Skocz do zawartości
IGNORED

Wybieramy wytórnię płytową


Jakew

Rekomendowane odpowiedzi

Zdecydowanie IMPULSE! Dlaczego? Grał tam największy i najważniejszy ( jak dla mnie ) muzyk jazzowy wszechczasów John Coltrane gdzie nagrywał swoje najważniejsze płyty które były jednocześnie najważniejszymi w histori jazzu. Z tego labela pochodzi moja ulubiona metafizyczna płyta w duecie z Rashidem Ali - Interspellar Space. Poza tym w tym labelu najważniejsze swoje płyty nagrywali inni Wielcy jazzu - Archie Sheep , Sun Ra , Albert Ayler , Alice Coltrane , Max Roach , Mccoy Tyner , Oliver Nelson , Pharoah Sanders , Sonny Rollins , Yusef Lateef. Polecam zdecydowanie.

 

Na drugim miejscu uplasowałbym Delmark , a na trzecim ex. ECM i Blue Note.

 

Ale jestem przekonany że za parę lat do tej pierwszej trójki wejdzie Clean - Feed choć oczywiście nie na miejsce I bo John był tylko jeden ...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość GratefullDe

(Konto usunięte)

Swan Song Records. Dlaczego? Led Zeppelin! Ha! A na poważnie, dla mnie Atlantic - wszystko co najlepsze w mojej muzyce jest na płytach tej wytwórni. Ale to oczywiście uogólnienie, wybrać jedną jest bardzo trudno.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4AD

Dlatego, że była wytwórnią niezależną.

Założyciele (Kent i Watts) jasno zadeklarowali jaką muzykę będą promowali. Szybko wokół 4AD skupiła się gromada muzyków, niekoniecznie chętnie wydawanych w innych wydawnictwach. Byli to chociażby Cocteau Twins i Dead Can Dance.

Muzyka znakomita, acz dziwnie mało popularna. Dzięki 4AD mieliśmy dostęp do takich niekomercyjnych gatunków muzycznych.

Były też eksperymenty dzięki którym znalezione diamenty przeradzały się w brylanty (This Mortal Coil).

Obecnie z „nowych” perełek 4AD słucham czasami Kristin Hersh. Niesamowita.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Punkt widzenia zależy od miejsca siedzenia. Do roku 1990 siedziałem w PRL-u zarabiając kilkadziesiąt $ miesięcznie, ale dzięki pewnej wytwórni mogłem kupować płyty wielkich jazzmanów za niecałego dolara. Wytwórnią tą była NRD-owska Amiga i ona właśnie jest dla mnie Nr 1. W muzyce poważnej podobna rolę odgrywała również NRD-owska Eterna.

A kto te płyty wydał w oryginale? Co to za różnica?

Czy kupując powieść zagranicznego wybitnego autora zwracacie uwagę na to, jakie wydawnictwo ma do niej prawa? Ważne kto i jak ją napisał, podobnie w muzyce - kto i jak zagrał!

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tym jest tak jak z ludową odpowiedzią na Presleya. Karel Gott udawał że ma wielki głos a Jiri Korn udawał że się umie na scenie poruszać. Prawie - robi różnicę.

Ktoś w wydawnictwie musiał pierwszy zadecydować że się muzykę wyda i postawi na wykonawcę. Wydawnictwa zza "kurtyny" nie dość że nie potrafiły promować, nagrywać (głównie przez sprzęt) to jeszcze porządnie wytłoczyć nie mogły. No i z Zachodu nikt przez nich wydawany grosza za te płyty nie zobaczył ale to tak samo jak z ludowym piractwem w literaturze... Heh... TAKT jeszcze pod nieco inną nazwą (ten sami "kapitał") swego czasu tłoczył piraty eksportowane na zachód które zasilały zabawy polityczne dogorywającego państwa ludowego. Co lokalny artysta nie wyjechał na tournee po zachodzie to mimo ich nienagłośnienia zarabiał tam o rząd wielkości więcej niż za popularną "karierę" w kraju. Ani transmisji koncertów (bo satelitarny transponder kosztuje - pierwszy taki na żywo to Presley z Hawajów w 1973) ani jakości. Nie mówiąc o hi-fi. Nic tylko Dżemu słuchać :D

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o jazz, to Impulse i Blue Note zdecydowanie, choć BN bardziej za zasługi (dla mnie to głównie płyty z lat 60-tych), jako tło historyczne, teraz to głównie "mainstreamowy kotlet", muzyki poszukującej ilość śladowa (jeśli w ogóle). ECM również bardziej za zasługi (lata 70-te), teraz od czasu do czasu wypuszczą coś interesującego, ale generalnie muzyka w ECM-ie "siadła", jest bardziej "smooth", jak powiedziałby Tomasz Stańko - bardziej komunikatywna. Jedna płyta mniej lub bardziej podobna do drugiej. Ale oczywiście do lat 70-tych, części 80-tych chętnie wracam.

 

Do wielkich, których już pozytywnie sprawdziła historia, zaliczyłbym jeszcze Leo Records (powstała pod koniec lat 70-tych), Intakt (połowa 80-tych), HatHut (połowa 70-tych), AUM Fidelity, no i przecież Tzadik Johna Zorna. Osobiście jestem wielkim fanem założonej pod koniec lat 60-tych niemieckiej Free Music Production (Brotzmann, Kowald, Schoof, Bennink, Von Schlippenbach, ale też Cecil Taylor, Roy Campbell, Steve Lacy, Daniel Carter, Bill Dixon, Sam Rivers, Charles Gayle, William Parker - od nazwisk aż boli głowa).

 

Takie wytwórnie jak Clean Feed, Ayler Records, OkkaDisk, Kadima, Jazzwerkstatt, Smalltown Superjazz czy nawet naszą Not Two pozytywnie (nie mam co do tego żadnych wątpliwości) zweryfikuje za kilka, kilkanaście lat historia. Dla mnie większość z nich już teraz przebija ofertą muzyczną historycznych gigantów w typie ECM czy Blue Note. Subiektywnie oczywiście.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witek B.

 

To nie jest tak do końca.Istnieją przecież wytwórnie,których rola w nagraniu płyty znacznie wybiegała poza samą rejestrację.Lebele te często wręcz kreowały nowe kierunki czy konkretnych muzyków,że przypomnę ECM ( wykreowanie Jarretta,Garbarka).

Jeżeli mam wskazać wytwórnię wszechczasów to dla mnie w jazzie jest to Blue Note.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego Blue Note?Bo dokonało najbardziej wartościowych i historycznych nagrań.Mam na myśli lata 50-60.Jestem aktualnie na etapie kupowania starych winyli i znaczna częśc tych zakupów to właśnie Blue Note.Gdyby nie dokonania tej wytwórni to być może wiele wspaniałej muzyki z tego okresu przepadłoby( to były często nagrania koncertowe).Te wszystkie Morgany,Hubbardy,McLeany,Riversy,Shortery,Rollinsy,Dolphy,Taylory,Huthersony,Blakeye itd,itd.

Tak więc w sensie historycznym Blue Note.No i może jeszcze Impulse.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli dobrze zrozumiałem temat wątku to nie chodzi tu o wymienianie ulubionych wytwórni płytowych ( bo takie wątki już są na Forum) a o wybranie jednej może dwóch najbardziej znaczących w historii różnych gatunków muzycznych.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad. Dlaczego Blue Note?Bo dokonało najbardziej wartościowych i historycznych nagrań.Mam na myśli lata 50-60.

 

Hej, nikt w temacie i zagajeniu nie napisał że wybieramy najlepszą wytwórnię lat 80-60! Pozdro:)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Złota era jazzu 50-60?!! Zdokumentowana najlepiej przez Blue Note? Domysliłem się chyba o co chodzi w końcu...?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakew, aż tak trudno było się domyślić?

 

Nie będę oryginalny - w jazzie jest to Blue Note, drugie miejsce dla Impulse. Wybór chyba oczywisty.

 

Ale wybierzcie taką wytwórnię nr 1 w rocku, ha!

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Otóż dla mnie złota era jazzu to 1955-1965. No i tu robota kilku wytwórni się kłania:

 

Atlantic (Ornette Coleman Free Jazz! - trzeba było mieć jajeczka żeby to wydać w latach 50.; Giant Steps etc.)

Blue Note (najlepsza wytwórnia hard bopowa all right)

Impulse - lider za okres 1960-65

Columbia tak... bo Miles

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • House of Marley Positive Vibration Frequency Rasta

    Patrząc na to, co lada moment zacznie wyprawiać się za oknem aż chciałoby się zanucić za nieodżałowanym Markiem Grechutą chociażby fragment niezwykle będącego na czasie utworu „Wiosna – ach to ty”. Dlatego też powoli, acz konsekwentnie warto przygotować się na prawdziwy wybuch zieleni a tym samym niemożność wysiedzenia w czterech „betonowych” ścianach. Jak to jednak w życiu bywa jeszcze się taki nie urodził, co … więc doskonale zdaję sobie sprawę, iż nie dla wszystkich pierwszy świergot ptaków j

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Słuchawki

    Czy płyty CD cieszą się jeszcze odpowiednią popularnością?

    W dzisiejszych czasach, ludzie coraz więcej rzeczy chętniej robią online. Odchodzi się od klasycznych rozwiązań, na rzecz nowatorskich rozwiązań. Ten stan rzeczy dotknął również branżę muzyczną. Normą jest, że artysta wydając nowy album, wypuszcza go również w wersji fizycznej, najczęściej w postaci płyt CD, które można zakupić w wielu sklepach. W opozycji do takich zakupów stoi oczywiście internet i rozmaite serwisy streamingowe, takie jak YouTube, czy Spotify. Warto się zastanowić czy, a jeśli

    audiostereo.pl
    audiostereo.pl
    Muzyka 26

    Marantz Cinema 30

    Choć z pewnością większość śledzących dział recenzencki czytelników zdążyła przyzwyczaić się do tego, że kino domowe gości u nas nad wyraz sporadycznie, to o ile tylko światło dzienne ujrzy coś ciekawego, to czysto okazjonalnie takowym rodzynkiem potrafimy się zainteresować. Oczywiście nie zawsze jest to klasyczny, przeprowadzany w zaciszu domowych czterech kątów test, jak m.in. w przypadku budżetowego, acz bezapelacyjnie wartego uwagi i po prostu świetnego Denona AVR-S770H, lecz również nieco m

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Systemy

    Indiana Line Diva 5

    Śmiem twierdzić, ze nikogo mającego choćby blade pojęcie o tym, co dzieję się wokół, jak wygląda rynek mieszkaniowy uświadamiać nie trzeba. Po prostu jest drogo, podobno będzie jeszcze drożej i tanio, to już było i nie wróci, a skoro jest drogo, to do łask wracają mieszkania o metrażach zgodnych z założeniami speców z lat 50-70 minionego tysiąclecia. Znaczy się znów aktualnym staje się powiedzenie „ciasne ale własne”. Dlatego też logicznym wydaje się popularność wszelkich rozwiązań możliwie komp

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Kolumny

    Bilety | DŻEM koncert urodzinowy| Koncert

    O wydarzeniu Kup bilet na koncert jednego z najważniejszych polskich zespołów bluesowych - zespołu Dżem! Grupa świętuje 40-lecie działalności, w związku z czym na koncertach na pewno nie zabraknie dobrze znanych przebojów, takich jak Wehikuł czasu, Whisky, Czerwony jak cegła czy Sen o Victorii. Dżem bilety na jubileuszowe koncerty już dostępne! O zespole Dżem Połączyli rocka, bluesa, reggae, country. Nagrali piosenki, które uwielbiają zarówno koneserzy, jak i niedzielni słuchacze

    AudioNews
    AudioNews
    Newsy
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.