Jump to content
IGNORED

Zwrotnica Magnepan


savitar7

Recommended Posts

Witam,

 

jakie zakresy podziału ma ta zwrotka i jakie filtry są użyte? Od tyłu nie wiem jak to przeliczyć.

Zastanawia mnie pewna rzecz, bas jest cięty 12dB a średni spotyka się z nim będąc ciętym 6dB. Te kolumny mają mało basu, czy cięcie basu 6dB może się sprawdzić? Na chłopski rozum będzie więcej basu w okolicach podziału. Tylko nie wiem jaki tu podział wychodzi.

A co do komponentów, wymienić kondy na inne? Przydała by się poprawa jakości średnich i wysokich, teraz jest trochę krzykliwie i szorstko.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-16196-100003487 1274521978_thumb.jpg

post-16196-100003488 1274521978_thumb.jpg

post-16196-100003489 1274521978_thumb.jpg

post-16196-100003490 1274521978_thumb.jpg

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Zanim zaczniemy liczyć "od tyłu" zacznijmy od początku. Wzory służącze obliczaniu zwrotnic głośnikowych dają wyniki bardziej lub mniej (a zazwyczaj bardziej) oddalone od rzeczywistych wartości częstotliwości podziału uzyskanych z tych zwrotnic. Temat ten był bardzo szeroko na tym forum opisywany. A to oznacza, że wstawiając do wzorów wartości elementów jaki podałeś prawie na pewno nie uzyskamy rzeczywistych wartości podziału. Aby je poznać trzeba zrobić pomiary (nawiasem mówiąc nawet pomiary mogą nie dać jednoznacznej odpowiedzi jaka jest częstotliwość podziału między midwooferem a tweeterem bo pracują one z filtrami I rzędu.)

Piszesz, że kolumny grają krzykliwie. Na schemacie ani na fotografiach nie zauwarzyłem rezystora tłumiącego tweeter. Może ta "krzykliwość" jest spowodowana większą efektywnością głosnika wysokotonowego. Proponuję dolutować przed kondensatorem filtrującym rezystor 1-2 Ohm/5 Wat(chyba że taki rezystor już jest np. przylutowany do głośnika) .

Kuzyn murzyna

Link to comment
Share on other sites

rezystory są dołączone do zestawu, montuje się je w terminalu. Tylko, że z rezystorem niby pasmo tonalnie robi się lepsze ale przy okazji dzwięk robi się płaski. Może Caddock albo Vishay ładnie by grał ale gdzie to kupić? Musi być 10W.

A kondy, szukać innych, audiofilskich? ;)

Link to comment
Share on other sites

Kondensatory, które mają największy wpływ na dźwięk masz całkiem niezłe-foliowe. Można sie zastanawiać nad wymianą elektrolita. Ale myślę że poprawa w jakości dźwięku w stosunku do pieniądzy jakie wydasz na nowe elmenty (włączając w to rezystory)nie będzie znacząca.

Kuzyn murzyna

Link to comment
Share on other sites

Raczej tak, nie slyszalem jeszcze magnepana z basem.Nie wiem czy przypadkiem jak nie przestawisz tego basu to nie bedzie ci przeciazalo kolumny (w moich Audiostaticach, przy za glosnym graniu i kiedy jest za duzo basu uderza folia juz).

Yamaha NS1000 Monitor | Krell KSA-80 | Krell KRC-3mk2 | SBT + Tomanek ULPS | Metrum Octave DAC (14VA PSU) |

Siltech SQ38-G3 | Nordost Flatline | Tara Labs RSC Air 75 coax | Ecosse Nu Diva

Link to comment
Share on other sites

Zwrotnica w Magnepanach ma pewne specyficzne cechy.

Ma ona korekcję na panelu basowym 6db/okt(to w końcu dipol).

To nie jest zwrotnica 12db/okt tylko 6db.Jest tam cewka 2,5mH i kond 50mikro.Jak obliczysz ich pasmo traktując to jako zawrotnicę 6db/okt to zobaczysz że cewka pracuje w korekcji tłumiąc od ok.300Hz a kond jest elementem właściwym zwrotnicy górno-zaporowej

Junkers Neckar N 19E,LG GB5237TIFW,Bosch HBN 239E1L,Electrolux ESL 65070R

Całość podłogi deska BalicWood Jesion kl.2.

Link to comment
Share on other sites

savitar7

zdecydowanie zmień kondy na PiO. Wspomniany Siemens MKV są dobre zwłaszcza że są tanie second hand. Ale znam lepsze. Przede wszystkim japońskie hitachi duże szare beczki (spłaszczone) o napięciach z tego co pamiętam 1500V czy więcej. Gdybyś je dostał (miałem 15uF ale były chyba tez 20uF) to byłby strzał w 10! Kultura brzmienia, głębia, lokalizacja wokali, naturalność, gładkość, 3d, same zalety. Od siemensów MKV są lepsze i w zasadzie są to najlepsze kondy jakie znam (mniej krzykliwe i dosadne od mkv, nie mają tego ostrawego zzzzzipa). Jednak mkv możesz dać na środek spokojnie, w stos. do tych śmieci fabrycznych będzie dużo lepiej. Tak, uważam to za śmieci, dają do bo najłatwiej a one zupełnie nie pasują brzmieniowo do magnetostatów czy ribbons. Zupełnie.

Niestety polecane hitachi są cholernie trudno dostępne na second hand. Szanse minimalne.

 

Pozostaje ci poszukać jeszcze Cornell Dubilier olejowe gdzieś w USA ale podejrzewam że inaczej jak hurtowo nie kupisz, no i niestety dość drogie jenseny aluminium PiO ($160 szt. w partsconnexion).

Jako mądry kompromis możesz poszukać mkv i dać to na średnie bo tam się sprawdzą najlepiej, a na wysokie kupić jenseny PiO aluminium. Moim zdaniem gra warta świeczki.

Link to comment
Share on other sites

a, zapomniałem o ASC (!), też dobra opcja w zasadzie na środek i na górę, tylko $11.95 szt.

Problem z głowy bo Hitachi i tak byś nie dostał pewnie, a mkv też trzeba by szukać po bazarach...

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Link to comment
Share on other sites

O! Dzięki za wpisy, zaczyna się konkret :)

 

Tak, to są 2.7. Z tym basem to jest tak dziwnie. Wychowałem się na głośnikach dynamicznych, lepszych, gorszych, wiadomo jak grają. Bas z magnetostatów jest inny, jego czuć a nie słychać a w dynamicznych słychać ale nie czuć. Uważam, ze magnepany mają zajeb..sty potencjał, tylko troszkę pracy z doborem reszty sprzętu trzeba włożyć. Pisałem już o tym w innym wątku, przy głośnym graniu jest po prostu szok, odlot, kosmos.. Tylko ile można jechać na dużej głośności? A cicho to robi się radiobudzik, i tu pies pogrzebany, tu dynamiczne wygrywają w cuglach. Wymyśliłem, że spróbuję jak pójdą w biampingu, przerobiłem połączenia w zwrotnicy i lada dzień podłącze to wszystko. Bas popędzi 300W McIntosh, średne i wysokie 150W Luxmana. Do cholery, prawie pół kW chyba w końcu ruszy te deski ;)

Najbardziej ciekawi mnie popędzenie średnich i wysokich lampą, jeśli ktoś z okolic wawy ma ciekawą lampke i ochotę na doświadczenia, zapraszam.

Link to comment
Share on other sites

Co do basu to się zgadzam,po przyzwyczajeniu uważam że jest właśnie taki jak powinien być.Ja mam malutkie MMG.

U mnie dopiero 250W/kanał/4ohm zaczęło grać-taki urok.

P.s Gdzie kupuje się takie okazje jak MG2.7 bo parę lat to go już nie produkują?

Junkers Neckar N 19E,LG GB5237TIFW,Bosch HBN 239E1L,Electrolux ESL 65070R

Całość podłogi deska BalicWood Jesion kl.2.

Link to comment
Share on other sites

Zagraniczne fora, ebay,alledrogo ?

 

Zdziwilem sie na poczatku bo myslalem ze Maggies nie maja zwrotnic (full range) ?

Yamaha NS1000 Monitor | Krell KSA-80 | Krell KRC-3mk2 | SBT + Tomanek ULPS | Metrum Octave DAC (14VA PSU) |

Siltech SQ38-G3 | Nordost Flatline | Tara Labs RSC Air 75 coax | Ecosse Nu Diva

Link to comment
Share on other sites

Teraz dopiero przeczytalem jakie sa roznice miedzy magnetostatem(folia z przewodzacymi prad drucikami miedzy magnesami) a elektrostatem (Folia pokryta materialem przewodzacym prad miedzy statorami) ale nie dowiedzialem sie dlaczego Mag maja zwrotki a ESL nie.

Yamaha NS1000 Monitor | Krell KSA-80 | Krell KRC-3mk2 | SBT + Tomanek ULPS | Metrum Octave DAC (14VA PSU) |

Siltech SQ38-G3 | Nordost Flatline | Tara Labs RSC Air 75 coax | Ecosse Nu Diva

Link to comment
Share on other sites

Opieram sie na kilku opiniach o Maggies + Audio Research. Jeden znany Maciej S. napisal, ze to najlepszy dzwiek jaki slyszal. Wprawdzie pisal o 20.1 pedzonych seria Reference ale... do moich celem jest VT100.

Elektrostaty maja napylona warstwe przewodzaca na cala powierzchnie folii, przylozone napiecie plynie cala powierzchnia. Magnetostaty maja naklejone druciki, dla basu calkiem grube, srednie cienkie, wysokie tasma aluminiowa - na tej samej folii, stad zwrotnica.

Link to comment
Share on other sites

Troche mi sie sypnal pomysl bi-ampingu. Mac jest dwa razy mocniejszy od Luxmana a podlaczone do jednego przedezmacniacza Lux gra glosniej. Chyba problem polega na tym, ze Lux jest przystosowany do pasywki, wiec 2V sygnalu a Mac zeby sie obudzil potrzebuje z 10V. Przedwzmacniacz Maca moze dawac nawet 20V na wyjsciu. No i klops.

Link to comment
Share on other sites

Myślę, że ma sens.

Co do wzmocnienia. Oczywiście możesz podpiąć AR VT100, VTL ST-150 i parę innych opcji. Ale ja bym np. wolał już takiego AR D400 mkII zapiąć cardasem golden reference, zwłaszcza, że olejaki w zwrotce i tak "ulampawiają" brzmienie a unikasz potencjalnych minusów (rozjeżdzające się charakterystyki lamp, przydymiona góra, grzejnik w pokoju, kłopoty eksploatacyjne...). Akurat maggies mają to do siebie, że grają dobrze z SS, nie uwypuklają "ziarnistości" średnicy więc można zapinać krella KAV. Ale oczywiście z taką lampą jak VT100 zagrają dobrze, więc to kwestia osobistych wyborów, nie mówię, że nie warto.

Daj znać jak to podłączysz ASC koniecznie!

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

No i zainstalowałem ASC. Na bas, średnie i wysokie, cewki zostały oryginalne. I... na razie tragedia. Ile takie kondy potrzebuja wygrzania? Zrobiło się jeszcze jaśniej, zero basu i chyba jeszcze problemy fazowe bo jak się delikatnie ruszę z miejsca odsłuchu to drastycznie zmienia się dzwięk. Możliwe jest, że każda zwrotnica w fabryce jest dobierana pod dany panel??? Bo zwrotnice w oryginale mają kod paskowy i numer. Się porobiło...

Link to comment
Share on other sites

Powolutku, powolutku będzie dobrze. To jak Ci powiem, że te panele zamiast na rachitycznych fabrycznych nóżkach będę montował na ważących 50kg stojakach wykonanych jako odlew betonowy to już będzie zupełna herezja :)

Takie mam podejście, przewinęło się już wiele klocków i teraz zamiast ślepo kupować kolejne poszukując wymarzonego dźwięku, wybrałem kilka, które uważam, ze mają potencjał i przerabiam to co uważam za niedopracowane przez producenta. Nawet najdroższy klocek gdzieś tam ma odcisk księgowego.

 

 

Wracając do zwrotnicy, na rysunku są odwzorowane rzeczywiste połaczenia jakie wykonałem. Na mój gust jest tak samo jak na schemacie.

Pytania do mądrzejszych:

 

-czy na basie sprawdzi się olejak? czy przy zastosowaniu olejaka nie trzeba przeliczyć zwrotnicy ze względu na inne parametry niż pojemność którymi na pewno różni się elektrolit i olej

 

-aby uzyskać znośną równowagę tonalną musiałem dać na średni opornik 4Ohm a na wysoki 2Ohm. Przydało by się więcej ale nie mam takich wartości z milsów. Wcześniej wystarczało analogicznie 3 i 2. I pytanie: w oryginalnej zwrotnicy tak było, że oporniki wpinało się w "minus", może tak być czy lepiej sprawdzi się l-pad?

 

Ciekawostka. Gdy ustawię kolumny tak jak zaleca producent, wstęgami wysokotonowymi na zewnątrz, to góra jest piękna, zwiewna, lekka i jednocześnie bardzo obecna, scena szeroka, wręcz za szeroka, średnica... nie potrafię ocenić bo wtedy jest ZERO basu. Gdy postawię w tych samych miejscach lecz wysokotonowymi do wewnątrz pojawia się bas, scena normalna o wymiarach pokoju, ale zaczynają jazgotać. Rzeczywiście zmiana ustawienia o centymetry zmienia drastycznie dźwięk.

Wniosek. Może ze względu na promieniowanie dźwięku do przodu i do tyłu przy pewnych odległościach kolumn od siebie i od ścian fale przy pewnych długościach (częstotliwościach) znoszą się lub sumują i stąd te problemy z równowaga tonalną?

 

rysunek

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Ja się zastanawiam skąd takie podejście po co grzebiecie? Ja osobiście uważam, że warto grzebać i nie koniecznie wierzyć w nadludzką moc konstruktora.

Sprawa jest o tyle istotna by grzebanie miało ręce i nogi, warto poświęcić temu odpowiednio dużo czasu i energii żeby efekty były satysfakcjonujące. A jak się myśli o od sprzedaży to prawda jest taka, że starej zwrotki nie ruszamy a nową lutujemy na nowych elementach... Wtedy wilk syty i owca cała.

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.