecordingu:))) Co do rzekomej referencyjności takich monitorów, to w prasie i na forach branżowych roi się od klasyfikowania które to monitory uwypuklają wokal, które podbijają werbel i t.d., w domniemaniu są lepsze do kontroli werbla, wokalu i t.d.:))) Zeby było weselej, na różnych etapy produkcji (od nagrania po mastering) są wykorzystywane różne monitory o różnym brzmieniu, po prostu takie jakie są.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zildjian, 24 Gru 2009, 13:10

 

>Gatto

>

>Gratulacje ! Czekałem na taki wpis.

 

Gratulacje głupoty bezgranicznej raczej. Nie problem znaleźć równe monitory studyjne ... w Hi-Fi dla odmiany często są uśmiechy dyskoteki. To samo zwrotnice ... w aktywnych studyjnych aktywne a w Hi-Fi pasywne , przestarzałe złomy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wystarczy podłączyć generator do wzmacniacza i określić jakie częstotliwości w naszym pomieszczeniu odsłuchowy wyrażnie odstają od reszty. A warto. Miałem okazję słuchać Acoustic Research 9LSi w czasie adaptacji pokoju ... po zmianach - bynajmniej nie nadających pomieszczeniu wyglądu studia, bo to salon - różnice były ogromne. Oczywiście in plus. W miejscu odsłuchowym 20Hz - 20kHz równo.

 

Pewne częstotliwości z zakresu 60-190Hz bardzo wpływały na resztę pasma. Strasznie wyraźnie dawało się to odczuć w wokalach.

 

Pozdrawiam i smacznego Gwiazdora życzę :-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

PUNKS NOT DEAD ' ... analogowo w cyfrowym świecie ... '

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przykro mi Kyle ale strzeliłeś sobie w stopę. ZYX pojęcie monitora bliskiego pola zostało jakoś sztucznie wypromowane. Powiem ci i to nie jest moja wydumana opinia ale podstawkowce Proaca Totema Dynaudio ATC to jedne z lepszych kolumn odsłuchowych w studiach nagraniowych i raczej żaden z nich nie posiada uśmiechu na wykresie-Kyle.

Realizatorzy dobierają odsłuch z powodu ich właściwości w miarę prawidłowego odwzorowania muzyki.

Aha powiedzcie kolegom forumowiczom używających APSów Aeonów aktywnych że mają monitor bliskiego pola bo oni napewno mają kanapy napewno dalej jak metr od kolumn.

Jeszcze jedno jak realizatorowi pasuje barwa samego odsłuchu a charakterystyka nie będzie mu leżeć to pomierzy sobie mikrofonem co mu się nie zgadza wstawi w tor korekcję już tylko odtwarzanego materjału i nie ważne czy na stole będzie miał wykręcone np 10dB do góry na basie skoro w kolumnach będzie miał linię. Ale to powód może do założenia następnego wątku

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mike1973, 24 Gru 2009, 15:03

 

ps. a co do podstawkowców DYNAUDIO ... w studio oczywiście są takie ... nie przeczę ... np. (co nie oznacza tylko tylko przykładowo x-P) aktywne BM12A

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Interesujące czytam wypowiedzi w tym wątku!

 

Z jednej strony postawiony jest aksjomat, że powinno się słuchać TYLKO z zawodowych monitorów czy głośników głównych, które mają PROSTĄ charakterystykę, której zwykłe głośniki hi-fi NIGDY nie będą miały, bo ludzie LUBIA podbite częstotliwości. Ale Wy też lubicie te popodbijane częstotliwości - przecież dlatego macie pokupowane lepsze lub gorsze głośniki hi-fi, a nie PRO, nieprawda?

 

Z drugiej strony można powiedzieć, że słuchanie w domu z takich profesjonalnych paczek prawie nikomu nie odpowiada (kiedyś był taki wątek o monitorach:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) ). Tam zdaje sie (albo w innym podobnym wątku - było parę podobnych przerabianych jesienią) , jeden z uczestników dyskusji napisał wprost, że na takich pro monitorach NIE DA SIĘ SLUCHAĆ MUZYKI. Więc co?

 

Przebieg pracy w studiu nagraniowym jest taki, że na wszystkich etapach (oprócz, powiedzmy, masteringu) słucha się materiału na głośnikach pro.

 

W związku z tym nie mają sensu opisy słuchanej muzyki w rodzaju: "dzięki moim głośnikom usłyszałem intencję realizatora dźwięku". Usłyszałeś TYLKO to, co zostało nagrane i przeniesione przez twoje reproduktory dźwięku, które tylko lepiej lub gorzej oddały zapis sesji. I łudzisz się, że tak, jak gra w Twoich eleganckich głośnikach, to właśnie takie były intencje realizatora albo kolesia od masteringu.

 

To dotyczy i muzyki rozrywkowej i poważnej.

 

 

 

 

>>Kolega gatto1 pisze: A czym się różnią monitory bliskiego pola od monitorów niebliskiego pola i od kolumn podstawkowych?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

otoz to- ładnie podsumowane i zakonczone.Wszystko opiera sie na zjawisku dosc prostym... zdaje sie.Problem w tym ze mało któremu przychodzi to na mysl, a wiekszość głosi prawdy jako.. objawione.Natomiast konkrety odrzucane sa ,bo nie moga współbrzmieć..ze zdaje sie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panie Apetyczny skoro w społeczeństwie niewiwdza i zabobon to prosze o wyjasnienie różnic w podejściu strojenia i projekowania monitorów bliskiego pola i zwykłych monitorów.

 

pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To mój wpis w innym wątku autora:

 

Płaska charakterystyka zespołu głośnikowego. . . A co z fazą?

Wywłaszcza się charakterystyki wpychając w filtry mnóstwo elementów biernych (L, C, R). Józef doskonale wie o czym mówię.

Nie może to brzmieć dobrze, mimo, że w pomiarach wychodzi równo. Nawet charakterystyke fazową można wyrównać. . .

Taka zwrotnica może mieć kilkanaście do kilkudziesięciu elementów.

Podepnijmy to pod przypadkowy wzmacniacz i klapa!

 

Dlatego rozczarowany zwrotnicami biernymi stawiam na układy aktywne. Aktywne filtry również dostarczają problemów, ale znacznie mniejszych; a zresztą zawsze są jeszcze zaawansowane crossovery cyfrowe.

 

No i pisząc o płaskości nie zapominajmy o naszym niepłaskim słuchu. Nie ma się czego wstydzić.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A dlaczego charakterystyka toru nie miałaby być neutralna (co by to nie miało znaczyć)?

A jak siedzimy na koncercie „unplugged” to wg jakiej charakterystyki słuchamy; neutralnej czy innej? ;)

Wiadomo, że zespoły głośnikowe mają różne charakterystyki, tak po prostu powychodziło konstruktorom ;). Na pewno nie budują oni swoich konstrukcji aby skorygować akustykę jakiegoś pomieszczenia. Co za durnowata teza ;)

Albo więc coś im nie wychodzi, co jest absurdem, albo są to celowe zabiegi aby rozróżnić konstrukcje miedzy sobą. Do tego dodajmy płatne recenzje w rozmaitych periodykach i biznes się kreci. W świadomości pozostają takie kultowe konstrukcje. . .

Jak są skrzywione to rzecz jasna, posiadacz płaskiego słuchu musi to skorygować resztą toru.

;).

Kiedyś podkręcano korektory a teraz z braku takich buduje się „charakterne” zespoły głośnikowe. Nic się nie zmieniło ;)

 

Za dużo dorabiania teorii i kłótni.

Wesołych świąt.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego apetyczny ja wymieniłem kolumny które znajdują się w wielu domach na świecie i w wielu studiach na świecie, produkowane w tej samej fabryce. Sprzęt pro jak ty go nazywasz jest pod strzechami i słucha się na nich świetnie muzyki. Znam ludzi którzy w domku pod lampkę podłączyli Yamachę NS-10 i mają w niedużym pomieszczeniu naprawdę ładny dźwięk.

Założenia projektowe kolumn pro są takie jak domowego audio z tym że cała konstrukcja powinna posiadać pewna cechy brzmienia np takie jak analityczność punktualność w basie postawione na wyższym poziomie. Zrównoważenie częstotliwości jest sprawą drugorzędną ponieważ tak jak już gdzieś napisałem charakterystykę częstotliwościową można modulować za sprawą ustojów akustycznych lub za pomocą elektroniki.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam tak sobie czytam ten temat i miszę stwierdzić że niektóre wypowiedzi naprawdę nie idzie czytać.Większość producentów z prawdziwego zdarzenia stara się produkować kolumny w miare liniowe i nie ma to znaczenia czy są pro czy do użytku domowego.Oczywiście możemy postawić z cztery pary kolumn o liniowej charakterystyce i okaze się że kazda ma inne właściwości soniczne.Ma na to jednak wpływ wiele czynników .Właściwości pomieszczenia to jeden z podstawowych czynników.Podam przykład miałem u siebie monitory na scanach można to było spokojnie słuchać nie było dużych problemów z basem pomieszczenie wielkości 40m kwadratowych przygotowane akustycznie kiedyś zamieszczałem zdjęcie na forum.Pierwszy rezonans to 22,5hz nie przeszkadzał z wiadomych powodów drugi 48hz przy odpowiednim ustawieniu też był do strawienia najgorsza sprawą był zakres 62-70hz sposoby różne pułapki basowe itd.Potem wymieniłem kolumny na duże praktycznie obsługują pasmo do dołu w całym zakresie chociaż ich częstotliwość dolna to -3db przy 27hz.Okazało się że mam przy 22,5 hz podbicie o 8db pozornie wydawało by się że w tym zakresie nic niem czasami coś się pokaze ale nagrania akustyczne nagrywane przez mikorofon były nie do przyjęcia i to właśnie w tym zakresie dawały się we znaki .Cała zabawa korekcją pomieszczenia zaczeła się od nowa teraz jest ok .Podam tylko parę pomiarów 22,5hz podbicie w pomieszczeniu 8bd,48hz 12db w zakresie 62-70hz w szczycie nawet 17bd potem 160hz, 220hz, 270hz to są te najważniejsze.Cały czas mylone są pojęcia wytłumienia pomieszczenia a pozbycie się rezonansu.Pokój pod względem akustycznym przygotowany jest dobrze walce w narożnikach półwalce na ścianach piramidy na ścianie za głośnikami o głębokości prawie 20cm wcale nie jest głucho ale na zakresy rezonnasów które podałem praktycznie ma to znikomy wpływ.Jeżeli nie pozbędziemy tych rezonanaów takie przygotowanie pomieszczenia daje wyniki gorsze dlatego że jeszcze bardziej uwypukla nam niepożądane rezonanse . Jeżeli lubi ktoś pokój z pogłosami to niech tak słucha to jest kwestja upodobań .Natomiast zakres od 20hz do 20-300 hz jest w stanie popsuć wszystko. Częste określenie że kolumny mają przewalony bass jest też mylne to nie kolumny tylko pomieszczenie robi swoje .Co do dżwięku w studio nagraniowym to też szeroki temat ale pamiętajcie studia też mają różną akustykę i to często słychać.

 

 

Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wojtas, 24 Gru 2009, 23:06

 

>Panie Apetyczny skoro w społeczeństwie niewiwdza i zabobon to prosze o wyjasnienie różnic w

>podejściu strojenia i projekowania monitorów bliskiego pola i zwykłych monitorów.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.