Jump to content
IGNORED

budowa toru aktywnego w oparciu o crossover behringera - czy warto ?


tofik

Recommended Posts

Witam,

to mój pierwszy temat na forum, więc proszę o wyrozumiałość. W skrócie mam taki pomysł, forumowy NOS DAC USB, brzmi jak dla mnie rewelacyjnie, więc pozostanie jako źródło:

Chciałbym zbudować odgrody na 2 x 38 cm wooferach, średnica 18 cm i kopułka ceramiczna od STX (na forach jest wiele pochlebnych komentarzy na ich temat).

Tor sytetryczny, aktywny, ze względu na ustawienie sprzętów w salonie (kolumny mogą być duże, byle nic nie stało pomiędzy kolumnami - warunek żony).

Jao końcówki mocy Gain Clone-y.

Jako crossover spodobał mi się behringer super-x pro cx 3400. Jego dane:

 

Parametry wejście:

Złącza: XLR

Typ: Elektronicznie symetryzowane, zapezpieczone przed zakłóceniami w pasmie wysokich częstotliwości

Impedancja: > 50 kOhm (ważone), > 25 kOhm (nieważone)

Maksymalny poziom wejściowy: + 22 dBu (ważone i nieważone)

CMRR: > 40dB, standardowo > 55 dB dla 1 kHz

Paramtry Wyjścia:

Złącza: XLR

Typ: Elektronicznie symetryzowane, zapezpieczone przed zakłóceniami w pasmie wysokich częstotliwości

Impedancja: 60 Ohm (ważone), 30 Ohm (nieważone)

Maksymalny poziom wyjściowy: + 20 dBm (ważone/nieważone)

Korekcja:

Pasmo użyteczne: 20 Hz - 20 kHz, +0 /- 0.5 dB

Pasmo całkowite: 5 Hz - 60 kHz, +0 /- 3 dB

Stosunek sygnał/szum dla parametrów: + 4 dBu, 20 Hz - 20 kHz, nieważone

Wyjście LOW: stereo: > 93 dBu, mono: > 93 dBu

Wyjście LOW-MID: mono: > 94 dBu

Wyjście MID: mono: > 95 dBu

Wyjście HIGH-MID: mono: > 94 dBu

Wyjście HIGH: stereo: > 90dBu, mono: > 88 dBu

Zakres dynamiki: > 106 dB, nieważony

Zniekształcenia THD i Szum:

Limiter wyłączony: < 0.04 %

Limiter włączony: < 0.5 %

Przesłuchy między pasmowe (tryb mono):

HIGH > LOW: < 93 dB

HIGH > MID: < 94 dBu

MID > LOW: < 95 dBu

HIGH > HIGH-MID: < 95 dBu

HIGH-MID > LOW-MID: < 95 dBu

LOW-MID > LOW: < 92 dBu

Typ filtrów: Linkwitz-Riley 24 db/okt, regulacja stanu

Częstotliwości dla trybu STEREO:

LOW / HIGH: x1: 44 ÷ 930 Hz, x10: 440 Hz ÷ 9.3 kHz

LOW / MID: 44 ÷ 930 Hz, x10: 440 Hz ÷ 9.3 kHz

MID / HIGH: 440 Hz ÷ 9.3 kHz

Przyciski panel frontowy: Low Cut, Mute, Phase Invert, CD Horn, Limiter

Przyciski panel tylny: Xover Frequency, Mode, LF Sum

Potencjometry: Input, Xover Frequency, Delay, Gain, Treshold

Zasilanie: 230 V / 50 Hz

Maksymalny pobór mocy: 22 W

Zabezpieczenie: T 315 mA H

Wymiary SxWxG (mm): 482.6 (RACK 19") x 44.5 x 217

Waga: 3 kg.

 

Dodam, że jego cena na allegro zaczyna się od 370 PLN. W związku z powyższym mam pytanie czy Waszym będzie to zakup rozsądny, czy też parametry powyższego urządzenia nie są rewelacyjne i być może w tej cenie uda się zbudować znacznie lepszą zwrotnicę aktywną? Na plus zaliczam możliwość regulacji wielu parametrów (opóźnienie, wzmocnienie na każdym kanale), ale czy jednocześnie nie będzie to minusem ze względu np. na ilość elementów w torze sygnału? Z góry dziękuję za pomoc.

Link to comment
Share on other sites

sens jest, i to nawet całkiem wporządku. tylko niewiele Ci to da bez jakiegoś procesora DSP, bo generalnie tor aktywny ma sens, kiedy możesz skorygowac urządzeniami niedomagania głośników, a samym xoverem tego nie zrobisz, więc jeszcze jakis DEQ by sie przydał.

Link to comment
Share on other sites

ten DCX 2496 jest na razie poza moim zasięgiem finansowym, choć wygląda kozacko. Na razie nie przewiduję rozbudowy o DSP. Chodzi mi o to czy ten Behringer będzie wystarczający - nie jestem w końcu ortodoksem :)

Dzięki koledzy za szybkie odpowiedzi i proszę o kolejne opinie

Link to comment
Share on other sites

sens jest, i to nawet całkiem wporządku. tylko niewiele Ci to da bez jakiegoś procesora DSP, bo generalnie tor aktywny ma sens, kiedy możesz skorygowac urządzeniami niedomagania głośników, a samym xoverem tego nie zrobisz, więc jeszcze jakis DEQ by sie przydał.

 

 

Po to jest crossover,żeby ustawić takie częstotliwości podziału i poziomy głośności że głośniki zgraja w danym pomieszczeniu optymalnie. Pakowanie DSP po pierwsze zniekształci sygnał i obniży dynamikę a po drugie po co crossover?. Wystarczy "wpakować" w DSP odpowiednią krzywą i nie bawić w aktywny dwu drożny tor.

Uważajcie też z mocą wzmacniaczy bo na górkę potrzeba bardzo mało mocy.

Link to comment
Share on other sites

wg mnie jesli już bawić się w aktywny tor to tylko z DCX 2496, oszczędzasz na DAC a możliwości jakie daje Ci DCX wyniosą dźwięk na nowy poziom, szczególnie możliwość korekcji i time dellay, ja tak mam u siebie i nie wracam już do cewek i kondensatorów

Link to comment
Share on other sites

Nie bardzo rozumiem dlaczego aktywną zwrotnicą nie jestem w stanie skorygować niedomagań głośników? Przecież po pierwsze tnę pasmo tam gdzie chcę, dla każdego toru mogę skorygować wzmocnienie i (chyba tylko dla niskotonowego) ustalić delay (tak wynika mi z analizy frontu CX).

do Yogi: mam już DACa, który był projektem na tym forum i uważam, że jest całkiem niezły.

Chodzi mi jeszcze o budowę CX 3400, czy wzmacniacze tam użyte są "przyzwoite", np w porównaniu do jakiś projektów DIY?

Dziękuje za dotychczasową pomoc.

Link to comment
Share on other sites

różnica jest zasadnicza

 

1. nawet aktywna zwrotnica analogowa wprowadza przesunięcia fazowe

2. każdy głośnik oprócz "cięcia" potzrebuje jakiejś korekcji, a to górka a to dołek, a to baffle step, realizuje się to filtrami RLC i innymi takimi

3. time dellay można próbować ustawić na słuch ale mikrofon i komputer zrobią to sporo lepiej

 

a w DCX wszystko to dzieje się w torze cyfrowym, bez ingerencji w fazę, group dellay itp, na dacu wypluwasz czysty sygnał dla wzmacniacza a ze wzmacniacza prosto do głośnika ... jak dla mnie bajka

 

co nie oznacza że Twój pomysł nie jest do zrealizowania i że nie zagra

Link to comment
Share on other sites

OK, dzięki yogi za wyjaśnienia, tylko w takim razie komputer służący za źródło, po odpowiednim ustawieniu korektora powinien zrobić dokładnie to samo (przynamniej co do górek i dołów), tylko jakoś rzadko jest to stosowane...

Link to comment
Share on other sites

Xover wydaje się być świetnym narzędziem przy projektowaniu zwrotnicy, ustawiamy podział i słuchamy/mierzymy praktycznie dowolną ilość konfiguracji, zawsze to wygodniejsze na komputerze niż żąglowanie cewkami i kondami, ale jako aktywna zwrotnica ma wadę jaką jest konieczność stosowania kart 5.1/7.1 czyli forumowe DAC na usb w ilości np 3 szt. nie wchodzą w grę, chyba, że znacie inny program który obsłuży np. 3x USB NOS DAC?

Link to comment
Share on other sites

Jako użytkownik aktywnej kolumny z cyfrową zwrotnicą i korektą charakterystyk głośników (odłaczaną) zapewniam, że warto dołożyc trochę więcej i przejśc na system prawie kompletnie cyfrowy. Zabawa ze zwrotnicą aktywną, to oczywiście postęp, ale zwrotnica cyfrowa, a zwłaszcza korekta charakterystyk głośników, to naprawdę olbrzymi krok do przodu.

Dobre charakterystyki fazowe, częstotliwościowe, to oczywiście plus takiego rozwiązania. Ostateczny efekt jest jednak adekwatny do zastosowanych głośników i mimo, że można skorygowac charakterystykę głośnika, to jednak nie sposób wpłynąc na jego specyficzną barwę, szybkośc itd.

Twój plan budowy jest dośc ambitny. Ja zamiast jednego średniotonowego 18 cm, dałbym dwa mniejsze, które pozwoliłyby wyżej podzielic pasmo i byłyby szybsze, z racji lżejszej membrany. Pozwoliłoby to by może również na zastosowanie mniejszego, szybszego głośnika wysokotonowego o szerszym paśmie przenoszenia i lepszym rozpraszaniu.

W moich głośnikach są wysokotonówki wstęgowe, których szerokiego pasmo i niewymuszonej szybkości raczej w tradycyjnych kopułkach nie uświadczysz, ale moim zdaniem warto sie do takiego dźwięku starac zbliżyc.

Link to comment
Share on other sites

Trochę mi się od tych wpisów jeży włos na głowie (a mam niewiele).

Wynika z nich, że chcecie korygować ..wszystko.

Ktoś dobrze zauważył, że należy użyć dobrych głośników/konstrukcji i ew delikatnie je korygować za pomocą niezależnych 3 dróg i crossovera. Oczywiście wnosi on zniekształcenia fazowe ale dużo mniejsze niż w wypadku połączonych crossoverów pasywnych. Możliwość płynnej zmiany czest. podziału i poziomu daje nam jeszcze więcej opcji.

Natomiast cyfrowe korygowanie ch-ki głośnika to trochę jak tuningowanie malucha czy "robienie z Syrenki Wołgi". Jak głośnik jest kiepski to do ..kosza. Trzeba by użyć dużo bardziej profesjonalnych zabawek niż komp i formowy DAC żeby to miało sens. Przepuszczanie sygnału przez kolejne zabawki na pewno go tak zmieni, że w końcu wyjdzie czysty fazowo i poprawny pod kątem ch-ki ...bełkot.

Dawno temu "odkryto" equalizery analogowe. Budowano coraz lepsze (nawet 24 band). Teraz można je kupić za 100PLN. Miał robić to samo co filtry cyfrowe (czyli prostować błędy konstrukcyjno technologiczne) i gdzie są teraz ... na allegro.

Yogi - rozumiem kiedy chcemy powalczyć cyfrowo z 1 głośnikiem typu Fostex206 bo jego zalety kompensują wady ale korygowanie słabych głośników mija się IMHO z celem.

Link to comment
Share on other sites

To może ja wtrące 3 grosze.

Jakiś rok temu zbudowałem system nazwijmy go półaktywnym, polega to na tym że przy każdej kolumnie stoją wzmacniacze w postaci monobloków, potem mam 10 cm "interkonektu" do skrzynki w której znajdują się buforek, pasywka i dac, następnie mam połączenie cyfrowe kilka metrów CAT5 do źródła danych stary CDM Philipsa. W ten sposób wyeliminowałem połączenia kablowe. Róznica w jakości jest na tyle duża że do standardowych połączeń z kablami już nie wrócę. Mógłbym dalej zastąpić pasywną zwrotnicę jej aktywnym odpowiednikiem, ale jest jeden problem nadal słyszę róznice pomiędzy wzmacniaczami, przetwornikami, etc, jestem pewien że nawet przy cyfrowej zwrotnicy usłyszymy różnice pomiędzy lampą SE a wzmakiem tranzystorowym, więc potrzebne byłoby kilka wzmacniaczy które grają muzykę, a nie odtwarzają dźwięki co znacząco komplikuje cały system.

Nie popełniajcie zatem błędu typu dac->kawałek kabla->aktywna zwrotnica->kawałek kabla->wzmacniacze->jeszcze dłuższy kawałek kabla nie tędy droga, rozwiązania pro bazują na zabudowaniu tego wszystkiego w jedną skrzynkę i dydykowanej zwrotnicy pod konkretne głośniki, ostatnio nawet wtykamy tylko SPDIF do skrzynki, wszystko mamy w środku i w taki sposób należy system zbudować aby otrzymać coś lepszego, a nie tylko innego.

Zwrotnice pasywne wcale nie tną równo, a charakterystyka głośników po filtrze wcale nie jest płaska w większości przypadków dostosowane jest to do konkretnych głośników, skrzynek, itp.

Link to comment
Share on other sites

do borowieck:

Raczej pozostanę przy jednym średniotonowym, przy czym pewnie masz rację, co do stosowania średnicy z lekką membraną. Na razie jeszcze czekam z niecierpliwością :) na nową 15 cm STX, który ma podobno przenosić na osi do 22 khz - pytanie czy to prawda? Jeden średniotonowy powinien podołać, bo efektywność basu w odgrodzie jest dramatycznie mała (dlatego dam 2x38 cm, z serii estradowych, mają stosunkowo wysoki Qts i efektywność więc powinny się nadać do odgród.

 

do dino:

czy może korzystałeś kiedyś z aktywnej zwrotnicy? Dalej się zastanawiam nad tym crossoverem Behringera, bo na tego DCX kasy nie będę miał i przekonuje mnie twoja logika ;)

 

do shark700:

Ideą mojej konstrukcji jest m. in. wyeliminowanie kabli głośnikowych. Źródłem będzie komp z DAC, dalej crossover. Potem właśnie kilka metrów symetryczny sygnał (ograniczenie wpływu otoczenia), fakt, że niestety 3 IC XLR na kolumnę ale co tam. Jako końcówki Gain Clone x razy. Myślę, że mój sposób myślenia jest analogiczny?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Pozwolę sobie odświerzyć wątek pytaniem lamera, za co z góry przepraszam. Chciałbym zasilić woofery swoich kolumn oddzielnym ampem, czyli zrobić im Bi-Amping , a głównym tego celem jest walka z akustyką pomieszczenia ( fale stojące ). Chcę sygnał na woofery ( kolumny czrterodrożne, woofery cięte na 200Hz ) przepuścić przez korektor parametryczny , np DEQ2496 Behringera , a resztę pasma bez korygowania czysto analogowo , i mam obawę czy hmm..czy to się zgra w czasie ? Czy konwersja AD / DA nie jest zbyt wolna i Behringer wypluje na woofery sygnał zbyt opóźniony ? Jak to z tym jest ?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.