Jump to content
IGNORED

System aktywny


arczi87

Recommended Posts

Witam,

jestem zainteresowany przejściem na system aktywny.

 

Długo zastanawiałem się w jaki sposób to rozwiązać. Do głowy przyszły mi dwa rozwiązania.

 

Pierwsze i dość oczywiste to Behringer DCX 2496. Spełnia to rolę DAC'a i zwrotnicy w systemie. Doczytałem się jednak że wymaga on dość mocnej ingerencji w tor analogowy. Wizja kupienia gotowego produktu i dalszego ostrego grzebania trochę mnie zniechęca.

 

Drugie rozwiązanie to budowa zwrotnicy aktywnej. Gotowy projekt który znalazłem to

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) lecz zdążyłem doczytać że zastosowany tam opamp to żadna rewelacja. Jak dobrze rozumiem można bez problemu zastosować NE5534? Podobno wyższych lotów niż wcześniej TL702.

 

Wiem że są to zupełnie dwie różne zwrotnice jedna cyfrowa a druga analogowa.

 

No i tak powstało kilka pytań:

 

1. Która zwrotnica powinna dać lepszy rezultat?

2. Czy po modyfikacji drugiego projektu ma on szanse zagrać lepiej niż beher? (zakładamy że dac przed zwrotnicą DIY jest na dobrym poziomie. Coś w stylu audio-gd DAC Reference 5.)

3. Czy w jakiś łatwy sposób mogę za miast opamp'ów zastosować elementy dyskretne ?

5. Mile widziane będą sugestie jak zabrać się do tego tematu.

 

Pozdrawiam Arczi

Link to comment
Share on other sites

Nie baw się w grzebanie jeśli, jak sam napisałeś, „trochę Cię to zniechęca”.

 

Crossover analogowy, podobny (lepszy) do tego rozwiązania z siliconchip.com jest tani PV 35XO Peavey`a. Masz kompletną zwrotnicę.

 

Nie daj się nabrać na zastępowanie Opamp`ów jakimiś uproszczonymi układami na kilku tranzystorach. Nie wyjdzie lepiej!

W tanich projektach tego typu powszechnie stosuje się WO: TL07x. Wynika to z ich optymalnej pracy w filtrach. Mimo sporych jak na współczesne standardy szumy, może dać dynamikę na poziomie prawie 100dB. Jest stabilny.

Są tacy dla którym brzmieniowo TL07x odpowiadają.

Link to comment
Share on other sites

>Foksik

 

Hej,

znam twój projekt. Fajnie by by jak byś napisał coś od siebie. Generalnie jaka jest różnica pomiędzy twoim projektem a tym z sieci. Wady, zalety obu rozwiązań no i jak to się ma do zadanych pytań w temacie wątku.

 

Szukam optymalnego rozwiązania które nie rujnuje finansowo i niesie ze sobą progres w stosunku do klasycznej zwrotnicy.

 

Pozdrawiam Arczi

Link to comment
Share on other sites

Witam

 

Mój następny projekt to będą dwie aktywne drogi ze zwrotncą opartą o minidsp. Trochę już się bawiłem tą płytką, i muszę przznać fajna sprawa.

Apropos, na razie nie radzę wchodzić na ich stronę bo są zakażeni.

 

Docelowo mam zamiar zrobić czterokanałowy zewnętrzny dac i podawać sygnał cyfrowy. Może jak mi się będzie bardzo nudzić popełnię też ADC na jakiejś przyzwoitej kostce. Chociaż muszę przyznać, że zintegrowany w kostce AD kodek wcale nie jest zły.

Link to comment
Share on other sites

DCX

wady:

drogi, brzydki, wymaga ucywilizowania poziomów a najlepiej kompletnej przeróbki toru analogowego

zalety:

auto kalibracja fazy,sporo miejsca do upgradów w obudowie i najważniejsze nic cię nie ogranicza

w przypadku zmiany koncepcji systemu-> podłączasz nowe głośniki kilka kliknięć myszką i gra muzyka

za kilka dni przestawiasz sobie podział troszeczkę i masz porównanie w kilka sekund

 

Ja tam nie żałuje ani złotówki wydanej na tą zabawkę jak sobie pomyślę jak bym miał iść do warsztatu

po transformatorówkę i śrubokręty bawić się z tym wszystkim 2h żeby zmienić dwie cewki i kilka kondziołów posłuchać kilka dni i dość do wniosku że na 1/3 płyt nie da się słuchać po tej przeróbce to mi się odechciewa eksperymentów a tak zabawy kupa i żona nie gdera żę się to wszystko po dywanie wala

Link to comment
Share on other sites

Arci,

 

W tym 3 way crossover z SiliconChip mozesz zastosowac opa4132P i opa2132p (zdaje sie, ze uzywa tez podwojnych na wejsciu). Doskonale sie spisuja. Rowniez nadaja sie nieco tansze op-amps z seri 134 czyli opa4134 jako poczworny itp. SiliconChip prezentowal inne crosovers. Ja wole dwukanalowy EA. Kompromisem jest pasywny filtr miedzy sredniotonowym i wysokotonowym glosnikiem ale przy dobrych glosnikach filtr pierwszego rzedu doskonale sie spisuje i potania caly uklad bo zmniejsza ilosc wzmacniaczy mocy do dwoch na kanal plus aktywny subwoofer. Ten ma swe filtry drugiego rzedu. Oczywiscie jako overkill z paroma modyfikacjami mozesz uzyc 4xopa627au na browndogach ale nie warto. Jedynie na wejsciu mozna uzyc cos nizej szumnego.

 

pozdrawiam,

Link to comment
Share on other sites

arczi87, 27 Cze 2010, 23:52

 

>>Foksik

>

>Hej,

>znam twój projekt. Fajnie by by jak byś napisał coś od siebie. Generalnie jaka jest różnica pomiędzy

>twoim projektem a tym z sieci. Wady, zalety obu rozwiązań no i jak to się ma do zadanych pytań w

>temacie wątku.

>

 

 

 

Moja zwrotnica to prawie to samo co z linku który wkleiłeś na początku, tylko że za pomocą zworek można zmieniać częstotliwość i skuteczność podziału. Tak jak w Pass XVR.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Link to comment
Share on other sites

Przepraszam że odpisuje z dużym opóźnieniem. Ale natłok obowiązków trochę mnie przytłoczył :).

 

>Grzegorz7

 

Faktycznie masz rację. Popatrzyłem na niższy model stąd też moje obiekcje w stosunku do podanego przez Ciebie sprzętu. Tylko trochę mnie przeraża kręcenie gałkami. Ustawienie takich samych podziałów dla obu kanałów może być trochę kłopotliwe.

Cena nowego (bo używkę ciężko trafić) jest niewiele niższa od behringera (używanego) więc nie jestem przekonany co do tego zakupu. Ale dzięki za propozycje.

 

>Nie daj się nabrać na zastępowanie Opamp`ów jakimiś uproszczonymi układami na kilku tranzystorach. >Nie wyjdzie lepiej!

 

Czyli nie taki straszny Opamp jak by mogło się wydawać. Czyli zostajemy przy Opampie.

Pytanie jaki teraz wybrać Op?

 

>januss73

Hej,

jakoś nie przemawia do mnie ten projekt. Mam wrażenie że lepiej dodać plugin do FB2K który też będzie to robił (za free). Koszt żaden a resztę można przeznaczyć na wzmaki.

 

>Sds12

Co do Behringera masz racje fajna zabawka i łatwo jest przemodelować zwrotnicę. Tylko mam wrażenie że to co zyskam na cyfrowej zwrotnicy stracę na gorszej jakości DAC'a. Wiem że kostki D/A są tam całkiem dobre. Tylko wybieranie kondensatora który najlepiej wpasuje się w tor i całkowita przeróbka trochę mnie przeraża. Tym bardziej że widzi mi się Audio-Gd Reference 5 stąd też lekki opór do tego behringera. Choć to jedyna rozsądna alternatywa.

 

>vik

 

Fajnie że podsunąłeś konkretne rozwiązania choć ten opa627au faktycznie overkill. Sprawdziłem cenę i 45 złoty za sztukę to dość dużo, przy 3way robi się 360 za same opa. Te opa2132p już całkiem ok bo tyko 20 złoty za sztukę. Bo do 30 złoty jestem wstanie przeżyć. Generalnie jak byś zaproponował jakieś Opa z tego przedziału był bym serdecznie wdzięczny. Generalnie wdzięczny był bym za każdą sugestie. Generalnie przymierzam się do projektu Fosik'a.

 

>Fosik

 

Po przewertowani różnych projektów, przyznaje że twoja koncepcja jest bardzo fajna :). Więc będę chciał to realizować w identycznej koncepcji.

 

 

Panowie teraz chciał bym Was prosić o pomoc.

 

Mianowicie:

 

1. Proszę o polecenie jakiś Opamp'ów. Podobno one nie mają prawa "grać". Ale chciał bym żeby były jak najbardziej przeźroczyste dla sygnału (30 złoty sztuka).

2. Sugestie co do użycia elektrolitów na płytce. Gdzie też stawiamy na jak największą przeźroczystość.

3. Z tego co się zorientowałem zwrotnica jest zasilana :). Czy zasilacz stabilizowany pokazany na w/w stronie, jest dla wszystkich płytek? Czy każda musi mieć osobny? Czy jest on OK, czy macie jakieś lepsze propozycje?

4. Czy pcb Foksik'a jest uniwersalne w kwestii opa? Czy ma one jakieś ograniczenia?

 

Jeśli zrobiłem jakąś gafę przepraszam. Elektronik ze mnie żaden. Stąd też mnogość pytań z mojej strony.

 

Liczę iż dzięki waszej pomocy uda mi się zbudować aktywną zwrotnice.

 

Pozdrawiam Arczi

Link to comment
Share on other sites

>Foksik

Ps. Czy dobre mam wrażenie że z jednej płytki da się uzyskać tylko 6dB/Okt.? Jeśli chcę filtr wyższego rzędu to łączę 2 płytki o tym samym podziale?

 

Jeśli tak to czy ktoś zna bardziej purystyczne rozwiązanie żeby przy filtrze 18dB/Okt. sygnał nie szedł przez 3 opampy? Bo cena za 24 opampy robi się też mało atrakcyjna...

Link to comment
Share on other sites

>>januss73

>Hej,

>jakoś nie przemawia do mnie ten projekt. Mam wrażenie że lepiej dodać plugin do FB2K który też

>będzie to robił (za free). Koszt żaden a resztę można przeznaczyć na wzmaki.

 

No sory, jak to to samo? Zasadnicza różnica to to, że nie potrzebujesz pc'ta, konfigurowanie zwrotnicy poza obróbką dsp to już totalna dowolność. Dowolny DAC i dowolny i/v i lpf.

 

Co do opampów to ti ma jeszcze fajnie grające opa134.

Link to comment
Share on other sites

Wykonałem płytkę ze strony Silicon.

Skończę pewnie za tydzień, czekam jeszcze na kilka elementów.

W tej chwili używam do aktywnego dołu układu od Foksika.

Miałem trochę problemu z masami na tych płytkach ale poradziłem sobie - był brum...

Jak uruchomię układ to się pochwalę.

Link to comment
Share on other sites

Co do minidsp nie będę się wypowiadał, za mało wiem i jednak jeśli posiada możliwości DCXa a jest tańszy to warto się zainteresować.

Za to z czystym sumieniem polecam DCX z trafkami LTR110 (kilkanascie złotych/szt) na wyjściu, a jak będziesz miał kaskę to zamiana części lub wszystkich na Lundahle 1517 (po ok 200pln)

Opisy w wątku

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) i w sieci

Ja stosuję takie połowiczne rozwiązanie, czyli na średnicy mam 1517 na górze kondziołki a na dole LTR110.

DCX daje Ci możliwość ustawienia każdej głośności i co ważniejsze fazy w każdym z 6 kanałów, można skorygować w ten sposób nawet niesymetryczne/nierówne ustawienia kolumn czy głośników względem słuchacza (np. gdy bas jest w oddzielnych obudowach i daleko to opóźniasz średnicę i górę o konkretną liczbę cm lub milisekund)

Jako powiedział wcześniej SDS12, możesz zastosować dowolny głośnik o dowolnych parametrach bez konieczności modyfikowania zwrotnicy i korygować elektronicznie/cyfrowo punkty podziału i char. fazową (czyli opóźnienie) oraz głośność względną między kanałami.

Obsługa DCXa jest banalna, a dźwięk już po wstawieniu trafek LL WYBITNY, z LTR bardzo dobry, nawet bez dotykania zasilania (przy pozostawieniu fabrycznego).

Używanie lutownicy bardzo oszczędne ;-) nie trzeba być superfachowcem.

Problemem do rozwiązania jest sterowanie głośnością (6 kanałów na raz) ale w wątku

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) rozwiązał to JarekC.

Musisz też zastosować 6 wzmacniaczy (stosując zwrotnicę aktywną to samo przecież) ale jest to ułatwienie - po prostu ustawisz najbardziej odpowiedni dla danego pasma parametry.(ułatwienie, bo w wielu wątkach możemy przeczytać o tym że np. w GC zmiana kondensatora z X na Y daje dobry bas ale zabiera coś z góry, po prostu takie rozwiązanie zastosować trzeba na dół-bas o odwrotnie :-).

Bez żadnych zmian/tuningu DCX gra poprawnie i możesz korzystać z niego od momentu zakupu a zmiany/tuning można stosować bez wpływu na inne elementy systemu a raczej można je w zwrotnicy wyregulować.

Potężne narzędzie, w tej cenie jedyne, no gdyby jeszcze miało dodatkowo możliwości DEQa2496 (cyfrowy equalizer)........

Link to comment
Share on other sites

To może opowiem co można zrobić z minidsp.

 

Ano to samo o czym napisał kolega Krolan.

 

Typowa wtyczka np 2-way daje nam możliwość

1. Ustawienie wzmcnienia wejścia stereo

2. Następnie mamy 6'o pasmowy EQ, w którym dowolnie możemy wybrać pasmo i dobroć filtra.

3. Następnie do wyboru mamy dowolny rodzaj i stromość filtrów HP, LP i BP

4. Dalej do dyspozycji jest kolejny EQ jak wyżej pozwalający na dostrojenie każdego wyjścia osobno

5. Na koniec możliwość ustawienia delay dla każdego wyjścia. Zakres do 7,5ms co daje jakieś 2,5m

 

Nie wiem jak jest w DCH, minidsp zrealizowany jest na kostce AD która ma zintegrowane DAC i ADC, zeby było hajendowo warto porobić zewnętrzne kodeki, co nie jest problemem, bo minidsp ma wejścia i wyjścia cyfrowe.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-27417-100000044 1278140743_thumb.jpg

post-27417-100000045 1278140743_thumb.jpg

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

i jeszcze delay

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

januss73, 3 Lip 2010, 09:05

A ile kosztuje ten minidsp? bo opis brzmi bardzo zachęcająco :-)

 

Koszt nowego DCXa to ok 1300 złotych, na polskim rynku (allegro) używany za 400-800 złotych (jeszcze rok temu zanim stał się w pewnych kręgach "kultowy" kosztował 150-500

 

żeby porównać, postaram się zestawić możliwości te co podał kolega januss73 z DCX

 

>Typowa wtyczka np 2-way daje nam możliwość

DCX ma 6 sześć niezależnych kanałów kanałów

>1. Ustawienie wzmocnienia wejścia stereo

DCX wzmocnienie wejścia ma +-10 db

>2. Następnie mamy 6'o pasmowy EQ, w którym dowolnie możemy wybrać pasmo i dobroć filtra.

DCX nie dysponuje equalizerem

>3. Następnie do wyboru mamy dowolny rodzaj i stromość filtrów HP, LP i BP

DCX dla kazdego z 6 kanałów dowolny rodzaj (Butterworth, Bessel and Linkwitz-Riley) i stromość ( od 6 do 48db/oktawę)

>4. Dalej do dyspozycji jest kolejny EQ jak wyżej pozwalający na dostrojenie każdego wyjścia osobno

DCX jak pkt.2

>5. Na koniec możliwość ustawienia delay dla każdego wyjścia. Zakres do 7,5ms co daje jakieś 2,5m

DCX ma regulowane czasy opóźnień dla każdego kanału umożliwiającą ręczną lub automatyczną korekcję różnic fazowych oraz opóźnienia stref w zakresie do ponad 100m, detali nie pamiętam

>Nie wiem jak jest w DCH, minidsp zrealizowany jest na kostce AD która ma zintegrowane DAC i ADC,

DCX jest na kości AKM 4393 (w sumie trzy procesory) można wlutować w to miejsce nowsze AKM 4396 format: SPDiF lub AES/EBU, 24-96kHz i ma osobne procesory dla zamiany analog-cyfra

>zeby było hajendowo warto porobić zewnętrzne kodeki, co nie jest problemem, bo minidsp ma wejścia i

>wyjścia cyfrowe.

DCX ma wejście cyfrowe i trzy wejścia analogowe, nie ma cyfrowego

 

Poza tym regulowany i wyłączalny limiter sygnału oddzielny dla kazdego kanału (ja stosuję wyłącznie na wysokich w celu ochrony wysokotonówki przed spaleniem - dla mnie to bardzo istotne ze względu na multiamping)

Wejścia i wyjścia XLR

Latencja: < 1 ms między wejściem a wyjściem (bardzo szybki procesor do obróbki sygnału cyfrowego praktycznie odsłuchowo prawie w czasie rzeczywistym. Warto sprawdzić ten parametr, miałem kiedyś sprzęt który przetwarzał sygnał audio cyfrowy, jednak opóźnienie 230ms powodowało u mnie spore problemy)

 

Resztę wieczorkiem, pozdrawiam :)

Link to comment
Share on other sites

Jedna płytka minidsp kosztuje 100$, do tego każda wtyczka dychę. Moja rada dla kupujących zamówić osobno płytkę i osobno wtyczki. Wtyczki są do ściągania, więc jeśli przez łapy celników nie przejdzie rachunek za nie nie trzeba płacić cła.

 

Jedna płytka mini to 4 kanały na wyjściu więc można z niej zrobić stereo zwrotnicę 2-way.

 

Nie wiem jakie parametry ma kostka AKM, ADAU1701 ma nie złe SNR 100dB dla ADC i 104dB dla DAC.

THD+N dla DAC jest nie złe bo na poziomie 90dB, dla ADC już tylko 83dB. To są dane z AD jakie wyniki uzyskał producent minidsp to inna historia, dla tego wydaje mi się słuszne podawanie sygnału cyfrowego i zewnętrzny DAC.

Link to comment
Share on other sites

Na końcu liczbowo parametry DCX2496, i parametry kości AKM4396

DAC jest bardzo wysokiej jakości, znaczy się dźwięk jest znakomity. Wg mnie nie wymaga zewnętrznego DACa i chyba nie ma takiej bezpośredniej możliwości, aby sygnał cyfrowy odpowiednio przekształcić i w sposób cyfrowy wyprowadzić. Pewnie można go pobrać z wejscia cyfrowego DACA ale wprost nie. Plus to wyjście zbalansowane, minus brak RCA jednak niewielki. Niewątpliwie 2 minidsp (dla tych co chcą mieć zwrotnicę 3-way) daje kwotę ..... każdy jest w stanie sam sami policzyć. Porównywalną z używką DCX.

Kość w DCX to AKM4396, ja jestem zadowolony z jakości ale w wielu wątkach można poczytać o niej na naszym forum i w necie.

Teraz powstaje (mam nadzieję że skutecznie) forumowy plan zbudowania DACa na niej.

Koszt 2xminidsp i ewentualnie oddzielny DAC to koszt prawie taki sam za nowe, ale z używką DCXa już nie.

 

No i to sterowanie głośnością 6 kanałów na raz..

 

A jak to rozwiązane w minidsp? Ma regulację głośności w domenie analogowej, czy w cyfrowej?

I czy EQ zawarty w minidsp ma możliwość ustalania częstotliwości korygowanej czy jest na stałe? I czy można ustawić dla niej rodzaj i stromość filtrowania? Chodzi mi o wykorzystanie minidsp do tłumienia rezonansów, do czego DCX potrzebuje już oddzielnego klocka za 700 pln. U mnie na przykład przydałyby się takie "pułapki rezonansowa" na kilka częstotliwości [takie już mam pomieszczenie, i bez rozwodu tego nie zmienię ;-) ]

 

aha, parametry:

System:

Wewnętrzne próbkowanie: 96 kHz

Latencja: < 1 ms między wejściem a wyjściem

Pasmo przenoszenia: 10 Hz - 35 kHz (-1 dB)

Dynamika: 109 dB

Stosunek sygnał szum S/N dla wejścia: -90 dBu (dla +22 dBu => 112 dB)

Stosunek sygnał szum S/N dla wyjścia: -90 dBu (dla +22 dBu => 112 dB)

Zniekształcenia THD + Szum:

+ 0,007 % dla 0 dBu In, gain 1

+ 0,004 % dla 10 dBu In, gain 1

Przetworniki C/A:

Rozdzielczość: 24 bit Sigma-Delta AKM

Oversampling: 64x

Dynamika: 112 dB

Przetworniki A/C:

Rozdzielczość: 24 bit Sigma-Delta AKM

Oversampling: 64x

Dynamika: 112 dB

Złącze szeregowe RS-232:

Typ: 9 pin SUB-D

Transfer: 115200 b/s, 8 bit, 1 bit stop, bez parzystości

Złącze szeregowe RS-485 (x2):

Typ: RJ-45

 

 

AKM4393:

1. 128x Oversampling

2. Sampling Rate up to 192kHz

3. 24Bit 8x Digital Filter (Slow-roll-off option) Ripple: ±0.005dB, Attenuation: 75dB

4. High Tolerance to Clock Jitter

5. Low Distortion Differential Output

6. DSD data input available

7. Digital de­emphasis for 32, 44.1, 48kHz sampling

8. Soft Mute

9. Digital Attenuator (Linear 256 steps)

10. THD+N: -100dB

11. DR, S/N: 120dB

12. I/F format: MSB justified, 16/20/24bit LSB justified, I2S

13. Master Clock: Normal Speed: 256fs, 384fs, 512fs, 768fs or 1152fs

Double Speed: 128fs, 192fs, 256fs or 384fs

Quad Speed: 128fs or 192fs

14. Power Supply: 5V ± 5% (Analog), 3.0 ~ 5.25V (Digital)

15. CMOS or TTL Level Digital I/F

16. Package: 28pin VSOP

17. Pin Compatible with AK4393/4/5

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.