Skocz do zawartości
IGNORED

Sterowanie głośnością z aplikacji bez przedwzmacniacza.


rafikkk

Rekomendowane odpowiedzi

Co myślicie o takim pomyśle: PC (np Foobar z ASIO) -> DAC -> WZMACNIACZ (nie integra, bez preampa ), czy sterowanie głośnością bezpośrednio z aplikacji będzie miało negatywny wpływ na jakość dźwięku?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nieco będzie ograniczona dynamika (pomimo pracy na 24 bitach ... przy 16 może być to znaczne ograniczenie ze słyszalnym cyfrowym szumem). Dodatkowo przy reinstalacji sterowników itp. jest duże ryzyko że domyślnie ustawi się max głośność ... może też jakaś aplikacja max podgłośnić a my nawet nie mamy "gałki" by szybko wyciszyć.

 

Ja też myślałem o takim rozwiązaniu ale ma ono za wiele wad.

 

Są też zalety - przy takiej regulacji nie będzie rozjazdu balansu itp. jak w potencjometrach analogowych. Najlepsze są moim zdaniem cyfrowe potencjometry ... a jeśli analogowe to tylko duże/bardzo, bardzo wysokiej jakości.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ze względu na DAC'a w moim przypadku były by to 16bity. A co jeśli zmniejszyć by znacznie wzmocnienie końcówki mocy (hardware'owo, na stałe), tak aby w mniejszym stopniu korygować głośność w PC?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O zmniejszeniu o którym piszesz sam myślałem ... obawiam się że to może być za mało ... no na pewno problem zostałby zmniejszony, ale po prostu moim zdaniem niewystarczająco.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obecnie wlasnie mam takie polaczenie foobar-pcm2704-koncowka mocy GC wiec glosnoscia steruje z poziomu komputera i da sie zauwazyc spadek jakosci wraz ze zmniejszeniem glosnosci w windowsie. Gdy mam to podlaczone do yamahy ax396 przy zmianie glosnosci jakosc zmienia sie znacznie mniej.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Do wysterowania wzmacniacza jest niezbędny przedwzmacniacz. Inaczej. Grać będzie, ale to jak podcieranie tyłka gazetą :D

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W większości sprzętów raczej będzie podobnie jak poślizg gazety o kupę w wyżej przytoczonym przypadku podcierania się. Ostatnio miałem taką końcówkę yamaha m60 i w ogóle nie kwalifikowała się do grania bez preampu, Beresford 7510 nie był w stanie jej wysterować nawet w miernym stopniu. Z preampem grało to 3x lepiej. Ale jeżeli już mamy przedwzmacniacz, to nic nie stoi na przeszkodzie aby na własne uszy sprawdzić jak działa taka regulacja głośności na 24 bitach. Myślę, że wiele może zależeć od stopnia wyjściowego daca, a także od przetwornika. To znaczy od faktycznego poziomu szumu przetwornika c/a, poziomu zniekształceń dla niskich napięć wyjściowych no i od tego jak się będzie sprawował stopień wyjściowy przetwornika dla niskich napięć/prądów. Do tego dochodzi jakość kabla i uciążliwość wzmacniacza mocy. Nie można udzielić chyba jednoznacznej odpowiedzi, trzeba samemu wypróbować u siebie. Sam mam pilota radiowego do PC i czasem trochę przyciszam jak nie chce mi się wstawać z fotela.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

We współczesnych odtwarzaczach przenośnych stosuje się takie techniki regulacji po stronie cyfrowej. Jest to droga po najniższej linii oporu. Potem się okazuje że przy cichym słuchaniu brakuje wszystkiego. A przy głośnym niczego nie brakuje, ale jest za głośno żeby wytrzymać dłużej niż 1 piosenkę.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obecnie mam monobloki "ugoda" i słucham z komputera.

Powiem tak, jest lipa muszę dość głośno słuchać muzyki by grało to w miarę.

Dodatkowo mam wyłączone dźwięki w systemie bo nie polecam słuchania logowania windows'a na końcówkach mocy. Polecam sterować głośnością tylko z jednej aplikacji albo z foobara albo z mixera w winodws. Bo to mniejsze zło niż oba na raz... Jak wyłączysz wszystkie dźwięki w systemie to wtedy możesz w mixerze (windows'owym) dać na maxa a regulować foobarem. Ale od razu mówię że dynamika siada strasznie przy cichym słuchaniu. Jak dla mnie pre to coś obowiązkowego.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Regulacja głośności w foobarze operuje wewnętrznie na 32 bitach. To daje możliwość wyciszenia sygnału o ~96 dB bez żadnej utraty dynamiki na materiale 16-bitowym. Zakres regulacji pojedynczego kroku można sprecyzować w ustawienia zaawansowanych. Czego więcej potrzeba? Wystarczy zastosować interfejs omijający stos audio Windows (ASIO, KS, WASAPI) oraz ustawić wszelkie regulatory głośności poza programem na maksimum. Zyskujemy idealny balans i brak jakiegokolwiek wpływu na brzmienie. Proszę wskazać potek analogowy za ludzkie pieniądze który może więcej.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>Regulacja głośności w foobarze operuje wewnętrznie na 32 bitach. To daje możliwość wyciszenia

>sygnału o ~96 dB bez żadnej utraty dynamiki na materiale 16-bitowym.(...)

 

Kraft,

 

Jeżeli dobrze rozumiem istotę PCM, to ściszając (niezależnie od wewnętrznego przetwarzania) na wejściu DAC'a mimo wszystko wykorzystujemy tylko część z dostępnych 16bit, a w konsekwencji tracimy dynamikę. Problem staje się mniej istotny jeżeli mamy 16-bitowy materiał i wysyłamy go do np. 24-bitowego DAC'a.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja kiedyś zauważyłem u siebie, że sciszając w foobarze (a głośność systemowa 100%)

jest większy spadek jakości niż ściszając głośność systemową (a foobar na 100%)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> na wejściu DAC'a mimo wszystko wykorzystujemy tylko część z dostępnych 16bit, a w konsekwencji

> tracimy dynamikę.

 

To prawda, jeśli do regulacji użyjemy kmixera. Foobar działa inaczej. Sygnał 16-bit konwertuje wewnętrznie do 32-bit, obrabia zmiennoprzecinkowo z 64-bitową precyzją, a następnie dokonuje ditheringu do głębii bitowej ustawionej na wyjściu. Jeśli tylko nie zjedziesz z suwakiem poniżej -96dB w przypadku formatu Audio CD masz regulację bijącą na głowę standardowe potki, które wprowadzają własne zniekształcenia, szumy, a trafienie egzemplarza z dobrze wyważonym balansem graniczy z cudem. Producenci high-endu coraz częściej dostrzegają ten problem, że wspomnę Bel Canto z jego Dac3. Zasada działania podobna, tyle że kość użyta w tym przypadku operuje "jedynie" na 24 bitach ;)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najlepsze potencjometry to cyfrowo sterowane analogówki (precyzja cyfry bez spadku dynamiki) ... np. coś takiego jak jest w KRK ERGO - po prostu ideał.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> precyzja cyfry bez spadku dynamiki

 

Ale w jaki konkretnie sposób dynamika miałaby spadać? To niemożliwe, nawet teoretycznie, by foobar ciął te oryginalne 96 dB (w rzeczywistości dużo mniej). Jak rozumiem osoby które wychytują spadek dynamiki słyszą zwiększający się szum kwantyzacji przy zmniejszaniu poziomu głośności? Bo tak to realnie wygląda. Kastracja 1 bitu oznacza zmniejszenie SNR o 6,02 dB. Przy takim założeniu po skręceniu głośności do połowy - efekt wodospadu murowany. No dajcie spokój i skończcie powtarzać te audiofilskie bujdy...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>Ale w jaki konkretnie sposób dynamika miałaby spadać?

 

Jeśli foobar masz ustawiony na 24 bit (zakres 144 dB) przyciszysz o 60 dB (tyle ja przyciszam) zostaje Ci SNR/dynamika 84 dB + wady toru analogowego. Przy 16 bit (zakres 96 dB) jest znacznie gorzej ... przy normalnym/nie głośnym odsłuchu miałbym dynamikę 36 dB (śmiechu wartą).

 

I to nie są audiofilskie bujdy tylko fakty ... jak ktoś jest wpół-głuchoniemy niech słucha z boomboxa a nie zajmuje bity na serwerze forum.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kyle, a zadałeś sobie trud by przeczytać mój post wyżej opisujący sposób działania regulacji w foobarze, która została znacznie szerzej omówiona na oficjalnym forum przez Pawlowskiego? Czy tak sobie pleciesz byle pleść? :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I jak niby ona działa ? Nawet jeśli działa na 500 bitach to i tak DAC jest 24 bitowy i tak ograniczenie jest do 24 bit i tak :]

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Kastracja 1 bitu oznacza zmniejszenie SNR o 6,02 dB" - bzdura ... skąd niby wziąłeś to 0,02 dB ?

 

"Przy takim założeniu po skręceniu głośności do połowy - efekt wodospadu murowany." - to to niby jest ta "połowa"? Murowany wodospad to masz jak przy 16 bit torze przyciszysz cyfrowo o kilkadziesiąt dB .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chodzi o możliwości cyfrowej rozdzielczości i dynamiki po stronie cyfrowej. Bo teoretycznie z obliczeń wynika że 24 bity by spoko wystarczyły i Kraft miałby rację. Jednak może zauważyliście że 24 bitowe przetworniki nie oferują dynamiki 144dB tylko około 110, co i tak nie jest wiarygodne. Kyle ma rację że strona analogowa najzwyczajniej nie poradzi sobie z nizutkim poziomem napięcia wyjściowego przetwornika. Jak i sam przetwornik nie da odpowiedniej jakości sygnału o tak niskim poziomie. Każdy to wie. Tak samo jak wiem, że ze słoniem nie zagram w bierki. Nie muszę tego sprawdzać k!

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> bzdura ... skąd niby wziąłeś to 0,02 dB ?

 

20*log10(2) = 6.02 dB

6 dB to wartość zaokrąglona. Swoje braki w wiedzy możesz uzupełnić choćby na wikipedii:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

> Murowany wodospad to masz jak przy 16 bit torze przyciszysz cyfrowo o kilkadziesiąt dB .

 

Nic prostszego, możesz sprawdzić empirycznie i odpalić materiał 16-bitowy na foobar2000, przyciszyć o te kilkadziesiąt dB i sprawdzić czy jest wodospad... Nie ma, prawda? Nie przeczytałeś mojego posta uważnie. Złotko, foobar nie operuje ani na 16, ani na 24 bitach. W ogóle nie ingeruje w oryginalny materiał dźwiękowy. A specyfika działania przetworników A/D, o których wspomina Piotr, nie ma tu nic do rzeczy, bo nie biorą udziału w tym procesie. Całość odbywa się po stronie software'u, zanim sygnał trafi do przetwornika.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • House of Marley Positive Vibration Frequency Rasta

    Patrząc na to, co lada moment zacznie wyprawiać się za oknem aż chciałoby się zanucić za nieodżałowanym Markiem Grechutą chociażby fragment niezwykle będącego na czasie utworu „Wiosna – ach to ty”. Dlatego też powoli, acz konsekwentnie warto przygotować się na prawdziwy wybuch zieleni a tym samym niemożność wysiedzenia w czterech „betonowych” ścianach. Jak to jednak w życiu bywa jeszcze się taki nie urodził, co … więc doskonale zdaję sobie sprawę, iż nie dla wszystkich pierwszy świergot ptaków j

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Słuchawki

    Czy płyty CD cieszą się jeszcze odpowiednią popularnością?

    W dzisiejszych czasach, ludzie coraz więcej rzeczy chętniej robią online. Odchodzi się od klasycznych rozwiązań, na rzecz nowatorskich rozwiązań. Ten stan rzeczy dotknął również branżę muzyczną. Normą jest, że artysta wydając nowy album, wypuszcza go również w wersji fizycznej, najczęściej w postaci płyt CD, które można zakupić w wielu sklepach. W opozycji do takich zakupów stoi oczywiście internet i rozmaite serwisy streamingowe, takie jak YouTube, czy Spotify. Warto się zastanowić czy, a jeśli

    audiostereo.pl
    audiostereo.pl
    Muzyka 26

    Marantz Cinema 30

    Choć z pewnością większość śledzących dział recenzencki czytelników zdążyła przyzwyczaić się do tego, że kino domowe gości u nas nad wyraz sporadycznie, to o ile tylko światło dzienne ujrzy coś ciekawego, to czysto okazjonalnie takowym rodzynkiem potrafimy się zainteresować. Oczywiście nie zawsze jest to klasyczny, przeprowadzany w zaciszu domowych czterech kątów test, jak m.in. w przypadku budżetowego, acz bezapelacyjnie wartego uwagi i po prostu świetnego Denona AVR-S770H, lecz również nieco m

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Systemy

    Indiana Line Diva 5

    Śmiem twierdzić, ze nikogo mającego choćby blade pojęcie o tym, co dzieję się wokół, jak wygląda rynek mieszkaniowy uświadamiać nie trzeba. Po prostu jest drogo, podobno będzie jeszcze drożej i tanio, to już było i nie wróci, a skoro jest drogo, to do łask wracają mieszkania o metrażach zgodnych z założeniami speców z lat 50-70 minionego tysiąclecia. Znaczy się znów aktualnym staje się powiedzenie „ciasne ale własne”. Dlatego też logicznym wydaje się popularność wszelkich rozwiązań możliwie komp

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Kolumny

    Bilety | DŻEM koncert urodzinowy| Koncert

    O wydarzeniu Kup bilet na koncert jednego z najważniejszych polskich zespołów bluesowych - zespołu Dżem! Grupa świętuje 40-lecie działalności, w związku z czym na koncertach na pewno nie zabraknie dobrze znanych przebojów, takich jak Wehikuł czasu, Whisky, Czerwony jak cegła czy Sen o Victorii. Dżem bilety na jubileuszowe koncerty już dostępne! O zespole Dżem Połączyli rocka, bluesa, reggae, country. Nagrali piosenki, które uwielbiają zarówno koneserzy, jak i niedzielni słuchacze

    AudioNews
    AudioNews
    Newsy
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.