Skocz do zawartości
IGNORED

Dwa subwoofery Velodyne w stereo


bodzio17

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Szanownych Kolegów !

Chciałbym się z Wami podzielić moimi wrażeniami z odsłuchu subwooferów Velodyne CHT-12R w moim systemie stereo.Zaczęło się od tego , ze moje Virgo 2 ustawione w dużym salonie nie potrafiły wytworzyć odpowiedniej masy dźwięku w zakresie niskich częstotliwości. Najpierw więc zainstalowałem jednego suba Velodyne CHT12-R i było już wg mnie bardzo dobrze.Takiego basu nigdy bym nie uzyskał z Virgo nawet w mniejszym pomieszczeniu.Po prostu przetworniki basowe w Virgo mają średnicę 16cm i zaczynają efektywnie pracować dopiero od ok. 50Hz.Membrana przetwornika Velodyne ma 30cm średnicy i to było słychać. Kontrabas, gitara basowa itp. wybrzmiewały do końca. Do tego dochodziła możliwość regulacji w subie rodzaju i natężenia basu z pilota .W przypadku niektórych płyt miało to istotne znaczenie. Po okresie zachwytu nad jakością basu zacząłem zwracać uwagę na jego kierunkowość. Sub był ustawiony między kolumnami i przetwarzał bas od 80 Hz w dół.Oczywiście sub przetwarzał sumę sygnału kanału lewego i prawego.Virgo przetwarzały od 80Hz w gorę.W tym miejscu nie mogę się zgodzic z twierdzeniem ,że takiego basu nie można zlokalizować. W moim przypadku, gdy Velodyne podaje bas krótki i zwarty można określić skąd on się wydobywa. Miałem przeczucie, że to zjawisko w pewnym stopniu zakłócało stereofonię i realizacja nagrania sporo na tym traci. Te przemyślenia skłoniły mnie do zakupu drugiego Velodyne CHT 12R. Od tej chwili każdy sub przetwarza już sygnał z właściwego dla siebie kanału.Uzyskany efekt był zadziwiający !. Poprawiła się nie tylko stereofonia i bas ale także (o dziwo) średnica i wysokie. Myślę że to zjawisko może wynikać z odciążenia kolumn od przetwarzania basu poniżej 80 Hz co skutkuje mniejszymi wibracjami wewnątrz obudowy . Mniejsze wibracje obudowy to lepsza, niezakłócona praca głośników średnio- i wysokotonowych).Ważne jest także to, że sygnał basowy poniżej 80 Hz jest wzmacniany w każdym kanale niezależnie, przez odrębne wzmacniacze zainstalowane w subach : w ten sposób mniej obciążony jest wzmacniacz podstawowy (lampa TRI) , który teraz ma za zadanie tylko efektywnie wzmacniać średnicę i wysokie tony.Dzięki pracy oddzielnych a przy tym silnych wzmaków w subach wzrasta masa i potęga basu - efekt przypomina do złudzenia efekty basowe jak w koncertach na żywo.

Podsumowując : wszystkim polecam odważne eksperymenty z dwoma subami w stereo. Ja odnalazłem wreszcie bas , którego szukałem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/73455-dwa-subwoofery-velodyne-w-stereo/
Udostępnij na innych stronach

dźwięków poniżej 100 Hz nie da się zlokalizować to wynika z odległości pomiędzy naszymi uszami i to jest fizjologia.

 

Natomiast nie da się zaprzeczyć że sub da się zwykle zlokalizować ale wynika to z faktu że niestety wydają dźwięki powyżej 400 Hz również co jest spowodowane dwoma faktami:

- membrana ma swoje własne mody odkształceń (szkodliwe i nieprawdziwe) które generują takie dźwięki nawet jeśli podamy tylko 80 Hz, ponadto sam sub drga

- filtry nigdy nie są 100% zawsze puszczą coś powyżej częstotliwości odcięcia, a i wzmacniacze suba są zwykle słabej klasy

 

Ciekawe czy są takie suby (hiendowe) za duużą kasę które potrafią tych przydźwięków nie generować?

 

W normalnych subach poniżej powiedzmy 3k zł te "przydźwięki" generalnie psują całość dźwięku i dlatego lepiej grają zwykle kolumny pełnopasmowe.

Nie lepiej taniej wyjdzie kupić od razu porządne kolumny ?

Tadeo !

Czy mógłbym Cię prosić o merytoryczne wpisy ?

Czy naprawdę sadzisz że Audio Physic Virgo 2 to nie są porządne kolumny czy tylko sobie robisz jaja ?

 

dźwięków poniżej 100 Hz nie da się zlokalizować to wynika z odległości pomiędzy naszymi uszami i to jest fizjologia.

 

Natomiast nie da się zaprzeczyć że sub da się zwykle zlokalizować ale wynika to z faktu że niestety wydają dźwięki powyżej 400 Hz również co jest spowodowane dwoma faktami:

- membrana ma swoje własne mody odkształceń (szkodliwe i nieprawdziwe) które generują takie dźwięki nawet jeśli podamy tylko 80 Hz, ponadto sam sub drga

- filtry nigdy nie są 100% zawsze puszczą coś powyżej częstotliwości odcięcia, a i wzmacniacze suba są zwykle słabej klasy

 

Ciekawe czy są takie suby (hiendowe) za duużą kasę które potrafią tych przydźwięków nie generować?

 

W normalnych subach poniżej powiedzmy 3k zł te "przydźwięki" generalnie psują całość dźwięku i dlatego lepiej grają zwykle kolumny pełnopasmowe.

fxx -to co napisałeś pomogło mi zrozumieć , dlaczego słyszałem tego suba z określonego miejsca!

Dzięki za merytoryczny wpis.

Zapraszam innych kolegów do dyskusji na temat postawiony w tytule wątku.

Suby połączone są z kolumnami przewodami głośnikowymi ? jak są skalibrowane ?

Tak, suby podłączone są z kolumnami przewodami głośnikowymi . Oczywiście sygnał z wyjścia wzmacniacza doprowadzony jest do subów także kablami głośnikowymi. W subach częstotliwość odcięcia ustawiłem potencjometrem na 80 Hz. Przełącznik pracy w Velodyne jest w pozycji "Auto On" co oznacza , że wzmacniacze w subach załączają się automatycznie zaraz po pojawieniu się sygnału na ich wejściu.

Tak, suby podłączone są z kolumnami przewodami głośnikowymi . Oczywiście sygnał z wyjścia wzmacniacza doprowadzony jest do subów także kablami głośnikowymi. W subach częstotliwość odcięcia ustawiłem potencjometrem na 80 Hz. Przełącznik pracy w Velodyne jest w pozycji "Auto On" co oznacza , że wzmacniacze w subach załączają się automatycznie zaraz po pojawieniu się sygnału na ich wejściu.

Wysterowanie subów (w zależności od realizacji nagrania) jest na ok. 40 punktów w skali od 0 do 100. Są płyty , gdzie bas jest nagrany na bardzo wysokim poziomie, wtedy wysterowanie zmieniam na 20-25

pkt. Jest to łatwe do przeprowadzenia z użyciem pilotów dołączonych do suba. Używając kolumn Virgo bez suba nie miałbym takiej możliwości sterowania basem.

Otwory wylotowe bass-reflex zaślepiłem gąbką - to jest ten biały element w dole suba widoczny na fotce. Dzięki temu bas jest krótszy , lepiej zdefiniowany.

Witam.Twoje połączenie jest nieortodoksyjne,ale sam je wypróbuję bo mój lampowy chińczyk nie radzi sobie z electrami 926.Mam Velodyne 10R i zawsze mnie korciło żeby podłączyć system tak jak ty.Zobaczę co z tego wyniknie.Pozdrawiam.

Tadeo !

Czy mógłbym Cię prosić o merytoryczne wpisy ?

Czy naprawdę sadzisz że Audio Physic Virgo 2 to nie są porządne kolumny czy tylko sobie robisz jaja ?

 

 

fxx -to co napisałeś pomogło mi zrozumieć , dlaczego słyszałem tego suba z określonego miejsca!

Dzięki za merytoryczny wpis.

Zapraszam innych kolegów do dyskusji na temat postawiony w tytule wątku.

witam , proponuje posluchac Akkus V3 koszt taki jak cena 2x subwoofer....a czy lepsze od Twoich kolumn :)

Jak dla mnie to zaskakujące, że kolumny nie wyrabiają w tym pomieszczeniu. Nim zobaczyłem zdjęcia, myślałem ze masz je w 50m2, stąd te 2 suby. Koncepcja 2 subów jest słuszna, z akustycznego punktu widzenia. Z ekonomicznego niekoniecznie i czasem lepiej: wykonać adaptację akustyczną pomieszczenia/zastosować wydajniejszy wzmacniacz/lepsze źródło, w cenie tych 2 subwooferów.

Jak dla mnie to zaskakujące, że kolumny nie wyrabiają w tym pomieszczeniu. Nim zobaczyłem zdjęcia, myślałem ze masz je w 50m2, stąd te 2 suby. Koncepcja 2 subów jest słuszna, z akustycznego punktu widzenia. Z ekonomicznego niekoniecznie i czasem lepiej: wykonać adaptację akustyczną pomieszczenia/zastosować wydajniejszy wzmacniacz/lepsze źródło, w cenie tych 2 subwooferów.

 

Pozwolę sobie nie zgodzić się z powyższym. Opcja z subami jest z ekonomicznego punktu widzenia jak najbardziej słuszna. Sam posiadam dwa suby z głośnikami 15-calowymi i mocnymi wzmacniaczami. Gdybym chciał uzyskać takie same właściwości basu z tradycyjnego połączenia kolumny-wzmacniacz, musiałbym kupić kolumny z najwyższej półki i zasilić je mocarnym piecem. To zawsze wyjdzie drożej.

Bodzio17

Myśle że to dobra droga. Główna zaleta to możliwość pobiegania z subem/subami po pokoju i pokombinowania z basem bez ruszania głośników. Gratuluje i zazdroszcze możliwości... :)

> mczaj

 

Ok, masz rację, nie chciałem generalizować, ale podejrzewam, że posiadasz jakieś DIY? Bo chyba większość osób zgodzi się ze mną, że typowy nazwijmy to "sklepowy" subwoofer z 15calowym basowcem, który szybkością i jakością basu nie odstaje w dobrym stereo, to nie jest tania zabawka. A tu jeszcze piszemy o 2 takich...

> mczaj

 

Ok, masz rację, nie chciałem generalizować, ale podejrzewam, że posiadasz jakieś DIY? Bo chyba większość osób zgodzi się ze mną, że typowy nazwijmy to "sklepowy" subwoofer z 15calowym basowcem, który szybkością i jakością basu nie odstaje w dobrym stereo, to nie jest tania zabawka. A tu jeszcze piszemy o 2 takich...

 

Sęk w tym, że wzmacniacz do suba nie musi być szczególnie wyrafinowany, ważne, żeby był wydajny. Wtedy do niuansowania i wokali można stosować juz słabszy mocowo wzmak.

Chce opisać jeszcze różnice, jakie odebrałem przy użyciu jednego oraz dwóch subów. Otóż jeden sub był trudny do ustawienia, gdyż natężenie basu zmieniało się zawsze w zależności od miejsca odsłuchu. Przy dwóch subach basu jest wszędzie tyle samo, niezależnie czy jest to środek pokoju czy kąt. Dodatkowo znacznemu poszerzeniu w głąb uległa scena dźwiękowa. Jest to prawie holograficzne zjawisko.

Do tego dochodzi wrażenie lekkości dźwięku -wysokie i średnie tony wybrzmiewają swobodnie na tle podstawy basowej.W niektórych nagraniach po raz pierwszy usłyszałem prawdziwe mistrzostwo gitarzystów basowych i kontrabasistów. Ich gra często opiera się na niskich zejściach oraz wibracji strun . Efekty te rozgrywają się się w okolicach 25-50 Hz a takie częstotliwości potrafi przenieść dobry sub.Obecnie więc przesłuchuję od nowa swoje płyty i dopiero teraz naprawdę poznaję ich zawartość.

 

Myślę, że zastosowanie dobrego suba w stereo jest godne polecenia także w małych pomieszczeniach. Nie ma takiego pojęcia jak sub "za duży" do danego pokoju. Jeżeli tylko jest to sub dobrej klasy, z możliwością regulacji rodzaju basu i jego natężenia, to odsłuch potwierdzi zalety takiego rozwiązania.Zastosowanie dwóch subów zamiast jednego jest o tyle lepsze, że unikamy szkodliwych rezonansów pomieszczenia oraz tworzymy prawdziwszy obraz stereo.

Oczywiście pisząc powyższe mam cały czas na myśli tylko o suby dedykowane do stereo (np. REL, Velodyne) które grają a nie buczą, tak jak tanie suby do kina domowego.

Dzięki Bodzio, za podzielenie się uwagami - to cenny materiał bo chyba mało kto zaryzykowałby zakup dwóch dużych i do tego wcale nie tanich subwoferów. ...

Absolutnie sie z Tobą zgadzam że bas niesie ze sobą mase informacji. Pozatym jeśli ktoś słyszał na zywo stope perkusji albo kontrabas to wie że mała membrana przeciętnego głośnika nie ma szans oddać zblizonego ciśnienia akustycznego.

 

Z powodu przeniesienia sprzetu na wiekszy metraz sam planuje zapiąć suba do moich Harbetów i myślałem właśnie o Velodynie.

Napisz Bodzio czy 12 cali wyrabia na szybkim elektronicznym basie bo krąży stereotyp ze większa membrana może nienadążać. Napisz jak jest w przypadku Velodyna?

Dzięki Bodzio, za podzielenie się uwagami - to cenny materiał bo chyba mało kto zaryzykowałby zakup dwóch dużych i do tego wcale nie tanich subwoferów. ...

Absolutnie sie z Tobą zgadzam że bas niesie ze sobą mase informacji. Pozatym jeśli ktoś słyszał na zywo stope perkusji albo kontrabas to wie że mała membrana przeciętnego głośnika nie ma szans oddać zblizonego ciśnienia akustycznego.

 

Z powodu przeniesienia sprzętu na większy metraż sam planuję zapiąć suba do moich Harbetów i myślałem właśnie o Velodynie.

Napisz Bodzio czy 12 cali wyrabia na szybkim elektronicznym basie bo krąży stereotyp ze większa membrana może nienadążać. Napisz jak jest w przypadku Velodyna?

Szybki elektroniczny bas to rzeczywiście wyzwanie dla suba. Już na początku przygody z Velodyne CHT12R zauważyłem , że ten sub oddaje sporo basu promieniując otworem bassreflex.Wtedy wystarcza wysterowanie na 20 pkt w skali 100 i basu jest dość. Jednak przy głośniejszym odsłuchu bas zaczynał się zlewać, był nieco "rozlazły". Wtedy postanowiłem ograniczyć promieniowanie otworu bass-reflex poprzez zatkanie go gąbką.Bas , nawet ten szybki elektroniczny,stał się od teraz krótki i zwinny . Należało jednak podciągnąć wysterowanie suba z 20 na 40 pkt. aby odczuć właściwe natężenie basu.Tłumaczę to tym, że sub z gąbką pracuje jak kolumna "prawie" zamknięta i promieniuje tylko przednią stroną membrany.Za to szkodliwe podbarwienie basu pochodzące od otworu zniknęło i można się cieszyć prawdziwym, punktowym basem.

Tak jak piszesz, stopa perkusji i kontrabas to piękne instrumenty które dobry sub pozwala podziwiać, tak jakby grały na żywo.

Ostrzegam natomiast przed całkowitym zatkaniem otworu materiałem nieprzepuszczalnym dla powietrza. Znane są przypadki uszkodzenia w tych warunkach woofera.

Nie robiłem eksperymentów z subami Velodyne o mniejszych membranach. Może wtedy okazałoby się , że zatykanie bas-refleksu jest zbędne, bo nie będzie spowolnienia basu.

 

bodzio17 czy dobrze zrozumiałem masz suby podłączone kablami głośnikowymi od wzmacniacza a jak odcinasz bas w virgo?

Bas w Virgo odcinam poprzez zwrotnicę , która jest fabrycznie zamontowana wewnątrz suba Velodyne.Sub Velodyne posiada zakręcane głośnikowe zaciski wejściowe oraz zaciski wyjściowe. Na wyjściu suba pojawia się sygnał odfiltrowany z niskich częstotliwości , który doprowadzam do Virgo.. Poziom odcięcia można ustawic potencjometrem w Velodyne.U mnie jest to 80 HZ.

Można sub wysterować też inaczej np. kablem RCA niskonapięciowym z wyjścia wzmacniacza a do kolumn frontowych przekazać sygnał nieodfiltrowany z basu.Wtedy bas jest przetwarzany jednocześnie przez suba i kolumny frontowe. Po kilku eksperymentach szybko doszedłem do wniosku, że najlepiej jednak cały zestaw brzmi podłączony wg opisu jak na początku. I jest tak mimo to, że niektórzy ortodoksyjni audiofile się oburzać, że jak można filtrować sygnał przez zwrotnicę suba ,która nie jest "audiofilska". Ja jednak nic na to nie poradzę : w tej konfiguracji po prostu gra lepiej.

Zawsze miałem takie przeczucie, że "niefajność" suba w muzyce wynika z tego, iż jedno źródło basu może łatwiej powodować wzbudzanie się fal stojących w pomieszczeniu. Przy klasycznym stereo mamy dwa głośniki basowe rozmieszczone w różnych punktach pomieszczenia, i odpowiedź częstotliwościowa układu powinna być bardziej wyrównana.

"...Kto zagląda pod powierzchnię, czyni to na własną odpowiedzialność..."

Don Kichote to zły człowiek był...

Zawsze miałem takie przeczucie, że "niefajność" suba w muzyce wynika z tego, iż jedno źródło basu może łatwiej powodować wzbudzanie się fal stojących w pomieszczeniu. Przy klasycznym stereo mamy dwa głośniki basowe rozmieszczone w różnych punktach pomieszczenia, i odpowiedź częstotliwościowa układu powinna być bardziej wyrównana.

Dokładnie jest tak, jak napisałeś ! Moje eksperymenty z dwoma subami w pełni tę tezę potwierdzają.

WITAM! NIESTETY PRAWDA JEST TAKA WIĘKSZOŚĆ KOLUMN WYMAGA WSPOMAGANIA SUBEM. A TE TZW. PORZĄDNE MAJĄ SUBA WBUDOWANEGO W KOLUMNĘ. SĄ TO ROZWIĄZANIA RZADKIE I DOŚĆ DROGIE CO WIĄŻE ZE SKOMPLIKOWANIEM I KONIECZNOŚCIĄ ZASTOSOWANIA DOPRACOWANYCH ROZIĄZAŃ. ROZSĄDNYM ROZWIĄZANIEM JEST DOKUPIENIE SUBA. SAM DO SWOICH SSX70ED UŻYWAM VELODYNE SPL 1000 ULTRA /SONIAKI PORÓWNYWALNE Z VIRGO2 I B&W 703; PO MODYFIKACJI /.UŻYWANE JEST TO W POKOJU O KUBATURZE 60m3 /5x4x3m/. SPRAWDZA SIĘ TO U MNIE B.DOBRZE. SUB NIE POSIADA OTWORU / KONSTUKCJA ZAMKNIĘTA / , NIE WNOSI ZNIEKSZTAŁCEŃ / PONIŻEJ < 5% / I NIEZAUWŻYŁEM BYM GO LOKALIZOWAŁ DZWIĘKOWO / ZWROTNICA 60 HZ / A PODŁĄCZENIE Z STR-DB2000 Z WYJ. SUB. JEDYNY MANKAMENT TO WIĘKSZA ILOŚĆ BASU POD TYLNIĄ SCIANĄ ALE JEST TO ZJAWISKO NORMALNE I WYSTĘPUJE RÓWNIEŻ PRZY SAMYCH PODŁOGÓWKACH. MYŚLĘ, ŻE PRZY DWÓCH SUBACH BYŁO BY JESZCZE LEPIEJ, TO COŚ TAKIEGO JAK BI-AMPLING. ZRESZTĄ NA AUDIO SHOW NA STOISKU U AUDIOFASTA, GDZIE PODPIELI W DUŻYM POMIESZCZENIU DWA SUBY VELODYNE ŚWIERZUTKIEJ JESZCZE SERII DD12PLUS BYŁO WSPANIALE.

ZAŁĄCZAM ZDJĘCIA SYSTEMU I NAJNOWSZEGO VELODYNE DD18PLUS / WG. STRON PRODUCENTA TAKI JESZCZE NIE ISTNIEJE /.

  • 1 miesiąc później...

2x sub MA BRW10 do MA RX6 na frontach, pokoj ok 22mkw, ma to sens? czy lepiej 1 sub wyzszej klasy i wiekszej mocy?

Po przetestowaniu obu konfiguracji (z jednym oraz z dwoma subami) polecam zdecydowanie dwa suby w stereo !!!

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.