Skocz do zawartości
IGNORED

Modyfikacja odtwarzacza Philips CD604 i CD614


arturp

Rekomendowane odpowiedzi

O poranku zakup stabilizatora L7808T na Wolumenie . Napiecie dodatnie pobrałem z kondensatora w zasilaniu na którym napiecie było 11,9V . Dodałem po 220nF Wima przy stabie na wejściu i wyjściu oraz 100uF Panasonic FM do stojacych juz przy przetworniku 200uF Sanyo Oscon . Stabilizator na spadek napięcia 2V więc po stabilizacja działa i napięcie teraz jest 8,1V ( te staby maja lekki rozrzut 2-4% ). Wymieniłem rezytory do konwersji na 1k Rref i po 1,2k Rout .

Siadam , słucham i... charczy . Teraz czas na wymianę TDA1543 , może go za mocno podgrzewałem podczas lutowania .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

...there is no spoon...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zdjęcie nie wchodzi , może teraz .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

...there is no spoon...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Usunąłem rezystory do pasywnej konwersji i odtworzyłem oryginalna sekcje analogową za przetwornikiem . I gra prawidłowo . Czyli to nie TDA1543 ma problem . Ten przetwornik poprostu nie lubi pasywnej konwersji . Dołożyłem jeszcze stabilizatory 7908 i 7808 dla opampów , parę kondków i gra znakomicie . Chyba nie ma sensu walczyc dalej ze stopniem lampowym .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

...there is no spoon...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie konwersja na 1,5k i 2x2,7k działa OK, te wartości stosują w 47Lab i DAC zbierał entuzjastyczne recenzje. Facet z podanej przeze mnie strony prezentuje inne podejście.

 

Tutaj Thorsten Loesch o tym

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • 2 miesiące temu...

Mam pytanie.

Bawię się cd 610. Występuje on jako transport dla daca.

Powymieniałem kondy, odłączyłem TDA i opampy od zasilania.

W następnej kolejności chcę zasilić chipy każdy z osobnego zasilania 5V. I tu jest schodek:

kiedy podłączam nowy zasilacz do SAA7220, po 20 sekundach napęd zaczyna się obracać w przeciwną stronę przy olbrzymiej szybkośi.

Przy oryginalnym zasilaniu działa normalnie.

Wiecie może czemu tak się dzieje??

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"Wolę błędy entuzjazty od obojętności mędrca" - Anatol France

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • 3 lata później...

Witam.

Mam zamiar wykonać w swoim cd614 kilka zmian na płytce. Zasadnicze pytanie po przeczytaniu całego wątku brzmi, które z tych modyfikacji przyniosły najlepszy efekt i które w związku z tym naprawdę warto wykonać. zależy mi w szczególności na ociepleniu brzmienia, na takim lekkim "lodnesie" - wycofaniu części pasma w okolicach 1khz.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W roku 1984 ekstremalnie uzdolniłem swój odtwarzacz Crown na baterie 2x 7.5V i dzięki temu sam nauczyłem się odbioru muzyki poważnej, ale dodatkowo zastosowałem swojej roboty wzmacniacz kl.A na precyzyjnych VMOSFET.

Po co ja to piszę, bo wiem że takie coś TDA1543, co bezpośrednio pracuje z ważnym układem scalonym wymaga poprawionego zasilania zrobionego tylko złożonym filtrem kondensatorowym i jeśli na takie coś TDA1543 dacie bezpośrednio drucikami jak telefonicznymi ponad 1000uF tant. i 6uFceramik i nawet 18000uF elektrolit to dopiero okaże się profesja tej rzeczy, inne rzeczy jak te co wymieniłem, nie wymagają aż tak dokładnego zasilania(cyfrowe układy -SMD 220uF tantal i 3uFceramik), ale zasilanie lasera i cyfrowego czytnika tez musi mieć dobre zasilanie. Szkołą jest zrobić wzmocnione kondensatorami główne zasilanie i do niego drutami łączyć masy i plusy, w pobliżu kondensatora zasilającego inne układy scalone i też taki kondensator podobnie wzmocnić i od niego cienkimi drucikami jak telefonicznymi zasilać plusy i minusy układów scalonych. Takie prace robi się we wszystkim co służy dla dźwięku, to znaczy nagrywarki, komputery i tak dalej. Tak mocne filtry kondensatorowe zasilania i mądre węzły prądowo napięciowe z licznymi drutami zapewniają niesamowitą jakość dźwięku i kto to umie robić to wie co jest sprzedawane i w jakim stanie beznadziejności.

 

Dla tak mocnego uzdolnienia odtwarzacze o wiele mocniej trzymają się czytanej ścieżki na CD i nawet bez układów antywibracyjnych i w nagraniach słychać jest biały szum analogowego nagrania i można spróbować wywalić kondensatory zwierające do masy pasmo akustyczne, ale jednak wymaga to zastosowania lampy lub innego podobnie działającego audio filtru zaraz po przetworniku D/AC.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Mam zamiar wykonać w swoim cd614 kilka zmian na płytce. Zasadnicze pytanie po przeczytaniu całego wątku brzmi, które z tych modyfikacji przyniosły najlepszy efekt i które w związku z tym naprawdę warto wykonać. zależy mi w szczególności na ociepleniu brzmienia, na takim lekkim "lodnesie" - wycofaniu części pasma w okolicach 1khz.

Moim zdaniem należy przede wszystkim wymienić zegar i dołożyć mu lepszy zasilacz. Trafo może być od Indela.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem największy wpływ na brzmienie ma w kolejności :

- wymiana wzmacniaczy operacyjnych ( taki efekt jak chcesz możesz uzyskać stosując OPA2134 ) lub jeszcze lepiej wymiana analogu na WK-WA na lampie ecc88( e88cc ) z pasywną konwersją I/V na rezystorach lub aktywną na opampie

- wymiana kondensatorów wyjściowych na dobre elektrolity ( black gate , Elna ARS lub drogie poliproryleny , papierowo-olejowe , woskowe itp )

- wymiana kondensatorów w zasilaniu na Nichicon PL ( trudno kupić ) lub BC Components ( Panasonic FC raczej rozjaśnia dźwięk )

- przestawienie w tryb NOS

- stabilizacja zasilania dla opampów ( i najlepeij odrębne zasilanie )

- stabilizacja zasilania dla TDA1543 ( i najlepiej odrębne zasilanie )

- wymiana elektrolitów przy TDA1543 na OsCon

- wymiana elektrolitów przy opampach ( Elna ARS lub ostatecznie Silmic )

- ominięcie lub usunięcie tranzystorów mutujących

Zegara nie wkładałem bo do tego CD się nie opłaca . Gra dobrze ale inne grają lepiej .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

...there is no spoon...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
<br />Zegara nie wkładałem bo do tego CD się nie opłaca . Gra dobrze ale inne grają lepiej <br />

Po zmianie zegara i usunięciu kostki 1543 wraz z towarzyszącymi elementami 604/614 zamieni się w doskonałe, tanie źródło cyfrowe.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawda , może być z tego dobry napęd dla zewnetrznego dac-a . Może uda się także wstawić dobry dac i analog do środka ale miejsca jest mało . W tym celu lepiej poszukać Marantza 50 lub 42/52 - większa obudowa .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

...there is no spoon...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem największy wpływ na brzmienie ma w kolejności :

- wymiana wzmacniaczy operacyjnych ( taki efekt jak chcesz możesz uzyskać stosując OPA2134 ) lub jeszcze lepiej wymiana analogu na WK-WA na lampie ecc88( e88cc ) z pasywną konwersją I/V na rezystorach lub aktywną na opampie

- wymiana kondensatorów wyjściowych na dobre elektrolity ( black gate , Elna ARS lub drogie poliproryleny , papierowo-olejowe , woskowe itp )

- wymiana kondensatorów w zasilaniu na Nichicon PL ( trudno kupić ) lub BC Components ( Panasonic FC raczej rozjaśnia dźwięk )

- przestawienie w tryb NOS

- stabilizacja zasilania dla opampów ( i najlepeij odrębne zasilanie )

- stabilizacja zasilania dla TDA1543 ( i najlepiej odrębne zasilanie )

- wymiana elektrolitów przy TDA1543 na OsCon

- wymiana elektrolitów przy opampach ( Elna ARS lub ostatecznie Silmic )

- ominięcie lub usunięcie tranzystorów mutujących

Zegara nie wkładałem bo do tego CD się nie opłaca . Gra dobrze ale inne grają lepiej .

I o to właśnie mi chodziło.

Prawda , może być z tego dobry napęd dla zewnetrznego dac-a . Może uda się także wstawić dobry dac i analog do środka ale miejsca jest mało . W tym celu lepiej poszukać Marantza 50 lub 42/52 - większa obudowa .

 

Moim zdaniem największy wpływ na brzmienie ma w kolejności :

- wymiana wzmacniaczy operacyjnych ( taki efekt jak chcesz możesz uzyskać stosując OPA2134 ) lub jeszcze lepiej wymiana analogu na WK-WA na lampie ecc88( e88cc ) z pasywną konwersją I/V na rezystorach lub aktywną na opampie

- wymiana kondensatorów wyjściowych na dobre elektrolity ( black gate , Elna ARS lub drogie poliproryleny , papierowo-olejowe , woskowe itp )

- wymiana kondensatorów w zasilaniu na Nichicon PL ( trudno kupić ) lub BC Components ( Panasonic FC raczej rozjaśnia dźwięk )

- przestawienie w tryb NOS

- stabilizacja zasilania dla opampów ( i najlepeij odrębne zasilanie )

- stabilizacja zasilania dla TDA1543 ( i najlepiej odrębne zasilanie )

- wymiana elektrolitów przy TDA1543 na OsCon

- wymiana elektrolitów przy opampach ( Elna ARS lub ostatecznie Silmic )

- ominięcie lub usunięcie tranzystorów mutujących

Zegara nie wkładałem bo do tego CD się nie opłaca . Gra dobrze ale inne grają lepiej .

Dokładnie o to. Dzięki

 

Panowie mam tylko do was ogromną prośbę - nigdzie nie mogę dopaść instr. serwisowej do tego cuda jakim jest CD614.

Jeśli ktokolwiek widział ktokolwiek wie to PLEASE!

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Trzeba poczekać 20-30 sekund aż się załaduje plik ( napisy są małymi literkami )

 

Najpierw będzie - This file is downloadable free of charge... processing (please wait)

a po chwili przekształci sie w - This file is downloadable free of charge: Get Manual

 

wystarczy kliknąć i pobrać .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

...there is no spoon...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

TDA 1543 bardzo nie lubi się z OS-Con -ami. Barwa z nimi jest sucha, Daj tam Panasonic FC chociaż.

A zasilanie tego DAC jest w tym CD spieprzone całkowicie, jeżeli już koniecznie nie chcesz go zasilić z osobnego trafa, akumulatora ( z akku gra najlepiej ) to daj chociaż stabilizacje bezpośrednio przy Dac, najlepiej na samych nóżkach. Jednak dużo lepsze efekty dźwiękowe osiągniesz dając mu osobny zasilacz.

Witam. Podoba mi się pomysł z akumulatorem. Mógłbyś go przybliżyć i skonkretyzować w 614-tce.

 

WIELKIE DZIĘKI ARTURP !

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj wymieniłem wszystkie najważniejsze kondy o których mowa wyżej i dźwięk pozostał bez zmian. Ale ponoć one muszą się wygrzewać jakieś 200-300 godzin. Zajmie mi to jakieś trzy cztery tygodnie (minimum 10 godzin pracy CD-ka dziennie załatwi sprawę, mam nadzieję że nie "załatwi" mi przy okazji Filipka na amen :) ). Potem odsłuch i będzie można coś powiedzieć - choć nie spodziewam się jakiejkolwiek zmiany, ale w ten sposób załatwimy lub wprost przeciwnie "mit" wygrzewania kond.

Jeśli to nic nie da to kolejną i zarazem ostatnią zmianą będzie podmianka OPA.

Napięcia są OK, więc nie dotykam stabilizatorów.

Dam znać co i jak pod koniec września, puki co czekam na sugestie, a filipek cały czas śmiga na repeat z Cassandrą Wilson.

Pozdrawiam Piotr

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj wymieniłem wszystkie najważniejsze kondy o których mowa wyżej i dźwięk pozostał bez zmian.

Bo ten odtwarzacz jest tak lipnie zrobiony że albo max mod albo można go sobie odpuścić .

 

Pisałem , jak mod to minimum CD40 Marantza

 

Napięcia są OK, więc nie dotykam stabilizatorów.

Nie chodzi o napięcia ale coś czego zwykłym miernikiem nie zmierzysz .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jest tak źle , to całkiem fajny CD . A co do wymiany stabilizatorów to prawda - nie chodzi o napięcia tylko jakość samej stabilizacji . Warto wstawic lepsze staby tylko uwaga na nózki - bywaja inne ustawienia niz w tych montowanych fabrycznie .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

...there is no spoon...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zxax1

napisałeś ,, Napięcia są OK, więc nie dotykam stabilizatorów."

To nie jest możliwe aby napięcia w niemodyfikowanym ( fabrycznym ) zasialniu były OK . Popatrz na schemat zasilania - nawet tam wyraźnie podano ,że na gałęzi dodatniej zasilania opampów jest fabrycznie ustawione 10,7 V a na ujemnej 11,9 V - różnica 1,2V . Akurat te dwa napięcia nie są stabilizowane . Aby je wyrównać do około 10V na obydwu gałęziach ( dodatniej i ujemnej ) trzeba na przykład wstawic rezystory o odpowiednich wartosciach w miejsce rezystorów 3671 dla ,,minusa" zasilania i 3670 dla ,,plusa" . Można też diody albo dobre stabilizatory lowdropout na 10V lub 9v i to ostanie rozwiązanie byłoby najlepsze ale kupienie takich stabów jest niełatwe . W tej sytuacji należy zrobić oddzielne zasilanie dla opampów - wylutować rezystory 3670 i 3671 , w ich miejsce ( w otworki od strony opampów ! ) wlutować kabelki odpowiednio + i - zasilania oddzielnego zasilacza . Masę tego zasilacza podłączyć/przylutować do zwory 9103 . Zasilacz zrobić stabilizowany - trafo min. 10W o napięciach na przykład 15-0-15V , mostek z diod MUR860 lub schotky 1A na napięcie min 30V , kondensatory po jednym Panasonic FC minimum 1000uF/25V na żyłę dodatnią i ujemną . warto wlutowac rezystory rozładowujące napięcie kondensatorów - na przykład po jednym 22k/0,6W między nóżki dodatnią i ujemną każdego Panasonica . Za kondensatorami oczywiście stabilizatory dobrej jakości na +/-12V ( możesz tez zrobić stabilizacje regulowaną ) . Warto też wstawić snubbery z kondensatorów 47uF/16V i rezystorów 0,47R/0,6W . No i oczywiście wymienić kondensatory 2666 i 2667 na lepsze . Płytkę symetrycznego zasilacza stabilizowanego i na dodatek regulowanego można kupić w AVT - kit nr.1572A za 7 PLN . Wystarczy wlutować to co napisałem wyżej , przylutować kabelki i gra .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

...there is no spoon...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj wymieniłem wszystkie najważniejsze kondy o których mowa wyżej i dźwięk pozostał bez zmian. Ale ponoć one muszą się wygrzewać jakieś 200-300 godzin. Zajmie mi to jakieś trzy cztery tygodnie (minimum 10 godzin pracy CD-ka dziennie załatwi sprawę, mam nadzieję że nie "załatwi" mi przy okazji Filipka na amen :) )

 

A czego się spodziewałeś? jeżeli są sprawne różnicy nie będzie. Możesz natomiast coś spieprzyć, dając sprawniejsze elektrolity możesz popuścić w.cz tu i ówdzie bo "sprawniejsze" oznacza lepsze w w.cz. Kiedy w końcu dotrze do ludzi że fabryka nie jest ani głupia, ani zła, ani nie pracują tam inżynierowie-debile. Owszem, pakują filtry bo muszą sprzęty przejść różne atesty i EMI. Pojemności tak się dobiera, żeby w.cz po układzie nie latało. My możemy sobie wyjąć filtry za Dac, oni nie. To tak samo jak z silnikami w samochodach - ja mogę podłubać przy parametrach zapłonu i zmniejszyć spalanie o litra-dwa, a fabryka nie może bo mają spełnić takie a nie inne normy.

Jeżeli ktoś nie wierzy w zdolności fabryki niech sobie spróbuje ulepszyć sprawnego, zaznaczam, cd arcama 5, albo innego. Nie, żebym nie próbował :) Wstawienie elektrolitów "lepszych" powoduje różne hece z w.cz które psują górę pasma. Opampy psuja dźwięk nie dlatego że są złe (nawet stare są dużo lepsze niż potrzeba) ale dlatego że miksują -jak każdy wzmacniacz- dźwięk z częstotliwościami pasożytniczymi a im ich więcej tym gorzej. Pierwszy op - F +(f+ f1) + (F-f1). Drugi - F + (F +(f+ f1) + (F-f1)) - (F +f1 -f1 ) + f1 - f1. Wzory dla jednej częstotliwości pasożytniczej a jest ich w praktyce bardzo wiele. Dla 2 w.cz na pierwszym op F+ (F + f1) - (F-f1) + (F+f2) +(F-f2) + (f1+f2) - (f1-f2). Na drugim już nie chce mi się pisać.... Prędzej czy później jakieś w.cz się wymiksuje w pasmo słyszalne, co jest oczywiste bo produkty mieszania też się wymieszają. Objawia się to jako zaciemnienie i zmatowienie dźwięku. źródła w.cz to generatory, część cyfrowa, zniekształcenia harmoniczne, oversampling, to co się nałapie z zasilania i z powietrza. Każdy kolejny stopień wzmacniający drastycznie pogarsza problem. Przejście w NOS powoduje że nam się mniej w.cz miesza, a 44.1 khz trudno jest zmieszać tak, aby coś powstało w paśmie słyszalnym, bo jest blisko tego pasma i produkty mieszania z tego pasma się oddalają. Przy minimalistycznym układzie wyjściowym znam przypadki że z oversamplingem gra lepiej.

 

"zxax1

napisałeś ,, Napięcia są OK, więc nie dotykam stabilizatorów."

To nie jest możliwe aby napięcia w niemodyfikowanym ( fabrycznym ) zasialniu były OK"

Jest możliwe. Mogli mieć jakieś powody żeby tak zrobić, np. gdzieś jakieś napięcie stałe na wyjściu układu. Znam odtwarzacze które pracują poprawnie tylko przy podanym przez producenta napięciem zasilania z odchyłka 1-3 %. Bardzo stare odtwarzacze miały wszędzie możliwość regulacji takich napiec, nowe już nie mają albo nie potrzebują, albo ktoś pomyślał że przy takim a nie innym przetworniku nie ma to sensu finansowego.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

shittzu .

No i co z tego wynika ? Tu chodzi o modyfikacje określonego modelu . Postaraj się i chociaż przeanalizuj schemat zanim coś napiszesz . Po co komu takie puste gadanie ? Twoim zdaniem nie nalezy wyrównac napięc na gałęziach zasilania opampów ;-) ? Jakaś kreatywna elektronika ...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

...there is no spoon...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisząc, że napięcia są ok. miałem na myśli to, że są one zgodne z napięciami podanymi w serwisówce. Doszedłem do wniosku, że różnica jaką tam mamy nie powstała bez powodu, a producent wiedział co robi biorąc zapewne pod uwagę spadki napięcia za węzłem.

Puki co słucham dalej i niestety nie odnotowałem poprawy w brzmieniu, ale na to jeszcze mamy czas (kondy jeszcze sie nie wygrzały).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymieniłes kondensatory wyjściowe i też nie ma różnicy ? A co wstawiłeś w miejsce starych ? A może oczekujesz zbyt wielkich zmian ? Niestety różnice są subtelne i często słyszalne tylko przy bezpośrednim porównaniu zmodyfikowanego i fabrycznego . Prawdziwy efekt daje dopieo cały komplet modyfikacji . Tylko ,mimo to ,nadal nie będzie rewolucji . Usłyszysz poprawę ale to nie będzie nic cudownego , wspaniałego i magicznego . Będzie dobrze ale nie oczekuj cudu :-)

PS

Wierz mi , zasilanie symetryczne wzmacniaczy operacyjnych , jak sama nazwa wskazuje , ma być symetryczne czyli napięcie na żyle dodatniej i ujemnej ma być takie samo . Nie jest ważne napięcie na wyjściu z zasilacza tylko napięcie na nóżkach opampów . Dlatego pisałem o wylutowaniu rezystorów , które doprowadzaja prąd do tych nóżek i w ich miejsce wstawienie diod , stabilizatorów lub oddzielnego zasilania . Może nie słyszysz różnicy po wymianie kondensatorów bo te niezmodyfikowane elementy toru nie pozwalają grać dobrze temu CD. Łukasz lampizator też pisze na swojej stronie ,że wymieniał kondensatory wyjściowe i nie słyszał różnicy ale jak wstawił OsCony w części cyfrowej to piał peany jaki cudowny efekt dały .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

...there is no spoon...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wierz mi , zasilanie symetryczne wzmacniaczy operacyjnych , jak sama nazwa wskazuje , ma być symetryczne czyli napięcie na żyle dodatniej i ujemnej ma być takie samo . Nie jest ważne napięcie na wyjściu z zasilacza tylko napięcie na nóżkach opampów . Dlatego pisałem o wylutowaniu rezystorów , które doprowadzaja prąd do tych nóżek i w ich miejsce wstawienie diod , stabilizatorów lub oddzielnego zasilania . Może nie słyszysz różnicy po wymianie kondensatorów bo te niezmodyfikowane elementy toru nie pozwalają grać dobrze temu CD. Łukasz lampizator też pisze na swojej stronie ,że wymieniał kondensatory wyjściowe i nie słyszał różnicy ale jak wstawił OsCony w części cyfrowej to piał peany jaki cudowny efekt dały .

 

Tylko, że opamp konwersji I/V widzi na wejściu napięcie stałe Vref, które ma wg. specyfikacji TDA 1543 zawierać się w granicach 2,1-2,3V, więc idąc dalej ściezką symetryczności, należało by uznać ten potencjał za wirtualne zero i względem niego symetryzować napięcia...

 

Niezależnie od wszystkiego, zdecydowanie warto dać stabilizowane zasilanie do owego opampa, najlepiej z oddzielnego uzwojenia/transformatora aby tę czułą część toru odseparować od śmiecia chadzającego po laminacie z napędu i całej cyfrówki. Mam gdzieś w klamotach jeszcze dwa takie CDki, pozostałości po zabawach i nigdy mnie jakoś nie przekonały do siebie, trzeszczący plastik obudowy i "wzmocnień", głośny napęd, płytka, która odbiega od niektórych standardów Philipsa - ta jest projektowana autoroutrem, a nie jest porządnym inżynierskim dziełem (przynajmniej moim zdaniem) - tego już nie nadrobi się. Można coś poprawić, ale szału nie będzie.

 

Najprościej i najlepiej jest dodać dedykowane trafo oraz taką płytkę PD NOS DACa Petera Daniel'a - teraz już nie ma "czerwonej biżuterii", ale przynajmniej DAC porządnie zrobiony, od razu NOS, a jeśli da się DOBRE rezystory konwersji I/V, to zagra to zdecydowanie lepiej, od wysiłków na gotowym (skiepszczonym) laminacie. A i mniejsze ryzyko uszkodzenia samego CD... Ja w każdym razie przez jakiś czas tak grałem...

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) post-9373-0-02016200-1378226341_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Czyli jakie powinny byc napięcia zasilania dla opampów - podaj przykład ( np 10V i -12V ) ? . A skoro tak to dlaczego producenci opampów o tym nie piszą w notach a producenci odtwarzaczy podają napięcie symetryczne np +/-12V ?

2. Pasywna konwersja na TDA1543 ? Pisałem o tym już sporo w tym wątku . Mnie się nie udało - przez cały czas miałem zniekształcenia . Jest trochę literatury w sieci ,która dowodzi ,że taka konwersja nie sprawdza się w przypadku TDA1543 . Niby gra ale jednak coś tam zabrzęczy , zachrapie :-)

Sam przetwornik jest ,moim skromnym zdaniem , świetny . Mam teraz z 10 rozgrzebanych odtwarzaczy na TDA1543 ( głównie Grundigi 8150, 303 i Philipsy 600/610 , 604/616) i wszystkie brzmią mi jakoś bardziej gładko , prawdziwie , czytelnie , namacalnie i naturalnie niż ciepławy TDA1541 ( tych też mam kilka )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

...there is no spoon...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymieniłes kondensatory wyjściowe i też nie ma różnicy ? A co wstawiłeś w miejsce starych ?

Najpierw wstawiłem to - ELNA SILMIC II RFS 100uF/50V. Po kilkunastu godzinach odsłuchu wstawiłem to - NICHICON MUSE FG Fine Gold 47uF/50V. Zero zmian w jakości dźwięku. Pozostałe kondy wymieniłem na Nichicony z serii KA i KW (pojemności dwukrotnie większe np. zammiast 470uF / 16v dałem 1000uF / 25v.

 

arturp

Czy mógłbyś doprecyzować swoje stwierdzenie cyt."ciepławy TDA1541" Nie słyszałem nigdy TDA1541, ale jak dla mnie to właśnie TDA1543 brzmi ciepławo wręcz ciepło. Może się mylę, ale moja definicja ciepła w dźwięku brzmi w uproszczeniu następująco - Dźwięk ocieplony charakteryzuje się lekkim cofnięciem środka pasma (umownie szeroko pojęte okolice 1KHz taki zdejmowalny loudnes we wzmacniaczach Yamahy), wokale stają się przyjemniejsze i nie natarczywe. Niskie tony są bardzo miękkie, ale nie rozwleczone tylko sprężyste, dobrze kontrolowane i rozciągnięte. Wysokie tony dźwięczne, ale nie natarczywe.

To tyle. Dla mnie liczy się głównie barwa i dynamika, a przede wszystkim to co opisałem wyżej "loudnes".

Detale, scena, lokalizacja czy źródła pozorne są dla mnie co najwyżej trzeciorzędne. Liczy się klimat i barwa.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Czyli jakie powinny byc napięcia zasilania dla opampów - podaj przykład ( np 10V i -12V ) ? . A skoro tak to dlaczego producenci opampów o tym nie piszą w notach a producenci odtwarzaczy podają napięcie symetryczne np +/-12V ?

 

Ależ oczywiście, że producenci podają w notach napięcie symetryczne, ale nie zakładają przy tym, ze na wejścia podajesz niesymetryczne napięcia stałe. Spotkałem się z rozwiązaniami, gdzie na wyjściu z DAC'a napięciowego, na którym napięcie DC było 2,5V filtr za DACem wejścia OPAMPa było połączone galwanicznie z potencjałem 2,5 i wzmacniacz operacyjny nie widział potencjału masy, więc "wirtualna masa" była na potencjale 2,5V, a napięcia zasilania odpowiednio przesunięte i symetryczne wokół wirtualnej masy. Nie jest to zabieg niezbędny tak długo, jak długo sygnał wzmacniany nie jest obcinany na niesymetrycznym zasilaniu. Stąd też nie zawsze się to robi i podejrzewam, że gra to identycznie lub prawie identycznie w tym konkretnym przypadku. zwróciłem tylko uwagę, że owa symetria zasilania powinna być względem masy widzianej przez wzmacniacz operacyjny, a ten czasami wisi na potencjale różnym od 0V. Ot i tyle. Nie ma co o to kruszyć kopii.

 

2. Pasywna konwersja na TDA1543 ? Pisałem o tym już sporo w tym wątku . Mnie się nie udało - przez cały czas miałem zniekształcenia . Jest trochę literatury w sieci ,która dowodzi ,że taka konwersja nie sprawdza się w przypadku TDA1543 . Niby gra ale jednak coś tam zabrzęczy , zachrapie :-)

Sam przetwornik jest ,moim skromnym zdaniem , świetny . Mam teraz z 10 rozgrzebanych odtwarzaczy na TDA1543 ( głównie Grundigi 8150, 303 i Philipsy 600/610 , 604/616) i wszystkie brzmią mi jakoś bardziej gładko , prawdziwie , czytelnie , namacalnie i naturalnie niż ciepławy TDA1541 ( tych też mam kilka )

 

Arturp, przeciaż ani słowem nie napisałem, że TDA 1543 jest be! Więcej, powiem również, że jest bardzo fajny, oferuje dojrzały, zrównoważony dźwięk, ale jest spora różnica na korzyść porządnie zaimplementowanego DAC'a, a ciut spapranego laminatu w tym konkretnym modelu. Sam wiesz, w jakim % CDków są porządnie zrobione zasilania, czy ścieżki, a jakość zasilania to podstawa. Zestaw to np. z laminatem DAC'a również niedocenianego Philipsa CD 723, czy 753 lub ich odpowiedników brandowanych jako Marantz. Pełna gwiazda w zasilaniu, przemyślany layout płytki, nawet dodatkowe masy separujące prowadzone między ścieżkami... A tutaj, zwora na zworze i ogólny chaos automatycznego routera ścieżek... Grałem ze 2 lata na pd NOS DAC Premium (ze zdjęcia) na pasywnej konwersji i nie słyszałem nigdy charczenia, zniekształceń, a jakość tego dość legendarnego DACa stoi na prawdę na bardzo wysokim poziomie. NOS daje ciut ciemne brzmienie, ale zrekompensowane swobodą, zresztą, o zaletach NOS/oversampling tomy napisano. obre rezystory w konwersji I/V (Peter używał Caddocki, świetnie sprawdzą się też tantale) robią duuużo dobrego, jeśli impedancja wyjściowa za duża lub słaba dynamika, stopień lampowy lub bufor. Zresztą... sam to napisałeś w mod'ach ;-). tak samo, jak to, ze tutaj nie przeskoczy się pewnego poziomu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zxax1

tak jak ty odbierasz TDA1543 ja odbieram TDA1541 , czyli jesli dla Ciebie TDA1543 jest ciepły to 1541 będzie nadmiernie ocieplony

madly

To prawda , scieżki są zaprojektowane ,, tajemnie" a jakośc wykonania marna ( pod tym względem nieco lepszy jest 610 ) ale my bierzemy CD614 i go modyfikujemy . O tym jest ten wątek . Prawdą jest ,że lepszych do modyfikacji CD-eków są setki i sam wolę inne ale ten CD kupiony na allegro za 50 PLN po modyfikacjach za 100 PLN jest niedościgniony w stosunku jakości do ceny .

Dla porównania - zrobiłerm ostatnio prosty mod Grundiga CD8100 ( CDM2, TDA1541A) polegajacy na wstawieniu odrębnego zasilania dla sekcji analogowej , wymianie elektrolitów i przestawieniu w tryb NOS . Philips CD614 w wersji fabrycznej gra lepiej niz ten modyfikowany Grundig . Dlaczego ? Nie mam pojęcia .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

...there is no spoon...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powtarzam - wymieńcie zegar. Może być taki (plus trafko od Indela):

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak jak ty odbierasz TDA1543 ja odbieram TDA1541 , czyli jesli dla Ciebie TDA1543 jest ciepły to 1541 będzie nadmiernie ocieplony

- czyli "moja" definicja ocieplonego brzmienia jest właściwa?

Philips CD614 w wersji fabrycznej gra lepiej niz ten modyfikowany... .

Teraz coś co mnie samego zaskoczyło, prawie zwaliło z nóg.

Razem z 614, nabyłem 604 ale ten był "trafiony". Wczoraj wieczorem wrócił do mnie z naprawy więc podłączyłem go w celu bezpośredniego porównania z 614 co było wcześniej nie możliwe. I... . i jakież było moje zdziwienie po tym teście jak się okazało, że niemodyfikowany 604 gra lepiej od modyfikowanego 614. Dokładniej rzecz biorąc 604 gra minimalnie cieplej (niżej schodzący bas, mniej jazgotliwa średnica, chociaż do tej pory w 614 średnica nie wydawała mi się jazgotliwa) wszystko to jest na granicy wyczuwalności, ale jednak, albo to tylko różnica poziomów na wyjściu? Faktem jest jednak to, że dwa CD podłączone do jednego wzmaka takim samym okablowaniem grają nieco różnie tak jak napisałem wyżej na granicy wyczuwalności, ale jednak. Nadal brzmienie jednego jak i drugiego CD (ze wskazaniem na 604) odpowiada mi w kategoriach ogólnych o wiele bardziej niż brzmienie z mojego strumieniowca, który przy filipkach gra szaro, sucho i nie tak przyjemnie.

Pomyślałem sobie, że skoro tak podoba mi się brzmienie z rzeczonych CD to fajnie byłoby wykorzystać któregoś z nich jako DAC.

Widzę, że kilka osób na tym forum ma ogromną wiedzę w tej dziedzinie chociażby arturp, czy madly, (przepraszam jeśli kogoś pominąłem, ale działam teraz w "afekcie" :) ).

Pytanie za milion punktów - czy dacie radę wstawić do tego CD cyfrowe wejście najlepiej coaxial ?!!!

Jeśli tak to zróbmy to teraz !

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.