Skocz do zawartości
IGNORED

Klub motocyklistów


romekjagoda

Rekomendowane odpowiedzi

A to ciekawy typ silnika ta rzędowa vka ;P

Dlaczego ciekawy? Wyczuwam ironię;) Obrazowo mówiąc to dwa silniki v pracujące na jednym wale korbowym. Ten silnik ma niby łączyć zalety silnika v i rzędowej 4 czyli ładnie ciągnąć od niskich obrotów i energicznie wkręcać się na obroty. Trochę nie po polsku ale nie umiem prościej :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy taki silnik nie jest zamontowany w Yamasze V-Max?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

„W co motłoch bez dowodów uwierzył, jakże byśmy to mogli dowodami obalić?”

- Friedrich Nietzsche

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Dlaczego ciekawy? Wyczuwam ironię;) Obrazowo mówiąc to dwa silniki v pracujące na jednym wale korbowym. Ten silnik ma niby łączyć zalety silnika v i rzędowej 4 czyli ładnie ciągnąć od niskich obrotów i energicznie wkręcać się na obroty. Trochę nie po polsku ale nie umiem prościej :)

 

Dobrze wyczuwasz ironię. Bo taki silnik nazywa się po prostu V4 i zamontowany był np. w Honda VFR. Rozumiem, że o to chodzi?

 

Taki silnik tylko o innej charakterystyce i pojemności niż w Hondzie vfr ;)

 

No właśnie. Tyle, że to nie "rzędowa Vka" a po prostu V4. Silnik V dwucylindrowy nazywa się najczęściej V-twin.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Powrót po dłuższej przerwie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i jak się kolegom jeździ w upały jakieś praktyczne pomysły a może w końcu jest OK?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość kennijczyk

(Konto usunięte)

Nie wiem jakie w polsce upaly ale w uk 25-30 stopni w weekend. Jeansy z kevlarem, skorzana kortka daje rade. Jedyna rada to omijac miasta i korki, bo stojac momentalie sie czlowiek nagrzewa, motocykl rowniez, szczegolnie vfr ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jezdzi sie swietnie. Krotkie spodenki , tshirt i rekawiczki .... przewiewnie tylko troche strach przeszywa. Jakby tak doszlo do jakiegos szlifu to ojojojoj. A i jeszcze kilka slow sprostowania. 125 to ideany sprzet na pierwsze moto, na 600ke bym nie wsiadl. Po kilkuset zrobionych km rozumiem co koledzy mieli na mysli ....zwracam honor.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość kennijczyk

(Konto usunięte)

Jezdzi sie swietnie. Krotkie spodenki , tshirt i rekawiczki .... przewiewnie tylko troche strach przeszywa. Jakby tak doszlo do jakiegos szlifu to ojojojoj. A i jeszcze kilka slow sprostowania. 125 to ideany sprzet na pierwsze moto, na 600ke bym nie wsiadl. Po kilkuset zrobionych km rozumiem co koledzy mieli na mysli ....zwracam honor.

 

hmm?! moje pierwsze moto to 800, juz na treningu na 500 mi mocy brakowalo. Na autostradzie silnik wyje jak by ktos zazynal swinie przy legalnej predkosci... biegu i mocy brakuje.

 

IMO 125 jest bardzo niebezpieczna, bardzo lekkie to i normalne auto moze to zwiac z drogi. Jechalem tym raz i strach mialem w oczach. No i lekkie motory kiepsko sie prowadzi.

A jak kupisz takie cbf600 to za rok bedziesz sprzedawal bo za malo mocy przy wyprzedzaniu. A i komfort kiepski. Takie 800 wydaje sie idalne jezeli mysli sie aby zatrzymac motro dluzej... choc mam hondzie jakies 3 lata i czuje ze przydalo by sie cos kolo 1000. Przyzwyczailem sie do osiagow silnika i brakuje troche mocy, szczegolnie z pasazerem czy 3ma kuframi na trasie.

Edytowane przez kennijczyk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Badzmy szczerzy, 125 nie nadaje sie do szalenczej jazdy ... wyprzesadzanie przy tym moto nie wchodzi w gre ... ale do nauki wedlug mnie jest idealne. Balans, operowanie gazem, hamulcem oraz zmiana biegow. Co do wagi motoru, owszem im ciezszy tym lepszy, lepsza kontrola. A tak przy okazji sa ludzie , ktorzy jezdza matizami i sobie chwala ....nie potrzebuja lamborgini zeby dostac sie z punktu A do B.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Badzmy szczerzy, 125 nie nadaje sie do szalenczej jazdy ... wyprzesadzanie przy tym moto nie wchodzi w gre ... ale do nauki wedlug mnie jest idealne. Balans, operowanie gazem, hamulcem oraz zmiana biegow. Co do wagi motoru, owszem im ciezszy tym lepszy, lepsza kontrola. A tak przy okazji sa ludzie , ktorzy jezdza matizami i sobie chwala ....nie potrzebuja lamborgini zeby dostac sie z punktu A do B.

 

Po dużym mieście to rower bywa za szybki dla innych pojazdów. Dziś rowerkiem rozbujałem się do 40km/h ale liczę że złamię te obowiązujące w terenie zabudowanym 50km/h ;)

 

Tak poważniej to nawet na rowerze przy tej niedużej prędkośći to strach jak by coś z bocznej bramy nagle wyjechało! Kiedyś mi zajechał z przeciwka i zatrzymał się przed pasami VW garbus jak przydzwonilem (bo nie dałem rady go ominąć) z jednej strony rowerem to 5 metrów za nim wylądowałem na rękach. Całe szczęście że rama przy kierownicy się zgięła i część prędkości wytraciłem na giętych rurkach. Oś przedniego koła była na wysokości korbowodu.

To był mój największy skok szczupakiem :) Skończyło się o dziwo znośnie; na miesiąc miałem łapki wsadzone w gips bo nastąpił wylew wewnętrzny w stawach łokciowych.No i zapomniałem przedni ząb wynerwił mi sie na amen, nawet nie wiedziałem że to możliwe, ząb siedzi dzielnie do dzisiaj.

 

A co się dzieje zamiast 100Wat w nogach przy 1000cm między nogami ech lepiej nie myśleć.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość kennijczyk

(Konto usunięte)

Badzmy szczerzy, 125 nie nadaje sie do szalenczej jazdy ... wyprzesadzanie przy tym moto nie wchodzi w gre ... ale do nauki wedlug mnie jest idealne. Balans, operowanie gazem, hamulcem oraz zmiana biegow. Co do wagi motoru, owszem im ciezszy tym lepszy, lepsza kontrola. A tak przy okazji sa ludzie , ktorzy jezdza matizami i sobie chwala ....nie potrzebuja lamborgini zeby dostac sie z punktu A do B.

 

Jestesmy szczerzy. Wszystko zalezy od osoby.

Jak robilem egzamin na 500cc byl z nami chlopak co mial 125cc i jezdzil juz nim dwa lata i chcial zrobic pelne prawko. I dobrze to nie wygladalo. Nie mial poprostu drygu, nie czul predkosci, hamowania, nie wylaczal wciaz kierunkowskazow, a na egaminie instruktora by rozjechal... IMO Poprostu sie nie nadawal na motocyklu ale walczyl... jest tak ze jednym idzie lepiej a innym gorzej, inni maja bardzo nisko pulap mozliwosci a inni moga z czasem i na torach smigac dotykajac lokciami asfaltu. Tymniemniej uwazam ze ci pierwsi (jak ten kolega) w ogole na moto nie powinni wsiadac i trzymac sie wlasnie takich matizow. Na moto trzeba miec leb na karku i szybkie reakcje, bo wieszkosc duzych motocylki ma przyspieszenie jak takie lamborgini.

 

Btw, tego operowania gazem, hamulcem i biegami itd nauczysz sie tak samo na wiekszym motorze, a przy okazji z czasem nauczysz sie wyprzedzania i operowania moca silnika, co jest podstawowa umiejetnoscia na motocyklu. A do tego nie stracisz pieniedzy na odsprzedazy 125cc.

Edytowane przez kennijczyk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

szczegolnie vfr ;)

 

Który rok?

 

Jezdzi sie swietnie. Krotkie spodenki , tshirt i rekawiczki .... przewiewnie tylko troche strach przeszywa. Jakby tak doszlo do jakiegos szlifu to ojojojoj.

 

No właśnie. Rozumiem, że przyjmujesz strategię 'lepiej o tym nie myśleć'? Bo wisz, to takie oszukiwanie się - 125 spokojnie jedzie to 50kmh, a wtedy szlif czy na 125, czy na 600 czy na litrze boli tak samo. Może skóry na dupie nie starczyć na przeszczepy...

 

Przyzwyczailem sie do osiagow silnika i brakuje troche mocy, szczegolnie z pasazerem czy 3ma kuframi na trasie.

 

Powiem szczerze, że mi na vfr 750 nie brakowało mocy. Ale może ja pizduś jestem ;-)

 

Btw, tego operowania gazem, hamulcem i biegami itd nauczysz sie tak samo na wiekszym motorze, a przy okazji z czasem nauczysz sie wyprzedzania i operowania moca silnika, co jest podstawowa umiejetnoscia na motocyklu. A do tego nie stracisz pieniedzy na odsprzedazy 125cc.

 

Uważam podobnie. Ja też, trochę przez przypadek, zaczynałem od vfr 750 i nie uważam, by był to zły wybór. Problem w tym, że być może dla mnie był to dobry wybór, a dla kogoś innego mógłby skońćzyć się tragicznie. Jak pisze Kennijczyk - to sprawa b. indywidualna: rozsądek + predyspozycje pewne i można zaczynać od 600-800. Mój brat zaczął od 1000cm (nie pochwalałem tego) ale on ma doskonałe predyspozycje - Bogu dzięki nie zabił się. Nie piszę tego by szpanować, po prostu przykłady.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Powrót po dłuższej przerwie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość kennijczyk

(Konto usunięte)

Remek, rok 2007 Vtec. Nie wiem czemu oni zaprojektowali wentylator na lewym radiatorze tylko... Ten po prawej stonie ciagle goracy (jazda po miescie czy powoli w korkach) a nad nim umieszczony jest prostownik! Niektorzy zakladaja na to dodatkowy wiatrak od cpu. Mnie raz juz padl wlasnie z racji przegrzewania.

 

med_gallery_16926_5619_445684.jpg

 

Ciekawostka. Raz policja robila kontrole, zatrzymali mnie, i zagadal policjant ze oni tez mieli kiedys vfr800, ale musieli zrezygnowac gdyz grzaly sie za bardzo i w lato nie dalo sie na nich jezdzic po miesice. Heh moge tylko potwierdizc, w centum w korkach to poprostu szkoda tego motoru. 107 stopni i tylko sie slyszy jak wiatraki mocniej pracuja coby temperature zbic.

 

Co do osiagow to nawet jak kufer tylni zdejme to czuje ze jest zywszy, takze przy pasazerce i bagazach (+150kg) to robi sie z tego 500cc. Przy wyprzedzaniu musze caly czas na wysokich obrotach go trzymac coby miec jakas dynamike.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

vfr800, ale musieli zrezygnowac gdyz grzaly sie za bardzo i w lato nie dalo sie na nich jezdzic po miesice. Heh moge tylko potwierdizc, w centum w korkach to poprostu szkoda tego motoru. 107 stopni i tylko sie slyszy jak wiatraki mocniej pracuja coby temperature zbic.

 

Moja stara vfrka 750 z 88 r też się grzała - jajka na twardo gotowała ;-)

I regler też padł, ale zmieniłem na akcesoryjny z większym żebrowaniem i dawała radę.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Powrót po dłuższej przerwie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozdrawiam Pasjonatów!

 

1939757_872276012846727_2203734295300308329_o.jpg

 

 

11754468_1045077908835913_6256052612184929538_o.jpg

 

No i jak się kolegom jeździ w upały jakieś praktyczne pomysły a może w końcu jest OK?

 

Jak widać powyżej, jest OK. Tego dnia przejechałem 400km :) Szerokości!

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Therion
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

czy ktoś z kolegów ma może Hondę Deauville 650? Czy nadaje się to dla osoby o wzroście ponad 190cm do dalszej turystyki? Będzie mi i plecaczkowi wygodnie?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość kennijczyk

(Konto usunięte)

Powinno byc ok, ale przymierz przed zakupem. Mam 186 i na VFR800 wygodnie bardzo, szyba tylko mogla by byc wyzsza. A Deauville jest wieksza od VFRki, z tego co widzialem na parkingach, nie mialem natomiast przyjemosci przymierzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poszukuję moto do 8000 pln i puki co z faworytów to:

Pan Europa

TDM850

Deauville 650

XJ900

Tylko trudno coś ładnego w tych pieniądzach w mej okolicy znaleźć. A wy co byście z tych moto polecali?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • Moderatorzy

Nowa Africa Twin 2016 , również z DCT

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

" Mądry głupiemu ustępuje więc głupota triumfuje"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czas skrobnac kilka slow na temat motorka , ktorym smigalem w tym sezonie. Junak rs 125 na kat.B. Predkosc max 115 k/h, malo gdyby chociaz wyciagal te 130 . Motorek fajny na miasto ze wzgledu na spalanie i zwinnosc. Motorek dobry do nauki dla poczatkujacego, jednoslad na jeden sezon.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nowa Africa Twin 2016 , również z DCT

 

DCT - mam w swoim - 700S

ale jakoś bez sterowania sprzęgła w poważniejszy teren bałbym się wjechać

ciekawe jak to wymyślili w tej nowej afryce...

na wiosne może będzie w jakim salonie do karnięcia...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Mój Lankasterze... Ryka... Ryki już nie ma...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Wczoraj z ładną pogodą poleciałem po takiej nowej mikro-obwodnicy koło mnie

ale już trzeba się uzbroić w komin czy kominiarkę - koło szyi chłodnawo i przewiewa...

 

A na koniec dałem kino za darmo dla kierowców stojących w korku -

w środku szeregu aut wypały pasy i jakaś starsza pani niepewnie zaczęła przechodzić -

zatrzymałem się tak z 3 metry przed pasami żeby nie miała stracha -

i gdy przeszła - ruszyłem - i akuratnie po wjeździe na pasy automat przerzucił mi na 2 bieg -

tylne kółeczko poszło bokiem po śliskim białym przez całą długość pasów -

- ja malowniczo skontrowałem i pojechałem dalej - bo prędkość była żadna - 30-40 km/h,,,,

 

Ile lat temu Dziewulski stary milicjant wołał w telewizorze

aby pasy malować szorstką farbą -

gdzie tam - zwykła chlorokauczukowa pewnie leci dalej...

 

Zimny asfalt i opony, niewidoczne błotko czy choćby niewidoczny pył po błocie =

na wszystko teraz szczególnie trza brać poprawkę...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Mój Lankasterze... Ryka... Ryki już nie ma...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Białe pasy to ZUO wcielone. Nie raz jadąc przez skrzyżowanie tył zaczynał mi żyć wg własnego pomysłu. Chociaż powoli zmieniają technikę malowania pasów i niby ma być oraz lepiej. Ja swój motocykl wstępnie zazimowałem tzn. wymieniłem olej przesmarowałem łacuch, umyłem sprzęt i pod pokrowiec. Ale w poniedziałek zapowiadają dość wysokie temperatury więc może jeszcze wyciągnę sprzęta :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość

(Konto usunięte)

Na szczescie nie, ale malo brakowalo. Stluczony bark (boli do dzisiaj), ogolnie cala prawa strona poobijana plus kolnierz na szyi. To byl moj ostatni dzien w pracy przed wyjazdem na wesele na drugi koniec Polski ;)

Edytowane przez Mateusz80
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam taką fobie o złamania - bo licznych obrażeniach i złamaniach zmarła po wypadku na "motorze" kuzynka taty -

25 lat i dwoje dzieci zostało

- a dziewczyna bez winy - zawinął ją kierowca ciężarówki naczepą

- za wolno jechała i ją wyprzedził -

ale nie do końca - i zmiótł dziewczynę pod swoje tylne koła...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Mój Lankasterze... Ryka... Ryki już nie ma...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • House of Marley Positive Vibration Frequency Rasta

    Patrząc na to, co lada moment zacznie wyprawiać się za oknem aż chciałoby się zanucić za nieodżałowanym Markiem Grechutą chociażby fragment niezwykle będącego na czasie utworu „Wiosna – ach to ty”. Dlatego też powoli, acz konsekwentnie warto przygotować się na prawdziwy wybuch zieleni a tym samym niemożność wysiedzenia w czterech „betonowych” ścianach. Jak to jednak w życiu bywa jeszcze się taki nie urodził, co … więc doskonale zdaję sobie sprawę, iż nie dla wszystkich pierwszy świergot ptaków j

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Słuchawki

    Czy płyty CD cieszą się jeszcze odpowiednią popularnością?

    W dzisiejszych czasach, ludzie coraz więcej rzeczy chętniej robią online. Odchodzi się od klasycznych rozwiązań, na rzecz nowatorskich rozwiązań. Ten stan rzeczy dotknął również branżę muzyczną. Normą jest, że artysta wydając nowy album, wypuszcza go również w wersji fizycznej, najczęściej w postaci płyt CD, które można zakupić w wielu sklepach. W opozycji do takich zakupów stoi oczywiście internet i rozmaite serwisy streamingowe, takie jak YouTube, czy Spotify. Warto się zastanowić czy, a jeśli

    audiostereo.pl
    audiostereo.pl
    Muzyka 24

    Marantz Cinema 30

    Choć z pewnością większość śledzących dział recenzencki czytelników zdążyła przyzwyczaić się do tego, że kino domowe gości u nas nad wyraz sporadycznie, to o ile tylko światło dzienne ujrzy coś ciekawego, to czysto okazjonalnie takowym rodzynkiem potrafimy się zainteresować. Oczywiście nie zawsze jest to klasyczny, przeprowadzany w zaciszu domowych czterech kątów test, jak m.in. w przypadku budżetowego, acz bezapelacyjnie wartego uwagi i po prostu świetnego Denona AVR-S770H, lecz również nieco m

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Systemy

    Indiana Line Diva 5

    Śmiem twierdzić, ze nikogo mającego choćby blade pojęcie o tym, co dzieję się wokół, jak wygląda rynek mieszkaniowy uświadamiać nie trzeba. Po prostu jest drogo, podobno będzie jeszcze drożej i tanio, to już było i nie wróci, a skoro jest drogo, to do łask wracają mieszkania o metrażach zgodnych z założeniami speców z lat 50-70 minionego tysiąclecia. Znaczy się znów aktualnym staje się powiedzenie „ciasne ale własne”. Dlatego też logicznym wydaje się popularność wszelkich rozwiązań możliwie komp

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Kolumny

    Bilety | DŻEM koncert urodzinowy| Koncert

    O wydarzeniu Kup bilet na koncert jednego z najważniejszych polskich zespołów bluesowych - zespołu Dżem! Grupa świętuje 40-lecie działalności, w związku z czym na koncertach na pewno nie zabraknie dobrze znanych przebojów, takich jak Wehikuł czasu, Whisky, Czerwony jak cegła czy Sen o Victorii. Dżem bilety na jubileuszowe koncerty już dostępne! O zespole Dżem Połączyli rocka, bluesa, reggae, country. Nagrali piosenki, które uwielbiają zarówno koneserzy, jak i niedzielni słuchacze

    AudioNews
    AudioNews
    Newsy
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.