Skocz do zawartości
IGNORED

STEREOFONIA / SCENA MUZYCZNA / ZNIKANIE KOLUMN


Therion
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Tak piszę o char. impulsowej itp. a chyba najbardziej niszczy przestrzeń (skupiając się na samej kolumnie) rozjechana char. fazowa. Na skutek tych przesunięć wszystko w przestrzeni jest rozmyte ... choć może być efektowniejsze.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>Kyle

 

Mógłbyś jeszcze coś napisać o tej charakterystyce impulsowej? Ewentualnie jakieś linki podać?

Bo aż się dziwię, że przestrzeń może być zależna bardziej od głośników niż akustyki.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tu jest wszystko ok. Scena jest. lokalizacja tez. Ale scena jest płytka. płytsza niż w systemach na "długo rozstawionych". Chciałbym po prostu ten parametr poprawić jakimś ustrojem o ile to możliwe.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>Kyle

Wiadomo, jak ściany będą gołe to przez silny pogłos i odbicia przejrzystość sceny się pogorszy. Ale też nie można przesadzić i w drugą stronę. Jeśli przetłumi się pokój, to dźwięk straci swoje wybrzmienia, będzie zbyt suchy, a granie samymi konturami też nie wpłynie dobrze na kreowanie sceny, musi być też zachowany pogłos pomieszczenia, sali koncertowej gdzie nagrywano płytę.

 

Żywa akustyka, a więc z zastosowaniem minimalnej ilości ustrojów akustycznych, sprawdza się doskonale w większych pomieszczeniach, gdzie odległość kolumn od ścian jest duża, oraz przy graniu spokojniejszej, cichszej muzyki z mniejszą liczbą instrumentów (np. akustycznej). Pogłos w takim pokoju jest większy ale co za tym idzie wybrzmienia instrumentów pełniejsze.

W mniejszych pomieszczeniach, bardziej podatnych na odbicia trzeba już silnie tłumić i rozpraszać, by uzyskać zadowalającą przejrzystość sceny, również mocniejsza, głośniejsza muzyka rock/metalowa wymaga mocniejszego tłumienia, krótszego pogłosu by w nawałnicy dźwięków jakie produkuje łatwiej wychwycić poszczególne partie instrumentów.

 

Wiecie przecież jak wyglądają garaże domorosłych rockmenów w jakich urządzają sobie próby, całe są wyłożone wytłoczkami po jajkach ;P

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

I love the sound of crashing guitars

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

muria, 24 Maj 2010, 12:09

 

Przedzierałem się przez to przy okazji czytania stereophile (charakterystyki wodospadowe) . Ja bym nie powiedział że przestrzeń jest bardziej zależna od kolumn czy akustyki ... po prostu przestrzeń wydobywa się z kolumn ... a akustyka ją "niszczy" mniej lub bardziej. Jak wstawisz kolumny "bez przestrzennie" grające do idealnego akustycznie pomieszczenia to przestrzeń Ci się nie pojawi zupełnie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Micke 13, 24 Maj 2010, 12:15

 

Nie tyle mam na myśli wygłuszanie do zera co "wyrównywanie" akustyki czyli większe wytłumianie tego czego jest za dużo.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm, no to dziwnie bo gdyby kolumna dawała przestrzeń a akustyka tylko ją mniej lub bardziej niszczyła to teoretycznie właśnie pokój idealnie wytłumiony powinien pokazywać to co producent kolumny chciał uzyskać. A przy wytłumieniach częściowych, pozostawieniu ścian odbijających, ustrojów rozpraszających itd widzę raczej pewną wypadkową dźwięku z kolumny i dźwięku odbitego w pomieszczeniu- które to dopiero RAZEM zgrane pozwalają na uzyskanie przestrzenności.

 

Dlatego średnio się z Tobą zgadzam. Może nawet producenci kolumn powinni dorzucać schematy swoich pokojów odsłuchowych jako instrucję dla klienta w jaki sposób może wydobyć idealnie zamierzenia producenta.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwróć uwagę że studia nie są wygłuszane do zera. Nie twierdzę że wygłuszanie do zera jest takie najlepsze. I zgadzam się że do przestrzeni trzeba sprzętu i pomieszczenia.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to teraz pytanie, może nie da się na nie odpowiedzieć, ale: Jaki jest stosunek jakości akustyki do jakości kolumny dla dobrego pomieszczenia?

 

U mojego brata w mieszkaniu są monitory-chyba samoróbki, z których właśnie niezbyt da się przestrzeń wyciągnąć jakie by pomieszczenie nie było. Chyba dlatego, że są bardzo analityczne, rewelacyjna dokładność dźwięków ale nawet przy ostrej muzyce czuć "czerń" między instrumentami.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale producenci zamieszczają schematy co do ustawienia kolumn, ich rozstawienia w pomieszczeniu i innych informacji - typu oddalenie od tylnej ściany. To żadna nowość.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>Seba

My mamy małe pokoje i raczej bez burzenia ścian się nie obejdzie :] No niestety, 5x3 u mnie, czy coś podobnego u Ciebie to jest zdecydowanie za mało by podczas słuchania płyty z koncertem rockowym czy orkiestry symfonicznej liczyć na przestrzeń oddaną w skali 1:1 :] Efekty tzw. znikania ścian pojawiają się na naprawdę nielicznych płytach. No ale Ty za kolumnami nie masz z tego co pamiętam żadnych ustroi, goła ściana, więc z pewnością zawsze coś można poprawić :)

 

Na pierwszej stronie topicka podałem linki do przykładowych adaptacji akustycznych, polecam szczególnie obejrzeć te proponowane przez polską firmę 4sound, mógłbyś sklecić coś podobnego. Na ścianę za kolumnami stosuje się rozpraszacze Schroedera 2D, rezonatory Helmholtza i ustroje szczelinowe.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

I love the sound of crashing guitars

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

muria

 

Dlatego po raz któryś napiszę że,najkorzystniejszymi warunkami budowy i sposobu promieniowania odznaczają się Radialstrahlery.Zapewniają one największy z możliwych stosunek dzwięku-bezpośredniego do odbitego od ścian i rozproszonego.W żadnej innej kolumnie nie ma tak dużego stosunku.W dodatku fale dzwiękowe emitowane są w sposób najbardziej zbliżony do pulsującej kuli.

Akustyka pokoju odsłuchowego powinna być średnio wytłumiona(odbicia od ścian to kluczowy element oddania akustyki nagrań i zródeł dzwieku).

Radialstrahler z racji swoich właściwości nie potrzebuje specyficznych i często przetłumionych warunków do pracy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

barmanekm, 24 Maj 2010, 09:44

>> martens, 24 Maj 2010, 00:07

>Na jaki przedział częstotliwości masz rozpraszacz za plecami?

 

Teraz już dobrze nie pamiętam, ale pułapki mają trzy komory każda na trzy najgorsze częstotliwości rezonasowe które znaleziono podczas pomiarów, jedna była poniżej 100Hz dwie powyżej: 90Hz, 105Hz 120Hz coś w tym stylu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>Kyle

Zgadzam się z murią, kolumny same z siebie nie stworzą przestrzeni, w komorze bezechowej raczej nie można liczyć na dobrą przestrzeń :]

Ale są też różne koncepcje budowy kolumn, jedne są nasycone, grają bardziej wybrzmieniem niż konturami (np. Dynaudio) i one powinny grać w adaptacji mocniej wytłumionej niż np. szybkie, bardziej konturowe i suche JM Laby, gdzie już sam ich producent sugeruje by grały w żywej, tzn niewygłuszonej części pomieszczenia.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

I love the sound of crashing guitars

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

muria, 24 Maj 2010, 12:32

 

Analityczność nie zabija przestrzeni. Jeszcze trzeba rozróżnić niestabilną przestrzeń spowodowaną przez rozjazd fazy w kolumnach vs. niby mniej przestrzeni ale za to, to co jest, jest stabilne jak skała. ... co nie zmienia faktu że u Twojego brata po prostu może nie być tej przestrzeni i koniec ;)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Micke 13, 24 Maj 2010, 12:40

 

>>Kyle

>Zgadzam się z murią, kolumny same z siebie nie stworzą przestrzeni, w komorze bezechowej raczej nie

>można liczyć na dobrą przestrzeń :]

 

Kiedy przystawisz głośniki niemal do uszu, tak że wpływ akustyki będzie praktycznie 0 (czyli np. słuchawki ... choć z głośnikami wysokotonowymi z kolumny też można w ramach ciekawości spróbować) to przestrzeń będzie. A jaka ona będzie - cóż ... inna ;)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze kilka słów o Radialstrahlerze...

 

Najbardziej niesamowitym w graniu Radialstrahlera jest to,że potrafi odtwarzać w pomieszczeniu bardzo głęboka scenę w dal,oraz maksymalnie klaustrofobiczne zródła dzwięku(grający np.saksofon lub śpiewający głos),jakby był słyszany w komorze bezechowej,co naturalnie wydaje się nie możliwe skoro promieniują dookólnie po całym pomieszczeniu.A jednak tak jest i w dodatku potrafia wytworzyć najprawdziwszą scenę trójwymiarową,jak też zupełnie płaską w zależności od tego jak zapisany został materiał dzwiękowy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiam się, czy rzeczywiście wielkość sceny zależy od odbić. Dlaczego? Ponieważ istnieje na naszym rynku śmieszny produkt jakim jest głośniczek do telefonu komórkowego. Moja córa dostała cos takiego. Urządzonko ma kilka cm na kilka cm a sieje taką przestrzenią, że nie mogłem uwierzyć że to możliwe!

 

to fotka - jeżeli ktoś będzie miał okazję tego posłuchać w jakimś sklepie GSM to polecam, dla samego przekonania się, co współczesna technika potrafi uczynić. Scena jest głęboka i...szeroka(!). Jak? Skąd? Tu już nie ma żadnych odbić.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> martens, 24 Maj 2010, 12:40

 

Pytałem o zakres >rozpraszacza< za plecami. Czy ma wąskie wnęki (wyższe czestotliwości), czy raczej szersze (niższe). Pytam, bo ten rozpraszacz jest tuż za Twoją głową, a w zależności od pasma, wymagana jest mniejsza lub większa odległość od rozpraszacza, dla osiągnięcia jego pełnej efektywności. W Twoim przypadku, najlepiej z tyłu zadziała rozpraszacz rozpraszający górną cześć pasma. Jeżeli natomiast potrzebowałbyś coś zrobić z odbijaniem od tylnej ściany średnich i niższych, to lepiej sprawdzi się wtedy odpowiednie tłumienie. Rozpraszacz na niższe częstotliwości w Twoim wypadku sprawdzi się najlepiej za kolumnami. To tylko sugestia, ale pewnie jak to planowałeś to brałeś takie rzeczy pod uwagę.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

System gra dobrze, albo nie....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj Therion! W wypadku,kiedy zachodzi zjawisko znoszenia się basu,jest to jak najbardziej prawidłowy zabieg.Stosowałem go w trójdrożnych zestawach,zmieniając bieguny tuż przy głośniku niskotonowym w jednej kolumnie.Owszem ,przesunięcie fazy było tylko dla basu,ciętego dość nisko(linia transmisyjna).Reszta pasma zachowywała się normalnie.To oczywiście ostateczność,w wypadku,kiedy akurat nie ma się innego miejsca na ustawienie głośników(względy użytkowe itp.).Zabieg ten jest bezpieczny.Natomiast w normalnych warunkach,zmiana polaryzacji prowadzi do rozmycia basu,ew.rozwalenia sceny na boki,tu masz całkowitą rację.Pozdr.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no i zaliczyłem postęp. Scena poszła dalej. Niestety nie miało to nic wspólnego z akustyką. Wymieniłem lampy w moim Musicalu z chińskich dragonów na elektro-harmonixy. taniej nie można było uzyskać tego efektu. Tyle, że teraz mam takie uderzenie niskich częstotliwości, że wszystko fruwa mi po pokoju... dobrze, że nie kupiłem kabli VDH bo chyba by mnie zmiotło:)

Tak czy inaczej oznacza to, że być może dalej mam możliwości postępu modelując pokój.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>Seba78

Czyli jednak defaultowe lampy w Musicalu to jakaś lipa straszna ? ;)

 

Warto pokombinować z tymi rozpraszaczami i postawić coś takiego (pomiędzy głośnikami):

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-2325-100003267 1274731325_thumb.jpg

post-2325-100003268 1274731325_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

I love the sound of crashing guitars

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwsza i trzecia fotka zapożyczona ze strony 4Sound, to firma zajmująca się profesjonalną adaptacją akustyczną. Zawsze jakbyś cierpiał na nadmiar kasy można ich poprosić by pomierzyli i zaproponowali jakie ustroje do tego pokoju będą najlepsze ;)

Druga fotka ma zobrazować że takie ustroje można sobie zorganizować we własnym zakresie, choć co prawda ich estetyka może być już dyskusyjna ;P

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

I love the sound of crashing guitars

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na pierwszej fotce wygląda to nawet... tyle, że nie mam aż tyle miejsca. Musiał bym te ustroje w szczątkowej formie robić.

Lampy w musicalu to jakieś chińskie dragony - lipa:) najtańsze harmoniksy leją po cycach te chińczyki. Tyle, że jak mówiłem. Bas to pięść taysona. Potrzebuję coś z nieco mniejszym basem i jeszcze szybszego. Ale scena się poprawiła nieco - i nie jest to autosugestia.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ustroje nie muszą zajmować przecież całej ściany, ich głębokość oczywiście też nie jest z góry narzucona, ważne żeby powierzchnia za kolumnami była regularna (ustroje powinny być symetrycznie rozłożone od prawej do lewej kolumny) i nie była płaska tak jak masz teraz, gołą ścianę. Zamiast jednego, dużego ustroju można zastosować dwa dzielone:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

I love the sound of crashing guitars

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy nie zagalopowujecie się? Ja mam efekt nieograniczonej prezentacji sceny bez żadnych ustrojów akustycznych, co oznacza, że nie są one konieczne. Szukamy zatem klucza - dlaczego w pewnych warunkach sprzęt bez problemu prezentuje scenę z pełnym rozmachem a w innych nie chce.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

więc jest jeden czynnik, który z moich małych obserwacji powtarza się. Długość pokoju. Jeśli jest mała to scena zwykle jest płytsza. Po prostu szukamy co zrobić aby zminimalizować wpływ zbyt małej odległości do kolumn.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.