Jump to content
IGNORED

Cyfrowe korektory to idealne lekarstwo na chorobę - audiofilską ..


krell69

Recommended Posts

Cyfrowe korektory akustyki pomieszczenia z pomiarem charakterystyki za pomocą mikrofonu pomiarowego i zarazem linearyzacji całego toru akustycznego począwszy od przetwornika -preamp-końcówkę mocy -kolumny i oczywiście akustykę pomieszczenia . To wszystko składa sie na efekt końcowy słuchanej muzyki. A więc ostatni szlif korektorem parametrycznym to lekarstwo na wspaniały dzwięk w każdych warunkach i zakończenie tematu drogiej choroby jaką jest audiofilizm. Mam coś takiego i podłączone do nawet taniego zestawu jest ekstra ..Dlaczego tylko w studiach się coś takiego stosuje a w audio Hi END? i w dodatku z dobrą lampą ..Myślę ,że jest to lekarstwo na super liniowe konstrukcje.

Link to comment
Share on other sites

Liniowość to nie wszystko - to po pierwsze. ;) Taki korektor może sytuację jedynie ratować jeśli mamy podbicia/rezonanse przy pewnych częstotliwościach. Im wyższe częstotliwości tym ostrożniej podchodził bym do korekcji (choćby z powodu kierunkowości wyższych częstotliwości, co sprawia problemy przy samym pomiarze). Lepiej szukać korektora który ... przede wszystkim nie psuje i koryguje tylko tam gdzie trzeba. Ogólnie taki korektor to dobry pomysł (taka kropka nad "i" w naszym systemie, wyrównanie pasma), ale nie jest to tak że wepniemy takie urządzenie do boomboxa i dostaniemy super hi-end.

Link to comment
Share on other sites

Korekcja to remedium na liniowość, ale nie kiepską jakość samych przetworników, jednak efekty jakie daje takie urządzenie, szczególnie w kwestii basu są spektakularne. Nie jest to jednak ekwiwalent ustrojów akustycznych.

 

Sprawa nie dotyczy oczywiście źródeł analogowych.

Link to comment
Share on other sites

Korektor niestety nie zda egzaminu w przypadku usuwania rezonansów niskich częstotliwości - jeśli fala wpada w rezonans w pomieszczeniu i sama się niweluje (fala odbija się od ściany i wraca w przeciw fazie) to nie zależnie jaki poziom sygnału zostanie wyemitowany ze źródła to i tak nic to nie zmieni (u siebie mam taki dołek przy 100Hz i podbijanie EQ nic nie dało)

Link to comment
Share on other sites

fakamada, 16 Kwi 2010, 20:19

 

>Kyle. Kierunkowość nie ma tu nic do rzeczy. Mierzymy w miejscu odsłuchu i w tym i tylko w tym

>miejscu chcemy uzyskać liniowe pasmo.

 

Mierzyłeś kiedyś pomieszczenie mikrofonem dookólnym ? Miałeś praktyczną styczność z takimi pomiarami ? Wiesz jaki wpływ ma na pomiar przechylenie mikrofonu przy pomiarach częstotliwości kilkunastu khz i jaka jest niedokładność takiego pomiaru?

 

Co do miejsca odsłuchu - można też mierzyć każdy punkt pomieszczenia i tak korygować by "średnia" w pokoju była bliższa neutralnej (np. KRK ERGO ma dwa tryby pracy ... "focus" i ogólny).

Link to comment
Share on other sites

Kyle,

 

używam dookólnego mikrofonu ECM8000 i nie zauważyłem drastycznych różnic przy zmianach ułożenia mikrofonu o kilka, kilkanaście stopni. Zresztą te kilkanaście khz nie ma wielkiego znaczenia, bo ten mały zakres możemy ustawić już na słuch. Pomieszczenia, wytłumione czy nie, nie sprawiają wielkich kłopotów w tym zakresie.

 

A co do pomiarów uśrednianych to nie widzę celowości takich zabiegów.

Link to comment
Share on other sites

Jeszcze ciekawostka luźno związana z tematem:

 

W starych folderach z lat '50 '60 podawano czasem kilka pomiarów. Nie tylko dla komory bezechowej, ale również dla np. 2 różnych pokojów mieszkalnych o typowych powierzchniach. Dopiero to dawało jakiś obraz charakteru kolumn. Nie wiem dlaczego teraz panuje dziwna moda na liniowe pasmo w komorze bezechowej. Myslę,m że wina lezy po stronie gazet branżowych.

Link to comment
Share on other sites

krell69, 16 Kwi 2010, 17:30

 

>... ostatni szlif korektorem parametrycznym to lekarstwo na wspaniały dzwięk w każdych

>warunkach i zakończenie tematu drogiej choroby jaką jest audiofilizm...

 

Liniowość charakteryctyki jest tylko jednym z elementów składających się na jakość dźwięku. Nie mniej istone so zniekształcenia THD, zniekształcenia fazy, odpowiedź impulsowa i t.d. Chyba korektor parametryczny nie jest takim lekarstwem na wszystko i nie zamyka tematu audiofilizmu.

Link to comment
Share on other sites

Behringer Ultra-Curve Pro DEQ 2496 ..mam takie urządzenie wpięte pomiędzy napęd Parasound 2000 a przetwornik DAC Parasound 2000 kablami XLR ..potem pre lampa końcówka lampa i kolumny .W takiej konfiguracji nie ma mowy o jakichkolwiek zniekształceniach czy przesunieciach fazowych.Dla mnie ideał ..Dwa miesiące się bawię tym procesorem akustyki oczywiście z dedykowanym do niego mikrofonem ECM 8000 i powiem ,że miło mnie zaskakuje takie połączenie za każdym razem. Zrobiłem także korekcję charakterystyki słuchawek, które zagrały wprost idealnie. Mając taki procesor trzeba trochę czasu na naukę jego dokładnej obsługi jeżeli chodzi o zawarte w nim korektory dynamiczny , parametryczny do ustawień automatycznej korekcji całego toru do głośników oraz korekcji ROM -czyli pomieszczenia odsłuchowego..I jeszcze raz napiszę w swoich wypowiedziach ,że nie ma złych płyt, które kaszanią czy ranią uszy to sprzęt na którym są odtwarzane nie jest do końca poprawny w stanach nieustalonych dzieje się więcej niż na zwykłej sinusoidzie a ucho ludzkie jest niedoścignionym miernikiem dobrej jakości a takie korektory stosowane są wszędzie gdzie każda płyta jest masterowana przed tłoczeniem na technicznie podobnych procesorach w torze zapisu .. Długi czas byłem nastawiony anty do podobnych ustristw bo technologia nie była tak zaawansowana - teraz taki np DEQ jest dla mnie podstawą do budowania poprawnego dzwięku w każdych warunkach odsłuchowych..

Link to comment
Share on other sites

pietreksz, 16 Kwi 2010, 20:22

 

>Korektor niestety nie zda egzaminu w przypadku usuwania rezonansów niskich częstotliwości - jeśli

>fala wpada w rezonans w pomieszczeniu i sama się niweluje (fala odbija się od ściany i wraca w

>przeciw fazie) to nie zależnie jaki poziom sygnału zostanie wyemitowany ze źródła to i tak nic to

>nie zmieni (u siebie mam taki dołek przy 100Hz i podbijanie EQ nic nie dało)

 

W korekcji cyfrowej rezonansów będących wynikiem fal stojących nie tyle chodzi o wzmacnianie tego, co osłabione , co wycinanie tego , co wzbudzone . Wycięcie jednej, konkretnej częstotliwości "ostrym" zboczem nie zubaża zauważalnie dzwięku, a eliminuje poważny problem.

Link to comment
Share on other sites

W DEQ 2496 podczas analizy mikrofonem działa eq parametryczny w pełnym paśmie ..Rezonansy pomieszczenia wycina tak aby zachować liniową charakterystykę w całym paśmie a których częstotkiwości brakuje bo są odejmowane oczywiście dodaje ..Metoda eq w tym urządzeniu to rewelacyjna praca procesora ze sprawdzonymi wprowadzonymi algorytmami. Nie ma mowy aby na słuch można było tak dobrze i dokładnie wyrównac charakterystyke końcową - ..

Szokuje mnie jeszcze to ,że słuchawki niby mają ładną linię z szerokim pasmem i małym spadkiem na krańcach pasma -jak pisze producent, to podczas zrobienia auto-EQ nastaw potencjometrów szokuje tak dużymi różnicami .Oczywiście dzwięk po tym zabiegu jest świetny..

Myślę,że osobiście nie będę ulepszać toru analogowego bo będzie inaczej ale czy lepiej? Już wiele razy wpadałem w taką pułapkę i okazywało się ,że była różnica ale zawsze coś jest za coś a często gorzej..Nie dajmy sie zwariować - kiedyś już myślałem ,że znajdę się w wariatkowie przez to voodu audio..Strata czasu ...Chcecie słuchać muzyki i nie zajmować się tylko sprzetem -zróbcie jak ja sprzedajcie jeden kabel sygnałowy w miejsce jego podłączcie zwykły za kilka zł a za reszte pieniędzy kupcie sobie jakieś dobre EQ z analizatorem z pomiarem i czerpcie przyjemność z muzyki jak melomani....

Link to comment
Share on other sites

Tak przyszło mi do głowy jedno pytanie ..Czy zna ktoś pomieszczenie bez fal stojących z liniową charakterystyką?... Robiłem analizę w wielu pomieszczeniach gdzie odchyłki są po 12 db i nie znalazłem podobnego pomieszczenia jeżeli chodzi jednakowy charakter częstoliwościowy. W jednym jest dana częstotliwość + 5 db a w innym ta sama -5 db.. I po co idealny liniowy system bez żadnej korekcji błedów akustycznych pomieszczenia gdzie u kazdego gra inaczej i robi się dyskusje nad tym ,że jedna płyta jest lepiej a inna gorzej nagrana lub zrealizowana ..

Link to comment
Share on other sites

Uważam że korektory charakterystyki są w stanie pomóc tylko częściowo. Nie odbudują barwy dźwięku, nie poprawią mikrodynamiki.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile way and you have their shoes

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.