Jump to content
IGNORED

Loudness od strony technicznej...


ecamel

Recommended Posts

Loudness jest realizowany w 80% na środkowej nodze potencjometru na dwóch R i dwóch C. Rzadko zdarzają się bardziej "rozbudowane" rozwiązania w postaci opampa i w jego sprzężenie wpiętych 2xR,2xC. Teoretycznie loudness można zrealizować na różne sposoby (te sensowne i te wymyślne). Można też zrobić osobne filtry.. takie potocznie zwane BassBost z regulowanym podbiciem i pikiem rezonansowym jak i treblebost :)

Link to comment
Share on other sites

Tak, ale ma to tylko sens podczas bardzo cichych odsłuchów, jeśli Twoje kolumny nie potrafią tam zagrać.

'Muzyka używana jest do kształtowania ludzkiego umysłu; może być mocna jak narkotyk, lecz o wiele niebezpieczniejsza, gdyż nikt nie traktuje poważnie manipulowania poprzez muzykę."

Link to comment
Share on other sites

Jezeli mozna to wylaczyc, ale tak z calkowitym odlaczeniem "psujacym" dzwiek elementow to OK. Gorzej jak projektant tego nie przewidzial i kondensator jest wlaczony na stale, z liniowosc osiaga sie kolejna redukcja, tym razem obcieciem niskich i wysokich tonow. Spotyka sie i takie rozwiazania, np. w starych konstrukcjach.

Podobna zaleznosc wystepuje w regulatorach niskich i wysokich tonow, tu tez, przynajmniej ja, cenie rozwiazania omijajace potencjometry i inne elementy, wlaczane osobnym przelacznikiem, zwanym np. SOURCE DIRECT,

Link to comment
Share on other sites

"" Podobna zaleznosc wystepuje w regulatorach niskich i wysokich tonow, tu tez, przynajmniej ja, cenie rozwiazania omijajace potencjometry i inne elementy, wlaczane osobnym przelacznikiem, zwanym np. SOURCE DIRECT, ""

 

to jest ciekawe bo ostatnio z kumeplem rozmawialem o korekcjach i on stwierdzil ze bez regulatorow zazwyczaj nie da sie sluchac muzyki... ktos inny znowuz z regulatorami nie moze... ciekawe kazdy wybriera inna "swoja" wiare i tak juz sie trzyma...

Link to comment
Share on other sites

Ja jestem bardzo ciekawy equalizacji.

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"Po raz pierwszy w historii ludzkości możesz przenieść chorobę, na którą nie chorujesz, na kogoś, kto został na nią zaszczepiony !!!" u2be

Link to comment
Share on other sites

...jednak wybierają sprzęt, na którym słuchają więc nie są skazani na to co jest.

 

Słaby sprzęt niestety nie zagra bez korekcji w sposób satysfakcjonujący. Dopiero lepsze, bardziej zgrane, dojrzalsze sprzęty grają bez korekcji lepiej niż te słabsze z. Nie mówię tu o procesorach DSP itp. tylko o regulacjach w stylu loudness, bass oraz treble.

 

Nie ma co na siłę kogoś przekonywać do (nie)używania korekcji bo to jego sprawa ale niech jedni drugich nie obrzucają mięsem bo to jest nieodpowiedzialne i bez sensu...

 

Ps. Czasem lubię włączyć duże, nie audiofilskie kolumny, które mi jeszcze zostały za czasów dyskotek szkolnych, które czasem organizowałem i przypomnieć sobie na co stać wzmacniacz dodając tego i owego. Dzięki temu nawet wiem kto jest teraz dzielnicowym ;)

 

Suma sumarum. Odsłuch bez korekcji to 3/4 tego co słucham ale lubię czasem przypier....ć tak,że wszystko chodzi ;p

Wraz ze zdobytą wiedzą przychodzi świadomość jak wielu rzeczy jeszcze nie wiesz...

Link to comment
Share on other sites

to może tak powrócić do tematu.

Moim zdaniem najlepszy loudnes to realizacja przez DSP. Proste układy nie mogą mieć dokładnej charakterystyki a po drugie "nie znają" poziomu całości nagrania płyty, a te potrafią się różnić w stopniu większym niż duży.

Link to comment
Share on other sites

Dobry sprzęt zagra bez korekcji w dobrze zrobionym pokoju lub w pokoju z tradycjami (drewno, śmieci, pierdoły itd.) :)

TA-E80ES | TA-N55ES MKIII | SS-G3 | CDP-X77ES | TC-K730ES | TC-K990ES | TC-765 | DTC-60ES | PCM-501ES | ST-S770ES | DENON DP-47F + AT AT33EV MC | JVC BR-7000ERA | PIONEER CT-9R

Link to comment
Share on other sites

neomammut, 9 Maj 2010, 20:00

 

>Dobry sprzęt zagra bez korekcji w dobrze zrobionym pokoju lub w pokoju z tradycjami (drewno,

>śmieci, pierdoły itd.) :)

 

Pod warunkiem dobrze nagranej, zrealizowanej płyty. Jak sobie puścimy skompresowane dynamiczne nagranie, z dynamiką o rozpiętości 3dB to będzie jakość dzwonka w telefonie :)

Link to comment
Share on other sites

Dobry sprzet zagra lepiej (sugestywniej, czytelniej, wyrazniej, swobodniej, etc.) niz slaby.

Ale wcale nie jest powiedziane ze wlasciwie.

A juz nie koniecznie zgodnie z gustem sluchacza.

Osobiscie mam doswiadczenie z probami dorobienia ideologii do drogiego sprzetu.

Byl taki moment ze probowalem wmowic sobie ze sprzey za X tys. zł gra (bo taka suma), ale sluch i mozg buntowal sie nie slyszac tej harmonii, ktora powinna byc a byla tylko wmawiana.

 

Ja tez jestem za DSP.

"Po raz pierwszy w historii ludzkości możesz przenieść chorobę, na którą nie chorujesz, na kogoś, kto został na nią zaszczepiony !!!" u2be

Link to comment
Share on other sites

Trochę na temat.

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Link to comment
Share on other sites

A ktoś zarzuci link do opisu loudness w Yamahach, jak realizowana jest ta regulacja głębokości tego efektu:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

jozefkania, 9 Maj 2010, 20:08

 

>neomammut, 9 Maj 2010, 20:00

>

>>Dobry sprzęt zagra bez korekcji w dobrze zrobionym pokoju lub w pokoju z tradycjami (drewno,

>>śmieci, pierdoły itd.) :)

>

>Pod warunkiem dobrze nagranej, zrealizowanej płyty. Jak sobie puścimy skompresowane dynamiczne

>nagranie, z dynamiką o rozpiętości 3dB to będzie jakość dzwonka w telefonie :)

 

Oczywiście, dokładnie tak, najważniejsze jest zawsze źródło. Jak to jest zwalone, to nawet najlepszy EQ analogowy na świecie nic z tym nie zrobi, wręcz zaszkodzi!

 

Co do tematu, wydaje mi się, że sama funkcja powinna być, jak to ktoś już powiedział, poza głównym torem sygnały, to powinno być wyłączone jeśli się tego nie używa, a nie pracować jak reszta. Pozatym nie istnieje coś takiego jak dobry Loudness. Jestem wrogiem wszelkiej ingerencji w tor sygnału, jeśli już chcemy sobie coś zmienić, to lepiej kupić albo oddzielny dobry EQ, albo dobry przedwzmacniacz AV. Np Sony TA-E1000ESD, mamy do dyspozycji zakres od 315Hz do 18kHz, w zupełności wystarcza. Jeszcze dopowiem, że DSP to nie EQ i odwrotnie. EQ to konkretna zmiana konkretnego sygnały, może być analogowo lub cyfrowo. A DSP to już zmiana cyfrowa dźwięku. W E1000ESD jest to zrobione cyfrowo, ale jeśli muszę skorzystać, to w cale nie czuje, żeby to było realizowane za pomocą scalaka. I to właśnie jest dobry cyfrowy EQ.

Loudness za to robi coś strasznego, wywala na plus dół i górę, a do dołu idzie środek - bez sensu, nie ma pozatym jak tego skorygować, albo słuchamy z albo bez. Większość wzmacniaczy pewnie będzie miała tę funkcję źle ustawioną, ewentualnie za bardzo "podkręconą".

TA-E80ES | TA-N55ES MKIII | SS-G3 | CDP-X77ES | TC-K730ES | TC-K990ES | TC-765 | DTC-60ES | PCM-501ES | ST-S770ES | DENON DP-47F + AT AT33EV MC | JVC BR-7000ERA | PIONEER CT-9R

Link to comment
Share on other sites

Bardzo ciekawe rozwiązanie zaproponowała Yamaha.

Chcesz człowieku Loudness?

-to wytnij średnice:)

 

Nie zrobili tradycyjnego podbicia dołu i góry tylko płynną regulacje tłumienia tonów średnich. Rozwiązanie proste i fajne bo Yamaha wskazuje swoim słuchaczom jak słuchać muzyki, im naturalniej (bez korekcji) tym lepiej.

 

W tym temacie dodałem już fotkę poglądową:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Link to comment
Share on other sites

dzisiaj mialem ciekawy eksperyment, wlaczylem treble na full i bass na 75% na wzmacniaczu nastepnie podlaczylem tel z WM i coreplayerem wlaczylem korekcje dzwieku w coreplayer - na rock (o dzwo dosc duze podbicia czestotliwosci ma) normalnie "prawie krew z uszu" ze wzgledu na duza przejzystosc i dokladnosc wysokich w kolumnach ...

 

po okolo godziny sluchania wylaczylem wszystkie korekty i... po tym zabiegu musialem juz wylaczyc muzyke bo moj sluch przyzwyczajony do tego dzwieku odbieral dzwiek jako "bez basu bez wysokich"

Link to comment
Share on other sites

Już chyba wolę taki loudness:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.