Skocz do zawartości
IGNORED

Duńskie kolumny - Avance - model K3 - czy ktoś zna?


krzysiekol

Rekomendowane odpowiedzi

Lucky

 

Jeśli ktoś zna duński to tu jest test K3

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Duńskiego nie znam, ale tu podają cenę 24.900 koron Duńskich, co daje obecnie około 13 000 zł, a ja w Polsce za swoje zapłaciłem po rabacie z transportem 7 800zł :) niezłą mają dystrybucję Avance tam w Dani, rozumiem że może być drożej ale tyle?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

gaudi1, 14 Kwi 2010, 21:24

 

>>Marek Lacki, 14 Kwi 2010, 11:04

>

>Cytat:

>"Warunkiem podstawowym jest odeslanie towaru w nienaruszonym stanie, w oryginalnym opakowaniu, wraz

>z dowodem zakupu, oraz pokrycie kosztów wysylki przez klienta."

 

 

Jest to zapis bezprawny. Stanowi naruszenie zbiorowych interesów konsumentów i na podstawie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów Prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę karę w wysokości nawet 10% przychodów za rok poprzedzający stosowanie takiej praktyki.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A naruszenie to wynika z kolei ze złamania zapisów wynikających z ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów i odpowiedzialności za towar niebezpieczny. A ponieważ nie dotyczy jednej osoby a wszystkich potencjalnych konsumentów jest zbiorowym naruszeniem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marek Lacki

 

:) śmiać się czy płakać, co ty wypisujesz.....

Według CIEBIE po zakupie czegokolwiek jak się nam to nie spodoba to w razie zwrotu sprzedawca ma opłacić koszty przesyłki w obie strony.

No po prostu genialne.

Rozwiązałeś odwieczny problem audiofilów odsłuchu u siebie w domu, za wszystko zapłacą sklepy :) Bo np. według twoich mądrości jeśli interesuje mnie 10 modeli kolumn, mogę je na internecie po kolei zamawiać, odsłuchać u siebie w domu i zwracać na koszt sprzedawcy, przy okazji odzyskując pieniądze za kolumny i transport do mnie => W ten sposób wybrać najlepsze. Ależ to by było..... :) tylko pomarzyć, oczywiście nam ;) bo sklepy miałyby z tej okazji niezły sajgon i koszty.

 

Wracając na ziemię, w szarej rzeczywistości sprzedawca ma OBOWIĄZEK pokrycia kosztów transportu w obie strony w przypadku niezgodności towaru z opisem, lub gdy jest to towar niebezpieczny itp.

 

Pomyśl, pomyśl i jeszcze raz pomyśl zanim napiszesz, a jeszcze lepiej to może nic nie pisz, bo nie o tym tu piszemy :P

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

RamboK2, 22 Kwi 2010, 14:28

 

>Lucky

>

>Jeśli ktoś zna duński to tu jest test K3

>

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

>

>Duńskiego nie znam, ale tu podają cenę 24.900 koron Duńskich, co daje obecnie około 13 000 zł, a ja

>w Polsce za swoje zapłaciłem po rabacie z transportem 7 800zł :) niezłą mają dystrybucję Avance tam

>w Dani, rozumiem że może być drożej ale tyle?

 

Link nie jest dunski a norweski. Stad korony norweskie a nie dunskie - ale to pryszcz, roznica nie jest wielka.

Opinia nie jest entusjastyczna i wytyka kilka slabych punktow tych kolumn ale jednoczesnie mowi, ze 'mieszcza sie w klasie cenowej'. Cena jest jak na Danie nie taka znowu szalona skoro za pare chca tyle co za 1 sztuke Dali Helicon 400 mk II ;) Te Dali sa lzejsze i mniejsze. ;) Wydaje sie, w placi sie sporo za wyglad a nie koniecznie za dzwiek.

 

Avance to firma zalozona przez jakiegos Szkockiego hochsztaplera, ktory przybyl do Danii by tu motac swoj interes. Kupil stare gospodarstwo i tam byla siedziba firmy - biuro. Cala produkcja od poczatku byla w Chinach a facet robil tylko image w mediach. Robil takze elektronike (!). Kiedys na formu zalaczylem zdjecia dunskiej 'fabryki' Avance, pewnie pracowaly tam ze 3 osoby w adaptowanej stajni. Kolumny Avance nie byly sprzedawane w Danii z wyjatkiem najwyzszego modelu (Signature?) - mialy one drogie przetworniki w ladnej skrzynce i na tym chyba konczyla sie ich lista zalet. Taki domowy projekt, ktory jakos gral. Te kolumny widzialem w Danii raz w zyciu w sklepie w Varde, gdzie wyprzedawali je za pol ceny. Nie powiem, graly calkiem fajnie, no przynajmniej przy pierwszym sluchaniu i podlaczone do jakiego kanadyjskiego potwora.

Avance jakies 4 lata temu zwinela zagle. Dziwi mnie jej ponowny powrot. Podejrzewalem, ze ow Szkot siedzi lub przerzucil sie na podgrzewane lozka.

 

pzdrw

 

soso

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość masza1968

(Konto usunięte)

soso

 

jeśli piszesz to powyżej o starej firmie Avance (nie tej obecnej w Chinach) to mijasz się z prawdą.

Założycielem może i byl jakis Szkot (nie słyszałem o tym) ale współwłaścicielem był jeden z głównych projektantów Scan Speak'a. Stąd np w modelu Epsilon znalazły się kevlarowe przetworniki SS projektowane i produkowane WYŁĄCZNIE na zlecenie Avance (dla garażowego hochsztaplera chyba by tego nie zrobili? :)). Nie wiem co siedzi akurat w serii Signature. Seria Omega i Dana nie była chyba zaopatrzona w SS?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i właśnie, coś kiepsko z informacjami na temat tej marki, kiedyś myślałem ze to Duńska firma z korzeniami, teraz to już nic nie wiem..... . Ale tak to już jest że praktycznie wszystkie małe firmy żeby wbić się w rynek układają o sobie baśnie i bajeczki nie do zweryfikowania przez przeciętnego konsumenta Kowalskiego. Także cholera wie co jest prawdą a co nie.

 

Ciekaw jestem jak się potoczy los dystrybucji Avance w obecnej postaci, o innych produktach nie wiem praktycznie nic, ale model K3 jest rewelacyjny, aż nasuwa się pytanie jakim cudem w tej cenie uzyskali taki produkt? świetnie grające kolumny (inne opinie w czasie zweryfikują, ale zdaniem moim i znajomych audiofilów jedne z najlepszych na rynku w przedziale do 10 kzł), z doskonałą stolarką, detaliczną (pod lupą nie idzie się doszukać niedociągnięć), widywaną w grubo wyższych przedziałach cenowych.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W singature siedzą scanspeaki. Miałem monitorki przez 2 miesiące ( dostałem w rozliczeniu jak sprzedawałem akustki rr2) brzmiały całkiem nieźle ale między nimi a rr2 była kolosalna różnica oczywiscie na korzyść rr2. Avance miały spokojny charakter , brzmiały łagodnie , góra bez fajerwerków ( jak się słucha ring radiatora scana to potem każda inna kopułka jakby nie oddawała tyle dzwięków - ring radiator dawał plankton informacji w najwyższych rejestrach).

Pozdrawiam. Włascicielem Avance był taki siwy staruszek Paul Rosing który chyba już nie żyje. Chodzą słuchy że jego syn przejął firmę i spartolił wszystko co zrobił ojciec bo zachciało mu się produkoanie kina domowego. Pewnie firme sprzedał a kase wydał na alkochol i dziwki (tylko moje przypuszczenia). Tu zdjęcia załozyciela :

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

A tu zdjęcie na co poszła jego praca i pasja za posrednictwem syna (moje przypuszczenie)

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

RamboK2, 22 Kwi 2010, 16:57

 

>Marek Lacki

>

>:) śmiać się czy płakać, co ty wypisujesz.....

>Według CIEBIE po zakupie czegokolwiek jak się nam to nie spodoba to w razie zwrotu sprzedawca ma

>opłacić koszty przesyłki w obie strony.

>No po prostu genialne.

>Rozwiązałeś odwieczny problem audiofilów odsłuchu u siebie w domu, za wszystko zapłacą sklepy :) Bo

>np. według twoich mądrości jeśli interesuje mnie 10 modeli kolumn, mogę je na internecie po kolei

>zamawiać, odsłuchać u siebie w domu i zwracać na koszt sprzedawcy, przy okazji odzyskując pieniądze

>za kolumny i transport do mnie => W ten sposób wybrać najlepsze. Ależ to by było..... :) tylko

>pomarzyć, oczywiście nam ;) bo sklepy miałyby z tej okazji niezły sajgon i koszty.

>

>Wracając na ziemię, w szarej rzeczywistości sprzedawca ma OBOWIĄZEK pokrycia kosztów transportu w

>obie strony w przypadku niezgodności towaru z opisem, lub gdy jest to towar niebezpieczny itp.

>

>Pomyśl, pomyśl i jeszcze raz pomyśl zanim napiszesz, a jeszcze lepiej to może nic nie pisz, bo nie o

>tym tu piszemy :P

 

 

Ignorantia iuris nocet!

Chłopaku, sam pomyśl zanim coś napiszesz, a potem zapoznaj się z obowiązującym prawem. Jest dokładnie tak jak napisałem.

Umowa zawierana na odległość jest uznana za NIEZAWARTĄ, jeśli w ciągu 10 dni od otrzymania towaru kupujący przekaże sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy. W dalszej kolejności w ciągu 14 dni od złożenia tego oświadczenia, kupujący jest zobowiązany zwrócić towar sprzedawcy pod warunkiem, że nie został użyty w sposób wykraczający poza zakres tzw. "zwykłego zarządu". Oznacza to, że w przypadku sprzętu elektronicznego nie wykracza poza ten zakres wypakowanie go i podłączenie do prądu. Sprzęt nie może jednak nosić śladów użytkowania. Sprzedawca po otrzymaniu sprzętu zobowiązany jest do zwrotu WSZYSTKICH kosztów poniesionych przez kupującego, a więc zwrotu ceny towaru oraz kosztów przesyłki w OBIE strony, co wynika z faktu niezawarcia umowy (ona nigdy nie została zawarta), co już z samego KC oznaczałoby bezpodstawne wzbogacenia się sprzedawcy, pomimo tego w wymienionej przeze mnie wcześniej ustawie jest opisane wprost w sposób nie budzący wątpliwości. W przypadku odmowy zwrotu wszystkich kosztów konsument może dochodzić ich zwrotu przed sądem, przed którym reprezentować go może np. Miejski Rzecznik Konsumentów (za darmo).

Nie chodzi tu jednak o pojedynczy przypadek, bo jeśli sprzedawca zamieszcza taki zapis jaki był wcześniej cytowany, co dotyczy wszystkich jego potencjalnych klientów, narusza zbiorowe prawa konsumentów, za co może zostać bardzo dotkliwie ukarany.

Zresztą bezsensowność takiego zapisu, który jest sprzeczny z ustawą wynika nawet z podstawowej zasady: "Privatorum conventio iuris publico non derogat".

 

Odpowiedzialność sprzedawcy za niezgodność z umową to coś zupełnie innego i wynika z kolei z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej i zmianie ustawy kodeks cywilny. W tym wypadku termin odpowiedzialności jest dwuletni, ale kupujący może domagać się naprawy lub wymiany a nie zwrotu (chyba, że naprawa lub wymiana są niemożliwe, albo naprawa spowodowałyby nadmierną uciążliwość dla kupującego).

 

Jeszcze czymś innym jest sprzedaż na próbę wynikającym z KC, gdzie też istnieje możliwość zwrotu w przeciągu 10 dni.

 

Koszt pokryje potencjalny kupujący tylko wówczas, gdy zamiast kupować użycza towar na próbę.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marek Lacki

 

"Koszt pokryje potencjalny kupujący tylko wówczas, gdy zamiast kupować użycza towar na próbę."

 

sam sobie właśnie udowodniłeś że to co piszesz jest bzdurą, bo po co niby kupujący miałby jak to napisałeś "użyczać towar na próbę" i pokrywać koszty wysyłki w razie zwrotu, skoro twoim zdaniem po prostu kupując i rezygnując z zakupu koszty wysyłki w obie strony ma pokryć sprzedawca? Jaki sens miałoby to użyczanie ? Ten zapis ?

 

Wypisujesz straszne głupoty i próbujesz je obrać w prawnicze teksty aby wyglądały na wiarygodne. Nie wiem czy ty sobie jaja robisz, czy serio to piszesz, ale daj sobie już spokój.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zresztą sam sobie poczytaj. Zwróć uwagę na Art. 12 ust. 4.

 

 

 

USTAWA

 

z dnia 2 marca 2000 r.

 

o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny.

 

(Dz. U. z dnia 31 marca 2000 r.)

 

 

 

Rozdział 1

 

Umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa

 

Art. 1. 1. Przedsiębiorca, który proponuje konsumentowi zawarcie umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, okazuje przed zawarciem umowy dokument potwierdzający prowadzenie działalności gospodarczej oraz dokument tożsamości. W razie zawierania umów w imieniu przedsiębiorcy zawierający umowę okazuje ponadto dokument potwierdzający swoje umocowanie.

2. Przez lokal przedsiębiorstwa rozumie się miejsce przeznaczone do obsługiwania publiczności i oznaczone zgodnie z przepisami o działalności gospodarczej.

3. Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się także do umowy zawartej w wyniku zorganizowanego poza lokalem przedsiębiorstwa zbierania ofert konsumentów w czasie odwiedzin przedsiębiorcy lub osoby działającej w jego imieniu w miejscu pracy konsumenta, w jego mieszkaniu albo w innym miejscu jego prywatnego pobytu.

 

Art. 2. 1. Konsument, który zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie, w terminie dziesięciu dni od zawarcia umowy.

2. Nie jest dopuszczalne zastrzeżenie, że konsumentowi wolno odstąpić od umowy za zapłatą oznaczonej sumy (odstępne).

3. W razie odstąpienia umowa jest uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. To, co strony świadczyły, ulega zwrotowi w stanie niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu. Jeżeli konsument dokonał jakichkolwiek przedpłat, należą się od nich odsetki ustawowe od daty dokonania przedpłaty.

 

Art. 3. 1. Kto zawiera z konsumentem umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, powinien przed jej zawarciem poinformować konsumenta na piśmie o prawie odstąpienia od umowy w terminie, o którym mowa w art. 2 ust. 1, i wręczyć wzór oświadczenia o odstąpieniu, z oznaczeniem swojego imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresem zamieszkania (siedziby); obowiązany jest także wręczyć konsumentowi pisemne potwierdzenie zawarcia umowy, stwierdzające jej datę i rodzaj oraz przedmiot świadczenia i cenę.

2. Konsument, na żądanie przedsiębiorcy, poświadcza na piśmie, że został poinformowany o prawie odstąpienia i że otrzymał wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy.

 

Art. 4. Jeżeli konsument nie został poinformowany na piśmie o prawie odstąpienia od umowy, bieg terminu, o którym mowa w art. 2 ust. 1, nie rozpoczyna się. W takim wypadku konsument może odstąpić od umowy w terminie dziesięciu dni od uzyskania informacji o prawie odstąpienia. Konsument nie może jednak z tego powodu odstąpić od umowy po upływie trzech miesięcy od jej wykonania.

 

Art. 5. Przepisów o umowach zawieranych z konsumentami poza lokalem przedsiębiorstwa nie stosuje się do umów:

1) o charakterze ciągłym lub okresowym, zawieranych na podstawie oferty sprzedaży lub przez odwołanie się do ogłoszeń, reklam, cenników i innych informacji skierowanych do ogółu albo do poszczególnych osób, jeżeli konsument mógł uprzednio zapoznać się z treścią otrzymanej oferty lub informacji pod nieobecność drugiej strony umowy, a zarazem w tej ofercie lub informacji, jak i w umowie zastrzeżono prawo konsumenta do odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni od dnia jej zawarcia,

2) sprzedaży artykułów spożywczych dostarczanych okresowo przez sprzedawcę do miejsca zamieszkania konsumenta,

3) powszechnie zawieranych w drobnych bieżących sprawach życia codziennego, o wartości przedmiotu umowy do równowartości 10 EURO,

4) o prace budowlane,

5) dotyczących nieruchomości, z wyłączeniem usług remontowych,

6) ubezpieczenia, w tym o członkostwo w otwartych funduszach emerytalnych, oraz reasekuracji,

7) dotyczących papierów wartościowych oraz jednostek uczestnictwa w funduszach powierniczych i inwestycyjnych (usługi inwestycyjne).

 

Rozdział 2

 

Umowy zawierane na odległość

 

Art. 6. 1. Umowy zawierane z konsumentem bez jednoczesnej obecności obu stron, przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, w szczególności formularza zamówienia niezaadresowanego lub zaadresowanego, listu seryjnego, reklamy prasowej z wydrukowanym formularzem zamówienia, katalogu, telefonu, radia, telewizji, automatycznego urządzenia wywołującego, wizjofonu, wideotekstu, poczty elektronicznej, telefaksu, są umowami na odległość, jeżeli kontrahentem konsumenta jest przedsiębiorca, który w taki sposób zorganizował swoją działalność.

2. Propozycja zawarcia umowy w postaci oferty, zaproszenia do składania ofert lub zamówień albo do podjęcia rokowań powinna jednoznacznie i w sposób zrozumiały informować o zamiarze zawarcia umowy przez tego, kto ją składa.

3. Posłużenie się wizjofonem, telefaksem, pocztą elektroniczną, automatycznym urządzeniem wywołującym i telefonem w celu złożenia propozycji zawarcia umowy może nastąpić wyłącznie za uprzednią zgodą konsumenta.

 

Art. 7. 1. Konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie, w terminie dziesięciu dni ustalonym w sposób określony w art. 10 ust. 1.

2. Nie jest dopuszczalne zastrzeżenie, że konsumentowi wolno odstąpić od umowy za zapłatą oznaczonej sumy (odstępne).

3. W razie odstąpienia od umowy umowa jest uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. To, co strony świadczyły, ulega zwrotowi w stanie niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu. Jeżeli konsument dokonał jakichkolwiek przedpłat, należą się od nich odsetki ustawowe od daty dokonania przedpłaty.

 

Art. 8. 1. Umowa o świadczenie ciągłe lub okresowe może być zawarta na czas oznaczony albo nieoznaczony.

2. Umowę zawartą na czas dłuższy niż rok poczytuje się po upływie tego terminu za zawartą na czas nieoznaczony.

3. Jeżeli czas trwania umowy nie jest oznaczony, każda ze stron może ją wypowiedzieć bez wskazania przyczyn, z zachowaniem terminu miesięcznego, chyba że strony zastrzegły krótszy termin wypowiedzenia.

 

Art. 9. 1. Konsument powinien być poinformowany, przy użyciu środka porozumiewania się na odległość, najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy, o:

1) imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy oraz organie, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numerze, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany,

2) istotnych właściwościach świadczenia i jego przedmiotu,

3) cenie lub wynagrodzeniu obejmujących wszystkie ich składniki, a w szczególności cła i podatki,

4) zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia,

5) kosztach oraz terminie i sposobie dostawy,

6) prawie odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni, ze wskazaniem wyjątków, o których mowa w art. 10 ust. 3,

7) kosztach wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż wedle normalnej taryfy,

8) terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący,

9) minimalnym okresie, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe lub okresowe,

10) miejscu i sposobie składania reklamacji,

11) prawie wypowiedzenia umowy, o którym mowa w art. 8 ust. 3.

2. Informacje, o których mowa w ust. 1, powinny być sformułowane jednoznacznie, w sposób zrozumiały i łatwy do odczytania.

3. Przedsiębiorca jest obowiązany do potwierdzenia konsumentowi na piśmie informacji, o których mowa w ust. 1, najpóźniej w momencie rozpoczęcia spełniania świadczenia.

4. Obowiązek określony w ust. 3 nie dotyczy jednorazowych świadczeń, które same są spełniane przy użyciu środków porozumiewania się na odległość i za które rachunek wystawia osoba fizyczna lub prawna, która w ramach swojego przedsiębiorstwa udostępnia co najmniej jeden środek porozumiewania się na odległość, dostępny dla konsumenta i przedsiębiorcy (operator środków porozumiewania się), z wyjątkiem jednak informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 1.

 

Art. 10. 1. Termin dziesięciodniowy, w którym konsument może odstąpić od umowy, liczy się od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi - od dnia jej zawarcia.

2. W razie braku potwierdzenia informacji, o których mowa w art. 9 ust. 1, termin, w którym konsument może odstąpić od umowy, wynosi trzy miesiące i liczy się od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi - od dnia jej zawarcia. Jeżeli jednak konsument po rozpoczęciu biegu tego terminu otrzyma potwierdzenie, termin ulega skróceniu do dziesięciu dni od tej daty.

3. Jeżeli strony nie umówiły się inaczej, prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje konsumentowi w wypadkach:

1) świadczenia usług rozpoczętego, za zgodą konsumenta, przed upływem terminu, o którym mowa w art. 7 ust. 1,

2) dotyczących nagrań audialnych i wizualnych oraz zapisanych na nośnikach programów komputerowych po usunięciu przez konsumenta ich oryginalnego opakowania,

3) umów dotyczących świadczeń, za które cena lub wynagrodzenie zależy wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym,

4) świadczeń o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą,

5) świadczeń, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu,

6) dostarczania prasy,

7) usług w zakresie gier losowych i zakładów wzajemnych.

 

Art. 11. 1. Umowa nie może nakładać na konsumenta obowiązku zapłaty ceny lub wynagrodzenia przed otrzymaniem świadczenia.

2. Umowa powinna określać miejsce i sposób składania reklamacji, nie powodujące nadmiernych trudności lub kosztów po stronie konsumenta.

 

Art. 12. 1. Jeżeli strony nie umówiły się inaczej, przedsiębiorca powinien wykonać umowę zawartą na odległość najpóźniej w terminie trzydziestu dni po złożeniu przez konsumenta oświadczenia woli o zawarciu umowy.

2. Jeżeli przedsiębiorca nie może spełnić świadczenia z tego powodu, że przedmiot świadczenia nie jest dostępny, powinien niezwłocznie, najpóźniej jednak w terminie trzydziestu dni od zawarcia umowy, zawiadomić o tym konsumenta i zwrócić całą otrzymaną od niego sumę pieniężną.

3. W wypadku gdy przedsiębiorca nie może wykonać zobowiązania z powodu choćby przejściowej niemożności spełnienia świadczenia o właściwościach zamówionych przez konsumenta, przedsiębiorca może, jeżeli zawarto takie zastrzeżenie w umowie, zwolnić się z zobowiązania przez spełnienie świadczenia zastępczego, odpowiadającego tej samej jakości i przeznaczeniu oraz za tę samą cenę lub wynagrodzenie, informując zarazem konsumenta na piśmie o jego prawie nieprzyjęcia tego świadczenia i odstąpienia od umowy, ze zwrotem rzeczy na koszt przedsiębiorcy.

4. W wypadku, o którym mowa w ust. 3, konsument ma prawo odstąpić od umowy w sposób i na zasadach określonych w art. 7. Zwrot rzeczy następuje w takim wypadku na koszt przedsiębiorcy.

 

Art. 13. 1. W wypadku odstąpienia od umowy przez konsumenta przedsiębiorca ma obowiązek poświadczyć na piśmie zwrot świadczenia.

2. Jeżeli świadczenie konsumenta ma być spełnione z wykorzystaniem kredytu lub pożyczki udzielonych przez przedsiębiorcę albo gdy umowa przewidywała wykorzystanie kredytu udzielonego na podstawie porozumienia kredytodawcy z przedsiębiorcą, odstąpienie od umowy zawartej na odległość jest skuteczne także wobec umowy kredytu lub pożyczki zawartej przez konsumenta.

 

Art. 14. Konsument może żądać unieważnienia, na koszt przedsiębiorcy, zapłaty dokonanej kartą płatniczą w razie niewłaściwego wykorzystania tej karty w wykonaniu umowy zawartej na odległość. Nie uchyla to obowiązku naprawienia konsumentowi poniesionej przez niego szkody.

 

Art. 15. Spełnienie świadczenia niezamówionego przez konsumenta następuje na ryzyko przedsiębiorcy i nie nakłada na konsumenta żadnych zobowiązań.

 

Art. 16. 1. Przepisów o umowach zawieranych na odległość nie stosuje się do umów:

1) z wykorzystaniem automatów sprzedających,

2) z wykorzystaniem innych automatów umieszczonych w miejscach prowadzenia handlu,

3) dotyczących inwestycji kapitałowych,

4) ubezpieczenia, w tym o członkostwo w otwartych funduszach emerytalnych, oraz reasekuracji,

5) związanych z wykonywaniem czynności bankowych oraz takichże czynności dokonywanych przez spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe,

6) rent,

7) dotyczących terminowych operacji finansowych i opcji,

8) zawartych z operatorami telekomunikacji przy wykorzystaniu publicznych automatów telefonicznych,

9) dotyczących nieruchomości, z wyjątkiem najmu,

10) sprzedaży z licytacji.

2. Przepisów art. 9, 10 i art. 12 ust. 1 nie stosuje się do:

1) sprzedaży artykułów spożywczych dostarczanych okresowo przez sprzedawcę do mieszkania lub miejsca pracy konsumenta,

2) świadczenia, w ściśle oznaczonym okresie, usług w zakresie zakwaterowania, transportu, rozrywek, gastronomii; w wypadku rozrywek na świeżym powietrzu przedsiębiorca może zastrzec także wyłączenie obowiązku zawiadomienia o niemożności spełnienia świadczenia, o którym mowa w art. 12 ust. 2, jednak tylko we wskazanych w umowie okolicznościach.

 

Art. 17. Nie można w drodze umowy wyłączyć lub ograniczyć praw konsumenta określonych w art. 1-16, także w razie dokonania wyboru prawa obcego.

 

Rozdział 3

 

Zmiany w przepisach obowiązujących

 

Art. 18. W ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z 1971 r. Nr 27, poz. 252, z 1976 r. Nr 19, poz. 122, z 1982 r. Nr 11, poz. 81, Nr 19, poz. 147 i Nr 30, poz. 210, z 1984 r. Nr 45, poz. 242, z 1985 r. Nr 22, poz. 99, z 1989 r. Nr 3, poz. 11, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, Nr 55, poz. 321 i Nr 79, poz. 464, z 1991 r. Nr 107, poz. 464 i Nr 115, poz. 496, z 1993 r. Nr 17, poz. 78, z 1994 r. Nr 27, poz. 96, Nr 85, poz. 388 i Nr 105, poz. 509, z 1995 r. Nr 83, poz. 417, z 1996 r. Nr 114, poz. 542, Nr 139, poz. 646 i Nr 149, poz. 703, z 1997 r. Nr 43, poz. 272, Nr 115, poz. 741, Nr 117, poz. 751 i Nr 157, poz. 1040, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 117, poz. 758 oraz z 1999 r. Nr 52, poz. 532) wprowadza się następujące zmiany:

1) art. 384 otrzymuje brzmienie:

"Art. 384. § 1. Ustalony przez jedną ze stron wzorzec umowy, w szczególności ogólne warunki umów, wzory umów, regulaminy wiążą drugą stronę, jeżeli zostały jej doręczone przy zawarciu umowy.

§ 2. W razie gdy posługiwanie się wzorcem jest w stosunkach danego rodzaju zwyczajowo przyjęte, wiąże on także wtedy, gdy druga strona mogła się z łatwością dowiedzieć o jego treści. Nie dotyczy to jednak umów zawieranych z udziałem konsumentów, z wyjątkiem umów powszechnie zawieranych w drobnych, bieżących sprawach życia codziennego.

§ 3. Za konsumenta uważa się osobę, która zawiera umowę z przedsiębiorcą w celu bezpośrednio nie związanym z działalnością gospodarczą.";

2) po art. 384 dodaje się art. 3841 w brzmieniu:

"Art. 3841. Wzorzec wydany w czasie trwania stosunku umownego o charakterze ciągłym wiąże drugą stronę, jeżeli zostały zachowane wymagania określone w art. 384, a strona nie wypowiedziała umowy w najbliższym terminie wypowiedzenia.";

3) art. 385 otrzymuje brzmienie:

"Art. 385. § 1. W razie sprzeczności treści umowy z wzorcem umowy strony są związane umową.

§ 2. Wzorzec umowy powinien być sformułowany jednoznacznie i w sposób zrozumiały. Postanowienia niejednoznaczne tłumaczy się na korzyść konsumenta.";

4) art. 3851 i art. 3852 otrzymują brzmienie:

"Art. 3851. § 1. Postanowienia umowy zawieranej z konsumentem nie uzgodnione indywidualnie nie wiążą go, jeżeli kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy (niedozwolone postanowienia umowne). Nie dotyczy to postanowień określających główne świadczenia stron, w tym cenę lub wynagrodzenie, jeżeli zostały sformułowane w sposób jednoznaczny.

§ 2. Jeżeli postanowienie umowy zgodnie z § 1 nie wiąże konsumenta, strony są związane umową w pozostałym zakresie.

§ 3. Nie uzgodnione indywidualnie są te postanowienia umowy, na których treść konsument nie miał rzeczywistego wpływu. W szczególności odnosi się to do postanowień umowy przejętych z wzorca umowy zaproponowanego konsumentowi przez kontrahenta.

§ 4. Ciężar dowodu, że postanowienie zostało uzgodnione indywidualnie, spoczywa na tym, kto się na to powołuje.

Art. 3852. Oceny zgodności postanowienia umowy z dobrymi obyczajami dokonuje się według stanu z chwili zawarcia umowy, biorąc pod uwagę jej treść, okoliczności zawarcia oraz uwzględniając umowy pozostające w związku z umową obejmującą postanowienie będące przedmiotem oceny.";

5) po art. 3852 dodaje się art. 3853 i 3854 w brzmieniu:

"Art. 3853. W razie wątpliwości uważa się, że niedozwolonymi postanowieniami umownymi są te, które w szczególności:

1) wyłączają lub ograniczają odpowiedzialność względem konsumenta za szkody na osobie,

2) wyłączają lub istotnie ograniczają odpowiedzialność względem konsumenta za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania,

3) wyłączają lub istotnie ograniczają potrącenie wierzytelności konsumenta z wierzytelnością drugiej strony,

4) przewidują postanowienia, z którymi konsument nie miał możliwości zapoznać się przed zawarciem umowy,

5) zezwalają kontrahentowi konsumenta na przeniesienie praw i przekazanie obowiązków wynikających z umowy bez zgody konsumenta,

6) uzależniają zawarcie umowy od przyrzeczenia przez konsumenta zawierania w przyszłości dalszych umów podobnego rodzaju,

7) uzależniają zawarcie, treść lub wykonanie umowy od zawarcia innej umowy, nie mającej bezpośredniego związku z umową zawierającą oceniane postanowienie,

8) uzależniają spełnienie świadczenia od okoliczności zależnych tylko od woli kontrahenta konsumenta,

9) przyznają kontrahentowi konsumenta uprawnienia do dokonywania wiążącej interpretacji umowy,

10) uprawniają kontrahenta konsumenta do jednostronnej zmiany umowy bez ważnej przyczyny wskazanej w tej umowie,

11) przyznają tylko kontrahentowi konsumenta uprawnienie do stwierdzania zgodności świadczenia z umową,

12) wyłączają obowiązek zwrotu konsumentowi uiszczonej zapłaty za świadczenie nie spełnione w całości lub części, jeżeli konsument zrezygnuje z zawarcia umowy lub jej wykonania,

13) przewidują utratę prawa żądania zwrotu świadczenia konsumenta spełnionego wcześniej niż świadczenie kontrahenta, gdy strony wypowiadają, rozwiązują lub odstępują od umowy,

14) pozbawiają wyłącznie konsumenta uprawnienia do rozwiązania umowy, odstąpienia od niej lub jej wypowiedzenia,

15) zastrzegają dla kontrahenta konsumenta uprawnienie wypowiedzenia umowy zawartej na czas nieoznaczony, bez wskazania ważnych przyczyn i stosownego terminu wypowiedzenia,

16) nakładają wyłącznie na konsumenta obowiązek zapłaty ustalonej sumy na wypadek rezygnacji z zawarcia lub wykonania umowy,

17) nakładają na konsumenta, który nie wykonał zobowiązania lub odstąpił od umowy, obowiązek zapłaty rażąco wygórowanej kary umownej lub odstępnego,

18) stanowią, że umowa zawarta na czas oznaczony ulega przedłużeniu, o ile konsument, dla którego zastrzeżono rażąco krótki termin, nie złoży przeciwnego oświadczenia,

19) przewidują wyłącznie dla kontrahenta konsumenta jednostronne uprawnienie do zmiany, bez ważnych przyczyn, istotnych cech świadczenia,

20) przewidują uprawnienie kontrahenta konsumenta do określenia lub podwyższenia ceny lub wynagrodzenia po zawarciu umowy bez przyznania konsumentowi prawa odstąpienia od umowy,

21) uzależniają odpowiedzialność kontrahenta konsumenta od wykonania zobowiązań przez osoby, za pośrednictwem których kontrahent konsumenta zawiera umowę lub przy których pomocy wykonuje swoje zobowiązanie, albo uzależniają tę odpowiedzialność od spełnienia przez konsumenta nadmiernie uciążliwych formalności,

22) przewidują obowiązek wykonania zobowiązania przez konsumenta mimo niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania przez jego kontrahenta,

23) wyłączają jurysdykcję sądów polskich lub poddają sprawę pod rozstrzygnięcie sądu polubownego polskiego lub zagranicznego albo innego organu, a także narzucają rozpoznanie sprawy przez sąd, który wedle ustawy nie jest miejscowo właściwy.

Art. 3854. § 1. Umowa między przedsiębiorcami stosującymi różne wzorce umów nie obejmuje tych postanowień wzorców, które są ze sobą sprzeczne.

§ 2. Umowa nie jest zawarta, gdy po otrzymaniu oferty strona niezwłocznie zawiadomi, że nie zamierza zawierać umowy na warunkach przewidzianych w § 1.";

6) po tytule VI księgi trzeciej dodaje się tytuł VI1 w brzmieniu:

"Tytuł VI1. Odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny.

Art. 4491. § 1. Kto wytwarza w zakresie swojej działalności gospodarczej (producent) produkt niebezpieczny, odpowiada za szkodę wyrządzoną komukolwiek przez ten produkt.

§ 2. Przez produkt rozumie się rzecz ruchomą, choćby została ona połączona z inną rzeczą. Za produkt uważa się także zwierzęta i energię elektryczną.

§ 3. Niebezpieczny jest produkt nie zapewniający bezpieczeństwa, jakiego można oczekiwać, uwzględniając normalne użycie produktu. O tym, czy produkt jest bezpieczny, decydują okoliczności z chwili wprowadzenia go do obrotu, a zwłaszcza sposób zaprezentowania go na rynku oraz podane konsumentowi informacje o właściwościach produktu. Produkt nie może być uznany za nie zapewniający bezpieczeństwa tylko dlatego, że później wprowadzono do obrotu podobny produkt ulepszony.

Art. 4492. Producent odpowiada za szkodę na mieniu tylko wówczas, gdy rzecz zniszczona lub uszkodzona należy do rzeczy zwykle przeznaczanych do osobistego użytku i w taki przede wszystkim sposób korzystał z niej poszkodowany.

Art. 4493. § 1. Producent nie odpowiada za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, jeżeli produktu nie wprowadził do obrotu albo gdy wprowadzenie produktu do obrotu nastąpiło poza zakresem jego działalności gospodarczej.

§ 2. Producent nie odpowiada również wtedy, gdy właściwości niebezpieczne produktu ujawniły się po wprowadzeniu go do obrotu, chyba że wynikały one z przyczyny tkwiącej poprzednio w produkcie. Nie odpowiada on także wtedy, gdy nie można było przewidzieć niebezpiecznych właściwości produktu, uwzględniając stan nauki i techniki w chwili wprowadzenia produktu do obrotu, albo gdy właściwości te wynikały z zastosowania przepisów prawa.

Art. 4494. Domniemywa się, że produkt niebezpieczny, który spowodował szkodę, został wytworzony i wprowadzony do obrotu w zakresie działalności gospodarczej producenta.

Art. 4495. § 1. Wytwórca materiału, surowca albo części składowej produktu odpowiada tak jak producent, chyba że wyłączną przyczyną szkody była wadliwa konstrukcja produktu lub wskazówki producenta.

§ 2. Kto przez umieszczenie na produkcie swojej nazwy, znaku towarowego lub innego oznaczenia odróżniającego podaje się za producenta, odpowiada jak producent. Tak samo odpowiada ten, kto produkt pochodzenia zagranicznego wprowadza do obrotu krajowego w zakresie swojej działalności gospodarczej (importer).

§ 3. Producent oraz osoby wymienione w paragrafach poprzedzających odpowiadają solidarnie.

§ 4. Jeżeli nie wiadomo, kto jest producentem lub osobą określoną w § 2, odpowiada ten, kto w zakresie swojej działalności gospodarczej zbył produkt niebezpieczny, chyba że w ciągu miesiąca od daty zawiadomienia o szkodzie wskaże poszkodowanemu osobę i adres producenta lub osoby określonej w § 2 zdanie pierwsze, a w wypadku towaru importowanego - osobę i adres importera.

§ 5. Jeżeli zbywca produktu nie może wskazać producenta ani osób określonych w § 4, zwalnia go od odpowiedzialności wskazanie osoby, od której sam nabył produkt.

Art. 4496. Jeżeli za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny odpowiada także osoba trzecia, odpowiedzialność tej osoby i osób wymienionych w artykułach poprzedzających jest solidarna. Przepisy art. 441 § 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

Art. 4497. § 1. Odszkodowanie za szkodę na mieniu nie obejmuje uszkodzenia samego produktu ani korzyści, jakie poszkodowany mógłby osiągnąć w związku z jego używaniem.

§ 2. Odszkodowanie na podstawie art. 4491 nie przysługuje, gdy szkoda na mieniu nie przekracza kwoty będącej równowartością 500 EURO.

Art. 4498. Roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej przez produkt niebezpieczny ulega przedawnieniu z upływem lat trzech od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się o szkodzie i osobie obowiązanej do jej naprawienia. Jednak w każdym wypadku roszczenie przedawnia się z upływem lat dziesięciu od wprowadzenia produktu do obrotu.

Art. 4499. Odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny nie można wyłączyć ani ograniczyć.

Art. 44910. Przepisy o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny nie wyłączają odpowiedzialności za szkody na zasadach ogólnych, za szkody wynikłe z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania oraz odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady i gwarancji jakości.

Art. 44911. Nie można w drodze umowy wyłączyć lub ograniczyć odpowiedzialności określonej w przepisach niniejszego tytułu, także w razie dokonania wyboru prawa obcego.";

7) po art. 555 dodaje się art. 5551 w brzmieniu:

"Art. 5551. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określi szczegółowe warunki zawierania i wykonywania umów sprzedaży między przedsiębiorcami a konsumentami, mając na uwadze ochronę interesów konsumentów przed działaniami przedsiębiorców sprzecznymi z dobrymi obyczajami."

 

Art. 19. W ustawie z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296, z 1965 r. Nr 15, poz. 113, z 1974 r. Nr 27, poz. 157 i Nr 39, poz. 231, z 1975 r. Nr 45, poz. 234, z 1982 r. Nr 11, poz. 82 i Nr 30, poz. 210, z 1983 r. Nr 5, poz. 33, z 1984 r. Nr 45, poz. 241 i 242, z 1985 r. Nr 20, poz. 86, z 1987 r. Nr 21, poz. 123, z 1988 r. Nr 41, poz. 324, z 1989 r. Nr 4, poz. 21 i Nr 33, poz. 175, z 1990 r. Nr 14, poz. 88, Nr 34, poz. 198, Nr 53, poz. 306, Nr 55, poz. 318 i Nr 79, poz. 464, z 1991 r. Nr 7, poz. 24, Nr 22, poz. 92 i Nr 115, poz. 496, z 1993 r. Nr 12, poz. 53, z 1994 r. Nr 105, poz. 509, z 1995 r. Nr 83, poz. 417, z 1996 r. Nr 24, poz. 110, Nr 43, poz. 189, Nr 73, poz. 350 i Nr 149, poz. 703, z 1997 r. Nr 43, poz. 270, Nr 54, poz. 348, Nr 75, poz. 471, Nr 102, poz. 643, Nr 117, poz. 752, Nr 121, poz. 769 i 770, Nr 133, poz. 882, Nr 139, poz. 934, Nr 140, poz. 940 i Nr 141, poz. 944, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 117, poz. 757, z 1999 r. Nr 52, poz. 532 oraz z 2000 r. Nr 22, poz. 269) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 111 w § 1 w pkt 6 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 7 w brzmieniu:

"7) strona wnosząca o uznanie postanowień umownych za niedozwolone.";

2) w art. 4791 w § 2 w pkt 3 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 4 w brzmieniu:

"4) przeciwko przedsiębiorcom o uznanie postanowień umownych za niedozwolone.";

3) po rozdziale 2 działu IVa tytułu VII księgi pierwszej części pierwszej dodaje się rozdział 3 w brzmieniu:

 

"Rozdział 3

 

Postępowanie w sprawach o uznanie postanowień wzorca umowy za niedozwolone

 

Art. 47936. Sprawy o uznanie postanowień wzorca umowy za niedozwolone należą do właściwości Sądu Okręgowego w Warszawie - sądu antymonopolowego.

Art. 47937. W sprawach rozpoznawanych według przepisów niniejszego rozdziału art. 47912 i art. 47913 nie stosuje się.

Art. 47938. Powództwo w sprawach rozpoznawanych według przepisów niniejszego rozdziału może wytoczyć każdy, kto według oferty pozwanego mógłby zawrzeć z nim umowę zawierającą postanowienie, którego uznania za niedozwolone żąda się pozwem. Powództwo może wytoczyć także organizacja społeczna, do której zadań statutowych należy ochrona interesów konsumentów, powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów oraz Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Art. 47939. Z żądaniem uznania postanowienia wzorca umowy za niedozwolone można wystąpić również wtedy, gdy pozwany zaniechał jego stosowania, jeżeli od tego zaniechania nie minęło sześć miesięcy.

Art. 47940. Zaniechanie przez pozwanego, po wytoczeniu powództwa, stosowania zaskarżonego postanowienia wzorca umownego nie ma wpływu na bieg postępowania.

Art. 47941. W sprawach o uznanie postanowień wzorca umowy za niedozwolone sąd nie może wydać wyroku tylko na podstawie uznania powództwa. Niedopuszczalne jest też zawarcie ugody.

Art. 47942. § 1. W razie uwzględnienia powództwa sąd w sentencji wyroku przytacza treść postanowień wzorca umowy uznanych za niedozwolone i zakazuje ich wykorzystywania.

§ 2. Od wyroku sądu drugiej instancji przysługuje kasacja do Sądu Najwyższego.

Art. 47943. Wyrok prawomocny ma skutek wobec osób trzecich od chwili wpisania uznanego za niedozwolone postanowienia wzorca umowy do rejestru, o którym mowa w art. 47945 § 2.

Art. 47944. § 1. Sąd zarządza publikację prawomocnego wyroku w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

§ 2. Koszty opublikowania wyroku, o którym mowa w § 1, są zaliczane do kosztów procesu.

Art. 47945. § 1. Odpis prawomocnego wyroku uwzględniającego powództwo sąd przesyła Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

§ 2. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi, na podstawie wyroków, o których mowa w § 1, rejestr postanowień wzorców umowy uznanych za niedozwolone.

§ 3. Rejestr, o którym mowa w § 2, jest jawny.

§ 4. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wzór rejestru postanowień wzorców umowy uznanych za niedozwolone."

 

Art. 20. W ustawie z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń (Dz. U. Nr 12, poz. 114, z 1981 r. Nr 24, poz. 124, z 1982 r. Nr 16, poz. 125, z 1983 r. Nr 6, poz. 35 i Nr 44, poz. 203, z 1984 r. Nr 54, poz. 275, z 1985 r. Nr 14, poz. 60 i Nr 23, poz. 100, z 1986 r. Nr 39, poz. 193, z 1988 r. Nr 20, poz. 135 i Nr 41, poz. 324, z 1989 r. Nr 34, poz. 180, z 1990 r. Nr 51, poz. 297, Nr 72, poz. 422 i Nr 86, poz. 504, z 1991 r. Nr 75, poz. 332 i Nr 91, poz. 408, z 1992 r. Nr 24, poz. 101, z 1994 r. Nr 123, poz. 600, z 1995 r. Nr 6, poz. 29, Nr 60, poz. 310 i Nr 95, poz. 475, z 1997 r. Nr 54, poz. 349, Nr 60, poz. 369, Nr 85, poz. 539, Nr 98, poz. 602, Nr 104, poz. 661, Nr 106, poz. 667, Nr 111, poz. 724, Nr 123, poz. 779, Nr 133, poz. 884 i Nr 141, poz. 942, z 1998 r. Nr 113, poz. 717 oraz z 1999 r. Nr 83, poz. 931 i Nr 101, poz. 1178) po art. 138 dodaje się art. 138a i art. 138b w brzmieniu:

"Art. 138a. § 1. Kto, zawierając umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, nie okazuje konsumentowi dokumentu potwierdzającego prowadzenie działalności gospodarczej oraz dokumentu tożsamości, podlega karze grzywny.

§ 2. Tej samej karze podlega, kto zawierając umowę w cudzym imieniu poza lokalem przedsiębiorstwa, nie okazuje ponadto dokumentu potwierdzającego swoje umocowanie.

Art. 138b. § 1. Kto, będąc zobowiązany na mocy orzeczenia sądu do zaniechania wykorzystywania lub do odwołania zalecenia stosowania ogólnych warunków umów albo wzoru umowy, nie stosuje się do tego obowiązku, zawierając w umowie niedozwolone postanowienia umowne, podlega karze grzywny.

§ 2. Jeżeli orzeczenie sądu, o którym mowa w § 1, dotyczy przedsiębiorcy nie będącego osobą fizyczną, odpowiedzialność przewidzianą w § 1 ponosi osoba kierująca przedsiębiorstwem lub osoba upoważniona do zawierania umów z konsumentami."

 

Art. 21. Przepisy art. 1-17 oraz art. 18 pkt 1-5 stosuje się do umów zawartych i nie wykonanych w dniu wejścia w życie ustawy.

 

Art. 22. Przepisów Kodeksu cywilnego o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny nie stosuje się, jeżeli produkt został wprowadzony do obrotu krajowego przed dniem wejścia w życie ustawy.

 

Art. 23. Do czasu wydania rozporządzenia, o którym mowa w art. 18 pkt 7, zachowuje moc rozporządzenie wydane na podstawie art. 384 Kodeksu cywilnego, nie dłużej jednak niż przez 2 lata.

 

Art. 24. Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marek>>>

Rambo to biblijny Tomasz:(

Gdzie Twój bok???

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"Measurements can provide a measure of insight, but are no substitute for human judgment. Why are we looking to reduce a subjective experience to objective criteria anyway? The subtleties of music and audio reproduction are for those who appreciate it. Differentiation by numbers is for those who do not".--Nelson Pass

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marek Lacki

 

"Nie robię sobie jaj. Jestem prawnikiem."

 

"3. W wypadku gdy przedsiębiorca nie może wykonać zobowiązania z powodu choćby przejściowej niemożności spełnienia świadczenia o właściwościach zamówionych przez konsumenta, przedsiębiorca może, jeżeli zawarto takie zastrzeżenie w umowie, zwolnić się z zobowiązania przez spełnienie świadczenia zastępczego, odpowiadającego tej samej jakości i przeznaczeniu oraz za tę samą cenę lub wynagrodzenie, informując zarazem konsumenta na piśmie o jego prawie nieprzyjęcia tego świadczenia i odstąpienia od umowy, ze zwrotem rzeczy na koszt przedsiębiorcy.

4. W wypadku, o którym mowa w ust. 3, konsument ma prawo odstąpić od umowy w sposób i na zasadach określonych w art. 7. Zwrot rzeczy następuje w takim wypadku na koszt przedsiębiorcy."

 

A ja jestem sędzią, anonimowość internetu każdego z nasz czyni wyjątkowym :P Prawnik! a jutro pilot F16?

Czytaj ze zrozumieniem, w tym co przytoczyłeś wyraźnie pisze że zwrot następuje na koszt sklepu gdy "przedsiębiorca nie może wykonać zobowiązania...o właściwościach zamówionych przez konsumenta", czyli gdy sprzedawca prześle produkt niezgodny z opisem!

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tu masz zapis z regulaminu allegro dotyczący możliwości zwrotu towaru sprzedawcy:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Zauważyłeś za końcu "W takich przypadkach Sprzedający nie może obciążyć Kupującego opłatą odstępną, czyli potrącić części wpłaconej sumy. Kupujący ponosi jednak koszt wysyłki towaru"

 

Wszystkie sklepy w Polsce i Allegro też działa niezgodnie z prawem umieszczając taką informację? Czy może jeden dzieciak o nicku "Marek Lacki" wypisuje głupoty żeby sobie jaja porobić albo z niewiedzy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę ktoś przez przypadek znalazł właściwą stronę AVANCE

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Tu jest wiecej rarytasów, chyba Sonus jednak się obrazi ;-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

RamboK2, 23 Kwi 2010, 08:52

 

>A tu masz zapis z regulaminu allegro dotyczący możliwości zwrotu towaru sprzedawcy:

>

>

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

>

>Zauważyłeś za końcu "W takich przypadkach Sprzedający nie może obciążyć Kupującego opłatą odstępną,

>czyli potrącić części wpłaconej sumy. Kupujący ponosi jednak koszt wysyłki towaru"

>

>Wszystkie sklepy w Polsce i Allegro też działa niezgodnie z prawem umieszczając taką informację? Czy

>może jeden dzieciak o nicku "Marek Lacki" wypisuje głupoty żeby sobie jaja porobić albo z niewiedzy.

 

 

 

W zasadzie to mnie publicznie obrażasz, ale zakładam, że masz 13-15 lat, więc trzeba na to spojrzeć z nieco innej perspektywy i wybaczyć. Mam dyplom zeskanować i Ci pokazać? Marek Lacki to nie jest nick tylko prawdziwe imię i nazwisko.

 

Jeżeli sklepy zamieszczają taką informację, to jest ona niezgodna z prawem i nie ma żadnej mocy wiążącej. Zupełnie ja ta: "Po odejściu od kasy reklamacji nie uwzględnia się"

 

Jeśli zaś chodzi o zapis, który to reguluje, to jest to ten (wcześniej omyłkowo chyba wskazałem inny Art.):

 

Art. 7. 1. Konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie, w terminie dziesięciu dni ustalonym w sposób określony w art. 10 ust. 1.

2. Nie jest dopuszczalne zastrzeżenie, że konsumentowi wolno odstąpić od umowy za zapłatą oznaczonej sumy (odstępne).

3. W razie odstąpienia od umowy umowa jest uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. To, co strony świadczyły, ulega zwrotowi w stanie niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu. Jeżeli konsument dokonał jakichkolwiek przedpłat, należą się od nich odsetki ustawowe od daty dokonania przedpłaty.

 

Przepraszam, ale nie będę dalej kontynuował tego tematu, gdyż jest niezgodny z tytułem wątku.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panie prawniku, trochę spokoju....

 

Transport nie był przedmiotem niezawartej umowy Sklep-Kupujący. Tylko innej wykonanej umowy prawdopodobnie Kupujący-Transportodawca. Więc Sklep zwróci wszystko, a Transportodawca ma to w nosie, bo on swoje skasował i wykonał. To taka łopatologia.

 

A poza tym to dyskutujemy o kolumnach.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

gaudi1, 23 Kwi 2010, 21:34

 

>Panie prawniku, trochę spokoju....

>

>Transport nie był przedmiotem niezawartej umowy Sklep-Kupujący. Tylko innej wykonanej umowy

>prawdopodobnie Kupujący-Transportodawca. Więc Sklep zwróci wszystko, a Transportodawca ma to w

>nosie, bo on swoje skasował i wykonał. To taka łopatologia.

 

OK. Zatem ostatni raz. Załóżmy, że przyjmiemy taką interpretację, iż koszt przesyłki powrotnej nie jest częścią kosztu koniecznego do realizacji umowy. Bo w zasadzie nie jest. Nie zmienia to jednak faktu, że umowa zawarta na odległość, czyli ze sklepem internetowym, to umowa o zakup towaru wraz z transportem pod wskazany adres. Konsument zawiera tylko jedną umowę. Przedsiębiorca musi zwrócić całość sumy kosztów wykonania umowy, która nie została zawarta. Jeśli więc coś kosztuje 1000 zł + 150 zł kosztów przesyłki to koszt wykonania umowy wynosi 1150 zł. Umowę uznaje się za niezawartą, więc przedsiębiorca musi zwrócić całą sumę. Umowa transportowa to umowa między przedsiębiorcą a świadczącym usługę transportu. Dlaczego jednak konsument miałby ponosić jakikolwiek koszt za niezawartą umowę i płacić za koszt przesyłki powrotnej, skoro umowy nie zawarł a towar musi odesłać? OK. Pozostawmy kwestię kosztów transportu powrotnego jako nierozstrzygniętą (poszukam orzecznictwa w tej sprawie), natomiast koszt transportu do klienta jest niewątpliwie integralną częścią tej niezawartej umowy i musi być zwrócony i co do tego nie ma chyba żadnych wątpliwości.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marek Lacki

"OK. Zatem ostatni raz....." a potem jeszcze jeden!!!!!

 

Zrozum wrzeszczcie! klient zamawia towar oraz przy okazji zleca usługę transportu, usługa transportu jeśli jest wykonana prawidłowo, to jest uważana za zrealizowaną. W razie zwrotu klient może zażądać przerzucenie kosztów transportu na sprzedawce, jeśli przesłał on towar niezgodny z umową, a nie jeśli mu się np. odwidział kolor kolumn itp.

 

Postaram ci się to wyjaśnić jak dziecku z podstawówki przykładem taki jak ten: według ciebie kupując powiedzmy kabel wart 6zł o długości 3m i wybierając wysyłkę kurierem kosztującą 20zł, po dotarciu kabla jeśli okaże się że jednak potrzebuje 5m, to mogę odesłać sprzedawcy ten 3 metrowy, poprosić o wysyłkę 5 metrowego oraz zażądać zwrotu kosztów wysyłki tego 3 metrowego w obie strony, która w tym wypadku wyniesie około 40zł przy wartości towaru około 6zł, przy czym nie ma tu żadnej winy sklepu, pomyśl chwilę i zadaj sobie pytanie czy to ma sens? bo według ciebie tak to powinno wyglądać!

 

Napisałeś "Przepraszam, ale nie będę dalej kontynuował tego tematu, gdyż jest niezgodny z tytułem wątku." i już zacząłem o tobie nieco poważniej myśleć, a ty dalej swoje, zadzwoń panie niby "prawniku" do rzecznika praw konsumencki, może on ci przetłumaczy, nie rozpisuj się już na tym forum, bo mało kogo interesuje twoje błędne interpretacje podstawowych zapisów prawa.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marek Lacki

"To jest już ryzyko przedsiębiorcy"

 

Twoja interpretacja daje możliwość odsłuchu sprzętu u siebie w domu na koszt sklepu ... raj dla klienta :) Bardzo chętnie sam skorzystałbym z takiej możliwości aby móc odsłuchać na swoim sprzęcie kilka modeli źródeł, znasz jakiś sklep internetowy który tak postępuje? bardzo chętnie skorzystam ;)

ja niestety nie znam żadnego, a na internecie kupuje bardzo często. Ciekawe czy jeśli taka interpretacja by funkcjonowała istniałby jakikolwiek sklep internetowy z okablowaniem Hi-End, bo jak wiadomo dobór dobrego głośnikowego czy interkonektu często wiąże się dziesiątkami prób, mając taką możliwość przy doborze interkonektu można by do sklepu odsyłać w jedna i drugą stronę wszystko co ma w ofercie i wybrać najodpowiedniejszy, wszystko na koszt sklepu. Bardzo wielu audiofilów chętnie skorzystałoby z takiej możliwości.

 

szczególnie tu, na tym forum audio, twoja interpretacja Panie "Marek Lacki" byłaby po prostu rajem dla audiofili .... dlatego szczególnie dla naszego hobby, informacja z twojej strony jako "prawnika" że mamy prawnie zapewniony zwrot kosztów przesyłki w obie strony w razie rezygnacji z zakupu jest tak nierzeczywista, że frustrująca, no chyba że znasz taki sklep audio który tak funkcjonuje, jeśli tak to chylę czoła i publicznie cię przeproszę, ale obawiam się że jeśli takowy istnieje i podasz jego nazwę to szybko zbankrutuje, bo baaaaaaaaaaaaardzo wielu z tego forum zacznie korzystać z jego usług.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość ma charakter bezwzględnie obowiązujący.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marek

"Prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość ma charakter bezwzględnie obowiązujący.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) "

 

Na stronce uokik nie określają się bezpośrednio w sprawie kosztów wysyłki "..... ma obowiązek niezwłocznie zwrócić całą uiszczoną przez nas kwotę" ten zapis pozwala na kilka interpretacji: całą czyli wraz z kosztami wysyłki, lub całą uiszczoną przez nas kwotę za PRZEDMIOT zakupu (słowo cała ma tu określać że bez potrącania jakichkolwiek opłat odstępnych), no i w tym drugim wypadku rozumiemy że uiszczamy sprzedawcy kwotę za towar oraz kwotę za wysyłkę (no bo i w sumie tak jest), więc w praktyce uiszczamy na koncie sprzedawcy "całą" kwotę za towar połączoną z kwotą za koszty wysyłki, które nie są głównym przedmiotem sprzedaży, a jedynie pośrednictwa sklepu na drodze klient - firma spedycyjna.

 

Wcześniej podałem linka do jedynego zapisu jaki znalazłem na internecie który jasno określa kto w takiej sytuacji opłaca koszty wysyłki:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

prawnicy allegro zinterpretowali że klient, o czym jawnie piszą

 

podsumowując

zinterpretować jak widać sobie można jak komu wygodnie, takie bywa prawo, ale w codziennej praktyce żaden sklep w takiej sytuacji nie zwraca kosztów wysyłki, o wygranym procesie klienta w tej sprawie nic nie znalazłem, wniosek: panom posłom któryś rzecznik powinien problem zasygnalizować, aby przygotowali odpowiedni regulujący to jednoznacznie artykuł

 

wniosek drugi, najważniejszy, jeśli mamy ten temat ciągnąć to niech ktoś założy osobny wątek, bo zdecydowanie przesadziliśmy z odstąpieniem od tematyki

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moze zacznijmy co jest na rachunku.

Kolumny Avance cena z VAT powiedzmy 7000.

 

A co do transportu to moze go w ogóle nie być, a Sprzedawca zawiera umowę w imieniu i na koszt Kupującego.

 

A może bć ta:

 

1. Kolumny Avance cena z VAT powiedzmy 7000PLN

2. Kurier 150PLN

suma 7150PLN

 

Albo ostatnia wersja

Kolumny Avance cena z VAT powiedzmy 7000 (cena uwzględnia koszty transportu).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie. Po pierwsze zgadzam się z sugestią Rambo, aby przenieść tę dygresję na osobny wątek - tu prośba do administratora.

 

Sprzedawca nie zawiera umowy w imieniu kupującego a w swoim i tylko na koszt kupującego. Klient wpłaca całą sumę na konto sprzedawcy. Zgodnie z wcześniej przytaczaną ustawą z 2000 roku sprzedający musi zwrócić wszystkie świadczenia, które wcześniej zostały wpłacone.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie troszkę poszperałem po necie i zauważyłem że w przypadku NIEZGODNOŚCI towaru z umową prawo wyraźnie mówi kto ponosi koszty transportu:

"4. W wypadku, o którym mowa w ust. 3, konsument ma prawo odstąpić od umowy w sposób i na zasadach określonych w art. 7. Zwrot rzeczy następuje w takim wypadku na koszt przedsiębiorcy."

 

W przypadku zwrotu bez podania przyczyny, sam zapis dotyczący zwrotu nie określa jasno informacji na temat wysyłki, ale osobny zapis prawa reguluje że klient ma prawo do zwrotu kosztów WYKONANEJ usługi tylko wtedy gdy ma ona wartość mniejszą niż zawarta w umowie, z tym się Panie "Marek Lacki" ze mną pewnie zgodzisz?

 

No i tutaj pojawia się haczyk na podstawie którego allegro mogło jednoznacznie zapisać że w takiej sytuacji klient ponosi koszty wysyłki, ponieważ zamawiając towar, zamawia również transport, czyli usługę która zostaje wykonana na rzecz Kupującego.

 

Po głębszym wtajemniczeniu się w temat zauważyłem że nawet na forach prawniczych zdania bywają podzielone na ten temat, ale pewne jest że żaden sprzedawca nie pokrywa tego typu kosztów, także....... można by grzebać w tym temacie bardzo długo a i tak do jakich wniosków nie dojdziemy to zostanie tak jak jest, no chyba że sie prawo w tej kwesti zmieni.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cieszę się Rambo, że zmieniłeś ton swoich wypowiedzi z agresywnego na rozsądny.

 

Zapis istotnie nie określa jasno, wykładając kawę na ławę, jednak zwrot wszystkich świadczeń przez obie strony to właśnie oznacza.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.