Jump to content
IGNORED

Tuning Yamaha CDX-390 + posiada ktoś schemat? + kilka pytań?


AsterkaF

Recommended Posts

Witam,

 

Zabrałem się powoli za zabawę z CD'kiem Yamahy, model niski, cudów się nie spodziewam, ale chciałbym żeby było chociaż nieco lepiej. Na starcie dźwięk był słaby, mało dynamiczny i schowany jakby za kotarę. Na razie to co zrobiłem, to bardziej odświeżenie niż tuning, ale wymieniłem kondensatory zasilające na nowe, porządne między innymi Panasonic FC, Elna Silmic etc. wylutowałem tranzystory mutujące i czekam na dostawę OPA2604. Po wymianie kondensatorów jest nieco lepiej, po wywaleniu tranzystorów różnica jest mocno zauważalna, jest przyjemniej, dźwięczniej i w końcu wysokie tony są dobrze słyszalne. Brakuje mi jeszcze trochę dynamiki dźwięku. W dalszej przyszłości myślę nad odseparowaniem zasilania WO.

 

Czy ktoś posiada kompletny schemat tego CD'ka? Znalazłem w necie 3 z 4 części, ale brakuje akurat DAC'a, a przydało by mi się to bardzo.

 

I kilka pytań dodatkowych - wieczorem dorzucę schemat wyjścia z CD'ka, po wylutowaniu tranzystorów mutujących pozostało się kilka elementów z tym związanych - prawdopodobnie je wyrzucę, ale dla pewności się pytam czy ma to sens? Co jeszcze poradzili byście zrobić w niewysokich kosztach (no bo nie ma co przesadzać - w końcu wyjdzie lepiej kupić droższe CD)? Głownie chodzi o dynamikę i wyczyszczenie wysokich tonów.

Link to comment
Share on other sites

cdx390 ma wbudowanego dac'a w kosc ktora w cdx590 jest tylko posrednikiem. mysle ze szkoda kasy bo za 200zl masz juz cdx590/580 a w nich slawetnego dac'a montowanego w cdx993 - 514f

 

jesli chodzi o zabawe to pewnie niezle bedziesz sie bawil. nie przesadzaj z pojemnosciami przy kosciach.

popatrz do watku o cdx590.

Link to comment
Share on other sites

Dzięki za informacje o DAC'u.

 

Więc na razie czekam na OPA, włożę go i popatrzę co to poprawi - może zasilanie również dorobię - w razie zakupu lepszej podstawy do tuningu po prostu część elementów zmieni miejsce pobytu na nowego CD'ka. Robię to w formie treningu i zabawy. Na razie efekt jest in + kosztem 1.5h pracy i kilku kondensatorów także liczę jeszcze trochę poprawić i na razie wystarczy. Choć apetyt rośnie w miarę jedzenia. ;)

Link to comment
Share on other sites

bez przesady...

bedzie lepiej ale nie cudownie. polecam ad826. bardzo szczegolowe. tuz za nimi rzeczywiscie bym dal opa 2604 (z tych ktore mam u siebie) gdzies miedzy nimi dalbym ne5532DD

graja bardziej analogowo/cieplej ale juz bez takiej ilosci detali.

Link to comment
Share on other sites

A oto i schemat...

 

Generalnie mam pytanie o rezystory R131, R135, R136 i R141 czy generalnie można by się ich pozbyć w tej chwili czy muszą pozostać? C70 i C75 warto zmieniać wartości? Zamierzam zamienić na porządne 1uF, do tego C92 i C93 są wymienione na nowe 22uF zbocznikowane 1uF. I jak wspominałem całej czwórki tranzystorów nie ma już.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-20648-100006036 1262726345_thumb.jpg

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Podączę się do wątku, bo schemat u mnie wygląda identycznie, a jest to niestety Technics SL-PG380A. Czyli mogę wywalić trany Q801 i Q802? A co właściwie "robi" ten Muting? Sorry za lamerskie pytanie.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Muting to wyciszenie sygnału w momentach w których mogłby pojawić się na wyjściu jakieś śmieci np. w momencie włączania i wyłączania odtwarzacza. Po ich usunięciu słychać czasem "stuk" w kolumnach, kiedy włącza się sprzęt.

Link to comment
Share on other sites

-> mozsbi

 

To będzie pewnie też, tylko w późniejszym terminie. Na razie pyam, oglądam schematy i patrzę czy nic ciekawego jeszcze nie wymyślę, lub może ktoś coś doradzi?

 

-> Scout

 

Na mój gust to dokładnie te tranzystory odpowiadają za muting, ja bym je wywalił - jak do tej pory to zmiana, która najwięcej u mnie przyniosła. Do czego służą wyjaśnił Ci drmod - wystarczy włączyć wpierw CD potem wzmacniacz i w odwrotnej kolejności wyłączać.

 

Generalnie jak dobrze pójdzie dziś dojedzie do mnie OPA i wyląduje odrazu na swoim miejscu, poprzeglądam wówczas schemat i może poprawię coś z zasilania OPA póki co na tym co jest.

 

Pozdrawiam

 

PS. Generalnie użyłem sazukajki, i wiele dzięki niej się dowiedziałem, wcześniej grzebałem w Philipsach 730 i 740 i przynosiło to efekty. Także wszystkim chętnym do pomocy i współpracy intelektualnej nad tym CD dziękuję - dla mnie to odświeżenie wiedzy, potrenowanie umiejętności i konieć końców poprawa dźwięku, co bardzo mnie cieszy.

Link to comment
Share on other sites

No i do Yamahy trafiło OPA2604, kondensatory C78, C81, C105 i C106 zostały wymienione na FKS Wima 3.3nF, wyleciał bocznikujący FC 220uF zasilającego 6800uF i zastąpił go 4.7uF.

Z poniższego wcześniej wymienione C83 na 560uF FC, C73 i C72 na Rubicony 100uF, żałuję że nie mam żadnego 120uF lub czegoś podobnego wtedy bym je tam wpakował.

 

Generalnie poprawa jest na wysokich tonach znaczna, na średnicy mniejsza i ubyło nieco basu i stał się mniej przyjazny dla mojego ucha.

 

Zobaczymy co będzie następne. ;)

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

cokowliek zmieniasz szukaj not katalogowych poszczegolnych scalakow czytaj co tam jest napisane i uzywaj elementy jakie producent zaleca. np w niektorych scalonych stabach jest podana pojemnosc 10uF tantal tuz przed koscia i tuz za koscia. Panasonic Fc w jakims miejscu dobrze gra jesli jest o jakies 20% wiekszy niz oryginalna pojemnosc. inaczej moze byc malo basu. Napiecia tez duuuzo wieksze niz oryginalne (wiecej basu ale zwiezlosc na poziomie mniejszej pojemnosci).

Innymi slowy jesli masz 100uF/16V cos tam to wstawiasz okolo 120uF Fc na napiecie min 35V.

Link to comment
Share on other sites

scout. poszukaj sobie kalkulator dla filtra gornoprzepustowego C807 i R817. policz sobie dla okolo 40-100kHz i wymien te czesci.

jesli bedziesz wywalal trany przed samym wyjsciem to usun R813.

 

W 2 kanale robisz oczywiscie podobnie.

 

 

Ps. Wimy lubia mulic. warto poszukac czegos lepszego.

Link to comment
Share on other sites

scout przepraszam. wlasnie doczytalem co napisalem. gornoprzepustowy to od okolo 5-10Hz powinien byc policzony

za to dolnoprzepustowy granica kolo 50-100kHz.

popatrz sobie na necie jak schematy wygladaja a bedziesz wiedzial ktory jest jaki...

Link to comment
Share on other sites

>Narazie wywaliłem Q801 i Q802. Dźwięk zyskał na dynamice. Mówisz, że mogę jeszcze usunąć R813 i

>R814 i wstawić zamiast nich zworki? Dzięki za info.

 

Pozwolę się wtrącić ;-) Dokładnie tak. I to samo z R819 i R820. Pożegnałbym się jeszcze z C809 i C810.

Link to comment
Share on other sites

...i przywrócić tranzystory wyciszające, co jest owczym pędem i efektem działania różnej maści tutejszych guru którzy nie umieją rozsądnie zaaplikować układu wyjściowego. Dla ortodoksów i tak najlepszym wyjściem będzie zastosowanie zamiast nich przekaźnika np. TQ2.

Wiedza i doświadczenie przychodzą z wiekiem, najczęściej z wiekiem trumny.

Trochę sensu poproszę.

Link to comment
Share on other sites

Zauważ że odniosłem się do wypowiedzi Marosika który zawarł zawarł wszystkie potrzebne informacje. Na wyjściu wzmacniacza operacyjnego masz 0V i ma on odpowiednią wydajność prądową. Twoja uwaga jest nie na miejscu.

 

AsterkaF, nie podmieniaj/bocznikuj C92,93 tylko je usuń.

Wiedza i doświadczenie przychodzą z wiekiem, najczęściej z wiekiem trumny.

Trochę sensu poproszę.

Link to comment
Share on other sites

>Masz jeszcze jakieś propozycje

Jeszcze jedną, nie usuwajcie rezystorów na wyjściu, ponieważ i tak zwiększamy ryzyko ich uszkodzenia na skutek przebicia elektrostatycznego, co jest ważne zwłaszcza dla tych którzy dłubią, przełączają itd. Stąd też moja uwaga o przekaźnikach.

Wiedza i doświadczenie przychodzą z wiekiem, najczęściej z wiekiem trumny.

Trochę sensu poproszę.

Link to comment
Share on other sites

Absolutnie nie uraziłeś, tylko to forum jest spaczone, nie wiedziałem z kim rozmawiam, a kilkoro tutejszych guru zamiast zrealizowac się w pracy/szkole na okrągło szuka tu zaczepki;)

Ja proponowałbym Tobie zostawić R813/14, tylko dać o wiele mniejszą wartość, w zależności od parametrów wyjściowego układu operacyjnego np. dla prądu wy. 40mA ok. ~390R. To jest oczywiście dobrane dla maksymalnych wartości które tutaj nigdy nie wystąpią, wiec możesz zmniejszyć jego wartość do np. 100R. A za nim proponuję Tobie przekaźnik zamiast tranzystorów w układzie normalnie zwarty do masy. Bez kłopotu go wysterujesz wykorzystując resztki oryginalnego układu.

Wiedza i doświadczenie przychodzą z wiekiem, najczęściej z wiekiem trumny.

Trochę sensu poproszę.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.